Yli kolmevitoset plussanneet / odottajat

Voi ihana, ihana Alissia, kiitos :flower: Uskon kyllä, että tunnet liikkeitä jo :) Kiva kuulla, että ovat varautuneet ruuhkaan paremmin sairaaloissa.

Tyttö- ja poikaraskauksien erosta vielä höpinää. Miten kliseistä, mutta minulla on ollut juuri sellaisia eroavaisuuksia kun yleensä sanotaan. Pojista teki mieli suolaista ja massu oli muodoltaan juuri sellainen pystymallinen. Nyt tytöstä masu on ihan eri muotoinen ja tekee vaan mieli makeaa. Aika hassu juttu. Sykkeet sen sijaan on kaikilla kolmella toistaiseksi olleet aika samat. Tissit on samoin kaikista kolmesta tosi muhkeat, karseaa. Kiersin just kaikki kaupat etsimässä sopivia liivejä, mutta olipas vaikea löytää. Ei huvita maksaa hirveitä summia väliaikaisista rintsikoista. Koko on jotain G-H!! Ei alkuunkaan kaunis näky. Muutenkin alkaa olla vähän muhkuolo. On tää jännää. Poikakin tuumasi, että miten ihmeessä muka tuo maha voi palautua enää normaaliksi. Hih, lapset on ihanan rehellisiä...

Minä olen hommannut toistaiseksi vaunut (Brio happyt käytettynä) ja ensisängyn (ihana vanha bambusänky), molemmat heti raskauden alussa. Stressaan näitä hankintoja, nyt pitäisi laittaa töpinäksi loppujen suhteen. Sitteri ja kunnon pinnis on varmaan seuraavat. Tykkään vähän retrohenkisistä...ja käytettynä hommaan jos vaan löydän, ovat niin vähän aikaa kuitenkin vaan käytössä. Harmi ettei ole tullut säästettyä vanhoja. Ymmärrän kyllä jos haluaa olla varmemmalla puolella ennenkuin hankkii tavaroita, varmaan tuo raksaultra on ihan sopiva etappi.

Onko muilla mammoilla tätä superjärkkyä väsymystä? Välillä tuntuu, että olisi kesken työpäivänkin pakko päästä makaamaan. Mutta eihän sitä pääse, valitettavasti. Alan kohta odottaa äippälomaa kuin kuuta nousevaa. Torstaina on neuvola, viime kerrasta nyt 2 kk.

Katsulle paranemisia!
Gabille hyvää muuttoa!
Vuorikristallin pojalla olikin ihana nimiehdotus :)

Samettihortensia rv 22+6
 
  • Tykkää
Reactions: Alissia
sohvi35
Moikka!

Ihana kun tulee kevät kovaa vauhtia ja kesä ja sitä kautta LOMA ja ÄITIYSLOMA :)
Kahteen kesään mulla ei ole ollut kesälomaa (työpaikan vaihdosten johdosta) joten loma on oikeasti fyysisesti ja henkisesti enemmän kuin tervetullut.
Ihana kun massu pömpöttää ja raskaus tuntuu. Välillä tulee sellaisia "wou, meille tulee vauva" -fiiliksiä :heart:
Olo on nyt ollu aika normi, ei pahoinvointia, väsymystä jne. Ainoa "raskausoire" minkä tunnistan on itkuherkkyys. Itku tulee todella herkästi vähänkin jos pahoitan mieleni. Liikkeitä masussa tuntuu, mutta vielä kovin hentoisesti ja niihin pitää keskittyä.
Tavaroita saadaan aika paljon käytettynä mitä toivoinkin, ainoa mitä uutena haluan on vaunut. Ja ne sitten maksaakin.... Ja ehkä pinnasänky ja patja on sellaiset "uutena hankittavat". Niitä onneksi tänäpäivänä saa Ikeasta edullisesti. Sitterin, syöttötuolin, rintarepun, imetystyynyn olen jo saanut. Turvakaukalo käy myös käytettynä mikäli tulee tutulta.
Ensi viikolla kerron töissä, eihän tässä ole "enää" kuin 3 kuukautta kun jään pois. Ja sijainen pitää palkata+kouluttaa. Joten ihan hyvin on työnantajalla aikaa. Voi kyllä tulla aikamoisena yllärinä, koska eihän minun pitänyt enää lapsia tehdä kun vanhemmat on jo teini-ikäisiä. Mutta never know :)
Hankinnat jää kyllä heinä-elokuuhun muuten, en halua että nurkissa pyörii pölyttymässä tavaraa. Siinä lomalla on hyvin aikaa käydä Ikeat ja Lastentarvikkeet :)
Samoin kyllä ajattelin esikoisen aikana ja sitten kävikin niin että syntyi heti kun äitiysloma alkoi. Ja koti oli ihan vaiheessa :LOL: Kummasti kyllä kaikki sitten hoitui eikä mitään katastrofia tullut. Kuopus olikin sitten pari viikkoa yliaikainen, ei ollut hällä kiirettä. Saas nähä miten tämä kolmas murunen haluaa maailmaan :heart:

Aurinkoista tiistaita ja oikein hyviä oloja meille ihanaisille :flower:

sohvi35 (14+3)
 
Tervetuloa Susanna! Käypä tsekkaamassa vielä etusivulta, että osasin laittaa tietosi oikein listaan :)

Sametti: Jo vain, väsyttää, väsyttää ja väsyttää. Välillä on superenerginen mutta yöuniksi ei meinaa riittää mikään määrä! 9-10h vetelen ihan kevyesti, tosin käyn vessassa kerran kaks yössä. Aiemmin olin aamuvirkku, joten tää on ihan outoo mulle.

Sohvi: Mä oon kanssa ajatellut, että vaunut hommataan uutena mutta kaikki muu saa olla käytettyä. Ehkä patjan joo hommaan uutena myös, mutta sänky saa olla vanha. Vaunuissa ollaan päätymässä Brion Go-vaunuihin.

Huh, nyt oli tupsahtanut kilo viikossa lisää. Taitaa olla aika kiristää vähän hihnoja, viime viikolla tulikin käytyä ulkona syömässä ja jätskiä ja sipsejäkin meni pitkästä aikaa. Sokerirasitukseen kolme viikkoa, siinäpä motivaatiota taas katsoa, ettei ihan lähde lapasesta tämä touhu.

PH 19+6 ja huomenna kuudes raskauskuukausi!!!!
 
Mukava lukea kaikkien kuulumisia ja kirjoittaa itse pitkästä aikaa. Thaimaanloma meni hyvin ja oli todella rentouttavaa, eikä tullut edes onneksi minkäänlaista vatsapöpöä. Pikkuisen liikkeet olen
tuntenut jo ainakin kolmisen viikkoa - jännää, vaikka tämä on eka lapsi- ja hän liikkuukin
paljon. Ensi viikolla on rakenneultra, sitä ei malttaisi millään enää odottaa..

Sitten kurjempia uutisia. Työpaikalla vihdoin julkaistiiin yhteenveto homeraportista, mutta se
ei ollut mukavaa luettavaa (purskahdin itkuun sitä lukiessa). Asia vaivaa, stressaa ja painaa
mieltä joka päivä, raportissa oli kirjattu mm. että on löydetty joitain Paf-yhdisteitä, jotka
voivat aiheuttaa sikiölle jopa syöpää!!! No, tänään pääsin vihdoin työterveyslääkärille ja olin
jo henkisesti valmistautunut, että jään mahdollisesti tämän sisäilman takia jo sairauslomalle
ennen kesälomaa ja äitiyslomaa - niin mitä vielä. Ylilääkäri oli ylimielinen, tunteeton ja kylmä,
hänen mielestään sisäilman takia ei voi jäädä pois ja ei siellä mitään todellista ongelmaa ole.
Ja hän oli sentään tutustunut raporttiin!!! Kaksi viikkoa sain sairauslomaa, mutta sisäilmaongelmaa
ei kela kuulemma hyväksy syyksi näin pitkään sairauspoissaoloon, että sitten vain psykiatrille, jos haluan pidempää lomaa. Kyllä itketti ja suututti ja vieläkin asia pyörii vain mielessä. Ehkä pitäisi varata
aika neuvolalääkärille, jos ne siellä osaisivat olla empaattisempia ja ottaisivat ongelman todesta.
Olen jo huolissani, miten tämä oma stressaaminen vaikuttaa sikiöön, vaikka ei se itse home.
Näihin surullisiin ja pettyneisiin mielialoihin tänään,
Sofia 19 + 6.
 
Neuvolakuulumisia 37+0:
Verenpaine 124/84
Painoa +550g/vko (jee!!, viikonlopun muffinssikuuri tepsi), kaikkiaan tullut 6,6kg
Turvotus +-
Sf-mitta 30,5 (pudonnut alun yläkäyrältä lähes alakäyrälle), mahdollisesti lääkärikäynti tulossa, mikäli vielä ensi viikolla laskee
Lapsivettä normisti, vauvan syke 130, liikkeet ++ ja pää syvällä lantiossa = lähtöasemissa
Streptokokki-testi otettiin.
 
Whisky Peat: Just eilen mietin, että otetaanko tuo streptokokki B-testi jotenkin defaultina jossain vaiheessa ja mitä pitää tehdä, jos epäilee sitä. Koska miehellä paljastui eilen peitteinen kurkkukipu streptokokiksi, joka ei pikatestin mukaan ollut A:ta eli angiinaa vaan jotain muuta. Myöhemmin sitten lääkärin puhelun jälkeen (luojan kiitos) tuo osoittautui G-ryhmän streptokokiksi, joka ei siis ole yhtään sama asia kuin tuo B. Antibioottejakaan ei katsottu tarpeelliseksi eikä G:stä pitäisi olla mitään haittaa minulle tai sikiölle. Arvatkaa vaan, ehdittiikö sen pienen hetken ajan googlata kauhutarinoita StrB:stä, kun A ja B on kai ne tavallisimmat. En kyllä käsitä, mistä ukko on tuon bakteerin imuroinut....

Ai että, sinä WP olet kyllä jo ihan loppusuoralla :) Mitäköhän muille kalkkiviivoilla oleville kuuluu?

Jotenkin henkisesti mäkin aloin tässä vähitellen ajatella, että nyt ollaan jo lähempänä synnytystä kuin hedelmöitystä. Rupesin miettimään, olisiko jotain, mitä haluaisin toivoa etukäteen ja mitä kannattaisi ottaa mukaan sairaalaan jne. Tosiasiahan on, että se koko homma menee taas niin kuin se menee, eipä siinä hirveästi tehdä muuta kuin go-with-the-flow :) Sitä ajattelin toivoa, että saisin olla niin paljon pystyssä niin pitkään kuin mahdollista. Epiduraalin saa laittaa, jos ajoitus sille on hyvä. Viimeksi se ehti sopivasti haihtua pois ennen ponnistusvaiheen alkua ja pystyin hyvin pykäämään pojan pihalle suppareiden tahdissa. Muita lääkkeitä en ilokaasun lisäksi silloin tarvinnut. Synnytys kesti vedenmenosta 32h, mutta kunnon suppareiden alusta n. 8-10h ja ponnistus oli 11min.

Mutta näitä ehtii tässä miettiä vielä moneen kertaan....

PH 20+1
 
Pippurihäntä: täällä meillä päin tuo testi otetaan automaattisesti kaikilta raskaanaolevilta nykyään. Ihan loppuvaiheessa, koska aiemmin otettu nega ei tarkoita etteikö se voisi tulla loppuvaiheessa. On yleisin infektion aiheuttaja vauvalle, niin siksi tutkitaan. Emättimestä+peräaukon suulta pumpulipuikolla pyöräytettiin, meni ehkä 3 sekuntia :) Neuvolakorttiin kirjataan sitten ensi viikolla tulos.

Kyllähän tässä on jo vajaat 2 viikko supistellut iltaisin, joten toivossa on hyvä elää, että ei ihan kauheesti ainakaan yli menisi..
 
On tää äitiysloma kyllä ihan luksusta! Joo, varmasti olisin eri mieltä, jos joka paikkaan sattuis ja olis hankala olla... Mutta kun malttaa ja muistaa lepuuttaa välillä/tarpeeks, niin ei kyllä ole mitään valittamista olotilassa. Muutto sujui mukavasti, tällä vkolla oon siivoillut, järjestellyt tavaroita paikoilleen, ihastellut äitiyspakkauksen sisältöä, käynyt joka päivä kävelyllä, laittanut ruokaa, ihmetellyt vatsaa, kirjoitellut päiväkirjaa jne. Niinkun ehkä huomaatte, niin tää on mulle niin uutta ja ennenkokematonta, että mä vaan hämmästelen päivittäin sitä, että tässä sitä nyt sitten ollaan :heart: :heart: :heart:

Ja sitäkin mä hämmästelen, että nyt mennään 36.raskausviikolla. Just huomasin ekan sivun listasta, että Dominiquen poika oli syntynyt rv 35+6. Mut toisaalta mä oon ensisynnyttäjä, eikä ole kyllä mitään synnytykseen viittaavia merkkejä ilmassa. Oon jotenkin alusta asti ollut sitä mieltä, että tää vauva syntyy vasta reilusti lasketun ajan jälkeen. Saa sitten nähdä pitääkö tuo olo paikkansa :)

Jospa sitä menis taas vähän järjestelemään pikkuisia vaatteita tonne uuteen peilikaappiin. Ja sitten kävis vähän kävelyllä, kun on niin ihana ilmakin.

Gabi 35+2
 
  • Tykkää
Reactions: Mma Ramotswe
No niin, nyt on sitte lääkärillä käyty ja kaikki niinkuin pitääkin. Tyyppi on laskeutunu alas lantioon ja kohdunsuu vähän lyhentynyt ja pehmentynyt niinkuin pitääkin. Painoarvio käsikopelolla alle 3 kg. Vois mun puolesta syntyä parin viikon päästä. :)

Hieno juttu Gabi, että muutto sujui ja olo on hyvä. Mä olen välillä energisempi ja toisina päivinä todella väsynyt. Masu alkaa olemaan tiellä ja aamuöisin heräilen koko ajan. Harmittaa, kun ulkona liikkuminen on niin vaivalloista. Olisi ihana ulkoilla enemmän. Ihan kiva on hissuksiin laitella kotia ja järjestellä kaappeja, kun ei ole kiire.

Toivottavasti WP ei näin loppumetreillä enää tule mitään ongelmia ja saadaan vauvat ajallaan. Mullakin ajoittain supistelee vähän kipakammin, mutta ei mitään säännöllisyyttä.

Olen pakannut jo sairaalakassin :) Laitoin mukaan mukavia imetyskelpoisia vaatteita, vauvalle vaatteet, pari pillimehua ja jotain patukoita evääksi, hygieniatarvikkeita, puhelimenlaturin, rahaa. Mitähän muuta... Mulle tulee aina kaikessa rauhallisempi mieli, kun olen saanut etukäteen suunnitella ja valmistella.

Sofialle tsemppiä! Ymmärrän, että stressaa. Toivottavasti onnistuu sairasloma. Voithan ainakin jäädä äitiyslomalle jo 50 päivää ennen, niin ainakin vähän lyhenee töissäoloaika.

Toivotan taas hyvää vointia kaikille!

Jaahas 36+1
 
Viimeksi muokattu:
Hei pitkästä aikaa,

on ollut kaikenmaailman säätöä viime aikoina joten on jäänyt tämän palstan seuraaminen kokonaan, täytyy jatkossa parantaa tapansa:)

Paljon onnea Domi:flower: Ensimmäinen listavauva on saatu maailmaan ja teitä on monta muutakin jo loppumetreillä, ihanaa.

Minäkin pikkuhiljaa alan uskoa tähän raskauteen. Nt-ultrassa kaikki oli hyvin, vilkas pitkäjalkainen tyyppi siellä mellasti:heart: 4 päivää on isompi kuin menkoista laskettuna, mutta la:ta ei lähdetty muuttamaan minnekään. Tuleva isovelikin oli aivan innoissaan, sanoi kyllä et hän on tiennyt et tämä päivä on joskus edessä:)

Täytyy ajan kanssa lueskella teidän viime ajan kirjoittelut ja palaan sitten. Aurinkoista viikonloppua kaikille:wave:

Kaktus 13+2
 
  • Tykkää
Reactions: jaahas
Piti käydä keskiviikkona oikein lääkärissä, kun flunssan tapainen tauti alkoi viedä jo ääntä ja nielu kipeytyi entisestään. No, virustautihan se siellä jyllää. Kiva, ei auta kuin odotella, että lähtee itsestään. Onneksi nyt alkaa jo vointi olla parempi. Paino kyllä laskenut vähän, koska ei tuo ruoka oikein ole viikkoon maistunut. Mutta, jippii!, vauva on kääntynyt, joten normi alatiesynnytys varmastikin tulossa. Toivotaan, että nyt ymmärtää jäädä tähän asentoon. Mä kyllä huomasin maanantaina kaupassa ollessani, että jotain tapahtuu, koska armoton mylläys ja supistelut olivat koko kauppareissun ajan, joka siis kesti sitten aika pitkään, koska kävely oli vähän hankalaa. Osasi tyyppi paikan keksiä, missä asentoaan vaihtoin, mutta mulle tämä sopii hyvin.

Ensi viikon tiistaina alkaisi muuttorumba, joten eiköhän sen saa tehtyä, ennen kuin synnytys alkaa. Laskettuun aikaan onneksi vielä reilu kk, joten tällä kertaa toivon, että pysyisi nyt sisällä :)
 
  • Tykkää
Reactions: Pippurihäntä
Noniin, narahdin sitten eilisessä sokerirasituksessa. Ekassa rasituksessa marraskuussa kaikki arvot oli vielä tosi hyvät, nyt rv 30+2 paastoarvo oli ok, mutta tunnin ja kahden tunnin arvot meni yli rajan. Nyt sitten pitää viikko mittailla kotona 8x päivässä ja tulosten mukaan sit jatko. Max 3 ylitystä saa kuulemma tulla, muuten tulee lähete Taysiin.

Tänään oli neuvola ja kaikki oli ihan hyvin noita sokerijuttuja lukuunottamatta.
Hemoglobiini oli kolmen viikon rautakuurilla (Retafer 100mg 2X pv) noussut 106-> 125
Sf-mitta 33cm
Poitsu pötkötteli poikkitilassa (minkä kyllä kylkiluissakin tuntee), mahtuu kyllä möyrinästä päätellen vielä heittämään vaikka kuperkeikkaa.
Painoa oli tullut 500g kuukaudessa, kaikenkaikkiaan n 5kg (vähemmän kuin kolmessa
aiemmassa raskaudessa).Aiemmin raskauskiloja on 38 viikolle mennessä tullut 11-12 kg kaikkiaan.

Seuraava neuvola viiden viikon päästä (aika pitkä väli!) ja sit kuulemma viikottain.
Tosin, jos niissä sokereissa on seurannassa häikkää, tulee tohon väliin Tays- käynti.
Rv 36 on joka tapauksessa Tays-käynti edellisen synnytyksen komplikaatioiden vuoksi.

Nyt vaan pitää toivoa, että viikon kotimittaukset näyttäisivät hyviltä ja saisi edes vähän pääsiäisherkkuja....

Aurinkoista viikonloppua toivottelee
AnnaPauliina 30+2
 
Moikka kaikille,

Viime viikolla neuvola ja lääkäri. Painoa tullut +1 kg lisää entisiin lähes kymmeneen kiloon. No onneksi ei enempää.
Sokereistakin muistin kysyä tuossa taannoin ja olivat hyvät.
Vauva kasvaa terhakkaasti. Nyt mennään sf mittaa 30. Elätän pientä toivoa että lähtölaskenta alkaisi toukokuun puolella eikä kesäkuussa kuten la sanoo.
Hemoglobiini olli hieman laskenut mutta edelleen ihan hyvissä luvuissa päälle 120 mennään. Väsymys on nyt kyllä aika tavalla päällä mutta ei pitäisi johtua tuosta? Nukuttaa toosi paljon. Sitten vaan nukkun päivällä..harmillisesti herään melkein joka yö NÄLKÄÄN ja siihen kun pikkuinen myllää mahassa :) Tavallaan yöt ovat aika jänniä. Mä hiippailen jääkaapilla ja saatan lukea seuraavan päivän nettihesaria..eilen katoin kutsukaa kätilö sarjaa klo: 3.00 yöllä. Vähän niinkuin mä, vaavi ja yö ollaan ihan rauhaksiin kimpassa. Kohtahan se on jo ihan todellisuuttakin!

Hyviä vointeja kaikille ja hei wau onnea matkaan loppusuoralaisille:)
Ihanaa ens viikko ja sitä seuraava ovat lyhyitä työviikkoja! Muutama viikko vielä niin pääsen lepuuttamaan jalkoja...

Mustikka ja hikkaava jumppaaja 29+3
 
  • Tykkää
Reactions: jaahas
Noniin. Olin tänään ensimmäistä kertaa Tampereella neuvolassa. Oikein mukava neuvolan täti! Ja jotenkin muutenkin mukava, siisti, uusi neuvola. Vähän eri tunnelma heti sisään mennessä kuin Helsingissä... :)

Mustikkasuun kanssa mennään samoilla linjoilla. Mulla oli kans tullut painoa taas 1 kg lisää. Ja missä ajassa... 1,5 viikossa!!! Ei mulla aiemmin tällaista painonnousua ole ollut. Kuukausi sitten sain kuulla, kun painoa oli tullut liian vähän (per vko). Mutta yhteensä on siis 11 kg kertynyt. Huh! Turvotusta on, muttei mitenkään kauheesti. Sormet on aamuisin kipeät ja tooodella turvonneet, mutta muuten ei haittaa elämänmenoa. Ja ton 11 kg:n jakautumisesta mun kroppaan kertonee se, että viimeks lauantaina yks tuttu sanoi mulle, että toi sun maha on ihan suhteettoman kokonen sun muuhun kroppaan nähden. Mulla kun on pituutta se 160 cm... Yläkäyrällä menee kohdunkorkeuden mitta. Ja vauva on ja pysyy samassa asennossa kuin aiemminkin. Pää alaspäin (mutta ei siis laskeutunut), selkä vasemmalla, potkii oikealle kylkiluihin. Eli ei mitään merkkejä, että olis ulos tulossa. Ens vkolla on sitten lääkäri, joka tutkinee kohdunsuun tilanteen yms.

Sellasta. Aurinko paistaa ihanasti ulkona, mutta jotenkin on kyllä kovin vetämätön olo tänään. Mutta ei ole kyllä mitään syytä silti valitella. Elämä on mukavaa!

Gabi 35+6
 
  • Tykkää
Reactions: Mustikkasuu.
Loma on pidetty ja töihin (aika vastahakoisesti) palattu.

Äitiysavustus- raha-, lapsilisäasiat viimein hoidettu. Kummallista, että voikin olla näin saamaton ja väsähtänyt, ei saa edes tuollaisia hoidetuksi.

Vauva potkii ihan hurjana koko ajan, maha heiluu :) Lapset ja mies ovat innolla tunnustelemassa potkuja. Eilen taisi neidillä olla hikka. Lieneekö säikähtänyt virrenveisuuta, olin nimittäin messussa esikoisen riparitouhujen vuoksi.

Siitä naimisiinmenosta muuten, se tapahtuu sitten kesäkuussa :) Sain selitettyä miksi se on mulle tärkeää. Sen esteidentutkinnan varmaan voisikin hoitaa tässä muistaessaan;) ei pääse unohtumaan.

Mielikuvitus on kuulkaa vilkas. Jos kohta lienee normaalitilassakin, mutta nyt se vasta onkin ja kuvittelen ja kiukuttelen sitten omien kuvitelmieni takia. Tiedättekö mitä tarkoitan? Siis että ajattelen, että mies varmaan mieluummin katsoo paremman näköisiä naisia ja sellaisia jotka harrastaa samoja juttuja kuin hän (on meillä kyllä yhteisiäkin harrastuksia). Ja sitten kun minä "tiedän" tämän asian, niin säälin itseäni ja kiukuttelen miehelle. Muoks:Siis en ole tavallaan mustasukkainen enkä edes epävarma, koska TIEDÄn että mies rakastaa vain minua. Mutta joku ihmeellinen drama queen tuntuu heräilevän.

Tuliskohan järkeä päähän, tässä kevään myötä?

Mukavaa viikonalkua!

Vuorikristalli ja pieni neiti H24+4
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: jaahas
Onpas taas kaikkea ehtinyt tapahtua... Aika vaan katoaa jonnekin. Ainakin kaikkien muiden raskauksien osalta :).

Sofia: Voisko tohon homejuttuun kysyä neuvoa työsuojelupiiristä? Vai nekö ne on alunperin määrännytkin? Tosi inhottaja juttu. :(

AnnaPauliina: Tsemppiä kotitesteihin. Mulla oli kotitesti onneksi vaan 4*päivässä, ei olisi sormenpäät kestänyt enempää. Miten sulla muuten on noin kamalan monta mittausta, ts. milloin otat ne?

Kävin viime viikolla RU:ssa. Kaikki oli muuten tosi hyvin, mutta tyyppi kölli niin visusti selkä edellä ultraajaan, että sydämen virtauksia ei pystytty mittaamaan. Menen sitten keskiviikkona uudelleen ja toivon, että se inkkari-istuntakin hellittäisi sen verran, että pääsisi kurkkaamaan kumpaa voisi ootella. Viime raskaudessa tunsin, että asia jotenkin konkretisoitui ja vauva henkilöityi tiedon jälkeen. En oikein pidä tästä "tiedottomasta" tilasta jossa nyt olen. Asia ei millään muotoa ole oikeasti tärkeä, mutta ei taida olla tällä hetkellä muutakaan murehdittavaa...

Ai niin, me osallistutaan TAYSin diabetestutkimukseen, jossa seurataan ruokavalion vaikutusta ensimmäisen elinvuoden aikana perinnöllisen diabetesriskin vauvoihin. Tai jotain näin. Nyt meidät isimiehen kanssa testataan ensin...

Huiskis! :wave:

Mma R ja Sanelma 21+0 (kappas, poks!)
 
Moikka!

Onko täällä sellasia, jotka on saaneet rd-diagnoosin ja ruokavaliolla eteenpäin?
Miten teitä on neuvottu syömään iltapala, että aamuarvot ei nousis? Neuvolassa sanottiin, että ei ole niin tarkkaa, mutta nyt olen useammalta palstalta lukenut ja parin tutunkin kuullut sanovan, että kannattaisi syödä jotain vielä puolilta öin tai myöhemminkin, niin se tasottaisi insuliinituotantoa. Perustuu kuulemma siihen, että jos sokerit tippuu liikaa, alkaa maksa vapauttaa yöllä sokeria, joka nostaa aamuarvoja.
Olen kohta viikon mittaillut kotona ja muutama ylitys on tullut, mutta niin pieniä, että tuskin heti insuliinille laitetaan. Varsinkin, kun olen tämän viikon ollut kuumeessa ja räkätaudissa, mikä myös saattaa nostaa sokruja. Pyysin kuitenkin itse lähetteen Taysiin diabeteshoitajalle, koska tuntui, että oma th ei oikein ole asioista perillä. Toivottavasti aika tulee pian, niin saa kunnon ohjeistusta.
Kolmessa aikasemmassa raskaudessa on rasitus tehty vain alkuraskaudessa, kaikki ok. Nytkin eka rasitus oli ok, mutta nyt sitten rv 30 paasto ok, mutta muut yli. Epäilen kyllä, että ehkä viime kerralla olisi saattanut olla sama juttu, jos olisi tutkittu myös loppuraskaudesta, koska silloin poika syntyi pari viikkoa etuajassa ja painoa oli jo reilut 4300g.
 
Heissan mahamammat!

Hauska lukea teidän turinoita. Varsinkin pitkään samoilla palstoilla pyörineiden kuulumisethan on pakko tietää.

Lieneeköhän WP lähtenyt jo synnyttämään? Sen verran kuumilta rouvan viimeisimmät päivitykset mielestäni kuulosti.

Gabi, mullakaan ei varsinaisesti ollut merkkiä, eikä vahvaa intuitiotakaan päällä, että vauva syntyisi ennen aikojaan. Ja lekurihan totesi ultratessaan synnytystä edeltävänä päivänä, että paikat on sillä viisiin kiinni kuin ko. viikoilla pitääkin. Eli synnytystä ei pitänyt olla vielä näköpiirissä.
Että varaudu vain kaikkeen. ;)

Itselläni on Pikkumiehen syntymästä vieläkin aika ajoin vähän hölmö olo. Siis minunhan pitäisi olla vieläkin raskaana, jos systeemit ois menneet käsikirjoituksen mukaan.
Ne viimeiset raskausviikot aikaisemmissa loppuun asti menneissä raskauksissa on mulla olleet ihan kauheita, mutta jollain omituisella tavalla on ollut myös juhlallinen fiilis.
Nyt tuo loppuraskauden ihanuus ja kurjuus jäi kokematta.
Sitä vähän harmittelen, koska olen tällainen perusharmittelija.
Mutta nauttikaa te [BWP[/B], Jaahas, Gabi, Annapauliina ja muut loppuraskauksistanne, jos vaan suinkin pystytte. Onhan se vaan niin ainutlaatuista aikaa.

Katsulle voimia muuttorumbaan! Mä olen kaikkien aikaisempien raskauksien aikana sen tanssin käynyt läpi. Tällä kertaa muutto on luvassa vasta tämän vauvan kanssa.

Pari sanaa meidän Pikkumiehestä.
Sain taas oikean luxusvauvan. Oikein nolottaa kertoa, kuinka hyväkäytöksinen ja helppohoitoinen pieni on. Nukkuu, syö, valvoo, kasvaa ja isäkin kelpaa hoitajaksi.
Kunnon pääpunaisena ja sata desibeliä -tyyppistä itkua ei ole tullut vielä kertaakaan. Nälästään poika ilmoittaa ähisemällä ja pöhisemällä. Nautin.

Edellinen vauveli kun mulla oli oikea oksat pois -tyyppi. Neiti oli isotöinen kaikin tavoin. Suloinen tyllerö hänestäkin kehkeytyi, mutta hän opetti minulle aikoinaan sen, että vauvat voivat olla vaativiakin.
Kaksi ensimmäistä mulla oli myös vauvoina tosi helppoja ja kuvittelin sen johtuvan herkkävaistoisuudestani äitinä. Kuinka väärässä olinkaan!

Domi ja Pupu 3vko
 
Kiva kuulla, että Domilla kaikki hyvin. Kuulostaa ihanalta tuo vauvan kanssa elo. :)

Oma napa: Neuvolassa taas käyty ja kaikki aika lailla niinkuin pitääkin. Mahan kasvu menee alakäyrällä ja painoarvio n. 2,6 kg eli ei enää lasketa keskoseksi.
Olo on edelleen aika tukala ajoittain ja lantionseudun särkyjä jonkun verran. Alapäähän on alkanut vihlomaan välillä. Onkohan nämä niitä 'sukkapuikko' vihlaisuja, mistä puhutaan.
Mä olen alkanut odottamaan synnytyksen alkamista, mutta joka kerta kun supistaa, tulee paniikki, että ei vielä, kun en ole vielä ihan kaikkea valmistellut. Meillä on kaikki tarvittavat asiat, joten vaikka vauva nyt yhtäkkiä syntyisi, ei se ehkä haittaisi, vaikka jokaista laatikkoa ei ole järjestetty ja kaakeleita jynssätty :)

Hauskaa pääsiäistä!

Jaahas 37+0
 
  • Tykkää
Reactions: Mustikkasuu.
Kiitos Domi huhuilusta! Yhtenä ollaan, iltasupisteluja ollut nyt 2,5 viikkoa. Vauva on tosiaan jo hyvän aikaa oleillut "syvällä lantiossa", lähtökuopissa. Mutta, odotellaan... Koetan niin kovin nauttia bäistä viimeisistä hetkistä, ja auringonpaisteesta. Eilenkin kävin kävellen kaupungilla, kyllä teki hyvää vaikka ihan poikki sitten olinkin.

Neuvolakuulumisia 38+0:
Pissa puhdas
Verenpaine 128/86
Paino pudonnut -400g/vko, yht. tullut 6,2kg
Turvotus +-
SF-mitta 31,5, joskin tämä terkka mittasi alempaa kuin oma
Vauvan syke 127-135, liikkeet ++, syvällä lantiossa pää alaspäin, vettä N.
Saga-testi negatiivinen.

Pampersin pakkauksen sain mukaan, näkyi olevan sitä sun tätä siinä. Supisti juuri kun menin terkan huoneeseen, että alkaa näemmä päivisinkin olemaan moisia. Viikon päästä taas uusi aika.
 
Mun vauvan pää on kadonnu =D Joo, neuvolantäti ei sitä tänään löytänyt, vaihtanu ittens ilmeisesti köllöttelyasentoon :)

Paino on mulla lähteny laskusuuntaan, 1,3 kg vähemmän kuin 6 viikkoa sitten neuvolalääkärissä. No ei se mitään, kyllä näilläkin kiloilla jo yhden vauvan saa imetettyä :) Muuten kaikki normisti.

6 työvuoroa jäljellä, mitäs mä sitten teen? Tosin töissä ollessa en laita pahakseni, tuppaavat laittamaan mut raskaimmille osastoille, ihme touhua =(
 
Nopea onnenhehkutus: Ihkaoikea ihmisenalku kaikkine palikoineen bongattu tänään rakenneultrassa. Niin hienoa kuvaa nähtiin ja saatiin mukaan, että ei voi kuin ihmetellä :) Sukupuoliveikkaus olemassa, mutta halutaan pitää se omana tietona loppuun asti.

Niin rauhallisesti venytteli veijari itseään siellä, laittoi peukkua suuhun ja kölli, että ihan ihmetytti. Mies mykistyi taas silminnähtävästi tilanteesta ja minäkin kyllä liikutuin. Kasvanut aivan odotetusti, ei ole ainakaan liikakasvua nähtävissä tässä vaiheessa. Päivän pienempi lukema saatiin kuin NP-ultrassa.

Hyvää pääsiäistä kaikille!

PH 21+1
 
Moikka,

Pitää tulla poksumaan 30 viikkosta :).
Ihanaa että saa olla muutaman päivän kotosalla! Töissä olen kävelevä maha ja kotona taapertava pingviini. Olen jotenkin ihan valtava vaikka kiloja onkin tullut kai ihan normisti. Tuntuu vaan niin valtavalta tämä olo. Hiukan hassu olo on siitä että ihmiset oikeasti nauraa mulle kun näkee...:) :( ?? Selkää juilii enkä jaksa oikein mitään urheiluun viittaavaa. Vähän punteilla olen yritellyt tuota selkää reenata ja kepin kanssa heilua mutta aika vähissä on urheilu. Lepoa ja ruokaa.. vaan.
Välillä harkitsen josko hiukan aikaisemmin jäisin kotio..mutta toisaalta päivät menee nopeasti töissä. Synnytystä pohdin aika paljon. Vähän jännittääkin. Hiukan mietityttää masun koko kun on kuullut niin paljon tarinoista vaikeista viisikiloisista synnytyksistä. Mulla ensimmäinen tuli 3 viikkoa ennen laskettua 3,5 kiloisena ja tietty pientä toivetta pidän yllä ettei ainakaan yli menis. Lääkäri ei tähän osannut sanoa yhtään mitään..mutta mä elelen toivossa. Vaikka toisaalta toivon että pikkuinen pysyy vielä ainakin kuukauden masuttelemassa. Kaikki hankinnat on nyt tehty. Vähän ressasin kun en jaksanut turvakaukaloa ostaa nyt sekin on valmiina.

Nyt päikkäreille!
Terkkuja ja hauskaa pääsiäistä
Mustikka ja pieni 30
 

Yhteistyössä