Esikoisen odottajia Jyväskylästä?

Täällä pian 25-vuotias kaksikuisen miehenalun äiti, toivottavasti huolitte joukkoon! :) Muutettiin vasta joulukuussa Helsingistä Jyväskylään niin tuttuja (varsinkaan lapsellisia) ei vielä hirveesti ole. Asutaan Mannilassa, pari kilsaa Palokankeskuksesta kaupunkiin päin.

Käytiin meidän junnun kanssa esittäytymässä perhevalmennuksen Elämää vauvaperheenä -kerralla maaliskuussa, en tiedä oliko joku teistä mahdollisesti siellä. Itsekin vastailen mieluusti raskautta ja synnytystä ym. koskeviin kysymyksiin! Itseäni ainakin harmitti kun ei ketään sellaista tuttua ollut jolta olisi voinut asioista kysellä. Tai no, oma äiti ja mummo, mut asiat on kuitenki jonkin verran muuttunu parinkymmenen vuoden aikana. Paitsi se itse synnytys taitaa olla yhtä tuskainen prosessi edelleen. :D

Mielelläni kahvittelu- ja vaunulenkkiseuraa otan vastaan sitten kun vauvat saatte syliin. :) Tai mikä jottei jo nyt.

Terveisin, Jenna
 
Tervetuloa mukaan vaan Punna.
Miten oot(ootte) viihtynyt Jyväskylässä? Mannila on kivaa aluetta, tulee suht säännöllisesti lenkkeiltyä kaverin ja koirien kanssa siellä. Et jos joskus sattuu vastaan tulemaan kaks kälättävää ihmistä yhen ison mustan ja kahen pienen valkosen vuffen kanssa, ni mut löytää (ainakin toivottavasti) sen mustan hihnan päästä :D.



Tuosta vauvan asennosta, viimesen neuvola käynnin mukaan junnun pitäis olla RT, toivottavasti ei lähe hirveesti enää sompailemaan. Kovastihan tuo tuolla viellä liikkuu ja riekkuu, onneks yöt on ollu rauhallisesti. Lenkkeillessä huomasin, et jos hiljensin tahtia/pysähyin niin heti juniori muistutti olemassa olostaan. Kun jatko taas reippaasti matkaa, hiljeni juniorikii :) . Saa nähä, miten paljon sitä sitten juniorin synnyttyä joutuu pikkusta kanniskelemaan ja millä vauhdilla!

Lauantaina ois tarkotus lähtee sinne sairaalaan kuunteleen se luento. Mieluiten ois venyttäny sitä viel vähän pidemmälle, mutta yllättäen rupee vkonloput loppumaan kesken eikä isäntäkään oo kauheen montaa lauantaita kotona. Millon te muut ootte ajatellu käyvänne sairaalas vai meinaatteko käydä ollenkaan?
 
Kiitos kivasta vastaanotosta. :) Pitääpä harrastaa koirabongausta lenkkien lomassa. :)
Jyväskylä on kyllä kiva kaupunki, on vaan ollu totuttelemista kun ei ollu oikein entuudestaan lainkaan tuttu kaupunki. Mut nyt osaan jo ajaa kotoa neuvolaan ja kauppaan! :D

En lukenu noita vanhempia viestejä, mutta kirjottelenpa nyt itsekin tuosta vauvan tarjonta-asiasta. Meillä ei vauva laskeutunut ollenkaan eikä kääntynyt edes kokonaan pää alaspäin vaan oli kallellaan oikeeseen nivuseen päin. Kävin 40+2 viikolla sitten ultrassa ja katsoivat että rupeevatko käynnistämään tai kääntämään, mut sanoivat että kyllä se itsestään vielä kääntyy ja lähtee tulemaan.

No, lapsivedet meni sitten 41+1 viikolla vaikkei vauva päällään kohdunsuuta painanutkaan ja kohdunsuu oli pari senttiä auki sairaalaan mentäessä. Seuraavan yön kärvistelin supistusten kanssa (oli muuten outo fiilis kun supisteli, ei supistellu koko raskauden aikana juuri ollenkaan) ja aamulla siirryttiin synnytyssaliin, mutta herra ei halunnut tulla riittävän nopeesti (aukesi 24 tunnissa seitsemään senttiin) joten leikkasivat kiireellisenä. Ja muutaman päivän päästä lääkäri sitten sanoi, kun käytiin leikkaus läpi, ettei vauva ois mitenkään ponnistamalla päässyt tulemaankaan sieltä. Ihmettelin sitten vaan jälkeenpäin että miksei viikkoa aikasemmin sen ultran tehnyt lääkäri ruvennut asiaa enempää tutkimaan. Vauva oli kuitenkin ollut samassa asennossa jo kolme kuukautta! Eli kannattaa ehkä sitten vähän lääkäreitä patistella jos vauva on vinossa ja laskettuaika jo mennyt..
 
Jopas meitä alkaa olemaan monta täällä ja keskustelu käy vilkkaana, hyvähyvä! :) Itsekin pitäs yrittää useimmin kirjotella, mutta kun päivän istuu koneen äärellä töissä niin ei iltasin enää hirveesti jaksa koneella nököttää.. :/

Tervetuloa mukaan joukkoomme Punna! Kerropas meille tuoreen äidin kokemuksia arjesta pikkuvauvan kanssa?? :) Niin ja tässä vaiheessa kun hankintoja ollaan tekemässä niin kiinnostais erityisesti millaisella vaatemäärällä sitä oikein pärjää alussa? Tiettyhän vauvat on yksilöllisiä ja näin, mutta osuiko teillä vaatehankintojen määrä suurinpiirtein kohdilleen vai joutuiko heti ostamaan lisää/jäikö paljon käyttämättä? Olettekos mistä päin alunperin kotoisin ja mikä teidät toi tänne Jyväskylään? Garnetia myötäillen Mannila on tosiaan kivan näköistä aluetta, itsekin voisin sinne kuvitella muuttavani.

Toivottavasti Jebbiksellä helpottaa selkäkivut saikun myötä. Itsekin tosiaan selkäkivuista vuosia kärsineenä voin vaan kuvitella miten rankkaa se on vielä kaiken lisäks raskaana ollessa. On kyllä vähän ihmeellistä lääkäri/neuvolatouhua siellä sun alueella.. Monesti kyllä julkisella puolella tuntuu, että saa ite olla hirveen aktiivinen, että saa hoitoa ja vastauksia kysymyksiin. Ja että on vähän oman onnensa nojassa. Samaa sanoi mulla neuvolatäti noista harkkasupistuksista, ettei niistä oo haittaa vaikka ilkeeltä tuntuvatkin. Kai se on siihen sit luotettava.

Garnet, juu kyllä ne muutaman viikon takaiset mahakivut jäi sillon sinne sairaalaan eikä oo onneks tullu takas. Toivottavasti ei tuukaan, sen verran kovaa se kipu kyllä oli. Äippäloma alkaa mulla 16.5. eli vajaat neljä viikkoa ois vielä töitä. Tän viikon jaksoikin taas ihan hyvin. Pikku hiljaa pystyy enemmän antamaan omia töitä pois kun saa opetettua niitä muille ja taakka kevenee. Huomenna mulla onkin vapaapäivä joten pidempi viikonloppu edessä, jee :) Ens viikolla sit taas täys viikko töitä, katsotaan miltä näyttää. Saikku kummittelee koko ajan mielessä ja päätin, että jos on jonain aamuna yhtään sellanen olo, ettei vaan jaksa niin sit jään kotiin.

Meillä molempien perheet on ottanu vauvauutiset hyvillä mielin vastaan. Tää meiän vauveli on ensimmäinen lapsenlapsi molempien vanhemmille, joten onhan se ihan uus juttu. Varsinkin tulevat mummot on aika innoissaan :) Kummankaan puolelta ei oo tullu liikaa hössötystä eikä neuvoja oo juurikaan sadellut. Arvostan sitä kyllä paljon. Vaunuhankintoihin osallistuivat molemmat reilulla kädellä ja mun äiti on kovasti kutonut sukkia ja muuta neuletta jo syksyä varten vauvalle :) Voi Garnet, sun appivanhemmilla on tosiaan tainnu vähän mopo karata käsistä, varsinkin toi sairaalaan reitin ettiminen tuntuu pikkasen liioittelulta! :D Hyväähän varmasti tarkoittavat, mutta rajansa kaikella. Koita vain rohkeasti sanoa, että tarvitsette nyt omaa tilaa kun vauva tulossa ja ihan uusi elämäntilanne edessä. Tai pistä mies sanomaan jos et itse kehtaa :)

virvuli, aika rankka alku ollut sulla esikoisen kanssa :O Onneksi kuitenkin loppu hyvin, kaikki hyvin. Varmasti kuitenkin jättää jonkinlaisia pelkoja tuollaiset kokemukset. Uskon, että tuollaisen synnytyksen jälkeen sitä vauvaa osaa arvostaa vielä pikkuisen enemmän, kun se todellakin on ihme! Hyvä, että sulla oli hyvä henkilökunta sairaalassa silloin tukena :) Juu kerrotaan sitten synnytyskokemuksia toki. Aika hyvin kyllä sulla pysynyt paino aisoissa tässä raskaudessa, ihailtavaa. Ja joo, eihän se Tikkakoski sillein kaukana ole, mut itse en vaan hirmuisesti nauti autolla ajosta, paitsi kesällä. Ja kahta autoa sinne muutto vaatis, kun meillä on miehen kans niin eri työajat ja bussilla en lähtis tuollaista matkaa kulkemaan, maksaa ihan hirveästi ja matkoihin kuluu tuhottamasti aikaa, kun senkin ajan voisi viettää perheen kanssa.. Kerran oon pikkukylässä asunut nuorempana ja sieltä kulkenut bussilla kaupunkiin enkä kyllä lämmöllä muistele niitä aikoja, tosin se paikka nyt oli muutenkin aika kamala.. :) Vähän vanhempana ja sitten kun lapsia ois useampi, voisin kuvitella maaseudulle muuttoa mut vielä en. Mut tosiaan mielelläni kuulisin sit sun kokemuksia :) Onko siellä Tikkakoskalle muuten terveyspalveluita? Kun oon ymmärtäny että ainakin yks mun raskaana oleva työkaveri joutuu käymään sieltä Palokassa asti neuvolassa?? Juu rivarikolmiota etsiskellään eikä näköjään olla ainoita, sen verran kuumille kiville tuntuvat menevän..

Pääskyli, meillä on ollut lähes joka kerta oma neuvolatäti. Ainoastaan lääkärineuvolakäynnillä, kun tapasin ensin neuvolatädin, oli eri henkilö. Ja nyt seuraavalla kerralla on kans joku muu, kun sattui aika sellaselle viikolle, ettei meiän oma täti oo sillon töissä. Tosi kiva neuvolatäti on meillä, tykkään paljon. Ja muutenkin tuo neuvolatoiminta on yllättänyt positiivisesti, odotukset kun ei ollut kovin korkealla mitä julkisiin terveyspalveluihin tulee.. :) Voi että kun kurjasti meni sulla toi äitiysrahapäätös ja noin pienestä jäi kiinni :/ Toivottavasti saisit oikaisun siihen! Sillä 18 e/pvä kyllä ostais jo vaikka mitä. Itekin hain sitä rahaa puolen vuoden tulojen perusteella, mutta en usko että ne ois ihan sitä 20 % noussut. 2010 mulla oli kuitenkin täydet lomat ja lisäks edellisen työpaikan lopputili osui siihen loppuvuodelle niin sekin vielä nostatti tuloja. Tähän viimeiseen puoleen vuoteen taas ei osu mitään lomarahoja, vaikka palkka onkin nyt parempi kuin vuonna 2010, niin ei taida silti ihan riittää. No, ei voi sit mitään..

Meillä oli tiistaina neuvola. Kaikki hyvin siellä, verenpaine pysyy edelleen matalana ja hemoglobiini on hyvä. Vauvan syke oli 130. RT-asennossa tuntui olevan edelleen. Siinä mittauksen aikana neuvolatäti oli tuntevinaan parikin supistusta, kun maha oli niin kovana. Kai ne sit niitä tosiaan on, ite kun oon vähän arponut, että mitkä nyt on supistuksia ja mitkä jotain muuta.. Pian pitäs kuulemma itekin pystyä mahan päältä tunnustelemaan, miten päin vauva siellä on. Nyt musta tuntuu, että se on aika lailla samassa asennossa koko ajan. Ainakin potkuu tuntuu koko ajan eniten tohon navan vasemmalle puolelle. Välillä tosin niitä tuntuu myös aika ylhäällä vatsaa, jospa se poika sillon oikoilee jalkojaan :) Kovaa mylläkkää tuo kyllä on nyt pitänyt, varsinkin iltaisin. Välillä on pitänyt ihan pyytää sitä rauhoittumaan :)

Garnet, tuuhan sit kertomaan kokemuksia synnytysvalmennuskäynnistä ja viimeisimmät uutiset sairaalan rempasta! Meillä olis tarkoitus mennä sinne käynnille 5.5. Se on meillä kans melkein ainut toukokuun lauantai joka sopii ja kesäkuulle asti en halua sitä käyntiä venyttää. Hui kamala kun aika rientää näillä loppuviikoilla. Sillon alussa tuntui että viikot vaan mateli :)

Nyt pidennetyn viikonlopun viettoon ja huomenna pinnasänkyä metsästämään! Joudutaan varmaan sittenkin ostamaan se uutena, kun ei oikein mistään löydy valkoista sänkyä käytettynä, muun värisiä kyllä. Babystylessa ei kuitenkaan ihan hirveän hintaisia olleet, jospa sitä raaskis sen verran sijoittaa niin ois yks hankinta sit vähemmän mietittävänä :)

Hyvät viikonloput!
 
Nemesiss, Tikkakosken terveyspalveluista ihan sen verran, et kyllä siel ne peruspalvelut on. Jännä, että sun työkaveri käy Palokassa neuvolassa.. Nimittäin mä käyn just Tikkakoskella neuvolassa ja asun tosiaan Puuppolassa.
Toivottavasti löydätte mieleisen sängyn!

Pitää tulla sitten kertomaan, millanen se sairaala käynti on, vähä meinaa jännittää :) .
 
Huomenta!

En osaa vielä nukkua pitkään, kun töiden takia oon tottunut heräämään kuudelta.

Tervetuloa joukkoon Punna!

Garnet: Mekin ollaan menossa sinne sairaalalle nyt lauantaina. :) Miehen töistä johtuen tää alkaa olemaan ainoa mahdollisuus. En tiiä, paljonko siellä on sakkia yleensä, mutta tuu moikkaamaan, jos bongaat. Me ollaan ne majakka ja perävaunu, mulla on punanen tukka ja kulmarenkaat. :D

Noista sukulaisista semmosta, että mun vanhemmille tää on eka lapsenlapsi ja sitä myöten tietysti ovat tosi innoissaan. Koska mun vanhemmat on melko iäkkäitä, niin mun äiti on jo varmaan seittemän vuotta sitten virkannut vauvapeiton ja töppöset ja tumput tulevalle lapsenlapselle, jos hän ei sitten enää jaksa neuloa, kun vauvoja alkaa tulemaan. Eli ei oo ollut yhtään painostusta... ;) Mutta nyt se on ollut mulle kyllä just sopivana tukena, vaikka asuukin kaukana.
Miehen vanhemmat suhtautuu kans aika rauhallisesti, kun niillä on jo miehen veljen tenavat mummutettavana.

Pahin hössöttäjä on kyllä ollut mun isosisko. Se on meistä ollut aina se, joka on enemmän ollut vauvojen kans tekemisissä, ja nyt se kertoo mulle, miten asiat kannattaa tehdä ja miten ei missään tapauksessa voi tehdä. Siis ei silläkään oo omia lapsia, mutta se on hoitanut niin paljon kavereiden ja sukulaisten vauvoja. Se esimerkiksi julisti mulle puhelimessa 20min. miten hoitotason/-pöydän kannattais olla makuuhuoneessa eikä kylppärissä, niinku mä suunnittelin.
Sitten, kun se tuli ensimmäistä kertaa käymään tässä uudessa kämpässä, niin se totesi heti: "Tietysti se hoitotaso tulee tohon pesukoneen päälle, eihän se mahdu muualle." ...niin, itsehän en osaa mitään ajatella, että kiitos vaan, kun kerroit.
Tietty tässä hormonihuuruissa itekin ärtyy nopeemmin sen paasaukseen, onneksi en kuitenkaan oo sille vielä kilahtanut. Mutta voi olla, että jossain vaiheessa ärähdän.
Oho, tulipa tilitys. Sori, mut oli näköjään patoutumia.

Ai niin, eilisestä neuvolasta sen verran, että oon nyt kuukauden vetänyt lisärautaa purkista, niin Hb oli ihan sama kuin ennen kuuria, 117. Ei se vaan halua nousta. : /
Ja oli hyviäkin uutisia. Sf-mitta menee yläkäyrällä, mutta kun se haastatteli mua meidän äidin synnytyksistä jne, niin tuumasi, että taitaa vaan olla sukuvika, että ihan pieni vauva sieltä ei varmaan tuu. Mutta ei kuulemma vaikuttanut erityisen isolta nyt vatsan läpi tunnusteltunakaan.
Mutta, koska hänellä on tapana näissä yläkäyrätapauksissa laittaa erikseen lääkärikäynnille, niin mäkin pääsen parin viikon päästä ultrattavaksi vielä nlalääkärille. :) Eli pikkuinen kurkkaus vielä salamatkustajaan etukäteen.
Itsehän oon koko ajan henkisesti valmistautunut siihen, että mun vauva ei tule olemaan alle nelikiloinen.

Jep, yritin taas tulla kirjoittamaan jotain nopeasti, mutta taas tästä tuli tämmönen romaani. Nyt päivän seikkailuihin!

Mukavaa päivää kaikille!
toivottaa Pääskyli 35+0 (hui!)
 
Nemesiss: Juu Tikkakoskella tosiaan on hyvin palveluja. Tk, neuvola, hampilekuri, apteekki, pari kauppaa, kioski, kirjasto satutunteineen, jäähalli, lenkkipolut, puisto :D..Riittää mulle hyvin ;). Jos uutena ostat pinniksen niin suosittelen sellaista josta voi laskea laidan, säästää selkää hirveästi (varsinkin sitten kun vauva on vähän isompi jo)

Vauvan vaatteet: Niitä ei ihan hirveästi kannata hankkia, jäävät todella nopeasti pieniksi..Eikä kaikkia uutena, kirpparilta saa uudenveroisia paljon ja säästää rahapussiakin ;).
Itselläni kyllä on vinopino pojalta jääneitä ja jos nyt 27 pv selviäis kumpaa odotellaan, niin vois sit ehkä ostella tytölle kesäbodeja.
Ainut että sitten 5-6kk iässä kun vauva rupeaa maistelemaan soseita, niin voi olla hyvä että niitä vaihtovaatteita löytyy..Meillä pieni herra oli ainakin kova sotkemaan :D. Eikä ruokalapuista aina ollut hyötyä.
Rautalääkekin on todella sotkevaa..Jos vauva puklaa sen saannin jälkeen, niin vaate vaan heti likomaan tahranpoistoaineeseen niin voi olla mahkuja saada pois.. Muuten jättää ikävän keltaisen tahran esim. valkoisiin vaatteisiin.

Punna: Tervetuloa jkl:ään ja onnea pikkumiehen johdosta <3!
Mannila on tosiaan kivaa seutua ja lähellä palveluja.
Minullakin tosiaan jo ennestään on kohta kolme vuotias poika ja heinäkuussa syntyy toinen. Kahviseura kelpais, nyt kun saikulla joutuu aikaa viettemään turhankin paljon.

Garnet, nemesiss: Juu yhdyn tuohon nemesiksen lauseeseen "mies asialle vaan, jos itse ei rohkene" :)! Meilläkin neuloo miehen äiti kovasti sukkia ja vaatteita, arvostan todella:). Hän onneksi neuloo vielä meidän mieleisillä väreilläkin.

Meillä vauvalla rt ollut jo vk:sta 20+2 (helmikuussa). Käydään useammin gravidassa kuin muut, ihan varulta. Seuraavat todella tarkkaan ja hyvä niin. Rauhoittaa mieltäkin.
KYSYKÄÄ vaan neuvolalääkäriltä/ neukkutädiltä rohkeasti, jos jokin mieltä painaa tai jos ei lääkärin diagnooseista ymmärrä.

"Miten oikeat supistukset ja ennakoivat supistukset eroavat toisistaan?
Ennakoivia supistuksia (Braxton Hicks) useimmat kokevat noin 20. raskausviikosta lähtien. Ne alkavat vatsan yläosasta, siirtyvät sieltä alaspäin ja hellittävät sitten. Tavallisesti ennakoivat supistukset kestävät puolisen minuuttia kerrallaan, mutta voivat joskus jatkua vähän pitempääkin. Ennakoivat supistukset eivät ole oikeita supistuksia, mutta jos et ole aiemmin kokenut oikeita supistuksia, eroa voi olla vaikea tunnistaa.
Näin tunnistat ennakoivat supistukset:
ne menevät yleensä nopeasti ohi
ne tuntuvat erilaisilta tai häviävät kokonaan, jos vaihdat asentoa
ne eivät ole säännöllisiä
ne eivät tule aaltoina
ne eivät yleensä voimistu
Sanotaan, että jos pystyt nukahtamaan supistusten aikana, kysymyksessä eivät ole oikeat supistukset. Jos supistukset alettuaan voimistuvat, jatkuvat pitkään ja jos niitä seuraa selkä-, vatsa- tai lantiokipuja, kyseessä voivat olla oikeat supistukset. Ota tällaisessa tilanteessa heti yhteyttä lääkäriin." -Lainaus vau.fi sivulta-

Supistuksia on täällä ollut jo reilu kk..Tosin välillä harkka: kivuttomia, osittain vatsaa kovettavia, liikunnan/siivouksen yhteydessä ilmenee useimmiten [ainakin mulla], menee tosiaan nopeasti ohi tai asentoa vaihtamalla.
Välillä on taas ollut noita synnytystä enteileviä (tavallisesti kivuttomia, mutta voivat joskus olla tosi kipeitä [mulla tällaisia ja silloin pitää huolestua erityisesti, jos siis rv:itä ei riittävästi] kovettavat koko vatsan, tulevat tiheästi, mutta voivat olla kuulema myös epäsäännöllisiä) :/.. Silläpä saikulla.
Synnytystä entilevät on nyt onneksi jääneet pois, mutta harkkasuppareita tulee usein, vaikka otan levon kannalta.
 
Nemesiss: Itse olen tuolta Etelä-Karjalasta Imatralta, mies on täällä Jyväskylässä syntyny ja asunu ennen kun 2008 muutettiin yhteiseen talouteen Helsinkiin töiden perässä. Jouluna 2010 mentiin naimisiin ja sitten ruvettiin etsimään ihan omaa asuntoa kun tuntui typerältä maksaa 45 neliön kaksiosta tonni vuokraa kuussa. Ja todettiin että Helsingin asuntomarkkinoilta ei meille löydy tarpeeksi halpaa asuntoa ja päädyttiin sitten Jyväskylään perhettä perustamaan. Ja nyt on sitten toiset lapsen isovanhemmatkin samassa kaupungissa, mikä on ollut ihan kiva. On kiva viikonloppuisin käydä anoppilassa ruokailemassa kun ei itse jaksa kokata.. :p

Vaatteista sen verran, että itse tuli innostuksissaan ostettua turhan paljon niitä 50 senttisiä vaatteita. Meille lupailtiin koko raskauden ajan pientä vauvaa, joten uskaltauduin sitten ostamaan yhdet potkuhousut, kolmet puolipotkarit, viisi bodya.. siis niiden pakkauksessa tulleiden lisäksi. Vielä sillon viikolla 40+1 eli viikkoa ennen synnytystä lääkäri sanoi ultrassa että maksimissaan 3300g:n poika. Noh, syntymämmitat: 52 cm ja 4010g. Kyllä nuo 50 senttiset meni sen ekan viikon ajan, mut sitten jäi jo liian pieneksi. Eli sanoisin että ei kannata ostaa kun ehkä 1 body ja 1 puolipotkarit, pakkauksessa tulee 50 senttiset potkarit, puolipotkarit ja body. Meiltä saa kyllä tulla kirppistelemään noita pieneksi jääneitä vaatteita.. ;)

Nyt poika on 2 kk ja 3 päivää, maanantaina käytiin neuvolassa ja jätkä on jo 60 cm. Jotkut 56 cm bodyt menee vielä just ja just, mutta onneksi kaikki rotinoiksi saadut vaatteet on ollu 62 cm joten niitä ollaan pari viikkoa jo käytetty. Eli kannattaa miun mielestä sanoa kaikille jotka vaatekokoa kyselee, että ostavat 62 senttisiä. Itse kannattaa ehkä sit ostaa niitä 56 senttisiä. Innostuin Helsingissä ostamaan Benettonin ja Tommy Hilfigerin ym. merkkivaatteita mut kaikkia on käytetty ihan vaan pari kertaa.. :/

Nyt pitäis lähtee kaupungille liitelemään, huomenna on ristiäiset vihdoinkin, niin puuhaa riittää! Palataan!

Niin ja virvuli: Kahvitellaan ihmeessä joku päivä! Meilläkin on päivät aika tylsiä kahdestaan junnun kanssa. :)
 
Kiitos vaatevinkeistä Punna ja virvuli! :) Oon yrittänyt hillitä itseäni ja olla ostamatta vielä ihan kauheasti vaatteita, mutta kylläpä niitä vaan on jo kertynyt jonkin verran, huomasin tänään kun aloin ensimmäistä satsia pesemään.. :D Kirppikseltä ja huuto.netistä oonkin aika paljon ostanut, joten rahaa ei onneks oo hirveesti niihin kulunut. Toki joitakin uusiakin ihanuuksia on pitänyt ostaa. Rakastan vauvanvaatteita, voisin viettää tuntikausia niitä hypistellessä kaupoissa!

Noissa käytetyissä vaatteissa huomasin nyt vaan yhden huonon puolen: ostin aika alussa jo huuto.netistä ison paketillisen käytettyjä vauvanvaatteita ja siinä perheessä mistä vaatteet tuli, on kissa. Oon kissoille allerginen ja varsinkin nyt raskausaikana allergia on vielä pahempi. Aattelin kuitenkin, ettei se haittaa, että saan vaatteet puhdistettua karvoista/hilseestä. Kovin helposti se ei kuitenkaan näytä käyvän, vaikka eilen ensin vedin kaikki vaatteet läpi tekstiiliharjalla (melkonen homma!) ja tänään pesin, niin vieläkin tuntuu, että nenä kutisee niitä käsitellessä :S Toivon vaan, ettei niistä nyt leviä se hilse ympäri kämppää ja varsinkaan mun omiin vaatteisiin. Ois ehkä kantsinu jättää toi vaatepaketti ostamatta, mutta kun se oli niin edullinen ja siinä oli niin paljon vaatetta.. Eli siinä mielessä en ihan hirveesti enää uskalla kirppariltakaan ostaa vaatteita, kun niistä ei ees tiedä onko ollu kissaperheessä. Mutta onneks nyt ei enää juuri mitään tarviikaan vähään aikaan ostaa. 62 cm kokoo meillä onkin eniten, siitä eteenpäin sitten pitää taas lähteä ostoksille :)

Pääskyli, huh, aikamoinen besser-wisser-sisko sulla! Varmasti ärsyttää tollanen.. Jospa se siitä sitten vauvan synnyttyä vähän rauhoittuu, kun näkee että pärjäät itsekin varsin hyvin vauvan kanssa :) Mä en kans jaksais yhtään kuunnella kaiken maailman neuvoja, joita tuntuu ainakin työpaikan naisilta satelevan.. Ja juurikin siihen tyyliin, että "teet näin, muut tavat ei käy". Toki monet neuvot onkin tarpeen, mutta kun haluan itsekin oppia ja oivaltaa ees joitain juttuja!

Garnet ja virvuli, Tikkakoskesta vielä, olinkohan sit ymmärtäny väärin, että miks se mun työkaveri joutu käymään Palokassa neuvolassa.. Oiskohan ollu vaan joku yksittäinen kerta tai jotain. En voi enää kysyä siltä kun se on jo äippälomalla :) Mut joo, hyvä että siellä siis on oma tk ja neuvola. Onhan noi peruspalvelut ihan ok. Mut mä tarttisin lisäks ainakin kunnon kuntoilumahdollisuudet (eli mielellään kuntokeskus missä ohjattuja tunteja :D) ja ison ruokakaupan (koska oon kasvissyöjä ja haluan syödä terveellisesti ja tarviin siksi laajan valikoiman) ja vaatekauppoja ja ja ja.. Ehkä siis pysyttelen Jyväskylän sisällä toistaiseksi kunnes pärjään ilman noita :)

virvuli, onko sulla jotain ennakkoaavistusta kumpi sieltä olis tulossa? Toivotko tyttöä? :)

Punna, miten ristiäiset sujui? Pidittekö ne kotona vai jossain seurakuntatalolla tms? Niin ja kiva, että Jyväskylä on teille sitten hieman jo tuttua seutua ja löytyy tukiverkostoa täältä. Täytyypä pitää mielessä tuo sun kirppistelyvinkki! :)

Garnet ja Pääskyli, mitäs synnytysvalmennuksesta jäi päällimmäisenä mieleen? Helpottiko jännitys vai iskikö vielä pahempi paniikki?

Me käytiin tosiaan eilen ostamassa pinnasänky ja siihen patja, reunasuojus ja yks pussilakanasetti. Lisäks ostettiin yks pyyhe vauvalle ja tutteja ja tuttipulloja ja unilelu. Kaikkea pientä kivaa siis :) Pinnasängyks päädyttini nyt ostamaan liikkeen edullisin malli.. Ei niinkään hinnan takia, vaan se oli yksinkertaisesti hienomman näköinen kuin esim. Brion sänky. Ja ihan tukevalta vaikutti siltikin. Siinä saa pohjan kolmeen tasoon, mutta toista laitaa ei saa laskettua. Sellanen malli, missä sai laskettua laidan, ois maksanu 200.. Niin aateltiin, että saadaan nyt pärjätä ilman sitä mahdollisuutta. Hyvähän se ois varmasti kyllä olla olemassa. Mut me ollaan molemmat pitkiä, niin ehkä se auttaa vähän sitten sängyn pohjalle kurkotellessa.

Nyt nukkumaan ja huomenna jatkuu vauvanvaatteiden pesu-urakka :)
 
Aurinkoista sunnuntaita!

Onpa huippuolo, kun kävin tuossa jo pikkusen kävelyllä. Aurinko ei kyllä just sillon paistanut, mutta kivasti sai raitista ilmaa ja kevätfiiliksiä. Mahaa taas kyllä kovetti aika paljon kävellessä, mutta eipä se kai haittaa.

Synnytysvalmennuksessa ei mulle tullut juurikaan mitään uutta asiaa synnytykseen liittyvissä asioissa. Mä vissiin jännitin ja panikoin kaikkee jo sillon ekalla puoliskolla ja luin netistä kaikkee, mitä vaan pystyin. Nyt vaan keskityn synnytykseen niin kuin huippu-urheilija olympialaisiin. :D
Oon luonteeltani etukäteen murehtija, ettei sitten itse tilanteessa mee toimintakyky.
No se meinas kyl vähän hirvittää, että en oo aatellu ensisynnyttäjienkään ponnistusvaiheen kestävän yli tuntia. Tuolla kätilö tuumas, et se kestää normaalisti 30-90min. Kääk, mitenkähän sitä jaksaa niin kauan pynnätä...
Tosi paljon siellä oli porukkaa! Kätilökin tuumasi, että näätte itekin, miten paljon täällä on synnytyksiä nyt kevät-kesä-aikaan.

Toi moduulisairaalaan muutto mua vähän huolettaa, kun nyt oli tieto siitä, että toukokuun lopussa se tapahtuu. Alun perinhän sen piti olla ennen kuun puoltaväliä. Eli mitenköhän ne meinaa muuttaa, synnytyssali kerrallaan? Kiva osua just siihen väliin, että niillä on yks sali kesken muuton ja synnyttäjiä enemmän ku laki sallii. : /

No, eiköhän siellä joku oo kuitenkin ottamassa koppia, kun vauva päättää maailmaan tulla. :)

Ai niin, Nemesiss: Mäkin päätin pärjätä ilman laskettavaa laitaa, kun saatiin miehen suvussa kulkenut pinnasänky ilmaiseksi. Oon kyllä sen verran lyhyt, että siitä olis voinut olla hyötyä, mutta onneks on vahva selkä. :)
Toi allergia on varmasti tosi kurja! Mä oon tässä nyt ite taas totutellu kissaan, kun miehen matkassa semmoinen samaan talouteen tuli. En vieläkään oo ihan varma, oonko sille allerginen vai en, kun oon tässä nyt vuoden syöny allergialääkkeitä putkeen työpaikan sisäilman takia.
Mä voin kyllä lunastaa ne vaatteet pois, jos et saa niitä puhtaaksi. Tietty, jos ne on selkeesti jomman kumman sukupuolen värisiä, niin sit en ehkä uskalla ostaa, tai jos siellä on miljuuna ihan pientä vaatetta. Meillähän on se kokoarvio tulossa, kun luultavasti tulee isompi vauvanpötkylä.

-Pääskyli 35+2
 
Viimeksi muokattu:
Heip, aivan mahtava ilma ollu tänään!
Eipä meidänkään pinniksessä ole laskettavaa laitaa. Totesin vaan viimeksi kun käytössä oli, että voi kun olisi! Mulla on rintarangassa mutkaa, joten siksi ehkä arvostaisin sen olemassa oloa kovasti..Nyt täytyy ihmetellä, että ostetaanko uusi vai kärsinkö vielä ja säilytetään vanha.
Nemesiss: Sinullakin allergiaa :/..Voi ei, tiedätkö oon hengessä mukana ja voimia niiden kanssa! Täällä kans ja raskausaikana tosiaan pahempi. Esikoista ennen allergiaa oli aika vähän ja neuvolassa hehkuttivat että "odota vaan, että sitten syntymän jälkeen nekin allergiat todennäköisesti katoavat."
HÖPÖHÖPÖ! Minulla paheni ja lisääntyivät allergian kohteet ja jouduttiin luopumaan meidän koirastakin.
Nyt viimeisen vuoden on ollut suht tasaista, mutta nyt taas rakausaikana on pahentunut..
Niin hullulta kuin se kuulostaakin, niin on ihan helpottavaa kuulla että muillakin on. Oon aika yksin ollut näiden kanssa, kun ystävillä ei juurikaaan allergioita ole. Mies onneks on mitä ihanin ja ymmärtäväisin niitä kohtaan.

Itse jos ostan kirpparilta, niin ripustan ulos ensin tuulettumaan ja sit suoraan koneeseen ja ulos narulle vaikka pakkasellakin :D. Joskus saattaa joutua pesemään uudestaan, jos näyttää sille että on ollut eläimiä. Kutisee muuten silmät, nenä ja käy henkeen..Ei kivaa. Kerrothan, jos keksit jonkun hyvän ja helpomman keinon (muun kuin uusien osto :D)

Arvostan itsekin terveellistä ja varsinkin luomu ruokaa ja hyviä valikoimia. Tällä hetkellä käydään kerran tai kaks isoilla kaupoilla autolla ja ostetaan kerralla enenmmän. Välttämättömät haen yleensä vaajakosken s-marketista. Jatkossa tikkakosken s-marketista ja omalta takapihalta :D.
Kuntosalille keskustaan ajattelin huristella autolla tai bussilla..Itsekin kun rakastan ohjattuja jumppia. Vaatekauppoja en tarvitse niin usein, joten sinnekin pääsen autolla tai bussilla..Tai näin yritän uskotella itselleni ;)..Rakastan kyllä shoppaamista, mutta taitas tuo isäntä tykätä huonoa jos jatkuvasti shoppailisin.. Varsinkin tän talorempan yhteydessä :D..

Pääskyli Oi 35 viikot jo!
Voi sitä sun siskoa..Eiköhän se siitä rauhoitu. Tosin täytyy myöntää, että ihan pointtia siinä sen hoitopöytä ideassa oli, mutta päivällä sitä hoitopöytää tarvitsee enemmän. Yöllä on parempi, kun hoitaa vauvan sängyssä (itse ainakin koin näin), sillä se ei katkaise vauvan ja sinunkaan unirytmiä niin pahasti kuin se että lähtee unisena kylppäriin. Suosittelen ainakin kokeilemaan. Meilläkin muuten hoitopöytä tulee olemaan kylppärissä.

Lasten kanssa, kun ei yhtä ja oikeaa hyvää/toimivaa tapaa ole. Kaikki kun ovat yksilöllisiä ja siksipä niin ihania.
Joten nemesisskin vaikka niitä/näitä neuvoja sateleekin, niin kyllä tulee paljon hetkiä kun itsekin oivallat mikä teidän lapsen kanssa sopii/toimii parhaiten..Se voikin olla monen neuvon sekoitus tai jotain aivan uutta;).
Heinäkuu on yleensä synnäreillä ollut vilkkainta ja silloin monet mammat on joutuneet käytävälläkin olemaan..Huh..Täytyy toivoa, että itse ei joutuis.

Tuota samaa mietin itsekin, siis että kuinkahan sitä jaksaa niin kauan ponnistella vauvaa maailmaan..Kaikki paasaa siitä hyvästä kunnosta ja hengitystekniikasta.. Hmm itse mietin, että sujuukohan se kuitenkaan niin kuin harjoittelee vai löytyykö esim. siihen hengitykseen viime hetkellä joku parempikin tekniikka.
Mun ystävällä sf mitat meni koko ajan yläkäyrillä ja silti sieltä syntyi 3,5kg painava poika, joten toivotaan että se menis sullakin Pääskyli niin.

Huh meille esikoisesta arvioitiin syntymäpainoksi yli 4kg..Mietin silloin miten oisin voinut pienestä kropastani sellaisen puskea maailmaan. Luonto ilmeisesti järjesti asian toisin. Lähtöpaino oli 47kg ja rv32 painoa 62kg.
Saas nähdä mitä gravidassa nyt perjantaina sanovat paino arvioista.. Toivot. ei kuitenkaan sitä 4kg..Huh!

Punna Koska sulle sopis?

Vähän sellainen tyttövauva olo ois.. Esikoisesta näin unen, että saadaan poika. On vaan tämä meidän tuorein masuasukki hienosti pitänyt aina jalat ristissä. Jännittävää kumpi tulee. Tosin itse en luota ultrassa todettuihin sukupuoli arviointeihin. Kahdella kaverilla on jo mennyt pieleen. Toinen jopa sisusti tytölle vaaleanpunaisen huoneen ja saikin pojan. Toinen taas asennoitui, että tyttö tulee ja olikin poika myöskin. Itse sain esikoisesta tietää sitten myöhemmin ultrassa että on poika, kerkesin ostamaan jopa yhdet hyvin neutraalit vaatteet ennen hänen syntymäänsä. Nytkin ajattelin pysytellä syntymään asti neutraaleissa väreissä.

Tyttöä toki toivoisin ehkä enemmän..Tasapainoittaisi tätä miesten valloittamaa perhettä ;D! Kyllä se poikakin yhtä ihana olisi.

Taas tästä tuli romaani..Pahoittelen!
 
Huomenta ja hauskaa alkavaa viikkoa!

Olipas taas niin "ihana" herätys.. Koiralle iski paha olo ja neiti-eläin päätti puklata sit isoimmalle karvalanka-matolle. Mä niiiin rakastan mattojen pesua ja nyt varsinkii on niin helppoo ja mukavaa puuhaa, hetken aikaa sit saikin kärvistellä supistusten kanssa. Toivottavasti muitten maanantai-aamu on ollu parempi :)

Saatiin vihdoin hommattua vaunut (brion combi hyvillä kaupanpäällisillä) ja turvakaukalo (brioo tämäkin), nyt pitäs olla kaikki isommat tarvikkeet kotona. Sitä pientä sälää pitää sit pikkuhiljaa kasailla. Onko teillä jo hommattuna harsoja, vaippoja, korvikkeita yms?

Lauantaina tuli tosiaan käytyä siellä sairaalalla, valmennus sinänsä oli jees vaikka "uutta" tietoo nyt ei hirveesti tullukkaa. Yllätyin kyllä siitä ihmispaljoudesta, saa nähä millanen ruuhka on sitten touko-kesäkuun vaihteessa. Mietittiin isännän kanssa, miten hyvä tilanne itellä on, kun asutaan suht liki keskustaa, 10-15 min ja on sairaalassa. Ikävä ois lähtee jostain Viitasaareltakin ajelemaan ja sit sanotaankii, et menkää viellä kotiin odottelemaan. Kätilön mukaan siellä ei oo enää kun yksi(!?!) lepohuone varattuna synnyttäjille, ihmeellisiä päätöksiä.
Pääskyliä koitin kovasti bongailla sieltä ihmisjoukosta, jos oisin huomannut ni varmasti oisin tullu nykäseen hihasta :)

Saako udella Punnalta ja virvulilta vähä lisää teidän synnytyksistä ja erityisesti siitä ponnistusasennosta, kokeilitteko useita asentoja vai löytykö heti oikee tapa? Satuitteko kokeilemaan sitä jakkara-systeemiä? Itteeni kiinnostas kokeilla sitä jakkaraa, mutta sitten taas en oikein tiiä, toisaalta se puoli-istuva asento kuulostas parhaimmalta.
 
Heip Garnet O-ou.. Voi teidän koiruutta. Itsekin muistan, kun meidän entinen koiruus teki tuon saman ja hädissään useampaan kohtaan..Oli siinä hommaa. Saitko helposti puhtaaksi? Hyvä jos supparit meni kuitenkin ohi :). Muistathan mamma hyvä olla rehkimättä liikaa, joskus kannattaa sit viedä suosiolla pesulaan!
Paljos siulla niitä viikkoja jo?
Niin siitä synnytyksestä.. Tuolla sivulla kaksi kirjoittelinkin siitä, että mulla ei itsellä siitä synnytyksestä ole mitään kokemusta, joten siksi aivan uutta mullekin ja samaassa tilanteessa siis teidän kanssa. Esikoisen näin muutaman päivän ikäisenä ekan kerran. Hän syntyi hätäsektiolla ja minulla oli taju pois. Rankempi alku siis. Mutta eteenpäin mennään ja ihan hyvillä mielin. Hieman tuleva synnytys jännittää.. Saas nähdä päästäänkö sinne heinäkuun 16pv:n. Olis ihana edes kerran kokea normaali synnytys.
 
^ Niihä sä olitkii kirjottanu tuosta sektiosta, yhtää muistanut. Toivottavasti nyt kaikki menee hyvin ja pääset synnytyspuuhiin :)

Viikkoja mulla on 34+3, niin se aika vaan käy vähiin. Keskiviikkona alkas äippäloma, jännittävää :)
 
Moi!

Hurjaa, Garnet, meillähän on tasan viikko eroa lasketuissa ajoissa. Ja onnea äitiysloman alkamisesta! Saapi rentoutua ihan eri tavalla. :)
Mäkin onnistuin tuossa toissa iltana saamaan kunnon harkkasupparijumit, kun kissa kaatoi vesilasin kahdessa minuutissa siitä, kun sen laskin olkkarin pöydälle hampaidenpesun ajaksi. Onneksi sattui kaatumaan lattialle eikä esim läppärin päälle. Mutta vitsi, kun raivostuin ja säikähdin. Siitä sitten moppailun jälkeen sängyssä puhisin ja ihan jäkissä koko maha. Kyllä noi lemmikit on sit ihania! :D

Mites te ootte ajatellut ruokkia vauvan? Meinaatteko yrittää täysimetystä vai suoraan pulloille? Ja erityisesti kiinnostaa jo meidän konkareiden kokemukset aiheesta.
Itse aattelin kyllä yrittää ihan täysimetystä. Aika hyvää rohkaisua mä oon saanut neuvolasta sitä ajatellen.

Ihan mahtava oli eilen toi keli. Kävin etanakävelyllä sauvojen kans ja ihastelin "luontoa" tuolla Haukanniemen polun alkupäässä. Kiva oli mennä ihan itekseenkin, kun sai pysähdellä omaan tahtiin. Eipä paljon supistukset haitannu siinä noin 1km/h vauhdissa. ;)
Tänään on ihan selkeesti kirppis- ja kauppapäivä.
 
Hei taas kaikille! Ja tsemppiä viimeisiin viikkoihin, teillä onkin jännittävät päivät edessä! :)

Nemesiss: Ristiäiset meni hyvin, kiitos kysymästä! Pidettiin sekä kaste että juhla Palokan kirkolla, ni ei tarvinnut kenenkään kodin siivoamisesta yms. stressata. Tosin mies totesi kun tultiin kirkolta kotiin, että oli paljon rankempi ja stressaavampi juhla kuin häät, vaikkei kestänytkään kuin pari tuntia. :D Tietysti sitä tuli stressattua, kun lapsi välillä itkeskeli eikä malttanut nukkua kun sylistä toiseen pompoteltiin. Mutta saatiinpahan lapselle nimi ja mahtavat kummit. :)

Virvuli: Voidaan vaikka ensi viikolla sopia treffit? Joko kotona tai kaupungilla?

Garnet: Itsekin kirjoittelin tuosta synnytyksestä aiemmin, eli Virvulin tapaan en päässyt ponnistamaan lainkaan, vaan mentiin kiireelliseen sektioon, kun ei auennut riittävästi (jäi seitsemään senttiin) ja vauvan syke pomppasi 180-190.

Toivoisin kyllä että joskus vielä pääsisin ihan ponnistamallakin synnyttämään. Mutta kyllä siinä kun muutaman tunnin oli synnytyssalissa maannut ja supisteli ja odoteltiin avautumista, niin tuli sellanen olo että jos olisi ponnistamaan pitänyt käydä niin ei siitä olisi ihan makuullaan mitään tullut. En usko että olisin ainakaan itse saanut siinä asennossa tarpeeksi voimaa työntöihin. Kannattaa muuten sitten ajoissa sanoa synnytyssalissa jos haluaa eri asentoja kokeilla. Yhden tutun kohdalla kävi niin, että oli päättänyt kokeilla synnytysjakkaraa ja ottanut kivunlievitykseksi spinaalipuudutuksen, ja sitten selvisi, ettei spinaalin kanssa saa/voi (jostain syystä, en tiedä mistä) synnyttää jakkaralla.

Pääskyli: Meidän vauva ainakin tottui jo sairaalassa pulloon, kun joutui teholle tulehduksen takia ja joutui olemaan letkuissa, ni en päässyt heti imettämään. Mutta kotiin kun päästiin niin rintamaidolla ollaan menty nyt reilut 2 kuukautta, korviketta ei oo tarvittu kun maitoa suihkuaa ihan hurjasti! Välillä oon kyllä lypsänyt maitoa tuttipulloon kun on rinnat olleet niin räjähtämispisteessä (täynnä siis) ja ottanut sitten mukaan esim. kauppaan varuilta mukaan jos vauvalle tulisikin nälkä yhtäkkiä. Ja välillä oon kyllä ihan kotona ollessakin sitten jääkaapista juottanut pullosta jos maitoa on tullut lypsettyä.

Miusta ei oo mitenkään paha asia opettaa vauvaa pulloon, vaikka ainakin perhevalmennuksen imetyskerralla doula sitä vastaan oli. Tietysti vauvan pitää ensin sitten oppia imemään kunnolla rinnasta. Meillä poika ainakin oppi sitten sairaalassa jo tosi hyvin imemään tissiä ja senpä takia sitten uskallettiin pulloakin tarjota. Ja miehestä on ainakin ollut kiva syöttää lasta pullosta, jos on maitoa ollut jääkaapissa. Hänkin on saanut siten tuntea itsensä tärkeäksi kun tarjoaa vauvalle ravintoa, vaikka se minun maitoa onkin. On sitten muutakin laatuaikaa lapsen ja isän välillä kuin laulu- ja leikkihetket. :) Ja meillä lapsi sai siellä teho-osastolla heti tutin, siellä ne jostain syystä iskee sen heti suuhun, vuodeosastolla ei. Ja heti kotiin tullessakin vauva sai tutin ja siitä on ollut iso apu, ainakin nukkumaan laittaessa. Sekään ei minun mielestä ole paha tapa, kun vauva kerran rintaa osaa imeä. Ja ihme kyllä neuvolassa sanottiin ihan samaa, vaikka ensin pelkäsin että miten ne siellä reagoi kun noin pienellä tutti on.

Nyt vaan meillä on sellanen pieni jännitys, että riittääkö tuo pelkkä rintamaito (vaikka sitä hurjasti tuleekin) poitsulle. Ei ollut paino nimittäin noussut kuukaudessa kuin 600 grammaa. Ei kuulemma vielä mitään hätää, ensi kuussa sitten katsotaan miltä painokäyrä näyttää ja tarvittaessa aloitetaan lisäravinto. Korvikkeella olevat lapset, ainakin mitä on foorumeilta lukenut, saavat painoa lisää tuossa yhden ja kahden kuukauden iän välillä keskimäärin yli kilon! No, ei pitäisi tietysti omaa lasta ikinä verrata muiden lapsiin.. on tuo poitsu kyllä pituutta kasvanut ihan hirmuisesti: kahdessa kuukaudessa jo reilu 10 senttiä syntymäpituuteen tullut lisää! Tosin en usko että se syntymämitta ihan paikkaansa piti..

Eilen oli niiiiin ihana auringonpaiste että! Ja tänään sitten tihuttaa vettä. :( Ei viitsis pitkälle vaunulenkille tuohon keliin lähteä. Mutta huomiseksi lupasi taas yli kymmentä astetta ja aurinkoa, ehkä se kesää tulee sittenkin! :)
 
Hyvää alkanutta viikkoa täältäkin! Oli kyllä ihanan aurinkoiset pari päivää. Eilen varsinkin oli kiva ihailla sitä kaunista keliä toimiston pölyisten ikkunoiden läpi ja yllätys yllätys neljän jälkeen aurinko ei sit enää paistanutkaan, pöh ;D Tänään oonkin viettänyt saikkupäivää, alkoi eilen illalla särkemään taas päätä ja oli vähän pientä surua/sairastelua mun perheessä niin oli sitten aamulla niin voimaton olo, että en jaksanut lähteä töihin. Nyt kuitenkin parempi olo jo, kun nukuin yli 10 asti ja pääkipukin on enää pientä. Josko huomenna taas töihin ja jaksais sit loppu viikon. Enää 15 työpäivää!

Oottepas taas kirjotellu niin paljon ja mielenkiintoisia juttuja, etten ees tiedä mistä aloittaa :) Pääskylille ja Garnetille ainakin kiitokset sairaalakäynnistä kertomisesta! Jännä että siellä oli niinkin paljon porukkaa! On se kyllä varmaan sellanen käynti, ettei moni jätä väliin, kun kerta mahdollisuus on päästä tutustumaan. Huh, tuo tilan ahtaus ei kyllä kuulosta lupaavalta.. Ei siinä tilassa varmaan houkuttelis käytävällä lojua :/ Toivottavasti ne nyt jotenkin saa sen kaaoksen haltuun siellä, muutosta huolimatta. Ja toivotaan Pääskyli ettet ihan pahimpaan aikaan sinne joudu!

Pääskyli ja virvuli, juu ei oo kiva juttu toi allergia kyllä. Normaalisti se ei oo kovin paha, mutta nyt raskausaikana oon kyllä huomannu selvän muutoksen pahempaan. Esim. mun vanhempien luona en oo viittiny nyt kovin pitkiä aikoja viettää kerrallaan, siellä kun on kissa, kun tulee heti niin väsynyt olo ja nenä alkaa vuotaa. Kyllä mä nyt taisin enimmät karvat nyt saada noista vauvanvaatteista pois. Vähän mietin, jos pitäisin niistä suurimman osan vaikka "kakkosvaatteina" kaapin perällä. Niin ja Pääskyli, niistä ehkä puolet on valkosia ja puolet sini-vihreä-sävyisiä, poikavauvan pakettina se myytiin. Tosi kiva kun tarjouduit ostamaan ne, jos meillä ei olis käyttöä :) Koitan nyt kuitenkin vielä saada ne meille hyötykäyttöön. Virvuli, kiitti tuosta ulkona tuulettamisen vinkistä! Miten en ite oo tajunnu tota vaihtoehtoo ollenkaan :D Tosin nyt enää uskaltaiskaan ulkona tuulettaa/kuivattaa vaatteita, kun alkaa olla siitepölyä jo ilmassa. Mut pistän mieleen syksyä ja talvea varten, jos tarvii taas kissavaatteiden kans taistella. Harmi, että sulla on allergia vaan pahentunut. Ja ootte vielä koirastakin joutuneet luopumaan, nyyh :/ On varmasti ollut kova paikka. Kyllähän se allergia voi kovastikin hankaloittaa elämää, vaikka sinänsä "pieni" vaiva onkin esim. joihinkin varsinaisiin sairauksiin verrattuna.

Ja tästä päästääkin toiseen valitusaiheeseen: siitepölyallergia. Kärsin siis siitäkin, se on itse asiassa paljon pahempi kuin tuo kissa-allergia. Toki kestää vain vähän aikaa, mutta on kyllä sitten sitäkin inhottavampaa. Onko teillä muilla? Sehän on hirmu yleinen allergia vissiin. Nyt vähän mietityttää, miten tän kevään pärjää, kun oon ymmärtänyt, ettei juurikaan mitään lääkkeitä voi käyttää. Vai oonkohan väärässä? Pitää neuvolasta kysyä seuraavan kerran. Itelle ainakin silmätipat ois ihan must, muuten raavin silmät päästäni. Nenäsuihketta oon myös käyttänyt. Yleensä mulla on vielä touko- ja kesäkuu ne pahimmat ja heinäkuussa sitten helpottaa ja sillonhan vauva sitten jo syntyykin. Tosin ei kai imettäessäkään hirveesti voi lääkkeitä ottaa.

Sitten imetyksestä olittekin puhuneet myös. Haluaisin myös yrittää ihan täysimetystä. Jotenkin mulla on vaan sellanen aavistus, ettei se välttämättä tuu onnistumaan. Mun rinnat ei ainakaan vielä näytä yhtään siltä, että niissä ois mitään maitoa eikä oo vielä yhtään tihkunutkaan niin kuin kai monilla on jo tässä vaiheessa :) No mutta, jospa ne siitä vielä sitten paisuvat ja täyttyvät.. Perhevalmennuksen imetyskerralle oon menossa ja toivon mukaan sieltä saa hyviä vinkkejä. Mitään stressiä en kuitenkaan aio asiasta ottaa, jos ei imetys onnistu ja/tai joutuu myös korviketta antamaan niin sitten mennään sillä. Ja niin kuin Punnakin sanoi, mulle olis kans tärkeetä että mies pystyy osallistumaan vauvan ruokintaan, joten pulloa tullaan varmasti käyttämään.

Garnet, onnittelut vaunuostoista! :) Brio taitaakin olla suosituin merkki tässä meidän keskustelussa :D Minkä väriset ostitte ja mitä kaupanpäällisiä saitte? Harsoja meillä on ne mitä äitiyspakkauksessa tuli ja lisäks oon ostanut yhden 8 kpl:n harsopaketin, luulen että niillä kyllä pärjätään. Vaippoja ja korviketta ei olla vielä ostettu. Pitäis noihin vaippoihin ensin vähän perehtyä ennen kuin alkaa niitä ostamaan. Tilasin muuten Muumi-vaipoilta ilmaisen näytepakkauksen, kun näin täällä Kaksplussan sivuilla vinkin, että sieltä saa tilattua ja ilmeisesti mukana tulee myös muuta pientä hoitotarviketta. Vink vink vaan!

Punna, hyvä, että ristiäiset meni kivasti :) Ainahan se pienen vauvan arvaamattomuus varmastikin tuo jännitystä juhlaan kuin juhlaan. Montako kummia teille tuli ja ovatko sisaruksia vai kavereita?

Pääskylin ekat äippälomapäivät kuulostaa kyllä varsin rattoisilta :) Löytyikö kirpparilta mitään kivaa? Niin ja Garnetille myös onnea huomenna alkavasta äippälomasta!

virvuli, joo hieman varauksella itsekin suhtauduin alkuun tuohon sukupuoliveikkaukseen. Mutta jotenkin kummasti nyt loppua kohden oon jo ihan vakuuttunut, että poika sieltä tulee ja aika paljon poikavärejä onkin nyt sit tullut ostettua, vaikka piti pysyä neutraalilinjalla.. Tähän on ehkä vaikuttanut se, kun muutama viikko päivystyskäynnillä jo toinen lääkäri sanoi, että pojalta näyttää. Ei oo siis pelkästään yhden lääkärin mielipiteen varassa :D Ja mitä oon kuullut, niin enemmän juuri ne tyttö-veikkaukset menee pieleen kuin poikaveikkaukset. Juurikin siitä syystä, että niitä pojan vehkeitä on vaikea luulla muuksi kuin mitä ovat. Sitten taas ne voi olla siellä, mutta ovat piilossa, jolloin luullaankin tytöks. Meillä kun esikoista odotetaan, niin sukupuolella ei kyllä oo mitään väliä, molemmat on ihan yhtä toivottuja. Sitten taas jos yks poika jo on, niin kuin sulla, niin kyllä mäkin ehkä ihan pikkasen saattaisin sitä tyttöä seuraavaks toivoa :) Ite kuitenkin oon niin tyttömäinen ja oon aina haaveillu, että oman tyttären saisin ja voisin sen kans tehdä kaikkia tyttöjen juttuja :)

Hei te, jotka ootte salilla/ohjatuilla jumppatunneilla käyneet, vieläkö ootte jaksanu näillä viikoilla käydä? Mulla jää jäsenyys nyt toukukuun alussa jäähylle eli tää viikko olis vielä treeniaikaa. Hyvin oon vielä jaksanut (tosin tiettyjä tunteja oon joutunu jättää pois), mutta eilen meinasin lihaskuntotunnin jälkeen hyytyä kotimatkalle. Jalkoihin (pohkeet ja nilkat) sattu ihan järkyttävän paljon enkä meinannu pystyä kävelemään tuota vaivaista 2 km matkaa. Meinasin jo soittaa miehelle Kuokkalan sillalta että tuu hakemaan, mut sit aattelin että siinä sillalla on aika hankala pysähtyä :D Olin kyllä ihan kuollut kun kotiin pääsin. Muutenkin tuntuu, että kävelylenkit on paljon rasittavampia kuin nuo jumppatunnit. Mietinkin, että oisko pitänyt vielä jatkaa siellä salilla yks kuukaus, mutta ehkä ei kannata olla liian optimistinen oman jaksamisen suhteen..

Oon tässä viime päivät väsänny miehelle isyyspakkausta yllätyslahjaks. Siis sellanen pieni hemmottelu/selviytymispaketti isäksi tulon kunniaks. Hauskaa puuhaa! Ootteko te tehny mitään vastaavia? Tai aiotteko muistaa/ootteko muistaneet miestänne jollain muulla tapaa ennen vauvan syntymää/synnyttyä?
 
Nemesiss: Älä ressaa maidontulosta! Itselläni ei rinnat kasvanu YHTÄÄN raskauden aikana ja pelkäsin ettei niihin maitoa tuukaan, mutta sitten sairaalassa ne pamahti täyteen! Yhdessä yössä kasvoi kuppikoko B:stä D:hen! Eli kannattaa sairaalaan ottaa sellaset imetysliivit mukaan, joissa on joustovaraa! ;)

Lapsi sai neljä kummia: miehen siskon eli tätinsä, miehen kaksi lapsuudenystävää (miehiä molemmat) sekä minun parhaan ystävän. Kummeista tosin vain kaksi asuu Jyväskylässä. Mutta kiva sitten lähteä kesälläkin reissuun "kummilaan" toiselle paikkakunnalle. :)

Itse tein miehelle joululahjaksi "isyyspakkauksen". Ostin siihen energiajuoman, korvatulpat, mukin "Isä on todella väsynyt", samalla tekstillä olevan tyynyliinan, kylpylelun isän ja lapsen yhteisiä kylpyhetkiä varten, hierontalahjakortin (sellanen ois kiva itsekin saada..) sekä meille molemmille liput Stand upiin. Sitten laitoin vielä kuoreen seuraavanlaisen päätöksen:

Päätös isyysavustuksesta

Olette hakenut (tietämättänne) isyysavustusta lasketun synnytysajan 8. helmikuuta 2012 perusteella.

Teille on myönnetty isyysavustus.

Etuuden määrä

Isyysavustuksena on myönnetty isyyspakkaus.

Perustelut

Isyysavustus on myönnetty hakemuksenne mukaisesti pakkauksena.

Isyyspakkauksen toimittaminen

Pakkaus on noudettavissa välittömästi lähimmästä makuuhuoneesta.

Lainkohdat

Isyysavustuslain mukaisesti:
"Isyysavustukseen on oikeutettu jokainen Suomessa asuva mieshenkilö, jonka puoliso on oikeutettu äitiysavustukseen, ja jonka puoliso katsoo avustuksen saamisen asialliseksi ja yllätyksen toteuttamiseen löytyy ylimääräistä aikaa."

Isyyspakkaus on vaivalla toteutettu vastaamaan saajan tarpeita, eikä sen eteenpäin myyminen ole soveliasta.

Puolison kiittäminen tai muu muistaminen tulisi toteuttaa välittömästi pakettiin tutustumisen jälkeen mahdollisuuksien mukaan vähintään halauksella ja suukolla.


Meillä mies oli ainakin ihan otettu lahjoistaan. :)
 
Punna: Mitäs jos mentäis kaupungille, ois kiva päästä pois kotoa :)! Mikä päivä sulle sopis?
Muutkin mukaan vaan jos pääsette!

Nemesiss: cetirizin 10mg On hyvin siedetty allergialääke raskausaikana, gravidan lääkäri määräsi niitä mulle allergioihin. Siitepölyallergiaa täälläkin. Silmätippoina oon käyttänyt Lecrolyn 40mg/ml.

Imetyksestä Sen verran, että itsellä nousi maito rintoihin heti pojan syntymän jälkeen ja sitä tuli aivan hirveästi!! Nimesivät meijeristi-äidiksi, kun maitoa riitti muillekin vauvoille! Ekat 3-4 yötä hikoilin aivan hirveästi ja jouduin montamontamonta kertaa yössä pumppailemaan..Petivaatteet/yövaatteet jouduin vaihtamaan parhaillaan 5 kertaa yössä siis sairaalassa olessa. Parhaillaan vein päivässä 12 pussia maitoa äidinmaito keittiölle.
Meillä kun pikkuinen söi aluksi 1-2ml kerralla nenämahaletkun kautta letkuttamalla.
Voimistui kyllä 1,5 viikossa, niin että jaksoi imeä rintaa. Hassua oli, että hän ekaa kertaa rinnan luona avasi suun niin isolleen ja koitti päästä heti kiinni ja kun rinta löytyi niin hän tarrasi oikein kunnolla kiinni ja vieläpä ihan oikein.
Keskosilla kuulema yleensä vie kauemmin rintaan harjoittelu, mutta meillä poitsu oli niin tyypillinen mies, että rinta kiinnosti heti :D!!

Itse olisin halunnut imettää pelkästään, mutta kaikkien kurjien sattumusten jälkeen (väsymyksen ja pitkän sairaalareissun ja huonosti parantuneen sektiohaavan yms..) takia luovutin ja otin käyttöön myös pullon ja korvikkeen. Se oli fiksu päätös ja oon hirmu ylpeä itsestäni että osasin antaa periksi täysimetys periaatteelleni :)!
Tosin jossain kohtaa poitsulle rinta ei enää kelvannut..Sekin vaara siinä pulloruokinnassa on.. mutta, mutta..
Ajattelen samoin kuin nemesiss eli rennolla mielin kun suhtautuu, niin hyvä tulee!
Jos maitoa tulee, niin voihan sitä pumppailla ja pakastaa omaan pakastimeen.. Hyvä juttu jos esim. isä hoitaa välillä vauvaa kotona..Saa vauva äidinmaitoa, mutta vaan pullosta ;). Itse koen että on tärkeää myös se että isä saa osallistua ruokintaan.
Kannattaa ostaa niitä nänninmuotoa muistuttavia pullotutteja..
Itse suosin mm. näitä pullotutteja: Lastentarvike Baby Style Oy - Avent Airflex Pullotutit 2kpl, 1-reikäinen
ja näitä pulloja:
Lastentarvike Baby Style Oy - Avent Airflex Tuttipullo 260ml 2kpl, BPA-vapaa
Vähentää turhan ilman pääsyä masuun.
Sairaalassa opastetaan imetyksen kanssa, joten olkaa huoleti.

Tämän masuasukin kanssa maitoa on tullut jo viikoista 15 lähtien.. Huh.. Välillä rinnat niin hirveän kipeät että ei mtn järkeä.Voi kun saiskin pumppailla, mutta ei!
Eli ei auta muu kuin kärsiä ja suihkutella lämpimällä vedellä.

nemesiss:Joo meilläkin poitsusta sit myöhemmin ultrassa totes lääkäri, että hän pistää vaikka päänsä pantiksi että poika tulee :D.. Poikahan sieltä tuli.
Salille en saa mennä ennen vauvan syntymää.. Kotona oon hieman venytellyt ja lenkkeillyt.

Pääskyli: Mäkin oon innostunut sauvakävelystä. Tosi tehokasta ja varsinkin jos yksin lähtee, niin rentouttavaakin. Itse käyn rantaraitilla/ halssila-vaajakoski pururadalla tai sit tässä lähi teillä.

Rv 28+2, tulis jos se perjantai ;)!!
 
Viimeksi muokattu:
Noista allergialääkkeistä tosiaan, että mä käytin Aeriusta säännöllisesti maaliskuusta 2011 siihen asti, kun tulin raskaaksi. Sit vaihdettiin setiritsiini-pohjaisiin, kun on luotettavampia raskaana. Eli Heinixiä oon käyttänyt koko raskauden ajan.
Mullahan ei virallisesti ole todettu mitään allergiaa, mutta työpaikalla oli jotain epäpuhtautta ilmassa, josta aloin oireilemaan remonttimuuton yhteydessä. Syksyllä yritin olla viikon ilman lääkkeitä, oireet palas, joten jatkoin lääkkeillä.
Samoin keväisin oon yleensä huhti-toukokuussa sairastellut useita flunssia peräkkäin, mutta allergialääkkeitä syömällä välttynyt kierteeltä.
 
Juu eiköhän se imetys siitä sitten lähde sujumaan ja boobsit ala toimimaan synnytyksen jälkeen :) Siihen mäkin luotan, että sairaalassa opastavat kyllä. Joo pitääpä ostaa reilun kokoiset imetysliivit ;) Ajattelin jättää niiden oston aika viime tippaan, niin sais sit ees jonkinlaista kokoarviota. Mistä ootte muuten ostaneet imetysliivejä täällä JKL:n seudulla? Ja minkälaiset ois hyvät? Lähinnä Punna ja virvuli varmaan tietäis :)

Punna, kivalta kuulostaa tekemäsi isyyspakkaus ja etenkin tuo kirje oli aivan ihana! Itsekin mietin, että jonkinlainen saate pitäisi siihen pakettiin kirjoittaa. Voisin ottaa tuosta sinun kirjeestä hieman mallia, jos et pahastu :) Varmasti oli miehesi kyllä mielissään. Mulla on tossa paketissa tällä hetkellä kasassa Vauvan hoito-opas (sillein miehen näkökulmasta kirjotettu), pyjamahousut, shampoo + hiuslakka, korvatulpat, pieni paketti kosteuspyyhkeitä, Vauhtihirmun laastari-paketti, Pilleri puutteeseen-karkkipurkki (ohjeissa sanotaan että oman ajan, ruuan, unen, seksin ym. kaiken mahdollisen puutteeseen :D), I <3 dad-sukat vauvalle ja lisäks tilasin juuri netistä My dad rocks-myssyn, Isin pelikaveri-tutin sekä 5 pienen kylpyankan setin. Ajattelin ostaa vielä energiajuoman ja ehkä jotain salmiakkipastilleja ja vaikka jonkun lehden. Joku lahjakortti ois kans ollut kiva, just esim. hierontaa mietin myös tai sitten leffalippu mut en tiiä raaskinko enempää pistää tuohon rahaa kun on aikas paljon mennyt jo.. En vaan malttais odottaa että saisin antaa paketin miehelle :D

Kiitti allergialääkevinkeistä! Pitääpä tosiaan perehtyä noihin tarkemmin sitten kun oireet kunnolla iskevät päälle. Toivottavasti mahdollisimman myöhään tänä vuonna.. Mulla vaan noi itse tabletit auttaa kaikista vähiten, silmätipat ja nenäsuihke on ne tehokkaimmat. Ja silmätipoista mulla on vielä ollu muutaman vuoden ajan sellanen reseptillä saatava vahvempi versio ja oon ollu niihin tyytyväinen. Nyt ei vaan taida sopia niiden käyttö.

Huomenna muuten alkaa BabyStylessa kanta-asiakaspäivät, jos jollakin on jotain hankintoja mielessä :) http://verkkokauppa.babystyle.fi/public/fget.php?cid=149&fid=12179 Sovin jo äitini kanssa, että käydään nyt ostamassa sieltä vauvalle kylpyamme, kun hän haluaa sen ostaa. Pitääpä samalla vilkaista noita virvulin mainitsemia tutteja ja tuttipulloja :) Ja perjantaina tulee hoitopöytä ja sitten saa alkaa täyttämään sen laatikoita vauvan vaatteilla, aijaiii :)

Mulla on ihan järkky suklaahimo. Joka päivä tekis mieli syödä jos jonkinmoista suklaata. Äsken kaadoin suklaarusinoita suoraan purkista suuhuni ja mässytin menemään, onneks ei ollu kukaan näkemässä ;D

Onko teillä muilla yhtä hyvä ruokahalu edelleen?
 
Virvuli: tiistaina on vappu, mut miten oisko vaikka torstai tai perjantai aamu-/iltapäivä sopiva treffausajankohta? Ja tosiaan muutkin mukaan vaan jos pääsette!

Meilläkin nuo Aventin pullot ja tutit käytössä, enkä vaihtaisi pois. Sairaalassa ainakin huomasi että sellasesta toisenlaisesta tutista (siis esim. Ainu) kun maitoa vauvalle juottivat niin tuli hirmuista kyytiä, Aventilla on enemmän noita eri kokoisia tutteja pulloihin. Kohta meillä siirrytään varmaan siitä pienireikäisimmästä isompaan.

Nemesiss: Käytä ihmeessä tuota tekstiä pohjana tai kopioi sellaisenaan! Itsekin löysin tuon netistä ja vähän muokkasin. Ja tuli mieleen että itsekin ostin sellaisen miehille suunnatun vauvanhoito-oppaan. Mies ei lukenut sitä ennen vauvan syntymää, mut ekan viikon ajan kotona sillä oli se koko ajan kädessä. :D Kuulostaa kyllä kivalta noi mitä oot pakettiin hankkinu!

Itsellekin tuli tänään tekstari BabyStylesta, pitää käydä siellä (taas!) ostoksilla, vaikkei mitään oikeesti tartteiskaan. :D
Itse ostin ennen synnytystä nämä liivit: (BabyStylesta siis)
Lastentarvike Baby Style Oy - Carriwell SeamlessBra Imetysliivit, musta S

Ovat olleet ihan huiput kotona ollessa ja varsinkin öisin kun joutuu liivejä pitämään. Ostin silloin S-kokoiset kun se oli ennen maidonnousua koko ja hyvin menee edelleen päälle vaikka pari kuppikokoa rinnat kasvoikin. Ja on sellaiset liivit että imetyksen jälkeen tulee varmasti pidettyä urheiluliiveinä. Liiveissä ei siis ole minkäänlaisia kaaritukia yms. joten ihan t-paidan alla en ehkä pitäisi, jos päällä ei ole mitään toista paitaa. Itselläni ainakin nännit näkyvät läpi, kun ovat sen verran ohutta kangasta. Mutta siis kotona ihanat ja vaikka kaupassa käydessä kun on takki päällä.
Tiukkojen paitojen alle ostin H&M:ltä mustat ja vaaleanpunaiset vähän tukevammat ja paksumpaa kangasta olevat liivit, olivat muistaakseni 12,95 tai 14,95.

Itsekin mässäilin ihan hirveesti raskaana ollessa, tosin lähinnä kaikilta muilta kuin mieheltä piilossa kun kuitenkin joku olisi ruvennut motkottamaan epäterveellisyydestä jne. :D Nyt oon yrittäny tahtia hiljentää, jotta joskus nuo raskaudesta jääneet kilot saisi poiskin. :D Että rantakuntoon 2013.. ;)
Loppuraskaudessa huomasin, että vaikka nälkä olisi ollut, ei mahaan mahtunut kuin puoli lautasellista ruokaa kun lapsi vei jotenkin tilaa vatsalaukulta. Nyt onkin ollut karua huomata miten ravintolassa minkä tahansa annoksen jaksaa syödä loppuun asti kun viimeiseen puoleen vuoteen ei mahtunut kuin puolikas. :D

Nyt antamaan lapselle vielä iltahömpsyt tissistä ja koisimaan!
 
Moi!

Mäkin innostuin tänään katselemaan noita tavaroita isyyspakkausta varten. :)
Tilasin kans vauvalle bodyn omalla tekstillä, sit oli semmonen vauvaopas insinööreille (vaikkei mies inssi ookaan), ja mute- ja äänenvaimennin-tutit. Sit aattelin just ite lisäillä kaikenlaista pientä siihen.
Oli vaan hankala, kun just kun yritin tehdä tilausta, niin mies alkoi hyörimään siinä ympärillä. Meinasi mennä ylläri pilalle.

Mun pitäis mennä ostamaan ne imetysliivit, mutta kun ei oikein oo ideaa siitä, mitä kantsis ostaa ja mistä. Tosin kavereilta oon saanu vinkkejä, että kantsii ostaa ilman kaaritukia ja venyvää materiaalia. Mullakaan ei tosin oo toi rintavarustus osoittanut kasvamista sitten alkuraskauden, niin pitäis tosiaan aika summassa arvioida. Jos nyt vaan ostais omin päin jostain Lindexiltä tms. jotkut halvat ja sitten jotkut "kunnolliset", kun tietää, mitä kokoa suurin piirtein tarvii. :)

Tosi outoa tää, kun oman kropan on jo muka oppinut tuntemaan tähän ikään mennessä, mutta nyt vauvan myötä kaikki heittää häränpyllyä.

Mulla kans ruokahalu on "liian" hyvä. Kaikki makea ja erityisesti suklaa uppoaa millon tahansa. Tosin mulla meinaa suklaa helposti ruveta närästämään nyt, niin onneksi pitää yrittää suht rauhallisesti makustella.

Noista hankinnoista lapselle, niin tartteisin vähän ideoita teiltä muilta.
Toiset kummit ehdotti, että he voisivat ostaa vauvalle jotain käytännöllistä "isompaa" hankintaa perinteisen kummilusikan sijaan. Mun erittäin käytännölliseen persoonaan se sopis aivan älyttömän hyvin, mutta en vaan millään keksi, mitä se vois olla. He heitti ilmaan, et jotkut heidän tutut oli ostaneet kummilapselleen syöttötuolin (Stokken Tripp Trapp). Me vaan saadaan semmoinen edullisesti käytettynä sukulaisilta. Ja toki toivoisin, että se olis toimiva mahdollisimman pitkään, että lapsikin ehtisi ymmärtää, että kummit on sen lahjan hänelle ostaneet.

Eli otan kiitollisena kaikki ideat vastaan! Itsellä lyö pää tyhjää tällä hetkellä. :)
 
On se "hyvä" kuulla, että muillekkii maistuu makee, koko ajan tekee mieli jotain hyvää. Kovasti yrittää rajottaa herkuttelua ja korvata karkkia hedelmillä, mut menestys on aika vaihtelevaa.

Mä tein isyyspakkauksen ja annoin sen samaan aikaa, ku saatiin se äitiyspakkaus. Isäntä oli vähä aikaa ihmeissää, et miten sille on tollanen tullu, ku ei hän mitää lappujakaa oo täyttäny. (Olin käärässy paketit vaan lahjapaperiin, ei hälytyskellot soinu ees sillonkaa :D ). Laitoin sinne "pakkaukseen" äänenvaimennin-tutin, maastokuvioitu tuttipullo, pyyhkeet isille ja lapselle, lelu, korviketta, pilttiä, lusikka, puhdistupyyhkeitä, talkkia, body, suklaata, energiajuomaa ja isille oma rentoutusjuoma. Kaikkii laitoin viellä pienen "ohjelappusen" , et varmasti tietää mitä käytetään mihinkin tarkotukseen. Kovasti tuntu tykkäävään "lahjasta". Alunperin meinasin hommata pakettiin viellä kaasunaamarin vaipanvaihtoja varten, mutta se sitten jäi.

Tänään oli taas neuvola ja kaikki tuntus olevan ihan kunnossa. Ainoo vaan, että neuvolatäti rupes miettimään vauvan kokoo... Ens to on sit aika lääkärille synnytystapa-arviointii/koko arviointii. Rupes ihan vähän hirvittämään, ku th tutki vauvaa ja sano, ettei mitää kauheen pientä kaveria ois tulossa, ite ku ei kuitenkaa oo mikää ihan hirveen iso. Noh, ens viikolla sitä on toivottavasti vähän viisaampi, sitä ennen on turha kauheesti stressata asiasta (helpommin taas sanottu ku tehty).
Toivottavasti kuitenki kaveri ei nyt mikää jättiläinen ois, mielummin sais tulla ihan alakautta ku et joutuu leikkaukseen.
 
Heip taas!
Gravidassa käytiin tänään..Oli aika tunteikas käynti. Esikoisen syntymästä vähän juteltiin. Itkun kanssahan sieltä sit pois lähdettiin. Onneksi kuitenkin masu-asukki voi todella hyvin<3! Painoa oli hänellä 1kg90g <3. Sydänkäyrä oli erittäin hyvä ja vauvan verenvirtauskyrät oli erinomaiset. JEIJ! Ei siis mulle enää ollenkaan primaspan lääkitystä! Sukupuoli on edelleen EHKÄ.
Näyttää vahvasti sille, että heinäkuussa käärö saadaan maailmaan ja alatiesynnytys näyttäis toteutuvan. Mikä helpotus (ainakin toistaiseksi)!
Seuraava käynti gravidassa on kuitenkin 1kk päästä ja sit seuraava kesäkuun ekalla viikolla.

Imetysliivit ajattelin parit tilata täältä (ellen löydä jkl:stä mistään): Kauniit ja toimivat imetysliivit löydät Bebelanen nettikaupasta | Bebelane Oy, Äitiysvaatteet ja imetysliivit, äitiysfarkut ja imetyspaidat, kauniit imetysliivit netistä - Äitiysvaatteita netistä
Rakastan alusvaatteita ja haluan parit liivit vähän näyttävämmät.. Onpahan iloa synnytyksen jälkeen miehellekin ;P..
Ostan myös tuollaiset mitkä punnalla. Ekat oli muistaakseni sellaiset, kun esikoista imetin. Arvostan leveää alareunaa, jolloin tukevat hyvin..
Itselläni täytyy olla useammat liivit, sillä mulla ei liivinsuojat paljoa auttaneet ja voin kertoa että kaikkia mahdollisia varmaan kokeilin. Välillä oli kolmetkin päälekäin ja maito tuli läpi..
h&m:ltä en osta liivejä enää.. Aiemmin ostin ja niistä ei ollut mtn hyötyä..Istuvat minusta huonosti ja eivät kestä. Tämä on vaan siis minun mielipiteeni :).

Itselläni rinnat sen kun vaan paisuvat..Millasethan nää on sitten kun vauva syntyy.. Viimeksi kun tuppasi kuppikoko kasvamaan aivan hurjasti.
Yhdet tai kahdet liivit voi ostaa jo nyt ja loput vauvan syntymän jälk.
Tai siis niin minä ainakin teen. Arvostan istuvia alusvaatteita ja ne estävät myös jonkin verran rintatulehduksen syntyä. Kaarituellisia ei kannata monia ostaa.
Ilman kaaritukia olevia enemmän, jolloin voi pitää myös yöllä ja eivät tuet paina maitorauhasia ja sitä kautta aiheuta turhaa rintakipua.
Kannattaa sovittaa usemapia niin löytyy varmasti itselle parhaimmat.

Teilläkin mässäilyä, täällä kans :p..Hirmu himo kaikkeen makeaan.. Tänään käytiin miehen kanssa donitsilla.. Toissapäivänä kävin ystävien kans Wilhelmiinassa. "AI NAM!" niitä Wilhelmiinan kakkupaloja!

Punna ja muutkin: Sopiiko treffit torstai aamupv:llä?

Onkos teillä vapuksi mitään suunnitelmia?
Täällä järkätään lapsille vähän vappuriehaa :). Ajattelin leipoa nyt viikonloppuna munkkeja ja tehdä sellaista sitruuna juomaa. Sima ei oikein maistu.

Voi, olettepa te tehneet ihania isyyspakkauksia ^^.
 

Yhteistyössä