Yli kolmevitoset plussanneet / odottajat

Tervetuloa uudet! Utelisin ihan mielenkiinnosta, että onko Kesalka sinun tuplaraskaus alkanut ihan luomusti? Jännää! Tsemppiä kaikille alkuraskaudessa 'hikoileville'! :)

Mikähän WP:N tilanne?

Täällä on kaikkia epämääräisiä tuntemuksia, muttei mitään mistä voisi enemmän innostua. Järki edelleen sanoo, että parempi olisi, kun pysyisi vauva vielä 1-2 viikkoa masussa, mutta alan olemaan jo aika kärsimätön.

Hei taas, Jaahas 39+1
 
Viimeksi muokattu:
Jep, ihan luomusti alkoi :) Plussatestistä alkaen oli jo sellainen "kutina" että taitaa olla kaksi tulossa, en tiedä mikä lie ennakkoaavistus oli.

Kumpaisellakin puolella sukua on kaksosia, minun isän puolella identtisiä ja miehen isän puolella epäidenttisiä. Vielä meillä ei ole tietoa, että ovatko rusinat identtisiä. Omissa yksiöissään oleilevat mutta varhaisultrassa istukka näytti yhdeltä, nt-ultrassa varmasti tähänkin tulee jo varmempaa tietoa.

Kesalka 10+3
 
Moikka kaikille ja tervetuloa uudet!

Mulla huomenna neuvola. Olo on edelleen tosi iso mutta masu ei ehkä niin vauhdikkaasti ole kasvanut. Sopii mulle mainiosti. Tämä koko riittäisi mun puolesta jo ihan mainiosti. Lyön masua vahingossa sinne tänne..en vaan osaa olla näin pitkälle eteenpäin. Olin eilen käymässä hulluilla päivillä ja olihan se aika no raskasta. Istuin sitten jonkun kyllästyneen ukkelin vieressä ison masuni kanssa puuskuttamassa ja oottamassa shoppailevaa miestäni :)
Ihan muutamia supisteluntyyppisiä juttuja ollut ilmassa. Suklaa on maistunut ja öisin nousen syömään jos illalla ei oo sitä ruisleipää jaksettu nakertaa. Kerralla ei pysty syömään kovinkaan paljoa..sitten on nälkä vähän väliä.. Ihan niinkuin silloin ihan alussa :)
Muuten olo on ihan hyvä. Jotenkin jaksan olla iloisemmalla mielellä kun äippäloma on jo niin lähellä.. 11 työpäivää!! Jee
Maalasin mun vanhan pinnasängyn ja tein siihen uudet pehmustetut päädyt. Komia tuli! Sänky on kiertänyt n. kymmenellä vaavilla ja tuli retkeltään melko kolhiintuneena ja elämää nähneenä. Mutta kyllä siitä vielä pelin sai:)
Onnea matkaan Whiskylle. Oot varmaan jo synnärillä tai ainakin pian:)
Jaahakselle jaksuja viimeisiin päiviin!

Terkkuja ja kevättä kaikille:flower: huomisesta eteenpäin pitäis kevät oikeasti alkaa ja lumet lähteä!! Jeeeeh
 
sohvi35
Moikka!

Apua kaivataan! Join eilen kotitekoista simaa, nam :p mutta... mistä ihmeestä voi johtua että se alkaa supistelemaan?? Se on mun superherkkua, mamman tekemää.. Hittolainen jos sitä ei saa juotua yhtään :ashamed: Mamma saa tehdä mulle syksyllä oman satsin :D

sohvi 17+6
 
Huomenta Sohvi. Onpa ihme juttu. Eihän se välttämättä se sima ole. Jos on vaan yhteensattuma. Voiko hiiva aiheuttaa supistuksia...Entäs jos se onkin vähän ylikäynyttä ja siinä on alkoholia? Oletko monta eri kertaa nyt juonut ja aina tullut supistuksia vaan vain kerran?

Kiitos Mustikka tsempityksestä. Toi on ihana tunne, kun äitiysloma lähenee :)

Hyvää viikonloppua kaikille!
 
sohvi35
Sitä ei pysty juomaan kerralla kuin lasillisen, on sen verran makiaa. Mietin itsekin että voisko olla hiiva, en usko että siinä on nimeksikään alkoholia kun on tuoretta eli ei voi olla ylikäynyttä. Sattumaakin voi olla että just silloin alkaa supistelemaan muutenkin, mutta tänä aamuna tein testin, otin pienen lasillisen ja heti sen jälkeen taas alkoi... En tiiä. Ehkä suosiolla jätän juomatta ja pyydän satsin heti syksyllä :)
 
Ehkä Sohvi tosiaan kannattaa jättää siman juominen myöhempään. Kysypä ihan mielenkiinnosta neuvolassa, että onko kuulleet ennen siman/hiivan aiheuttavan supistuksia.

(.) Vihlomiset ja tuntemukset jatkuvat, mutta ei suuria muutoksia. Öisin on ollut taas kivuliaampaa kääntyillä ja vihlontaa ollut enemmän. Kävellessä painaa alavatsaa, nivusia ja jalkoväliä aika lailla, joten eiköhän siellä ihan lähtökuopissa olla. Peukut pystyyn.
Onneksi kevät edistyy! :)

Jaahas 39+4
 
Onnittelut Rosamunda plussasta! Mikäli haluat, että sinut lisätään etusivulle, niin ilmoita arvioitu LA myös, niin saadaan sut mukaan tuonne :) Saako kysyä, millä viikoilla tuo kkm todettiin?

Mä sain puhtaat paperit sokerirasituksesta! En aio enää osallistua vastaaviin jatkossa, sen verran epämiellyttävää ja turhauttavaa puuhaa. Mun arvot olivat jopa parantuneet ekasta rv12 rasituksesta eli näillä elintavoilla ainakaan en saa omaa RaDi-riskiäni pahennettua :) Jostain luinkin, että alle 40v normaalipainoinen uudelleenodottaja, jolla ei ole ollut aiemmissa raskauksissa ongelmia, voidaan jättää "rasittamatta". Jos mulla ikinä olisi tää tilanne enää edessä, niin aion kieltäytyä.

Muuten omassa navassa lähinnä ylävatsaongelmat rassaa. Kohtu on aivan kylkiluissa kiinni ja siitä aiheutuu omia mukavia seurannaisvaikutuksia, joista närästys ei ole suinkaan se vaikein. No, enpähän pääse lihomaan, jos kerran vatsaan ei mitään mahdu. Sais jo alkaa tuo kohtu kasvaa enemmän ulospäin, niin päästäisiin tästäkin hengenahdistuksesta.

PH 23+5, seitsemättä kuuta huhuillen...
 
  • Tykkää
Reactions: Alissia
Tänne pakko tulla kertomaan että mulla on jonkinasteinen pelkopaniikkijännitys päällä. Tänään olen illalla menossa yksityiselle 4d ultraan jossa tarkoitus tarkastella sikiön rakenteita. Ollaan menossa 21+ viikolla sitten kunnallliselle myös. Syy miksi tänään menen on se että mullahan tämä raskaus oli alunperin kaksosraskaus. Sykkeelliset alkiot nähtiin varhaisultrassa samassa pussissa, ilmeisesti identtiset kaksoset. 10+4 ultrassa toinen oli kadonnut jäljettömiin. Kaksosraskauden (vaikkakin toinen meni kesken/katosi) takia mulle ei voitu laskea riskilukua verinäytteiden mukaan lainkaan. Eka sanottiin että voidaan mutta sitten soitettiin perään sikiötutkimusyksiköstä ja kerrottiin että kohonneiden hormonipitoisuuksien takia seulonta ei ole luotettava. Punktioon ei kuitenkaan ohjattu. Mutta ajatus että alkiot olivat geneettisesti samalaisia yksilöitä ja toinen katosi niin tulee mieleen että oliko kadonneessa jotain vialla.

Ehkä ihan liikaa pohdin mutta jotenkin tuntuu tärkeältä käydä nyt kuulemassa pikkuisen voinnista. Saa nähdä näkyykö sukupuoli jo tässä vaiheessa, jos sattuu näkymään niin kiva on kuulla, vaikka se ei ole nyt todellakaan tärkein asia. Mä niin toivon että pikku potkuttelijalla olisi kaikki kunnossa :heart:

Sori omanapainen vuodatus, palaan sitten myöhemmin.

Alissia 18+2
 
Alissia - vähemmästäkin iskee pelkopaniikki. Tuo 4D-ultraus on varmasti oikea ratkaisu tähän tilanteeseen. Toivottavasti saat hyviä uutisia illalla!

Chrissy: No, sulla ei varmaan ollut mitään BMI-sukulaisuus-historia tms. tekijöitä, jotka altistais. Tai sit Helsingissä taidetaan olla extraniheitä näissä asioissa... :) Kuten jo aiemmin kerroin, niin mä jouduin jo alkuraskauden rasitukseen, kun äidillä on ollut RaDi/D2, vaikka oma edellinen raskaus oli ongelmaton, enkä ole ylipainoinen (juuri ja juuri BMI 25). Lähisukulaisen diagnoosit on sit vissiin selkeä riski, vaikka mulla se riski ei olekaan realisoitunut.

Helsingissä passitetaan ilmeisesti kaikki yli 25v odottajat rutiinisti noihin kokeisiin, mikä on mun mielestä todella rasittavaa ja turhaa. Ei ole nimittäin elimistölle mikään kiva temppu joutua yhtäkkiä ottamaan vastaan 75g puhdasta glukoosia. Varsinkin jos elää hiilaritietoisesti muutenkin. Mulla meni vatsa ja pää ihan sekasin tuosta, molemmilla kerroilla, parin päivän päästä vasta olo alkoi normalisoitua. Ei enää, kiitos, jos ikinä tämän jälkeen raskaana olen :) Lisäksi sitten seulojen läpi saattaa mennä nuoria, lähtöpainoltaan hoikkia odottajia, a) joiden elimistö reagoi odottamattomasti tai b) jotka ei huomaa kiinnittää ruokavalioon tai painonnousuun huomiota ja sitten tulee isoja lapsia ja lopulta olikin kyse RaDista.

Ehkä tähän seulontaan ei sitten vaan ole mitään järkevämpää tapaa, kun neuvolakäyntejäkin on niin harvoin, että pissan sokerin seuranta on auttamatta myöhässä tilanteessa, jossa sokeriaineenvaihdunta on päässyt sekaisin.

En tiä, turhaa jupinaa multa, olen vaan vähän ärsyyntynyt, että turhaan ravasin ja pelkäsin tuota RaDia tähän asti. Kun on tuota ikää, ja sukurasitetta ja en ihan keijukainen ole ollut painoltanikaan ja mitä vielä.... Hyvä esimerkki siitä, että mitkään noista ei silti tarkoita, että RaDi iskisi väistämättä. Puuh.

PH
 
  • Tykkää
Reactions: Alissia
Pippurihäntä: Kiitos onnitteluista :) Arviotu la on 10.12. Sen voi lisätä sinne.
Kkm todettiin 8 vkolla. Edellisenä iltana oli kovat vatsakivut, mutta en vuotanut. Soitin aamulla neuvolaan ja laittoivat sitten ultraan. Sykettä ei löytynyt ja koko vastasi noin 6 vkoa :(
Nyt sain neuvolan heti 8 vkon alkuun ja aion pyytää että pääsisin ultraan varmistamaan että kaikki on ok.

Rosamunda
 
Meidän odotuksemme palkittiin pe 12.4. pienen ja täydellisen tyttövauvan syntymällä :heart: Kävimme jo torstaina näytillä svo:lla, kun yöllä pöksyyn lorahteli vaaleanpunaista tavaraa ja supistuksiakin oli ollut jo useamman viikon ajan silloin tällöin.

Synnytys lähti käyntiin seuraavana yönä, ja klo 4.55 oltiin sairaalassa. Siitä sitten hommiin, ja klo 10.41 syntyi pitkähiuksinen tyttömme, 3635g ja 50,5 cm, rv 40+2. Kaikki meni hienosti, joskin kärsin nyt postspinaalista päänsärystä, jonka toivon menevän ohi ilman sairaalakäyntiä. Tyttö on aivan ihana, ja koko perhe on onnesta pöllämystynyt :)
 
Viimeksi muokattu:
Mahtavaa WP! Onnea! Toivottavasti menee pääkipu pian ohi!

Tervetuloa Rosamunda!

Tsemppiä Alissia!

Sokerirasituksesta sen verran, että en ole joutunut, kun ei ole muita riskitekijöitä kuin ikä. Äidilläni on kakkostyypin diabetes, mutta en usko, että mainitsin siitä terkkarille. Tuskin olisi siltikään laittanut rasitukseen. Asun siis pääkaupunkiseudulla.

Eilen illalla supisteli tosi paljon. Pari tuntia ihan 5-10 minuutin välein, mutta eivät voimistuneet siitä. Oli sellaista niinkuin kovaa menkkakipua vastaavaa vääntöä alavatsalla ja alaselässä. Otin särkylääkettä ennen sänkyynmenoa ja nukuin ihan hyvin. Tänään taas vihlonut. Pitää mennä taas pitkälle kävelylle, jos se aiheutti eilen supistukset.

Jaahas 39+5
 
Onnea WP tytöstä.

Jaahas, toivottavasti sunkin kipuilut palkittaisiin kohta puolin synnytyksellä.

Rosamunda, tervetuloa. Osaan erittäin hyvin pistää itseni sinun osaan. Vieläkin tuntuu välillä tämä meidän raskaus epätodelliselta ja edelleenkin hermoilen harva se päivä, että saadaankohan me kesällä terve ja ihana lapsi syliin. Itsellä niin monta epäonnea vuosien varrelta. Tämä on meidän kuudes raskaus. Yksi lapsi meillä on näistä kuudesta raskaudesta suotu ja nyt olisi toinen tulollaan, jos vain kaikki menee hyvin.

Alissia, mitenkäs ultra meni?

Sannuliinu ja pitkä jalkainen tytteli rv 25+5
 
Ensinnäkin ONNITTELUT WP tyttösestä :) Onnellista vauva-aikaa teille!

Kesalkalle myös onnittelut hienoista ultrakuulumisista. Ihanaa!

jaahas - sulle sanon vaan että tervemenoa. Toivottavasti palkinto on sylissä pian :)

Mietin tässä myös, miten Alissian kävi ultrassa...

Olen käynyt raskausjoogassa nyt useampia viikkoja ja täytyy sanoa, että jos ei muuta, niin ainakin itseluottamusta tuo on lisännyt. Nyt on korvan takana hyvä repertuaari erilaisia asentoja, jossa voi yrittää rentoutua avautumisvaiheen aikana ja osaan varmasti pyytää sekä mieheltä että kätilöiltä niitä asioita, joita katson tarvitsevani. Uskoisin ainakin kokeilevani jakkarasynnytystä, viimeksi meni makuultaankin ihan hyvin, mutta se ei tosiaan ole ollenkaan se optimaalisin. Haluaisin pystyä liikkumaan mahdollisimman pitkään, koska kaikenlainen lantion pyörittely ja äänen käyttö uloshengityksissä tuntui mun mielestä ainakin viimeksi tosi rentouttavalta ja hyvältä. Jos nyt alkaa jo tuntua siltä, että raskaanolo kyllästyttää, niin kuinkahan pitkä kesä tästä vielä tulee :D

PH 23+6
 
sohvi35
Pippurihäntä Missä päin raskausjoogaa? Olen Helsingistä, sattuuko olemaan täällä suunnalla? Kovasti googletin mutten löytänyt??!! ja on kiinnostanut alusta asti kovin.

Alissia myös kovasti on ollut mielessä.

Ja itseä myös pelko jostain syystä lietsoo, rakenneultraa odotan ihan kamalan paljon. Koska nämä "joku menee kuitenkin pieleen" -fiilikset katoaa?? En pysty yhtään rauhoittua ja vähänkin jos iloitsen niin vetäydyn takas etten vaan "nielase ennenkuin tipahtaa". Hittolainen!

sohvi 18+3
 
WP:lle onnea hurjasti!

Pippurihäntä: no oonkin ihmetellyt kun jotkut on kertonut että kaikki yli 25-vuotiaat joutuu RD-testeihin. Ihan älytöntä. Itse "pääsin" edellisen raskauden loppuvaiheessa todetun RD:n ja yli 4,5 kg esikoisen perusteella testeihin, josta onneksi narahdin ekalla yrittämällä. Vieläkin etoo pelkkä ajatus siitä litkusta. Appelsiinin makuista muka. :x

Voi vitsi, tollaseen mammajoogaan mäkin olisin halunnut. Itse marssin ekakerralla joogamaton ja hikipyyhkeen kanssa kurssille, jossa olin pienimahaisin osallistuja. Muilla oli peitot ja tyynyt mukana. :confused: Selvishän se sitten, että suurin painopiste on rentoutumisella ja hengittämisellä, joten kylmähän siinä tulee, jos ei ole peittoa. :) Nyt käyn ihan innoissani kerran viikossa makoilemassa sen 1,5 h kaikessa rauhassa.

Äitiysavustus on myönnetty ja paketti tulee ilmoituksen mukaan kahden viikon sisällä. Awww... mä en kestä. Hipellän niitä tavaroita varmaan monena iltana... :) Kirppareilla olen kuuliaisesti kiertänyt kaukaa kaikki vauvanvaatepöydät, erityisesti ne kokovaaleanpunaiset.

Terkuin,

MR ja Sanelma 24+1 :wave:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Alissia
Äh, kirjottelin pitkät pätkät raskausjoogasta, mutta sitten viesti ei lähtenyt millään :)

Lyhyestä virsi kaunis:

Helsingissä on raskaus- ja synnytysjoogaan erikoistunut ohjaaja Malla Rautaparta, jonka studio Manipura toimii Salomonkadulla Kampissa, ihan metroaseman vieressä.

Studio Manipura - Tervetuloa

Aikatauluissa lukee, että ensi viikolla alkaa vielä päivätunteja ja 8.5. alkaa keskiviikkoisin iltakurssi. Kurssin pituus on 7-8 kertaa. Kun tuon kurssin on käynyt, voi mennä non-stop tunneille, joille voi osallistua aina synnytykseen asti. Heinäkuussa ei ole tunteja. Ota Sohvi yhteyttä sähköpostilla Manipuraan ja kysele paikkoja loppukevään kursseille. Kurssit ovat kokonaisuuksi sillä tavalla, että niissä joka tunnilla on vähän eri sisältö ja mennään odotuksen eri vaiheita läpi, kunnes vikalla kerralla päästään ponnistusvaiheeseen :)

Olen nyt toista kertaa ko. studion kurssilla ja edelleen saan siitä paljon irti. Konkreettista apua olen saanut esim. jännitysverenpaineiden hallintaan, joihin hengitysharjoitukset näyttävät tepsivän hyvin. Malla on mukana Aktiivinen synnytys ry:ssä ja saanut synnytyssalien välinevalikoimaan vaikutettua määrätietoisella työllään esim. siten, että Helsingin seudulla jakkarat kuuluvat nykyään perusvalikoimaan. Kuulemma seuraava askel on roikkumista varten tarkoitettujen liinojen käyttöönotto saleissa. Liinojen varassa roikkuminen oli mullekin uusi ja rentouttava kokemus, voin kuvitella siitä olevan paljon apua esim. avautumisvaiheessa.

Noniin, pitkä tarina tästä taas tuli. Ylipäänsä tuon studion kurssit on mun mielestä hyvä yhdistelmä tietoa anatomiasta ja odotuksen sekä synnytyksen vaiheista, ja erilaisia fyysisiä ja henkisiä harjoitteita.

PH
 
LA! Juu, en synnytä. Positiivisena asiana voi edelleen pitää hirveää vihlomista etenkin iltaisin, kun tyyppi liikkuu. Myös joitain supistuksia ollut. Mulla on kalvava tunne, et tää menee sen 2 viikkoa yli.
Kiitos tsempityksestä!

Onnea Kesalka hyvistä uutisista!

Mä olin Sohvi tosi rauhaton ennen rakenneultraa, eikä 'joku menee kumminkin pieleen' ajatukset jättäneet mua, ennenkuin terkkari sanoi, että nyt on hyvät selviytymismahdollisuudet. Eli rv 30. Tuo on ihan normaalia olla huolissaan koko ajan, vaikkakin ärsyttävää. Tää ei varmaan auttanut ;)

Huomenna sit neuvola, jos jotain ei ala tapahtumaan. Jotenki koen sen turhaksi siltä kannalta, että ei se terkkari tarkista kohdunsuun tilannetta. Haluisin hirveästi tietää, että tekeekö nää vihlonnat ja supistukset mitään siellä. Odottavan aika on tosiaan pitkä.

Jaahas 40+0
 
sohvi35
jaahas En tiedä mutta jostain syystä olen itsekin ajatellut tota 30 viikkoa että sitten varmaan hengähdän hetkeksi kun alkaa olee paremmat viikot ;) Että ei siihen oo enää ku 12 viikoa :LOL:
Ja helpotti sun kommentti vähän, tiedän etten oo epänormaali näiden pelkojen kanssa enkä viitti miehelle kokoajan tätä jauhaa kun hän on aivan varma että kaikki on hyvin eikä ymmärrä miksi panikoin. Kuten ei ymmärrä moni muukaan ja vastaa vain "älä panikoi, kaikki on hyvin" ja "lopeta toi panikointi, se on ihan turhaa" kun kaipaisin juuri sitä kuuntelua ja tukea :ashamed: Ja tsempiä tulevaan koitokseen, se on jo tosi lähellä!

ja kiitos Pippurihäntä vinkistä, täytyy ottaa tuonne yhteyttä.

sohvi 18+4
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Yhteistyössä