Syyskuun tulokkaat 2010 **** Toukokuussa **** (Päivityspyynnöt yksityisviestillä, kiitos!)

Neuvola Eilen oli lääkärineuvola ja kaikki hyvin. Poika oli masussa poikittain =) Mutta ehtii ja mahtuu vielä hyvin kääntymään. Painoa on kertynyt kiitettävästi/liikaa 10 kg on mennyt rikki. Kohdunkaula on alkanut hieman pehmentyä ja lääkäri kysyi josko suostuisin taas erikoisseurantaan ettei mitään traagista vaan pääse tapahtumaan, joten taas sitten käydään lääkärissä 2 vkon välein. Sama juttu oli esikoisestakin, tosin silloin oli tähän mennessä jo kohdunkaula lähes sulanut, nyt sitä oli vielä kuitenkin jäljellä. Sf-mitta on jo hurjat 26 cm. Kauhistelin valtavaa mahaani lääkärille, mutta hän totesi, että olen sen rakenteinen (lyhyt selkä, lonkkien ja kylkiluiden väli lyhyt) ettei minulla maha mahdu muualle tulemaan kuin eteen. Hb oli taas tipahtanut 101, joten nyt on pakko ryhdistäytyä ja pakko popsia rautaa.

Synnytyksestä Eilen lääkärineuvolassa molemmat terveydenhoitaja ja lääkäri suositteli menemään synnärille ns. synnytyssuunnitteluun, koska ensimmäinen synnytykseni oli todella vaikea ja lääkäriä lainaten dramaattinen. Siinä synnytyssuunnittelussa käytäisiin edellistä synnytystä läpi ja suunniteltaisiin tulevaa lääkärin, kätilön ja mahdollisesti myös psykologin kanssa, sillä olis tarkoituksena poistaa/vähentää mahdolliset traumat ja pelot. Samaista palvelua tarjottiin jo silloin synnytyksen jälkeen, mutta silloin en halunnut, halusin vain unohtaa. Täytyy vielä miettiä menisinkö sinne nyt.

Vakuutuksesta mekin taidamme kuulua siihen vähemmistöön, joka syntymättömän lapsen vakuutusta ei ota. Syntymän jälkeen vakuutus otetaan. Täällä ei edes yksityisiä lääkäriasemia ole, johon voisi mennä synnyttämään. Ja jos synnytyksessä vauva tarvitsee tehohoitoa tms. niin silloin vauva menee yliopistolliseen, joka on tietty ns. kunnallinenpalvelu. Vaikka olen yrittänyt perehtyä syntymättömän lapsen vakuutukseen niin en vieläkään tiedä missä muussa tapauksessa se palvelisi kuin kuoleman tapauksessa.

Nukkumisesta vauva nukkuu alusta saakka pinnasängyssä. Meillä mies on sitä mieltä, että kenenkään ei tarvitse pahvilaatikossa nukkua :D Hän melkein suuttui, kun esikoista odottaessa ehdotin, josko vauva nukkuisi aluksi äitiyspakkauksen laatikossa. Loukkaantuneena totesi, että hänen poikansa ei pahvilaatikoissa nuku. Miehet ajattelee asioita välillä hieman erinäkökulmista. :LOL:

Lauren ja poika 26+2
 
Moikka kaikille. Alkuraskaudessa vielä kirjoittelin tänne syyskuisiin, mutta sitten se vain jäi. 1,5v esikoinen pitää kiireisenä =)

Kyselisin teiltä supistelevilta tai teiltä, joiden kohdunkaulassa on tapahtunut muutoksia, että minkälaisessa seuranassa olette? Itse jouduin toissa päivänä vuodelepoon (kotona vielä toistaiseksi), vessassa saan käydä, ja ruoan voin syödä istualteen. Ja toki esikoista pitää usein sylitellä, lukea hänelle kirjoja yms.
Tosiaan mua on supistellut aika ikävästi, mutta ei kuit. säännöllisesti. Kolme yötä sitten heräsin ainakin 7 kertaa kipeeseen supistukseen. Aamulla soitin sitten neuvolalääkäriaikaa. TK:sta jouduin sitten suoraan Kättärin päivytykseen tarkempiin tutkimuksiin. Kohdunkaulaa n. 1,5cm jäljellä ja se on pehmeää. Ultrassa kuit. 3cm jäljellä, kuulemma yli 3,5 cm pitäisi vielä näillä viikoilla olla. Onneksi kohdunkaula on vielä kiinni.
Nyt sitten lepuutetaan kunnolla, ja jos supistukset alkaa taas säännöllisinä, niin suoraan päivystykseen. Muuten ens vk:n ke kotrolli Kättärillä, katsotaan riittääkö kotilepo, tarvitsenko kortisonipiikin vauvan keuhkoille...
Esikoista odottaessa sama tilanne oli vkolla 31, silloinkin jouduin vuodelepoon.

Tulipas sepustus. Mutta löytyykö kohtalotovereita?

Cora ja Louna 22+5 (ultran mukaan 23+6)
 
Lauren-78, mun mielestä se syntymättömän lapsen hoitokuluvakuutus on hyvä ennemminkin siinä tapauksessa, että lapsi syntyy keskosena tai jostain myystä syystä joutuu pitkäaikaiseen sairaalahoitoon heti syntymän jälkeen. Kuolemastahan se ei edes paljon korvaa, ainakaan Pohjolassa.

Cora85
, jaksamista vaikeina aikoina :hug: Mut mua ihmetyttää tuo, et kohdunkaulan muka pitäis noilla viikoilla olla vielä 3,5cm. Mulla ei ekassa lääkärikäynnissäkään (oisko ollu rv9 tai rv11) ollut kuin 2,5cm... Sanoivat silloin, että mitta on yksilöllinen ja tärkeintä, että on kiinni. Mua myös vaivasivat supistukset ekalla kolmanneksella, (kipeät ja useasti päivässä tulevat, mutta epäsäännölliset) eivätkä silti edes puhuneet mistään erityisseurantaan joutumisesta... Tiedä sitten, eivätkö täällä vain jaksa hoitaa hommaansa kunnolla, vai mistä johtuu että näin suuri ero hoitopolitiikassa :eek: Tai ehkä ne on sun kohalla erityisen varovaisia, kun oli ongelmia jo edellisessä raskaudessa. Kannattaa varmasti lepäillä joka tapauksessa. Jaksuja vielä :hug:

Masun koosta. Sf-mitta ei taida ihan suoraan kertoa, että kuinka isolta maha näyttää..? Mullakin oli viimeksi pikkuiden keskikäyrän yläpuolella, ja silti kaikki sanoo mun mahaa tosi pieneksi. Perhevalmennuksessa huomasin itsekin, että vain yhdellä toisella oli yhtä pieni maha kuin mulla, vaikka meillä on laskettu aika ryhmän loppupäästä. Johtuiskohan siitä, että olen pitkäselkäistä sorttia? Tuli vaan mieleen tosta mitä Lauren-78 kertoi, että lyhytselkäisellä ei mahdu kasvamaan muuta kuin eteen.

Poni06, kiitos kun vastasit mun gallupiin =) Siellä perhevalmennuksessakin melkein kaikki äidit sanoivat olevan ensisijaisesti rakkauden antajia. Mulle tuli jotenki huono omatunto, kun en ite ole... Mut nyt osaan jo suhtautua asiaan hyvin. Tiedän kyllä, että näytän minäkin rakkauteni ja halittelen ja pusuttelen, vaikka en sitä koekaan ensisijaiseksi "roolikseni". Mää en muuten myöskään koe olevan yhtään mikään kodin hengetär. Yllätti ihan, kun moni tuntui ajattelevan, että huoltaja = kodin hengetär.

Ihanaa, kohta on taas seuraava välietappi, eli rv26 saavutettu! Sen jälkeen syntyneillä lapsilla on jo suurempi todennäköisyys jäädä henkiin kuin olla jäämättä =)

Vielä loppurutistus ennen viikonloppua! Tehdään parhaamme =)

Shuri ja Onni-Ilona 25+4
 
Moika!

Onpas tänne tullut tekstiä. :D

Nimistä ollut ainakin puhetta. Meillä ei ole kahdessa aikaisemmassa raskaudessa kysytty mitään hätäkaste nimiä, mutta nyt viime neuvolakäynnillä terkan sijainen pyysi miettimään nimiä valmiiksi, jotta voidaan ne laittaa sitten synnytyslähetteeseen. Me ei olla miehen kanssa asiasta keskustelut, mutta itse olen sitä mieltä että jos vauvalle jotain synnytyksessä tapahtuisi, ei me hätäkastetta annettaisi. Mä itse en kuulu kirkkoon, ja varmaan senkään takia multa ei aiemmin ole nimiä pyydelty. Mies ja lapset sen sijaan kuuluu ja toki tämä kolmaskin vauva kastetaan, mutta hätäkasteessa en näe oikein mitään järkeä. :eek:

Mahan koosta; mulla ei ole vielä sf-mittaa mitattu, mutta nyt maha alkaa oleen sellainen ettei enää ole epäilystäkään että raskaana ollaan. :D

Vauvan nukkumisesta, meillä vauva nukkuu aluksi pinnasängyssä, mutta jos vanhat merkit paikkansa pitää, vauva siirtyy mun viereen viimestään muutaman kuukauden ikäisenä. =) :heart: On paljon helpompaa imettää öisin, kun vauva on valmiina siinä vieressä eikä tarvi alkaa nosteleen vauvaa omasta sängystään.

Synnytystä en kauheesti aioi suunnitella etukäteen. Sitä kun ei mun mielestä oikein voi suunnitella. Kivunlievitystä olen kyllä jo miettinyt. Kahdella aiemmalla kerralla oon ottanut epiduraalin, mutta nyt mietin spinaalia. Epiduraalista ei ollut kakkosen synnytyksessä kovinkaan paljon hyötyä ponnistusvaiheessa, supistuksiin se toki auttoi. Mieli tekisi kovasti yrittää synnytystä myös luomuna, mutta tiedän että kun synnytyksen hetki koittaa ja supistukset tulee kovaks oon valmis ottaan mitä vaan siihen kipuun. :LOL:

Liikkeistä; oon nyt parin viikon ajan tuntenut liikkeet päivittäin ja toissapäivänä mieskin tunsi ekaa kertaa potkut mun mahan läpi. =)

marza ja onnianni rv 21+6
 
cora85 Mulla kohdunkaula ei ole koskaa edes ollut 3cm pitkä. Ennenaikaiset supistukset olleet riesana jokaisessa raskaudessa. Nyt jäin saikulle jo rv 12. Joudun aina lepäämään paljon ja kaikki liikunta on kielletty. Pakko kuitenkin lapsia nostella, kun kahden pienen kanssa kotona päivät olen. Viimeksi oli vielä onneksi paikat kiinni. Ensi viikolla lääkärineuvola. Käyn neuvolassa noin kolmen viikon välein ja tarvittaessa tiheämmikin seurataan. Esikoinen syntynyt ennenaikaisena, tokasta olin jo rv 35 3cm auki, mutta vauva pystyi onneksi matkassa rv 38.

-Poni 24+2
 
Cora85 Toivottavasti kaikki menee hyvin, eikä vauva synny liian aikaisin! Jaksamista :hug:

marza Hätäkasteessa on se idea, että jos vauva kuolee, hän on kerennyt saamaan kasteen ennen kuolemaansa. Se taas on jokaisen oma asia, pitääkö tätä seikkaa tärkeänä vai ei :)


Shuri Sf-mitta tosiaan ei suoraan kerro mahan koosta, koska mitta on vain kohdun koko häpyluusta kohdun yläreunaan. Toisilla vauva mahtuu kasvamaan paremmin äidin "sisällä", jolloin maha ei pullota niin pajon ulospäin, vaikka sf-mitta olisikin pitkä. Toisella taas se mitta saattaa olla lyhyempi, mutta maha ulospäin paljon isomman näköinen :)

Vauvan nukkumisesta
Meillä esikoinen siirtyy nyt pikkuhiljaa pois pinnasängystä, jolloin se vapautuu vauvalle. Tosin ensin laitetaan pinnasängyn sisälle äp-laatikko, niinkuin esikoisellakin oli. Eipä tunnu sänky niin kamalan isolle pienellä :) Ja minkä koin käteväksi tossa järjestelyssä oli se, että kun vauva oli vähän nuhainen, oli laatikon toinen pää helppo nostaa vähän koholleen, verrattuna siihen, että pitäisi koko pinnasängyn toista päätä nostaa. Meillä on kaksi kerroksinen talo, jonka yläkerrassa on makkarit ja muuten oleillaan alhaalla. Laatikko on siitäkin kätevä, että sen voi aina aamulla ottaa alas mukaan, jolloin vauva voi tirsoitella siinä rauhassa :) On meillä sitterikin, mutta ihan ensimmäiset viikot pidin esikosita laatikossa, se tuntui jotenkin mukavammalta ratkaisulta. Nyt saa nähdä miten onnistun pitämään uteliaan 1,5-vuotiaan pois vauvan kimpusta, täytyy nostaa laatikko tai sitteri varmaan ruokapöydälle :D

Neuvolassa kävin tänään. Kaikki oli oikein mallikkaasti. Vauva potki kovasti ja sykekin oli hyvä, n.150. Verenpaine mulla oli vaan 99/66, th sanoikin, että voisin vähän napsia salmiakkia, eikä suolaakaan tarvii nyt hirveästi välttää :) Onneks ei oo nyt helteitä, niin ei välttämättä ala niin turvottaakaan, vaikka söis vähän suolasempaa ruokaa. Hb mulla oli raudan syömisestä huolimatta edelleen 119, eli pikkusen alakantissa. Pitää siis jatkaa raudan syöntiä, ettei se vaan tipu. Painoa tullut alusta 4,8kg, eli ihan maltillisesti, ihanaa! :)

Mukavaa loppuviikkoa kaikille! :)

-dask ja typy



 
Lauren Me ostettiin esikoiselle jo siihen pahvilaatikkoon semmoset ihanat reunukset ettei siitä huomaa edes et on pahvilaatikko =) Mutta nyt meillä tosiaan ois se rottinkinen koppajuttu, pitäis alkaa kattomaan saisko siihen muokattua niitä meiän reunustoja, kun alkuperäiset siinä on aika vanhat :/

Voimia kaikille, joilla supistelee tai jotka on vuodelevossa... :hug:


Synnytystä en oo juurikaan miettiny... Haluaisin synnyttää luomuna tällä kertaa. Molemmista oon saanu epiduraalin ja esikoisesta vielä jonku muunki, mikä ei auttanu.Mutta oon jostain syystä alkanu pelkäämään epiduraalia.. :ashamed:
Toivonki et mentäis niin myöhään sairaalaan ( meillä siis matkaa 100 km :/ ) ettei enää kerkeäis antaa mitään puudutuksia..... Mutta luulenpa et silti lähetään aika ajoissa... Tie sairaalaan on vielä aikamoista möykkyä ettei varmaan tunnu kivalta supistusten kans :$

Hyväsetti ja Pöpö 23+1
 
cora85
mulla kohdunkaulaa seurataan siksi,kun sitä on operoitu(leikelty isohko pala pois).
viikolla 22+0 uä mittauksessa se oli 3,8cm
" 24+0 " " 2,4cm
" 25+4 " 2,3cm,josta lääkäri sanoi ettei ole ehkä oikea mitta,johtuen täydestä rakosta,joka työnsi kohdunkaulaa"pidemmäksi".sormikopelolla tutkimusta se ei tehnyt,koska se ärsyttää kohtua siinä määrin että rupeaa supistelemaan.
seuraava käynti äpkl 4.6 ja jatkunee 2 viikon välein äitiyslomaan saakka.
liikkua saan,mutten urheilla,lepoa vaan suositellaan.jotakin kotihommia saan tehdä,mitkä ei tunnu ikäviltä massukassa.
tänään oli se sokerirasitus,hyh sentää että oli makeeta vadelma litkua.huomenna saan tietää vastaukset

mie ja typy 26+3 :heart:
 
Hei kaikille!
Oon pitäny taukoa kirjottelemisesta, mutta aktiivisesti kyllä taustaillut täällä.

Rakenneultrassa huomattiin, että istukka oli jotenkin vähän epätavallinen(?) ja sikiön koko olikin viikon pienempi oikeisiin viikkoihin nähen. Nyt sitten eilen kävin kontrollikäynnillä lääkärin ultraamana. Vauva vastas päivälleen oikeita viikkoja ja lääkäri toteski, et jos istukka toimii ja vauva kasvaa niin ihan sama minkänäkönen se on :) Ei tarvitse siis enää muuten seurailla kun tuota sf-mittaa neuvolassa normaalisti. Oli kyllä helpotus saada hyviä uutisia eilen.

Me otettiin syntymättömän lapsen vakuutus, joka korvaa mm. kohtukuoleman ja joitakin syntymän jälkeen diagnosoituja sairauksia. Toivon mukaan turha vakuutus tuli otettua.

Meillä on vauvalle ensisängyksi semmoinen ovaalin muotoinen sänky, joka on työnnettävä, niin on kiva sit nukkuvaa vauvaa siirrellä itseä lähemmäksi jos vaikka touhuaa keittiössä tms.

Mulla himuisesti haluttais tietää vauvan sukupuoli, mutta ollaan yhessä päätetty, että ei selvitetä etukäteen :) Meillä on tässä kuun vaihteessa muutto edessä niin ei aika käy pitkäksi, vaikka lomalla olenkin.

Mutta nyt äitiyspakkausta postista hakemaan :heart:

Sadie ja Nasu 24+4
 
raskausdementiasta kärsiville varoitus :attn: : Ei se välttämättä siihen synnytykseen lopu, päinvastoin pahenee vaan. :whistle: Mun mies alkaa olla jo hermoromahduksen partaalla, kun edellisessä raskaudessa alkanut huonomuistisuus jatkui kaksosten synnyttyä ja, jos mahdollista, paheni entisestään tämän raskauden alettua. Toivottavasti tästä vielä joskus toipuu...
yhdyn tähän kirjotukseen täysin..raskausdementia jälkeen alkaa imetysdementia ja jatkuu pikkulapsi dementiana.. se on oikeesti ihan hirveetä tulee paljon koomisia juttuja ja tekee idioottomaisia asioita..ja voi mies parat... :LOL:
 
cora85:lle tsemppiä vuodelepoon!

Kiva, kun teillä on ollut hyviä kuulumisia neuvoloista taas

Vanhemmuuden roolikartasta Shurin kyselyyn vastaisin, että mä voisin kokea itseni ensisijaisesti ihmissuhdeosaajaksi. Tottakai siis kaikkia noita ainakin haluaisin olla ja paljon mustakin löytyy esim. just sitä rakkauden antajaa mutta koen noi ihmissuhdeasiat vahvaksi itsellä ja varmaan keskityn lapsen kasvatuksessa paljon niihin. Hellyyden osoitukset ja sen sellaiset on melkein niin itsestäänselviä, ettei niihin tartte ees keskittyä.

Meillä on vakuutukset Pohjolassa, joten ajattelin sieltä kysellä tuota lapsen vakuutusta ja otetaan se ennen lapsen syntymää. jos vaan suinkin siihen keritään. Ei meinaa saada koskaan aikaiseksi mitään tommosia :)

Mulla alkaa kesäloma tän yövuoron jälkeen ja poistun linjoilta ainakin viikoksi. Suhaillaan pitkin Suomen maata. Ihanaa, että on loma, odotan sitä ihan kamalasti ja musta se on hyvä, että se on tässä vaiheessa jo. Saa vähän hengähdystaukoa. Ja pääseepä esittelemään mahaa sukulaisille :D

Hyviä vointeja kaikille!

Sannimarja ja nöpö 23+4
 
Soittivat mulle eilen Kelalta ja olin täyttänyt ne paperit ihan päin ****

Sekä täti, että minä oltiin puolessavälissä puhelua ihan sekaisin, se ei ymmärtänyt mitä mä vastasin, enkä mä ymmärtänyt mitä se kysyi :LOL:

No, toivottavasti ne nyt loppujen lopuksi tuli oikein. Kaipa se päätös sieltä tulee kohta puoleen.

Voiko vauva aivastaa vatsassa?
Äsken veti ihan älyttömän tärähdyksen, tuntui että koko vauva sätkähti ja ei varmaankaan ole mahdollista, mutta mä kuulin kun nesteet loiskahti |O Nyt tulee monoa siihen tahtiin, että tekee ihan pahaa istua tässä töissä.

Mousse ja Kung Fu Panda 25+5
 
Moikka!

Tiistaina oli neuvola. Painoa tullut nyt yhteensä vaivaiset 1,4kg. Hemppa 118 vaikka rautaa olenkin syönyt päivittäin. Sf-mitta oli 21cm ja vauvan sykkeet 120-130. Kuukauden päästä sitten lääkärineuvola.
Kelan paperit sain ja kerkesin ne täyttää ja viedä toimistoonkin jo. Minäkin merkkasin siihen lisätieto-kohtaan, että haen samoja tukia kuin esikoisesta, kun alle 3 vuotta tulee ikäeroa. Näin ne minulle Kelasta neuvoivat tekemään.

Äitiysavustuksesta Mekään ei oteta pakkausta, kun esikoisen pakkaus vielä tallella. Rahat laitetaan varmaan matkarattaisiin tai johonkin muuhun. Kirppikseltä osteskelen varmasti aika paljon pojalle vaatetta.

Vakuutuksesta Mekin taidetaan kuulua siihen vähemmistöön, jotka ei ota vakuutusta vauvalle. Esikoisen aikana mietittiin, että josko sen ottaisi, mutta tultiin siihen lopputulokseen, että se on meille ihan turha. Samat mietteet nyt tästä toisestakin. Yksityisiä lääkäripalveluja ei käytetä, kun tuo julkinen puolikin toimii ihan moitteettomasti. Ainakin on meidän kohdalla toiminut. Itse en oikein tätä vauvavakuutusta pysty vertaamaan autovakuutukseen niinkuin joku täällä asiasta mainitsi, kun autovakuutus kuitenkin on pakollinen ja tämä vakuutus ei. Se ei tee kuitenkaan autostani tärkeämpää kuin lapsestani, vaikka autovakuutusta maksankin :/

Hätäkasteesta Täällä ei olla kysytty esikoista odottaessa eikä tästäkään hätäkastenimiä. Kyllä täälläkin varmaan hätäkaste annetaan, jos niinkseen tulee. En kyllä ole asiaa miettinyt ollenkaan enkä taida miettiäkään.

Vauvan sängystä Esikoisella oli käytössä muutamat ekat kuukaudet sellainen rottinkinen kehto, jossa oli pyörät alla. Oli ihan mielettömän kätevä, kun sitä sai vedellä perässään pitkin kämppää. Yöt kyllä nukkui vieressäni, kun oli paaaljon helpompi imettää sillai. Tälle toiselle tulee tuo sama sänky käyttöön päiviksi ja öisin sitten taas otan minun viereeni.

Äh...olisi ollut vielöä paljon kommentoitavaa mutta lapsio tuolla justiinsa heräili. Pitää tulla taas peremmalla ajalla kirjoittelemaan :wave:

Aplo ja Einari 23+3
 
ähky :headwall: pitikö syödä itsensä taas turvoksiin :LOL:

Viimeinen raskauskolmanneskin on nyt sitten käynnissä... menipäs nopiaan se aika! Nyt ei ole mitään järkevää kommentoitavaa kun on niin kova ähky päällä, pakko mennä lepäämään kun esikkokin on päikkäreillä :wave:

mp ja kirppunen 25+1
 
Heivaan!

Tänään on kyllä tullu monoa paljon. Ehkä aktiivisin päivä aikoihin tai sitten alan itse enemmän kinnittämään enemmän huomiota kun niistä on viime aikoina ollut paljon puhetta. Kun olen itsekkin enemmän niitä ajatellut niin niitä tunteekin, loogista. Myöskin mielestäni voimistunut potkut vielä viime aikoina. Miehen käsi ei ole vielä sattunut kohilleen kun on potkuja tullut ulospäin tai en ole muistanut sanoa, että nyt se potkii, mutta tänään sai kaksi työkaveria potkut tuta kun potki suoraan napaan terhakkaasti monta kertaa perättäin. Hiukan harmittaa kun mies ei ole saanut kokea vielä potkuja, kun en itse liikkeitä niin miettinyt enkä niistä puhunut, kunhan niitä on tullut niin en ole niihin kiinnittänyt huomiota. Eilen mies sitten kysyi, että onko vauva potkinut ja kun sanoin, että pitkin päivää niin hän näytti hiukan pettyneeltä kun en ollut siitä erikseen maininnut pitkin päivää, itse kun pitää sitä niin itsestään selvänä niin ei juolahtanut mieleen jakaa tietoa toisellekkin :headwall: Nyt kyllä otan tehtäväksi, että mieskin saa tuntea potkut ja raportoida niistä

Mekään ei oteta vakuutusta, paikkakunta on sen verta pieni et lääkäri pelaa. Jos olisimme vielä asuneet kaupungissa niin sitten ehkä olisimme ottaneet.

Minäkin ajattelin et voisi alkuun nukkua siinä laatikossa joko pinnasängyssä tai sitten meidän sängyn vieressä, saa nähdä sitten käytännössä.

Tuntuu jo nyt niin pitkältä tämä odotus, vaikkei olotilassa ole mitään ikvävää niin olen malttamaton tapaamaan vauvamme. Tekisi jo mieli saada se nopsaan maailmaan mut vielähän tässä olisi odoteltavaa. No nopsaanhan se menee, on mennyt tähänkin asti ja saadaan remppakin paremmalle tolalle tai jopa ehkä valmiiksi.

Osaako joku kertoa noista rokotuksista yms. mitä meidän vauvoille tarjotaan?

Hirmuinen närästys päällä, täälläkin tuli hiukan liikaa syötyä :ashamed:

Felessa+kääpiö 25 (poks)
 
Cora85 Voimia, kyllä se vielä iloksi muuttuu.
Shuri, minä mietin kanssa kohdunkaulan paksuutta kun mulla oli esikoista odottaessa pituus 4,7 aluksi ja nyt varhais uä ssä vain 3cm. No rakenne uän tekijä kätilö sanoi että ultralla mitan voi ottaa eri kohdista riippuen sisältääkö mitta jonkun tietyn osan kohdunkaulaa vai ei. Sanoi että ekaraskaudessani on mitta todennäköisesti saatu eri tavalla mitattuna kuin tällä kertaa. Sanoi että tuo 3cm on normaali.


Nyt on mulla alkanut olla yöllä supistuksia. Ei oikeastaan kipeitä mutta tukala olo vatsalla ja en voi enää nukkua selällään. Liittyneekö siihen päälaskimon litistymiseen? Herättää aina ja laittaa vaihtamaan asentoa. Ensi viikolla on sitten neuvola jossa voin kertoa näistä. Supistuksia ei ole ollut rasituksessa, siksikin on omituista yöllä saada niitä.

Jo 25. viikko, tarkemmin 24+3
 
Sokerirasituksesta sain tulokset eilen, arvot olivat normaalit, oikein hyvät peräti kuulemma. Hienoa! Ei se ylipaino näköjään kuitenkaan välttämättä tarkoita sokeriongelmaa.

Hemoglobiini mitattiin kans samalla labrassa. Kun sormen päästä ei yhdessäkään neuvolassa ole kunnolla näytettä saatu. Rautaa olen popsinut jo kolmisen viiikkoa ja silti oli hb vain 117 :( Terkka lohdutteli että on näille vikoille ihan ok kuulemma, Esikoista odottaessa oli näillä viikoilla 130, ihan piti tarkistaa.... Huolettaa, että jos lähtee lopussa laskuun taas, niin mitähän se sitten on?!

Esikoinen on ruennu taas heräämään aamuisin kuudelta... Ei oikein mamma meinaa jaksaa vielä siihen aikaan nousta... :/ Huomenaamulla on onneksi mun aamu nukkua pitkään! (miehen kanssa nukutaan vl:na pitkään vuoroaamuin)

Närästys on taas ihan kamalana :x Hehkeä olo... :LOL: Maha alkaa muutenkin selvästi olemaan tiellä, kumartelu ei esim. tunnu enää hyvältä. Ja ton esikoisen perässä pihalla juoksentelu ja hänen kantaminen ei oo kauhean ihanaa. Ukkeli painaa kuitenkin sen 13-14 kg... Ja on just oppinut juoksemaan, joten on kiva viilettää äippää karkuun ;)

Papupata ja Pikkis
 
Ensi viikolla olisi sitten lääkärineuvola, saas nähdä laittaako mut sitten sairaslomalle. Tällä viikolla on nimittäin alkanut olemaan jonkinlaisia supistuksia, mitkä ei varsinaisesti kipuile, mutta ei ne kovin mukavilta tunnukaan.:( Jos liikun koko ajan niin niitä ei ole, mutta heti kun istun pidempään niin sitten on vaikea päästä liikkeelle.:( Samoin yöllä kylkeä kääntäessä, niin oikealla puolella tuntuu monesti sellaista kivun tapaista.

Yllättävän pitkäänhän tässä on ilman oireita päästykin. Toivottavasti tämä olisi vain jotain väliaikaista. Jotta kuitenkin kesästä saisi nauttia ja puuhastella kaikenlaista pihalla. Mutta vaikeahan mun on töissä käydä jos istuminen tuottaa mulle supistuksia, koska työmatka ajamiseen menee jo yhteen suuntaan yli tunti.

ennie ja myrmy



 
Myös tänne ovat supistukset tulleet takaisin :( Mut eivät kyllä istuessa, vaan nimen omaan liikkuessa. Eivät mullakaan onneksi kipeitä! On myös paljon ollut sellaista inhottavaa menkkamaista jomotusta ja outoa vihlovaa kipua alavatsalla nyt muutamana päivänä. Mut toisaalta taas muutamana päivänä kun rennietä söi aina aterian jälkeen ja nukkumaan mennessä, niin närästys on miltei kadonnut :D

Shuri ja Onni-Ilona, rv26 *POKS* B)
 
Shuri: Vastaan minäkin galluppiin... Sanoisin, että olen rakkauden antaja. Jos täytyisi sen jälkeen joku valita, niin olisin huoltaja. Mulla muuten samoja "ongelmia", kun tossa ylempänä kerrot... Olen monena päivänä joutunu syömään särkylääkettä, kun tuntuu maha niin kipeältä...
Mulle ei maistu noi närästyslääkkeet, ne on ihan törkeen pahan makusia mun mielestä :D
Mielummin kestän sen polttelun! (ja sitä on sitten ollukki)

Saatiin ukon kanssa vähän siivoiltua tänä viikonloppuna ja nyt täytyis saada jostain inpiraatiota vauvan huoneen laittoo... En tiedä koska kaveri tuo sängyn ja hoitopöytä/ lipasto pitäisi hakea jostain... Ei oikein ole fiilistä??

Missä mun pesärakennusvietti on? Onko muilla jo tullut?

Lara- ja Nuna rv23+3
 
Onpas täällä ollut hiljaista viime aikoina. Toivottavasti se kertoo enempi hyvistä säistä ja siitä, että kaikilla on ollut paljon mukavaa tekemistä, eikä siitä että meidän energinen keskiraskaus alkaa olla takana... :LOL:

Lara-, onko sullakin siis ollut tota jomotusta ja kipua? Onko tuntunut pelkästään alavatsalla, vai myös ihan alapäässä? Mulla on se vihlonta siirtynyt nyt tonne alapäähän :kieh: Onneksi oma kulta tulee tänään kotiin työreissusta ja hoitaa koirankäytöt huomenna. Jos ei vihlonta ala hellittää levolla, niin varmaan pitää neuvolaan soittaa ja kysyä, että onko normaalia... Niin ja kiitos gallup-vastauksesta =)

Lueskelin tuossa tuota vihkosta raskauden etenemisestä valkatakseni itselle seuraavan virstanpylvään, jota tavoitella. Huomasin samlla, että se olikin jo rv25+0, kun henkiinjäämistodennäköisyys on yli 50 %. Aiemmin muistelin väärin, et se ois ollu 26+0. No, menin kivempi näin ku että ois muistanu viikon liian aikaiseksi sen =) Ja seuraava välietappi on sit rv 30+0, koska se on mukavan pyöreä luku :D Niihin aikoihin sikiölle muuten alkaa kehittyä alkeellinen lämmönsäätelykyky (joka tosin on varsin epätäydellinen vielä täysiaikaisena syntyvällä lapsellakin...), ja henkiinjäämistodennäköisyys on jo lähellä 100 %:a! =)

Kirjasuositus. Löysin kirjastosta Essi Juvakan "Omalla tavallani äiti". Kirjoittaja on psykologi, ja kirjassa on selitetty äidiksi kasvamisen prosessia. Mut tuo ei ole se, miks minä siitä tykkään. Yli puolet kirjasta koostuu eri ikäisten äitien omista kirjoituksista, siitä miten he ovat kokeneet äitiytensä. Koskettavia tarinoita, jos tykkää herkistellä ;) Nuorin kirjoittava äiti on 19-vuotias ja vanhin 77-vuotias. Mukana on myös muutama julkisuuden henkilö, mut enimmäkseen ovat ihan tavan pulliaisia.

Shuri ja Onni-Ilona 26+1
 
Shuri: Alapäässä :kieh: Eilen jomotteli myös peppu, eli sellasia sukkapuikkovihlasuja kankun sisällä... Mä olen niin herkkä kuulostelemaan mun oloja, että nykyään oletan kaikkien vilasujen ja kipujen kuuluvan asiaan... Muuten menisin flipperinä täällä pitkin seiniä :D

Multa tuli eilen maitoa tissistä :D Rintsikoissa on myös ollu jälkiä tällaisesta tapahtumasta pari päivää...
Enteileekö tämä jotain hyvää maidontuotantoa, vai onko niillä mitään yhteyttä?

On täällä tosiaan aika hiljaista, missäs kaikki on?

Lara- ja Nuna rv23+4
 

Yhteistyössä