Selällään nukkuminen raskaana on sikiölle haitaksi – 4 asiaa, jotka jokaisen odottajan tulisi tietää makuuasennoista

Selällään nukkuminen raskaana ei ole suositeltavaa, mutta missä vaiheessa nukkumisasentoa tulisi vaihtaa ja miksi?

Teksti Kia Toivanen
Kuvat iStock
Selällään makaaminen raskaana voi olla haitallista.
Jos on aiemmin tottunut nukkumaan aina selällään, voi muutos vaatia hieman totuttelua.

Kysyimme naistentautien, synnytysten ja perinatologian erikoislääkäri, dosentti Pekka Taipaleelta Felicitas Mehiläisestä, mitä jokaisen raskaana olevan tulee tietää selällään nukkumisesta sekä odottajan muista makuuasennoista.

1. Selällään nukkuminen muuttuu keskiraskaudessa – haitaksi sikiölle

Raskausviikoista 18–20 alkaen selällään makaamisesta voi koitua haittaa niin odottajalle kuin sikiölle.

Kohdun koko on jo kasvanut, joten selällään maatessa kohtu voi aiheuttaa suurten verisuonten painumista. Tällöin verenkierto voi heiketä sekä kohdussa että äidin ylävartalossa.

– Tämä alentaa istukan verenkiertoa ja voi aiheuttaa tilapäistä sikiön sykkeen hidastumista sekä vaikuttaa sikiön hapensaantiin, Taipale kertoo.

Aiemmissa tutkimuksissa selällään nukkuminen loppuraskaudessa on yhdistetty suurentuneeseen sikiökuoleman vaaraan. Parin vuoden takainen tutkimus puolestaan osoittaa, että selällään nukkuminen loppuraskaudessa voi haitata sikiön kasvua.

Neuvoloissa kehotetaankin nykyään välttämään pitkään selällään makaamista.

Lue myös: Laura Lepistö joutui ”kuuluisille käyrille” ja makaa selällään ensi kerran loppukesästä – tästä postauksessa on kyse

2. Äidille makoilu selällään voi aiheuttaa huimausta

Äidillä heikentynyt verenkierto tuntuu etenkin huonovointisuutena.

– Odottaja voi tuntea huimausta, kun ylävartalon verenkierto ei toimi parhaalla mahdollisella tavalla, Taipale toteaa.

Jos selällään nukkumisesta tulee raskaana huono tai huimaava olo, lyhytaikaistakin makoilua kannattaa välttää.

–  Tämä kannattaa muistaa varsinkin raskauden viimeisellä kolmanneksella, jolloin verisuoniin maatessa kohdistuva paine on jo hyvin suurta.

Lue myös: Huimaus raskausaikana on yleistä alku- ja loppuraskaudessa – helpota oloasi pienillä keinoilla

3. Vatsallaan nukkuminen raskaana on eri asia

Olisi helppoa kuvitella, että vatsallaan makuu olisi selällään makoilua haitallisempaa, kasvaahan vauvamaha eteenpäin. Näin ei kuitenkaan ole.

Selällään makaaminen raskaana: uutta asentoa voi hakea tyynyn avulla.

Vartalotyynyn avulla kehoa voi tukea nukkuessa puolittaiseen kylkiasentoon.

– Vatsallaan makaaminen on periaatteessa aina sallittua, jos se vain kohdun koon takia ylipäätään onnistuu, Taipale kertoo.

Kun vauvamaha on tarpeeksi kasvanut, jää vatsallaan oleminen yleensä luonnostaan pois jo sen takia, että se tuntuu epämiellyttävältä.

Jotkut hierojapalvelut tarjoavat raskaushierontaa erityisesti odottaville äideille tarkoitetulla hierontapöydällä, jossa on avoin kohta raskausmahalle vatsamakuulla.

4. Kylkimakuuasento on paras vaihtoehto

Odottajille suositellaan nukkumisasentona kyljellään makaamista. Se on helppo tapa välttyä väärän makuuasennon riskeiltä, ja suuren vatsakummun kanssa kylkiasento myös tuntuu usein paremmaltakin kuin selällään nukkuminen raskaana.

Lue myös: Maailman oudoimmat vauvaneuvot: Nukuta aina oikealle kyljelle ja kisko joka päivä nenästä

Jos ennen raskautta ei ole tottunut nukkumaan kyljellään, voi uuteen asentoon nukahtaminen tuottaa aluksi hankaluuksia.

– Puolittaista kylkiasentoa voi tukea tyynyillä, jolloin asento voi tuntua paremmalta ja nukahtaminen käy helpommin, Taipale kehottaa.

Taipaleen mukaan ei ole väliä, kummalla kyljellä raskaana nukkuu. On kuitenkin arveltu, että vasemmalla kyljellä makaaminen voisi olla paras vaihtoehto, sillä silloin kohdun paino saattaa vaikuttaa verenkiertoon vähiten.

Kommentit

1 kommenttia

Kylläpähän oma keho kertoi itse milloin selinmakuu ei enää tuntunut hyvälle . Kuulin asiasta myöhemmin että mistä syystä .

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä