Alkuvaiheessa olevia kaksosten odottajia?

Moikkelis kaikille odottajille.

Täällä ilmoittautuisi yksi tuplia odotteleva mamma. LA 1.5 Nyt ollaan menossa rv 14+6 ja masussakin tuntuu kaikenlaisia kuplia ja mönkyilyjä :) Minulla kaksi lasta ennestään. Päätettiin miehen kanssa, että annetaan sen kolmannen vielä tulla, jos on tullakseen...mahdutaan sitten vielä samaan vanhaan autoon kaikki. Noh joku muu oli päättänyt asian toisin :) Olo on ehkä vieläkin hiukan epätodellinen. Saatiin tietää asiasta ensimmäisessä ultrassa viikoilla 12+3. Vauvoilla yhteinen istukka, mutta omat pussit.
 
Kiva kun täällä on jo niin paljon meitä ensi kevään odottajia... Itse olen huono kirjotteleen mitään (ainakin vielä). Ehkä sit myöhemmin aktivoituu enemmän, jos tulee jotain "yllättävää" vastaan, niin haluaa kuulla, onko muilla ollut mitään vastaavaa. Mutta vaikka en itse kova olekan kirjoittelemaan, musta on ihana kuulla muiden kuulumisia ja tuntemuksia kaksosraskaudesta ja siitä, mitä kaikkea voi olla edessä. Toivottavasti minäkin sit "isoimmilla" viikoilla osaan kertoa paremmin.

Tuo taulukko on kiva - siitä näkee hienosti missä vaiheessa kukakin menee. Itsepä vaan en osaa siihen(kään) tietojani lisätä. Mun sarakkeesta puuttui ikä ja LA ja siis ikää on 32 v. ja meillä laskettu aika 20.5.2012. Saapi lisätä, kuka osaa...

Meillä oli viime viikolla NP-ultra ja siellä kaikki oli hyvin. Molemmat vastasivat hienosti viikkoja ja olivat oikein vauhdikkaita tapauksia. Kaikin puolin hyvältä siis näyttää, ainakin vielä. Toivottavasti jatkossakin. Meillä myös molemmat ovat omissa pusseissaan ja nähtävästi yksi istukka (ultraaja ei osannut ihan varmaksi tuota istukkaa sanoa... Normaalia?).
Huonovointisuus jatkuu täällä edelleen - on ehkä ihan himpun verran helpottanut, mutta kyllä kuvotus on edelleen ihan päivittäistä. Ehkä hieman lievempää kuitenkin (tai sit oon vaan jo niin tottunut tähän). Vielä olen kuitenkin raahannut itseni joka päivä töihin. En millää viitsisi ottaa tähän alkuun sairaslomapäiviä, kun tiedostan, että kaksosraskaudessa saattaa se lopullinen saikku iskeä muutenkin niin kovin aikasin.. Niin kauan kun on kyse "vain" mun olosta, sinnittelen töissä. Sit kun kyse alkaa oleen vauvoista ja niiden voinnista, on kuitenkin pakko irrottautua.
Mutta nyt siis töiden kimppuun...
 
Täälläkin on yksi ratkaiseva askel takana päin, kun käytiin eilen np-ultrassa. Kaverit mesosivat siellä oikein somasti, melkein kuperkeikkaa välillä. Kaikki oli niin hyvin kuin uskalsi toivoakaan ja sikiökalvokin löytyi pienen etsimisen jälkeen, vaikka istukka näyttäisikin olevan yhteinen. Pituudet olivat millin erolla samat ja nyt hengähdän helpotuksesta. Ihan alussa vatsa tuntui turpoavan vauhdilla, mutta päivää ennen ultraa panikoin, että voiko kaksi 6cm kaverusta mahtua niin pieneen tilaan, kuitenkin on käynyt jotakin... Uskottava se nyt on, sillä ne polskii.

Mulla iski pahoinvointi oikein urakalla viikolta 12 tähän päivään asti, ja etovien ruokien lista on vain pidentynyt. Painoakin on lähtenyt muutamia kiloja, mutta oletettavasti ne tulevat pian takaisin :)

Ne lonkkavaivat joita alkoi ilmaantumaan jo viikolta 8 eteenpäin pahenivat vain, ilmeisesti syynä nivelten löystyminen. Viikolla 10 se meni niin pahaksi, etten päässyt itkemättä vessasta sänkyyn, ja olin pois töistäkin. Lääkärit eivät voineet mitään tehdä, ainoa neuvo oli paracetamol ja tukivyö. Lääkkeitä en halunnut napsia, mutta vyöstä oli jonkin verran apua. Nyt SI-nivelessä vielä vihloo isompi liike, mutta se on enemmänkin epämukavaa kuin kivuliasta. Pysyköönkin poissa, liikkumattomuus näin alkuun oli todella ahdistavaa.

Enya, uskomatonta kyllä, meillä on sama laskettu aika 20.5 ja mullakin ikää 32v!
 
SKE

Minkälaisia muutoksia sulla oli tapahtunu kohduunsuulla rv 22? Koska ei mulla ollut rv24 mitään muutoksia, tai no pehmeä ja sormelle auki (mutta toissynnyttäjällä on kuulemma aina nuilla viikoilla) mutta kanavaa oli 4cm ultralla katottuna..

Onpa kiva kun on uusia tuplien odottajia näin paljon! :) Selvästi on joku tupla-kausi menossa :)

Ootteko käyttäny lady vitan MAMA:a? siinähän lukee että se sisältää 129% päivänsaantisuosituksesta rautaa, mutta mulla on hemot niin alhaalla että voiko samaan aikaan syödä rautakuuria ? Neuvolan täti sanoi että ei nuissa vitamiineista saa rautaa, mutta eikö 129% + tupla annos rautaa ole vähän liikaa?

Mulla on siis aina ja ikuisesti ollu matala hemoglobiini.. se on tällä hetkellä 107, raskauden alussa oli ihme ja kumma 126 ja siitä on laskenu tasasesti kokoajan.. Ennen raskautta oli 111 ja esikoisen odotuksessa pysytteli siinä 110 paikkeilla tai alle..
 
SKE
LA0212,

mulla oli noiden supisteluiden johdosta kohdunsuu lyhentynyt alle 2 cm, siksi ottivat sisälle. Ja siksi kun eivät saaneet supisteluja loppumaan ilman estolääkitystä, tippa ei auttanut.

Mulla neuvolassa sanoivat heti kaksoslöydön jälkeen että ota 2 vitamiinipilleriä yhden sijasta ettei rauta pääse romahtamaan vaikka siinä vaiheessa se oli vielä yli 120. Nyt viimeksi kun se oli laskenut alle tuon 120 niin käskettiin jättää toinen vitamiinipilleri pois ja aloittamaan rautakuuri siihen vielä päälle. Eli ihan normaalilta kuulostaa tuo saamasi ohje.

Ja ihana buumi on kaksosista :heart:
 
Heippa!

Kiva lukea teidän muidenkin kokemuksia ja huomata, että uusiakin tuplaodottajia on näin paljon! Meillä oli eilen rakenneultra (19+3) ja siellä varmistui, että kaikki on vallan mallillaan ja pojat kasvaa kovaa vauhtia. Helpotus oli suuri :)

Te pidemmälle edenneet: milloin olette jääneet sairaslomalle? Mulle on puhuttu viikosta 24 vaikka mitään kummempia vaivoja tai oireita ei olisikaan. Onko tämä ihan yleinen käytäntö ympäri Suomen?
 
Rakenneultra myös tällä ohi ja kaikki ultrassa hyvin. Lääkärin tarkastus kertoi, että kohdun suuta on jäljellä enää 22mm. Olisivat laittaneet osastolle, mutta en suostunut. Lankaa ehdottivat myös, en halunnut sitäkään. Nyt sitten yritän täällä kotona lepäillä niin paljon kuin suinkin. Proluton piikkejä tulee viikoittain ja seurantaa myös. Katsotaan miten tilanne edistyy. Kohdunsuuni on ollut aikaisemmissakin raskauksissa nopea kehityksinen, joten siksi en niin huolestunut. Vaikka onkin tällä kertaa kaksosista kysymys. Oloni on täällä kotona kuitenkin stressittömämpi kuin osastolla ikinä. Siellä tuli edellisessä raskaudessa maattua kuitenkin pari viikkoa ja huomattua kaikenlaista. Että esimerkiksi lääketieteellä ei ole konsteja, jos ne vaan päättävät tulla. Ja mun harjoitussupistuksia tuli kaikenlaisten piikkienkin jälkeen. No lääkäri meinasi, etten ymmärrä tilanteen vakavuutta. Totesi myös, että jos lapseni syntyvät nyt, heistä tulee sokeita, kuuroja ja kehitysvammaisia, joiden olisi parempi kuolla... Tällaista tarinaa täällä tällä kertaa tarjolla :O
 
Heipsistä!
Täällä odotellaan tuplaonnea syntyväksi toukokuussa -12 =)
Tänään tasan 13 vkoa täynnä eli alkutaipaleella vielä.
Np-ultrassa käytiin tällä viikolla ja kaikki näytti olevan oikein hyvin! Vilkasliikkeisiä lapsosia ilmeisesti tulossa =) Vauvat oli omissa pusseissa ja hoitajan mukaan saattaapi olla omat istukat.
Minulla alkaa pikkuhiljaa pahoinvointi helpottamaan mutta kyllä se ihan kauheeta olikin alkuun!
Sairaslomalla olen ollut jo kolme viikkoa ja lääkäri suositteli etten enää mene yrittämäänkään.. Työni on melko raskasta hoitotyötä ( nosteluja ym) josta tuli aikamoiset alavatsa ja -selkäkivut.
Minulla ikää siis 33 v, kaksi lasta ennestään ja la 18.5.2012.
 
Saas nähdä milloin mua aletaan hätyytteleen sairasloman suunnalle.. Mulla on omia lypsylehmiä 53kpl ja nuorisoa 40 kipaletta. Elikka työ on aika fyysistä ja "vaarallista" kun on elävien isojen eläinten kans tekemisis ja aamuin illoin kyykkii niiden alla lypsyllä. Mä kyllä itte haluaisin pysyä töissä niin kauan ku vain suinki mahdollista, tuun hulluksi, jos mun pitää ruveta olemaan tuvassa tv:tä tuijottamas |O

Olo on muuten ihan hyvä, jalat on tosi väsyneet ja ah niin ihanaa, minähän saan suonikohjuja :headwall: Kävin ratsastamaski muutama päivä sitten, eikä se muuten tuntunu pahalta, mutta rinnat kyllä kipeyty... ei kiva.. Ja VäSy on palannut, mulla on ma-to lomaa, mahdanko edes nousta sängystä :) Ja seuraava neuvola on 18.11, pääsen kuulemaan paljonko paino on noussut :LOL: olo ainakin on iSo
Ja vähäsen alkaa olla sellainen kankea olo oudoksestaan, kun ei oo ottunu siihen, että keskivartalo on kiinteä köntti :)

neiti80 ja nykeröT 16+5
 
Meillä todettiin tänään np-ultrassa molemmat sikiöt menehtyneiksi, joten se siitä sitten. Riskiviikkojahan tässä on eletty ja joku etiäinen mulla on tästä ollu, kun en oikein ole halunnut suuremmin iloita raskaudesta. Olen vain hokenut koko ajan, "että odotellaan nyt mitä siellä np-ultrassa näkyy."

Hyviä vointeja kaikille ja tarrasukkia! :heart:
 
Diiselikissa otan osaa :hug: Koita jaksaa!!

Pluskaksi Onpas siellä osattu pelotella tosissaan että osastolle jäisit, koita ottaa rennosti sitten kotona etteivät pääse vielä marmattaan enemmän..

Täällä kituillaan, hammaslääkäri olisi ollut tänään mutta onneksi peruin sen.. En tajunnu edes ajatella että ehkä selällään olosta tunnin ajan ei olis tullu mitään, ja että supistuksia ois varmasti tullu rytinällä kun tänään on näköjään taas näitä päiviä että mitään ei voi tehdä supistelematta.. Kohdunsuu on alkanut kipuilla oudosti, välissä tuntuu että valahtaa jotakin ja kiireellä kipittelen vessaan mutta mitään ei tule.. Tyttö sikiö viihtyy todella alhaalla että liekkö sen syy että moisia tuntemuksia :)

Viikon päästä ois rv 28 käynti, aika menee niin nopeasti.. Missä vaiheessa yleensä tekevät synnytystapa arvioinnin?
 
Hei vaan!

Ja onnea kaikille uusille tuplaodottajille!

Kovasti on aikaa viime käynnistäni täällä, aika vaan tuntuu lentävän siivillä. Vatsa kasvaa silmissä ja painoakin on tullut kohta 10kg alkupainoon! Meilläkin on nyt rakenneultra takana ja vauvat kasvavat hyvin ja kaikki vaikuttaisi olevan OK. Matkasuunnitelmatkin etenevät. Kohdunsuu oli kiinni ja kaulaa 4cm jäljellä. Jos ensi viikolla on sama tilanne, meidän perhe, minä mukaan lukien, lähtee lämpimään rentoutumaan pariksi viikoksi.

Elviira Karoliina: Minulle lääkäri ehdotteli sairausloman aloittamista viikolta 28 lähtien, ellei tule mitään ihmeellistä ennen sitä. Mutta taitaa olla aika paljon kiinni äidin voinnista. Ystäväpiirissäni on useita kaksosperheitä ja sairauslomille on jääty hyvinkin eri vaiheissa (vkojen 20-32 välillä).

Toistaiseksi siis kaikki hyvin... lunta ja joulua odotellessa! :)
 
Diiselikissa: :hug: voi.. otan osaa


Omaa napaa: Mä olin tänään neuvolassa, vauvat voi hyvin, sykkeet 140. Mun paino nousee 400-500g viikossa, järkyttävää, en oo koskaan painanu yli 70kg :LOL: ja tuskin vielä tähän loppuu (71,5kg)
On se niin uskomattoman ihanaa katseltavaa, pikkuiset :heart: Voisin kyllä olla pidemmänkin ajan vastaanotolla :) Lisärautaa pitää ruveta syömään, hemoglobiini oli tippunu 100 :(
massu vastaa normiraskauden rv 20, maha on reilun 2 viikkoa mua edellä :)

neiti80 ja nykeröT 17+4
 
Nimimerkki
RV
Monesko
Sukupuoli
Ikä
LA
SKE
32+4
Tammikuu
LA0212
27+5
2 & 3
Poika & tyttö
21
Helmikuu
Pluskaksi
23+5
3 & 4
31
14. Maaliskuuta
Millie73
23+4
Esikoiset
Tytöt
37
15. Maaliskuuta
Tuplat-76
23+2
4 & 5
35
18. Maaliskuuta
Elviira Karoliina
20+6
Esikoiset
Pojat
33
1. Huhtikuuta
Tuttipullonkeittäjä
21-22
Neiti80
18
Esikoiset
31
23. Huhtikuuta
Enya
14+1
2 & 3
32
20. Toukokuuta
Siss1
14+0
Esikoiset
32
20. Toukokuuta
Stinuliini
11+2
2 & 3
Huulirasva
16+6
3 & 4
1. Toukokuuta
Mammamamma
14+3
3 & 4
33
18. Toukokuuta
 
Heipä-hei,

Ihanaa on ollut lueskella mitä muille kuuluu. LA0212 kyselit noista supistuksista. En osaa siihen juurikaan kommentoida, koska en ole niitä vielä kokenut (ensimmäinen raskaus). Jonain päivinä masu on hiukan “piukeampi ” ja raskaamman tuntunen, mutta ei se ole vielä tietääkseni supistellut. Missä vaiheessa sulla/ muilla alkoi tuntumaan harjoitussuppareita?

Onnea kaksosuutisista Huulirasva ja Mammamamma :flower:! Teidän molempien taloudessa tulee sitten olemamaan vilinää ja vilskettä. Minkäikäiset lapsia teillä on?

Onko teille kenellekkään sanottu lekurissa kuinka kauan kaksosraskauden annetaan edetä? Mulle ilmoitettiin, että ei RV 38 pidemmällä. Olen jostain lukenut, että täysi-aikaiseksi kaksoisraskaudeksi luetaan 37 RV. Todennäkösempäähän se tietenkin on, että synnytys tapahtuu paljon aikasemmin.

Enya mulle kanssa ensin sanottiin, että vauveleilla on yhteinen istukka. Tais olla 12 viikon ultra kyseessä. Sen teki kyllä ihan terveyskeskuksen lääkäri, joka ei myöskään saanut sydänääniä kuulumaan. Seuraavalla viikolla mammasairaalan ultrassa selvisi, että kamuilla omat yksiöt ja istukat. Sullekkin varmaan seuraavassa ultrassa selviää.

Mieli on ollut tosi herkkä viime aikoina. Eipä melkein tartte kuin nähdä lapsukaisia jossakin, niin kyyneleet tulvivat silmiin. Sairaalakassi sekä mulle että muruille on melkein pakattu, jos ne jostain syystä päättää tulla aikasessa vaiheessa. Eipähän tartte sitte pyytää miestä ostamaan mammasiteitä ja saada kassillinen pikkuhousunsuojia. (Lue: Ei osaa seurata ostoslistaa :LOL:). Mulla on ennen joulua synnytys –ja imetysvalmennus sekä sokerirasitustesti. Tulevien kaksosvanhempien infoilta on ensi viikolla. Välillä tuntuu, että jos jonkinmoisesssa lääkärissä tulee käytyä melkein joka viikko. Ajattelin laittaa/ostaa kaikki lastentavarat valmiiksi ennen joulua, kun kuulemma kolmannella kolmanneksella se karmea, 24H väsy saattaa palata... APUA!

Sydämelliset pahoittelelut Diiselikissa ja vointeja koko perheelle. Ikävä, että näin kävi :hug:

T. Millie ja typyt
 
Terve taas!

Pitkästä aikaa täälläkin, niin paljon tekemistä ettei koneellekkaan ehdi istahtaa. :D Rakenneultrassa paljastui B-vauvan olevan poika, mutta A piti jalkansa niin tiukasti ristissä ettei tiedetä sukupuolta. Ehkä joulukuun puolivälin ultrassa sitten selviää.

Vatsa on samankokonen ku esikoisen kanssa ehkä viikolla 33+ vaikka viikkoja on vasta 21+4 ja napakin on jo kääntyny ympäri! Ja vielä pitäis maaliskuun loppuun asti lyllertää, voi luoja.. Tukivyö hommattu, se vähän helpottaa, mutta ei kovinkaan merkittävästi.

Jaksamisia kaikille, tää käy kyllä työstä! ;)
 
heippa kaikille täältä osastolta,

tultiin siis miehen kanssa normaali tarkastuksessa käymään,
pikkuset on nyt reilun kilon painoisia ja hyvin voivia, mutta (!) ne pirun supistukset oli tehneet tuhoa..
Kohdunsuu oli auennut kohdunpuolelta ja ulkopuoleltakin on raollaan ja sormelle auki, keskeltä on vielä kiinni 1,5cm, yhteensä edelleen kumminki 4cm pituutta jäljellä. Osastolle pakottivat vaikka itkua väännellen kinusin kotiin lepäämään, sain kuulla samat "jos ne nyt syntyy niillä on plaaplaa kaikkia vikoja".. Mies heltyi lääkärille ja käsky kävi jäädä tänne.. Kortisonia pistävät pari päivää ja vuodelepoa, vessa ja suihkulupa on.. Palautetta sain heti kun itse hain iltapalaa, huoh..

En jaksaisi olla täällä, stressittömämpää tosiaan olisi kotona!

Tänään viikkoja tasan 28+0 ja toiveissa kotiin pääsy!
 
soja: taidanpa huomenna karata kotiin lepäämään, nukun ennemmin siellä koska stressaan täällä niin älyttömästi että ekaa kertaa kärsin närästyksestä tosissaan, ei supistele ja jos huomenna ei ole muutoksia kohdunsuussa niin uskaltaudun kotiin lepäilee.. :) onhan täällä ankeeta..
 
^ muista sitten kanssa maata kotona jos käsky käy. Itse olen saman makaamisen kokenut, mutta kannatti, vaikka oli tosi raskasta! Ei järin miellyttävää kotona pyytää aina anoppia tai äitiä joka risausta tekemään kun en itse mitään saanu tehä =( ehkä se oli kuitenkin helpompaa sairaalassa, kun hoitajat saa siitä palkan...
 
  • Tykkää
Reactions: Neiti80
Hei! Täällä olis yks kaksosia odottava, eilen nt-ultrassa saatiin tietää niistä :) Ihan jännä juttu meille ku kyseessä esikoiset. Tarvitsemme varmaan paljon hyviä neuvoja kaksosten hoitoon ja meidän elämään :)

pikkuiset 13+2 ja la 3.6.12
 
  • Tykkää
Reactions: Millie73

Yhteistyössä