Voisiko joku valaista minua tästä karppauksesta, kun foorumilla ei vastata!

  • Viestiketjun aloittaja "pullero"
  • Ensimmäinen viesti
minä-
En mä sen perusteella mitään oo päätellytkään. Töiden kautta ollu koulutuksessa hiljattain jossa näitä asioita ruodittiin. Mutta ilmeisesti ne sitte sairaanhoitopiirissä kouluttavat ihan huuhaata.
Uskon heti, jos näen jonkun puolueettoman tutkimuksen asiasta. Kouluttaa voi ihan mitä vaan. Onhan kaikki terveydenhoitajatkin koulutettu sanomaan, että pitää juoda rasvatonta maitoa. Kuitenkin on tehty tutkimuksia joiden mukaan maitorasva ehkäisee lasten lihomista ja diabetesta, ja on muutenkin terveellisempää.
 
........................
En mä sen perusteella mitään oo päätellytkään. Töiden kautta ollu koulutuksessa hiljattain jossa näitä asioita ruodittiin. Mutta ilmeisesti ne sitte sairaanhoitopiirissä kouluttavat ihan huuhaata.
Mun usko sairaanhoitopiirien tietämykseen katosi viimeistään siinä vaiheessa, kun äitiyspolilla katsoin, miten rd-mammoille tarjoiltiin välipalaksi RIISIFRUTTIA!
 
[QUOTE="noh";27934657]Ne olettaa että ihmiset karppaa lotraamalla rasvalla ja jättämällä kasvisten syönnin. Kai ne väitteet perustuivat johonkin tutkimukseen?[/QUOTE]

No ainakin meidän shp:ssa sydänkohtaukset yms on lisääntyneet ja kun on tutkittu sydäreitten yms saaneitten ruokailutottumuksia (tai siis kysytty niistä ) niin koko ajan on enemmän karppaajia heidän joukossaan. Karppauson ihan ok kun käytetään paljon tuoreita kasviksia ja muutakin kuin vain kananmunaa ja meetvurstia niinkuin ap:n ruokaesimerkki nyt oli.
 
........................
No ainakin meidän shp:ssa sydänkohtaukset yms on lisääntyneet ja kun on tutkittu sydäreitten yms saaneitten ruokailutottumuksia (tai siis kysytty niistä ) niin koko ajan on enemmän karppaajia heidän joukossaan. Karppauson ihan ok kun käytetään paljon tuoreita kasviksia ja muutakin kuin vain kananmunaa ja meetvurstia niinkuin ap:n ruokaesimerkki nyt oli.
Ap:llahan oli siinä myös ainakin kukkakaalia. Vai onko kypsennetty kasvis jotenkin huonompi kuin kypsentämätön?
Ylipäätään suomalaiset syö liian vähän kasviksia. Mä opin syömään kasviksia vasta kun aloin karppaamaan. Ap:kin on vasta aloittanut, kyllä senkin kasviksen käyttötaidot vielä tuosta kehittyy ja skaala laajenee. :)
 
minä-
No ainakin meidän shp:ssa sydänkohtaukset yms on lisääntyneet ja kun on tutkittu sydäreitten yms saaneitten ruokailutottumuksia (tai siis kysytty niistä ) niin koko ajan on enemmän karppaajia heidän joukossaan. Karppauson ihan ok kun käytetään paljon tuoreita kasviksia ja muutakin kuin vain kananmunaa ja meetvurstia niinkuin ap:n ruokaesimerkki nyt oli.
No hei, munkin vanha anoppi väittää olevansa karppaaja, mutta samaan hengenvetoon sanoo, että kyllä kahvin kanssa pitää silti pulla syödä ja ei leipää nyt ihan kokonaan voi jättää jne.

Aika suuri osa väestöstä mättää sitä leipää ja muuta hiilaria, vaikka karppausbuumista puhutaankin. Uskoisin, että aika pieni prosentti kansasta elää ihan täysin hyvällä vähähiilihydraattisella ruokavaliolla. Juuri tämä muoti-ilmiö asia tässä on se, mikä aiheuttaa ihan vääriä käsityksiä.
 
........................
No ainakin meidän shp:ssa sydänkohtaukset yms on lisääntyneet ja kun on tutkittu sydäreitten yms saaneitten ruokailutottumuksia (tai siis kysytty niistä ) niin koko ajan on enemmän karppaajia heidän joukossaan. Karppauson ihan ok kun käytetään paljon tuoreita kasviksia ja muutakin kuin vain kananmunaa ja meetvurstia niinkuin ap:n ruokaesimerkki nyt oli.
Ja aika jännillä silmälaseilla olet ap:n esimerkkiä lukenut, jos siellä oli mielestäsi pelkästään kananmunaa ja metukkaa. :D
 
Ap:llahan oli siinä myös ainakin kukkakaalia. Vai onko kypsennetty kasvis jotenkin huonompi kuin kypsentämätön?
Ylipäätään suomalaiset syö liian vähän kasviksia. Mä opin syömään kasviksia vasta kun aloin karppaamaan. Ap:kin on vasta aloittanut, kyllä senkin kasviksen käyttötaidot vielä tuosta kehittyy ja skaala laajenee. :)
Kuten sanoin niin karppaus on ok kun syö paljon kasviksia että saa niistä kuituja, vitamiineja yms. Ja mä suosittelisin karppaajalle myös pähkinöitä ja siemeniä koska niistä saa niitä ns pehmeitä rasvoja ja muutenkin ne on hyviä vitamiini/hivenainepommeja. Ja sopivat hyvin jos haluaa napostella jotain. Itse en karppaa mutta käytän siemeniä esim salaateissa. Esim auringonkukansiemenet on tosi hyvänmakuisia kun niitä pikkusen paahtaa pannulla ja lisää sitte salaattiin.
 
"huuhuu"
-- Itse kirjoitit, että syöt oivariinia ja oikeaa kermaa. Onko jogurttisi sitten kuitenkin jotain low fatia, jos turkkilaisessa on liikaa rasvaa?
Oletko luonnonjogurteista kuullut? Niitä saa monenlaisia myös n. 2% rasvapitoisuudella.

Ja ei, eivät sisällä muuta kuin maidon ja hapatteen, aivan kuten se jumaloimasi turkkilainenkin. Sitäkin saa muuten kevennettynä versiona. Sen normiversion rasvapitoisuus on 10%, joten sitä en itse osaa laihduttajan (säännöllisenä) sapuskana pitää.

Parhaita olivat kiihkeimmän karppailuajan saarnaajat, jotka julistivat "partaäijän" notkistamista kermavaahdolla aamu-, väli- ja iltapaloja varten. Huh!

Myös piimää saa pienillä rasvaprosenteilla, eivätkä kaikki edes maistu yhtä happamilta.
 
"vieras"
[QUOTE="noh";27934524]Nolasit juuri itsesi :)[/QUOTE]

Itseasiassa tiedän kyllä karppauksen periaatteet, mutta aloittaja tekee kyllä päin seiniä koko kuvion. Missä kasvikset?! Missä sanotaan, että pelkkiä kovia rasvoja vaan?!

Ja ylipäänsä karppauksessa kovien rasvojen ihannointi on järjetöntä; sama kuormitus kovista rasvoista aiheutuu sydämelle ja verisuonistolle, karppaat sinä eli et. Mutta jos ei kiinnosta oma terveys, niin mars karpaten vaan! :D
 
minä-
Sen verran vielä, että karppauksessahan vain se aloitusvaihe (jotka sen käyvät läpi) sisältää sitä pelkkää lihaa ja kananmunaa ja vain vähän kasviksia. Siinä ajassa ei kukaan ehdi saamaan mitään puutostauteja tms. Kuitenkin kasvisten määrää pitää lisätä ja huolehtia riittävästä kuidun ja ravinteiden saannista niiden kautta. Ei kuukausitolkulla kuulu pelkkää pekonia ja voita vetää, senhän nyt järkikin jo sanoo.
 
........................
[QUOTE="huuhuu";27934737]Oletko luonnonjogurteista kuullut? Niitä saa monenlaisia myös n. 2% rasvapitoisuudella.

Ja ei, eivät sisällä muuta kuin maidon ja hapatteen, aivan kuten se jumaloimasi turkkilainenkin. Sitäkin saa muuten kevennettynä versiona. Sen normiversion rasvapitoisuus on 10%, joten sitä en itse osaa laihduttajan (säännöllisenä) sapuskana pitää.

Parhaita olivat kiihkeimmän karppailuajan saarnaajat, jotka julistivat "partaäijän" notkistamista kermavaahdolla aamu-, väli- ja iltapaloja varten. Huh!

Myös piimää saa pienillä rasvaprosenteilla, eivätkä kaikki edes maistu yhtä happamilta.[/QUOTE]

Anteeksi että jumaloin tuotetta, jota en itse käytä juuri koskaan. :D En kyllä syö muutakaan jogurttia, vaikka tiedänkin luonnonjogurtin olemassaolosta. Piimää meillä juo lapset ja etsin kyllä sen kaikkein rasvaisimman version. Siinäkin on vähemmän rasvaa kuin punaisessa maidossa. Rasvattomia tekeleitä löytyy kyllä metrikaupalla eri merkeissä.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja minä-;27934706:
No hei, munkin vanha anoppi väittää olevansa karppaaja, mutta samaan hengenvetoon sanoo, että kyllä kahvin kanssa pitää silti pulla syödä ja ei leipää nyt ihan kokonaan voi jättää jne.

Aika suuri osa väestöstä mättää sitä leipää ja muuta hiilaria, vaikka karppausbuumista puhutaankin. Uskoisin, että aika pieni prosentti kansasta elää ihan täysin hyvällä vähähiilihydraattisella ruokavaliolla. Juuri tämä muoti-ilmiö asia tässä on se, mikä aiheuttaa ihan vääriä käsityksiä.
Itseasiassa ihan päinvastoin; ne oikeasti karppaajat on olleet meidän sairaalassa sydäntautien kärjessä viime vuosina. Ne, jotka sortuvat pullaan kahvitunnilla, eivät onneksi karppaa muutenkaan järin kirjaimellisesti, eli eivät lotraa voin ja kerman kanssa :)
 
  • Tykkää
Reactions: Eedla
........................
[QUOTE="vieras";27934780]Itseasiassa ihan päinvastoin; ne oikeasti karppaajat on olleet meidän sairaalassa sydäntautien kärjessä viime vuosina. Ne, jotka sortuvat pullaan kahvitunnilla, eivät onneksi karppaa muutenkaan järin kirjaimellisesti, eli eivät lotraa voin ja kerman kanssa :)[/QUOTE]

Miten nämä kärjessä keikkujat sitten on syöneet?
 
minä-
[QUOTE="vieras";27934780]Itseasiassa ihan päinvastoin; ne oikeasti karppaajat on olleet meidän sairaalassa sydäntautien kärjessä viime vuosina. Ne, jotka sortuvat pullaan kahvitunnilla, eivät onneksi karppaa muutenkaan järin kirjaimellisesti, eli eivät lotraa voin ja kerman kanssa :)[/QUOTE]

Mitä ne "oikeasti karppaavat" sitten söivät? Läträsivätkö rasvalla vai karppasivatko järkevästi?
 
minä-
[QUOTE="vieras";27934780] Ne, jotka sortuvat pullaan kahvitunnilla, eivät onneksi karppaa muutenkaan järin kirjaimellisesti, eli eivät lotraa voin ja kerman kanssa :)[/QUOTE]

Itseasiassa, ne ovat juuri niitä pahimpia. Se on vaarallisinta olla karppaavinaan ja vetää rasvaa olan takaa, mutta sitten pitää sitä hiilarihimoa kuitenkin yllä ja sortua niihin kahvipulliin ja keksipaketteihin. Useiden on todella vaikea pitää sitä ruokavaliota oikealla tavalla yllä. Pysähdytään huoltsikalla ja siellä ei ole muuta syötävää kun sämpylää, ja se sitten vedetään. Ja sitä rataa.
 
minä-
Mun mielestä pitäis ehdottomasti tehdä ihan oikeita tutkimuksia karppauksesta. Kun kerran on niin hienoja menestystarinoita, kuten Raakel Lingnell (-50 kg ja elämänsä parhaassa voinnissa) ja iso liuta muitakin, jotka ovat VHH:lla onnistuneet.

THL kuitenkin lyttää esim. voin käytön "nostalgiaksi", eikä sitä edes kiinnosta, että se saattaisi kuitenkin olla luonnollisena rasvana (kohtuudella käytettynä) ihmiselle hyväksi, niinkuin moni on käytännössä kokenut. Teolliset intressit painavat kaiketi liikaa.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja minä-;27934805:
Mitä ne "oikeasti karppaavat" sitten söivät? Läträsivätkö rasvalla vai karppasivatko järkevästi?
Hiilarit minimiin (en tosin tiedä mitään määristä kun en ole kysellyt) ja voita olivat käyttäneet ruoanlaitossa, kuten myös kermaa. Söivät myös kasviksia, mutta perusideana tuo kovien rasvojen käyttö ruokavaliossa, vaikka aikaisemmin ovat käyttäneet kevyttuotteita. Täyttä typeryyttä, mutta minkäs teet kun ihmiset ei tajua anatomiasta ja fysiologiasta yhtikäs mitään... :)
 
minä-
[QUOTE="vieras";27934893]Hiilarit minimiin (en tosin tiedä mitään määristä kun en ole kysellyt) ja voita olivat käyttäneet ruoanlaitossa, kuten myös kermaa. Söivät myös kasviksia, mutta perusideana tuo kovien rasvojen käyttö ruokavaliossa, vaikka aikaisemmin ovat käyttäneet kevyttuotteita. Täyttä typeryyttä, mutta minkäs teet kun ihmiset ei tajua anatomiasta ja fysiologiasta yhtikäs mitään... :)[/QUOTE]

No just toi "hiilarit minimiin" voi tarkoittaa juurikin sitä, että kuitenkin vedetään.. Eipä ole kovin suurta tieteellistä näyttöä tuo.
 
........................
Alkuperäinen kirjoittaja minä-;27934875:
Mun mielestä pitäis ehdottomasti tehdä ihan oikeita tutkimuksia karppauksesta. Kun kerran on niin hienoja menestystarinoita, kuten Raakel Lingnell (-50 kg ja elämänsä parhaassa voinnissa) ja iso liuta muitakin, jotka ovat VHH:lla onnistuneet.

THL kuitenkin lyttää esim. voin käytön "nostalgiaksi", eikä sitä edes kiinnosta, että se saattaisi kuitenkin olla luonnollisena rasvana (kohtuudella käytettynä) ihmiselle hyväksi, niinkuin moni on käytännössä kokenut. Teolliset intressit painavat kaiketi liikaa.
Näitä tutkimuksia ei voida tehdä niin kauan kuin vanhat jäärät on johdossa. THL:n pääjäärä totesi, että on tärkeämpiäkin tutkimuskohteita kuin vhh. Mutta jos vhh tappaa porukkaa ihan liukuhihnalta, niin mikä voisi olla tärkeämpää tutkittavaa?! Taustalla on paitsi teolliset ja taloudelliset intressit, ihan omien kavojen säilyttäminen. Jos on koko uransa paasannut yhtä totuutta, ei voi ottaa sitä riskiä, että olikin väärässä koko ajan.
Raakel on kyllä niin hottis nykyään!
 
minä-
Tällaisia tutkimuksia kyllä maailmalta löytyy..
http://www.sciencedaily.com/releases/2004/05/040518073128.htm

Mutta meillä THL ei tutki vaan heittää fiilispohjalta päätelmiä siitä, "kuinka nyt on se karppausbuumikin"..
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja minä-;27934920:
No just toi "hiilarit minimiin" voi tarkoittaa juurikin sitä, että kuitenkin vedetään.. Eipä ole kovin suurta tieteellistä näyttöä tuo.
Ei, vaan se tarkoittaa juurikin sitä, että EI vedetä. Mikä siinä on niin vaikeaa uskoa? Ne lukuisat tutkimukset yhdistettynä siihen, mitä jatkuvasti näkee sisätautiosastolla varmaan sitten kaikki vaan valehtelevat... :D

Mutta jatka ihmeessä voin ja kerman käyttöä ja jätä ne hiilarit minimiin. Katsotaan sitten, kumpi elää pidempään :)
 
minä-
[QUOTE="vieras";27934989]Ei, vaan se tarkoittaa juurikin sitä, että EI vedetä. Mikä siinä on niin vaikeaa uskoa? Ne lukuisat tutkimukset yhdistettynä siihen, mitä jatkuvasti näkee sisätautiosastolla varmaan sitten kaikki vaan valehtelevat... :D

Mutta jatka ihmeessä voin ja kerman käyttöä ja jätä ne hiilarit minimiin. Katsotaan sitten, kumpi elää pidempään :)[/QUOTE]

Hetkinen hetkinen...? Lukuisat tutkimukset, missä niitä on, lukisin mielelläni!
 
  • Tykkää
Reactions: Sadana

Yhteistyössä