Mikä perheessä mättää, jos lapsi alkaa juoda/polttaa 13-14-vuotiaana?

  • Viestiketjun aloittaja fiksun teinin isä
  • Ensimmäinen viesti
vierass
Minä aloitin polttelemaan kaverini kanssa 9 vuotiaana, kaveri oli pari vuotta nuorempi.
En usko että se perheestä johtui, enemmänkin mielenkiinnosta ja siitä fiiliksestä jonka siitä sai.
 
kokemus
Selkärangaton, nössö teini on toisten vietävissä ja ryhtyy juomaan ja polttaan.

Teini jolla hyvä itsetunto,jalat maassa elävä, rohkea, uskaltaa sanoa muille et en ota. Minun ei tarvi sortua noin alas.
 
nojoo
Meillä kotona oli lapsuuteni aikoihin todella viinanhuuruista menoa vanhemmilla. Sisaruksistani tuli narkkareita. Itse en koskaan halunnut lähteä huonolle polulle koska kotona oli malli mitä päihteet ihmisille tekee..
 
Chebaleba
Ei mikään perheessä mättää. Itse rupesin juamaan ja polttamaan 13 vuatiaana, eikä ole vaikuttanut mitenkään elämääni. Se on enemmänkin sivistänyt minua. Yläasteella tuli alotettua polttelu ja lopetin lukion viimeisellä senkin touhun. Alkoholia yhä käytän, mutta viikonloppuisin vain. Omasta mielestäni teinin tulisi saada tehdä juuri noita asioita, sillä jos esimerkiksi teini jää kiinni tupakoinnista, niin turha sitä tapaa on alkaa patistamaan pois, sillä mitä minua yritettiin saada siitä eroon ei auttanut yhtään. Sitä paitsi, mikä estäisi ettei alaikäinen jatkaisi tuata touhua aikuisena. On siis aivan turhaa pitää teinille joka on 13-15 vuotta vanha mitään vuorisaarnaa tupakasta ja sen haitoista, sillä nykyään tietoisuus tupakanvahingoista on yleistä. Nuori ei ole välttämättä viisas aloittaessaan tupakoinnin tai alkoholin käytön, mutta sen verran sivistynyt, että kokeilee. Ja sitäpaitsi ihmisen luonteeseen on aina kuulunut uteliaisuus ;)

- 20v, mies
 
kfjol
Ei mikään perheessä mättää. Itse rupesin juamaan ja polttamaan 13 vuatiaana, eikä ole vaikuttanut mitenkään elämääni. Se on enemmänkin sivistänyt minua. Yläasteella tuli alotettua polttelu ja lopetin lukion viimeisellä senkin touhun. Alkoholia yhä käytän, mutta viikonloppuisin vain. Omasta mielestäni teinin tulisi saada tehdä juuri noita asioita, sillä jos esimerkiksi teini jää kiinni tupakoinnista, niin turha sitä tapaa on alkaa patistamaan pois, sillä mitä minua yritettiin saada siitä eroon ei auttanut yhtään. Sitä paitsi, mikä estäisi ettei alaikäinen jatkaisi tuata touhua aikuisena. On siis aivan turhaa pitää teinille joka on 13-15 vuotta vanha mitään vuorisaarnaa tupakasta ja sen haitoista, sillä nykyään tietoisuus tupakanvahingoista on yleistä. Nuori ei ole välttämättä viisas aloittaessaan tupakoinnin tai alkoholin käytön, mutta sen verran sivistynyt, että kokeilee. Ja sitäpaitsi ihmisen luonteeseen on aina kuulunut uteliaisuus ;)

- 20v, mies
Huhhuh, kuulostat ihan joltain 13-vuotiaalta, taidat vaan esiintyä parikymppisenä.
 
"..."
Eivät ne asiat ole ihan niin yksinkertaisia, että kyse on yksioikoisesti kasvatuksesta, kaveripiiristä tai vanhempien esimerkistä. Jos kehityspsykologista näkökulmaa hakee, niin varhaisen päihteiden käytön, kuten btw hyvin monen muunkin nuoruusiässä ilmenevän käytöksen suurimmaksi selittäjäksi on esitetty ihan tieteelliseen tutkimukseen perustuen kaveripiirin vaikutusta. Kyse on kuitenkin kaikessa kehityksessä aina yksilön ja ympäristön vuorovaikutuksesta, jolloin mukana on synnynnäisiä, geneettisiä, temperamentiin ja persoonallisuuteen liittyviä piirteitä jotka toimivat riski- ja suojaavina tekijöinä myös päihteiden käytössä ja ohjaavat tietynlaisiin reaktioihin kohdattaviin tilanteisiin läpi elämän. Toisen puolen muodostaakin sitten ympäristö, johon kuuluu kokemusten, kasvatuksen ja koulumaailman lisäksi koko ympäröivä kulttuuri. Kyse ei siis todellakaan ole mistään "ilman rakkautta jäämisestä" tai "kurin puutteesta" muualla kuin ehkä niissä 40-luvun kyökkipsykologian opuksissa, joille täällä tuntuu moni näkemyksensä perustavan :D
 
"mievaa"
Itse olen 14-vuotias, kohta 15vee tyttö. Tartun nyt lähinnä tähän tupakointiin. Itse poltan satunnaisesti (nyt olen jo reilun vuoden verran polttanut) ja juon erittäin erittäin harvoin. Tupakoin, koska se yksinkertaisesti maistuu hyvälle ja rentouttaa, kun vituttaa. Eli puhtaasti hermosauhuja vaan. Aloin kaveripiirissäni polttamaan kutakuinkin ensimmäisenä, muut kaverini eivät juurikaan polta. Tupakat poltan yksin ja ostan ne eräältä puolitutulta, joka ei itse edes polta. Enkä koe polttamiseni siis johtuvan kavereista tai perheestä, vain ja ainoastaan omasta halustani. Olen tiedostanut terveyshaitat, enkä pidä niitä ongelmana. Vanhempani eivät joko tiedä ("valistavat" kyllä usein..)/yritä estää tupakointia, koska eivät voi sille mitään, eivät myöskään kaverini. Oli pakko avautua ja tuoda oma kanta esiin. :)
 
"patu"
olen itse 14-vuotias ja meidän perhe romahti melkein siihen kun join viime kesälomana (olin 13-vuotias) ja jäin kiinni vanhemmilleni itse ajattelen sillä lailla että voisin juhlistaa jotain tiettyä asiaa juomalla silloin tällöin ei todellakaan joka päivä no tottakai minussa on myös huonot puolet toivoisin että jos nyt joku alle 13-vuotias lukee tätä hän tietäisi että edes tupakan maistamisessa ei ole yhtikäs mitään järkeä mitä hyötyä siitä on että jää koukkuun tupakkaan jos on ihan pakko ostaa skeja ja polttaa esittämällä kovaa poikaa osta osta edes kentin harmaata koska siinä on 0.1 nikotiini määrä sitä saa ärkioskilta itse olin 11vuotias kun maistoin ekaa kertaa 12 vuotiaana minusta tuli vakituinen polttaja äiti ei tiennyt tottakai mitään sen kerron myös vanhemmille että jokainen lapsi kokeilee ja maistaa alkoholia tai tupakkaa mutta jos lapsi on liian nuori niin tehkää asia heti selväksi hänelle tukistakaa kerran ja niin siskolleni kävi noin ja tottakai hän oppi olla polttamatta mutta minä olin se joka osasi pitää asiat salassa mutta se on normaalia maistaa tai kokeilla muistakaa kaikki se :)
 
vierailija
Se ei välttämättä johdu edes kaveriporukasta tai perheestä. Nuoret ovat kokeilunhaluisia ja alaikäisenä siinä on sellainen oma jännitys juoda salaa jne. Ei se ole outoa, mutta ei se kyllä hyvä juttu ole jos 13-vuotias alkaa joka viikonloppu pyöriä kylillä kännäämässä. Jos esim. pari kertaa on pikkuhuppelissa, niin on minusta ihan normaalia vaikka kasvatus olisi kuinika tiukka perheessä. Nuoret haluavat kuulu porukkaan, koska kenestä nyt olisi kiva olla yksinäinen ja syrjäytynyt.
 
Mä olin 13 v putkassa ja toki jäin siten kiinni,se olikin ainut kerta kun join itseni tiedottomaan tilaan,omille lapsille tarjosin siiderin vasta 18v.nyt 19 v poika juonut 3 siidereriä täysikäisyyden jälkeen eikä oo koskaan käynyt kapakassa,esikoinem juo joskus ihan kännin,mutta harvoin hänkin.itse sain ottaa kotona 15v lähtien siiderin tai lonkeron,isä oli alkoholisti ja en halunnut omien lasten kokevan samaa ikinä.tupakoinnin aloitin 13v salaa eikä vanhemmat huomannut kun itsekkin polttivat.raskausaikoina en oo koskaan polttanut enkä imetysaikoina.pisin tauko oli 5v.nyt haaveilen lopullisesta lopetuksesta
 
vierailija
Jos vanhemmat opettavat lapselleen, että kavereiden kanssa voi olla eri mieltä, ja että kaverit eivät ole aitoja kavereita jos yrittävät saada lapsen rikkomaan sääntöjä, niin sitten lapsella on paremmat mahdollisuudet aikuistua ilman hölmöilyä. Koulun ja asuinpaikan vaihtaminen riittävän usein auttaa myös, jottei lapsi mene liian syvälle mihinkään porukkaan, vaan oppii itsenäiseksi.
 

Yhteistyössä