Voisiko joku valaista minua tästä karppauksesta, kun foorumilla ei vastata!

  • Viestiketjun aloittaja "pullero"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Itse en varsinaisesti karppaa, mutta tarkkailen minkälaisia hiilihydraatteja syön (vältän esim. vaaleita viljoja, hedelmäsokeria ja sokeria yleisesti). Olen laihtunut n. 1kg/viikossa. Yleensä syön soijasämpylää (sis.mm. sesamsiemeniä, soijajauhoa, munaa, maitorahkaa, oliiviöljyä), juon maustamatonta soijamaitoa (pääasiassa kuitenkin vettä), teen marjapirtelöä esim. maitorahkaa, kreikkalaiseen jogurttiin tai kookosmaitoon, syön kreikkalaistajogurttia tai rahkaa marjoilla, välipaloina syön esim. raejuustoa tai salaattia jossa on esim. kurkkua, tomaattia, lanttua, siemeniä tai pähkinöitä.. joskus suolaisen nälkään voin syödä esim. tonnikalaa.

Pääruuaksi olen viimeaikoina tehnyt mm. kermaista kalakeittoa (sis. lohta ja seitiä, lankkua, papuja, kukkakaalia, loraus kermaa), sienikeittoa, kesäkurpitsalasagnea, soijarouhemakaronilaatikkoa (tummaa makaronia), tonnikalapihvejä, uunilohta..
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27935501]Itse en varsinaisesti karppaa, mutta tarkkailen minkälaisia hiilihydraatteja syön (vältän esim. vaaleita viljoja, hedelmäsokeria ja sokeria yleisesti). Olen laihtunut n. 1kg/viikossa. Yleensä syön soijasämpylää (sis.mm. sesamsiemeniä, soijajauhoa, munaa, maitorahkaa, oliiviöljyä), juon maustamatonta soijamaitoa (pääasiassa kuitenkin vettä), teen marjapirtelöä esim. maitorahkaa, kreikkalaiseen jogurttiin tai kookosmaitoon, syön kreikkalaistajogurttia tai rahkaa marjoilla, välipaloina syön esim. raejuustoa tai salaattia jossa on esim. kurkkua, tomaattia, lanttua, siemeniä tai pähkinöitä.. joskus suolaisen nälkään voin syödä esim. tonnikalaa.

Pääruuaksi olen viimeaikoina tehnyt mm. kermaista kalakeittoa (sis. lohta ja seitiä, lankkua, papuja, kukkakaalia, loraus kermaa), sienikeittoa, kesäkurpitsalasagnea, soijarouhemakaronilaatikkoa (tummaa makaronia), tonnikalapihvejä, uunilohta..[/QUOTE]

Reps, siis lanttua ei lankkua.
 
"random"
[QUOTE="Anne";27935386]Sanoo kuka? Itse kyllä liikun mutta niinä päivinä syön muuta lisää mutta joka päivä syön kaksi lämmintä ruokaa, mitä sitten pitäisi syödä? Vai nälässäkö olla???
Saatan syödä kolmannenkin lämpimän ruuan illalla.
Terveisin 55kiloinen..[/QUOTE]
Eiköhän se ruuan määrä ole olennaisempaa kuin se, onko ruoka nautittu kylmänä vai lämpimänä. (Vai onko jollakulla jotain syvempää tietoa siitä, että lämmin ruoka lihottaa enemmän kuin kylmä ruoka?) Että TÄSTÄ aiheesta nyt on aika turha käydä vääntämään.

Noihin rasvoihin ottaisin sen verran kantaa, että ihan terveellä järjellä ajatellen tuntuisi, että pehmeät rasvat olisivat terveellisempiä kuin kovat rasvat, ja pehmeistäkin löytyy luonnollisia (oljyt, pähkinät jne), että ei ole pakko vetää teollisia sekoituksia.
 
"Anne"
[QUOTE="random";27935511]Eiköhän se ruuan määrä ole olennaisempaa kuin se, onko ruoka nautittu kylmänä vai lämpimänä. (Vai onko jollakulla jotain syvempää tietoa siitä, että lämmin ruoka lihottaa enemmän kuin kylmä ruoka?) Että TÄSTÄ aiheesta nyt on aika turha käydä vääntämään.

Noihin rasvoihin ottaisin sen verran kantaa, että ihan terveellä järjellä ajatellen tuntuisi, että pehmeät rasvat olisivat terveellisempiä kuin kovat rasvat, ja pehmeistäkin löytyy luonnollisia (oljyt, pähkinät jne), että ei ole pakko vetää teollisia sekoituksia.[/QUOTE]

No näimpä. Ihmettelenkin miksi aina käydään selittämään ettei aikuinen tarvitse lämmintä ruokaa kuin kerran päivässä. Itse tarvitsen sen 2-3 kertaa päivässä että mielestäni syön tarpeeksi terveellisesti, en voisi elää millään leivällä ja rahkalla tms. Lasketaanhan salaattikin ruuaksi kun siitä tarpeeksi ruokaisaa tekee ja se on kylmää.
 
"huuhuu"
Mäkään en voi nyt jäädä tähän päivystämään, kun pitää (saa) lähteä kuntosalille, mutta tulen myös illalla katsomaan niitä lukuisia tutkimuksia tyydyttyneen rasvan vaaroista! Ja jos niitä on linkitetty, niin lupaan lopettaa karppauksen asap! :)
Ei mulla muuta kuin että tällaisia te karppaajat just olette: Heti kun joku vähän vingahtaa jonkun jutun "terveellisyydestä" niin perään sännätään vailla hetkenkään kyseenalaistamista. ;) Seuraa johtajaa...

(Joo joo, vähän provosin.)
 
ssss
Jos karppaus olisi niin terveellistä, niin kyllä suurin osa ihmisistä karppaisi. Mutta kun ei ole, niin ei ole. Mutta hauskaa on silti se, että karppaajien joukko on niin lapsellisen yksinkertaista, vertaisin rokoteinfosivustojen huuhaauskojiin ja Magneettimedian lukijoihin :)
Onpa logiikka. Jos mäkkärin ruoka olisi epäterveellistä, kukaan ei kävisi siellä.
 
  • Tykkää
Reactions: Sadana
[QUOTE="vieras";27934893]Hiilarit minimiin (en tosin tiedä mitään määristä kun en ole kysellyt) ja voita olivat käyttäneet ruoanlaitossa, kuten myös kermaa. Söivät myös kasviksia, mutta perusideana tuo kovien rasvojen käyttö ruokavaliossa, vaikka aikaisemmin ovat käyttäneet kevyttuotteita. Täyttä typeryyttä, mutta minkäs teet kun ihmiset ei tajua anatomiasta ja fysiologiasta yhtikäs mitään... :)[/QUOTE]

Kauanko olivat "karpanneet"?

Eipä se karppaus (oikeanlainenkaan) mikään taikatemppu ole, jolla sais tautiriskin välittömästi pienennettyä. Jos on aiemmin syöny päin mäntyä vuosikausia.
 
"hmm"
Mun mielestä taas syöt liian vähän. Itsellä ainakin paino putoaa todella matalilla hiilareilla parhaiten silloin kun syön itseni oikeasti kylläiseksi. Ketoosissa nälän tunne usein katoaa ja tulee helposti syötyä liian vähän ja keho menee säästöliekille. Muistelisin että olen laihtunut ketoosissa kun olen syönyt 3000 kaloria päivässä... Tosin olen liikkunutkin jonkin verran.

Kannattaa kokeilla vähän erilaisia hiilari, rasva ja proteiinimääriä. Joillakin liian suuri proteiini estää laihtumisen ja joillakin taas liika rasva. Ja ketoosirajakin on yksilöllinen, jotkut ei voi syödä kuin alle 20 g että saavuttava ketoosin kun taas jotku pysyy ketoosissa yli 50 g hiilareilla/päivä.
 
"vieras"
[QUOTE="pullero";27934314]Aloitin karppauksen 3 viikkoa sitten. Lähtöpaino 82g paino nyt 82g

- En ole liikkunut, mutta ymmärsin että ei tarvisikaan..

Aamupala: juustoleipänen (4g hh) 2juusto viipaletta ja kinkkusiivu. Kahvia

Lounas: Kukkakaali kratiini ja jauhelihaa. Kurkkua tai tomaattia

Päivällinen : sama kuin lounas

iltapala: 2 munan munakas meetvurstilla ja turkkilaista jugurttia n.100g

3 litraa vettä

Mikä tässä mättää kun paino ei putoa, alan jo epäilemään jotain kilpirauhas sairautta[/QUOTE]


karppaus on proteeini laihdutusta. kokeile ennemmin soijaa jossa proteiinia. yleensä laihdutuksen alussa laihtuu 4 kiloa ja sitten vaan kasvatat lihasmassaa. Proteiini laihdutus on tarkotettu puntin nostajille. Jotka vetää raakana kananmunia.
 
karppaaja
Olen päivittänyt juuri. Karppausvillitys on saanut suomalaisten kolesterolit taas uuteen nousuun.
Jos olisit lukenut tutkimukset paremmin on suomalaisten kolesteroliarvot itse asiassa parantuneet koska hyvän kolesterolin määrä on noussut ja näin hyvän ja huonon kolesterolin suhde parantunut. Kokonaiskolesteroli ei kerro oikeastaan mitään. Mutta korkea HDL ja matalat triglyceriidit suojaavat tehokkaasti sydän- ja verisuonitaudeilta. Juuri nämä arvot paranevat karppauksella.
 
  • Tykkää
Reactions: Sadana
"jepa"
[QUOTE="vieras";27935449]Karppaus ei sovi kaikille, eikä laihduta kaikkia. Ehkä sinä vain kuulut niihin ihmisiin. Himokarppaajat eivät tunnu tätä asiaa hyväksyvän vaan toitottavat miten karppaus on ehdottomasti ja takuuvarmasti kaikille paras keino laihduttaa. Siksi tällaisia aloituksia näkee aika useinkin, ihmiset uskovat heitä. Täällä yksi joka lihoi karppaamisella... Jopa Antti Heikkilä sanoo että kyse on KOKONAISenergiasta, ja että karppaamisella voi lihoa, mutta fanaatikot eivät sitä suostu uskomaan. Oikeasti vhh:sta on tullut uskonto joillekin.[/QUOTE]

Hyvin sanottu :flower:
Äidilläni nousi karppauksen takia kolesteroliarvot pilviin. Nyt hän on syönyt pari vuotta järkevästi kokoviljatuotteita, kasviksia, proteiinilähteenä lähinnä palkokasveja ja kalaa, ei lainkaan voita eikä maitotuotteita, ja kaikki arvot ovat kohdillaan.
Vaikea sanoa ap:n tapauksesta mitään tietämättä annoskokoja, mutta aikamoiselta proteiini- ja rasvamätöltä se kuulostaa.
Nimimerkki "vanhanaikaista" tuntuu tietävän, miten karpataan järkevästi!
 
[QUOTE="jepa";27936496]Hyvin sanottu :flower:
Äidilläni nousi karppauksen takia kolesteroliarvot pilviin. Nyt hän on syönyt pari vuotta järkevästi kokoviljatuotteita, kasviksia, proteiinilähteenä lähinnä palkokasveja ja kalaa, ei lainkaan voita eikä maitotuotteita, ja kaikki arvot ovat kohdillaan.
Vaikea sanoa ap:n tapauksesta mitään tietämättä annoskokoja, mutta aikamoiselta proteiini- ja rasvamätöltä se kuulostaa.
Nimimerkki "vanhanaikaista" tuntuu tietävän, miten karpataan järkevästi![/QUOTE]

Mikä on pilviin? Ois hauska tietää. Kokonaiskolesterolin lisäksi LDL HDL ja triglyt (koska pelkkä kokonaiskolesteroli ei kerro mitään).
 
"jepa"
Mikä on pilviin? Ois hauska tietää. Kokonaiskolesterolin lisäksi LDL HDL ja triglyt (koska pelkkä kokonaiskolesteroli ei kerro mitään).
Kokonaiskolesteroli oli yli 8, ja LDL lähenteli 6:tta (triglyseridiä en tiedä). Äidinisä kuoli sepelvaltimotautiin, joten tuo oli aika huolestuttavaa.
Oliko tämä ruotsalainen tutkimus jo täällä?
Nutrition Journal | Full text | Associations among 25-year trends in diet, cholesterol and BMI from 140,000 observations in men and women in Northern Sweden
Lähteissä on linkkejä myös muihin tutkimuksiin.
 
[QUOTE="jepa";27936699]Kokonaiskolesteroli oli yli 8, ja LDL lähenteli 6:tta (triglyseridiä en tiedä). Äidinisä kuoli sepelvaltimotautiin, joten tuo oli aika huolestuttavaa.
Oliko tämä ruotsalainen tutkimus jo täällä?
Nutrition Journal | Full text | Associations among 25-year trends in diet, cholesterol and BMI from 140,000 observations in men and women in Northern Sweden
Lähteissä on linkkejä myös muihin tutkimuksiin.[/QUOTE]

Hmm, no tuostakaan ei oikee vielä voi sanoa mitään.. Pitäis tietää HDL ja ne triglyt.
Ex-miehellä (suht karpisti syö, ja paljon voita) on myös kokonaiskolesteroli yli 8 ja LDL yli viiterajojen, mut HDL ja triglyt niin erinomaisen hyvät että ei mitään ongelmaa. Ja muutenkaan ei mitään ongelmaa veriarvoissa.
 
Turkilmas
Anteeksi jos tästä on ollut jo mainintaa, mutta oletko ap kokeillut Dukanin dieettiä? Siinä on yhtä raju alku kuin esim. Atkinsin ketoosidieetissä, mutta paino totisesti tippuu. Voisit kokeilla ja jos sekään ei toimi, niin ehkä tosiaan on jotain pielessä. Googleta "piruuttas" Dukanin dieetti ja kokeile. Mulla tippui paino kuukaudessa 10 kiloa tuolla. Tosin takaisin tuli ja korkojen kera siinä vaiheessa kun selkäranka katkesi... Mutta ainakin saisit selville onko jotain häikkää, vai oletko sittenkin syönyt väärin.

Muista myös, että mitä kauemman ylimääräistä on ollut, sitä vaikeampi niistä on päästä eroon. Mä koitan tässä itsekin estellä turhautumistani ja muistutella että nyt mennään pitkällä tähtäimellä. Kuun alusta laihistellut ja painoa tippunut vaivaiset kaksi kiloa...prkl. Ja ylimääräistä on ihan kunnolla.

No joo. Silleen meillä on nyt eri tilanne, että mulla sentään on edes jotain tapahtunut, sulla ei mitään. Eli kaksi vaihtoehtoa: joko sulla tosiaan on häikkää esim. kilpirauhasessa tai sitten teet kuitenkin jotain väärin.

Tsemppiä joka tapauksessa :)
 
"vieras"
Hmm, no tuostakaan ei oikee vielä voi sanoa mitään.. Pitäis tietää HDL ja ne triglyt.
Ex-miehellä (suht karpisti syö, ja paljon voita) on myös kokonaiskolesteroli yli 8 ja LDL yli viiterajojen, mut HDL ja triglyt niin erinomaisen hyvät että ei mitään ongelmaa. Ja muutenkaan ei mitään ongelmaa veriarvoissa.
No kyllähän se nyt jotain kertoo, jos kokonaiskolesteroli on yli 8. En ymmärrä teitä vänkääjiä, on se Heikkilä kyllä joidenkin ressukoiden suhteen erinomainen aivopesijä...
 
........................
[QUOTE="huuhuu";27935556]Ei mulla muuta kuin että tällaisia te karppaajat just olette: Heti kun joku vähän vingahtaa jonkun jutun "terveellisyydestä" niin perään sännätään vailla hetkenkään kyseenalaistamista. ;) Seuraa johtajaa...

(Joo joo, vähän provosin.)[/QUOTE]

Mielestäni tämä on vain positiivista. En halua lyödä kantaani lukkoon siten, että olen sitä mieltä maailman tappiin saakka vaikka mikä tulisi. Jos minulle esitetään kyllin hyvät perusteet päinvastaisesta, niin olen milloin tahansa valmis tarkistamaan kantaani. Samaa toivoisi ravintotieteilijöiltä, aika harvassa ovat ne, jotka edes haluavat tutustua avoimin mielin myös oman maailmankatsomuksen vastaisiin tutkimuksiin.

Viisi vuotta olen karpannut eikä tähän mennessä ole tullut eteeni sellaisia todisteita/tutkimuksia, että olisin katsonut aiheelliseksi lopettaa. Eikä tämä keskustelu "yllättäen" tuonut tähän muutosta. :D
 
"vieras"
Mielestäni tämä on vain positiivista. En halua lyödä kantaani lukkoon siten, että olen sitä mieltä maailman tappiin saakka vaikka mikä tulisi. Jos minulle esitetään kyllin hyvät perusteet päinvastaisesta, niin olen milloin tahansa valmis tarkistamaan kantaani. Samaa toivoisi ravintotieteilijöiltä, aika harvassa ovat ne, jotka edes haluavat tutustua avoimin mielin myös oman maailmankatsomuksen vastaisiin tutkimuksiin.

Viisi vuotta olen karpannut eikä tähän mennessä ole tullut eteeni sellaisia todisteita/tutkimuksia, että olisin katsonut aiheelliseksi lopettaa. Eikä tämä keskustelu "yllättäen" tuonut tähän muutosta. :D
Joo, kannattaa edelleenkin tutkia hieman laajemmin kuin Antti Heikkilän linkkien takaa... :LOL:

Ja btw, missään ei ole myöskään tutkimustuloksia, että karppaus olisi jokaiselle ihmiselle se ainut oikea ruokavaliomuoto. Minä olen kaikkiruokainen, koskaan ei ole ollut painon kanssa ongelmia ja ihan lautasmallin mukaan syön. Kokonaiskolesteroli oli viime mittauksessa 4.1, triglyt ja HDL/LDL suhteet ihanteelliset. Vaikka syön jopa pullaa joskus! :D

En ymmärrä niitä, jotka elävät siten että joku asia rajoittaa merkittävästi elämää. Mua ahdistais todella, jos pitäis kokoajan kytätä, mitä suuhuni pistän. Kohtuus kaikessa pitäis jokaisen muistaa, niin ei tulis mitään ongelmia kenelläkään.
 
"jepa"
Mielestäni tämä on vain positiivista. En halua lyödä kantaani lukkoon siten, että olen sitä mieltä maailman tappiin saakka vaikka mikä tulisi. Jos minulle esitetään kyllin hyvät perusteet päinvastaisesta, niin olen milloin tahansa valmis tarkistamaan kantaani. Samaa toivoisi ravintotieteilijöiltä, aika harvassa ovat ne, jotka edes haluavat tutustua avoimin mielin myös oman maailmankatsomuksen vastaisiin tutkimuksiin.

Viisi vuotta olen karpannut eikä tähän mennessä ole tullut eteeni sellaisia todisteita/tutkimuksia, että olisin katsonut aiheelliseksi lopettaa. Eikä tämä keskustelu "yllättäen" tuonut tähän muutosta. :D
Mä ainakin uskon, että karpata voi terveellisesti ja joillekin se sopii - siis jos kolesteroli pysyy alhaalla jne. Kohonneen LDL-arvon ja sydänsairauksien välinen linkki on kyllä näytetty niin monissa tutkimuksissa, että en lähtisi sitä kyseenalaistamaan.
Ap:n kuvaus päivän ruuista herättää kyllä minussa kauhua. Ja on käsittämätöntä, että täällä jo jotkut ehdottelevat lääkäriin menoa, jos paino ei putoa tuolla touhulla?! Ja heti ehdotetaan kilpirauhasen vajaatoimintaa.
 
........................
[QUOTE="vieras";27936886]Joo, kannattaa edelleenkin tutkia hieman laajemmin kuin Antti Heikkilän linkkien takaa... :LOL:

[/QUOTE]

Jos sinun "tutkimuksesi" rajoittuvat pelkästään Ilta-Paskojen ja Sydänliiton sivuihin, niin älä silti tee sen pohjalta yleistyksiä muihin. ;) Muut voivat olla hieman valveutuneempia ja osaavat ehkä kieliäkin, jolloin voivat tutustua myös vieraskielisiin tutkimuksiin.
 
"vieras"
[QUOTE="jepa";27936919]Mä ainakin uskon, että karpata voi terveellisesti ja joillekin se sopii - siis jos kolesteroli pysyy alhaalla jne. Kohonneen LDL-arvon ja sydänsairauksien välinen linkki on kyllä näytetty niin monissa tutkimuksissa, että en lähtisi sitä kyseenalaistamaan.
Ap:n kuvaus päivän ruuista herättää kyllä minussa kauhua. Ja on käsittämätöntä, että täällä jo jotkut ehdottelevat lääkäriin menoa, jos paino ei putoa tuolla touhulla?! Ja heti ehdotetaan kilpirauhasen vajaatoimintaa.[/QUOTE]

Minusta taas varsinaista karppausta ei voi tehdä terveellisesti, koska mitään terveellistä ei ole kovien rasvojen käytössä.

Mutta sen uskon, että jokainen hyötyy siitä ettei mässäile valkoisen jauhon ja sokereiden kanssa. Mutta minä en laske sitä miksikään karppaajien keksinnöiksi, kyllä se on tiedetty ihan joka puolella yleisesti ja itsekin noiden käyttöä rajoitan, mutten ikinä kutsuis itseäni karppaajaksi kun en puolla kovia rasvoja.
 
"vieras"
Jos sinun "tutkimuksesi" rajoittuvat pelkästään Ilta-Paskojen ja Sydänliiton sivuihin, niin älä silti tee sen pohjalta yleistyksiä muihin. ;) Muut voivat olla hieman valveutuneempia ja osaavat ehkä kieliäkin, jolloin voivat tutustua myös vieraskielisiin tutkimuksiin.
Niin, kuten Antti Heikkilä, lääketieteemme toisinajattelija ja onnettomien ihmisten ylijumala... *tirsk* :LOL:
 

Yhteistyössä