¤¤¤ELOMASSUT KESÄKUUSSA¤¤¤

Neuvola kuulumisia:

Rv 32+0
Painon muutos/vko -233g
Turvotus +/-
Rr 126/74
Pissa ok
Sf-mitta 32 (laskenut sentin)
Vauva raivotarjonnassa, syke 140, liikkeet ++

Tosiaan nyt oli tuo sf-mitta laskenut hieman. Olen huomannutkin että maha on mennyt aavistuksen verran alaspäin ja vauvan peppu ei tunnu enää niin ylhäällä ja ilmeisesti pikkuherran pää on kiinnittynyt "lähtökuoppiin". Tuli tällä kertaa puheeksi että voi olla todennäköistä että olisinkin jo viikoissa hieman pidemmällä. Ei mitenkään mahdoton ajatus, voihan ne tehdä ultrissa virheitäkin. Kuukautisten mukaan laskettuaika olisi jo 11.8 mikä kuitenkin niskaturvotus ultrassa muuttui 21.8..eihän siinä ole kuin kymmenen päivän heitto, mutta silti vaikuttaa tuohon sf-mittaan ja vauvan kokoon. Eipä ne enää lähde päiviä muuttamaan kuitenkaan..katsotaan että miten tämä tästä etenee.

Terkkarin mielestä vauva vaikuttaa melko isolta, joten pidetään huoli ettei ainakaan mene tuon nykyisen lasketun ajan yli, vaan päästään käynnistykseen. Toivotaan kuitenkin että lähtisi synnytys itsestään käyntiin. Eipä tuo haittaisi jos noin kuuden viikon päästä pötkylä päättäisikin syntyä
:) huh..jokseenkin helpottunut olo, ainakin toistaiseksi..Tilanne voi huomenna olla jo toinen jos siitä sokerirasituksesta tulee ikäviä uutisia.

Mutta nyt tämä menee tuonne sohvalle löhöämään, eipä saa tälle illalle enää mitään syödäkään..voipi tehdä hieman tiukkaa :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja Emeelia:
Moi!

Äkkisiltään tulin vaan kysäseen, että te jotka otatte rautaa 2 tablettia, otatteko samaan aikaan vai kahtena eri kertana? Mun kun tarttis ottaa kaks, mutten ikinä muista kahta kertaa ottaa, niin voinkohan napsia ne samaan aikaan?
Minä syön tuplarautaa (Obsidania) ja tabletit on otettava eri aikaan, muuten ei ole mitään hyötyä, koska niistä imeytyy vain tietyn verran ja muut menee hukkaan. Terkkari neuvoi ottamaan toisen tabletin yöllisellä vessareissulla kun tuskailin just sitä että syömättä pitäisi olla 2h ennen ja jälkeen ottamisen ja minulla pitäisi olla säännöllisemmät/tiheämmät ruokailuajat raskausajan diabeteksen takia.
 
On kyllä harmaata ja kylmää :( onneksi lauantaille jo aurinkoa ja +20 :D

vikinglotto arvonnassa hakivat viime vuoden heinäkuun täyspotin voittajaa :eek: menee lunastus aika umpeen! toivottavasti kaveri ei tiedä voittaneensa, vois nimittäin pikkusen ottaa päähän :kieh:

vielä imetysliiveistä, kävin ostaan carriwellin soft drop(seamless drop cup bra) luukkuimetysliivit. onhan kuulkaa tukevat! nää on ihan huippu hyvät!! on varaa tissien ja ympärysmitan kasvaa ja kutistua, silti istuvat päälle. 25.90e taidan hakea toiset samanlaiset. on tämmönen toppi/sport malli. ei hakaset hankaa.

makeanhimoa koittanu hillitä :( ei onnistu. olin ku tulisilla hiilillä ku en karkkia ostanu, meinas oikeesti järki lähtee. tein sit vaniljakiisselin ja kaivoin pakkasesta vanhat mustikat ja viinimarjat sekaan. kattilallisen sitä vetäny, ei siinä ainakaan lisäaineita ole :LOL:

sitte vois vaikka jälkkäriksi ottaa pari voileipää :D

Triine ja trinsessa 31+3
 
Minullakin neuvolakuulumisia tältä päivältä:

Painonmuutos per viikko +653g (ennätys! :D) Yht. 11.6kg
Pissa puhdas
RR 100/50 (laskee vaan...)
Sf- mitta 30 cm
Vauva raivotarjonnassa

Sf- mitta minullakin laskenut keskikäyrältä hieman sen alapuolelle. Juuri ja juuri kätilö tuon 30 cm sai mitaksi, ensin meinasi samaa 29 senttiä mitä kaksi viikkoa sitten... Mutta ei syytä huoleen kuulemma!
Minä sen kuin lihon ja vauva kutistuu :LOL:

Nyt sitten odotellaan viimeistä lääkärikäyntiä kahden viikon kuluttua, vähän jänskää :) Toivottavasti paikat olisivat edes vähän kypsyneet.. Katselin pojan aikaista äitiyskorttia ja minulla oli viiminen lääkärineuvola ollut viikolla 37+3 ja kohdunkaula oli vielä 2 cm, vaikkakin pehmeä. Jos saman tuomion saan nyt niin aloitan kyykkyhyppyharjoitukset, en jaksa enää toista kertaa melkein kahta viikkoa odotella la:n jälkeen että vauvan saan syliini :D

Eipä muuta, hyviä vointeja!

Lilli ja Tiitti 34+0


 
jennika1983: Mulla oli alkuraskaudes mielettömät selkäsäryt. Mistä lie mahtoi johtua, kun ei sillon vielä hirveesti masuakaan ollut. Nyt oon sen jälkeen saanu olla suht rauhassa selkävaivoilta vaikka mulla on aivan JUMALATOON maha :LOL: Ei säryn särkyä sitten yhtään :D

Katottiin peilistä eilen miehen kans mun mahaa ja se sanoi, että voi jessus mikä maha mulla. Mulla on oikein pysty maha, mutta oon kyllä levinny muuallekin niinkuin edellisissäkin raskauksissa, oli sitten tyttö tai poika tulossa.

Kauheen vähän täällä on porukoille tullut painoa. Meikäläiselle on tullut alkupainosta jo 18,9 kg lisää :ashamed: Viime raskauden lopussa painoin tasan 18 kg enemmän lähtöpainosta ja lähdin synnyttämään. Nyt menee kyl yli 20 kg ja reilusti :ashamed:

Kovin on sateisen näköistä taas ulkona. Toivottavasti se vesi kuitenkin pysyis taivaassa :D Sais ne ilmat jo vähän lämmetä, että tarkenis löhöillä baden badenissa pihalla!!

Yöllä tuli taas pitkästä aikaa muutama kivulias supistus. On se jännä, kun supistukset mulla tulee aina yöllä, ei koskaan/harvemmin päivällä.

Sisko oli sähköpostiin lähetelly vauvastaan muutamia kuvia. Voi että, kun voikin olla kaunis ja suloinen nyytti :p Tahtoo kans jo oman!!!

Tatjana80 ja tyttö 34 tasan
 
moi kaikille! millon maha alkaa laskeutua? voiko laskeutua jo tässä vaiheessa? aamulla heräsin eikä mulla ollu enää vauva mahaa ollenkaan.. :LOL: siis se on jotenkin kauheen alhaalla roikkumassa.. onkohan tää normaalia..
 
moi!
Nea, mä just neuvolassa kyselin että millon masu alkaa laskeutua nii terkka jotenki ympäripyöreästi siihen että paria viikkoa ennen laskettua aikaa. Vaikka oon kuullu et joillai laskeutuu paljo aikasemminki.. Että kaippa se on normaalia ;)

Täällä vaavi liikuskelee paaljon, samanlainen ikiliikkuja taitaapi olla kuin isänsä :D Kerroinkohan jo aiemmin että tällä kertaa terkka naureskeli että poika mahtaa tulla tästä masusta, kun on niin edessä enkä ole sivuilta leventynyt yhtään..=) Ja pientä vauvaa ennusti sf-käyrän perusteella, reilu 3kiloista muttei kuitenkaa ihan 3,5kg..:)

Oi kun makeanhimosta joku puhui, niin muistinpa että ois laukussa vielä puolikas Tupla, lähdempä sitä syömään :p

Upp3 ja Mötky 33+2

Ainiin, eilen vietiin kuntaan asuntohakemuslaput, pitäis isompi kämppä saaha kun nämä 41neliöö ei oikeen tunnu riittävän tälle kasvavalle perheelle. Tänään käydään katsoo yhtä 60neliön kaksiota, mutta siinä tällä hetkellä asuva tuttu soitti eilen ja sanoi ettei suosittele asuntoa meille kun saunassa haisee home ja muutenki aika huonossa kunnossa kuulemma.. No, jos "ihastutaan" kämppään nii varataan se mutta muutetaan vasta kun se on rempattu kunnolla!! Saavat kyllä kunnan ukot sen rempata, on monelta tutulta kunnan asunnot rempanneet jos on patisteltu... tajuskoha tuosta nyt kukaan mitään :LOL:
 
Mulla tuli tänään ekaa kertaa sellainen supistus, joka tuntui ihan täysin samalta kuin synnytyssupistukset! Sellaisia hieman kipeitä on tullut jo aikaisemminkin ja kivuttomia ihan viikolta 14 asti. Tuntuipa oudolta! Onneksi tuli vain yksi.

Mahan laskeutumisesta, mulla ei esikoinen laskeutunut koskaan missään vaiheessa, joten kokemusta siitä ei ole. Tämä vauveli on kautta linjan majaillut alempana, mutta ilmeisesti ihan samassa asennossa eli pää alaspäin ja kasvot menosuuntaan, jalat tuntuu tuossa ylhäällä vatsan molemmin puolin:) Päätä ruuvailee vielä joten mitenkään kiinnittynyt ei ole.

Mun kaveri oli saanut poikalapsen perjantaina, samana päivänä kun minun poitsu täytti vuoden! Ensi viikolla on pyysivät katsomaan vauvelia :heart: Tuleekohan itku..

Mulla on vieläkin maha sekaisin, tämä on nyt jo neljäs päivä! Ei se onneksi muuten haittaa mutta kun kotoa ei kauheasti uskalla lähteä kun saattaa tulla kovakin kiire vessaan :ashamed: Muuten olen pirteällä tuulella, saanut paljon aikaiseksi täällä kotonakin eikä miehen ole tarvinnut marmattaa sotkuista:)

Odottelen sitä synnytystapa-arviota, se on siis 11.7. Pari viikkoa siihenkin enää. Huomenna tulee 34 viikkoa täyteen. Mäkin muuten katoin pojan äitiyskortista kohdunsuun tilannetta, ja tässä raskaudessa "kehitys" on ollut noin 6 viikkoa "edellä" mutta se kai on selvää kun toista odotellaan..
 
Heissan!

Kiitos HooÄs jo tuosta valmiista syntyneet-listasta =) Yritin muutes HooÄs tuonne MSN-yhteisöön, mutta en tiedä tuliko "hakemukseni" lainkaan perille?

Scalan vauvan 4-d kuva on aivan ihana :)

Tervetuloa Bibabbaloola, esikoista odottava, didd ja Nucca - onkos kukaan laskenut miten monta meitä jo on =)

Tyksiin meneviä mä laskeskelin pikaseen olevan 13 - saas nähdä bongataanko toisiamme sieltä :) Onko teillä muuten aavistusta mihin auton saa pidemmäksi aikaa (ilmaiseksi?) kun synnärille mennään jäädäkseen? Ei varmasti siinä kohdin murheista suurin, mutta näin etukäteen ajatellen ;) Tuossa muuten linkkiä tyksin synnytysvuodeosastoille: http://www.tyks.fi/fi/681 sivulla alempana lisää tietoa kohdasta "lue lisää"

Tuo Tyksiiin menevä esitietokaavake on vähän yhtä tyhjän kanssa. Siis toki tärkeää tietoa heille synnyttäjän voinnista ja vauvan perintötekijöistä yms, mutta siihen ei saa laittaa mitään toiveita :(

Luin muuten lehdestä taannoin, että Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirissä nousee hinnat elokuun alusta :kieh: Nyt oleva hinnasto TYKS:ssa on synnyttäjältä hoitopäivämaksu 26 ? /vrk ja perhehuoneessa myös tukihenkilö maksaa 26 ? hoitopäivämaksun. Ruoat sisältyvät tähän maksuun.

Bella-Lumia: uteliaisuus heräsi kun kirjoitit, että olet muuttanut "tänne käpykylään" - mekin asutaan melkoisen pienellä paikkakunnalla niin tuli mieleeni, että olettekos meidän kylään eksyneet ;) Miten pitkä matka teiltä tulee Tyksiin?

Kiia08: mulla on kans vähän sama juttu, että vielä toivon menevän vielä pitkään ennen tositoimia... Mä kans epäilen, etten muka tajua milloin pitää lähteä, joskin mulle on kyllä vakuutettu monesta suusta, että sen aivan varmasti tietää sitten...

Tokihan sitä odottaa jo kovasti omaa pientä syliin, ja alitajuntakin siihen unissa tuntuu kovasti jo työstävän. Nyt ihan viime öinä olen nähnyt synnytysunia, edellisyönä näin unta, että mä olin tyytyväisenä omassa sängyssä ja soiteltiin kaikille, että pieni tyttö syntyi just ja on sairaalassa, annettiin mittoja yms (miten niin sekavaa). Viime yönä sitten taas näin unta, että poika syntyi hieman ennen aikojaan enkä ollut ehtinyt pesemään vaatteita (se on tänään työn alla aloittaa jos vaan ilma pysyy hyvänä) ja sitte oltiin kotiuduttu niin pian ettei mulle oltu opetettu lainkaan imettämistä ja vauva sai vaan pieniä hörppyjä toisesta rinnasta :/

Edelliseen liittyen: nukkuuko teidän miehet jo levottomasti? Mies aina välillä ei saa unta moneen tuntiin ilman ihmeempää syytä, ja olen sitä miettinyt, että josko liittyisi synnytykseen liittyvään jännittämiseen tms...

Katham: mulla on sama "vika" ettei ole vielä tullu tipan tippaa rinnoista ja sitä jo odottelee tapahtuvaksi :D Etenkin kun nännit on kuitenkin ajoittain arat.

Tuteista ja tuttipulloista. Niitä kun on neuvottu muutama hommaamaan jo etukäteen, niin kertokaahan että sopiiko Ainu/marimekko -pulloihin eri valmistajienkin tutit? Käykö kaikki eri tutit (Avant, Mam jne...) Kun silläkin kai eroa minkä muotoisesta vauva tykkää imeä? Entäs tuttitutit? Pari eri valmistajien niitäkin? Miten kauan ne vastasyntyneelle tarkoitetut tutit menevät? Kannattaako ennemmin ostaa ikäsuosituksen mukaan esim. 0-7 kk tutteja? Ja onko täysin yksilöllistä tykkääkö vauva luonnonkumisista vaiko silikonisista jne?

Heitsu86: mä ostin myös Prismasta froteealustan Pikku-Piia merkkisen ja 70x100 cm; maksoi muistaakseni 12.90 eli suht tyyris. Ja jos vaan ompelutaitoisia on lähistöllä niin minäkin suosittelen ostamaan harsonkangasta, Jättirätissä maksoi ainakin 2e/metri. Mutta on niitä tosiaan myynnissä myös isommissa tavarataloissa ja noissa nettikaupoissa

Äitilpr: mitä tarkoitit tuossa vauvan sänky/patja kysymyksessä kun kirjoitit: 2en haluis niitä patjan suojuksia laittaa koko patjan suojax.. ku eihän se vauva pysty hengittää jos ne jostain syystä tulee sen naaman eteen.." - siis tarkoitatko juuri noita froteisia suojuksia vai mitä tarkoitat? :eek:

Niin ja saako vauvan sängyssä olla tyynyä vaiko ei? Äiti ja anoppi sanoo ettei saa olla kuin tyyliin tyynyliina, mutta mielestäni olen kuitenkin nähnyt myynnissä vauvan sänkyyn tarkoitettuja pieniä ohuita tyynyjä; joten kertokaahan nyt sitten kokemattomalle.

Ja vielä noista vaatteista: minkä verran 50-56 cm kannattaa hommata? Siis miten pian vauva kasvaa niistä jo ulos? Mulla on koko ajan olo, että mein Vaavi on syntyessään yli 4 kg niin oletan ettei 50 cm mene sitte ainakaan kauaa jos ollenkaan?? Ja ei kai 56 kovin montaa viikkoa? Ai miten niin eka kertaa asialla :whistle:

Triine kirjoitti carriwellin soft drop(seamless drop cup bra) luukkuimetysliiveistä. Mihin saakka noissa on koot ja miten hyvin joustavat? Itsellä kun alkaa jo nyt E-kupitkin ahdistamaan niin en tiedä millaset hinkit omaan elokuulla :kieh: Ja mieluusti haluaisin liivit jo mukaan synnärille.

Kyllä mullakin on ruokahalu kasvanut selvästi, ja painoa on tullut reippaasti täälläkin. Tatjana80 kanssa taidetaan olla melko samoissa kiloissa :ashamed: Toivottavasti niistä tippuu heti ainakin puolet pois...

Jennika1983: mulla on selkävaivoja ollut melko alusta saakka ja sen takia lopulta jäin töistäkin saikkarille. Tukiliiviä/vyötä pidän kun tiedossa jotain extratouhua kuten leipomista tms, mutta se alkaa tunnin parin päästä jo ahdistamaan, eikä Vaavikaan siitä tunnu kauheesti pitävän. Mulle on pahinta paikallaan seisominen ja sohvalla istuminen. Selän venyttely auttaa kovasti mulla.

Meidän vaaviskaisen liikkeet ovat jotenkin "laimentuneet", touhuilee kyllä päivittäin mutta liikkeet ei ole samanlaista mylläämistä kuitenkaan enää. Yöllä havaitsen välillä pikkuisen puuhailut :heart: Hikkailua en mielestäni ole tuntenut vielä lainkaan :eek:

Lääkärinlasta vielä: Meidän oma lääkäri tutkii alku- ja keskiraskaudessa (mulla vkoilla 14 ja 28) ja sitten on kaksi kertaa äitipolilla lääkärintutkimus: rakenneultran yhteydessä sekä vkolla 36 olevassa synnytystapa-arvioissa.

Miten multa aina tulee näin paljon tekstiä :headwall:

Soma & Vaavi 33+2

ai niin eilen nla, jossa kaikki hyvin, Vaavi ilmeisesti pää alaspäin, sf-mitta 32 ja painoa +550 g/vko
 
Mäkin olen miettinyt, että mahdetaanko törmäillä synnärillä tyksissä, kun meitä on kuitenkin aika monta:)

Vauvan tyynyistä... eihän vauva tarvitse mitään tyynyä, mutta joku suojus on pään kohdalla hyvä olla, jos on kova pulauttelemaan niin ei tarvitse koko lakanaa vaihtaa. Tyynyissä kuten muissakin ylimääräisissä esineissä(vauvan sängyssä) on kuitenkin tukehtumisvaara. Ei meillä ainakaan vielä 1-vuotiaallakaan ole tyynyä käytössä. Peittokin on vaan päiväunilla(ohut torkkupeitto) kun yöt nukkuu unipussissa:) Äitiyspakkauksen peitto meillä on jäänyt toistaiseksi käyttämättä, mutta se on kyllä niin isokokoinen että menee varmasti sitten vähän isompana kun ei poju enää unipussia halua käyttää.

Patjansuojuksista suosittelisin kyllä villaista, itse en laittaisi muovia vauvan sänkyyn :/ Tai ainaskin se kannattaa sitten laittaa petauspatjan alle jos sellaisen haluaa laittaa. Meillä oli ihan pikkuisena villainen suojus, kun ei vielä käytetty villahousuja, mutta villisten käytön myötä ei olla tarvittukaan enää:)

Tuttipullon tuteista... meillä on aventin ja ainun pulloja, ja aventilla on ainaskin leveämmät pullonsuut joten en usko että käy.. meillä pulloja on esikoiselta riittävästi kun pullovauva oli, joten vaan uudet tutit täytyy hommata. Meillä on ollut sekä silikonisia että luonnonkumisia tutteja, mutta kaikki "huvi"tutit täytyy kyllä olla symmetrisiä, poika ei ole osannut niitä sellaisia toiselta puolelta viistoja hassunmallisia ollenkaan imeskellä;)
 
neitiperho
No niin,
kotiuduin sitten työterveyslääkärin luota äsken. Oli lääkäri ainakin rennon oloinen. Menin siis hakemaan s-lomaa seuraavalle 1 1/5vkoksi kun kesäloma loppuu nyt su ja ä-loma alkaa vasta 10.7. Lääkärisetä sitten yritti kysellä että mitäs vaivoja mulla on. No luettelin sitten, että kipua lonkassa ja joskus harvoin alaselässä, huimausta, närästystä ja vitutusta. Tokaisi vaan, että vitutukselle ei ole diagnoosia, mutta jospa sitten laitetaan selkäsärky syyksi :LOL:
Eipä kuulemma mielellään enää muutenkaan päästä töihin raskauden tässä vaiheessa, ellei sitten oikeasti hyvin pysty töitään tekemään. Siis tarkoittaen mun työssä. Onhan se tietty aika riski...ja itsekin kun miettii omaa viimeistä työvuoroaan kun potilaan omainen kävi kiinni.

Mutta nyt sekin huoli vähemmän. Nyt sitten vaan jatkaa tätä tylsää oloa kotona tyhjän panttina. Ja toi huono olo ei ota sitten laantuakseen. Onko muilla huonoa oloa aamuisin?? Siis mulla se saattaa tulla vasta muutaman tunnin päästä heräämisen jälkeen ja kestää muutaman tunnin. Verenpaineet ei tänä aamuna ainakaan olleet alhaiset..olen syönyt hyvin. Silti vaan koko ajan huimaa, olo tosi huono, paikallaan olo pahentaa. Nyt sitten tietty alkoi vielä päälle "yllättäen" närästämään ja aamupala onkin jo oksennettu taas ulos.

Täytyy myöntää että oon alkanu jo tottumaan tähän itekseen oloon. Ei haittais yhtään vaikka mies ei huomenna tulisikaan kotiin...oikeesti! Muutenkin kaikki yhteyden otot sen kanssa tän viikon aikana olleet sitä että tapellaan puhelimessa tai viestien välityksellä. Mulla siis taas yleis v***tus miestä kohtaan. :p

Mutta nyt hetkeksi taas lepäämään...päässä pyörii.

 
Heipsan!

Neuvolakuulumisia:

Rv 33+6
Painonmuutos +485g/vko (sen kunniaks vedän just Pätkis mini biteseja) :D
RR 107/70 (laskee ku lehmän häntä)
Pissi ok
Sf-mitta 30cm
Rt-tarjonta
Syke 144
Liikkeet ++

Sf-mitta ei oo kasvanu ku 1cm kahessa viikossa ja terkan mukaan vaavi laskeutunu alemmas ja siitä toi lyhyt mitta. Jee, jotain edistystä sentää! B)

Kahen viikon päästä olis sitte viimenen lääkäri. Pöhköä, ku tos meijän neuvolassa ei oo kesäaikaa lääkäriä, ni joudun eka menee aamul tohon terkan luo ja sit päivällä kaupunkii terveysasemalle lääkärin luo. :/

Soma, ei oo tullu hakemusta. :/ Kokeiles uudestaa.
Ja mun mielestää ihan pienelle ei saa laittaa tyynyä. Jostain niin oon kuullu, enkä esikolle tai tällekkään siis nyt oo laittanu. Ollu pelkästään joku liina pään alla, jos tosiaan tulee paljon pukluja, niin ei tarvi koko ajan vaihtaa lakanoita.

neitiperho, hyvä että sait loppuajan saikkua. Mä ihan kauhuissani jo luulin, että sä joudut menee viel töihin! Sul on aika "vaarallinen" työ, kun aattelee että viimosillaan potilaita kanniskelisit ja törmäisit vaikka mihin hörhöihin. :eek:

Kelan sivuille oli vihdoin tullu päätös vanhempainpäivärahan määrästä. Ja se summa oli ERITTÄIN positiivinen yllätys! =)

Nyt mun pitää alkaa kattoo noita isännän isyysvapaa papereita kelaa varten. Miten niin saamaton mies, ku joutuu vaimoke täyttämää puolesta?!!? :kieh:


 
Triinu Mistä ostit carriwellin soft drop(seamless drop cup bra) luukkuimetysliivit? Löysin niitä kyllä netistä, mutta olisi kiva kokeilla ja ilman postikuluja..

Ja Somalla oli paljon kysymyksiä, joihin minäkin odotan vastauksia.. :D
 
tosta mahan laskeutumisesta ollut puhetta, kävin tänään neuvolassa taasen, (maanantaina oli aika) mä tulen hulluks ton alapään "kirvelyn" kanssa, semmosta juilimista ja tuntuu kuin pissa lirahtas housuun vaikka ei siitä ole kyse ja polttelee ja kirvelee, ei osannut sanoa että mikä on, mutta kuunneltiin äänet ja sano että maha on laskeutunut selvästi.

Uudelleensynnyttäjät: mitä toi mahan laskeutuminen käytännössä tarkottaa, pystyykö siitä enteilemään mitään?

sit noista suppailuista, mul tuntuu ne ristiselässä ja nivusissa älyttöminä menkkajomotuksina. ja niitä tulee...

voi v****u että ärsyttää, ukon työnantaja (semmonen ns.peräkammarin poika) oli tokassu sit ihan pokkana miehelle että eikö se jouda sit jo seuraavana päivänä töihin, kun synnytys on ohi, että ei kai se mikään niin iso juttu ole. ja muutenkin "vähättelee" jatkuvasti jos on esim neuvolalääkäri yms, niin että mitä se ukko siel tekee, naisten hommiahan ne.. :kieh: *ei voi ymmärtää...* :ashamed:

huh, pärjäilkäähän kaikki! =)

t. hosso ja iida 34+ 2
 
Tuttipullon tuteista, sain tuossa tuoretta infoa, että aventin pulloihin käy MAM-tutit.
Meillä on aventinpulloja, joihin itse etsiskelin tutteja...
No saikkua on nyt meitillä tämän viikon sunnuntaihin, jonka jälkeen kuulemma saikku jatkuu.
 
Nyt näky soma sun hakemus ja hyväksyin sut yhteisöön. :wave:
Ja muutamaan sun kyssäriin: Silikoni- ja luonnonkumiset tutit on aika yksilöllisesti mieluisia. Silikoniset on kovempia, mutta meijän esikko suostu vaan niitä käyttämään.
Tuttipulloina meillä oli ja on nytkin tälle tulokkaalle noi Aventin. Ne on ns. koliikkipulloja/tutteja, että vähentää vatsanväänteitä pikkusella.

hosso, tolla laskeutumisella tarkotetaan sitä, että vauva painuu alemmas kohti synnytyskanavaa, alkaa odottelemaan siellä pään kiinnittymistä. Kaikilla ei tota kiinnittymistä tai laskeutumistakaan tapahdu ennen synnytystä, ja silloin äiti joutuu ponnistamaan ensin vauvan alas ja sitten ulos.
En mä tiedä voiko siitä mitään varsinaisesti ennalta tulkita, että vauva syntyy "ajoissa". Itelleni ainakin yritän todistella tolla, että tää meijän pikkunen syntyis ennen la:ta ton laskeutumisen varjolla. :D Rupee meinaan todellakin kyrsimää tää oottelu jo...

Ai hitto, mua on nyt juilinu puol tuntii tonne alapäähän. Kummaltaki puolelta alavattaa nipistelee ja särkee. Mut en valita...Hyvä vaan, että juilii... B)

 
Soma: Mä oon ainakin kaikilla kolmella lapsella pitäny ihan vauvasta asti jo tyynyä. Sellaista tosi ohkaista, jota myydään esim. Anttilassa (ainakin sillon). Edellisen synnytyksen jälkeen oikein kysyin asiaa neuvolasta ja antoivat kyllä luvan tyynyä käyttää. Kuka tekee mitenkäkin....

Soma: Onneks löytyi toinenkin, jolle on painoa tullut reippaammin lisää. Mä en edes päivässä kauheesti syö enkä herkuttele, ja silti paino tahtoo nousta. Aluksi se nousi kilo/viikko vauhdilla. Nyt on tasoittunut, mutta silti reilut 600 g vielä tulee viikossa. Toivottavasti pystyn taas imettämään sen 5 kk tai enemmän, mitä edellisen aikana. Silloin sain hyvin kaikki ylimääräiset kilot pois ja vielä muutama ylimääräinenkin lähti!!!

Eilen peruin serkun (mies) lapsen kummiksi menemiseni (LA niillä 1.9.). Serkku on edelliselle lapselle kummina eikä se oo lasta muistanu oikeestaan millään lailla. Jouluna ei tullut korttia, synttäreille ei tullut eikä edes korttia laittanu, ristiäisiin ei tuonut mitään (monta viikkoa myöhemmin antoi 20 e) ja sain hakea sillä vauvalle mitä halusin. Jos olisin kummina sen lapselle, niin tottakai olisin ollu sille yhtä "vittumainen" etten olisi leikkiny ainakaan mitään hyvää kummia, kun ei sekään muista omaa kummilastaan. Parempi perua koko homma kuin olla vittumainen kummi. Nyt se sitten on suuttunut asiasta vaikka eilen oli toinen ääni kellossa. Ei voi mitään sillekään.

Jahas, ei täs erikoisempaa taas ollut tällä kertaa. Jos en enää ehdi koneelle, niin oikein hyvää viikonloppua kaikille ja toivotaan, että ne lämpimät kelit jo sieltä tulis :D
 
Kiitos HooÄs, kävinkin heti yhteisössä kurkkimassa ja tulin tänne vielä uudestaan sitä mainostamaan, että tulkaahan porukalla sinne :) Etenkin varsinais-suomalaisia ja tyksiin menijöitä sinne kaipailen, mutta tietty kaikkien kanssa on mukava jakaa tietoja hieman yksityisemmin kuin täällä julkisesti ;)
 
Äitipolilla käyty tänään sokerikontrollissa. Dieetti tiukemmaksi. Ei ollenkaan sokeria. Jos tulee ylityksiä niin aloitetaan insuliinihoito. Vähänkö tuli paineita asian suhteen!!!
En todellakaan halua insuliinipiikille joutua. Sokeria olen parina päivänä nauttinut koska ravitsemusterapeutti sanoi että se on sallittua vähäisissä määrin ja nyt sairaalassa oltiinkin ihan ehdottomia sokerin suhteen. Ei nuo terveyskeskuksen diabeteshoitajat ja ravitsemusterapeutit tiedä noista raskausajan jutuista lähes mitään, saisi olla raskaana oleville omat hoitajat...
Vauvan painoarvio tällä hetkellä 2250g mikä oli vähän keskikäyrän yläpuolella. Ei siis syytä huoleen jos vaan nuo sokrut nyt pysyy viitearvojen alapuolella.
 
Mahan laskeutumisesta: ei välttämättä kerro yhtään mistään... mulla oli esikoinen alhaalla tosi aikaisin (en muista viikkoja) mut pomppas joskus rv 35 jälkeen takas ylös ja laskeutui uudelleen vasta synnytyssalissa kun vedet meni... tää kakkonen on viihtynyt hyvin alhaalla jo jostain viikosta 18-19 asti, sillon mulla olikin niitä "kivoja" liitoskipuja ja jo kävely oli hankalaa. Sinne on vauva nyt kuitenkin muokannut sopivan paikan itselleen, eikä oo ollut kipuja sen takia - eikä myöskään oo närästystä tms. kun on maha alhaalla :). Monet hokee, et jos maha on alhaalla, se olis merkki siitä, et synnytys ei oo kaukana, mut ainakaan mun kohalla se ei oo pitänyt paikkaansa. Limatulpan irtoominen/lapsiveden meno taitaa olla ne ainoot varmat merkit pian alkavasta synnytyksestä... tosin kaikilta ei tuo tulppakaan irtoo/ei huomaa. Plus tietty synnytyssupparit, mistä ei todellakaan voi erehtyä, takuulla jokainen tietää, milloin on tosi kyseessä :D

Sit noista vaatekoista, niin meillä esikoinen oli 3940g ja 50,5cm syntyessään. 50cm vaatteet meni ekan kuukauden, 56cm toisen, 62cm kolmannen jne. 74cm tais olla eka koko, mikä meni useemman kuukauden(?). Mutta muistattehan, et esim. Kappiksen vaatteet on paljon suurempia, mitä HenkkaMaukan, että ei pelkästään siihen kokolappuun voi tuijottaa... nytki meillä esikoisella käytössä 98-116cm vaatteita, valmistajasta riippuen...

Ja hei, jos joku löytää TAVALLISIA COLLEGEHOUSUJA jostain, ni vinkkaisko?! Oon koittanut ettii niitä sekä vauvalle että esikoiselle, mut mistään ei tunnu löytyvän tavallisia, pehmeistä materiaaleista tehtyjä. Aina on paljon saumoja, mitkä hankaa, tai tosi kova materiaali, mikä ei sit varmaan tunnu mukavalta leikeissä... tai sit kangas on muuten ihan p...stä ettei kestä montaakaan pesua...
Täytyykin pistää tuo imetysliivimerkki muistiin, oikeesti tukevat imetysliivit tuntuu olevan myös kiven alla. Kiitos vinkistä!

Soitin tänään labran tulokset, vähän oli arvot koholla, mut ovat kuulema aina raskausaikana, eli ei tarvii huolestua. Hemppa oli labran mukaan 113, kun neuvolan pikatestissä näytti 120. Eli rautaa naamaan vaan. Spartocine oli tähän asti ainoo mun mahalle sopiva rauta, mut se on poistunut markkinoilta (tätä mun tuuria) nyt kokeilen retaferia ja ainakin eka viikko mennyt ongelmitta, kun oon ottanut vaan 2-3 päivän välein, miten nyt muistan... siinä on kuitenkin paljon enemmän rautaa yhdessä tabletissa, mitä tossa spartocinessä oli.

 
Neuvolauutisia tältä päivältä:

Vauva on kasvanu normaalisti ja ilmeisesti pitäis olla ylösalaisin eli oikeinpäin (taas tämä Rexona-mainos :D ), SF-mitta 27 cm. Mulle oli tullu painoa viikossa melkein kilo! :whistle:
Hemoglobiini suht' alhaalla: 109

En oo vielä alkanu syömään rautaa, mutta nyt vois jo harkita. =)
 
Bibabbaloola, mulla olis muuten aika varma veikkaus sun nimen alkuperästä. Oliskos Francinea? :wave: Jos on, niin voi, että mä tykkään siitä biisistä! Typykkä ei muuta kuunnellukaan kun sitä, kun oli vuoden ikänen. Hytky, heilu ja laulo poppoppoppop kaiket päivät :LOL:

Ja kiitos mairo tiedosta, nyt sitten täytyy miettiä mihin väliin muistan ajottaa sen toisen rautatabletin. Sen yhden oonkin ottanu öisin.

Tällä kertaa ei muuta :wave:

Emeelia
 
Hei!

http://www.babyidea.fi/imetys/carriwell/stdropcup.html

tuolta löytyy koko taulukko. tuossa nuo liivit erinmalliset, ku oli ne hakaset ja imetys "osa" hieman erinlainen.

oulusta liivit ostin taikapilvestä. googleen carriwell, niin löyty jostain ne jälleenmyyjät myös.

Tuosta mahan laskeutumisesta. esikkoa kun odotin, niin sf- mitta ei kasvanu enää vko 33 jälkeen yhtään, roikku kyllä alhaalla pitkään ja kaikki meinas et syntyy aikasemmin. syntyi 39+4 :D

Hemuli80 viime vuonna ostin lindexiltä vauvalle collagehousut, niissä on leveä "löysä" resori, jonka saa kaksinkerroin tai sit tulee kainaloihin saakka. ja ovat kyllä pehmoiset. siellä oli muutenkin tosi sieviä vauvan vaatteita.

hitsi mikä jumppa taas menossa
|O sattuu ku survoo noita kantapäitä nahan läpi!!

viime yönä sain pitää masuasukkia kädestä :heart: näin unta et työnsi käden nahan "läpi" ja minä pidin siitä kiinni. ensin sattu kipeetä varmaan veti taas kantapäällä pitkin mahaa. ja sit tuli käsi esiin :D

hyviä öitä kaikille!

triine 31+4

Nucca näytti jälleenmyyjät löytyvän tuosta samasta linkistä!!
 

Yhteistyössä