Pakkoruotsin purku alkoi

  • Viestiketjun aloittaja pakkå påis
  • Ensimmäinen viesti
suomenruotsalaiset rajat
Alkuperäinen kirjoittaja Påska;30850216:
Kyllä minun pitää vielä tähän vastata :D

Sukututkimuksesta on todettu että minulla on juurissani saksalaisia, ruotsalaisia ja suomalaisia. Kuka minä siis olen?
Jos sinun sukusi tutkittaisiin niin varmaan löytyisi muitakin kansalaisuuksia kuin suomalaista, mikä sinä sitten olisit?

Huomaatko? Tällaisten rajojen vetäminen on niin turhaa kun kaikki sekoittuu kun tarpeeksi kaukaa katsotaan.
Suomenruotsalaiset ovat kovia vetämään rajoja: he eivät halua olla samassa päiväkodissa, koulussa, armeijassa, eikä opiskella samassa yliopistossa kuin suomalaiset. On se vaan merkillistä...
 
"andy"
Ruotsi on kiva kieli. Kirjoitin aikoinani Laudaturin. Eipä tuota ole tarvinut muuhun kuin elokuviin ja kirjoihin.
Pakko poistuu. Virkamieskielivaatimus tulee muuttumaan maan realiteettien mukana ennen pitkään. Ruotsinkieliset pärjäävät suomeksi tai englanniksi, mutta muut uudet ja suuret kieliryhmät todennäköisemmin tarvivat palvelunsa omalla kielellään tai tulkin.
Kun maassa leikataan lapsilta ja vanhuksilta, niin pienen etuoikeutetun kieliryhmän hyysääminen on pelkästään hävytöntä. Se aiheuttaa aivan tarpeetonta eripuraa. Eihän se niiden ihmisten syy ole.
 
Påska
Alkuperäinen kirjoittaja kåkka;30850222:
Nimenomaan. Ja siksi onkin tyhmää kaivaa haudasta joku historian henkilö ja puolustella esim. pakkoruotsia sillä, että katsokaa nyt kun tämäkin merkkihenkilö oli ruotsinkielinen. Moni Suomen historiassa oli, olosuhteiden pakosta, koska suomen kielellä ei voinut luoda uraa tai saavuttaa yhteiskunnallista asemaa. Ruotsinkielisyys itsessään ei ollut mikään arvo, se oli vain väline. Ihan vastaavasti nyky-Suomessa pitää olla suomenkielinen/-taitoinen, jotta voi pärjätä yhteiskunnassa.


Ööö? Sinähän nimenomaan olet tässä pyytänyt minua tutustumaan historiaan!? Useasti.
No mutta hyvä. Sekä Suomenkieli että ruotsinkieli siis on väline millä saavutetaan jotakin haluttua. Sehän on loistavaa. Taisit juuri todistaa itseäsi vastaan....?

Onneksi meidän kahden ei tarvitse päättää näitä kielikysymyksiä kun sen tekee joku aivan muu instanssi :)
 
Påska
Suomenruotsalaiset ovat kovia vetämään rajoja: he eivät halua olla samassa päiväkodissa, koulussa, armeijassa, eikä opiskella samassa yliopistossa kuin suomalaiset. On se vaan merkillistä...
No ei se nyt ihan noinkaan ole. Mielellään saavat muunkieliset tulla dagikseen jos vain haluavat. Ja moni ruotsinkielinen on ollut suomalaisissa päiväkodeissa ja kouluissa. Mistä sinulla on noin nurinkurinen käsitys tullut?
 
kåkka
Alkuperäinen kirjoittaja Påska;30850231:
Ööö? Sinähän nimenomaan olet tässä pyytänyt minua tutustumaan historiaan!? Useasti.
No mutta hyvä. Sekä Suomenkieli että ruotsinkieli siis on väline millä saavutetaan jotakin haluttua. Sehän on loistavaa. Taisit juuri todistaa itseäsi vastaan....?

Onneksi meidän kahden ei tarvitse päättää näitä kielikysymyksiä kun sen tekee joku aivan muu instanssi :)

Mitä nyt sekoilet? Historiaan tutustumalla selviää, miksi ruotsinkielisillä on edelleen niin vahva asema yhteiskunnassa, vaikka yhteiskunta pyöriikin nykyään suomen kielellä. Ja historiasta selviää, että moni ruotsinkielinen merkkihenkilö on alunperin suomenkielistä sukua. Mikä tässä on itseäni vastaan todistamista?

Niin, tähän asti kielikysymykset on yksinoikeudella päättänyt RKP. Toivottavasti jatkossa myös suomenkielisten näkökulma huomioidaan. Sinulleko on ihan sama, kuka päättää, kunhan sinun ei tarvitse omaa päätäsi vaivata asialla?
 
Påska
Alkuperäinen kirjoittaja kåkka;30850238:
Mitä nyt sekoilet? Historiaan tutustumalla selviää, miksi ruotsinkielisillä on edelleen niin vahva asema yhteiskunnassa, vaikka yhteiskunta pyöriikin nykyään suomen kielellä. Ja historiasta selviää, että moni ruotsinkielinen merkkihenkilö on alunperin suomenkielistä sukua. Mikä tässä on itseäni vastaan todistamista?

Niin, tähän asti kielikysymykset on yksinoikeudella päättänyt RKP. Toivottavasti jatkossa myös suomenkielisten näkökulma huomioidaan. Sinulleko on ihan sama, kuka päättää, kunhan sinun ei tarvitse omaa päätäsi vaivata asialla?
Mikä minä siis olen, suomalainen ilmeisesti?

En minä tiedä siitä vallasta tänäpäivänä mitään. Jätetään se historia sitten sinne historiaan. Kieli on väline saavuttaa haluamansa,eli mitä useampi kieli sen parempi.
Enkä todellakaan ole tiennyt että demokratia ei toimikaan Suomessa vaan RKP hallinnoi, pienuudestaan huolimatta. Tämä on minulle aivan uutta. Saisiko tähän perustelut?

Tämä alkaa olla niin sekavaa keskustelua että en meinaa kärryillä pysyä.
 
suomenruotsalaiset rajat...
Alkuperäinen kirjoittaja Påska;30850235:
No ei se nyt ihan noinkaan ole. Mielellään saavat muunkieliset tulla dagikseen jos vain haluavat. Ja moni ruotsinkielinen on ollut suomalaisissa päiväkodeissa ja kouluissa. Mistä sinulla on noin nurinkurinen käsitys tullut?
No onhan se niin kuin sanoin, älä ole tyhmä säpäle.
 
kåkka
Alkuperäinen kirjoittaja Påska;30850241:
Mikä minä siis olen, suomalainen ilmeisesti?

En minä tiedä siitä vallasta tänäpäivänä mitään. Jätetään se historia sitten sinne historiaan. Kieli on väline saavuttaa haluamansa,eli mitä useampi kieli sen parempi.
Enkä todellakaan ole tiennyt että demokratia ei toimikaan Suomessa vaan RKP hallinnoi, pienuudestaan huolimatta. Tämä on minulle aivan uutta. Saisiko tähän perustelut?

Tämä alkaa olla niin sekavaa keskustelua että en meinaa kärryillä pysyä.
Sinulle tulee siis täysin yllätyksenä, että RKP hallituksen kestopuolueena on mm. tuonut aikoinaan pakkoruotsin peruskouluun (vastoin suunnitelmia), tuonut nyt pakkoruotsin ala-asteelle (vastoin suunnitelmia) ja RKP:läinen opetusministeri toi virkamiespakkoruotsin yliopistoihin. RKP on myös estänyt kaikki yritykset tehdä lievennyksiä pakkoruotsijärjestelmään. Ihan uutta tietoa sinulle kaikki ???
 
Påska
En ole tyhmä säpäle, kehtaatkin haukkua :D

Suomenruotsalaisia ei havaita siellä suomalaisissa kouluissa kun ovat enimmäkseen kaksikielisiä ja puhuvat täydellistä suomea. Luullaan siis että ovat suomea äidinkielenään puhuvia. Kyllä heitä vaan on levinnyt ihan kaikki kouluihin :)
 
Påska
Alkuperäinen kirjoittaja kåkka;30850250:
Sinulle tulee siis täysin yllätyksenä, että RKP hallituksen kestopuolueena on mm. tuonut aikoinaan pakkoruotsin peruskouluun (vastoin suunnitelmia), tuonut nyt pakkoruotsin ala-asteelle (vastoin suunnitelmia) ja RKP:läinen opetusministeri toi virkamiespakkoruotsin yliopistoihin. RKP on myös estänyt kaikki yritykset tehdä lievennyksiä pakkoruotsijärjestelmään. Ihan uutta tietoa sinulle kaikki ???
Alle 5% kannatuksella ei voi eduskunnassa yksin päättää mitään. Ehdotella voi kuka vaan, myös oppositio.
 
kåkka
Alkuperäinen kirjoittaja Påska;30850256:
Alle 5% kannatuksella ei voi eduskunnassa yksin päättää mitään. Ehdotella voi kuka vaan, myös oppositio.
Esim. pakkoruotsin aikaistus tapahtui niin, että alkuperäisessä suunnitelmassa ei ollut pakkoruotsin aikaistusta. RKP:n edustaja kertoi haastattelussa, että he eivät ole tyytyväisiä asiaan, mutta onneksi he voivat hoitaa asian hallituksessa suljettujen ovien takana. Ja sitten pakkoruotsi aikaistui ala-asteelle.
 
Påska
Alkuperäinen kirjoittaja kåkka;30850260:
Suomessa voi, kun taustalla on muuta vaikutusvaltaa ja varallisuutta.
Hyi kun syytät kansan valitsemaa eduskuntaa lahjuksen vastaanottamisesta, vai mitä tarkoitit?
Kai tiesit senkin että suomi on yksi maailman vähiten korruptoitunut maa?
 
Ruotsinkielinen
Suomenruotsalaiset ovat kovia vetämään rajoja: he eivät halua olla samassa päiväkodissa, koulussa, armeijassa, eikä opiskella samassa yliopistossa kuin suomalaiset. On se vaan merkillistä...
Minun puolesta voisivat olla samoissa tiloissa ruotsinkieliset lapseni, oikeastaan ihan sama kunhan opetus on ruotsiksi. Kaverit on puoliksi ruotsinkielisiä ja suomenkielisiä, sekä pari ranskaa puhuvaa. Harrastukset sitten puolestaan suomeksi. Mutta koska ketjun taso on niin ala-asrvoista toisten haukkumista, jätä kommentoinnin tähän. Tulin vain kurkkaamaan olisiko tämä ensimmäinen kritiikkiketju pakkoruotsista joka olisi asiallinen, eipä taaskaan ole. Kertoo paljon siitä minkä tasoista porukkaa täällä käy...
 
kåkka
Alkuperäinen kirjoittaja Påska;30850263:
Hyi kun syytät kansan valitsemaa eduskuntaa lahjuksen vastaanottamisesta, vai mitä tarkoitit?
Kai tiesit senkin että suomi on yksi maailman vähiten korruptoitunut maa?
Suomessa ei ole korruptiota, mutta on maan tapa. Poliisia ei voi lahjoa, mutta poliitiikassa kaikki on mahdollista.

Eräs SDP:n edustaja hiljattain närkästyi siitä, että sai suomenruotsalaiselta säätiöltä mielestään liian vähän rahaa, vaikka olikin äänestänyt kiltisti pakkoruotsin puolesta... Hänellle tämä "maan tapa" on niin luonnollista, että ei edes ymmärrä olla hiljaa asiasta.
 
Påska
Alkuperäinen kirjoittaja kåkka;30850262:
Esim. pakkoruotsin aikaistus tapahtui niin, että alkuperäisessä suunnitelmassa ei ollut pakkoruotsin aikaistusta. RKP:n edustaja kertoi haastattelussa, että he eivät ole tyytyväisiä asiaan, mutta onneksi he voivat hoitaa asian hallituksessa suljettujen ovien takana. Ja sitten pakkoruotsi aikaistui ala-asteelle.
Eli ketä tarkalleen ottaen syytät nyt siitä että RKP sai tahtonsa läpi? Niitä ketkä äänestivät RKP:n linjan mukaisesti ja olivat kettuja ja saivat jonkin lahjuksen vaiko RKP:n edustajia jotka ihan rehellisestikin ovat sitä mieltä että ruotsinkielen asemaa pitää vahvistaa?

Vai olisiko vaan niin että koulutettu ihminen osaa arvostaa kielitaitoa ja näkee suomen kaksikielisyyden rikkautena eikä rasitteena?
 
"hohhoijaa"
Alkuperäinen kirjoittaja Elämä on :);30850031:
Rantahurrit ovat jo aloittaneet "taistolaisen vinkunansa", koska tajuavat joutuneensa kääntöpisteeseen: tästä edespäin rantahurrien etuoikeutettu asema huononee päivä päivältä kunnes häviää kokonaan.
Koetko tämän nimittelyn jotenkin ajavan sinun asiaa? Ihmetyttää aina tämän sakin tapaa keskustella aiheista haukkuen ja muit halveksien, sillä saavutetaan korkeintaan päinvastaista mitä yritetään epätoivoisesti. Opetelkaa käyttäytymään ja puhumaan asiallisesti, sillä voi oikeasti saavuttaakin jotain muuta kuin sossun rahoja.
 
suomenruotsalaiset rajat...
Alkuperäinen kirjoittaja Påska;30850263:
Hyi kun syytät kansan valitsemaa eduskuntaa lahjuksen vastaanottamisesta, vai mitä tarkoitit?
Kai tiesit senkin että suomi on yksi maailman vähiten korruptoitunut maa?
Ei ole vähiten korruptoitunut maa. Tarkkuutta säpäle, etenkin oikeinkirjoitukseen.
 
kåkka
Alkuperäinen kirjoittaja Påska;30850267:
Eli ketä tarkalleen ottaen syytät nyt siitä että RKP sai tahtonsa läpi? Niitä ketkä äänestivät RKP:n linjan mukaisesti ja olivat kettuja ja saivat jonkin lahjuksen vaiko RKP:n edustajia jotka ihan rehellisestikin ovat sitä mieltä että ruotsinkielen asemaa pitää vahvistaa?

Vai olisiko vaan niin että koulutettu ihminen osaa arvostaa kielitaitoa ja näkee suomen kaksikielisyyden rikkautena eikä rasitteena?
Syytä on toki molemmissa, sekä lahjojassa, anteeksi, maan tavan harjoittajassa että siinä toisessa osapuolessa.

Miksi ruotsin kielen aseman vahvistaminan on RKP:lle vain ja ainoastaan sitä, että pakotetaan lisää ruotsia suomenkielisille vaikka väkisin? Eikö kannattaisi itse ottaa jo vähän vastuuta kielestään?
 
viaras
[QUOTE="hohhoijaa";30850268]Koetko tämän nimittelyn jotenkin ajavan sinun asiaa? Ihmetyttää aina tämän sakin tapaa keskustella aiheista haukkuen ja muit halveksien, sillä saavutetaan korkeintaan päinvastaista mitä yritetään epätoivoisesti. Opetelkaa käyttäytymään ja puhumaan asiallisesti, sillä voi oikeasti saavuttaakin jotain muuta kuin sossun rahoja.[/QUOTE]

Ettet itsekin sortunut halveksuntaan.;)
 
Joppa
Alkuperäinen kirjoittaja kåkka;30850265:
Suomessa ei ole korruptiota, mutta on maan tapa. Poliisia ei voi lahjoa, mutta poliitiikassa kaikki on mahdollista.

Eräs SDP:n edustaja hiljattain närkästyi siitä, että sai suomenruotsalaiselta säätiöltä mielestään liian vähän rahaa, vaikka olikin äänestänyt kiltisti pakkoruotsin puolesta... Hänellle tämä "maan tapa" on niin luonnollista, että ei edes ymmärrä olla hiljaa asiasta.
Ja tämä kertoo mitä RKP:stä? Kuka maksoi ja kenelle mitä? Ja mitä sai ja kuka keneltä? Hiukan epämääräiseltä kuulostaa. Ja tätä ei siis tapahdu koskaan toistepäin, todistetusti? Vaikka se toimii niin hyvin RKP:llä? Hämmästyttävää kertakaikkiaan!
 
Meikälajinen
Alkuperäinen kirjoittaja kåkka;30850265:
Suomessa ei ole korruptiota, mutta on maan tapa. Poliisia ei voi lahjoa, mutta poliitiikassa kaikki on mahdollista.

Eräs SDP:n edustaja hiljattain närkästyi siitä, että sai suomenruotsalaiselta säätiöltä mielestään liian vähän rahaa, vaikka olikin äänestänyt kiltisti pakkoruotsin puolesta... Hänellle tämä "maan tapa" on niin luonnollista, että ei edes ymmärrä olla hiljaa asiasta.
Hetkinen siis! Suomessako ei ole korruptiota eikä poliisia voi lahjoa. Voi hyvä Aarnio sentään!

Ja kyllä täälläkin hyväveliverkosto toimii. Vieläkö joku uskoo ettei :D. Onneksi ei ihan sillä tasolla mitä monissa muissa maissa, kuten Venäjällä, mutta toimii kuitenkin, ja aina on toiminut.
 
viaras
Halveksun huonosti käyttäytyviä ihmisiä jotka eivät saa mitään muuta aikaiseksi kuin toisten haukkumista, kyllä. En mitään ihmisryhmää ihan vaan koska tumma iho tai ranskankielisyys. Minusta siinä on suuri ero.
Sinullakin on kyllä hieno tapa "iteki sanoit hihiiii!" :D Erittäin aikuismaista.
Suomenruotsalaiset ovat huonosti käyttäytyviä ihmisiä, joten sinun logiikkasi mukaan heitä saa halveksua. Minä tosin en sellaiseen alennu.
 

Yhteistyössä