**3-kYMPPISET ENSIKERTALAISET, vol.4**

Lumikeiju/muu päivittäjä!

Sitten kun joskus sinä tai joku muu päivittää tuota listaa, niin mulla on huomenna torstaina kp 4 (jos nyt oon ymmärtänyt tämän kiertopäivälaskemisen oikein, eli tyhjennysvuodon 4. päivä?). Ei varmaan ketään haittaa, että päivitit sen huomiselle!! Kiitos!

Ja onnea matkaan sinne toimenpiteeseen. Toivottavasti onnistaa :)
 
Hei kolmekymppiset vauvahaaveilijat! Mitäs teille tänään kuuluu? Mulla oli tänään lääkärintarkastus, ja sanoi (vaikka kyllähän mä sen tiesinkin, en olis halunnut vaan ajatella) että tällaisen hormooniehkäisytaustan kanssa voi mennä tovi, ennen kuin keho palautuu normaaliksi ja raskautuminen onnistuu. Käytin hormonalista ehkäisyä 13-15 vuotta, välissä oli kyllä parin kolmen vuoden tauko.

Millaisia kokemuksia teidän lähipiirissä on, kuinka pitkiä aikoja kauan kestäneen hormonaalisen ehkäisyn lopettamisen jälkeen on mennyt raskaaksi tulemiseen?

Kauanko teillä meni ehkäisyn jälkeen ensimmäisten luomumenkkojen ja ovulaation saamiseen?
 
Kiva että täällä taas on elämää! Kiitos bubunen!

Sanoiks sun lääkäri oikeesti noin? Mä olen kuvitellut, että paras mahdollisuus raskautua on heti ensimmäisestä kierrosta pillereiden lopettamisen jälkeen. Minusta lääkärikin sanoi niin, ja tuttavapiirissä on useita jotka ovat todistaneet sen oikeaksi.

Mutta voi se varmaan olla noinkin, mulla alkoi kyllä menkat aluksi ihan normaalisti, kierto oli lähes tasan 28 päivää. Nyt n. puolen vuoden jälkeen se on pidentynyt yli 30 päiväiseksi, ja luulenpa että olen vasta nyt alkanut myös ovuloimaan. Mutta tiedä sitten. Kun en varmistanut ovulaatiota ennen kuin vasta nyt syksyllä.

Mä luulen että se on kovin yksilöllistä kuitenkin.
 
Heippa!

Kyllä se lääkäri noin sanoi, ja oon kuullut sen ennenkin. Mutta niin kuin sanoit, uskon että se on oikeasti ihan yksilöllistä. Omassa ystäväpiirissä on tapauksia, kun pitkän hormoniehkäisyn käytön jälkeen on tultu oikeastaan heti raskaaksi, ja taas tapauksia kun on kestänyt kauemmin. Että en mä siitä sen enempää ala panikoitumaan :) Sitä paitsi kuulin yhden kaverin lääkärin myös sanoneen, että nykyiset pillerit ja muut on niin kehittyneitä, että ei niiden pitäisi enää kauheasti vaikuttaa mitään.

Juuri kuulin hiljattain onnellisia vauvauutisia, niin koitetaanpa mekin järjestää niitä piakkoin!!! :D Kiitos vastauksesta Nilla!
 
Vielä jatkoa pohdintaan: Itse käytin ehkäisynä Evra-depotlaastareita, ja niitäkin mahdollisimman monta putkeen ilman taukoja endometrioosin takia. Jospa se oli liian vahva annostus ja nyt oma elimistö ei meinaa herätä. Tosin tuo endo vaikuttaa varmaan raskautumiseen enemmän kuin aikaisempi ehkäisy.

Törmäsin muuten tällaiseen kaavioon:
http://metku.net/~pesu/raskaudenalkaminen.php
Sen mukaan tosiaan aikaisempi hormonaalinen ehkäisy vaikeuttaisi jonkin verran raskauden alkamista. Tosin kyseinen tieto on jo varsin vanhaa ja e-pillerit muuttuneet noista ajoista.

Mä muuten vietin viime yön hoitamassa veljen pientä vauvaa. Voi kunpa se olis nukkunutkin välillä... oivaa hoitoa vauvakuumeelle :)

Ja huomenna on taas kp1, siltä ainakin vahvasti tuntuu :(
 
Nilla, kävin tutustumassa... Kiitos linkistä! Se sivu oli päivitetty 2008, et kyllä kai sillä vaikutusta on. Mutta, ihmiset on yksilöitä ja niin kuin taisin jo aikaisemminkin kirjoittaa, niin omassakin lähipiirissä on monta tapausta kun hormonaalista ehkäisyä on käytetty todella pitkään, ja silti on tultu nopeasti raskaaksi. Miten sulla kävi, alkoiko kuukautiset? Toiv. ei!

Tsemppiä sulle kovasti, että keho alkaisi toimia normaalisti! Onneksi ovuloit, hyvä juttu! Mulla loppui tyhjennysvuoto nyt, eli varovaisesti uskallan toivoa josko keho palautuisi tällä kertaa vähän nopeammin kuin edellisellä kerralla. Nyt oli kuitenkin huomattavasti lyhyempi ehkäisyrupeama takana kuin viimeksi (10 vuotta aiemmin ja tällä kertaa ehdin käyttää n. pari vuotta, välissä 2-3 vuoden tauko).

Voi pieni vauveli! Hoitelin joskus aikaa sitten vatsavaivaista kummityttöä aika paljon, ja voi sitä valvomisen määrää... Sitä vauvakuumeessa selvästi muistaa ja ajattelee ne positiivisimmat asiat vauvan saannista, ja se on varmaan biologista! Vaikka tietysti ne toisetkin puolet tietää olevan olemassa. Joku aamu tässä mietin, kun olin nukkunut katkonaisesti ja olin aivan väsynyt koko työpäivän, että tätähän se vauva- ja lapsiperheen arki sitten on! Ja paljon muuta. Mutta, varmasti sen arvoista!

Lumikeijut, Liljat ja Opaalit ovat toivottavasti plussanneet kun eivät ole tänne asti ehtineet! Sitä toivon!! =)

Ja plussia kaikille muillekin ++++++++++++++++++++++++++++++++ :heart:
 
Me taidetaan olla täällä kahdestaan, bubunen. Voipi kyllä olla että jos ne menkat pian alkaa mäkin otan taas hetkeksi vähän etäisyyttä palstaan ja keskityn muihin asioihin.

Täällä taitaa olla edelleen jännää, vaikka usko onkin jo mennyt. Näin pitkää kiertoa mulla ei ennen oo ollukaan, nyt on kp 36. Tuhruiluvuoto alkoi tänään, ja odottelin että sieltä ne menkatkin tulee. Vaan eivät oo vielä alkaneet. Ja just luin jostain ketjusta että tuhruilu voi olla hyvinkin tavallista alkuraskaudessa. Vatsaa on kyllä juilinut jo monta päivää menkkamaisesti.
Testannutkin olen, mutta pelkkää negaa pukkaa. Ehkä kierto on nyt sitten niin pitkä kuin sen kuuluisikin, kun ovis oli joskus kp 25. Saa ny nähdä. Mä yritän odotella perjantaihin ennen kuin testailen taas. Ellei siis menkat oo ennen sitä alkaneet...

 
Niinpä taidetaan olla... Mä luulen, että etäisyyden ottaminen ajoittain on tärkeää, niin säilyy mielenterveys =) Mä olen vielä niin alussa, että etäisyyden ottaminen ei vielä ole käynyt mielessäkään, mutta ajan kuluessa on varmasti tarpeen.

Toivon kuitenkin, että sä saat siirtyä sinne odottajien puolelle! Olisi hienoa! Toivotaan siis, että tuhruilu olisi oire raskaudesta, ja että ei vaan vielä näkyisi testeissä. :flower:

Mä olin terveystarkastukseen liittyvissä verikokeissa, tulee tarkistettua verensokerit ja kolestorolit ja hemoglobiinit. Gynekologi on parin viikon päästä, ja tyhjennysvuoto loppui tänään. Et no, jotain sentään tapahtuu täällä. Jotain pientä, mut kuitenkin!

Ja sitten hyvää yötä kaikille lukijoille, nyt menee silmät kiinni!
 
Hei Ihanaiset!

Opaali, plussa jouluna olis kyllä paras lahja ikinä. Siihen tähtäämme :Dsiis kaikki...

Näin se kierto taas alkaa olla peitonheiluttelu kohdassa. Tikuttanut en ole vielä. Vain kolme testiä jäljellä. aloitan huomenna, mutta onneksi mies aloitti jo mun tykittämisen ;) Mieheni halusi nyt tietää tarkemmin, missä mennään, kun viimeksi sain pienen hermoromahduksen, kun ei oikein tuota ovista hyödynnetty.

Bubunen ja Nilla, ette te täällä kahdestaan toki ole, mutta täytyy välillä hengähtää muun elämän parissa, kun tämä odottamisen odotus jo vuoden jälkeen on muuten liian kuluttavaa. ;)

Viime viikkona tuli sukuloitua ja kyllä sydäntä taas riipi. Uusia lapsia pongahdellut ympäriinsä ja sitten tulee vanhemmille niitä kyselyjä. Eikö ois jo teiänkin aika jo olla isovanhempia ja kuinkas kauan tuo sinun tyttö on jo ollut yhes tuon miehen kanssa. Eikö ne halua lapsia? MItä h*******iä se niille KUULUU! No, vältän heitä toistaiseksi.

Pystyisinköhän tässä kuussa olla analysoimatta liikaa omia nippailuja, vääntöjä, vuotoja ja lämpöjä? :headwall:
 
No niin, siinä sitten kävi sillai että nyt eletään kp4/n.37. Vietävä että harmitti, olin jo varsin toiveikas kun rakkula näkyi ultrassa tuplana ja ajoituskin osui kohdalleen. Mutta nyt jo hiukan helpottaa. Kunpa olis tuo kierto edes vähän lyhyempi, tuntuu että yrityskertojen välissä on niin kamalasti päiviä, kun kierto vaan venyy ja venyy. Puhetta on ollut että ensi vuoden alusta siirrytään hoitoihin, kun on tuo endo häiritsemässä. Eli tämä kierto enää luomuna. Kunpa nyt onnistaisi.

Mä vetäydyn nyt tosiaan miettimään vähän aikaa muita asioita. Palailen varmaan kun taas alkaa jännittämään :) Hedelmällistä joulukuuta kaikille palstalaisille!
 
Nillalle tsemppiä niihin hoitoihin! Toivottavasti sitten niiden avulla asiat etenisivät suotuisasti. Kaikkea hyvää sinne ja tervetuloa takaisin palstailemaan "tauon" jälkeen! =)

Lilja, ymmärrän oikein hyvin tuon. Olen itse ihan alussa tässä yrityksessä, ja silti tuntuu, että täyttää kaikki ajatukset. On se sellainen tuo vauvakuume :) Tsemppiä sinne ja joululahjaksi plussaa. Itsellä on myös sama tilanne, että vauvoja on ystäväpiirissä ihan hirveästi. Lähiystävistäni 3 on saanut vauvan vuoden sisällä, 3 on raskaana ja useammalla on parin vuoden ikäinen vauva... Toivottavasti meilläkin pian. Kaikkea hyvää! ++++ :whistle:

Mä kirjoittelen aktiivisemmin tuolla the esikoisesta haaveilevissa, siellä on niin paljon kirjoittelijoita että se palvelee tällaista alun yli-innokasta :) Käyn kyllä täällä lukemassa juttuja.
 
Heippa hei, kaikille!

Bubunen, Itse käytin e-pillereitä 8 vuotta putkeen ja menkat tuli sen jälkeen heti normaalisti. Jätin menkat pois jo noin 1,5 vuotta sitten. Osittain siitä syystä, että vauva-ajatus oli mielessä ja olin kuullut, että pillereiden poisjättämisen jälkeen voi mennä vähän pidempään, että kierrot tasoittuu. Ovuloinnista en tiedä mitään, sillä ei vielä silloin yritetty enkä mitään oireita bongannut.

Lilja, täällä myös aloitettu hillitön tykitys. :LOL: Ja toivotaan, että siittiöt ui oikeaan suuntaan ja löytää paikan päälle. Testitilanteessa (laboratoriossa) ne oli ainakin ihan mallikkaasti uivia tapauksia.

Ja jaksamista sulle Lilja, niitten sukulaisten kanssa. Pitääkin niiden olla noin rasittavia! Eikö niiden pieneen mieleenkään voi tulla, että kaikki asiat ei ole niin kovin helppoja kaikille...?

Nilla, tsemppiä hoitojen kanssa ja toivotaan, että sä plussaat heti loppiaisen tienoilla!

OMA NAPA. Raskautumisen mahdollisuuksia parantaaksemme olemme molemmat lopettaneet tupakoinnin reilu kuukausi sitten ja nyt vielä tehostetaan elimistön oikeaoppista toimintaa kalaöljyllä ja D-vitamiinilla. Eiköhän niitten vauva-opaalien sikiäminen pitäisi kohta alkaa? Vai pitäisikö tässä vielä ryhtyä lapselliseksi ja kirjoittaa joulupukillekin kirje?
 
Heippa vaan kaikille!

Täällä on pidetty palstataukoa ja muutenkin pohdiskeltu asioita niin syvissä vesissä etten itsekään oikein tiedä missä mennään. Suhteemme tarvitsee happea ja tekohengitystä ja tuleva vuosi näyttää miten elämä menee eteenpäin.

Inseminaatio ennen joulua laitettiin jäihin, kun saimme myöntävän vastauksen kunnalliselle puolelle eli maksusitoumuksella oli tarkoitus lähteä siihen prosessiin. Nyt kuitenkin jälleen tilanne on muuttunut: Gynekologini soitti maanantaina ja kertoi kollegoidensa kanssa tulleen siihen lopputulokseen, että IVF ei sekään olisi poissuljettu asia. Eli nyt sitten menen 14.1. kontrolliin, jossa tarkistellaan munasarjojen paikkaa ja pohditaan jatkoa. Tämä viivästys sopii siinä mielessä tilanteeseemme mainiosti, sillä tosiaan tuntuu että paukut on loppu kaikin puolin.

Tuokoon Uusi vuosi hyviä asioita tullessaan! Ja plussia kullekin oikeaan aikaan ja oikeassa elämänvaiheessa! :heart:

Voikaa hyvin kaikki! :heart: :heart: :heart:
 
Moikka kaikille, mä oon taustaillut ja menettänyt uskon yrittämiseen...kunnes tunti sitten tein raskaustesti ja se oli positiivinen!!!!!!!!!!!!!!!!! :LOL: :LOL:
Menkat on viikon myöhässä...hajut ottaa nenään...väsyttää...palelee...pissa haisee pahalta...tukka rasvottuu...ym... :heart: :heart: Kiitos kaikista oireista...en tiiä vaikka oisin jo vk 9, kun oli niin niukat edellisetkin menkat. 2.5 vuotta yrityistä takana...kaksi kuukautta sitten luovutin koko homman ja tässä tulos !
Aika uskomaton olo...voimia teille kaikille...kiitos näistä vuosista kanssasisaret...toivoa siis on.
 
Hei

Meille syntyi pieni poikavauva 11.12.2009. Lapsi on suloinen ja rauhallinen ja vauva-arki leppoisampaa kuin etukäteen kuvittelin.

Vauva sai alkunsa kolmen tuloksettoman inseminaation jälkeen toisella IVF-hoidolla. Ensimmäinen IVF päättyi keskenmenoon muutamia päiviä plussaamisen jälkeen. Vauvan odotuksesta huolimatta tuokin varhainen keskenmeno tuntui niin pahalle, että elokuussa kipuilin ajatellessani, että ensimmäisen positiivisen raskaustestini perusteella laskettu aikani olisi ollut tuolloin, ja samoin joulukuussa (muutamaa päivää ennen kuin vauvani syntyi) elin mielessäni vuoden takaisia aikoja, jolloin keskenmeno tapahtui. En tiedä, olisiko asia tuntunut niin raskaalle, jos raskaus olisi alkanut helpommin. Lapsettoman identiteetti minulla ainakin vieläkin on mukana, vaikka vauvan olemmekin saaneet kotiin. Vieläkin hätkähdän usein ajatellessani, että tuo lapsi tosiaan on meidän.



Heksu,
aivan ihania uutisia!!!!! ONNEA!!!!! Meidän yritys kesti yhtä pitkään kuin teidän :) .

Lumikeiju
Olen pahoillani, että raskas asia on vaikuttanut suhteeseennekin. Tosin se ei ole mikään ihme. Lapsettomuus on yksi suurimmista vastoinkäymisistä, joita suhteeseen voi tulla. Toivon sydämestäni, että löydätte taas toisenne ja sen yhteisen hyvän olon.. ja että saatte oman pikku nyytin kotiinne. Toivon kovasti, että IVF tuottaisi teillä tuloksen niin kuin meilläkin.

Opaali
Hyvälle kuulostaa tuo terveellisten elintapojen aloittaminen :). Toivottavasti teitä kohta onnistaa!
Opal olisi muuten herttainen tytön nimi. Tunnen pikku-Opalin..

bubunen
Pidän peukkuja!

Nilla
Täällä yksi, joka vannoo hoitojen nimiin ;) . Toivottavasti 2010 on onnen vuosi teille..

Lilja
Kovin kuulostaa tutulle nuo kyselyt ja lapsien putkahteluahdistus. Minusta tuntui kovin pahalle syksyllä, kun menetin äitini (olin siis silloin raskaana), ja eräs sukulainen tokaisi että minkä takia sinä et niitä lapsia ennemmin hankkinut, että äitisi olisi ehtinyt niistä iloita... huoh. Tosin hän ei tiennyt lapsettomuudestamme. Toivon onnea vauvanyritykseenne!



 



Joulukuun 2007 plussat
Iida-Liina 32v.....yk pari vuotta..... tyttö 10.8.08
Helmikuun 2008 plussat
Annimaria72.......yk5.......................tyttö 27.10.08
Huhtikuun 2008 plussat
Kati231 35v.....pari vuotta..............poika 26.12.08
Toukokuun 2008 plussat
Tuizu 32v................yk6...................poika
Kesäkuun 2008 plussat
Bantsku 36 v...........pari vuotta.......tyttö 10.2.09
lentoemo-76.......yk7........1. yhteinen.....tyttö 8.2.09
Almaa 35v...............yk3.......esikoinen
Heinäkuun 2008 plussat
manna8 33v............yk14.........esikoinen.... tyttö 30.3.09
Lokakuun 2008 plussat
Pulcina melkein30v........yk2...........esikoinen
Helmikuun 2009 plussat
Ellastiina.............pari vuotta...............esikoinen..tyttö 29.10.09
Maaliskuun 2009 plussat
Jääkyynel 31v..........yk1.................esikoinen
Huhtikuun 2009 plussat
kuumetta36v............yk33..............1. yhteinen.. poika 11.12.2009
Mona78 30v..............yk2..................esikoinen
Toukokuun 2009 plussat
merilintu.................n.3v.....................esikoinen
Tirlittan-75 33v........yk22.................esikoinen
Vaahtokarkki........n. 1 v 10 kk.............esikoinen
Elokuun 2009 plussat
Pähkynä.................yk1.....................esikoinen
Syyskuun 2009 plussat
Monkey75..............yk 2.....................esikoinen
Villapeikko..............yk5......................esikoinen
Tammikuun 2010 plussat
Heksu76
[/quote]

 
Hei mä en ole plussauslistalla...olen plussanut tammikuussa 2010! Kiitti Kuumetta jos lisäät..
Vointi on Ellastiina mitä mainioin...nälkä vaan koko ajan, mutta ei pahoinvointia ole ollut. Mahaa nipistelee ja kohtu siellä kasvaa...ei vuotojakaan.Eka neuvola oli tänään, nyt siis viikot 9+5 menossa.
Varhaisultra tehty...sydän sykki ja sikiö ok...
ei kai tässä niin La on 1.9.
Että hyvällä mielellä täällä mennään ja ei pelota enää edes keskenmenokaan...
turha alkaa pelätä, luotan edelleen Jumalaan!
 
Kuumetta, PALJON ONNEA PIENOKAISEN SYNTYMÄN JOHDOSTA!!! :flower: :flower: :flower: :heart: Kiitos ajatuksistasi :heart: Täällä on päätetty ottaa aikalisä niin lapsenyrittämiseen kuin suhteessamme muutenkin..asumuseroa suunnittelemme, tarvitsemme etäisyyttä jotta ehkä voisimme löytään toisemme uudelleen. Katsotaan jospa joskus vielä ilmestyn tänne kuumeilemaan.. joko saman miehen kanssa tai jonkun toisen.. :/

Heksulle paljon onnea raskausuutisen johdosta!

Voikaa hyvin kaikki ja pitäkää lippu korkealla! :heart:
 
Voi, Lumikeiju, paljon voimia sinulle uudessa elämäntilanteessasi. Itse erosin pitkäaikaisesta avomiehestäni (reilut 14v yhdessä ) melkein 6v sitten, ja onneksi, sillä vähän sen jälkeen (32-vuotiaana) löysin rakkauden, jollaista en tiennyt edes voivan ollakaan. Ja nyt meillä on vielä tuo nyyttikin monen pettymysitkun jälkeen.

Kiitos onnitteluista.

Voi hyvin ja ole kiltti, tulethan joskus kertomaan kuulumisiasi. Olet mielessäni.
 
Hiljaista on... Ajattelin silti kirjoittaa. Josko tänne joku muukin kohtalotoveri löytyisi.

Niin, josko sitä nyt uskaltais myöntää itselleen kuumeilevansa. Kun jo useampana kuukautena on menkkojen alkaminen ollut aikamoinen pettymys. Onhan tässä jo kauan oltu ilman ehkäisyä ajatuksella tulee jos on tullakseen. Puolisentoista vuotta. Mutta jotenkin nyt on herätty "yrittään" kun on huomannut pettymyksen määrän menkkojen alkaessa. Tuon puolentoista vuoden aikana ei olla kummemmin mietitty mihin aikaan kierrosta on lakonoiden välissä kieriskelty. Nyt vasta oikeastaan muutamana kuukautena katsottu että lempeä riittäis tiettyinä päivinä... :) Ja toissa kuukaudessa jäi juuri otolliset päivät väliin.

Omia ovulointejani en ole vielä seuraillut, enkä varsinkaan testaillut. Mietin pitäisiköhän se aloittaa. Ja nyt kun laskeskelin kiertojani, niin niissäkin on epäsäännöllisyyttä enemmän kuin oletin. jopa 25-30. Olipa tuolla viime kesän lopulla jopa 47. Olisikohan jotain tuolloin tapahtunutkin. (Eikun nyt muistan; paastosin tuolloin) Ei tainnut olla edes välivuotoja tuona aikana. Niitä silloin tällöin merkkaan kalenteriin myös, jos muistan. Muutenkin merkintäni saattaa olla vähän mitä sattuu. Aika usein menkat alkaa pienellä tiputtelulla, enkä merkkaa välttämättä vielä sitä päivää, välillä taas sitten merkitsen. Mites te? Merkitsettekö menkat alkaviksi ensimmäisistä tiputteluista vai vasta "kunnon" vuotopäivästä? Nyt itselläni on menossa, mitä luultavammin, kp21. Tuossa keskiviikkona (eli kp17) mulla iski yllättäen aivan hirveä oksetus ja vatsa kramppaili. Mietin että alkaa vatsatauti... Mutta kun olin kävellyt puolisen tuntia kotiin ja juonut päälle piparminttuteetä, niin olo helpotti. Ei sitten vatsatauti iskenytkään. Nyt sitten olen miettinyt että mitä tuo oli. Kyllä mulla aina silloin tällöin mahaa nipistelee (alan seuraamaan onko kyse ovulaatiosta), mutta tuo oli ihan jotain muuta. Vatsavaivoja mulla kyllä tuntuu olevan muutenkin aina välillä. Eivätkä mun menkkakivut oo niitä pieninpiä ollenkaan...

Äh, nyt nukkuun. Jutuista ei tuu ollenkaan selkokielisiä. Palaan kertomaan itsestäni lisää myöhemmin.

:flower: Onnittelut plussanneille ja plussatuulia muille! =)
 

Yhteistyössä