Yli kolmevitoset plussanneet / odottajat

Hei,

Poika syntyi sektiolla 5.3 klo:11.09 3450g ja 49cm :heart:

Kaikki on alkanut sujumaan mukavasti ja sektio haava on parantunut hyvin. Vaunulenkkejä voidaan jo tehdä päivittäin.

On tämä ihmeellistä, pientä voisi katsella tuntitolkulla. Isot sisarukset ovat ottaneet vauvan hyvin vastaan ja hoitavat häntä. Isommat ovat isällään aina joka toisen viikon ja nyt olen potenut aivan valtavaa ikävää kun he ovat isällään. Johtunee hormoneista, tunteet ovat olleet pinnassa aika lailla ja itkua tulee tihrustettua ihan olemattomista.

Huomenna on 1.kk neuvola, saa nähdä kuin hän on kasvanut=)

Itse olen salaa miettinyt omassa mielessä, että josko tässä toisen vauvan toivoisin heti kun olisi mahdollista alkaa yrittämään, miehen kanssa en ole vielä keskustellut, mutta vähän on viitteitä että toista hänkin toivoisi.

Tsemppiä kaikille odottajille :)
 
TR
Tulen mukaan ketjuun :) Eli TR, 44-v, 4. lapsi, la 5.12., K-HKS. Olen toisella kierroksella, ensimmäisestä liitosta 18- ja 21-vuotiset tytöt, nyt avoliitossa uuden miehen kanssa, meillä 8kk-tyttö ja nyt vauva
tuloillaan (rv. 6), sormet ja varpulit pidetään ristissä, että kaikki menee hyvin, ainakin edellinen raskaus ja synnytys kuten tämä vauva-aikakin on sujunut loistavasti! Tämä saakin sitten olla mun osalta tän raskauden jälkeen tässä :D
 
Onnea OivaAino!!!

Mä olin aamusella neuvolassa & lääkärillä. Ja nyt mennään siis rv 37+3. Tulokset oli mun olojen mukaiset. Kaikki periaatteessa kunnossa... Verenpaine normitasolla, hb kunnossa, sykkeet ja liikkeet samoin kuten aina aiemminkin. Paino oli taas noussut mun mielestä paljon (3 vkon ajan painonnousu ollut 600/700g vkossa), mutta terkkari sanoi, että toi on täysin normaalia ja lähinnä johtuu noista mun turvotuksista (jaloissa ja käsissä). Yhteensä paino on noussut nyt 12 kg.

Myös lääkärillä tulokset oli mun olojen mukaiset. Kohdunsuu on edelleen kiinni, kiinteä ja korkealla eli ei ole vauva ihan lähipäivinä pukaamassa ulos. Vauva on edelleen pää alaspäin, mutta ei laskeutunut. Kohdun korkeuden mitta (mennyt koko ajan yläkäyrällä) ja vatsan päältä tunnusteltu vauvan koko sitten johti siihen, että lääkäri sanoi, että hän laittaa mulle lähetteen Taysiin kokoarviota ja synnytystapa-arviota varten. Totesi, että kun mä olen kuitenkin aika pienikokoinen (160 cm) ja vauva ei ole mikään ihan pieni, niin on hyvä, että synnytyssairaalassa tsekkaavat tilanteen, jos/kun näyttää siltä, että ei tuo vauveli ainakaan ennen aikojaan ole ulos tulossa.

Eli ensi viikolla olisi sitten sekä neuvolaa että todennäköisesti myös sairaalaa tiedossa :) Hyvähän se on, että tutkivat ja varmistelevat! Mä olen vain tyytyväinen kaikesta saamastani hoidosta.

Noniin. Nyt kävelylle ja ystävän kanssa "toiselle aamupalalle" :)
 
Onnea OivaAino.

Huikeita jännitys hetkiä on JK74:kin kokemaan. Miten tuollasta voi edes tapahtua. Mahtavaa., että kaikki oli ok.

Tervetuloa TR mukaan.

Omaa napaa ei mitään uutta. Täällä sitä mennä porskutetaan ja odotetaan, että aika juoksisi hiukkasen nopeampaa. Heinäkuuhun on vielä niin pitkä aika.

Niin Annapauliina tais tossa joku aika sitten kysellä, miten muilla rd-diagnoosin saaneilla arvot on pysyneet kurissa ruokavaliolla. Itsellä todettiin se jo rv 12 ja siitä asti olen mittaillut kahdesti viikossa kuus kertaa päivässä arvoja, ja mulla ainakin ne on pysyneet oikein hyvinä. Muutamia pieniä heittoja lukuunottamatta. Aamun paastoarvo on ollut oikein hyvä, enkä ole todellakaan joutunut syömään mitenkään erityisen myöhään, vaan yleensä viimeisen ruuan olen suuhuni pistänyt siinä kahdeksan ja yhdeksän välillä. Muutenkin ei ole tarvinnut olla millään neuroottisen tiukalla ruokavaliolla. Ihan suht normaalisti olen syönyt, vaan vähemmän maketa ja ehkä enemmän kasviksia.

Sannuliinu ja pitkä jalkainen tytteli rv 24+1
 
Viimeksi muokattu:
OivaAinolle onnittelut pojasta! Kiva kun tulit kertomaan kuulumisia. Ehkä nähdään sua täällä ketjussa vielä uudestaankin tulevaisuudessa... ;) Mehän kanssa jo miehen aloitteesta avattiin keskustelu sille, jos ja kun tämän kanssa menee kaikki hyvin, että antaisi toisen tulla perään jos on tullakseen. Juuri nyt se kuulostaa minusta ihan hienolta, mutta katsotaan sitten kun nyytikkä on saapunut.

TR:lle tervetulotoivotukset! Etusivulla on nyt tietosi, huutele jos on korjattavaa. Ilmeisesti 40v paremmalla puolellakin voi ja jaksaa vielä hyvin pari pientä pyöräyttää peräkkäin, miten lohdullista! Onnittelut plussauksesta ja pidetään peukkuja!

Gabi77 - Mä oon myös 160cm odottaja ja esikoisen kanssa sf-mitta oli aina ihan ylärajoilla. Silti mua ei missään vaiheessa erikseen kyllä tsekkailtu, enkä osannut sitä kaivatakaan. Ilmeisesti vauvan kokoa pidettiin suhteessa koko ajan silti sopivana, muistaakseni painoarvio loppuvaiheessa oli 3,5kg luokkaa, mutta poika painoi vain 3,1kg lopulta. Kohdun korkeus mulla selittyi sen kasvuasennolla, maha ei hirvittävän isoksi ulospäin kasvanut koko aikana, vaikka korkea olikin. Sf-mitoissa voi olla juuri anatomisista syistä ihan hirveän paljon heittoa enkä oikein ymmärrä, miten niistä voi kauheasti mitään päätellä. Nyt ei ole vielä mittailtu, mutta omasta mielestä masu on huomattavasti pyöreämpi nyt toisella kertaa, korkeakin kyllä. Katsotaan, mitä täti meinaa ens viikolla mitoista. Mulla muuten turvotuksen mukaan saattaa ihan päivittäinkin vaihdella paino melkein kilon verran. Täytyy toivoa, ettei neuvolakäynnille satu sitä hirveintä turbopäivää :D

Hieno kuulla, että olet Sannuliinu pärjännyt noin kohtuullisilla toimenpiteillä tuon radin kanssa!

Sitten vielä omaanapaa. Lähipiiristä kuului jo lyhyen ajan sisään toinen suru-uutinen, mummo läks marraskuulla ja nyt hänen vanhin tyttärensä, isän sisko. Puolen vuoden sisään siis toiset hautajaiset :( Onneksi näyttää siltä, että saadaan ne yhdet kastajaisetkin vielä tähän seuraavalle puolelle vuodelle! Elämän kiertokulkua, sitähän se.

PH 22+2
 
On nämä muuttohommat jännää puuhaa isolla mahalla. Muuttolaatikoiden pakkaaminen onnistuu
vain jakkaralla istuen. Kurkottelu ja kyykkiminen aiheuttaa heti kivikovan vatsan. Onneksi on
apuja tullut sukulaisilta ja kavereilta. Sitten vaan vähän neuvottomana katselen, kun muut
raahaa laatikoita, kun niitä en todellakaan itse voi nostella. Rv 37+1 jo menossa ja lääkäri oli pari päivää sitten. Kohdunsuu jo pehmeä, mutta vauva vielä pikkaisen liian korkealla, jotta
synnytys vielä käynnistyisi. Sokeriakin oli vähän ja siitä sitten kontrolli ensi viikolla. En kyllä mihinkään rasituksiin enää haluaisi lähteä, katsotaan nyt. Turvotustakin on pikkaisen sormissa,
mutta ei onneksi häiritsevästi. Muutto ja uusi vauva on laittanut
isoveljen 5 v. vähän "sekaisin". Päiväkodissa on alkanut esiintyä vähän äiti-ikävöintiä ja illallakin kotona pitää välillä tarkistella missä minä tai iskä on. Voi pikkuista, miten sattuikin kaikki
mullistukset samaan aikaan.

Jännitys tiiviistyy...
 
Viimeksi muokattu:
Onnea OivaAino ja tervetuloa TR :)

Itse kävin tänään vääntämässä viimesen työvuoron, nyt alkoi äitiysloma! Mutta hienosti meni rankka duuni loppuun asti, ei ensimmäistäkään saikkupäivää :)

Minä myös 160 cm ja kapea lanne, mitään kokoarvioita ei ole koskaan tehty. Isoin lapsista ollut 3670g. Tosin en minä niihin kokoarvioihin sen enempää luottaisikaan, tuntuvat heittelevän aika lailla. Tuskin jättiläistä tälläkään kerralla tulossa :)

Mulla on jokainen lapsi laskeutunut vasta synnytyksen käynnistyttyä, joten sen perusteella ei ole voinut veikata syntyykö lähiaikoina. Synnytyksetkin ovat kyllä olleet pitkiä, viimeisin jo yli 17 tuntia. Nykyisen masuasukin asennostakaan ei tällä hetkellä ole mitään tietoa ja vasta 1,5 viikon päästä lääkäri sen tarkistaa.

Ens viikon vietän kevätsiivousta tehden, sitten saa tulla kun on tullakseen :)
 
Lääkärikuulumisia 39+5:
Kohdunkaulaa jäljellä vajaat 2 cm, sormelle koko matkalta auki niin että tunsi sormellaan vauvan pään. Paikat pehmentyneet.
Mittaaminen oli hankalaa, kun pää jo niin alhaalla.
Vauvan syke oli hyvä, liikkeet hyvät, vettä hyvin. Istukka jo hieman kalkkeutunut, mikä normaalia kuulema.
Painoarvio tällä hetkellä 3,4 kg. Tosin on normi terkkalääkäri, joskin ollut Taysissa opissa, mutta ei oikein osannut ultraa täysin käyttää ja laitekin on niin vanha, että minä en siitä juuri mitään erottanut. Mutta tärkeimmät siinä, että vauva voi hyvin ja on ihan normikokoinen. Ja tuo alakerran tilanne kiinnosti erityisesti, kuitenkin jotain sielläkin tapahtunut.
 
Huomenta!

Vietän vapaata aamua ekaa kertaa sitten viime kesän! Ei töitä, ei isimiestä, ei ipanaa... Meinasin tehdä kotitöitä, mutta onneksi se jäi vain aikomukseksi. :)

Pitikin kertoa neuvolakuulumisia viime viikolta, mutta unohdin. Siellä vaan ei tapahdu mitään ihmeellistä ja käyntitiheys on varmaan puolet ekasta kerrasta. Ihan hyvä järjestely sinänsä, kannatan ehdottomasti sitä, että ekakertalaisiin käytetään enemmän resursseja. Sain tosin sen raskaustodistuslapun jolla voin hakea kelan tukia ja hainkin heti äippäpakkausta. Laitoin esikoisellekin omansa talteen ja saman aion tehdä juniorillekin.

RD-seurantaa pitää tehdä ennen seuraavaa neuvolalääkärikäyntiä taas sen kuusi päivää. Nyt kun töissä on älytön kiire, unohtuu mittaaminen helposti. Syödä sentään muistan kun olo huononee älyttömästi ja vintissä pimenee, jos en orjallisen säännöllisesti ravitse itseäni.
Koska olen heti plussaamisen jälkeen aloittanut tämän rd-elämän, ei painoakaan ole tullut kuin 2,5 kg. Tästä taas seurasi se, että edellisen raskauden odotusvaatteet on liian isoja. Onneksi nyt on paljon mm. MML:n kirppareita, joista löytyy myös "uutta" päällepantavaa mammoille.

Voikaahan hyvin! Tervetuloa uudet ja tervemenoa WP:lle synnyttämään. Kypsää olisi jo... :)

MR ja Sanelma 23+0 ? :)
 
Onnea OivaAino ja ihan mahtavaa JK, että kääntyi noin hienosti tuo teidän tilanne :flower:

WP tervemenoa synnyttämään ja minä voisin tulla heti perässä. :)

Kävin tänään neuvolassa ja tilanne ei ole muuttunut. No terkkari ei tietenkään tutki kohdunsuun tilannetta, joten voin vain arvailla, että mitä siellä tapahtuu. Vihlonnan pitäisi olla hyvä merkki, että paikat pehmenee.
Kohdunpohjan korkeus 31 cm eli ihan alakäyrällä. Pieneltä kuulemma tuntuu vauva käsikopelolla.
Painoa onkin sitten tullut yhteensä n. 18 kg. No ei tässä ehdi enää montaa viikkoa lihoa. Jännityksellä jäämme odottamaan, että ehdinkö seuraavaan neuvolaan ensi viikolla.

Keväiset terveiset, Jaahas 38+6
 
Joo eikös toi kuulosta siltä, että WP on valmis potkittavaksi kohti sairaalaa... :) Minkälainen olo sulla tällä hetkellä on? Että sais tulla heti vai vielä odotella?

Mulla oli vkonloppuna jotenkin kovasti pelkoja mielessä. Saiko se perjantainen lääkäri sen aikaan vai ehkä se, että oli kahdet juhlat (toisella paikkakunnalla), matkustamista, kummipojan yökyläilyä tiedossa alkuviikoksi yms, niin iski sitten sellaista "mä en pysty, enkä jaksa enää mitään" -oloa. No se meni ohi vuorokaudessa ja kaikki hyvin! Mutta on kyllä ihana tunne nyt, kun voi taas keskittyä hetken aikaa vaan itseen, mieheen ja muksijaan tuolla mahassa :)

Ainiin. Se piti sanoa, että se lääkärin päätös laittaa lähete sairaalaan koon vuoksi johtui varmaan siitäkin, että se kyseli mun ja mieheni syntymäpainoja ja ulostuloaikoja. Mä oon itse tullut 10 päivää yli 3,5 kiloisena. Ja mun mies puolestaan 2 vkoa etuajassa vähän reilu 4 kiloisena. Niin kai se sitten halus sairaalassa varmistuksen, jos käy niin, että mahatyyppi on ottanut multa noi viivästymisgeenit ja isältään kokogeenit :) Kauhuskenaario... 10 päivää yliajassa reilu 5 kiloisena. Huuuuuuh! Ei mulla mikään kauhean kapea lantio ole, mutta ei toi silti mitenkään tavoiteltavalta visiolta kuulosta :)

Ja on muuten pyöreitä taas tänään... Gabi 38+0
 
  • Tykkää
Reactions: Vuorikristalli
Peukut WP! Mulla ei ole supistellut yhtään viime päivinä :( Eikä mitään merkkejä limatulpasta. Tosi runsasta ja vetistä valkovuotoa kylläkin, mutta sitä on ollut koko raskauden. Nyt loppua kohden on lisääntynyt, mikä on normaalia. Välillä herää epäilys, että tihkuuko lapsivettä samalla, mutta ilmeisesti ei.

Jaahas 39+0
 
  • Tykkää
Reactions: Vuorikristalli
jaahas ja WP nyt on varmasti lähtö lähellä :) Uusia vauvoja ketjuun, ihanaa:)

AnnaPauliinalla hyviä uutisia myös.

Lääkärineuvolakuulumisia kohdunsuu tiukasti kiinni ja kanavaa 3cm. Neidin pää heiluu irrallaan lantiosta, mikä tosin ei kauheasti yllätä. Ei minulla yksikään ole kiinnittynyt ennen syntymäänsä eikä kohdunsuu ole ollut auki ennen synnytystä. SF-mitta 24cm.

Painonnousua th kuvasi sanalla maltillinen :D ja sitä se varmaan onkin. Lääkärin mielestä on ihan normaalia, että ei jaksa töiden jälkeen juurikaan mitään. Ollaan sitten vähä hitaammalla siivalla. Hb 134 eli rauta tuntuu imeytyvän.

Aurinko ja valo jaksaa edelleen ilahduttaa. Parvekkeella istun talvitakki päällä ja neulon tai luen kirjaa :D

Vuorikristalli ja pieni neiti H26+6
 
  • Tykkää
Reactions: jaahas
sohvi35
Moikka :)

Tänään pitkästä aikaa neuvola, tuntuu että np-ultran ja seuraavan neuvolan välillä on tosi pitkä aika.. Ja onneksi enää 3 viikkoa rakenneultraan. Jännittää kovin. En sitä että onko kaikki kunnossa (luotan että on) vaan sukupuolta jännään :heart:

Oma olo on periaatteessa ok, supisteluja jo nyt!! (kolmas raskaus). Välillä supistelut kovinkin ärtsyjä ja silloin ei sovi miehen lähmiä mun mahaa tai tulee huutia :mad: Se ei nimittäin tunnu kivalle silloin jos joku koskee. Puolen päivän ja ruokailun jälkeen töissä on tukala olo istua, ei tunnu edes tauot helpottavan. Toivon kuitenkin että pystyn mahdollisimaan pitkään olla töissä, muuten kotona aika tulee liian pitkäksi jos puolivälissä joutuu jäämään kotio.

Kirpparilta viikonloppuna löyty kaikkee ihanaa. Löysin parilla eurolla samanlaisen äp:n makuupussin mitä lapsilla oli 15-vuotta sitten. Se olkoon varapeitto mutta heräsi ihana vauva-aika muistiin :heart:

Aurinkoista viikon jatkoa!

sohvi35 17+4
 
TR
Taidan olla vähän laiska kirjoittelemaan :) Mutta innolla luen muiden tarinoita! Täällä onkin moni jo ihan viimeisillään, että sinänsä ei ole "vertaistukea", enivei, nyt on tullut yllärinä kohtalainen kipu alaselässä, alkoi eilen. Uskon kyllä, että tais tulla salilla...ei vissiin kannata tehdä kovin isoilla painoilla maastavetoja ja riehua kahvakuulan kanssa. Jännä juttu, että jo näin aikaisin pitäis alkaa himmailla (vai onko se tää ikä;). Taidan olla ikäkuningatar tässä ryhmässä! Tietääkö täällä muuten joku, onko jokin tietty liike salilla ihan kiellettyjen listalla? Itse ole käsittänyt, että kaikki mikä hyvältä tuntuu, on ok.

Mulla on siis kolme tyttöä ennestään, ja jostain syystä aloin eilen miettimään, että mitäs jos nyt tuleekin poika :) Suorastaan hirvittää, jotenkin on niin tottunut näihin tylleröihin ja ne onkin niin ihania :D Ja jos nyt onkin oikein riiviösälli tuloillaan...iiik! Mutta toisaalta, pääsis ekaa kertaa oikeen tosissaan osteleen poikamaisia vauvanvaatteita, se ois aivan mahtavaa. Vaaleenpunasia unelmia on kaapit pullollaan ja kyssäri kuuluukin, mihin ihmeeseen mä sitten ne hukkaan :D

Hitsi, että ootan ens viikon varhaisultraa, ainakin viimeksi jo näkyi sykekin hienosti vk 6+4.

Aurinkoista kevätpäivää kaikille ja vauvauutisia odotellessa! TR 5+6 (voi kun ollaan alussa vielä:)
 
Sohvi, musta tuntu kans, että tuossa np-ultran jälkeen oli kamalan pitkä väli siihen, että kukaan tarkisti mitään. Kävin siis rv 12 ultrassa ja sit rv 19 paikkeilla neuvolassa. No, nyt näitä käyntejä on sitten vähän useemmin, neuvolaa ja lääkäriäkin.

Omia kuulumisia, kaikki hyvin neuvolassa (erityisJEE-huudot paineista ja kohtuullisesta painonnoususta), jos ei lasketa huonontunutta hemoglobiinia (suluissa aiemmat tiedot).

RV 24 (RV 19)
Hb 118 (134 rv 10 mitattu) --> rautakuurille minäkin
RR 119/80 kotimittaus (118/85)
Paino +422g/vko (+260g/vko) yhteensä n. +5kg
Syke 130 (140)
Liikkeet ++ (++)
Gluk/Prot -/- (-/-)
Sf-mitta 23cm (ei aiempaa mittausta)

Seuraavaksi neuvolalääkäri rv 26 paikkeilla ja neuvolaan rv 30. Perheen voimavarat-läystäkkeestä keskusteltiin pitkään, vaikka siinä ei meillä mitään erityistä huomioitavaa ollutkaan, kun ollaan niin laiskanpulskean onnellisia tänä päivänä :)

Mies olisi saanut olla mukana, mutta kun tuo meni sopimaan jonkun työpalaverin samalle kellonlyömälle, niin täytätin vaan läystäkkeen hänellä ja sitten kerroin omista näkemyksistäni parhaani mukaan. Ens kerralla tuo kuitenkin lupasi tulla nenäänsä näyttämään (ja kuulemaan sydänääniä), kun saatiin aamuaika.

Hemppaa lähden nyt nostattamaan Iron VITAL F -litkun kanssa. Toivottavasti siitä ei aiheudu kamalaa ummetuksen pahenemista, se kun meikäläistä meinaa väkisin vaivata.

Tämmöistä keskiraskauden auvoa siis täällä. Paperisodankin sain käynnistettyä, kun raskaustodistus on vihdoin kourassa. Nyt ei muuta kuin odotellaan!

PH 23+0
 
sohvi35
Neuvola kuulumiset paino noussu vain 1,3 kg (126g/vko) joten kehuja tuli siitä hb 140 (loistava) paineet 113/78. Kohdun korkeus navan kohdalla. Joten kaikki oli toooosi kivasti. Ainoa mistä sanoi ni noita suppareita pitää seurailla ja jäädä kotiin jos tulee enemmän (nyt n. 5 illassa). Seuraavaksi rakenneultra 3.5. ja neuvola 15.5. jossa saa Kela paprut. Alkaa käynnit tihenee, loppu lusmuilu

Sohvi 17+5
 
Hei!
Mahtuuko joukkoon mukaan? Olen 39 v. ja odotan neljättä rv.13+4. Vanhemmat lapsukaiseni, jotka kaikki ovat tyttöjä, ovat syntyneet -05, -07 ja -11.
Olen lueskellut täällä juttuja jo aiemmin, mutta vasta nyt rohkaistuin rekisteröitymään... Maanantaina kävin np-ultrassa ja siellä pikkuinen kovasti vilkutteli ja potkiskeli. :heart: Jospa sitä nyt uskaltaisi alkaa jo nauttia taas tästä raskaudesta, kun on nähnyt pikkuisen omin silmin!
Eli minun tietoni etusivua varten: MrsMuskotti 39v., LA 13.10.2013, 4.lapsi, KOS.
Ihanaa kevättä ja odotusta kaikille!

MrsMuskotti 13+4
 
Ilmoittaudun mukaan :) Eli 37 -vuotias ensiodottelija. Varhaisultran (7+3) mukaan tuplat tulossa. Ensi viikolla nt-ultra ja kovasti jännittää, toivottavasti kumpainenkin rusina voi hyvin ja pulleasti <3

Tiedot etusivun listalle: Kesalka 37v., LA 4.11., lapsia tämän mennessä 0 ja synnytyspaikka TYKS.

Kesalka 10+3
 

Yhteistyössä