Mummi lyttäsi pojan päästä varpaisiin hoidossa ollessa, lapsi kysyy miksi ei saa tykätä mistä tahtoo

  • Viestiketjun aloittaja Kivat
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Haluaisimme vain opettaa lapsille että jokainen pitää hyväksyä sellaisena kun on mitä tulee pukeutumiseen, leluihin, asioihin joista tykkää... tottakai ei tarvitse hyväksyä jos joku tykkää lyödä toista yms.. jos joku nyt sille linjalle lähtee. En vain voi uskoa että se on jollekin toiselle ihmiselle haitallista että poika nukkuu yömekossa, ainoa haitta tapahtuu sille yömekon pitäjälle jos se kielletään sukupuoleen vedoten...

Lapset eivät ole kiusanneet poikaamme, on paljon kavereita. Pvkodissa ovat tukeneet täysin jokaisen omaa tyyliä ja persoonallisuutta. Siksi tuntuu surulliselle että pojan omasta lähipiiristä löytyy näin epävarmoja aikuisia jotka ovat jo vuosia olleet pojalle tosi rakkaita. On ollut reissun jälkeen tosi epävarma ja ihmeissään miksi mummi puhui pojan lempi asioista noin lannistavaan sävyyn. Saatikka että pelottelee kiusaamisella. Joo saattaa joku kiusata mutta yleensä välittävät aikuiset opettavat että jokainen saa olla oma itsensä. Eivätkä hyväksy kiusaamista. Ei pitäisi pakottaa tekemään jotain/ pitämään jotain ettei tulisi kiusatuksi vaan pitäisi kannustaa olemaan oma itsensä. Olen tosi yllättynyt että noin moni vastaajista tuki muottiin sullomista...
Sinä se näytät näppyjä saaneen (anopin?) kommentista. Miksi ihmisillä ei saisi olla selkeät mielipiteet siitä että tyttö saa näyttää tytöltä. Ja pojat pojalta. Mikä sinä olet arvostelemaan varsinkin sitä jos vanhempi väki ei sinun maailman katsomustasi ymmärrä?

On ihana ideologistista opettaa tätä "antaa kaikkie kukkien kukkia" juuri sellaisena kuin on. Mutta kun maailma on kompromissi jossa joskus vaan ei ole mitään tolkkua korostaa äärettömästi sitä "oman itsensä" ilmaisua. Se on yksi tämän ajan ongelma kun ketään ei saisi laittaa muottiin, ja,sitten mistään ei tule enää mitään kun kaikki vaan haluaa olla omia itsejään. Opetetaan ettei muusta maailmasta pidä Välittää. Opetetaan ettei muiden mielipiteistä pidä välittää. Ja opetetaan ennen kaikkia että ajattele vain itseåsi, älä muiden reaktioita. Varsinkaan negatiivisissa asioissa. Ja ennen kaikkea, tuomitse ne ketkä kehtaavat kyseenalaistaa "sinut sellaisena kuin olet".
 
vierailija
Jos opettaa olemaan erilainen, pitää myös opettaa kestämään erilaisia reaktioita.
Muuten tuo on aika julmaa teiltä vanhemmilta lasta kohtaan, ei varmaan tule yllätyksenä että poikaa todellakin tullaan kiusaamaan. Muiden reaktioita ette pysty muuttamaan. Mummille ja ukille voitte sanoa että lopettavat (jos edes kauhean tosissaan olivat, ihan normaaleja asioitahan noi oli joita jokainen kyllä ihmettelisi, kyllä minäkin ihmettelisin, että mihis se pojan yöpaita on jäänyt kun täällä on kaksi tyttöjen yökkäriä), mutta vaikka mummi ja ukki edes lopettaisivat, nii aina tulee uusia ihmettelijöitä.
No tässä on se, että nimenomaan tämä ajattelu saa tämän pitämään tällaisena. Jokaisen tulisi pyrkiä olemaan mitä on, välittämättä mitä muut on mieltä. Mutta on iso riski tulla kiusatuksi. Jos siis lapsi haluaa olla erilainen, pitää olla rohkea, jotta ei tule kiusatuksi. Siihen auttaa hyvä itsetunto ja se, että on opetettu ettei ole mitään väliä. Rohkeat ja itsevarmat harvoin joutuvat kiusatuksi ainakaan pidemmän aikaa. Jos lapsi on ujo ja arka, voisin suositella pukeutumaan niin vain kotona. Kertoa, että jotkut on niin idiootteja, että kiusaa asioista, joita eivät itse ymmärrä.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
vierailija
Isovanhemmat ovat olleet tähän asti aivan mahtavia, huolehtivia, sydämellisiä, kaikin puolin rakastettuja meidän perheessä. 5 vuotias poikamme oli hoidossa ukin ja mummin luona ja tuli aika mielenkiintoisia asioita vastaan... olemme opettaneet lapsillemme, tytöille ja pojille että saavat tykätä millaisista vaatteista, leluista, hahmoista, väreistä, hiuksista yms. haluavat. Sukulaiset ovat hyväksyneet heidät kaikki aina sellaisena kun ovat. Pojallamme on pitkät hiukset ( ei halua itse leikata), tosi jätkämäinen olemus, tykkää pitää värikkäitä vaatteita perus poikien vaatteiden rinnalla, tykkää nukkua marimekon raita yömekossa (muuten ei mekkoa käytä)...olemme sanoneet lapsille että nukkukaa miten vain, mikä tuntuu parhaalle. Poika itse tuumasi että siskon yömekko näytti niin mukavalle päällä että kokeili sellaista itsekin yövaatteeksi, mikäs siinä, eipä tuo ole meiltä pois.Pojalle on kelvannut samoin turtlesit ja monster hight, emme ole nähneet mitään väärää tykätä mistä haluaa.

Nooh... hoidossa ollessa mummi oli tuumannut lapselle että nyt olisi hyvä leikata hiukset ettei sitten koulussa kiusata... sanoi myös että lapsi näyttäisi kauniimmalta ja paremmalta lyhyillä hiuksilla. Mummi kysyi miksi äiti ostaa sinulle tyttöjen vaatteita? Värikkäitä farkkuja, pinkki väri joissain vaatteissa... ja se perhanan YÖmekko mistä poika tykkää ylikaiken. Lapsi sai itse valita yöasunsa reissuun ja valitsi juuri tämän mekon, niin ukki sanoi että hänen talossa ei pojat pukeudu yömekkoon... isovanhemmilla on sellainen käsitys että lapsi muuttuu homoksi niin tehtyään. Minulla on sellainen käsitys ettei yksi vaatekappale illalla pidettynä saa sellaista aikaa. Haluaisin että kaikki lapsemme voisi pitää reissussa ja arkena mieleisiä, oma valitsemiaan vaatteita. Tätä ongelmaa ei ole havaittu tyttäremme kohdalla jota samainen mummi poika tytöksi sanoo muutaman vaatteen varjolla. Poikatytöt ilmeisesti ok mutta tyttöpojat ei, eikä yksi yömekko sitä tee.
Poikamme oli tosi hämmentynyt miksi hänen lemppari vaatteet, hiukset mukaan lukien, oli niin vihattua eikä saa tykätä mistä haluaa. Tiedostaa että siskolla ei ole samaisia rajoja isovanhempien kanssa, niin toivoo tottakai että hänetkin hyväksyttäisiin.
 
Jotkut vaan ovat noin vanhanaikaisia kaikessa. Kyllähän vielä tänäkin päivänä pyritään ohjailemaan, esim. vasenkätisyydestä pois, laittamalla lapselle kynä oikeaan käteen. Hullua.
 
HippuTAR
Me mentiin likan kans lääkäris käymään ku se oli 13v. Tytöllä oli puoleen selkään asti pitkä vaalea tukka. Lääkäri pyysi sisälle, mentiin ja istuttiin. Lääkäri siinä kakisteli hämmentyneen näköisenä ja sanoi et "mulle piti tulla sellanen 13v. tyttö...?" Mä siihen jotta "niin piti ja tuli myös". Lääkäri lehahti punaaseksi ja sanoi jotta hän luuli likkaa joksiki 17v. klopiksi :D.
Että se siitä että pitkä tukka tekis tytön näköiseksi.
(no okei, likalla oli mustat farkut, musta perusmallinen väljä t-paita, tummanvihreä/musta rotsi, maiharit ja tukka roikku naamalla.)
Nykyään likka pukeutuu edelleen samalla tavalla mutta hiukset on lyhyet eikä kukaan takuulla erehdy luulemaan pojaksi.

Eli ei yksistään joku tukan pituus tai vaatteiden väri vaikuta siihen kummaksi sukupuoleksi luullaan vaan kokonaisuus.

Ikävää että ap:n lapsen isovanhemmat on käyttäytynyt noin. Ei varmaan auta muu kuin keskustella heidän kans ja jos asia ei mee jakeluun niin lopettaa lasten kyläilyt sielä ilman vanhempia.

Sitä en kyllä hyväksy jos vanhempi ohjailee lasta pukeutumaan niin että näyttäisi eri sukupuolelta kuin on. Mutta ap:n tapauksessa tuskin tämmöisestä on kyse.

Ja on tosiaan outoa että edelleen monet pitää pitkää tukkaa tai pinkkiä paitaa pojille sopimattomina mutta aikuisilla miehillä ne on täysin hyväksyttyjä.
 
vierailija
Pitkätukkaiset pojat on kyllä vastenmielisen näköisiä. Yöpaidassa nukkumisesta, tai värikkäisiin vaatteisiin pukeutumisesta en piittaisi. Jälkimmäinen on itse asiassa vain plussaa ja hyvä asia. Mutta pitkä tukka tekee pojasta sotkuisen ja ruman näköisen. Tytöilläkin pitkä tukka on kamala jos vanhemmat eivät huolehdi sen siisteydestä.

Pitkä tukka ei vaan sovi pojille.
 
vierailija
Mitä sun mies asiasta ajattelee? Jotenkin tästä nyt on pääteltävissä, että kyseessä ovat anoppi ja appi. Eli mies olisi myös kasvatettu perinteisen sukupuoliroolin mukaisesti. Jos tosiaan on hänen vanhemmat, on hänen tehtävänsä puhua asiasta vanhempiensa kanssa.

isovanhemmilla on oikeus omaan mielipiteeseensä ja poikaa voit opettaa, että jotkut ajattelevat näistäkin asioista eri lailla. Kuitenkaan ei ole asiallista yöpaidan käytön perusteella lapselta kyläilylupaa evätä.

Ja jostain syystä monella isoäidillä tuntuu olevan himo päästä leikkaamaan lastenlasten pitkiä hiuksia. Oli sitten tyttö tai poika.
 
vierailija
Ööö.. oliko tässä enää kyse pojan pitkästä tukasta ja yöpaitulista??

Onpa paha jos pojalla pitkä tukka ja yöllä mekko? Nyt valoja päälle ihmiset..
Itsekään en välitä sukupuolineutraalista ajatusmaailmasta, mutta eihän tässä ole mitää ihmeellistä?
Eikös lehdet ja katukuva vilise pitkätukkaisia, miehisiä miehiä? Ja hei, jokainen saa käyttää kotonaan just sitä vaatetta mitä haluaa, eikö?
Ja lapsi on vasta 5-vuotias.. mitä järkeä opettaa lapselle, että jos teet näin ja näin ei sinua hyväksytä vaan aletaan kiusata? Aivan kuin kiusaaminen olisi sallittua jos olet erilainen. En minäkään laita töihin tietynlaisia vaatteita tai meikkiä jotta työkaverini eivät vaan katsoisi pahasti. Ja opettakaa niille lapsille, että kiusaaminen on aina väärin!
 
vierailija
Lapsi saa olla sellanen kuin on. Haha, jotenkin naurattaa tää, matut hyväksytään mutta lapsi jos sattuu pukeutumaan ja käyttäytymään normista poikkeavasti niin tuomitaan heti, että kasvatetaan homoksi tai lesboksi. Mitä sitten vaikka kasvaiski homoksi tai lesboksi? Nää kitisijätkö hylkäis oman lapsensa heti, kun saisivat tietää lapsensa homoudesta tai lesboudesta?

Mulla ollu kavereina homoja, lesboja ja bi seksuaaleja ja ite oon hetero, mutta mä nyt pystyn olemaan kaveri suuntautumisesta huolimatta. Yksikään ei ole hyökänny mun kimppuun, käpälöiny jne. tota käytöstä voi ennemmin odottaa humalaisilta hetero miehiltä, joilla on sahanpurua aivojen tilalla.

Mä ite oon gootti ja tiedostan todella hyvin, että herätän pukeutumisellani, musiikilla jota kuuntelen ja lävistyksilläni huomiota. Mulla on pitkä, palavan punanen tukka ja oon 29- vuotias. Oon hoikka ja pitkä, mun pituus oli aikoinaan koulussa kummastus, kun satuin olemaan mun luokan tyttöjä pitempi. Mutta, ite luen itteni normi pituseks. Teini ja nyt aikuis iässä mun hoikkuudesta joudun kuuntelemaan rutinaa, mut en jaksa välittää. Jotkut kysyny jopa suoraan, että muistanko syödä mitään? Öh, juu... mä syön paljon, mut kohtuudella ja paljon kasviksia ja lihaa. Liikun aina kävellen, ei ole autoa, eikä korttia. Moottoripyörästä oon teinistä saakka haaveillu ja nykysin vois kutsua sitä jopa kuumeeks, heh.
Mutta, törmänny näihin urpoihin kyl monesti, jotka on ennakkoluulosia goottien suhteen ja mun mielestä turhaan. Oon sukupuoleton, saatananpalvoja ( anteeks ny vaan, mutta gootti ja saatananpalvoja on kaks eri asiaa, satanisti ja saatananpalvoja on kaks eri asiaa... ottakaa asioista selvää), on sanottu suoraan, että musta näkee, että haluan tehä pahaa, kuulun hautakivien potkijoihin ( öö... ei tulis mieleenkään lähtee potkii kenenkään hautakiviä tai lähtee mihinkään riehumaan, miks pitäis?) Mutta, mun on pakko sanoo, että yksikään iäkkäämpi ihminen ei ole ollu mua kohtaan pahansuopa, eikä ole ollu ennakkoluulonen ja ite arvostan ja kunnioitan iäkkäämpiä ihmisiä ja autan jos apua tarviivat. Eli vaikka oon erilainen niin en ole paha ketään kohtaan. Mä oon mikä oon ja tykkään olostani näin.

En ole ketään kohtaan ollu väkivaltanen ja lapsistakin pidän, itelläni 6- vuotias tytär ja
tyttären isän kans ollaan naimisissa. Oon lasten parissa työskentelemässä, kun olen alaa vaihtamassa. Mut on otettu tuolla vastaan ilman ennakkoluuloja, mikä on ollu mahtavaa.

Eli ap, anna poikasi olla sellanen kuin on. Ketään ei voi muuttaa väkisin ja asettaa johonkin muottiin vaan siksi, että niin kuuluu olla. Väkisin muuttamalla poika vaan ahdistuu ja se ei ole hyvä juttu. Lapset on lapsia ne ettii itteään ja kokeilee rajoja, veikkaan, että ap:n pojalla tää on vaan yks monista vaiheista joita käy läpi ja jää aikanaan pois. Mun tyttö on välillä hyvinkin tyttömäinen, mutta hällä on autoja ja haluaa pyssyjä ja miekkoja, ihailee mun kanssa moottoripyöriä. Joten ap ole huoleti ja isovanhemmille voi sanoa asiasta. Kummastelijat voi hankkia oman elämän.
 
vierailija
Melkoista jeesustelua täällä vaatia, että antaa kaikkien olla sellaisia kuin haluavat, kun Suomesta ollaan parhaillaan tekemässä muslimivaltiota. Kohta täällä pakotetaan kaikki naiset hunnuttamaan itsensä. Paraikaa pienetkin muslimitytöt joutuvat uimaan vastoin tahtoaan pitkähihaisissa mustissa kaavuissa ja kesähelteellä käyttämään samanlaisia kaapuja.

Odottakaahan vielä hetki, niin jos yksikin mies näyttää homolta, elämä päättyy hyvin nopeasti hirttämällä tai katolta pudottamalla. Jatkuvasti suomalaisia vaaditaan sopeutumaan tulokkaiden tapoihin ja kulttuuriin, joten jos lapsen henkikulta on kallis, niin kannattaa alkaa jo tässä vaiheessa opettamaan, miten pitää pukeutua, jos mielii pärjätä tulevassa muslimimaassamme. Jo nyt naisia vaaditaa pukeutumaan peittävämmin, koska matut hämmentyvät länsimaisesta pukeutumisesta.
 
Kivat
Mitä sun mies asiasta ajattelee? Jotenkin tästä nyt on pääteltävissä, että kyseessä ovat anoppi ja appi. Eli mies olisi myös kasvatettu perinteisen sukupuoliroolin mukaisesti. Jos tosiaan on hänen vanhemmat, on hänen tehtävänsä puhua asiasta vanhempiensa kanssa.

isovanhemmilla on oikeus omaan mielipiteeseensä ja poikaa voit opettaa, että jotkut ajattelevat näistäkin asioista eri lailla. Kuitenkaan ei ole asiallista yöpaidan käytön perusteella lapselta kyläilylupaa evätä.

Ja jostain syystä monella isoäidillä tuntuu olevan himo päästä leikkaamaan lastenlasten pitkiä hiuksia. Oli sitten tyttö tai poika.
Mies on täysin pojan tukena ja suvaitsevainen näitä asioita kohtaan. Miehestä näkyi vuosia sitten että on kasvanut kyseisen ajatusmaailman alla mutta on lasten synnyttyä oivaltanut ettei lapsia voi niin kohdella. Ja tukee nyt täysillä jokaista lasta omana itsenään.

Tottakai isovanhemmilla saa olla oma mielipide mutta lapselle ei pitäisi kertoa tuollaisia häntä lyttääviä ajatuksia. Niistäkin voisi kertoa meille aikuisille jos jollekin on avauduttava. Toki on raastavaa tietää että omaa lasta ei hyväksytä sellaisena kun on, varsinkin kun on kyse näin viattomista asioista.
 
vierailija
Keskustelun kuten myös tämän palstan rikkaus on avata ja laajentaa näkökulmia. Jos palstalla tekee avauksen, jossa ei kertoo, ettei voi ymmärtää toisen käyttäytymistä, niiin takuuvarmasti tulee paljon vastauksia, joissa aloittajalle kerrotaan, milksi toinen on käyttäytynyt näin. Kun ymmärtää toisen näkökulman paremmin, niin voi löytää parhaimman rtkaisun tilanteeseen.
 
vierailija
Mies on täysin pojan tukena ja suvaitsevainen näitä asioita kohtaan. Miehestä näkyi vuosia sitten että on kasvanut kyseisen ajatusmaailman alla mutta on lasten synnyttyä oivaltanut ettei lapsia voi niin kohdella. Ja tukee nyt täysillä jokaista lasta omana itsenään.

Tottakai isovanhemmilla saa olla oma mielipide mutta lapselle ei pitäisi kertoa tuollaisia häntä lyttääviä ajatuksia. Niistäkin voisi kertoa meille aikuisille jos jollekin on avauduttava. Toki on raastavaa tietää että omaa lasta ei hyväksytä sellaisena kun on, varsinkin kun on kyse näin viattomista asioista.
Edelleen käy selväksi että äiti on vetänyt herneet nenään kun appivanhemmat kehtaa lapselle kertoa omia ajatuksiaan. Meiltä löytyy kotoa 5 v joka ei todellakasn analysoi ja vatvo ihmisten sanomisia päivä tolkulla ja ahdistu niistä. Voi toki kysyä, mitä joku tarkoitti, mutta kun saa vanhemmilta asiallisen vastauksen, vastauksen jälkeen seuraava lause on tyyliin: mitä me syödään.

Eli sori, lapsesi tuskin on ahdistunut tuosta sen kummemmin. Mutta ymmärrän miehen vanhemmat on myrkkyä kun eivät ajattele kuten sinä lasten vaatetuksesta. Eli jos kiellät lapsen vierailut, se oikea syy on sinun ja appivanhempien kina. Lasta vaan on helppo käyttää lyömäaseena tuossa.

Vai kuulitko mitä lapselle sanottiin?

Ittelleni on sama, mitä muksut päällään pitää. Mutta erivät mielipiteet pitää hyväksyä. Eikä pakottaa kaikkia tähän "sukupuolineutraaliin soopaan". Me ollaan naisia. Ja miehiä. Piste. Me ei olla samanlaisia ja se on vitun hieno juttu.
 
vierailija
Mun poikani tapasi harrastuspiireissä kaverin. Poikani luuli kaveria tytöksi. Ihmettelin pojalleni, että miten tyttö on laitettu kimppaan kahden pojan kanssa ja varmistelin pojaltani, että kyseessä on oikeasti tyttö. Poikani vakuutti, että on se tyttö. Koska poikani käytti kaverista lempinimeä, pyysin kysymään mikä lapsen oikea nimi on. Selvisi, että nimi oli pojan nimi ja että lapsi oli poika eikä tyttö. Mutta edelleen poikani oli vaikea uskoa häntä pojaksi. Eli sukupuolen ja sen näkymisen suhteen voi tulla ongelmia muillekin kuin vanhoillisille isovanhemmille.

Puhu asiasta isovanhemmille, jos haluat, etreivät he puutu lapsen hiuksiin tai vaatteisiin. Varmasti he ovat ajatelleet puheillaan vain pojan parasta, kun ovat ottaneet asian puheeksi.
Niin kerrotko vielä, mikä esimerkissäsi oli se ongelma.
 
vierailija
Ittelleni on sama, mitä muksut päällään pitää. Mutta erivät mielipiteet pitää hyväksyä. Eikä pakottaa kaikkia tähän "sukupuolineutraaliin soopaan". Me ollaan naisia. Ja miehiä. Piste. Me ei olla samanlaisia ja se on vitun hieno juttu.
Olemme naisia ja miehiä. Piste. Eikä kaikkia pitäisi pakottaa tähän keksittyyn stereotypiasoopaan.

Naiseus ei ole pitkiä hiuksia eikä vaaleanpunaista, eikä miehisyys autoja ja synkkiä värejä. Alavalinnankaan ei pitäisi olla millään tavalla sukupuolikysymys.
 
  • Tykkää
Reactions: .....
1vierailija
Ap, mutta sää et nyt yhtään ymmärrä mitä olette menneet tekemään.
Suurin osa on varmasti sitä mieltä, että kukin (lapsikin) saa pukea päälleen sen pinkin paidan tai hirviöpaidan, jos haluaa sen valita.

Sen sijaan, te ette ole ikinä kertoneet lapselle mitä siitä valinnasta voi seurata, jolloin lapsi ei ole ikinä päässyt valitsemaan haluaako hän niitä seuraamuksia. Ettekä te ole yhtään valmistaneet poikaa niitä seuraamuksia varten.
Kärjistäen opetattehan te lapselle muitakin valintoja ja seuraamuksia: Ei pidä syödä kaikkia munkkeja kerrallaa, tai siitä tulee pahaolo.
Nyt lapsen maailma on musertunut, vaaleanpunainen pilvihattaramaailma on murskattu, eikä vanhemmat osaa tukea, muuta kuin kieltämällä tapaamiset mummon ja papan kanssa, läheisten rakkaiden.
Kiellättekö seuraavana päiväkodin, jalkapalloharrastuksen?

Heititte punahilkan metsään susien keskelle ja unohditte kertoa että oikeassa maailmassa sudet syövät pikkupunahilkkoja (eikä punahilkalla ole tässä sadussa asetta mukana).
-Mutta mikä pelottavampaa, jossette nyt hoida asiaa oikein, jossette edes kerro lapselle normiasioista ja anna hänen valita tullakko kiusatuksi vai ei, ja miten hän hoitaa tilanteet, opeta vastaamaan että "mummi olet ihan hassu, tottakai pidän tän paidanbkun tykkään tästä!", nii tulevaisuudessa hän sen aseen voi valita. Tämä näin niin ku hiukkasen kärjistäen.
 
1vierailija
Ette te millään tapaa opeta tai tue lasta. "Pistäköön päälleen pinkin yömekon kerta tahtoo".
Vapaakasvatus ja oppikoon kaiken kantapään kautta.
Siinähän nyt ihmettelee miksi rakkaat mummi ja ukki kiusaa.
Mahtaa lapsi olla ihmeissään.
 
vierailija
Heh, mieki luin vain ekan postauksen ja ihmettelin samaa. Tosin ei oo aikaa kaikkeen. Tiedoksi vaan, et ongejlma on nimenomaan isän tai äidin - tässä tapauksessa tyyli on äidin - vai olenko väärässä? Liian huoliteltua kieltä, epäilyttävää:)
Ja sä et viitsinyt lukea, mihin kommentoin. Kommentoin siihen, että ongelma oli ilmeisesti se, että kirjoittajan poika oli joutunut kysymään harrastuskaverin oikean nimen! Että tällaisten ongelmien takia kuuluisi pojilla olla lyhyet hiukset ja tytöillä pitkät. Ihan kauhea tilanne!!
 
vierailija
Niin kerrotko vielä, mikä esimerkissäsi oli se ongelma.
Jos itse olisin ollut tuo poika, niin enpä tiedä, mitä olisin ajatellut, jos kaverini pitäisivät minua tyttönä eivätkä uskoisi, että olen poika. Kyse oli kuitenkin jo 10-vuotiaista lapsista. Minulle vanhempana tilanne ei oliut ongelma, mutta ihmettelin, kun kuulin, että tyttö oli laitettu poikien kanssa samaan majoitukseen. En edes tavannut kyseistä lasta, joten hänen ulkonäöstään minulla ei olut tietoa.
 
vierailija
Surullista, miten moni oikeasti on sitä mieltä, että kaikkien pitäisi pukeutua ja näyttää tietyn normin mukaiselta, ja jollei niin tee, "joutuu kiusatuksi". Juuri tällaisten asenteiden takia meillä on niin paljon sekä kiusaamista että ahdistuneita lapsia, nuoria ja aikuisia.

Kysehän ei ollut mistään "vapaasta kasvatuksesta", jossa ei ole mitään sääntöjä eikä kasvatusta. Ap ei mitenkään antanut ymmärtää, etteikö heillä olisi turvalliset rajat, mitä esim. turvallisuuteen ja muiden ihmisten kunnioittamiseen tulee. Päinvastoin, lapsi joka saa olla oma itsensä ja oppii arvostamaran itseään sellaisena kuin on, osaa yleensä myös arvostaa muita juuri sellaisena kuin he ovat. Mikä olisi lopulta kaikkien etu.

Kiusaamista ei voi koskaan, ikinä, perustella sillä, millainen kiusaamisen kohde on. Kaikennäköiset ja kaikenlaiset ihmiset joutuvat tai eivät joudu kiusatuksi, ja se on aina yhtä väärin, aina kiusaajan vika eikä kiusatun, ja aikuisten vastuulla on opettaa lapset olemaan kiusamatta ja lopettaa kiusaaminen.

Ja se omana itsenä oleminen on aina hyvä asia, kun sillä ei tarkoiteta muiden vahingoittamista. Sillä tarkoitetaan yleensä viattomasti sitä, että saa näyttää miltä haluaa, tykätä mistä tykkää ja harrastaa ja työskennellä itseä kiinnostavien asioiden parissa.
 
lkoi
Jos haluat, että poika erottuu noin silmiinpistävästi omasta sukupuolestaan, niin on sitten jo aikakin oppia, että häntä tullaan kummastelemaan ja ehkä jopa hyljeksimään. Lapset osaavat olla julmia. Itsekin olen nähnyt muutaman kiusallisen tilanteen, kun lapsesta ei ole erottanut, onko hän tyttö vai poika.

Pojan jalkapalloharrastuksessa oli uusi ryhmä ja siellä joku valmentaja kailotti kaikille, että kenen tyttö tämä on, kun piti tehdä jotain, mitä vanhempansa eivät olleet kuulleet. Noloa ole lapselle, kun hän olikin poika. Pitkän tukan takia näytti ihan tytöltä. Itse ihmettelin varmaan puolen vuoden ajan, kun yksi tyttö on mukana pojan säbäjoukkueessa. Lopulta minulle selvisi, että kyseessä onkin poika. Onneksi en ollut ihmetellyt asiaa muille vanhemmille, omille lapsille olin vain asiasta puhunut.
Mun veljenpojalla on pitkä tukka ja sirot kasvonpiirteet, on toki muutenkin aika siro tapaus. Hymyilin itsekseni, kun kuuntelin, miten tää "Mikko" esitteli itsensä uudelle tuttavuudelle: Moi, mun nimi on Mikko ja mä oon sitten poika" :-D
 
vierailija
Olemme naisia ja miehiä. Piste. Eikä kaikkia pitäisi pakottaa tähän keksittyyn stereotypiasoopaan.

Naiseus ei ole pitkiä hiuksia eikä vaaleanpunaista, eikä miehisyys autoja ja synkkiä värejä. Alavalinnankaan ei pitäisi olla millään tavalla sukupuolikysymys.
Ei olekaan, et selvästikään ole edes ymmärtänyt mitä mitä soopaa tuo sukupuolineutraalius on. Se ei oikeasti edistä yhtään mitään eikä ketään.

Miesvaltaiset alat ei tarvitse miestä leikkiviä naisia. Eikä naisvaltaiset alat naista leikkiviä miehiä. Kummallakin sukupuolella on ääretön määrä vahvuuksia joita yhdessä hyödyntämällä voidaan saada ihmeitä aikaan- Mutta mitä nämä sukupuolineutraali-liiba-laaba kasvattajat tekee? yrittää kitkeä pois niitä miehen ja naisen välisiä eroja, koska "ne on mainosmiesten keksintö". EI ole, ne on ihmisen rikkaus.

Minä, jos kuka olen validi aiheesta jotain sanomaan, koska olen 20 vuotta työskennellyt täysin miesvaltaisella alalla. Ja ihan kuule prisessa leikkejä olen leikkinyt ja pinkkiä äidin vaatettamana käyttänyt. Ei ole vaikuttanut minun osaamiseeni, mielenkiitoihin tai mihinkään muuhun.

Vanhempien tehtävä on olla esimerkki. Mutta se ei tarkoita sitä että tekee lapsestaan yleisesessä ymmärryksessä oudon, antamalla tämän "toteuttaa" itseään. Sen sijaan että taistellaan Anttilan kuvastoa vastaan, voisi kotona se äiti ottaa ja lähteä imetyksen päätyttyä töihin ja vapauttaa isä vanhempainvapaalle. Mitä enemmän tätä asiaa olen seurannut, sitä enemmän uskalla myös väittää että naiset toimillaan torpeedoi tämän tasavertaisuudeen edistymistä. Ja siinä ei puhuta siitä että pojalle sanotaan että miehet nyt vaan ei tapaa mekoissa kulkea kadulla. Eli siitä että keksitytään kukkaruukun väriin, sen sijaan että mietittäisiin miten kukka siinä ruukussa saadaan kukoistamaan.

ja ps. kun sinulla tuo väriongelma on niin katsastappa aikuisten vaatteita. Miesten vaatteista löytyy pinkkiä, vaaleaa lilaa, punaista. Ja naiset ne taitaa jopa enemmän käyttää tummia ja synkkiä värejä. Miten ihmeessä näin, jos nämä aikuiset on aikanaan kuitenkin lapsena "pakotettu" tyttöjen ja poikien väreihin ;) Vastaushan on selvä, eikös niin ;) ;)
 

Yhteistyössä