¤^Elokuun Epelit^¤ <KESÄKUUSSA>

Moikka! :)

surusilmät nuo näköhäiriöthän voi johtua siitä, että aamulla on matalampi verenpaine kun herää. Ei varmaan sen kummempaa, itellä monesti silmissä sumenee, kun nousen ylös ja varsinkin, jos nousee oikeen nopeesti :D Ja muutenkin kun makoilee ja lepää, niin verenpaine on matalampi. Olipa taas sekava selitys :D

NP oon käsittänyt, että vauvan sykkeet on tässä vaiheessa jo vähän matalammat kuin alussa, juurikin siinä 130-140. Ja pojilla yleensä rauhallisempi syke kuin tytöillä. Kun kävin itse neuvolassa tiistaina, uus neuvolantäti arvas heti sykkeistä että poika ois tulossa. :D

Vaunut viimeinkin pistetty tilaukseen Lasten turvan - verkkokaupasta! :D Päädyttiin nyt sitte Britaxin yhdistelmävaunuihin, koska meillä on Britaxin turvakaukalo, joka saatiin mun siskolta ja hän sanoi, että toivoo että ois itse hoksannut ostaa noi britaxin vaunut omalle pojalleen. Tämä siksi, koska vaunujen runkoon saa kiinnitettyä tuon turvakaukalon, niin että jos käy esim. autolla kaupassa ja vauva nukkuu kaukalossa, ei vauvaa tarvi herättää eikä tarvi raahata suht painavaa kaukaloa ympäriinsä :D Tiedä sitten, millaiset nuo vaunut on. Saahan ne sit palauttaa jos ei olekaan tyytyväinen. On ainakin yksi hankinta vähemmän taas! Vielä pinnasänky ja sit alkaa olla valmista. :)

Hyvää juhannusta kaikille mammoille, voikaa hyvin ja nauttikaa!

Minea ja maha-asukki 33+4 :heart:
 
NP
NP oon käsittänyt, että vauvan sykkeet on tässä vaiheessa jo vähän matalammat kuin alussa, juurikin siinä 130-140.
No hyvä. :) (Vaikka tässä 2. lasta odotellaan niin oon aika pihalla monista jutuista. :D )

Alkoholiasiaan oon vähän huono sanomaan mitään, kun mies on tämän raskauden aikana ehkä 3 kertaa alkoholia ottanut ja nyt loppuraskauden aikana tuskin juo enää yhtään: kun mä lähden synnyttämään, hän hoitaa meidän Ykköstä.

Lähinnä mua mietityttää, että jos puoliso tosiaan tissuttelee sitä alkoholia koko kesän niin mites se synnytys sitten? Taksillahan tosiaan pääsee, jos ei ajokuntoista kuskia ole, mutta pääseekö maistissa oleva mies mukaan synnytykseen? :confused: Tosin jos mies ei synnytykseen aio osallistua niin sittenhän sekään ei ole ongelma. Hankala tilanne kyllä, sympatiat täältä. :hug:
 
Ainiin, piti tuota miehen juomista vielä kommentoida. Meillä mies saanut luvan mennä ens viikonloppuna vielä semmoisille ns. festareille, joissa kyllä ottaa alkoholia. Ja tietty nyt juhannuksena saa mun puolesta muutaman kaljan juoda, jos tahtoo. :) Tosiaan sen ens viikonlopun jälkeen mies itse sanoi, ettei aio juoda enää, koska sitten alkaa olla jo synnytys lähempänä, eikä koskaan tiedä milloin lähtö tulee. :) Kiva, että itse tajuaa tuon eikä tarvi erikseen sanoa... Tsemppiä miestensä kanssa kamppaileville, eiköhän ne tajua asian laidan jossain vaiheessa,jos kerta meinaavat synnärille tulla! :D
 
Miehen alkoholinkäytöstä Täällä otetaan aika maltillisesti, jokunen aika sitten tuli miehellä tissuteltua enemmän ja tästä hänelle huomautinkin ystävällisesti. Saatoin minäkin joskus hiukan tiukka "natsi" olla kauppareissulla kun mies olisi olutta ostanut ja hänelle asiasta sanoin. Jätti kyllä kaljat kauppaan. :heart:
On kyllä vähentänyt kivasti, viimeksi osti saunaan kaljat ja tuli muutaman oluen jälkeen niin huonovointiseksi että päätti jättää tissuttelun pois ihan kokonaan. :)
Hänkin on onneksi samoilla linjoilla että vauvan tultua ei juomisille ole enää sijaa, mutta tokihan sitä pitää päästä joskus rentoutumaan. :)

Meillä tuota omaa autoa ei ole, joten tissuttelusta ja ajokunnosta ei sinänsä ole vaaraa. Toivottavasti synnyttelen päiväsaikaan niin saadaan kyyti sairaalaan. Muutoin mennään komiasti taksilla!:wave:
 
Miehen alkon käytöstä itsekin pieni pelko perseessä odotan et mitä tuleman pitää ku miehellä alkaa tänään pari viikon loma. Viime perjantaina lähti "muutamalle" omien sanojensa mukaan ja tuli neljän aikaan kotiin. Kyllähän siitä sanomista tuli. En muutenkaan ymmärrä miks on niin vaikeeta olla juomatta kun ite tosiaan "joutunut" luopumaan alkoholista tupakasta ym. niin ei se niin paljon oo vaadittu varsinkaan tässä vaiheessa. Sanoinki miehelle että entä jos tulee lähtö nii sit et pääse synnytykseen mukaan. Mä en nimittäin mitään maistissa olevaa miestä synnytyksessä jaksaisi katella vaikka sairaalaan pääsisikin :D Toivotaan et mies ite tajuaisi olla ottamatta kun ei jaksa olla aina se mäkättävä akka joka kieltää kaiken kivan.. :LOL:

Uskallatteko te muut mennä vielä uimaan? Mietin vaan et ku kohdun tilannetta ei tiedä ja mullakin jonkin aikaa jo ollut kivuttomia supistuksia ja kävellessä välillä jotain kipujakin. Eilen tuli ekaa kertaa nivus vihlaisut mukaan. Mulla on lääkäri vasta ens kuun 18 päivä niin vähän mietittyttää et mikä se tilanne tuolla alhaalla on.

Scarlett ja sissi 32+6
 
Moi kaikille!:)

Lämmin kiitos kaikille tsemppauksesta! Tabletilla normaali viestien kirjoittelu ei ihan sujunut, mutta oli mukavaa seurailla aina silloin tällöin, että mitä tänne kuuluu. :)
Pärjäsin osastolla mukavasti, kiitos huonetoverien, Tabletin, lukemisen ja läheisten, jotka kävivät katsomassa. Kun oli asennoitunut, että toimitaan Vintiön parhaaksi, oli helppoa olla osastolla.

Pääsin tänään kotiin sairaalasta, kun aamun lääkärintarkastuksessa kaikki oli pysynyt ennallaan ja supistuksia ei ole ollut moneen päivään. Olen edelleen vuodelevossa rv 34 asti, mutta kotona. Sen jälkeen saan jo puuhailla enemmän, joskin seksi, siivous, pitkäaikainen istuminen, painavien asioiden kantaminen ja kaikki suppareita provosoiva on kielletty. Kontrolliaikaa en saanut, mutta uuden ajan synnytystapa-arvioon äippäpolille heinäkuun puoliväliin.

Kotimatkalla kävimme katsomassa uutta kotia, joten näin remontin tämänhetkiset tulokset ja miehen yllärin minulle: hän oli suurentanut suosikkihääkuvamme! Se pääsee esille uuteen kotiin.:)

Paljon tsemppiä muille osastolla oleville ja olleille! :hug:

Miumau Minäkin aion pakata sairaalakassin valmiiksi odottelemaan synnytystä, lähtö kun voi oikeasti tulla milloin vain. Osastoaika opetti hieman siitä, että mitä siellä oikein tarvitsee.

Penni79 Paljon tsemppiä raskaushepatoosin kanssa.:hug:

Juhannus menee kotisohvalla ja en voisi olla asiasta onnellisempi.:) Mies remppaa uutta kotia ja äiti tulee huomenna leipomaan raparperipiirakkaa meille. Jalkapalloa voisi katsella ja syödä hyvin, siinäpäs se.

Ihanaa ja aurinkoista juhannusta kaikille!:)

Luckygirl & Vintiö 32+5
 
Neuvolalääkärille käyty oloa nyt purkamassa ja kohtalo on sama kuin kahden ensimmäisenkin kanssa: supistelut ei mun synnytystä edistä, lähinnä kuluttaa mun omia voimia. Sanottiin että pari viikkoa olisi vielä hyvä jaksaa, sitten ollaan jo hyvässä mallissa. Eli kärvistellessä sitten tämä viimeinen kuukausi :'(.

Näköhäiriöt olen yhdistänyt täysin matalaan verenpaineeseen, tulee herkästi ylösnoutessa/kumartuessa.

Leppoisaa ja supistelu/kipuvapaata jussia kaikille!!! :flower:

Mirkku76 (huomenna poksuu 34+0 !!)
 
Meillä tänään saatu supistuksia estävä piikki ja vauvan keuhkoja kypsytetään. Viimeiset 6 tuntia vietetty äippäpolilla maaten tarkkailussa supistus käyrälaitteessa. Jouduin täysin vuodelepoon ja sain onneksi yli puhuttua lääkärin että pääsin kotiin ja huomenna mennään takaisin tarkastukseen, huomenna selviää sitten joudunko osastolle jäämään vuodelepoon vai voinko olla kotona.

Totesi ne mulle virtsatietulehduksenkin, hyvin vähäisillä plussilla testissä ja sain siihen antibiotit varmuuden vuoksi. Mulla ei ollut mitään oireita, totesivat polilla että supistukset saattavat olla ainut oire.

Nyt sitten joutuukin laittamaan sairaalakassin valmiiksi,onneksi kaikki muu on vauvalle valmiina jos maailmaan sattuisi ennenaikaisesti tulemaan.
Vielä eilen olin siinä toivossa että onhan tässä aikaa mutta näin se tilanne muuttuu päivän aikana.


Jenni* ja Mini PoKS huomenna 33+0
 
Täällä oli tänään neuvola ja kaikki ok.
Paino +700g, viikkonousu 167g, yhteensä tullut nyt 7,7kg
rr 124/81
hb 138
kohdunpohjan korkeus 30
ja terkkari vielä ultralla tarkisti että pää on alaspäin, kun tää on niin kovin liikkuvaista sorttia että viime viikolla oli vielä poikittain.

Seuraava neuvola-aika sitten vasta 4vko päästä jolloin on viimeinen lääkärinneuvola, sitten saa hieman painoarviotakin.

Inieh: Mulla on äiti ollut samanlainen omassa odotuksessaan. Se ei oo hommannut mitään etukäteen. Isä on sitten vaunut käynyt ostamassa kun isosisko oli jo syntynyt ja kaikkea muuta tarvittavaa. Ei se minua kyllä pahemmin toppuutellut ekassa raskaudessa vaikka sillonkin aloin kyllä hankintoja tekemään vasta rv20 jälkeen.

Surusilmät: Ne lentelevät valopallot johtuu just verenpaineesta. Moni sanoo että varsinkin jos verenpaine nousee niin alkaa silmissä tulla häiriöitä. Mulla tulee noita välillä ja niitä voi tulla jos nopeesti vaan heilauttaa päätä tai pää on hetken oudossa asennossa.

Leppoisaa juhannusta kaikille!! Meillä menee ihan normi viikonloppuna kotosalla.

Sanle ja masukki 32+0
 
Kiitos vastauksista, eipähän tarvitse valopalloista huolehtia. :)

Täällä ei oikeastaan ole vielä oma äiti ja tai anoppi kauheasti sanellut ohjeita tai mitään. Anopin kanssa tullut hieman juteltua, säikähdin kun hän sanoi tulevansa aina töiden jälkeen vauvaa katsomaan ja kärryjä työntelemään että saan levätä. Mietin kauhuskenaarioita että täällä on koko suku pällistelemässä heti vauvan synnyttyä enkä saa hetken omaa aikaa ja rauhaa että saisi vauvaan tutustua. Omalta äidiltäni on tullut jonkin verran kommenttia mitä vauva tarvitsee ja mitä ei, varsinkin vaatteiden koosta kun tuli puhetta mitä on ostettuna, sanoi hän ettei 56cm saa ostaa yhtään kun tulee niin iso vauva että heti 60cm päälle vaan. Meillä suvussa kaikki vauvat on n.4 kilosia ja ainakin sen 50cm pitkiä eli ymmärtäähään sen. Mutta jotenkin ärsytti että pitäisi heti vauva hukuttaa liian isoihin vaatteisiin.
Eivät ne nyt käytettynä ne pienet vaatteet niin paljoa maksa etteikö niitä raskisi muutaman hankkia. Lisäksi omapahan on lapseni ja ensimmäinen niin saan kai tehdä mitä haluan. |O

Sen tiedän että en kyllä häpeile yhtään sanoa jos joku minun suvustani tai miehen suvusta rupeaa nenille hyppimään tai liikaa kylässä ravaamaan että nyt tarvitaan vähän omaa tilaa. Ensimmäinen lapsenlapsi on kaikille kyseessä joten innostus voi olla hiukan suurempaa varmaan..?
 
Heippa taas! Olin eilen istukkakontrollissa ja ilokseni sain kuulla, että istukka oli siirtynyt pois kohdunsuun reunalta, joten ei esteitä normisynnytykselle. Lääkäri ultrasi myös muuta, varsinkin kun kerroin meidän down-kärähdyksestä ja siitä etten osallistunut mihinkään kromisomitutkimuksiin. Kaikki vaikutti ihan normaalilta ja sain nähdä 4D-kuvaa vauvan kasvoista ja ihan söötiltä vauvalta jo näyttää. :) Pusuhuulet ja kaikki. Myös tuo sukupuoli on nyt 100% varmaa, eli poika tulossa.

Itse kans pelkään milloin anoppi&appi on meille tunkemassa synnytyksen jälkeen. Jossain vaiheessa anoppi sanoi, että tulee sitten jo tänne, kun olen synnyttämässä ja koska heiltä on meille matkaa yli 700km tarkoittaa se sitä, että olisivat meillä kun tuun laitokselta ja se on ehdoton NONONONO!!! Asiasta pitää vielä jutella. Esikoisesta ainakin olin 4.päivänä synnytyksestä ihan sekaisin, itkin, nauroin, itkin jne. tämä oli mulle myös se päivä jolloin maito pomppas rintoihin enkä tosiaan tartte ketään ylimääräistä asumaan meidän asuntoon. Vaatteista sen verran, että esikoinen oli syntyessään 3,3kg 51cm ja mun piti mennä heti ostamaan lisää 50cm bodeja, kun en tajunnut niitä hommata tarpeeksi ja 56cm kokoiset vaatteet menee kyllä hyvin, vaikka vauvalla ois pituutta syntyessään se 55cm. En haluaisi itsekään hukuttaa vauvaa ylisuuriin vaatteisiin, kannattaa ottaa neuvot toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, ja tehdä niinkuin itse parhaaksi näkee. Varsinkin kun niitä tosiaan saa kirpparilta edullisesti. :)

Tsemppiä kaikille supisteluista kärsiville!!!

Marde ja poju 30+4
 
Kylläpä tänään on tullut palstalla pyörittyä, huomaa että mies on ollut töissä koko päivän. Vieläkin odotellaan ukkoa kotiin. :LOL:

Meillä kyllä ilmoitetaan heti sukulaisille että sairaalasta kotiuduttua on meillä ns. omaa aikaa vauvan kanssa ja totuttaudutaan arkeen. Jos joku tästä herneen nokkaan vetää niin siitä vaan. Kyllähän sitä vauvaa ehtii tulla katsomaan muutamien päivien päästäkin.
Lueskelin juuri noita sairaalan vierailukäytäntöjä ja luojan kiitos ainakin täällä on vain vierailut sallittu omalle miehelle ja isovanhemmille. Nekin taisi olla tunnin päivässä. :)

Halvallahan noita vatteita tosiaan saapi, eihän se vauva heti ole mikään jättiläinen/sellaiselta ei tarvitse näyttää. Kylläpä ne pienet pusakat vauvalle ainakin sen hetken verran päälle menee vaikka olisikin iso vauva. Ei varmaan ole toisella mukava olokaan ylisuurissa kuteissa. Taisi vaan mutsi vetää herneen nokkaan kun en huolinut häneltä 80-90 luvun kammottavia vaatteita :LOL:

Hitsit, täälläkin on supparit muuttaneet ajoittain muotoa vähän ärtsymmiksi. Tänään tuli illan mittaan yksi tuollainen aavistuksen verran kipeähkö tapaus. En kuitenkaan usko että mitään harmia näistä on, kuitenkin suurinosa on ihan niitä kivuttomia normaaleja harjoitustekeleitä. Ovat kyllä muutenkin vähentyneet kivasti kun vertaa sinne keskiraskauden tilanteeseen. :)

Nyt pikkuhiljaa untenmaille, huomenna aamuksi töihin ja sitten appivanhemmille syömään ja juhannusta viettämään!
 
Heippa!
Tulin toivottelemaan kaikille teille hyvät juhannukset ja tsemppiä etenkin teille vuodelevossa/sairaalassa olijoille! :hug:

Mie saan ensi yön aikana perheeni takaisin kasaan kun mies ja esikoinen palaavat reissusta ja meinaan kyllä halailla ne puhki, hirvee ikävä ollut koko viikon!!! Itseasiassa tässä kahvia juon, kun pitää jaksaa lähteä hakemaan ne hki-vantaan lentokentältä, lento laskeutuu n. 00.30. Meiltä ajaa sen noin. 1,5h sinne, joten toivottavasti ei väsy iske matkalla.. Tuli onneksi nukuttua hyvät päikkärit, ni ei väsytä toivottavasti.

Me startataan joko huomenna tai juhannuspäivänä visiitille mun siskon luo Mikkeliin ja sieltä sitten jatketaan matkaa kesämökille viikon ajaksi, joten piiiiiitkä pimennys nettiin luvassa! Joten pärjätkää ja kirjotelkaa kovasti, niin on sitten paljon tekstiä mitä lukea :)

Heipat!
-mammako ja masutypy 34+0-
 
Huomenta ja mukavaa Juhannusta kaikille!

Täällä startataan tunnin yöunilla kohti äippäpolia, jossa taas raskaushepatoosiin liittyvät labrat, vauvan sydänkäyrät ja ultraus. Käskivät käydä kun eivät uskalla maanantaihin asti odottaa tilanteen kanssa. Maanantaina onkin sitten ihka oikea lääkäriaika, eikä päivystysreissu, joten toivottavasti tilanne hiukan valoittuu. Raapiminen on pahentunut joten pahasti pelkään että arvot senkun nousee..
Netistä luin että hepatoositapauksissa synnytys yleensä käynnistellään viikolla 38, joten saattaapi olla että nyyti on sylissä jo Heinäkuun puolella.

Penni ja pikkunen 32+6
 
Neuvolakuulumisia näin aluksi:)

rv: 30+2
oma paino:61,9 (+450) painoa yhteensä n. 10 kg
turvotus:+/-
RR: 114/73
pissa: puhdas
Hb: 132
sf-mitta: 27cm
syke: 150
tarjonta: rt
liikkeet: ++

Että eipäs mitään ihmeempiä.

Jenny90 Mua ainakin ärsyttäis jos joku valittais painosta. Lähtöpainoa en sulla tiedä, mutta itsellä ei tuosta +10kg ole kukaan sanonut. Lääkärinkin meinas että sopusuhtaselta näytät:) Valtava maha on ainakin itsellä.

Hankinnat Itsellä nuo jääneet nyt tauolle..olis vielä kaikkea hankittavaa, etenkin nuita pieniä juttuja, mutta ei nyt vain ole saanut aikaiseksi niitä ostaa. Siirrän vaan sitä ostamista koko ajan heinäkuulle:) Saa taas mies sitten metsästää niitä kun itse olen osastolla. Mutta jos tekis tässä joku päivä listan että mitä vielä puuttu ja alkaisi niitä hankkimaan.

Nenänniistäjä Siis niitä on sellasia pieniä ja sitte isompia värkkejä. Vauvalla menee maitoakin helposti nenään ja sitten ikävästi tukkii sen:/ Ja kun vauvat ei osaa niin suun kautta hengittää ja haittaahan tuo tukkonen nenä syömistäkin. Tuolla saa kätevästi kuivat maidot pois. Ja vauvoilla nenä meneekin tosi helposti tukkoon, että suosittelen hankkimaan. Sen saa ihan prismasta ostettua.

Väliliha: On itsellä ekassa synnytyksessä leikattu, kun vauva ei päässyt syntymään huonon asennon takia. (Mahdollisesti olisi voinut revetä pahasti) Muistelisin että pieni repeämä paranee kuitenkin paremmin jos leikattais..Muistankohan väärin? Tietenkin jos pahasti repeää niin on sitten eri asia. Ei ottanut kipeää, mutta tunsin sen. Parani myös kuitenkin leikkaamisesta huolimatta hyvin. Jos meinaa revetä niin yrittävät kuitenkin leikata sen. Koska se väliliha voi revetä "holtittomasti"... kait tuossakin on sairaala kohtaisia käytäntöjä, mutta näin mulle sanottiin.

(.) Oma olo on taas vaihdellut. Oli nuiden kipeiden supistusten jälkeen vajaan 2 viikon rauhallinen jakso. Tuntui että mitään ei ollut ja energiaa riitti. Nyt taas pari päivää ollut huonompia. Nivuskivut palasivat:/ Kohtu supistellut, mutta onneksi ei vielä kipeästi. Alaselän yläpuolella oikealla tuntunut usean päivän ajan tosi kipeä kohta. Välillä ei auta muu kuin että joku hieroo tosi kovaa:( Ja kun se tuntuu oikeasti niin kipeältä! Tuntuu ettei voi olla.. Onkohan tämä mun valtava maha vetänyt selkärangankin jo ihan kieroon??? Mutta onneksi vauva liikkuu hyvin:)

petite ja pieni 30+5
 
Viimeksi muokattu:
NP
Nenänniistäjä Meillä on alusta asti (Ykkösellä siis) ollut käytössä yhdistelmä nenätipat/suihke + niistäjä. Siis ei jatkuvassa käytössä vaan aina jos on lapsella ollut nenä tukossa. Ensin kuivunut räkä helpommin irtoavaksi tipoilla/suihkeella ja sit imaistaan niistäjällä. Tai jos lima on juoksevaa jo alkuunsa niin sit vaan niistäjällä imetään pois. Tosin nythän poika osaa jo niistää itse eikä niistäjää tarvita.
 
OIKEIN IHANAA JUHANNUSTA KAIKILLE! <3 :)

Miehen juomisesta täällä juo silloin tällöin, mutta tosi paljon mies on vähentänyt juomista raskauteni aikana. Ja varmasti kun laskettu aika lähenee pysyy ajokunnossa.

Juhannus meinataan viettää kotosalla rentoutuen ja syöden hyvää grilliruokaa. Saatetaan kavereita käydä moikkaamassa, hekun ovat kerääntyneet mökille viettämään juhannusta.

Täällä mun anoppi intoilee ihan hullunlailla tulevasta lapsenlapsesta, joka on hänelle ensimmäinen. Tuntuu välillä että hänen pitäisi saada hankkia kaikki lapselle, sanoi jopa kerran että ei teidän kannata uutena vaatteita ostella koska hän on kirppikseltä ostanut niin paljon. Mutta tottakai minä omalle lapselleni ostan mitä haluan! Suloista hänen hössötyksensä toki on, mutta välillä on mun häntä toppuuteltava.. Muuten ei ole ylimääräisiä neuvoja tullut..

Täällä on vointi ollut edelleenkin hyvä, nivusia iltaisin silloin tällöin vihloo. Yks päivä kävin lenkillä, kävelin vähän reippaammin, nii alko navan seutuvilla mahaa vihlomaan? :eek: mutta kun istuin vähän aikaa niin helpotti. Täytyy varmaan neuvolassa mainita asiasta.

Täällä poksahti eilen rv 33 täyteen, hurjaa miten vähän aikaa enää on jäljellä, nääkin viikot on vierähtänyt niin nopeaa! Päätin että ens viikolla tai sitäseuraavalla viimeistään alan pakkaamaan sairaalakassia, koska ei tosiaan voi tietää milloin se lähtö tulee.

Mutta hyviä vointeja kaikille teille mammoille! <3 Viettäkää ihana juhannus!

nansku: ja masukki 33!
 
Tuo väliliha paranee tosiaan paremmin, jos se on revennyt. Johtuen rosoisista reunoista, jotka helpommin muototutuu takaisin yhteen vs. tasaisesti leikatut reunat. Epparin tarkoitus on ohjata repeämä poispäin peräaukon sulkijalihaksistosta. Se kun on se pahin vaihtoehto jos repeää niin pitkälle.

ON:
En saanut sairaslomaa eilisellä neuvolakäynnillä, mutta sain ajan ens to, jotta lääkäri katsoo sen tarpeen. Nyt on fiilis, että ei jaksa. Istuminen on suurin osa ajasta se, mitä töissäni teen, joten loppupäivästä on sitten aika ilkeä olo jo. Supistelut on alkanut sitten kipuilemaan ja niitä tulee nyt jo levossakin iltaisin suht säännölliseen tahtiin. No ehkä sen vielä 4 pvää jaksaa. Sitten ei muuta kuin polille valittamaan sairasloman tarvetta jos ei jaksa.

Muutoin nla käynnillä:
RV 30+3
Paino 74,9 (Noussut raskauden alusta 4,5kg, viime kerrasta 500g = 250g/vko)
Turvotuksia ei ole
RR: 104/60
Pissa: sokeri heikolla plussalla.
Tarjonta: rt
Syke n. 130
Sf: 28 (melkein keskikäyrälle nyt tasoittunut)

Koska mulla nuo tunnin sokeriarvot omissa mittauksissani on heitellyt vähän yli, niin samalla ens to kun lääkäri arvioi sairasloman tarpeen ultrataan nyt se koko, jotta tarviiko dieettiä tiukentaa. Marjasopat on tällä hetkellä sellainen asia joka nostaa aina tuota arvoa. Ehkä niistä pitäis luopua :D
 
moi taas kaikille! :wave:

sain eilen jonkun hullun pesänrakennus kohtauksen, ja siivosin koko kämpän, ja aloin lastenhuonetta (vihdoinkin) laittamaan :D huone on toiminu varastona tähän asti, ja eilen raivasin ja siivosin sen, sekä laittelin verhot, kasasin vauvalle hoitopöydän ja sen sellaista :) tänään ajattelin sitten laittaa sen loppuun. esikoinen oli ihan intoo piukassa :D heitteli pehmoleluja ympäri huonetta suu korvissa. ja ei muuten eilen pahemmin supistanutkaan. ihan muutaman supistuksen huomasin siinä touhutessa.
yö meni sitten ihan harakoille, kun jäi se energiabuusti päälle, ja jalat tuntu ihan älyttömän levottomille, eikä meinannu uni tulla sitten yhtään millään! ja esikoinen nukku älyttömän huonosti. itkeskeli koko yön. sille on nyt tulossa ylös etuhammas, ni se varmaan kiusas pientä.. tai sitten sillä oli masu kipeenä.
jotenkin vieläkin on levoton olo. niin, ja aamulla kun yskin, ni lirahti taas ihan kunnolla housuihin sitä kirkasta (tällä kertaa vähän limaista) nestettä.. (ilmeisesti siis sitä valkovuotoa) ärsyttävä vaiva :kieh:

miehen alkoholin käytöstä olitte puhunu.. noo, meillä mies juo välillä aika reilusti, mutta mä oon hälle tehny selväks, että tekee mitä tekee, mutta jos sattuu sillon oleen humalassa (edes vähän) kun synnytys käynnistyy, ei hänellä oo asiaa mun mukaan synnyttämään. mä tiedän että se on hänelle iso asia jos ei mukaan pääse, ja nyt onki ottanu vähän varovaisemmin sen alkoholin kans. ei se siis sitä ihan tolkuttomasti jatkuvasti juo, mutta sillon tällön, ja saattaa tosiaan tissutella. mutta synnyttämään mun mukaan ei ole asiaa jos on päihtyneenä. piste. :D

ja eipäs tässä sitten taas muuta :)

hyvää juhannusta kaikille!! meillä se menee kotona grillaillessa :)

emilien ja pikkunen 33+1 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Jenni Paljon tsemppiä! Olet siis saanut saman kortisonipiikin, joka minullekin heti laitettiin osastolla. Voipi hyvin olla, että saat olla vuodelevossa kotona, kun viikot ovat hyvät, 32 kun on yksi tärkeä mittapuu ja olet jo viikon sen yli. Et olisi todellakaan päässyt kotiin, jos lääkäri olisi ollut todella huolissaan, joten mene kontrolliin hyvillä mielin. Jos sinut otetaan osastolle, niin apu on koko ajan lähellä ja aika kyllä kuluu - etenkin, jos saat yhtä mukavat huonetoverit, jotka minulla oli. Mutta olet jo viikolla 33, jota pidetään hyvänä ja viikko 34 alkaen vauvan syntymää ei enää estellä (niin minulle kerrottiin viimeksi eilen kotiutuessa).

Pumppa toivottavasti saat jatkossa sitä sairaslomaa. Odottajan vointi pitäisi olla yhtä tärkeä kuin vauvan ja kun tuntuu, ettei jaksa, niin kyllä se pitäisi ottaa huomioon.

Penni79 Paljon tsemppiä äippäpolivisiittiin.:hug:

mammako Mukavaa juhannusreissua ja mökkeilyä!:)

Vuodelevosta Tiedän, että on hupaisaa vetää johtopäätöksiä vasta vuorokauden kotonaolon jälkeen, mutta vedetään nyt. Sairaalassa oli helpompaa olla vuodelevossa kuin kotona, ainakin minulle, ainakin nyt. Oolen kiltisti ollut sängyssä tai sohvalla lepäämässä, mutta aina kun käy vessassa tai keittiössä, niin mieleen tulee ne asiat, jota yleensä teen eli kokkaan ja siivoan. On syyllinen olo, kun kaikki o n miehen harteilla.Pitää ihan estää itseään, ettei lähde kohti imuria tai pölyriepua.
En saa vielä tehdä ruokaa, koska olisin pystyssä liian kauan, mutta toki eineksiä saisin heittää mikroon... kun on tottunut puuhastelemaan kotona jatkuvasti, niin pelkkä lepäily, telkkarin katsominen, lukeminen ja netissä surffailu on hieman turhauttavaa. Haluaisin tehdä juttuja sitä mukaa kun niitä havaitsen, mutta ennen viikkoa 34 en saa.Onneksi minulla on ihana mies, joka jo aiemmin oli sitä mieltä, että minun pitäisi unohtaa kantaminen ja jättää imurointi hänelle.Se helpottaa syyllisyyttä hieman.

Äidit ja anopit minä en ole onneksi kuullut kummaltakaan mitään ihmeellisempää hankinnoista, äitini totesi vain ennen rakenneultraa, ettei vaatteita kannarraisi hankkia ennen kuin tietää vauvan sukupuolen.Ohitin sen, koska sukupuoli ei ole muutenkaan hankintojamme ohjannut ja äiti itse osti kasan vaatteita vauvalle ennen kuin sukupuoli selvisi. Hoitolaukusta en ole äitini kanssa jutellut, mutta sairaalakassiasiaa olemme yhdessä pohtineet. Nyt minulle selvisi osastolla, että jo olemassa oleva laukku (se lentokoneen käsimatkatavarakokoinen) on oikein hyvää kokoa, joten tuskin uutta edes mietin enää. Anoppini on ollut hyvin korrekti kaikessa, eikä ole tietääkseni mitään kommentoinut ja hyvä niin. Hän sen sijaan antaa meille suvussa kiertävän ristiäismekon ja sitterin, jota suvun vauvat ovat käyttäneet, aikanaan myös mieheni.:) En osaa sanoa, että miten reagoisin, jos jompi kumpi ryhtyisi kovasti arvostelemaan hankintojamme. Haluaisin ajatella, että jättäisin ne kommentit omaan arvoonsa ja tekisin sen mukaan, mikä on minusta meille ja pikkuiselle paras, mutta arvaan kyllä, että sattuisihan se.

Luckygirl & Vintiö 32+6
 
Miehen juomisesta: Meillä mies juonut raskauden aikana todella vähän. Sillon tällön saunakaljan ja vissiin pari kertaa ollut humalassa kavereidensa kanssa. Me ei olla koskaan oltu mitään kovia alkoholinkäyttäjiä, joten en uskonutkaan asiasta tulevan ongelmaa. Mä kyllä vetäsisin herneen nokkaan ja kunnolla, jos miehen koko loma menis ryypätessä ja pelejä pelaillessa. : / Joten tsempitykset täältä!

Hankinnoista: Kaikki alkaa olla jo valmiina. Tuota kylpytukea aloin miettimään ku olitte siitä puhuneet. Pitää harkita asiaa. ;)

Äipät ja anopit: Mun äiti on ihan paras. Sille voi soittaa millo tahansa ja kysyä, jos joku asia askarruttaa. Hän ei kuitenkaan tuputa omia mielipiteitään vaan antaa meidän itse tehdä niinkuin parhaaksi näemme. Mutta anoppi! VOI .... Mä en kestä sitä ihmistä! Koko ajan hirveä hössötys hankinnoista ja vauvan hoidosta jne. Mä oon päättänyt nyt pitää parin viikon paussin koko ihmisestä, etten sano mitä sattuu.. Multa ku saattaa tällä hetkellä pinna katketa ihan hetkessä. :D

ON: Käytiin eilen äippäpolilla kontrollikäynnillä. Neiti oli edelleen neiti ja kaikki oli vaavilla hyvin.

Painoarvio: 2125 g
Tarjonta: RT
Sydämen syke: ++
Liikkeet: ++

Mä joudun sokerirasitukseen syystä x. Jäi kyllä vähän vaivaamaan, että miksi siihen joudun. Saa nähä kuinka oksennusrallia se päivä sitte on. : / Muuten jäi tosi positiivinen kuva käynnistä. Mulla ku ei oo ihan hirveen hyvä tuuri ollu lääkäreiden suhteen....

Mesikämmen ja masukki 32+1
 
Meilläkin käytetään alkoholia tosi vähän. Yleensä ehkä yks saunasiideri lauantai-iltana jos sitäkään. Ulkona ollaan viimeks oltu viime kesänä, mieskään ei oo vuoteen käyny missään. Joskus sen kaveri saattaa viikonloppu iltana käydä istumassa tuossa ja sillon saattavat pari juoda mut ei se sen enempää ota. Kaljaa ei juo ollenkaan kun ei tykkää siitä. Juo siiderin tai sit paukun. Ja mitään pelejä ei todellakaan pelaa, sen mielestä ne on ajan hukkaa. Mä joskus jotain saatan facessa pelailla niin heti se kommentoi että höpö höpö hommia. Mies jos on vapaalla niin yleensä se on pihalla tekemässä pihahommia tai rassaamassa vehkeitä tallissa. Mä en todellakaan jaksas kattoa semmosta tissuttelevaa ja sohvalla istuvaa ukkoa, joten tsemppiä todellakin niille jotka asian kanssa painiskelevat.
 
Hoitolaukusta: Mulla oli suurimmaksi osaksi käytössä ihan vaan semmonen iso tavallinen "käsilaukku" ja semmosen ajattelin nytkin hommata niin voi käyttää sitten muutenkin. Onneks nyt on myynnissä paljon semmosia tosi isoja käsiveskoja. Itse en kaipaa hulluna erillisiä lokeroita, mutta iso sen on oltava. Jos kestoja käytetään niin ne vie enemmän tilaa kuin kertsit ja kun mukana kulkee noi 2 isompaa veljeäkin joille myös tarvii hieman vaihtovaatetta mukana pitää, puhtaita alkkareita ja housuja pissivahingon varalle ja kuivaa paitaa niin kokoa saa kassilla olla. Ja mulla tulee aina raskausaikana joku naisellisuuspuuska että päätän etten halua olla mikään nukkavieru äiti vaan naisellisen tyylikäs äitinäkin. Totuus on kyllä sitten hieman toista kun vauva syntyy mutta saahan sitä yrittää :D Jos hoitokassin sisällöstä vielä niin; vaippoja, vaihtovaatekerta, harso, pikkupyyhe, kosteusliinoja, jos ei imetä niin korviketta ja pullo, vaipanvaihtoalusta (itsellä usein muovitettu frotee)

Pesuaineista: itse olen siirtänyt meijän perheen luomu- ja luonnonkosmetiikka aikaan. En siis ole mikään maailmanparantaja mutta kun ottaa selvää mitä ne tavalliset kempparituotteet sisältää niin ei niitä sen jälkeen halua itteensä tunkea. Ja siis APTEEKIN PERUSVOITEETKIN on täynnä parabenejä ja mineraaliöljyjä jotka ei todellakaan ihonhoitoon kuulu. Itse olen ostanut vauvalle Laveran rasvan ja nyt tilasin Madaralta vauvan pesuaineen ja öljyn. vastaavia olen käyttänyt ja tarvinnut vanhemmillekin lapsille niin ne tiesin ostaa. Mitään talkkia en oo ikinä käyttänyt tai muutakaan erikois peppurasvaa kun ei ole ongelmia sillä alueella ollut, ostaa niitä sitten jos tarvetta tulee. Lähinnä öljy on hyvä vastasyntyneen iholle kun se syntymän jälkeen tahtoo kuoriutua ja öljyn avulla saa sitä päälaen karstaakin pois. Ja jos noi jää vauvan osalta käyttämättä niin ne voi huoletta käyttää itsekin, vauvaöljyt tosi hyviä aikuisenkin ihon kosteutukseen. Yks mitä suosittelen äidin ostamaan itselleen on Lansinoh-rasvaa apteekista. Vastaavaa saa kyllä marketeistakin Ainun valmistamana vauvantarvike hyllyiltä. Tosi hyvä alkuun kun nännit meinaa ärtyä imetyksestä. puhdasta villarasvaa, ei oo myrkyllistä vauvallekaan. Osastollakin sitä antavat ja suosittelevat. Bebanthenia ei nykyisin suositella kun siinä on lääkeaineita ja ne menee sit imettäessä vauvan mahaan.
 
Hoitolaukkua en ole vielä hankkinut, ehkä yksi hieman isompi laukkuni hoitaa homman alussa, jos sen saa kätevästi vaunuihin.En aio ottaa asiasta paineita juuri nyt, koska en kuitenkaan pääse laukkua etsimään vähään aikaan.

Alkoholi ja pelaaminen Meillä mies ei käytä alkoholia ollenkaan, joten se ei aiheuta ongelmia tai huolia. Tällä hetkellä suurempi juttu on se, että mies remppaa uutta kotiamme, joten hän ei välttämättä ole kanssani, jos jotakin alkaa tapahtua lähiaikoina. Olenkin laittanut lähiseudun taksin numeron kännyyn kaiken varalta. Mies kyllä pelaa, mutta minulla ei ole asiasta mitään valittamista, sillä yleensä hän pelaa silloin kun olen muualla hoitamassa asioita, joten meidän yhteistä aikaamme ei siihen mene.

Pinna ei ole kiristynyt, mutta olen ihmisenä muutenkin sellainen, etten kovinkaan usein tai helposti ärsyynny tai menetä malttiani ja viime ajat huoli pikkuisesta on ollut niin suuri, että olen keskittynyt siihen eivätkä sen rinnalla pienet asiat tunnu missään. Rauhallisesti ottaminen on koskenut myös mieltäni.

ON Tänään on täynnä 33+0 ja olen innoissani siitä, että olemme päässeet näin pitkälle. Kätilöt tuntuivat olevan niin varmoja, että Vintiö syntyy parissa päivässä osastolle oton jälkeen, mutta onnellisesti ollaan vielä kasassa ja toivon, että pikkuisella vielä maltti riittäisi.:)

Luckygirl & Vintiö 33+0 POKS! :)
 
voiiii yöks mulla on huono olo! ja närästää! :kieh: ja on tosi epämukava olla mitenkään päin. huoh. :ashamed: levottomuuttakin taas ilmassa.. ja taas aamulla lorahteli housuun ja supistelee kivuttomasti vähän väliä. mua ahdistaa, pissattaa, välillä vähän pyörryttää, välillä menee silmissä valopalloja, sukkapuikko vihlasuja alapäässä, ja väsyttääkin vielä! hitto vieköön mua kiukuttaa koko raskaus tällä hetkellä! olo on niin epämukava kun vaan voi olla.
pakko tulla tänne valittaan kun ei mies jaksa kuunnella :LOL:

emilien ja pikkunen 33+2
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä