<3 Huhtikuiset 2011 <3

uudet taidot ja uni Meillä ainakin vaikuttaa kovastikin uniin, eikä ainakaan vielä ole tasoittunut. Neiti siis yölläkin harjoittelee ryömimistä, nousee kontalleen ja nytkyttelee. Tätähän se varmaan tulee olemaan lähikuukausina kun uusia juttuja opitaan vähän väliä.
Sit veyven kysymyksiin.
Nokkamukista on neiti juonut nyt kuukauden verran. Meillä on sellainen Tupperwaren muki jossa silikoninokka. Sieltä ei tule liikaa vettä kerrallaan, tavallisesta nokkiksesta hörppii yli laitojen. Vettä annan joka kiinteän aterian päälle, jotakuinkin desi päivän aikana yhteensä. Tai siis neiti itse pitää kupista ja juo :D
Kirjoja ollaan selattu yhdessä,mutta neiti on sitä mieltä että niitä on kivempi syödä kuin selailla...
Joulu vietetään kotosalla oman perheen kesken. Itse ei osteta vauvalle lahjaa, koska kummi ja isovanhemmat haluaa laittaa jotakin. Tulossa on ainakin rengas-torni. Siis se tappi, johon pinotaan renkaita päällekäin :D Meillä kun noita vauvaleluja on jo ennestän niin paljon. Ollaan koululaisten vauva-ajan leluja säästetty niin ei uusia tarvii.
Hiikka Onneksi vauva on niin reipas ja hyväntuulinen vaivoistaan huolimatta =) Harmi vaan että on turhia antibiootteja jouduttu antamaan. Toivottavasti vaiva helpottaa pian kun ikääkin tulee koko ajan lisää.
 
Hiikalle piti tulla kertomaan, että meillä on ihan sama tilanne! Lastenlääkärille menossa ensi viikolla, koska yskä ei lopu (korvistakin olisi jälkitarkastus). Neuvolassa ei asiaan oteta juuri kantaa... Itse olen jo pitkään epäillyt refluksin aiheuttamaa yskää. Pahenee yleensä ruokailun jälkeen ja röyhyjen yhteydessä. Pulautteluakin on edelleen melkoisesti. Täälläkin nukutaan sängyn pääty reilusti kohotettuna ja vaunuissakin pääpuoli koholla. Toivottavasti tilanne selviää, niin siellä, kuin täälläkin! :) Jaksamista! :)
 
ja vielä piti sanomani...että niin valuu meidänkin tytsy aina yön aikana jalkopäähän. Nostelen häntä välillä sitten ylemmäs. :headwall: Ison koon vuoksi ei sitterissä enää voi oikeastaan edes olla (roikkuu laidan yli pää lattiassa kohta). Eli meillä vaihtoehdot tuon nukkumisjärjestelyn kannalta vähissä. :|
 
masuilija. Toivottavasti Oulun reissu menee hyvin, tulehan sitten raportoimaan, kuinka paluumatka sujui! =) Kivoilta joululahjoilta nuo pojallesi hankkimat lelut kuulostavat =) Kyllä ainakin mun mielestä jo näinkin pienelle vauvalle voi ja saa hankkia joululahjan/joululahjoja, mäkin aion kyllä hankkia! Vauvapulkka on meilläkin ollut mietinnässä, löytyisköhän sitä pinkkinä jostain...;-) Olettekohan mahdollisesti Vauvakinoon menossa torstaina? Me ollaan nyt miehen kanssa ihan vakavasti mietitty sinne menoa...ja siis tietysti otettais meijän neiti mukaan;-)

Hiikka: Kovasti jaksamista teille vanhemmille, toivottavasti tytön yskän syy nyt saataisiin vihdoinkin kunnolla selvitettyä ja sitten myös hoidettua! Inhottavaahan tuollainen on, jos on jo noin pitkään jatkunut, ja varmasti olette vanhempina huolissanne. Ehkä asiaa vähän lieventää silti se, ettei tyttö ainakaan itke sitä yskäänsä, se on kyllä hienoa, että on kuitenkin hyväntuulinen vauva! =) Ja todellakin; meilläkin kun neiti ryömii, niin on todella päättäväinen katse kasvoillaan! :heart:
 
Milas: Joo, täällä kanssa ihan selvästi vaikuttaa edelleenkin yöuniin tuo ryömimisen oppiminen; niin kauan kun neiti ei ole ihan kuolemanväsynyt, niin aina kun yrittää viedä sänkyyn, niin salamana kääntyy siitä mahalleen ja alkaa siellä pinnasängyssä ryömimään. Suloistahan se on, mutta kun kello lähenee puolta yötä ja vanhemmat on jo väsyneitä, niin onhan siinä kieltämättä hermot välillä vähän kireellä;-) Meillä on käytössä semmoinen taikamuki, ja meilläkin neiti itse siitä pitää kiinni ja juo, tänään itseasiassa juonut varmaan jo sen desin, hmm. Ja joo, kirjat on täälläkin meijän neidin mielestä ehdottomasti syömistä, eikä mitään muuta varten! :D

viiva: Kovasti jaksamista myös sinne teille tuon tytön yskän vuoksi! Tosi harmittavia tuommoiset jutut...:-( Meillä kanssa edelleen pulauttelua ja joskus neiti yskiikin, mutta en ole kokenut, että se vielä olisi semmoista, että lääkärille tarvitsisi mennä. Mutta toki mennään, jos tilanne pahenee. Mutta toivottavasti teijän tyttö saa apua tuohon yskäänsä, tsemppiä!

Nyt täällä alkaa operaatio "Puolen vuoden vauvakuvat lataukseen ja kehitettäväksi" :D Joulukorttikuvat otettiin eilen, tuli muutama onnistunut, ja laitettiin heti eilen illalla tilaukseen; toivottavasti ehtivät ennen sitä 15.12., että saadaan postitettua!
 
oooh, me saatiin aika peijaksen sairaalaan huomiseksi!! =) =) =) niiiiin hyvä juttu!

muoks: lekurissa käyty. astman oireita tytyllä, todennäköisesti refluksin aiheuttamia. kun refluksista päästään joskus eroon, niin näkee, onko tytöllä astma, vai häviääkö oireet sen refluksin myötä. lääkkeeksi saatiin avaava ja hoitava suihke babyhalerilla, refluksiin gaviscon neljästi päivässä.

melkonen helpotus että saatiin lääkitys. toivottavasti alkais yskä nyt helpottaan =)
 
Viimeksi muokattu:
Veyve ei taideta tänään kinoilemaan lähteä kun äiti oli eilen pikkujouluissa ja vähän univelkaa pukkaa. Paluumatka sujui paremmin kun hyvin vaikka piti junaakin vaihtaa ja mulla oli kantamuskia ihan hirveesti. Mun mielestä myös vauvalle saa ostaa lahjoja kun jotkut sanoo, että ei ne niistä mitään ymmärrä niin rahan haaskausta, mutta me ostettiin sellasia lahjoja mitkä oltais joka tapauksessa hommattu.
Onkos täällä muita joilla kakkonen työn alla? Meillä nyt siis on pillerit jätetty pois ja odotellaan koska tärppäis :)
 
Tervehdys.

Laitanpa vähän kuulumisia.

5kk iän jälkeen meidän neidistä on tullut kiukkuinen ja tyytymätön vähän kaikkeen. Aikaisemmin niiiiin iloinen tyllerö ei viihdy yksin missään, lattialla vain hetken jos joku kaverina. Ei ryömi, ei konttaa, hyvin vähän pyörii navan ympäri. nukkumasta herää useimmiten suoraan huutoon kun aikaisemmin vain ähisi ja puhisi.

Kiinteiden opettelu tooooosi hankalaa: avaa kyllä suutaan hanakasti. ei osaa kunnolla siirrellä ruokaa kielellä vaan jossain vaiheessa, vaikka kuinka varovasti antaa ruokaa, tulee yökkäys ja siihen loppuu syöminen. Kääntää pään pois eikä ota katsekontaktia. Pullosta ei osaa syödä vaan pureksii tuttiosaa. Mikään ruoka ei oikein ole hyvää mutta syö sen muutaman lusikallisen ennen yökkäystä. Vettä tykkää juoda kun lusikalla lappaa. Sanon "vettä" ja tarjoan lusikkaa niin oikein hyökkää lusikkaan kiinni suu ammollaan ja kieli pihalla.

Yöllä herää edelleen 4-6 krt. Tahtoisi tissin suuhun muttei syö, joten olen koettanut vain hyssytellä ja kuunnella huutoa tiettyyn pisteeseen asti.

Päivällä tahtoo että kantelisin ympäriinsä, joka ei kuitenkaan onnistu ja neiti huutaa. syöttötuolissa tykkää istua vaan eipä siinäkään vielä voi pitkiä aikoja istuttaa.

Vaunuissa tykkää nukkua mutta taas: joka kerta ei mahdollista nukuttaa vaunuun vaan sitten mennään huudon saattelemana omaan sänkyyn päikkäreille. Yöunille menee huutamatta (useimmiten) omaan sänkyyn.

Tyttö on tyytyväinen esim kaupassa kun saa istua kärryssä ja katsella, tai sylissä jos mennään vaikka ikkunaan katsomaan ulos. Niin ja kylpyä hän rakastaa :) oikea vesipeto! ja nakuna oloa! Tämä kerrostalo kämppä vaan ei ole niitä lämpimimpiä...

Äidillä: Tukka lähtee :/ jota ei aikaisempien raskauksien aikana ole tapahtunut. Paino piirun verran alle lähtöpainon. Epämääräiset menkat alkaneet (tulee milloin sattuu mutta niukkana) Ja "kevättä odotellessa" : olen alkanut "kukkimaan" :( (johtunee hormonaalisesta ehkäisystä) Imetän edelleen useita kertoja päivässä ja pari kertaa yössä tilanteen mukaan.

Vähän helpotti kun saa "avautua".

Sitä luulee että kun on ennestään lapsia niin seuraavan kanssa mennään rutiinilla. Nuolaisin ennenkuin tipahti kun ajattelin alussa että tämähän on helppo vauva kun ei pahemmin itkeskele yms.

Vai johtuuko se tästä kerrostalo elämästä etten kehtaa huudattaa vauvaa?? Eihän se siitä rikki mene mutta on se kamalan kuulosta pidemmän päälle... heh.. ehkä tämä nappula on vain kietonut äitinsä pikkurillin ympärille...
 
Pomm kaipa meille kaikille suodaan noita kiukutteluita yms. :p Meillä tyttö yökkäilee myös helposti, joten joudun noita soseita jatkamaan korvikkeella(välillä jopa siivilöin). Täällä kun ei olisi paljon varaa yökkäillä, kun on tuota pulauttelijatyyppiä muutenkin. :|
Mitä noihin epämääräisiin menkkoihin tulee, niin voisiko johtua tuosta hormonaalisesta ehkäisystä sekin? Olettaen, (kun imetät vielä) että on pelkkä keltarauhashormoni?

Täällä mennään jo mitä omituisemmilla tavoilla paikasta toiseen(pakittamalla, kieriskelemällä). ;) Isin treenikassista on jo maisteltu hikisiä kuteita, tavaroita pudoteltu jo alahyllyitä, keittiön senkin jalkaa järsitty yms. mukavaa. Nyt vasta sitä alkaa ymmärtää miten nopeasti ehtii jo paikasta toiseen. :O
Ylös ei vielä nouse, mutta istuu jo ilman tukea. Ihanan iloinen pallero on! =)

Lääkäri on ensi viikolla tuosta yskästä. Siihen liittyy yökkäilyä ja aivan kuin menisi väärään kurkkuun joka kerta syödessä tai röyhtäillessään/pulautellessaan. :( Yskä sen sijaan on ihan jatkuvaa. Toivottavasti saadaan tuohon helpotusta.

Hiikka hyvä, että pääsitte noin pikaisesti tutkimuksiin! Tulehan kertomaan mitä teille siellä sanottiin! Ääh! Olenpas sokea...:headwall: hyvä, kun saitte rohtoa. Toivottavasti auttaa!!
 
Viimeksi muokattu:
Hei vaan pitkästä aikaa!

Mielenkiintoisia aikoja täällä eletään. Kunkin vauva on selkeästi "murrosvaiheessa" ja oppii sekä opettelee uusia tapoja. Toiset nopeammin ja toiset hitaammin. Niin meilläkin. :)

2 viikkoa sitten poika siirtyi omaan sänkyyn perhepedistä. Itse en oikein vielä ollut valmis siirtoon ja epäilin, että vauvakaan ei ole. Mutta koska mies oli tyytymätön tilanteeseen, emme voineet enää jatkaa. (Mun mielestä perhepeti toimii vain, jos kaikki sitä haluavat.) Koska poika oli nukkunut päiväunensa pinnasängyssä jo kuukauden ajan, oli paikka tuttu. Ja niimpä siirto-operaatio oli tosi helppo. Sinne vaan ja siellä nukkui, aamuun asti. Oho! Samalla yösyötöt jäivät, koska poika ei vaan herännyt syömään vaan alkoi nukkua.

Tämä vahvistaa mun käsitystä siitä, että annoin pojalle perhepedissä tissiä aina kun se alkoi jotain "mökeltää", ilman että hänellä edes oli nälkä. Tein sen lähinnä, että pääsisimme kumpikin taas pian uneen. Kun reilu viikko oli nukuttu omassa sängyssä, poika on alkanut herätä noin kahden aikaan syömään tissiä, mutta sen jälkeen on taas laitettu omaan sänkyyn. Eli yhdellä heräämisellä mennään nyt. Toivon, että tää on vaan väliaikaista, mutta helpompaa tää on edelleen kuin se perhepedin 4-5 kertaa yössä. Oon ihan super yllättynyt miten helposti tää tapahtui. Ehkä oli oikea aika, tai ehkä mä vaan stressasin liikaa. :)

Sitteriä käytetään vielä, mutta yhä vähemmän joka päivä. Poika haluaa kieriä ja liikkua. Ryömiä tää herra ei osaa, kun tuntuu pääsevän kierimälläkin nopeasti sinne minne tahtoo.

Äh, pakko mennä. :)
Santtu
 
Mä ostin just tahnaa. En muista merkkiä mut on semmone 0-6 vuotiaitten tahna. Meillä ainaki on alusta asti sanonu ku hampaista on ollu neuvolassa puhetta et voi alkaa tahnaa käyttää. Ei me iha heti alettu ku 2,5kk jo ollu noi hampaat. Mut ihan vaa tyyliin kosken sillä tahnalla harjaa et hitusen tulee sitä siihe ja tutustuu siihe makuun. Tykkäs kyl jo ekalla kokeilullaki siitä :D

Meidän neiti nukku eka kertaa koko yön! Ennen ysiä illalla nukahti eikä tarvinu käydä kaataan sitä yhtää kertaa ja kuuden jälkee vasta heräs. Vautsi mun mielestä. Aina ennen on pitäny käydä silittelee vähintäänki et jatkais unia. Toivotaan et jatkuu tällasena :)
 
Heippa. Meillä lähdetään pian konttaamaan, meillä ei oo vielä liikuttu mitenkään, mutta nyt kovat konttausharjotukset alkaneet. Meillä unikoulu on poikinut myös pienoista päivärytmiä ja nytten konttausharjotusten takia luultavasti poika tarvii enempi unta päivällä. Ennnen nukku 3kertaa päivässä noin 30min kerrallaan, nytten taas esimerkki eräästä päivästä aamu-unet 1,5h päiväunet 2h ja iltapäiväunet 50min. Ihan kivaa sinäänsä niin saan touhailla kaikkia omia juttujani :) Yöllä meillä herätään pari kertaa nyt johtunee tuokin varmaan konttausharjotuksista, mutta höpinä loppuu kun laittaa tutin suuhun :) Meillä isi pitää nyt loput isyyslomat ensviikosta alkaen eli noin 2viikkoo ja sit jää vissiin pakkolomille joten poika näkee paljon isiä <3 Nyt taidan lähtee kattoo tölskyä, kun poika jo yöunilla :)
 
Mä päätin lopettaa kokonaa imetyksen. Yöllä en oo nyt imettäny pitkään aikaan tai välillä aamusta oon ottanu vieree ja samalla imettäny.
Pari kertaa oon iha vähä pumpannu, saa nähdä saako nukuttua yhtää ku on jo nyt taas nii täynnä tissit et huhhuh.
Vähä huonosti on tyttö muute alkanu syömää viime aikoina. Oiskoha hampaita tulossa tms. Nuha menossa jo ohi ku sitä on ollu vähä. Tänää ei oo kertaakaa tarvinu niistää.

Onko joku muu jo lopettanu imettämisen ketkä on imettäny? Kui pitkää oli tissit täynnä/kipeet? En ollu aatellu aiemmi et missää ei puhuta mite lopetetaa imetys kaikista järkevimmin vaan joka paikassa puhutaan vaa kuinka tärkeetä se imetys on jne. Onhan se joo tärkeetä, mut jos imettää nii joskus se on lopetettava sit kuiteki. Joko sillai et lapsi ite lopettaa tai sit niinku mä et päättää lopettaa. Luulis et kuiteki alkuun on kipee on se kumminpäin tahansa..

Tämmöstä tänää..
 
Happyfeet silloin kun poika oli 3viikon ikänen ja lopetin imetyksen, ihmettelin tuota samaa, että miksi ei missään kerrota kuinka se tulisi lopettaa. Mulla oli muistaakseni kolme päivää tissit todella kipeet, niinkun koripallot.
 
Pikaisesti vaan:

Meijän neiti sai käyttöönsä Colgaten Smiles-hammastahnan, joka on tarkoitettu 0-6-vuotiaille. Heräsin itse vähän myöhään tuohon, että hammastahnaa pitäisi jo pienen vauvan, heti ensimmäisen hampaan puhjettua, käyttää... Mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan =) Ja hammastarkastukseen muutaman viikon päästä, jännää! ;-)

Meillä ryömitään ihan kauheaa vauhtia ja nyt on opittu välillä kiertämään jokin estekin! Neiti myös yrittää ylittää mun jalan, jos istun lattialla neidin menoa seuraamassa, eli ylöspäin yritetään ihan selkeästi. Niin, ja askelia otetaan myös, kun pidetään käsistä kiinni :heart:

Ja nyt on ihan selkeästi alettu juttelemaan "äitiä" ja "isiä", ihan mielettömän suloista! :heart: Miten teillä muilla, joko vauvanne tapailee noita sanoja, tai jotain muuta selkeää sanaa? =)

Mutta päikkärit on kyllä ihan mitä sattuu, viime päivinä kahdet lyhyet, jopa vaan puoli tuntia kerrallaan. Ja se sitten näyttää meijän neidille riittävän, virtaa on ihan kauheasti koko ajan. Yöt menee vaihtelevasti, 20-23 välillä menee yöunille. Onko täällä muita, joilla tuntuu päivärytmi menneen ihan sekaisin?

Me lähdetään neidin kanssa huomenna mun vanhempien luo, siellä ollaan pitkälle ens viikkoon, joten ehkä palailen vasta silloin. Tai aiemmin, jos "maltan" mummulassa istuutua koneen äärelle:)

Kivaa viikonloppua kaikille!

PS. Tuli mieleen, että koska olette viimeksi ostaneet itsellenne vaatteen/vaatteita? Järjestelin itse tänään vähän meijän kaikkien vaatekaappeja, ja tajusin, ettei mulla ole juuri mitään päällepantavaa :D Neidin syntymän jälkeen -enkä kyllä sitä ennenkään raskausaikana- en ole itselleni mitään vaatteita ostanut. Ehkä olisi jo aika, vai odottaisinko aleihin... Vähän tekisi mieli jotain uutta ostaa, edes semmosta peruskotivaatetta =)
 
meillä tyty täytti siis 25.11. sen 7 kk ja ryömii ihan hirveetä vauhtia. menee joka paikkaan ja tavottelee asioita mitkä on ylempänä (kuten digiboxi, sohvan reuna jne..) ja osaa kiertää esteitä =)

ääniä tulee suusta vaikka minkämoisia, mutta "selkeimpänä" äittätätätätätätä, ihana :D

meillä ei tule askelia ollenkaan, ja muutenkin toi seisominen on hassua, kun on niin jäykkä. seisoo siis varpaillaa ja istuessaan, selältään tai masulteen ollessaan kipristelee vielä varpaile ja jäykistelee nilkkoja... aion tästä ensi neuvolassa mainita. kakkonenhan kävi fysioterapiassa alle vuoden ikäinen, koska oli jäykät lonkat ja se olisi voinut vaikeuttaa liikkeelle lähtöä. kakkonen oppi kävelemään 1 v 2 kk (esikoinen 10 kk)...

ja onko mein tyty ainut kellä ei ole hampaita? :D :D

nukkumisesta sen verran, että meillä tyty nukkuu edelleen noin 10 tuntia yössä ja siihen sitten vielä kahdet päikyt. menee nukkumaan lounaan jälkeen ja vetää sen 3-4 tuntia ja illalla nukkuu ulkona vaunuissa vielä pienet unet, noin 30-45 min.

päivässä saa itse kivasti touhuiltua ja lepäiltyä =)

kivaa joulun odotusta kaikille =)
 
Hiikka Meillä ei ole vielä hampaita :) Eikä meillä vielä oikeen liikutakkaan, konttausasennossa peruutetaan työntämällä :D Ja meillä kanssa ollaan todella kiinnostuneita kaikesta mitä löytyy ylempää, vahvistin,digiboxi jos sitterissä on jotain niin vermasti löytyy pojan suusta :D Mutta nyt on ihan päivistä kiinni koska lähetään konttaamaan. Meillä seistään jo siten että kun pidän häntä kämmenistä kiinni, todella tukevasti seisoo koko jalkapohjalla, askelia ei vielä tule mutta tukeva seisonta on.
 
Niin ja siis meillä on jo noin 2kk seisottu tuollain todella tukevasti, nyt on tullut vielä se että poika ei suostu menee enää istumaan siitä :D Joko muuten muiden vauvat istuu ite? meillä aina välillä, vireystilasta riippuen :D
 
Heippa taas pienen tauon jälkeen!

Täällä väki, tai ainakin äitien kirjoitustiheys sen kun vähenee :D Ei sitä itsekään tule enää läheskään yhtä useasti kirjoiteltua ja kommentoitua kuin silloin alussa, tekemistä riittää muutenkin, mutta on tämä ketju ollut mielenkiintoinen ja ajatuksia herättävä tukija ainakin näin ekan lapsen kohdalla =)

Meijän mummulareissu sujui hyvin, tänään tultiin kotiin ja neiti nukkui (taas) koko ajomatkan, eli 3t, ei pysätty kertaakaan; neiti sai katkeamattomat päikkärit ja äiti sai vain ajaa ja antaa ajatusten virrata, oli melkein kuin sitä "omaa aikaa" =) Meillä neiti on nyt oppinut heiluttamaan ja taputtamaan käsiään, ja on noista oppimistaan asioista ihan innoissaan :heart: Meillä on kaikki muuten hyvin, mutta nyt neidin -ja myös vanhempien- yöunia häiritsee seuraava: Neiti alkaa yhtäkkiä huutamaan suoraa huutoa ja rauhoittuu muutamaksi minuutiksi tutin ja silityksen avulla. Sitten sama toistuu. Ja toistuu ja toistuu. Tätä voi kestää kerrallaan 15-60min, ja 1-3krt yössä. En ymmärrä, mistä tämä johtuu, mutta alkaa pikkuhiljaa väsyttämään, kun tätä on jatkunut jo muutaman viikon, mitään ei olla neidin ruokailuissa tms. muutettu ja koko ajan katkeavat yöunet on aikalailla kidutusta.

Hiikka: Kyllä se askelten tapaileminen sieltä vielä tulee, kukin ajallaan =) Meillä neiti on varannut jaloilleen tosi tukevasti jo tosi varhaisessa vaiheessa, ja nyt kävelee jo huoneen päästä päähän tosi reippaasti, kun kainaloiden alta taikka käsistä pitää molemmin puolin kiinni.

masuilija.: Meilläkään neiti ei nyt jostain syystä suostu istumaan, ei oikein sylissä eikä lattialla. Syöttötuolissa sentään suostuu ruokailun ajan istumaan, ja siitäkin välillä yrittää ponkaista itsensä ilmaan :D Ei meijän neiti itse istumaan nouse, istuu kyllä sylissä hyvin, ja välillä lattiallakin, kun istumaan laittaa. Oij, oottepa pitkään reissussa, hyvää matkaa ja joulua teille! =)
 
Ai niin, montakohan kakkaa per päivä on normaalia? Meinaan, kun meijän neidillä on nyt viime aikoina ollut semmoinen "trendi", että maha toimii ainakin 5 krt päivässä... Ei kai se voi johtua siitä, että jos on syöttänyt vauvaa liikaa??? Kun sitä kakkaa tulee ihan kauheasti! :D
 
Veyve, vastaas nyt ihan nurinkurin järjestyksessä - eli siis puhutaan ensin kakkaa... :D Meillä tulee kakkaa 1-5 kertaa päivässä. Useinmiten ruokailun jälkeen. Toisinaan on jo herätessä papanoita (koko vaihtelee peukalonpään kokoisesta pikkurillinpään kokoisesn) kaamee kasa vaipassa ja ne sitten ihan vallan kierii sieltä ulos! :D Tosin yleensä tätä on edeltänyt se, että illalla ei ole tullut "toimitusta" ennen iltapesuja... Mutta joo. Kun tuon ulostusrytmin suunnillensa tietää, niin olenkin miettinyt sitä, kannattaisiko likan antaa silloin-tällöin istua ihan potalla ruokailun jälkeen. Ei siis tähtäimessä kuivaksi nyt heti paikalla ennen 1-vuotissynttäreitä, vaan pikemminkin tutustumisjuttuna. Että jos ei viihdy siinä, antaa olla, mutta jos viihtyy, hyvä niin... Mielipiteitä?

Meillä on istuminen kohentunut ihan huisisti nyt kuluneiden parin viikon aikana. Toki olen aktiivisemmin kiinnittänyt asiaan huomiota - niin kotona kuin kyläillessäkin, esim. kummilassa laitetaan aina syöttötuoliin istumaan vaikka se on niin väljä, että aina joutuu jotain tuffea laittamaan tueksi, tyynyä/pyyhettä rullalle tms. Mutta ei tyty vielä itse nouse istumaan - tosin hyvin usein röhnöttää lupaavasti lattialla sellaisessa asennossa, että kai se on vaan ajan kysymys, milloin. Pinniksen pohjankin exä sai viimein laskettua, niin että jos tässä yöaikaan päättää moisen taidon keksiä, niin onpahan nyt vähän turvallisempaa sitten... ;)

Mutta syöttötuoleista puheenollen... Likka sai eilen mummoltaan (äidiltäni) lahjaksi Stokken Tripp Trappin. Ihanaa! Pitkään mietin, millainen jakkara likalle hommataan, ja viimein päädyin tuohon. Sen käyttöikä on kuitenkin huomattavasti pitempi kuin ns. normisyöttötuolin... Ja yksi, mikä vahvasti vaikutti asiaan oli yllätys, yllätys hinta. Kävin nimittäin katsastamassa erilaisia syöttötuoleja... tarjolla oli myös sen tyyppinen syöttis, mikä itselläni on ollut 70-luvulla eli sen saa "käännettyä" pöytä+tuoli -yhdistelmäksi, jota voi vaikka työntää, kun alla on pyörät. Sen tyyppinen puinen syöttötuoli maksoi 99 - 119 euroa! WOOOOOT?????? :whistle: Eikä ollut edes aitoa retroa, vaan ihan uustuotantoa. Hmph! Joten jos Stokkeen saikin "jokusen kympin" sijoittaa lisää, oli se mielestäni kuitenkin kannattavampi ja edullisempi hankinta tuolin käyttöikää ajatellen. Ja voitte vaan uskoa, että nyt on neiti niin reteetä, niin reteetä, kun istuu ihan isojen tyttöjen tuolissa... Tosin likka on myös hiukan hämmentynyt, kun ei enää yletäkään silittämään kissaa kuten aiemmin sitteristä - jossa viime viikot siis ihan istui sitterin turvavyön varassa - itse kampesi itsensä siihen asentoon aina syödessä.

Meillä ei vielä kontata, mutta tällä viikolla tuli hankittua myös leikkikehä likalla. Kävi nimittäin niin, että tyttö sylkäisi pienen pienet puklut olohuoneen lattialle, minä lähdin kiireesti hakemaan rättiä keittiöstä (jonne on vain parin harppauksen matka), niin jo siinä ajassa neiti oli ennättänyt kissojen juomakupille, kuppi nurin ja likka naureksimassa keskellä vesilammikkoa, kun palasin. Konttausasentoa haetaan kylläkin oikein antaumuksella, mm. tällä viikolla näytösluontoisesti vauvajumpassa ja ohjaaja sanoikin, että sitä konttaamista voi vähän "houkuttaa" esiin sieltä laittamalla lapsen kainaloiden alta huivin, jonka avulla vähän nostelee ja liikuttelee lapsen yläkroppaa. Just. Minusta tuntuu, että likka on ihan riittävän ehtiväinen pelkällä ryömintävaihteellakin! :D

Matkitaanko teillä? Meillä on tullut hiukan matkimista kehiin - mm. maiskauttaa suuta... ja sitten oli aika hellyyttävä juttu... hampaiden pesu on mennyt jonkin aikaa vähän haasteelliseksi huolimatta siitä, että olen antanut likan ensin leikkiä harjalla ja pureksia sitä ensin, että jaksaisi keskittyä sitte itse toimenpiteeseen... mutta lupaavan alun jälkeen viime viikkoina on koettu hiukan takapakkia, neiti on alkanut työntää kieltään harjan eteen. Minä sitten aloin veskin peilin edessä sanomaan "aaaa" suu apposen auki, ja samalla laitoin oman harjani suuhun - likka on siis koko ajan sylissä oma harja omassa kädessä ja peiliin päin, kuten minäkin. Tätä tein "muutaman" kerran. Eilen sitten kävikin niin, että pimu ihan oma-aloitteisesti sanoikin aaaa harja suussa!

Johan siinä tulikin jorinaa, harvoin kun kirjoittaa. Raapustetaan sitten lisää seuraavaan postaukseen...! ;)
 

Yhteistyössä