3-kymppiset ensikertalaiset vol.11 <3

Moikka! Päätin, etten mene mukaan tällaisille palstoille, mutta jotain googletellessani tänne päädyin ja ilmapiiri vaikuttaa kivalta ja kannustavalta.
Olen sen verran stressaavaa ja hätiköivää tyyppiä, niin pelkään, että sekoan lisää. Toisaalta jonnekin ois kiva purkaa tuntojaan, kun ei miehen niskaan viitti kaikkea kaataa.
Aloitettiin vasta, eli ilmeisesti yk1 meneillään. Olen käyttänyt 12 vuotta hormonaalista ehkäisyä ja edellisten menkkojen jälkeen sitten jätettiin pois. Kp26 nyt ja ei mitään hajua omasta kierrosta. Olen jo tutkinut terolut-asiat ja muut googlen avulla. Meillä on muutenkin tosi aktiivinen seksielämä, joten tämä ei nyt oo kauheesti muuttanut mitään sen suhteen. Itse tietenkin odotan kauhulla ekoja menkkoja ja toivon, ettei niitä ollenkaan tulisi. Ovista en ole bongannut, enkä saanut tikutettuakaan. Heti oli pakko kokeilla kaikkia juttuja, mitkä on ennen olleet ihan hepreaa. Ja aika pihalla olen vieläkin!
Ehkäisyllä menkat alkaisivat kellon tarkasti maanantaiaamuna, mutta katsotaan venyykö kierto pitkäksi.
Juuri ystäväni, jolla jo 3 lasta, kertoi menevänsä kierukan poistoon ens kuussa ja mua alkoi heti vähän närästää se, vaikka toki tiedän ettei kateudesta ole ainakaan hyötyä. Onneksi luin täältä, että mustasukkaisuus tai toisten onnesta iloitsemattomuus on aika normaaleja tunteita. Eihän se ystävä ole vielä edes alkanut yrittämään.
Itse kuumeillut varmaan vuoden vaihteesta ja mies kypsytteli ajatusta tähän saakka.
Eli mukaan:
Atvk87 30v yk1 kp26/? Luomu
 
  • Tykkää
Reactions: ToukkaHaave87
Tervetuloa kaikki uudet mukaan :love: Tosi kiva kun tänne saadaan porukkaa!

@Vesinokkaeläin Mäkin olin ensin päättänyt että aluksi meen ihan vaan ilman tikuttelua, mut eihän siitä tullu mitään :whistle: Mulla oli niin epäsäännöllinen kierto ehkäisyn jälkeen että ei vaan jaksanu. Ei meilläkään nyt niin aktiivinen sänkyelämä oo. :D

Tänään dpo 11. Testasin aamulla, ehkä vaan halusin nähdä testissä jotain, mut saattaa olla et oli kuvitelmaa. Jos kysyisin mieheltä, ni se ei todellakaan näkis mitään. Ehkä se kertoo kaiken :LOL: Tiputtelua edelleen, muttei kunnon menkkoja. Koko ajan toki sellanen olo et nyt ne alkaa. Oon käynyt vessassa varmaan useamman kerran tsekkaamassa et joko.
 
  • Tykkää
Reactions: atvk87
Tietääkö kukaan muuten Aco caring glide - liukuvoiteesta tarkemmin sopiiko vauvaa yrittäessä? Apteekista sanoivat että joo sopii mutta toisaalta farmaseutti näytti olevan niin puulla päähänlyöty kysymyksestä etten oo ihan varma. No jos tässä kierrossa ei tärppää niin ehkä sit vois tilata ovulaatiotestejä ja siittiöille ystävällistä liukuvoidetta :rolleyes:. Nyt on tullut muutamana aamuna juotua appelsiini-greippimehua vaikka sitäkin sanoin hömpötykseksi :D ja kahvin vaihdoin teehen :coffee:.
 
Tietääkö kukaan muuten Aco caring glide - liukuvoiteesta tarkemmin sopiiko vauvaa yrittäessä? :coffee:.
Mulle sanottiin myös apteekista, että sopii. Se perustuu ilmeisesti siihen, että joissain harvoissa liukkareissa ois siittiöitä tuhoavia aineita, mut niitä ei kai juurikaan oo. Ennemmin olisin huolissani siitä, jos aine tekee jonkun estävän kalvon. Googletin käyttökokemuksia ja ainakin kyseisen käyttäjällä vauvoja oli tullut. Se pre-seed kyllä kiinnostais itseäkin, katsotaan tuleeko vaihdettua.
Tuntuu, että välillä on ihan rauhallisin mielin ja välillä ei saa keskityttyä mihinkään muuhun ku siihen et tärppäispä jo ja äkkiä. Eksyin Mungobaby-blogiin ja sieltä tietenkin sain idean, että kyseisen bloggaajan elämä ja vielä aloituskuukaisi sopii niin hyvin muhun, että pakko mulle käydä samanlailla. On tää mieli jännä juttu. :rolleyes:
 
@atvk87 : mulla oli vähän sama ajatus, siis epäily tällaisia palstoja kohtaan, mutta lueskelun jälkeen jouduin korjaamaan käsityksiä :D

täällä mennään yk2 .... kp19/30-40 ....luomu

Lämpötilojen mittailu ei onnistunut ainakaan tässä kierrossa, oli niin paljon liikkuvia osia ja huonoa unta. Ensi kerralla sitten. Mutta tilasin ovulaatiotikkuja, ja nyt parina päivänä testannut kun oireet on tuntunut ovulaatiota enteilevältä (vaikka eihän sitä tiedä tuleeko varmasti.)

Tänään sitten tuli kunnollinen ovisviiva parin vähän sinnepäin-näköisen jälkeen. (Vai plussa?) One stepissä ei oo plussia vaan ne viivat. Hyvä tietää että olen kuulostellut oviksen oikein, kun ei pitkässä kierrossa niin helppoa.

Nyt vaan mietityttää seuraava: sanotaan että 24-48 tunnin sisällä ovis ja kannattaisi talletella? Ollaan parin päivän välein yritetty talletella nyt kun oon epäillyt et ovis saattas olla pian. Viimeksi eilen illalla/yöllä talletus, onkohan riittävä? Kun saattaa jäädä siksi kerraksi mikä on lähinnä.. Eipä tätä voi kukaan sanoa varmaksi, mutta tämä nyt mietityttää.

Netissä vaihtelee kamalasti se paljonko sanotaan siittiöiden elinajaksi, jossain sanotaan että voi olla jopa 6 päivää, mihin en kyllä usko. :eek:

Muoks. lisätty sanat "Lämpötilojen mittailu" joka oli jäänyt uupumaan.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: atvk87
Hei kaikki. Olen uusi palstalainen, toivottavasti vielä mahtuu joukkoon!

Olen 34-vuotias ja tällä viikolla jätettiin puolison kanssa ehkäisy (kondomi) pois.

Todettakoon, että olen hieman epäileväinen sen suhteen, voinko edes tulla raskaaksi: minulla on todettu muutamia vuosia sitten joitakin hormoneihin liittyviä häikkiä, jotka saattavat pahimmillaan estää raskautumisen.

En oikein tiedä näistä vauvajutuista mitään ja olen aika pihalla kaikista tällä palstalla käytettävistä termeistä ym. jutuista. Suokaa siis anteeksi, jos vaikutan jotenkin pöljältä :)

Vauvakuume on minulle ihan uusi tunne, ajattelin aiemmin että en edes haluaisi lapsia, vaikka lapsista ihan pidänkin. Puolisoni on aina halunnut lapsia ja hänen kanssaan eläessä olen 8 yhteisen vuoden aikana kasvanut ajatukseen, että olisi ihana nähdä yhteinen lapsemme ja hänet isänä. Toivottavasti se olisi vielä mahdollista.

Genmaicha..........34 v..........kp 8/28..........yk 1..........luomu
Heippa! Mukava törmätä johonkin jolla kuumeilu uusi tunne. Suurimman osan aikuisiästä olen ollut ajattelematta asiaa, en vannonut ettei lapsia mutten myöskään halunnutkaan. Nyt sitten puhuttiin puolison kanssa ja huomattiin että voisi yrittää. On vähän pohdituttanut jo pari vuotta, kun ystävillä ja sukulaisilla alkaa olla lapsia, et josko mekin sitten... Ja kun antoi sen pikkusormen niin kuumeilu lähti kovaa päälle :ROFLMAO:
 
  • Tykkää
Reactions: atvk87
Tervetuloa @atvk87 ! Päivittelen listaa taas maanantaina (tai kun muistan!)

Täällä toinen testi tehty ja negaa sekin :unsure:.

Mä en muuten vieläkään tunnusta potevani varsinaista vauvakuumetta, en tiedä miksi tätä mun tilaa vois kutsua... raskautumiskuume o_O?
Mullahan kävi sellanen hidas 180 asteen käännös mielipiteissä, mies selvästi halusi lasta kanssani ja mä olin suunnilleen teinistä asti ollut sitä mieltä, etten lapsia hanki. Muutaman vuoden siinä kävin itseni kanssa sellaista sisäistä väittelyä kunnes lopulta mieli muuttui.
Tm:n jälkeen oon kyllä hiukan "herkistynyt" vastaantulijoiden mahoille ja vaunuille ja tv:n mainosten ja sarjojen raskaus- tai vauva-aiheisille jutuille. Siis silleen, että niihin vaan tulee jotenkin kiinnitettyä enemmän huomiota ja ne saa olon hiukan epämukavaksi.

Ovistesteistä, että nehän on hyödyllisiä varsinkin jos on epäsäännöllinen kierto ja/tai kroppa ei anna selviä merkkejä oviksesta.

@histamiinihepo En mäkään ihan tuohon kuuden päivän hengissäselviytymiseen usko, mutta kyllä luulis ainakin osan kolme päivää selviävän. Plussapäivä ja plussaa edeltävä taitaa olla ne parhaat tallettelupäivät. Ja lukemani mukaan selviytymisen kannalta merkittävä tekijä on hedelmällinen valkkari, eli jos on hyvät ovislimat niin uimareiden pitäis selvitä pidempään...
 
  • Tykkää
Reactions: histamiinihepo
Muistelisin joskus hedelmällisyysasioita hoitavan gynekologin todenneen, että jos 2-3 päivän välein harrastaa seksiä kuukautiskierron ajan, niin oikeestaan sen paremmaksi ei hedelmöittymismahdollisuutta pysty saamaan. Siittiöt elää max 5 päivää, joo jossain väitettään 6, ehkä jotkut supersiittiöt sen. Munasolu on käytännössä hengissä max 24h irtoamisen jälkeen. Sit siittiöthän tarvii aikaa päästäkseen munasolun luo ja myös tullakseen hedelmöittämiskykyiseksi, jostain luin että siihen menis noin 7h. Summa summarum, parasta voi olla harrastaa seksiä ovulaatiota edeltävänä päivänä, jolloin siittiöt on jo valmiina odottamassa munasolua irtoamishetkellä. Mutta ovulaatiotikut on sen verran epävarmoja sen irtoamishetken suhteen, että jos ei sitä ennen oo tullut harrastettua seksiä niin kannattaa kyllä yrittää. Useita kertoja päivässä ei ainakaan paranna mahdollisuuksia, koska sillon siittiöiden määrä toimitetussa siemennesteessä laskee.
 
Tietääkö kukaan muuten Aco caring glide - liukuvoiteesta tarkemmin sopiiko vauvaa yrittäessä? Apteekista sanoivat että joo sopii mutta toisaalta farmaseutti näytti olevan niin puulla päähänlyöty kysymyksestä etten oo ihan varma. No jos tässä kierrossa ei tärppää niin ehkä sit vois tilata ovulaatiotestejä ja siittiöille ystävällistä liukuvoidetta :rolleyes:. Nyt on tullut muutamana aamuna juotua appelsiini-greippimehua vaikka sitäkin sanoin hömpötykseksi :D ja kahvin vaihdoin teehen :coffee:.
appelsiini-greippimehu on varmaan ihan terveellistä vaikkei auttaisikaan. Moni näistä ns. uskomuskikoista on sellaisia, että terveellisiä ne on - ellei oo allergioita - vaikkei muuta apua olisikaan. Näin olen järkeillyt.

Hämmentävää ettei osannut vastata farmaseutti! Itse olen googlaillut noita jossain välissä, siis liukkarit ja raskautuminen, ja ei kamalan hyvin tietoa ole saatavilla. Tää on outoa! Erilaisia syitä miksi liukkaria voi tarvita on niin monia ja eihän se että yrittää tulla raskaaksi meinaa että ongelmat katoaisi! Vois kuvitella että jopa päin vastoin: jos ajattelee että "nyt pitäisi kaiken sujua jotta saadaan lapsi", se voi vaikuttaa että kostuminen vaikeampaa jos yhtään taipumusta. Suorituspaineet?

Vinkki vähän liukkareista sivuun: Itse olen välillä käyttänyt vagisan-voidetta. Se on ainakin itselle toiminut hyvin, niin että säännöllinen käyttö on vähentänyt liukkarin tarvetta. Sitä voi käyttää myös ikään kuin liukkarina. Sivuillaan väittävät ettei siittiöiden liikkumiseen vaikuta: https://www.vagisan.com/fi/usein-kysyttyae/vagisan-kosteuttava-emaetinvoide/minae-ja-kumppanini-toivomme-lasta.html
Sori mainostus, mutta oon ollut yllättäen tyytyväinen tohon, vaikka epäilin kun näin mainoksia ja lupaili isoja.
 
  • Tykkää
Reactions: Vesinokkaeläin
Joo, näin mäkin ajattelin, että ei niistä terveellisistä elämäntavoista haittaakaan ole :). Eniten jännittää miten selkä kestää, kun mulla on todettu kevään alussa välilevytyrä ja se on taas tosi kipeä ja kipulääkkeet on tietenkin joutunut jättämään parasetamolia lukuunottamatta pois. Välillä vaikea liikkuakin :unsure:
 
Auttaiskohan joku tukivyö tarvittaessa? Saatko liikkua yhtään? Nyt vahva keskivartalo ennen raskautta, niin jaksaa kroppa paremmin painon etuakselilla. :D

Lukeudun myös noihin, joilla ei ole vauvakuumetta ollut koskaan. Tiesin aina että haluan lapsia, mutta vauvoja jännitän, enkä niiden kanssa lapsuuden jälkeen oikeastaan olekaan ollut tekemisissä. Nytkään ei ole varsinaista vauvakuumetta, mutta haluaisin olla raskaana ja uskon että sen myötä kypsyy myös vauva-ajatukseen. En ole siis hankkinut mitään etukäteen, enkä puhunut muille kuin parhaalle ystävälleni ja miehelleni tästä. Mieskin on ihanan innoissaan ja toivoo, että tulisin pian raskaaksi.

Tänään alkoi järkyttävä mahan turvotus, uskon että liittyisi mahdollisesti tuloillaan oleviin menkkoihin, mutta tottakai ajatuksissani se johtuu tärpistä :ROFLMAO: Mitenhän tässä rauhoittuisi.
 
Täältä myöskin omanapaa:
Pregnyl pistetty torstai-iltana, peitto heilunut to, pe ja la-iltoina. Tänään ollut kyllä semmonen kiristys mahassa, välillä tuntuu ettei kärsi suorana kävellä. Turvottaa, isosti... o_O
Luulisin että ovis ollut tänä aamuna, sen verran nihkeä olo oli. Mutta tiedä sitten, nyt vaan kuulostellaan ja jännätään.. 10pvä se Pregnyl näkyy kait testeissä, joten ennen ensi sunnuntaita on ihan turha testailla... Piinaavaa!!
 
Auttaiskohan joku tukivyö tarvittaessa? Saatko liikkua yhtään? Nyt vahva keskivartalo ennen raskautta, niin jaksaa kroppa paremmin painon etuakselilla. :D
Just tänään kattelin Raskauskeijun sivuilta tukivöitä ja aion kyllä sellasen hankkia jo aika alkuraskaudessa avuksi. Oon käynyt useamman kerran fysioterapiassa ja pitäis taas varata uutta käyntiä. Sain selän jo aika hyvään kuntoon mutta sitten häiden aikaan ei ehtinyt (n):censored: tehdä niitä harjoituksia ja oli häämatkan lennot jne, niin nyt on taas pahempana. Oon nyt alkanut taas ahkerammin tekee harjoituksia mutta vie taas aikaa. Kävely on hyväksi ja nytkin käytiin kiertää seurasaari ja meinaan kyllä uskaltautua sinne vaeltamaan. Jos selkä kipeytyy liikaa, niin pitää vaan lähtee keskeltä pois, onneksi reitti sallii sen. Taivutukset on vaikeita ja koko ajan täytyy pitää todella hyvä keskivartalon kontrolli niin se on aluksi vaan muutamaa liikettä treenata...
 
  • Tykkää
Reactions: atvk87
Miten kauan ennen selvää plussaa ovistestissä olette jotain saanut tikussa näkymään? laskennallisesti oviksen pitäs ajoittua ens viikon puoleen väliin (ke-to) ja testi näytti tänään ihan haaleaa viivaa. Tänään ja eilen aamulla peitto heilui ja nyt kun itse olen reissussa toivon mukaan saadaan vielä pari tallestusta ti-to, kun palaan kotiin.
Kamala turvotus on päällä ja alavatsaa viiltää ja nippallut tänään. En mitään muistikuvaa oloista ennen pillereitä, joita käytin 3v. Silloin kun ei ollut tarvetta tutkailla omaa kiertoa niin ei ole jäänyt muistiin.
 
@Abby87 Mä en osaa mitään vastata noihin testeihin kun saan aina vaan haaleeta viivaa niillä vaikka miten testailen.

Täältä vaan pieni vuoto jatkuu, alkais jo kunnolla! Niin pääsis uuteen kiertoon. Tänään aamulla tosin näytti jo aika kp 1 :ltä, joten toivoa ois. :cautious:
 
Ei kai se "oma napa" mitenkään välttämätön oo :D. Kai se on vaan tullut tavaksi sanoa niin, jos viestissä keskittyy omiin juttuihin eikä kummemmin kommentoi muita tms.

@ToukkaHaave87 Tsemppiä piinailuun, toivottavasti tärppäis (y)!

@Abby: Mäkin saan useimmiten aina jotain haaleaa testeihin, mutta plussa voi tulla tosi yllättäen yhdessä päivässä ilman että viiva sen kummemmin tummenee edeltävinä päivinä. Joillakinhan se huippu menee ohi niin nopeasti, että pitää testata parikin kertaa päivässä, jotta sen saa kiinni. Mulla yleensä näyttää plussaa reilut 24 tuntia eli just voi saada kahtena päivänä plussan (mutta siis ensimmäinen on aina se, mikä lasketaan).

Kolmas testi, negaa edelleen, ja eilen illalla alkoikin tuhru ihan aikataulussa (n). Ei siis tullut voittoa tämänkään kuun arvasta, vaikka kyllä mä sen jo tiesinkin. Tätiä odotellessa...
 
Kylläpä oli mielenkiintoinen tämä kierto (nyt 33/32-47, normi 32) mahan juilimisesta päätellen menkat alkanee tänään tai viimeistään huomenna. Ei siis tärppiä, mutta puolivoitto jo se, jos kierto alkaa jälleen normalisoitumaan. (y)
Viime maanantai tosin oli kumma, aamupalan jälkeen tupakki, yhtäkkinen huono olo ja kaikki pihalle. Silloin myös menkkamaista kipua, jota sitten kesti pari päivää ja loppui. Tuntemattomat ovat naisen kropan oireilut o_O
Kohta yk3 alkakoon... (y)

Onkohan kellään tietoa, onko pari kuukautta vanhat raskaustestit vielä täysin luotettavia? :)
 
Onkohan kellään tietoa, onko pari kuukautta vanhat raskaustestit vielä täysin luotettavia? :)
Siis oliko niistä päiväys menny vai ostettu pari kk sit?

Täällä alkoi piinapäivät. Ennen vanhaan mun menkat ois alkanu tänään, mutta nyt en sit tiiäkään, et tulisko ne tänään vai vaikka viikon päästä. Mitään oireita ei oo siihen suuntaan ja raskausoireita toki kuvittelen :sneaky: En kyllä usko, että olisin ovuloinu tässä kierrossa, joten nyt ne menkat kiitos, että saa uuden kierron aluilleen!
 
Niin vahvat ovisoireet, että epäilen, että ne vaan ei näy tikulla. alamahaa nippailee ja repii sekä nyt tänään ollut paljon kirkasta ja vetistä vuotoa. :D
Sit vaa peitot heilumaan! (y)
Mulla on tosi vahva tunne raskaudesta. Oon nyt pidempään jo kuvitellut kaikkia oireita, mitä siis ei edes voi olla. Muutama yö unetkin olleet tosi sekavia. Kp29/?. Toivon nyt että sais uuden kierron alkuun ja pään selkeämmäksi. Koko ajan vaan ajattelen et mitä jos kuitenkin. :LOL:
 

Yhteistyössä