Banneri

Raskauspahoinvointi on yleinen vaiva – Irene kärsi oireista synnytykseen saakka: ”Oksensin lähes päivittäin”

Lähes puolet odottavista äideistä kärsii raskauden aikana pahoinvoinnista. Irene Naakalla raskauspahoinvointi kesti synnytykseen asti.

Kaupallinen yhteistyö: Libero
Raskauspahoinvointi

Raskauteen liittyvää pahoinvointia kutsutaan usein aamupahoinvoinniksi, mutta moni siitä kärsivä pitää nimitystä harhaanjohtavana. Pahoinvointia esiintyy nimittäin muulloinkin kuin aamuisin. Se voi iskeä milloin tahansa ja kestää vaikka koko päivän.

Yleensä pahoinvointi alkaa, kun viimeisistä kuukautisista on kulunut noin kuusi viikkoa. Useimmilla se menee ohi 14. raskausviikon tienoilla, mutta joillakin se voi jatkua koko raskauden ajan. Pahoinvoinnin syitä ovat verensokerin lasku ja hormonivaihtelut.

Äidiksi tulostaan kirjan kirjoittanut vaikuttaja Irene Naakka kuuluu niihin harvoihin, joilla raskauspahoinvointi kesti koko raskauden ajan. Hänellä on kuusivuotias tytär.

– Pahoinvointi alkoi kuudennella raskausviikolla, ja se kesti synnytykseen asti, Naakka kertoo.

Oksensin lähes päivittäin, alussa monta kertaa päivässä.

Nälkä voimisti huonoa oloa

Pahoinvointi oli pitkäkestoista muttei onneksi niin voimakasta, että Naakka olisi joutunut sairaalahoitoon. Huoleen olisi ollut syytä vasta sitten, jos ruoka ei olisi pysynyt sisällä useaan päivään tai oksentaminen olisi aiheuttanut nestehukan. Elimistön kuivumisen oireita ovat suun kuivuminen, virtsanerityksen väheneminen, väsymys ja huimaus. Nämä oireet ovat vakavia, ja ne vaativat heti hoitoa.

Naakka oli alkuraskaudessa viikon sairauslomalla ja sai pahoinvointiin lääkityksen. Hän koki pahoinvoinnin kokonaisvaltaisuudessaan mitä ikävimmäksi raskausvaivaksi.

– Siltä ei oikein päässyt pakoon. Mikään asento sohvalla ei vienyt sitä pois ja tuntui, että vain nukkuessa siltä sai hetken rauhan. Lääkkeet eivät kohdallani auttaneet.

Pahoinvointiin piti vain totutella.

Nälkä teki pahoinvoinnista erityisen hankalan, joten Naakka pyrki napostelemaan jotakin koko ajan.

– Jos saisin vielä kokea raskauden ja saisin pahoinvoinnin jälleen riesakseni, kokeilisin ehdottomasti akupunktiota.

13 vinkkiä raskauspahoinvointiin

  1. Syö kevyitä aterioita, mieluiten joka toinen tai kolmas tunti. Muista välipalat!
  2. Useimmiten raskauspahoinvointi alkaa aamulla, kun edellisestä ateriasta on kulunut pitkän aikaa ja verensokeri on alhainen. Kokeile syödä pala näkkileipää tai banaania, ennen kuin nouset ylös. Myös pieni iltapala ennen nukkumaanmenoa voi auttaa.
  3.  Suosi mietoja elintarvikkeita, jotka sisältävät runsaasti kaloreita, kuten täysjyväleipää, riisiä, pastaa ja perunaa. Runsaasti hiilihydraatteja sisältävä välipala, esimerkiksi hedelmä tai voileipä, helpottaa usein oloa. Älä syö happamia hedelmiä tai vihanneksia. Vältä myös lihaa sekä voimakkaasti maustettua, rasvaista ja rasvassa paistettua ruokaa. Kokeile, voitko paremmin, jos suosit keitettyä ruokaa tai vaikkapa kasvisruokaa.
  4. Kuuntele kehoasi mutta pyri syömään mahdollisimman terveellisesti ja monipuolisesti. Jossain vaiheessa sinun voi alkaa tehdä mieli erikoisia ruokia tai jotain, mitä et tavallisesti syö. Tämä ei haittaa, kunhan et nauti suuria määriä makeisia, suolaisia herkkuja tai makeita juomia.
  5. Yöuni on tärkeää, mutta yritä levätä myös päivällä. Useimmat ovat erityisen väsyneitä ensimmäisillä raskausviikoilla, ja tämä voi voimistaa pahoinvointia. Myös raitis ilma ja kävelylenkit voivat lievittää raskauspahoinvointia, ja ne tekevät keholle hyvää.
  6. Juo runsaasti tavallista tai hiilihapotettua vettä tai maitoa etenkin, jos oksennat usein. Juo neste pieninä annoksina pitkin päivää.
  7. Vältä kahvia ja mustaa teetä.
  8. Kokeile akupunktiota – osa äideistä saa siitä apua raskauspahoinvointiin.
  9. Älä lähde pitkälle automatkalle tai veneilemään, jos kärsit matkapahoinvoinnista tai tulet helposti merisairaaksi.
  10. Esimerkiksi apteekissa ja verkkokaupoissa myydään pahoinvointirannekkeita, joiden väitetään aktivoivan ranteessa olevia akupisteitä.
  11. Vältä tupakansavua ja pakokaasuja.
  12. Itsehoitolääkkeistä ei yleensä ole apua. Hoidoksi voi käyttää B6-vitamiinia (annostus 10–25 mg kolmasti päivässä), mutta sen tehosta ei ole tutkimusnäyttöä.
  13. Jos mikään muu ei auta, pahoinvointiin on olemassa myös reseptilääkkeitä. Kysy niistä aina ensin neuvolasta tai lääkäriltä. Näin saat myös tietää, ovatko oireesi niin vaikeita, että saatat tarvita sairaalahoitoa.

Liity jäseneksi nyt!

Lue myös: Milla synnytti toisen lapsensa kotona: ”Rentouduin liiankin hyvin”

Lue myös: Hoitopöytä lavuaarin vieressä ja muut seitsemän lapsen äidin vinkit helpompaan vauvanhoitoon

Lue myös: Näin otat parempia kuvia lapsesta – lue ammattikuvaajan vinkit

Kommentit

Jaa oma kokemuksesi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.