Syyskuun tulokkaat 2010 **** Toukokuussa **** (Päivityspyynnöt yksityisviestillä, kiitos!)

Mua ei ainakaan vielä oo passitettu sokerirasitukseen, vaikka oon yli 25 ja edellisissä raskauksissa sokerit oli koholla... Sokeriarvot on joka neuvolakäynnillä otettu ja ne on ollu ok.
Tänään kävin neuvolassa ja oli ensimmäisen kerran pissa puhdas :) Ilmeisesti on siis johtunu vain oksentamisesta proteiinit...
Hemoglobiini oli 124 ja nyt sais alkaa juomaan sitä "rautamehua" mikäs sen nimi nyt olikaan.
Kohdunpojan korkeus 23 cm..
Me ilmeisesti mennään sit 4d-ultraan :) Onhan se ihan mielenkiintosta nähä miltä se vauva oikeesti näyttää :heart:

Hyväsetti ja Pöpö 22+2
 
Minäkin tuosta sokerirasitukseen joutumista kommentoisin. Meillä ainaskin th selitti, että nykyään kun ovat tiukentaneet noita kriteereitä, niin melkein kaikki joutuu siihen... Mulla itseasiassa nyt täyttyy kaikki ehdot.Olen yli 25, ylipainoakin hieman löytyy ja sitten viel nyt on se, että kun viimeksi oli raskausdiabetes...
 
Uudet ohjeistukset sokerirasituksesta sanoo kuulemma, että kaikki yli 25-vuotiaat kuuluisi rasituksen piiriin ja tietysti sitten myös nuoremmat, joilla on riskitekijöitä. Eri asia on, onko kunnilla tähän resursseja. Meillä ainakin koko sairaanhoitopiirissä on varsinkin kesäaikaan aika rajoitetusti rasitusaikoja. Tietyt riskiryhmäläiset joutuu rasitukseen sitten kahdesti rv12-16 ja joskus rv24 jälkeen. Itse kuulun tähän ryhmään pco-diagnoosini kanssa, tosin löytyy multa sitä ylipainoakin ihan kiitettävästi. :whistle: Edellisessä raskaudessa molemmat testit meni läpi ja nytkin ensimmäinen. Toinen olisikin sitten pian jo edessä.

Alkuraskaudessa vaivannut ja jo välillä väistynyt väsymys on palannut taas takaisin. Pakko käydä lasten kanssa päiväunille, että jaksaa itsekin iltaan asti touhuta. Saa nähdä, mitä hemoglobiini näyttää ensi viikon neuvolassa. Rautakuurille ei huvittaisi, kun vetää vatsan ihan jumiin. :x

Mukavia viimeisiä hellepäiviä kaikille (siis tällä erää)!



Epeti 22+3
 
Moikka!

Tampereella "joutuu" sokerirasitukseen ainakin jos painoindeksi on yli 25, tai suvussa on diabetestä. Tuosta ikä-jutusta en tiedä. Itsellä se on edessä ja terkka kehoitti varaamaan ajan rv:lle 26. Mulla ei ikinä oo ollut pissanäytteissä sokeria ja kahdessa edellisessä raskaudessa sokerirasituksen tulokset oli erittäin hyvät, joten vähän tuntuu nyt turhalta mennä sinne nyt, mutta eipä siitä mitään muuta haittaa ole kun aikaa menee "hukkaan". :LOL:

marza ja onnianni rv 20+6
 
Moikka moi kaikille!!

Hetkeen en oo tänne kirjoitellut mutta lueskellut olen kyllä =)

Sokerirasituksesta Meillä täällä tampereen viereisessä kunnassa on niin että sitä suositellaan kaikille. Ja moni kuulemma menee siihen... täällä aikaväli oli 24-28!!

Itse olin kokeessa eilen ja ei ollenkaan niin paha mitä siitä olen kuullut! Juoma oli kuin makeeta mehua,ei ollut happoa ollenkaan. Huimaan ruperi tietenkin kun niin kauan syömättä mutta muuten hyvin selvitty ja maata sain kun paha olo tuli!!

On: Täällä sairaslomalla ollaan supistelujen takia edelleen ja luultavasti ei ollenkaan töihin enään. Sairaslomalla ja siitä sitten kesäloma ja siitä äippäloma. Hb on nyt laskenut ja rautaa saa syödä.. :D muuten kaikki hyvin!!

Kiva kuulla että olette saaneet mukavia uutisia ultrista =)

Mukavaa kesän odotusta kaikille ja odotusta muutenkin =)

Tyyty ja kirppu 24+2
 
Tervehdys kaikille :)

Täällä on ollut mielenkiintoista keskustelua noista Kelan jutuista. Justiinsa tänän tahkosin niitä meidän palkanlaskijan kanssa, ja mä sain kyllä melko selkeän kuvan siitä kuinka pitää toimia. Eli meillä maksetaan myös 3 kk:n ajalta palkka, joka edellyttää työnantajalta selvitystä kelaan niistä palkoista. Sen jälkeen sitten siirtyy kelan maksettavaksi niiden omien tulojen mukaan. Ja jos tulot on selvästi kasvanut v. 2008 tuloista, niin sitten pyyntö kelalle, että katsovat tämän 2010 vuoden tulojen mukaan. Ja paperit pitää täyttää 2 kk ennen laskettua aikaa, jotta äitiysrahaan on oikeutettu. Ja 1 kk ennen kuin vanhempainvapaa alkaa, että on oikeutettu vanhempain rahaan. Eli ei kannata laskea sen varaan että työnantaja maksaa ekan 3 kk palkan, se alkaa kelassa juosta samalla sekunnilla ihan samalla tavalla, kuin jos kela sen maksaisi. Myöhässä lähetettyjen paperien kanssa on varmaan edessä kauhea paperisota, että saa nuo korvaukset..

Minä laskeskelin lomia ja näitä sillä tavalla, että koko ensi kesän saisin vielä olla vapaalla. Eli kun vanhempainvapaa loppuu, niin jään suoraan lomalle, jolloin saan taas työnantajalta täyden palkan. Lomia ehtii kertyä ja jää nyt pitämättä parin kuukauden edestä. Ja lomarahat jos vielä pitää vapaana, niin pari viikkoa päälle. Tällöin ei edelleenkään taloudellinen tilanne pääse romahtamaan. Jos hoitovapaa on sitten vaihtoehto, niin mietin uudelleen, mutta ainakaan tällä hetkellä ei hoitovapaan pienen korvauksen takia kauheasti fiilistele jäädä kotiin.. Vaikka vauva onkin vasta vuoden, on taloudesta jokatapauksessa lapsen edunkin nimissä pidettävä huolta..

Sokerirasituksesta on kanssa ollut puhetta. Minä jouduin sen vuoksi rasitukseen, että painoindeksi meni justiinsa himpun verran sen rajan yli (oisko ollu 24-25?). Ja ainoastaan nyt kerran, n. rv 26. Saas nähdä, kuin käy, en usko, että sokereissa on mitään, mutta eihän sitä koskaan tiedä. Tosin vauva oli 4d ultrassa jo viikon kokoistaan isompi, että voihan se olla, että on liikaa tullut suklaata syötyä :D

Kivoja on ollut nämä kesäiset päivät, mutta ihan hyvä, että vähän viilenee. Kunhan ei pakkaselle tipahda. Minua ei onneksi vielä ole kiusannut turvotukset eikä muut vaivat, ainoa vähän haittaava on selän väsyminen ajoittain.. Muuten olen voinut niin hienosti, että mies jo tokaisi, että onko minussa jotain vikaa, kun en valita mitään vaivoja :)

Nyt joutaa pesulle, ja sohvalle hetkeksi, onneksi huomenna on jo perjantai, ja poksumispäiväkin! :heart:

Katrin ja mini 23+6
 
Sokerirasituksesta sen verran, että mulle sanottiin, ettei tarvitse mennä, kun en ollut täyttänyt vielä 40v. raskauden alkaessa - olen juuri täyttänyt 39v. Luulin, että nykyään tehdään lähes kaikille, tuon kriteerin perusteella kuka sinne sitten pääsee??? Ei kyllä ole aiemmissa raskauksissa ollut kohonnutta sokeria, näin Helsingissä.

Pääsin ekaa kertaa elämässäni poskiontelopunktioon, raskaushan poskiontelotulehduksille altistaa, kun limakalvot turpoavat, tuli tavallinen flunssa, ja sitten niin valtava paine ja tuska poskionteloihin, että vain toivoin pääsyä punktioon. Märkäähän ne olivat täynnä, ja nyt penisilliinikuuri. Toivottavasti vaiva ei toistu....
 
Täälläkin sokerirasitus tehdään kaikille yli 25-vuotiaille ja alle 25-vuotiaille, jos vähänkin ylipainoa tai suvussa diabetestä. Itsellä oli raskauden alussa hieman ylipainoa, joten heti ekassa neuvolassa sanottiin, että sokerirasitus sitten edessä raskausviikolla 24. Vähän pelottaa, kun itsellä pahoinvointia edelleenkin aamuisin ja tarvitsen jotakin syötävää ja mehua heti sängystä noustuani tai muuten on pöntön halailu lähellä. Saa nähdä, mitä siitä tulee että pitäisi aamulla lähteä tyhjin vatsoin laboratoriokeskukselle ja vielä juoda se litkukin :/ .

Tänään istunut koko päivän puistossa ystävien kanssa ja nyt on sitten nenä punaisena, vaikken yleensä koskaan pala. Masukaan ei oikein tuommoisesta monen tunnin ylhäällä olemisesta pidä, alkoi jo vähän supistella loppuajasta. Nyt sohvalle ja jalat ylös, vaavillakin alkamassa iltajumpat :) . Koittakaa mammat jaksaa vielä nämä pari tulevaa hellepäivää, toivottavasti ensi viikolla sitten viilenee kuten on luvattu.

menninkäistyttö & rääpäle 22+5
 
Sokerirasitus Helsingissä menee kuulemma nykyään niin, että kaikki yli 25-vuotiaat ja sen lisäksi muut riskiryhmäläiset ohjataan sokerirasitukseen. Aika erikoista Liisa71, että sinä sait eri tiedot. Th kyllä kertoi, että ohjeistus on aivan uusi ja systeemi on vasta käynnistymässä. Voihan olla, että kaikissa Helsingin neuvoloissa ei vielä noudateta uutta suositusta.

Kävin tänään jalkahoidossa ja se oli ihanaa :) Lupasin itselleni, että hemmottelen itseäni ennen toisen lapsen syntymää oikein urakalla, koska epäilen, että syksyllä kahden pienen kanssa itsensä hemmottelut jäävät aika vähiin :/ Olen päättänyt käydä myös kasvohoidossa ja mahdollisesti hieronnassa.

Kelalta haen samat äitiys- ja vanhempainrahat jotka sain esikoisesta. Tämä on mahdollista jos lasten välinen ikäero on alle 3-vuotta. Olin hyväpalkkaisessa työsuhteessa ennen esikoisen syntymää, joten on mukavaa saada samat äitiysrahat nyt myös toisen kanssa. Isäkuukauden mies aikoo pitää ensi kesänä ja siihen päälle sitten kesälomat.

Itse olen nauttinut lämpimistä ilmoista ja olisin suonut niiden jatkuvan syyskuulle asti :kieh: Huomenna on onneksi vielä lämmintä, täytyy olla koko päivä ulkona.

Tiinuliini ja vompatti 22+4
 
Pelkkää omaa napaa...

Lääkärissä ja KELAssa on nyt käyty. Mulla ei sitten onneksi ole mitään varsinaista tulehdusta nännissä. Hormonitoiminnan vaikutuksesta siitä on vain iho mennyt "hassuksi" (?), tai sit se on jotain outoa ihottumaa. Ei muuta hoitoa kuin bepanthenia tai lanoliinia, suihkutusta ja ilmakylpyjä. Kohdunkaulaa ei nyt tutkittu, kun kuulemma turha ronkkia sitä, jos ei mitään erityisiä vaivoja ole. Muutama päivä sitten loppui edellinen canesten kuuri, joten varmaan ihan hyvä antaa alapään "levähtää" hetki. Neljän viikon päästä on kuitenkin edessä kontrollitarkistus.

Sf mitta oli 23 cm, eli nyt himpun verran keskikäyrän yläpuolella. Siitä painostakin kysyin, ja käskivät olla huolehtimatta, kun kerta ruokahalu on tallella ja tuo sf-mitta kasvaa. Saattaa sit olla, että imetysaikana joutuu syömään hirveitä määriä jos ei nyt vararavintoa kerry, mut minkäs teet. Päätin olla huolehtimatta, kun kerta käskettiin =)

Kelalla saatiin hyvin asioita selville... vaan kaikki on nyt unohtunut :ashamed: Sain sentään jätettyä ne omat paperit sinne, ja sen muistan että miehen kannatti kuulemma jättää vasta syyskuussa. Ja vuodenvaihteessa kun miehen työsuhde todennäköisesti katkeaa, niin kannattaa vanhempainrahan saajaksi siirtää hänet. Hän saa yli kaksi kertaa enemmän tukea kuin minä (joka siis saan minimimäärän eli 22,04e/pv). Kiva tietää, että vaikka palkkaa ei sitten enää tähän perheeseen tule, niin ei aivan tyhjän päälle tiputa.

Shuri ja Onni-Ilona 24+4
 
Meill on myös sokerirasitus kaikille yli 25 vuotiaille ja riskiryhmille. Näin oli jo vuonna -08. En kylläkään mennyt silloin, kun pissa pysyi suht puhtaana. Esikoiselta mulla oli ruokavaliolla hoidettava rd. Nyt th lupasi mittarin kotiin jossain välissä, jos tuntuu tarpeelliselle, kun rasitukseen en millään viitsisi mennä, jos vauva voi hyvin ja pissa puhdas jne.

Onneksi nämä helteet helpottaa. Mä en raskaana ollessa kestä juurikaan kuumutta. Supparit lisääntyy, jalat kipeytyy ja tulee huono olo. Meillä on tytöt elokuussa syntyneitä, joten olen joka kerta ollut kesällä raskaana.
-Poni 23+2
 
Eilen oli neuvola, kaikki oli taas oikein hyvällä mallilla. Painoa tullut kotipunnitusten mukaan plussasta 4,5kg ja ensimmäisestä neuvolakäynnistä rv10 3kg. Tyytyväinen olen tuohon saldoon koska painoa on ihan kivasti omastakin takaa.
Hemoglobiini noussut alkuraskauden 122-> 128 ja nyt voi kuulemma alkaa rautaa syömään kun tuo hemppa tuppaa tässä vaiheessa lähteä laskuun. Sf -mitta kasvanut 4 viikossa 16 -> 22 eli nyt sitten pomppasi yläkäyrälle. Sykkeet kuuluu tosi "vaimeasti" pikkutyyppi oli siis jotenkin tosi kaukana, mutta tasaisesti jumputti 140 tahtiin. Potkiskeli kovasti että pääasiassa kuunneltiin potkujen tömähdyksiä :)

Parin viikon päästä on sitten sokerirasitustesti ja kuukauden päästä lääkärineuvola, joten nyt vaan masun kasvatusta siihen asti.

Hyvät viikonloput kaikille!

-eeva- ja pikkutyyppi 22+5
 
Olipa tuskainen yö. Pelkkää pyöriskelyä. Aivan liian kuuma, huono olo, jalkoja pakotti ja turvotti, supisteli ja tuntui, että selkäkin veteli viimeisiään. Ja poitsu heitti kuperkeikkoja vähän väliä aamuyöllä. Tuulettimestakaan ollut mitään hyötyä.
Minä en myöskään oikein kestä kuumuutta tässä tilassa, kyllä pari lämmintä päivää on ookoo, mutta sitten alkaa jo ahdistaa, kun hiki virtaa, mitään ei jaksaisi kuumuuden takia tehdä, jalat ovat kuin puupökkelöt ja nukkumisesta ei tule yhtikäs mitään. Muuten olen kyllä kesäihminen, mutta en nähtävästi raskausaikana :| .

menninkäistyttö & rääpäle 22+6
 
Huomenta,
Olin aamulla reipas ja heräsin ennen töihin lähtöä uimastadikalle puolen tunnin aamu-uinnille. Nyt on ihanan freesi olo, vaikka vähän teki vaikeuksia nousta tuntia ennen normaalia herätystä. Yhtään ei edes supistanut, vaikka välillä tuo uiminen on aiheuttanut sitä.

Aika ihme juttu, miten voi noin paljon heitellä noi sokerirasituskäytännöt :/ Kaikille testiin joutuville/pääseville puhtaita tuloksia !

Mousse ja Kung Fu Panda 24+5
 
Mustakin tuntuu jotenkin turhalta mennä tuonne sokerirasitukseen, kun kaikki on ollut tähän kaikki näytteet on olleet tähän asti ihan puhtaita ja miks nyt jotain yhtäkkiä muuttuis. Eikä meillä kummallakaan ole suvussa, sekä ylipainoakaan ei minulla ole ollut. Mutta kaipa sinne sitten kuitenkin menen. :/

Meillä on poika sairastunut tänään vesirokkoon. Itse olen sen kuitenkin ala-asteella sairastanut, joten tuskin se voi enää minuun tarttua, mutta silti jotenkin kammottaa ajatus. :( Voiko siitä olla jotain haittaa minulle ja vauvalle, että samassa taloudessa asustaa nyt sitten yksi vesirokkopotilas??? Meillä kun muutenkin erittäin vähän sairastetaan yhtään mitään.

Vatsassa ollaan taas erittäin aktiivisia tällä hetkellä, hirmuisesti tuntuu potkuja ja näkyvät myös ulospäin. :heart: Mutta siitäkin huolimatta koko asia tuntuu edelleen epätodelliselta...

ennie ja myrmy

 
Olipas paljon tullut tekstiä! :D

Mä olen nauttinut helteistä myös, vaikka välillä tuntuukin "liian" kuumalta touhuta tuon esikoisen kanssa. Muistaa vaan juoda...

Sokerirasituksesta ei ole täällä ollut mitään puhetta, eikä testeissä ole mitään hälyttävää ollut.

Muistakaahan ottaa vauvavakuutus jos sellaista meinasitte! Se pitää useinmiten varata 3kk ennen laskettua aikaa :attn:

Jos menisi hetkeksi lepoon, on pää ihan tyhjä :xmas:

mp ja kirppunen 24+1 :heart:
 
Meinaako moni muuten ottaa tuon vauvavakuutuksen? Meillä mies on kysellyt asiaa, mutta en ole oikein osannut sanoa siihen mitään. Toisaalta voisihan sen ottaa ja lopettaa sitten vaikka jossain vaiheessa jos tuntuu ettei sille olekaan tarvetta.
 
Mä laitoin juuri hakemuksen vakuutuksesta. Kannattaa olla ajoissa sen kanssa liikenteessä jos meinaa ottaa, ettei tule ylläreitä. Kaikki 'negatiiviset' merkinnät esim. neuvolakortissa voi hankaloittaa vakuutuksen ottoa, jos luokittelevat riskiraskaudeksi ei sitä välttämättä edes saa.
Pohjolan vakuutusta hain meille, kun meillä on kaikki muutkin vakuutukset (paitsi koirat) ja pankkipalvelut siellä.

Mä olen niin vainoharhainen, että olen ihan varma, että jos vakuutusta ei ole niin vauva syntyy pää kainalossa tai jotain :LOL:
 
Meillä on vakuutukset hiukan hajautettuna... miehen kaikki vakuutuksen Pohjolassa,kuten firmankin. Mulla on sitten taas kaikki vakuutukset Fenniassa ja Fenniaan olen ollut hirmu tyytyväinen kaikissa asioissa. Joten jos vauvavakuutus otetaan niin se otetaan sitten Fenniasta. :)
 
Vauvavakuutuksesta: Aiotaan kyllä ottaa tälle kolmennellekkin,pojilla on molemmilla.Varsinkin nuorimmaisella on ollu siitä tosi paljon hyötyä,kun ollaan ravattu yksityisellä korvalääkärissä.Pari kertaa ollaan putkitettukin,niin olis aika arvokasta maksaa omasta pussista.Ja,jos taas jonottais kunnalliselle,niin saiskin jonottaa kauan.Mulla siis hyvät kokemukset siitä,joten suosittelen!!

Piti vielä kommentoida rakenneultraa.Mulla oli eilen viikkoja 21+4 ja kätilö siellä ultrassa sano,että vastaa viikkoja 21+5.Nyt kuitenkin,kun kattelin niitä ultrakuvia,niin niissä lukee kaikissa 22+5 eli yli viikon ois vauva isompi.Mulla muutettiin laskettua aikaa alkuraskauden ultran mukaan(menkkojen mukaan ois ollu 17.9),niin että on 26.9.Nyt kuitenkin,jos onkin viikon isompi,niin laskettuaika oiskin 18.9.Onko kellään kokemusta tällasesta?Että muutetaanko laskettua aikaa vielä rakenneultran mukaan?
Heppuli ja kettu 21+5
 
tänään oli taas ultra,kohdunkaula ei ollut lyhentynyt juuri lainkaan, ed mittaus 2,4 ja nyt 2,3(rakko oli täysi eikä antanut todellista ja oikeaa mittaa). mutta typyllä näytti olevan kaikki hyvin =) :heart: painoarvio 920g 25+4
:heart:
vakuutuksistasen verran että me otettiin typyle vakuutus Turvalta.kyllä kannattaa olla vakuutus kaiken varalta,voihan sen sitten irtisanoa jos vaavi niin kovin terveeltä vaikuttaa :)
tukaliin öihin keksin,laittaa ison tuulettimen puhaltamaan jalkopäästä ,aaah,kylläpä on mukava nukkua nyt! ainoa ikävä..kun käännän kylkeä,joka kerta herään..on se vaan niiintyölästä touhua :/ :)
mutta näillä mennään taas 27.5 saakka,jolloin sokerirasitus :x ja 4.6 taas ultraan :|
nyt tyttöä hakemaan harrastuksista,hyvää viikonloppua kaikille uusille ja vanhoille! :wave:

mie ja typy :heart: 25+4 :heart:
 
Meillä on vakuutus esikoiselle otettu Tapiolasta, ja sieltä otetaan tälle kakkosellekin. Pari vuotta sitten kilpailutettiin vakuutukset kun mulla oli järjestön sopimus If:llä eikä sieltä saanut syntymättömän lapsen vakuutusta ollenkaan. Toisin sanoen jos synnytyksessä käy jotain esim. lapsi vammautuu, ei sieltä vakuutusta saa ollenkaan. Tapiolassa taas vakuutus on voimassa heti syntymästä lähtien.
 

Yhteistyössä