Miten ihmeessä toimeentulotuella voi tulla toimeen?

  • Viestiketjun aloittaja "oikea ammattivalittaja"
  • Ensimmäinen viesti
Helposti tulin itse toimeen mutaman kuukauden ajan. Kävin risteilylläkin tukirahoilla. Matka ei kyllä mitään maksanut, mutta tuli sieltä ostettua juomaa, ruokaa ja vaatteita. Jos rahaa osaa käyttää oikein, niin varmasti pärjää.
 
[QUOTE="Vieras";28881025]Mä tunnen jokusen työttömän. Kaikki akateemisia. Ongelmana on ettei mikään homma kelpaa, suuri osa on paskaduunia. [/QUOTE]

Ymmärrän itse asiassa sekä sinun ihmetyksesi että noiden maistereiden(?) tilanteen. Niin kauan kuin ajattelee työllistyvänsä koulutustaan vastaavasti, niin sitä täydellisesti vastaamattoman työn vastaanottaminen on ihan todellinen riski. Olen mm. itse ollut mukana rekrytointiprosessissa, jossa koulutustaan vastaamatonta työtä tehneet on raakattu armotta sivuun heti ensimmäisessä vaiheessa (kyse oli tosin tohtoritasoisista hakijoista, mutta enivei). Harva kun haluaa palkata täysin vailla ammatillista kunnianhimoa olevan hakijan...
 
-
Alkuperäinen kirjoittaja eimitenkään;28880214:
Siinäpä sitä onkin miettimistä ja suunnittelua miten sillä pärjää.Toivoisin että jokainen ihminen kokeilisi elää toimeentulotuen suuruisella summalla edes sen yhden kuukauden ennenkuin aukaisee suuren suunsa näistä "sosiaalipummeista".Toimeentulotukilaskureita on netti pullollaan,sieltä vain jokainen laskemaan itselleen kuukauden rahat ja kannattaa muistaa ettei kaikkia menoja huomioida menoiksi ollenkaan.
En tietenkään tulisi toimeen. Mä käyn töissä. Mä maksan autolainaa. Mun bensa maksaa. Mun lasten hoito maksaa.
Jos mä olisin himassa, niin mun ei tarvis maksaa, autolainaa, bensaa, lasten hoitoa tai bussilippua. Sillä rahalla, mitä saisin sossulta, niin pärjäisin ihan hyvin. Saisin ruuat ja vaatteet ja kaiken tarpeellisen, kun vähän miettisin miten rahani käytän. Enkä mä edes usko, että mulle jää kauheesti enempää käteen pakollisten kulujen jälkeen, kuin sossun asiakkaallakaan
Ja se rahamäärän suuruus tai vähyys ei poista sitä tosiasiaa, että joku elää sossupummina.
 
-
Laskin piruuttani...
Toimeentulotukea ja lapsilisiä ja asumistukea saisimme 2353 euroa kuussa, josta vuokraan 850 + muut pakolliset kulut, niin käteen jäisi 1400 euroa kuukaudessa. Miten ihmeessä me ei sillä pärjättäisi????
Itseasiassa pärjättäisiin paremmin, kun ei olis tarvetta maksaa autovakuutuksia, autolainoja, päivähoitoja ym.
Mä en edes tajunnut, että meidän perhe sais noin paljon massia tekemättä mitään... ei helvetti!!!!!! Ja jengi vielä valittaa.
 
arabin vaimo
Alkuperäinen kirjoittaja öööööäääää;28880528:
ENTÄ KUN TÖITÄ EI SAA VAIKKA VIIKOSTA TOISEEN LAITTAA MOL.FI HAKEMUKSIA VAIKKA MITEN ERILAISIIN TYÖPAIKKOIHIN JA RAMPPAA KERRAN VIIKOSSA AINAKIN TYÖKKÄRISSÄ MUTTA TÖISTÄPÄ EI KUULU!
Sit ihmetellään ku 20-40v on työttömiä vaikka päivittäin ettii töitä muttei vaan saa. sitten tulee joku somali/arabi hakemaan töitä ni heti saa työpaikan vaikka siivojana, mut töitä kuitenkin!!...
eipä saa kuulu ulkomaalaiset iha niin vaan töitä.työkokkeiluja ja työharjotteluja kyllä tyrkytetään joka välissä mutta KOSKAAN ei oikeaa työtä.peestä hyvinvointi suomi!13v kokemuksella voin tän sanua.
 
"riina"
Laskin piruuttani...
Toimeentulotukea ja lapsilisiä ja asumistukea saisimme 2353 euroa kuussa, josta vuokraan 850 + muut pakolliset kulut, niin käteen jäisi 1400 euroa kuukaudessa. Miten ihmeessä me ei sillä pärjättäisi????
Itseasiassa pärjättäisiin paremmin, kun ei olis tarvetta maksaa autovakuutuksia, autolainoja, päivähoitoja ym.
Mä en edes tajunnut, että meidän perhe sais noin paljon massia tekemättä mitään... ei helvetti!!!!!! Ja jengi vielä valittaa.
Asun yksin. En saa asumistukea, olen hakenut sitä. Toimeentulotukea saan 370/kk ja maksusitoumuksen lääkkeisiin.
 
-
eipä saa kuulu ulkomaalaiset iha niin vaan töitä.työkokkeiluja ja työharjotteluja kyllä tyrkytetään joka välissä mutta KOSKAAN ei oikeaa työtä.peestä hyvinvointi suomi!13v kokemuksella voin tän sanua.
Hahahhaha... meillä nettotulot n.4000e/kk. Pakolliset menot (ilman ruokakuluja) sis. autolainat ja bensat, lainanlyhennykset, yhtiövastikkeet, vakuutukset, lasten päivähoitomaksut ym. on 2421e/kk. Eli meille jää, pakollisten menojen jälkeen 1579 euroa rahaa kuukaudessa. Kuinka tyhmä mä olen, kun käyn töissä?
Jos mä jäisin himaan makaamaan ja "maksaisin" vuokraa sen 850 euroa, mitä nykyään menee lainanlyhennyksiin ja muihin asumiskuluihin, eikä mun tarviis edes itse ostaa rikki menneen jääkaapin tilalle uutta, vaan vuokranantaja hoitais senkin. Kunta maksais mun lapsille harrastukset, me saatais vaaterahaa kerran vuodessa... enkä mä tarviis enää autoa, niin mitä ihmettä...
Mä ihmettelen, että miten sosiaaliavustusten varassa elävillä on varaa valittaa ja miten mulla on varaa käydä töissä? Meidän perheellä jäis enemmän rahaa käytettäväksi, kun oltais vaan toimeentulotuella?????
 
"Yh-äiti"
Kun mä olin opiskeleva yhden lapsen yh niin saimme rahaa yhteensä n.1100€, tuo summa sisälsi siis kaikki rahat mitä saimme. Tuosta meni lähes puolet jo pelkästään asumiskuluihin. Onko tuo jonkun mielestä muka paljon? Ei mun mielestä, että voin sanoa ettei sossusta rahaa saa vaikka millä mitalla. Onneksi olen nykyään töissä niin ei tarvitse laskea senttejä kun ostaa ruokaa.
 
Vastaaja
siis eihän kaikkien kannata töissä käydäkään jos rahaa ajattelee. Esim. kun olin 3 lapsen yksinhuoltaja, olisin pärjännyt sossun rahoilla paremmin kuin pienipalkkaisessa työssä. Ei minulla ollut varaa pitää kotivakuutusta, sähkölasku aina myöhässä jne. Jos olisin raahautunut luukulle, ne olisi hoidettu ja lapsetkin olisi saaneet harrastusrahaa.

Hullu tässä maassa töitä tekee pienipalkkaisilla aloilla. Plus kaikki aamukiireet jne.
 
"Yh-äiti"
siis eihän kaikkien kannata töissä käydäkään jos rahaa ajattelee. Esim. kun olin 3 lapsen yksinhuoltaja, olisin pärjännyt sossun rahoilla paremmin kuin pienipalkkaisessa työssä. Ei minulla ollut varaa pitää kotivakuutusta, sähkölasku aina myöhässä jne. Jos olisin raahautunut luukulle, ne olisi hoidettu ja lapsetkin olisi saaneet harrastusrahaa.

Hullu tässä maassa töitä tekee pienipalkkaisilla aloilla. Plus kaikki aamukiireet jne.
Ei täällä ainakaan saa lapsille sossusta harrastusrahaa jos ei ole lastensuojelun asiakas. Eikä kaikki toimeentulotukea saavat ole lastensuojelun asiakkaita.
 
Hahahhaha... meillä nettotulot n.4000e/kk. Pakolliset menot (ilman ruokakuluja) sis. autolainat ja bensat, lainanlyhennykset, yhtiövastikkeet, vakuutukset, lasten päivähoitomaksut ym. on 2421e/kk. Eli meille jää, pakollisten menojen jälkeen 1579 euroa rahaa kuukaudessa. Kuinka tyhmä mä olen, kun käyn töissä?
Jos mä jäisin himaan makaamaan ja "maksaisin" vuokraa sen 850 euroa, mitä nykyään menee lainanlyhennyksiin ja muihin asumiskuluihin, eikä mun tarviis edes itse ostaa rikki menneen jääkaapin tilalle uutta, vaan vuokranantaja hoitais senkin. Kunta maksais mun lapsille harrastukset, me saatais vaaterahaa kerran vuodessa... enkä mä tarviis enää autoa, niin mitä ihmettä...
Mä ihmettelen, että miten sosiaaliavustusten varassa elävillä on varaa valittaa ja miten mulla on varaa käydä töissä? Meidän perheellä jäis enemmän rahaa käytettäväksi, kun oltais vaan toimeentulotuella?????
Myönnän, että en ole tehnyt mitään laskelmia, mutta jäin miettimään, että miksi kunta maksaisi lastesi harrastukset ja vielä vaaterahaakin, jos perheellenne kerran jäisi rahaa vähintään sen lakisääteisen minimin verran? Eikö tällaiset harrastus- ym. menot ole tarkoitus kattaa juuri sillä käteen jäävällä rahalla?
 
-
[QUOTE="Yh-äiti";28881342]Kun mä olin opiskeleva yhden lapsen yh niin saimme rahaa yhteensä n.1100€, tuo summa sisälsi siis kaikki rahat mitä saimme. Tuosta meni lähes puolet jo pelkästään asumiskuluihin. Onko tuo jonkun mielestä muka paljon? Ei mun mielestä, että voin sanoa ettei sossusta rahaa saa vaikka millä mitalla. Onneksi olen nykyään töissä niin ei tarvitse laskea senttejä kun ostaa ruokaa.[/QUOTE]

Niin, olit opiskelija. Sisälsikö tuo 1100 e/kk opintolainan? Opintolaina katsotaan tuloksi, nostit sitä tai et.
Ainakaan minä, en ole väittänyt, että sossusta saa rahaa vaikka millä mitalla, mutta näyttää sille, että ei niin huonostikkaan. Tuntuu vaan hassulle, että jengi valittaa koko ajan miten vähän rahaa ne saa, eikä ne edes saa vähän rahaa. Paljon tiukemmilla on ne, jotka ovat pienipalkkaisessa työssä ja samoihin menee keskituloiset perheet menojensa kanssa.
 
-
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28881395:
Myönnän, että en ole tehnyt mitään laskelmia, mutta jäin miettimään, että miksi kunta maksaisi lastesi harrastukset ja vielä vaaterahaakin, jos perheellenne kerran jäisi rahaa vähintään sen lakisääteisen minimin verran? Eikö tällaiset harrastus- ym. menot ole tarkoitus kattaa juuri sillä käteen jäävällä rahalla?
Niinhän sitä luulis.
 
"nella"
[QUOTE="Yh-äiti";28881381]Ei täällä ainakaan saa lapsille sossusta harrastusrahaa jos ei ole lastensuojelun asiakas. Eikä kaikki toimeentulotukea saavat ole lastensuojelun asiakkaita.[/QUOTE]

"Täydentävään toimeentulotukeen sisältyvät erityismenot, joita ovat

lasten päivähoitomenot
ylimääräiset asumismenot (esimerkiksi muuttokustannukset)
erityisistä tarpeista tai olosuhteista aiheutuvat menot (esimerkiksi pitkäaikaisesta toimeentulotuen saamisesta ja pitkäaikaisesta tai vaikeasta sairaudesta aiheutuvat menot sekä lasten harrastusmenot) "

Toimeentulotuki - Sosiaali- ja terveysministeriö
 
Mihimettelijä
Itse ostettiin sellainen all include-palvelu paikan päältä, maksoi suolaiset 199€/nuppi. Siihen kuului lounas, päivällinen ja parin illan alkoholitarjoilu ja viihdettä. Se oli tosiaan ihan liikaa, mutta oltiin laiskoja. Muuten uskon ja tiedänkin että ihan hyvin 1 henkilö pärjää 10 € päiväbudjetilla jos hotellissa vain on syömäkelpoinen aamiainen.
Kympillä per/pv ulkomailla!!?
Oon aina ihmetellyt että miksi sinne reissuun pitää lähteä tyyliin viikoksi syömään kuivaa patonkia?-tiedän näitä tapauksia...Kyllä se ruokakulttuurikin kuuluu siihen matkaan.
 
"nella"
Alkuperäinen kirjoittaja Mihimettelijä;28881452:
Kympillä per/pv ulkomailla!!?
Oon aina ihmetellyt että miksi sinne reissuun pitää lähteä tyyliin viikoksi syömään kuivaa patonkia?-tiedän näitä tapauksia...Kyllä se ruokakulttuurikin kuuluu siihen matkaan.
minulle ei ainakaan matkailussa ole tärkeää se ruoka, enkä minä ole kuivaa patonkia syönyt vaikka halvalla elänytkin reissussa. :D mutta minä valitsen mieluummin sen matkan esim. Lontooseen ja siellä halvan ruuan syömisen kuin kotona istumisen. :)
 
-
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28881437:
Onko tuo nyt kokemukseen perustuva tieto vai pelkkä oletus?
Ei ole kokemukseen perustuva tieto. Mikäli olisi, en varmastikkaan miettisi täällä, että miksi ihmeessä mä olen tehnyt duunia 20- vuotta... kun mä olisin saanut kaiken ja vähän enemmänkin makaamalla himassa.
Se ei myöskään ole oletus. Tiedän montakin toimeentulotuki- perhettä, joiden lasten harrastukset maksetaan sosiaalitoimiston kautta.
 
Laskin piruuttani...
Toimeentulotukea ja lapsilisiä ja asumistukea saisimme 2353 euroa kuussa, josta vuokraan 850 + muut pakolliset kulut, niin käteen jäisi 1400 euroa kuukaudessa. Miten ihmeessä me ei sillä pärjättäisi????
Itseasiassa pärjättäisiin paremmin, kun ei olis tarvetta maksaa autovakuutuksia, autolainoja, päivähoitoja ym.
Mä en edes tajunnut, että meidän perhe sais noin paljon massia tekemättä mitään... ei helvetti!!!!!! Ja jengi vielä valittaa.
Tämä alkoikin itse asiassa kiinnostaa. Millä laskit nämä? Oletitko siis molempien tulot nolliin, ei siis (ansiosidonnaisia) päivärahoja tai yhtään mitään muutakaan?

Itse laskin tällaisella, että olisimmeko oikeutettuja tt-tukeen, mikäli toisen puolison tulot jäisivät ihan kokonaan pois. Tulos oli, että emme olisi lähelläkään sitä rajaa, jonka alapuolella saisimme tt-tukea, vaikka ainakin omasta mielestäni elämämme olisi ihan pirun niukkaa pelkästään yhden ihmisen tuloilla.

Ai niin, se linkki siihen laskuriin: Toimeentulotukilaskuri — Sosiaalikollega
 
-
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28881482:
Tämä alkoikin itse asiassa kiinnostaa. Millä laskit nämä? Oletitko siis molempien tulot nolliin, ei siis (ansiosidonnaisia) päivärahoja tai yhtään mitään muutakaan?

Itse laskin tällaisella, että olisimmeko oikeutettuja tt-tukeen, mikäli toisen puolison tulot jäisivät ihan kokonaan pois. Tulos oli, että emme olisi lähelläkään sitä rajaa, jonka alapuolella saisimme tt-tukea, vaikka ainakin omasta mielestäni elämämme olisi ihan pirun niukkaa pelkästään yhden ihmisen tuloilla.

Ai niin, se linkki siihen laskuriin: Toimeentulotukilaskuri — Sosiaalikollega
Laskin niin, että kumpikin saisi perusosan työttömyyspäivärahasta sekä niin, että kummallakaan ei ole mitään tuloja. Ainoastaan kuvitellun vuokra-asunnon asumistuki ja lapsilisä. Käytin samaa laskuria kuin sinä.
Mä en tiedä miten paljon menoja teillä on töihin menemisestä, mutta meillä niitä on tällä hetkellä aika paljon. Ilman autolainoja, vakuutuksia ja bensoja meiltä säästyisi yli 900 euroa kuukaudessa. Näitähän me emme tarvitsisi, jos kumpikin alkaisi intohimoiseksi täyspäivätyöttömäksi. Myöskään emme maksaisi lasten päivähoitomaksuja, jolla säästäisimme 400 kuukaudessa.
 
"Yh-äiti"
Niin, olit opiskelija. Sisälsikö tuo 1100 e/kk opintolainan? Opintolaina katsotaan tuloksi, nostit sitä tai et.
Ainakaan minä, en ole väittänyt, että sossusta saa rahaa vaikka millä mitalla, mutta näyttää sille, että ei niin huonostikkaan. Tuntuu vaan hassulle, että jengi valittaa koko ajan miten vähän rahaa ne saa, eikä ne edes saa vähän rahaa. Paljon tiukemmilla on ne, jotka ovat pienipalkkaisessa työssä ja samoihin menee keskituloiset perheet menojensa kanssa.
En saanut lainaa joten sitä ei laskettu tuloiksi. Tuossa oli kaikki meidän saamat rahat vaikka lainaa ei huomioitu. En tajua mistä ne suurensuuret sossun rahat muka tulee kun ei niitä ainakaan tässä taloudessa näkynyt. Huonosti me ainakin elettiin niillä rahoilla.
 
"Yh-äiti"
[QUOTE="nella";28881451]"Täydentävään toimeentulotukeen sisältyvät erityismenot, joita ovat

lasten päivähoitomenot
ylimääräiset asumismenot (esimerkiksi muuttokustannukset)
erityisistä tarpeista tai olosuhteista aiheutuvat menot (esimerkiksi pitkäaikaisesta toimeentulotuen saamisesta ja pitkäaikaisesta tai vaikeasta sairaudesta aiheutuvat menot sekä lasten harrastusmenot) "

Toimeentulotuki - Sosiaali- ja terveysministeriö[/QUOTE]

Ei ole mitään varmuutta, että sitä täydentävää tukea saa ainakaan ns. turhiin eli harrastusmenoihin. Hakemus voidaan hylätä.
 
-
[QUOTE="Yh-äiti";28881754]En saanut lainaa joten sitä ei laskettu tuloiksi. Tuossa oli kaikki meidän saamat rahat vaikka lainaa ei huomioitu. En tajua mistä ne suurensuuret sossun rahat muka tulee kun ei niitä ainakaan tässä taloudessa näkynyt. Huonosti me ainakin elettiin niillä rahoilla.[/QUOTE]

Edelleenkään kukaan ei ole puhunut suurensuurista tuloista, vaan siitä, ettei ole mitään järkeä tehdä töitä keskituloisena, kun kaiken voi saada ilmaiseksikin. Toiseksi, jos asumismenoihin menee puolet 1100 eurosta, niin teille jäi 550 euroa muuhun. Nainen ja lapsi pärjää aika pienillä ruokamenoilla niin halutessaan, eli esim. 250 euroa kk. Jolloin kaikkeen muuhun jää 300 euroa. Onko se oikeasti niin vähän?
 
"Yh-äiti"
Edelleenkään kukaan ei ole puhunut suurensuurista tuloista, vaan siitä, ettei ole mitään järkeä tehdä töitä keskituloisena, kun kaiken voi saada ilmaiseksikin. Toiseksi, jos asumismenoihin menee puolet 1100 eurosta, niin teille jäi 550 euroa muuhun. Nainen ja lapsi pärjää aika pienillä ruokamenoilla niin halutessaan, eli esim. 250 euroa kk. Jolloin kaikkeen muuhun jää 300 euroa. Onko se oikeasti niin vähän?
No kyllä todellaki on vähän! Kyllä sitä rahaa menee muuhunkin kuin ruokaan. Esim. mun oli pakko ladata bussikortti joka kuukausi ja siihen meni 43€. Se on iso summa noista rahoista. Lainanlyhennys oli myös pakko maksaa ja turha soittaa suuta, että mitäs olet ottanut lainan. No laina on otettu silloin kun tuloja oli enemmän ja laina oli todellakin pakollista saada tuolloin. Kyllä ihmisillä on pakollisia menoja joita sossu ei huomioi. Joskus on jäänyt kuukauden ruokiin hädin tuskin 100 euroa joten kuulostaako paljolta?

Mä olen töissä matalapalkka-alalla ja kyllä mä elän nyt paremmin vaikka asummekin nyt vähän kalliimmassa asunnossa. Mulla on kokemusta toimeentulotuella elämisestä ja nyt siitä kun saan palkkaa ja kyllä mä osaan sanoa se eron paremmin kuin te jotka ette ole toimeentulotuella eläneet. Ei nuo laskurit sitä koko totuutta kerro ettekä voi sokeasti vain tuijottaa laskurin antamia summia koska ne eivät ole edes aivan täysin paikkaansa pitäviä.
 
"vieras"
Hahahhaha... meillä nettotulot n.4000e/kk. Pakolliset menot (ilman ruokakuluja) sis. autolainat ja bensat, lainanlyhennykset, yhtiövastikkeet, vakuutukset, lasten päivähoitomaksut ym. on 2421e/kk. Eli meille jää, pakollisten menojen jälkeen 1579 euroa rahaa kuukaudessa. Kuinka tyhmä mä olen, kun käyn töissä?
Jos mä jäisin himaan makaamaan ja "maksaisin" vuokraa sen 850 euroa, mitä nykyään menee lainanlyhennyksiin ja muihin asumiskuluihin, eikä mun tarviis edes itse ostaa rikki menneen jääkaapin tilalle uutta, vaan vuokranantaja hoitais senkin. Kunta maksais mun lapsille harrastukset, me saatais vaaterahaa kerran vuodessa... enkä mä tarviis enää autoa, niin mitä ihmettä...
Mä ihmettelen, että miten sosiaaliavustusten varassa elävillä on varaa valittaa ja miten mulla on varaa käydä töissä? Meidän perheellä jäis enemmän rahaa käytettäväksi, kun oltais vaan toimeentulotuella?????
Hahahaa itellesi. Voit jäädä makaamaan himaan jos haluat. Turhaan olet katkera ja kateellinen niille , jotka saavat yhteiskunnalta jotain tukia. Yksinhuoltajalle se valitettavasti on niin, että jos on pienet tulot - kannattaa pikemminkin olla työtön. Kuka haluaa raataa niska limassa töissä ja kotona, ja saada käteen vähemmän rahaa kuin työttömänä?

Niin, sä et oo yksinhuoltaja, joten et ymmärrä. Joten suu suppuun. Ja mieti itse elämäsi prioriteetit selviksi: Onko pakko olla auto? Onko pakko olla oma talo? Onko pakko olla vakuutuksia..jne Monessa asiassa voi säästää, jos on tarvetta säästää. Mutta sulla tuskin on valitettavaa mistään, jos tulot ovat 4000 kuussa. Miksi edes tungit tähän ketjuun? Kateus? Kateus niitä kohtaan joilla on vähemmän? Oot säkin outo. Suomalaisen perisynti; olla kateellinen. Jopa niille joilla menee huonommin. Aika kuvottavaa.
 

Yhteistyössä