Esikoisen odottajia Jyväskylästä?

Helou!

Kuinkas on lähteneet viikonloput käyntiin? Täällä pientä flunssanpoikasta liikkeellä, aamulla oli tosi vetämätön olo enkä meinannut saada itseäni sängystä ylös.. Nyt kuitenkin vähän helpottaa jo ja vauvatavaroiden ja -vaatteiden järkkäily jatkukoon.

Juu kiitti Punna, jonkin tuon tapaisen kirjeen väsään kyllä itsekin! :) Tosi kivan kuuloiset isyyspakkaukset myös Pääskylillä ja Garnetilla. Mullekin meinas eilen käydä köpelösti kun postissa tuli isyyspakkaukseen tilaamani pari juttua ja mies haki postin ja luuli sitä pakettia vaippanäytteiksi mitä olin tilannut.. Onneks ei kuitenkaan mennyt omin päin sitä avaamaan :D Sain sit jotenkin pistettyä ne jutut jemmaan.. Pian pitää kyllä antaa sille se paketti ennen kuin se löytää sen itse!

Näköjään en siis ole ainoa herkuttelija :) Saa kai sitä tässä vaiheessa vähän herkutellakin kun voiton puolella jo kaikki ollaan.. Syksyllä sit on aikaa karistaa kiloja. Mä en oo vielä huomannu tota, että ei enää pystyis syömään kuin pieniä annoksia kerrallaan, vaikka oon samaa monelta kuullu. Päinvastoin, tuntuu että annoskoot vaan kasvaa ja hyvin uppoo :D Syön kyllä monta kertaa päivässä, että ei ne annokset sinänsä mitään kauheen isoja kerrallaan ookaan. Ehkäpä se mahan tiukkuus iskee tässä vielä.

Noi Punnan mainitsemat Carriwell seamless bra-imetysliivit vaikuttaa kyllä ihan hyviltä. Taidanpa itsekin käydä sellaiset hakemassa tässä kevään aikana. Ja sitten parit muutkin pitää hankkia. Mä ajattelin kans hankkia ainakin yhdet sellaset "hienommat" niin kuin virvuli sanoi ja sit sellasia mitä on helppo pitää kotona ja yöllä. Ei vaan oikein innostais noi liiviostokset, en muutenkaan tykkää ostaa rintsikoita ku se on jotenkin niin tuskasta puuhaa se sovittelu ja ääh.. Pitää kerätä hermoja vielä muutama viikko ja sit lähtee ostoksille.

Hienoa, että Garnetilla ja virvulilla oli kaikki neuvolassa ja gravida-käynnillä hyvin! virvuli, tosi hyvä että sulla nyt seurataan noin tarkkaan tätä raskautta. Ja hyvä että sait vähän purkaa mieltäsi :) Garnet, pidetään peukkuja ettei sieltä kokoarviosta kovin kookasta tulokasta paljastuisi, koitahan pärjäillä stressin kanssa vaikka vaikeaa varmasti onkin.

Onkos tuo synnytystapa-/kokoarvio täällä Jyväskylässä kaikille pakollinen vai vaan niille joilla on aihetta siihen? Kun en nyt muista että meidän neuvolatäti ois ainakaan siitä mitään vielä maininnut.. Meidän vauva kasvoi ainakin vielä lääkärineuvolakäynnillä rv 27 ihan keskikäyrillä ja mun sf-mittakin menee siinä ihan pikkusen keskikäyrän alapuolella. Ei tuo maha kauheen iso kyllä olekaan. Ja mitä oon painoarviota vertaillu niin mun mielestä se meidän arvio on aika pieni. Veikkaan siis, että meille ei kovin isoa vauvaa ois välttämättä tulossa. Pitkä kyllä saattaa olla suhteessa painoon, kun oon itsekin ja pitkät jalat näytti jo lääkärin mukaan vauvallakin olevan :)

Pääskyli, kiva idea teidän tulevilta kummeilta ostaa jotain käyttötavaraa kummilahjaks. Mun mielestä ne kummilusikat on muutenkin jo vähän vanhentunut tapa.. Koitin kans miettiä mikä vois olla sellanen hyvä lahja, mut ei ainakaan nyt heti tullu tällä flunssasella päällä mitään kovin erikoista ideaa.. Onko teillä vielä sitteriä tai kantoreppua tai meinaatteko sellasia ees hankkia? Niissähän on olemassa sellasia ergonomisia ja siks vähän arvokkaampia versioita, sellanen vois olla kiva lahja. Tosin se ei sitten olis kuin vauvaiän käytössä..

Vapuks ei oo vielä oikein mitään suunnitelmia. Mies on ollut tällä viikolla kamalan väsynyt ja kärttynen töiden takia, kun siellä on nyt pahin aika vuodesta, eikä itselläkään hirveesti oo ollut energiaa miettiä koko vappua. Yleensä ollaan aina juhlittu vappuaattona kavereiden kans, ei niinkään vappupäivänä. Nyt jatkossa varmaan tulee hieman muuttumaan :) Ois ihan kiva nytkin jossain käydä kavereita moikkaamassa ja vaikka kaupungilla, jos on hyvä keli. Vappupäivänä mennään varmaan käymään miehen vanhempien luona pitkästä aikaa, ihan vaan siks ku kerrankin on yhteinen vapaapäivä, mut siellä ei varmaan sen kummempia karkeloita ole.

Noihin tapaamisiin en valitettavasti ainakaan tällä hetkellä pääse osallistumaan, kun päivät oon töissä ja iltaisin niin poikki ettei oikein jaksa mitään sosiaalisia rientoja :/ Mutta sitten kun äippäloma alkaa tai viimeistään kesällä kun vauva on syntynyt, vois olla kiva tavata muitakin mammoja :)

Mikäs Jebbiksen vointi on?
 
Hauskaa vappua kaikille!
Tosin sekin alkaa olemaan takana päin.
Me oltiin pitkä viikonloppu lomailemassa, käytiin syömässä tulevien isovanhempien kanssa. Meidän vanhemmat ei siis ollu tavannu aiemmin. Tultiin kotiin tos pari tuntia sitten.
Vappuaattoilta meni miehen kans kahdestaan lomamökissä istuskellen ja höpötellen. Toisaalta kivaa, kun ehdittiin jutella vauvan tulosta ja lapsenkasvatuksesta kunnolla. Kotona aina tulee keksittyä kaikenlaista oheistekemistä, joten semmoinen keskusteleminen jää vähemmälle.

Mulla on kyllä todella matala ärsyyntymiskynnys nykyisin. Mies joutuu sit kestämään, kun puran sille, kuinka ärsyttäviä kaikki muut on. Samalla huomaan sen, että mä ärsyynnyn itseeni, kun en enää pysty tekemään asioita samalla tempolla kuin ennen. Tietty yritän liikaa ja sit tulee kipuja tai superväsy ja sit ei ainakaan jaksa ymmärtää muita ihmisiä oikein. :) Onneksi tätä ei kai kestä enää hurjan kauan.

Nemesiss: Mulla siis otettiin tuo kokoasia puheeksi ihan sen takia, että on nyt ollut sf-mitta yläkäyrällä. Neuvolatäti siis lähettää tuolloin rutiinina lääkärille kokoarvioon. Muuten ei olis mitään koko-/synnytystapa-arviota. Näin mulle sanottiin.

Väsy on kova. Taidanpa painua pehkuihin, niin jaksaa olla mukava taas huomenna. :)
 
Heips!
Vappu on ohi ja voi sitä hulinaa.. Käytiin tivolissakin ja yllätyksekseni pienimies oli ihan hurjan rohkea kokeilemaan eri laitteita.

Itselläni on kantoliina ihan ekoille kuukausille...Ihan sillä, että pikkuinen voi köllötellä siinä ihan rauhassa eikä ole vaaraa jalkojen puutumiselle ja kantomahdollisuuksia on monia.
Kantorepussa/rintarepussa kun ei voi kantaa kovinkaan kauaa vastasyntynyttä..

Meillä oli BabyBjörn rintareppu esikoisella ekaksi ja siis ihan hyvähän sekin on, mutta ei omasta mielestäni niin tukeva kuin manduca. Saatiin sitten kerran retkelle mukaan kaverin manduca ja omasta mielestäni se on ihan ykkönen :). Olihan se sitten itsellekin hankittava ja pois en vaihtais.
Itse pidän manducan monipuolisuudesta. Lapsen kasvaessa häntä voi kantaa myös selässä tai lonkallakin ja on muuten ihan älyttömän hyvä ja tukeva selälle, suosittelen lämpimästi!

Hei onko kukaan teistä tilannu tuolta tikkunekku.fi:stä mitään? Kauan on kestänyt kun tulee postissa? muita kokemuksia siitä?
 
Viimeksi muokattu:
Moi!
Täällä porukka on ilmeisesti lähtenyt jo kirmailemaan kesälaitumille, kun on niin kivan aurinkoistakin. :)
Ei se mitään. Itteä vähän laiskottaa, kun oon tänään jo käynyt aamulla neuvolassa ja hoitelemassa vielä yhtä työasiaa, joka jäi roikkumaan.
Sain myös tänään huutopaketin, jossa oli hirvee määrä erilaisia kestovaippoja. Niitäkin tässä jo vähän hypistelin. Päätin, että nyt on alkuun tarpeeksi vaippoja, hommataan sit lisää, jos tuntuu, ettei riitä. No, ehkä harsoja voisin ostaa vielä lisää, niin olisi sieltä ainakin hätävara-arsenaalia, jos vaipat ei meinaa riittää.

Neuvolalääkäri meni nopsaan. Nopeesti käytiin läpi taustat ja sitten se ultrasi. Otti tosi nopeesti pää-, vartalo- ja reisiluumitat ja laski sillä perusteella painoarvion. Kerkesin hätäisesti todeta, että siellä se on ja edelleen nätisti raivotarjonnassa, vaikka mä sitä oon monesti epäillyt, kun venyttelee toisinaan niin omituisesti. Mutta se paino: 2910g. Vastasi viikkoja ihan hyvin, taisi jäädä pari päivää alle keskiarvosta, joten ei ainakaan nyt vaikuta jättiläiseltä. Mä tosin uskon, että on mittojaan painavampi, kun ollaan semmoista tiivislihaista sukua. Mutta sillähän ei synnytyksen kannalta taas oo mitään väliä, mieluummin pienempi paketti. ;) (ihan selvästi vaan yritän selitellä tässä tätä omaa painonnousuani, heh.)

Lääkäri myös tuumasi, että kaikin puolin tilanne vaikuttaa hyvältä ja valmiilta, että vauva voi jo syntyä. Sen takia ei kattonut kohdunsuun tilannetta, kun ei sillä oikeestaan oo väliä. No, huomisesta lähtien se onkin jo täysiaikainen, joten siitä vaan.

Tosin kyllä tässä edelleen on vaikka mitä tekemistä, yritän olla hosumatta, ettei pää hajoo tähän loppuajan odottamiseen. Koitan psyykata, että vielä viis viikkoo jäljellä. Ihan varmuuden vuoksi. :)

Mites teillä muilla on olot? Joko on niin tukalaa, että voisitte masusta luopua? Joko kärsimättömyys kolkuttelee takaraivossa?

-Pääskyli 36+6

P.S. virvuli: Ei oo mulle tuttu nettikauppa tuo. Mua kiinnostais toi kantoliina. Minkälainen sulla on? Trikoinen vai joustamaton? Kerro vaan kokemuksia, onko hankala aloittaa?
 
Viimeksi muokattu:
Pääskylille tsemppiä viime metreille! Onko sulla ollu mitää merkkejä lähestyvästä synnytyksestä? Jännittääkö synnytys jo paljon? Paljonko sulla on muuten noita kestovaippoja?

Virvuli, mä tilasin tuota tikkunekku.fi:stä muutamia tuotteita ja oiskohan ihan muutamassa päivässä tullu tavarat. Ei mitää moitittavaa tuosta nettikaupasta.

Mullakin oli tänään tuo kokoarvio, th laitto lähetteen, kun "kauhisteli" sf-mittaa. Lääkärisetä oli tosin ihmetteli kovasti, minkä takia siellä oltiin, kun hänen mielestä kaikki on ihan normaalisti, vauva on viikkoihin nähen ihan sopivan kokonen, nyt painaa siis n. 2300g. Syntymäpainoks lääkäri arvioi maksimissaan 3500g, kun th:n mielestä sieltä ois tulossa 3500-4000g jässikkä. Saas nähä kumman arvio osuu paremmin kohalleen.

Ootteko muuten huomannu, et rasvottuuko teijän hiukset ja/tai iho normaalia nopeemmin? Lähteekö hiuksia paljon? Mulla puskee finnejä naamaan, rintakehään ja käsivarsiin ihan hirveetä tahtia, edes teiniaikoina ei ollu näin paljon näppyjä! Ja tää letti.. Hiuksia lähtee ihan tuhottomasti ja ne onnettomat haivenet, mitkä on pysyny päässä rasvottuu alta aika raketin, saa olla pesemässä päätä koko ajan. Ihana ihana hormoonitoiminta.. NOT!

Huomisesta alkaen pääseekii jännäämään lätkää, ei tarttee miettiä pelipäivinä illan ohjelmaa. Suunnitemissa on aivopestä vauva heti pienestä pitäen lätkäfaniks, saanpahan sitten hyvän syyn lähtee kattoo pelejä :)
 
Moi!

Garnet014: En kyllä ole tunnistanut itsessäni mitään erityisiä synnytykseen viittaavia merkkejä. Mahakin vielä pönöttää ylhäällä eikä osoita merkkejä laskeutumisesta, joten oon siinä mielessä aika rauhassa vielä. Synnytys jännittää vähän, mutta enemmän silleen positiivisessa mielessä.

Mulla kans toi lääkäri tuumasi, että ei siitä sf-mitasta kannata olla niin huolissaan. Ainakin mulla on vatsanpeitteitä (siis rasvaa) sen verran, että siitä helposti tulee se sentti tai kaks lisää mittanauhaan. No mut tulipahan mitattua. :)

Kestovaippoja en oo ihan tarkkaan nyt laskenut, kun niitä on eri kokosia ja mallisia, mutta muistaakseni mulla on n. 15 sisävaippaa ja niille kuoria. Sain tuossa huutopaketin mukana pienet villavaippahousut ja mun äiti neuloo kahdet lisää, joten niillä aattelin aloittaa. Sit tietysti lisäksi niitä harsoja, joista saa käärittyä alusvaipan tai imun tarpeen mukaan. Niitä mä toivon, että 30:llä pärjää hetken. Tosin niitä menee puklurätteinäkin, joten voi olla, että pitää vielä hankkia niitä lisää. :)
Mut jos ei riitä eikä kone kerkiä pesemään, niin sit pitää hätävaraksi käydä ostaan kertiksiä siihen asti, että saa jostain tilattua lisää. Jossain kestovaippafoorumilla olikin, että yksikin kestovaippa päivässä on jo 365 kertisvaipparoskaa vuodessa. :)

Hassua, miten noi hormonit heittääkin kaiken ihan päälaelleen. Mulla taas on ollut taipumusta aikuisiän akneen, niin nyt raskausaikana mun iho on paremmassa kunnossa kuin koskaan. Ihan täs loppuaikoina on alkanut tulemaan taas mustapäitä niinkuin ennenkin, mutta ei tulehdu ollenkaan niin herkästi kuin ennen. Samoin hiukset mulla jotenkin tuntuu, että on tuuhentunut entisestään. Ja mulla on myös vahvistunut ihokarvanukka. Huomasin sen kuukausi sitten, kun näin selkäni peilistä, kun olin just suihkun jäljiltä kuivannut. Hartioissa on semmoinen valkoinen "turkki". Samalla sit huomasin, että on se myös mahan puolella ja jopa poskien nukka on selkeempi kuin ennen. Mietin siitä, että vois sillä vauvallakin sit olla vähän tukkaa päässä, et ei sen kaiken karvan tarvi mulle kasvaa. :D

Sullakin alkaa Garnet jo täysiaikaisuus läheneen ja vauvakin on hyvän kokoinen. Joko sua jännittää? Sähän voit ihan hyvin olla meistä eka, kun meillä on vaan viikon ero la:ssa.
 
Sunnuntaita! Ihanaa kun aurinko paistaa, eilisen synkkääkin synkemmän sadepäivän jälkeen :)

Nyt on täälläkin synnytysvalmennus takana, eilen käytiin siellä keskussairaalalla. Tosi paljon oli kyllä nytkin porukkaa, varmaan jotain 25-30 pariskuntaa. Ja löytyihän sieltä toki tuttujakin, yksi entinen työkaveripariskunta, joilla on LA kolme päivää ennen meitä :) Aika paljon kyllä konkretisoitui tuo synnytys tuolla käynnillä. Nyt sitä pitäs alkaa jo varmaan tosissaan miettimään. Tai siis lähinnä henkisesti valmistautumaan, mitään tarkkaa suunnitelmaa en kyllä aio tehdä. Pakko myöntää, että pelottaa kyllä. Juurikin se oma jaksaminen, jos synnytys alkaa venymään yli vuorokauden mittaiseksi. Ja sektioon joutuminen pelottaa kans, lähinnä sen hitaamman toipumisen ja pidemmän sairaalassa olon takia.

Pääskyli ja Garnet, voi kun teillä on jo hyvän kokoisia vauvoja :) Ja hienoa, että kokoarvioista tuli sit kuitenkin hyviä tuloksia molemmille. Jännää kyllä nähdä kumpi teistä synnyttää ekana! Toivottavaa ainakin olisi, että tästä meidän pienestä porukasta ensimmäinen olisi jompi kumpi teistä :) Tuuttehan sit tänne kertomaan kuulumisia heti kun olo ja vauva vaan sallivat!

Mulla ei vielä oo kovin tukala olo. Viikkojahan onkin vasta 32+6. Maha ei oo pahemmin tiellä vielä ja voin ihan hyvin. Tällä viikolla en oo tosiaan enää treenannut, ainoastaan parilla kävelylenkillä oon käynyt. Semmoset 5 km alkaa olla aika maksimi minkä jaksaa. Mulla kipeytyy jalat ennen kaikkea kävellessä, vaikka muuten olo oiskin hyvä. Ykskin päivä pohkeita ja nilkkoja alkoi särkemään heti parin sadan metrin jälkeen ja hampaita purren sai vetää lenkin loppuun asti. Ärsyttävää, kun en oikeen ees tiedä mistä se johtuu. Voiko syynä olla vaan se, että jalkojen päällä on niin paljon enemmän painoa ku ennen? Onko teillä muilla samaa ongelmaa?

Vähän pientä kärsimättömyyttä on ehkä välillä ilmassa. Jotenkin on koko ajan vaan niin "ikävä" tuota vauvaa, että haluaisi sen jo syliin :) Aina sillon iskee se ikävä, kun näkee jonkun muun äidi pitelevän pientä vauvaa. Niin kuin eilen siellä sairaalalla näin ihan vastasyntyneen äitinsä kanssa lähdössä sairaalasta kotiin, oisin niin halunnu olla jo samassa tilanteessa! Vaikka toisaalta tää odotusaikakin on aivan ihanaa ja rakastan mun mahaa ja tuun aina yhtä hyvälle tuulelle kun tunnen vauvan liikkuvan siellä. Sitten taas ehkä se pieni pelko synnytystä kohtaan jarruttelee hieman, että jaksaa odottaa..

Iho ja hiukset voi mulla ihan hyvin. Välillä on pientä näppyä havaittavissa, mut niin on normaalistikin. Mulla on oikeestaan aina ollut tosi hyvä iho, teini-iästäkin selvisin aika vähällä. Jotenkin musta tuntuu, että mulla on ollut aika "matalahormoninen" tää raskaus, kun en oo mitään sen suurempia tunnekuohujakaan huomannut. Toki herkistyn helpommin, mutta pääasiassa olo on ollut koko ajan tavallista tyynempi. Alussa mulla mitattiin hcg-arvoja ja ne ei ollu kauheen korkeita, joten ehkä mulla tosiaan on hormonit pysyneetkin matalina. Raskauspahoinvointiakaan kun ei juurikaan ole ollut ja se kuulemma saattaa johtua juuri korkeista hormonipitoisuuksista. Hiukset leikkautin pari viikkoa sitten vähän lyhyemmiksi ja sen ansiosta ne tuntuu nyt vähän vahvemmilta, mitään muutosta en niissä muuten oo huomannu. Mut toi Pääskylin mainitsema ihokarvanukan lisääntyminen on täälläkin tuttua, oon huomannu kans että pientä turkkia on tullu kasvatettua talven aikana :D Onneks karvat on kuitenkin vaaleita, ettei sillein erotu muille kuin itselle.

virvuli, mä tilasin juuri viime viikolla Tikkunekusta muutaman jutun miehen isyyspakkausta varten. Tein tilauksen muistaakseni ma-iltana ja paketti tais tulla perjantaina. Tuli ne tavarat mitä pitikin ja tyytyväinen olin, ei siis mullakaan mitään moitittavaa kyseisestä verkkokaupasta :)

Huh, jaksaiskohan sitä tänään tehdäkin jotain.. Jotenkin tosi vetämätön olo ja maha tuntuu vähän ahtaalta, sillein ettei huvittais hirveesti liikuskella. Taidan yrittää kuitenkin vähän siivoilla ja pienellä kävelyllä käydä. Huomenna alkaa toiseks viimeinen työviikko, jipiiii! Töiden jälkeen ois luvassa perhevalmennusta ja keskiviikkona onkin pitkästä aikaa neuvola. Viikonloppuna ois edessä Likkojen lenkki työporukalla ja äitienpäivän viettoa vanhempien luona, kiire viikko siis edessä.

Meinaatteko te vielä juhlia omaa äitiyttä vai vasta ens vuonna sitten? Lähinnä siis me esikoista odottavat :) Entä minkäslaisia suunnitelmia on virvulilla ja Punnalla?
 
Heips!
Ihanaa että muillakin on vaaleaa karvoitusta esiintynyt. Mulla on nimittäin kans masuun kasvanut valkoista hahtuvaa :D..Pikkumiehestä ei tullut mitään tällaista, joten oon ollut ihan ihmeissäni :D!
Ihana ilma! Pitäs varmaan lähteä lyhyelle lenkille. Pitkät lenkit ottaa kovasti jalkoihin ja turvottavat kovasti. Pyöräily taas on mukavaa kun hissukseen polkee..Eikä jalatkaan turpoa kovasti.
Omasta olosta sen verran, että oon ihan hurjan väsy ja itku herkässä..OUTOA! Hyvä että jaksaa kotona askareet hoitaa..Liekö jotain alitajuista synnytyspelkoa :/.. Jospa se kuitenkin tästä :).. Tsemppaa kovasti kuulla teidän kuulumisia!
Tänään oon saanut ihan itsekseen olla ja nautiskella lepäämisestä..Tekee kyllä hyvää^^!

Pääskyli trikoinen liina on paras vastasyntyneen kanssa. Kätevin sidonta on ollut kietaisuristi2 kun sen voi sitoa valmiiksi. Kantoliinakanavan sivuilla on hyvät kuvalliset sidonta ohjeet.

Sektioista sen verran, että toipuminen riippuu paljon myös siitä miten rankka se synnytys on ollut.. On siinä se etu että kaikki ylinmääräinen paino lähtee samantien ja pömppis masua ei jää :D.. Arpikin menee todella hyvin umpeen, sitten kun se pääsee paranemaan.
Itsellä on poikittain tehty viilto, vaikka olikin todella vaarallinen tilanne. Yleensä silloin tehdään aina pystyyn viilto, mutta mulla sattui olemaan niin nuori ja osaava mies lääkäri että uskalsi hädässä leikata poikittain läheisteni pyynnöstä (tiesivät mun toiveen). Nykyisin arpea ei edes näy.

Itseäni pelottaa lähinnä se jos alapäähän joudutaan synnytyksen jälkeen laittamaan tikkejä välilihan repeämän vuoksi.. En kyllä tiedä miten yleisiä ne tikit on.. Ihmeellisiä ajatuksia herännyt!

Täällä juhlitaan äitienpäivää toivottavasti ainakin niin, että saan aamiaisen ja suukkoja molemmilta. Enempää en toivo. Kaikki muu on sitten mukava pieni lisä, jos niitä siis tulee. Osaa olla hyvin yllättävä tuo minun mieheni.
Pikkumieheltä saan varmasti kortin kun yleensä niitä hoidossa ovat näihin aikoihin väsäilleet ;). Viime vuonna hän oli maalannut mukiin pinkkejä koukeroita ja hoitajan avustuksella kirjoittaneet äiti <3..Ehkä maailman ihanin lahja!
Silloin kun odotin esikoistani, niin en juhlinut äitienpäivää..Ajattelin että se ihka eka äitienpäivä tuntuu ihanimmalle sitten kun lapsukainen on maailmassa.

Eihän kukaan kuitenkaan kiellä sitä juhlimasta ja ihanaahan se on jos jo nyt teidän miehenne osaa teitä pienesti hemmotella.

kestovaipoista Kuulema 15-20 vaippaa riittää jos pesee pyykkiä esim joka toinen pv.

Täällä alkaa huomenna rv 30! Tulis jo se heinäkuu...Sais pikkuisen syliin!
 
Hauskaa sunnuntaita!

Te, keillä on noita kantoliinoja, mistä ootte niitä hommannu? Oon ajatellu hommaavani sen, kuvittelen sen helpottavan vähän arkee, kun saa vauvan piettyä mukana.

Kävinpäs eilen aamulla pyörähtämässä sit synnärillä.. Perjantai-iltana/yönä alko ihan hillitön kutina, kädet, naama, rintakehä ja maha kutis ihan kauheesti ja vaikka miten raapi ni ei olo helpottunu yhtään. Fiksuna tyttönä googlettelin sitten oireita ja löysinkin sitten raskaushepatoosin, mihin kaikki oireet täsmäs aika hyvin. Oli kyllä melko pirun pitkä yö, ku tuli tarkkailtua koko ajan vauvan liikkeitä ja heti ku vauva hiljenty hetkeks, piti ettiä dopleri käsiin ja kuulostella pienen sydäntä. Tuli kyllä isäntää iso ikävä (hän on ollu Lappeenrannassa aina viikot koulutuksessa tammikuusta lähtien), olis tarvinnu niin paljon toista siihen vierelle.
Lauantai aamuna sitten soittelin synnärille ja ohjeeks tuli tulla näytille. Käyrät näyttivät hyvälle, verikokeissa ei ollu mitää erikoista, verenpaine oli vähän korkeempi ku normisti (stressi, huoli ja huonosti nukuttu yö vaikutti varmasti) eikä lääkärikään ultralla huomannu mitää huolestuttavaa. Huomenna sitten käyn viellä yhdessä verikokeessa, toivottavasti ei sieltäkään löydy mitään! Lääkäri ei oikein osannu sanoo, että mikä kutinaa aiheutti, pitää vaan seurailla tilannetta. Onneks enää ei kutise ihan niin paljoa, jospa selvittiin vaan säikähyksellä.
Hassua, että myös sairaalan lääkärin mukaan meijän vauva ois melko pieni kokonen. Nyt on kaks lääkäriä arvioinu vauvan pieneks ja th sitten vastaavasti isoks, jospa sitä uskos vaan lääkäreitä :) .

Mitä Nemesiss tykkäsit siitä synnytysvalmennuksesta?
 
Heip!
GarnetHyvä kuulla ettei ole mitään hätää ja toivotaan tosian ettei siitä verikokeesta löydy mitään:)!
Tiedän tunteen, jouduin esikoisestani olemaan paljonkin yksin synnärillä.. Silloin kaipais tosiaan sitä toista vierelle eniten maailmassa. Onneksi sain yhden mun parhaimmista ystävistä tulemaan paikalle silloin kun mies ei päässyt.. Helpotti kyllä hieman.
Tsemppiä loppuraskauteen!

Liinoista sen verran että kimperin trikoisia liinoja on kehuttu tosi paljon, ovat kuulema mukavan pehmeitä :).. Itsellä pikku-ruun ja ihan oon tykännyt. Yli 5m liinaa ei kannata ostaa kun jää sit turhan pitkät päät roikkumaan .

Juttelin yhden mun vanhan kaverin kanssa jolla jo kolmannella lapsella kestot käytössä.. Tällaisia neuvoja sain:
Kestovaipoissa coolmax pinta on kuulema kätevä (jos siis pesee ne oikein), saa kakat helposti pestyä pois ja tuntuu kuivalle.
Vastasyntyneellä kuoret ja sisäimut kuulema olleet parhaita n. 2kk ajan. Sen jälkeen on hyvä siirtyä esim. yhden koon taskuihin tai yhden koon all-in-one vaippoihin.

Itse ostin jo muutaman itti bitin one size AIO vaippoja uutena :D. Hyviä kun saa säädettyä reidestä ja vyötäröltä sopiviksi ja imut valmiina. Sitten ostin kirpparilta imse vimsen 8kpl sisävaippoja ja pari kuorta..Kuoria siis pitäs vissiin ostella lisää.

Taskuissa eka kerros imuja ois hyvä olla esim mikrokuituisia (nopeita imuja) ja toinen kerros esim hamppua. Hamppu ei päällimmäisenä sen hitaan imemiskyvyn vuoksi.
n. reilu 1 vuotiaalla menee imuja yhdessä vaipassa kuulema 2 kerrosta mikrokuitua ja 3 kerrosta hamppua.. Jos ei ole kuivausrumpua niin hamppuja ei kannata ostaa, eivät pysy pehmeinä, silloin korvataan bambulla..

Kestovaippa.com:a kehui.. Fuzzia ei kuulema kannata ostaa.. Makuasioitahan nää vaippa asiat on eli sopivin löytyy kokeilemalla. Kestovaippainfon keskustelupalstalta saa myös kuulema hyviä käytettyjä.
Toivottavasti auttaa teitä muitakin tämä. Itseäni valaisi kovasti.

Nauttikaahan ihanasta ilmasta!
 
^Kiitoksia tsempeistä :)
Onneks tässä ollaan jo voiton puolella sekä raskaudessa ja isännän kotiutumista odottaessa. Perjantain jälkeen saan miehen kotio ja kotona se sit pysyykin jonkun aikaa, mitenkähä sitä sitten osaa olla kahestaan :D.

Pitää kyllä nostaa hattua naisille, jotka klaaraa raskauden ja synnytyksen ilman kenenkään tukea. Ei ois musta siihen, jos en oo miestä saanu johonki mukaan, ni sitten on ollu ystävä mukana tai mun äippä tukena puhelimen välityksellä.

Tässä on ollu pari "hässäkkä" päivää, mun äiti oli meillä vähän siivoilemassa ja ikkunan pesussa. Saatiin torppaa järkkäiltyä vähä perusteellisemmin, kelpaa täällä nyt olla :).
Kävin tänään ostamassa muutamia kestoja, rupes vähä arveluttamaan, notta tuleekohan niitä käytettyä loppupeleissä kuitenkaa. Meinaa olla vähän sekasin, mitä pitää laittaa mihinki väliin. Pitää tutustua tuonne kestovaippa.com:iin ihan kunnolla, jospa sieltä asiat selkeentyis enemmän. Ostin myös kantoliinan, pituutta taitaa olla tuo 5m, mutta oli kirpparilla edullisesti, ni raaskin ostaa sen. Piti jo kokeilla sitä sidontaa ja yllättävän helppoahan se oli ennakkoluuloista huolimatta.
 
Voi, oottepa kirjoitellut paljon tänne.. Itse en ole oikeastaan sairaslomalle jäännin jälkeen käynyt lukemassa tekstejä täältä..

Nemesiss, vointi on ollut saikulle ja nyt vuosilomalle jäännin jälkeen ihan hyvä. Harjoitussupistukset ja selkäkipu on pysyneet aika hillittyinä tämän kotona olemisen myötä, kun saa liikkua ja levätä, kun siltä on tuntunut :)

Ensi viikolla ois viimeiset 2 työpäivää jäljellä ja sitten alkaa äitiysloma.. onpa jotenkin outoa, että jo ensi viikolla oon virallisesti äippälomalainen :D

Vaikka on vajaa 7 viikkoa the päivään, niin hyvin jaksaa painaa päivät koiratouhuissa mukana :D
 
Moi!

Huijui Garnet, onneks ei ollu mitään pahempaa kyseessä. Onko nyt ollut millainen olo? Verikokeista ei ilmeisesti löytynyt mitään? Hyvä niin! Varmasti on kyllä säikäyttänyt tuollainen ja vienyt yöunet :( Mulla on kans kerran tän raskauden aikana ollut tosi paha kutina, mutta se paljastuikin sitten aika nopeasti allergiseksi reaktioksi ja pääsi äitymään aika pahaksikin eikä meinannut millään lieventyä.. Se oli kyllä karseeta, varsinkin kun lisäksi turposi koko kroppa ja naama ihan järkyn näköisiksi. Sitten mulla kans epäiltiin yhtenä vaihtoehtona tuota raskaushepatoosia sillon muutama viikko sitten kun kävin niiden vatsakipujen takia päivystyksessä.

Pitikin Garnet kysyä, että jatkuuko miehelläsi nuo työreissut vauvan syntymään asti/jälkeenkin, mutta olitkin jo ehtinyt siitä kirjoittaa seuraavassa viestissä :) Hieno homma, että saat miekkosen kotia tueksesi. On se vaan tärkeä rooli tulevalla isällä. Itsekään en vois kuvitella edes, että oisin tähän yksin ryhtynyt. Mies onkin ollut aivan yli-ihana koko raskauden ajan, aina ajattelemassa vauvan ja mun parasta <3

Synnytysvalmennus oli mun mielestä ihan hyvä. Aika teoriapitoistahan se oli, mutta ihan hyvä oli mun mielestä käydä läpi se koko synnytyksen kulku ja sairaalaan saapuminen. Meille kävi sillein hyvin, että sitten heti maanantaina oltiin perhevalmennuksessa, aiheena Elämää vauvaperheenä ja siellä tämä esimerkkiperhe keskittyikin kertomuksessaan aika pitkälti synnytykseen ja sairaalassa oloon. Sai kuulla vähän käytännön kokemusta lauantaisen teorian päälle, kun oli ne jutut sieltä kuitenkin vielä tuoreessa muistissa. Tällä pariskunnalla oli aivan ihana poikavauva siellä valmennuksessa mukana. Haluun jo saada omani!!

Kiva kuulla Jebbiksestäkin :) Sepäs hyvä, että olo on parantunut lepäilyn myötä. Kyllä sen vaan tässä vaiheessa huomaa, että se lepo ei tosiaan oo mikään pelkkä suositus neuvolasta/lääkäreiltä vaan sitä ihan oikeesti tarvii. Mulla ois kans ens viikolla kolme työpäivää jäljellä ja sit alkaa vihdoin loma! Olo alkaa kyllä olla jo sellanen, ettei juurikaan enempää jaksaiskaan. Työpäivät tuntuu jo aika rankilta. Outoa tulee kyllä varmaan alussa olemaan. Luulen että ekat päivät vaan mietin kaikkia työjuttuja :D

Tuohon kestovaippakeskusteluun en osaa sanoa oikein mitään, kun meillä ei tulla kestoilemaan enkä ole aiheeseen juurikaan perehtynyt.. Kantoliinaa oon myös miettinyt. Yksi sellainen löytyykin, on tullut joskus Vauva-lehden mukana tilaajalahjana. Pitäiskin kaivaa se tuolta kaapin perältä ja testailla vähän.

Meillä on mietitty talokauppoja kovasti viime päivät. Yks meidän unelma-asunto tästä ihan läheltä paljastui olevan edelleen myynnissä (yrittivät ensin itse myydä ja nyt siirtynyt välittäjälle myyntiin), joten päätettiin tehdä siitä tarjous. Myyntihinta oli meille vähän liikaa ja tehtiin aika paljon sen alle tarjous ja välittäjä oli sitä mieltä, ettei kyllä tuu menemään läpi.. Mut onpahan ainakin yritetty. Kamalan stressin sitä saa näköjään tällaisestakin aiheutettua, huh. Joka ilta on mennyt tällä viikolla lukuja pyöritellessä ja riskejä arvioidessa. Päätettiin myös, että jos tuo tarjous nyt ei mene läpi niin sitten pistetään asuntohankinta kesäksi jäihin, keskitytään nyt vauvan tuloon ja mietitään asumisjuttuja sitten taas syksyllä.

Mies sai toissapäivänä isyyspakkauksensa :) Tein samantapaisen kirjeen kuin Punna ja naamion sen näyttämään siltä, että olisi Kelasta tullut, laitoin töissä postileimankin ja kaikkee :D Mies sitten illalla töistä tullessaan vähän kärttyisenä ihmetteli, että mikä ihmeen kirje se on. Vielä lukiessaan, että on saanut isyyspakkauksen, luuli kirjeen olevan ihan oikeasti Kelalta. Jossain vaiheessa sitten tajusi alkaa epäillä mun olevan homman takana. Pakkauksen löydettyään oli ihan ällikällä lyöty :D Mutta kovasti tykkäsi ja arvosti, että olin sellaisen väsännyt. Hyvä mieli tuli itsellekin.

Neuvolassa kävin tiistaina. Kaikki oli ok. Vauva liikuskeli kovasti sf-mittauksen ja sydänäänten kuuntelun aikana :) Neuvolatäti oli sitä mieltä, että vauva oli poikittain. Tähän asti on ainakin ultrissa ollut rt:ssa, mutta nyt sitten kääntynyt, ainakin tuona aamuna. Katsotaan parin viikon päästä uudestaan, vaikuttaako edelleen olevan viistosti tuolla mahassa. Jos näin on, niin sit pitää kai käydä äitiyspolilla tarkastamassa tilanne. Hitsi, pitääköhän tässä alkaa jännittämään, että asettuuko vauveli sittenkään oikeaan asentoon deadlineen mennessä..

Mulla on alkanu nukkuminen olemaan vähän hankalaa. Normaalisti, ennen raskautta, oon aina ollu todella hyväuninen. Nukahdan helposti ja herään seuraavan kerran vasta kellon soittoon. Nyt sitten joutuukin totuttelemaan vähän toisenlaiseen meininkiin :D Herään vähintään kerran yössä siihen, että rakko tuntuu halkeavan ja pitää nousta vessaan. Sitten parina yönä oon nyt hikoillut ihan kamalasti. Viime yönäkin olin ihan litimärkä! Lisäks parina yönä on ollu menkkamaisia kipuja alavatsalla. Onko ne nyt sit jotain kipeitä supistuksia vai mitä ihmettä?? Kun en oikeen ees tiiä miltä supistukset tuntuu ja mietin että oisko noi niitä, kun tuntuvat tulevan sillein aaltomaisina.. Pitäiskö huolestua vai kuuluuko asiaan? Hyvän asennon löytäminen alkaa myös olemaan aika haastavaa. Nyt on vähän helpottanut, kun oon nukkunut kyljelläni tyyny jalkojen välissä. Miten teillä muilla onnistuu nukkuminen näin loppumetreillä?

Huomenna pitäs lähtee työporukan kans Likkojen lenkille. Sääennustehan on +5 astetta ja vesisadetta, että kiva.. Ei oikein innostais. Kävely muutenkin on alkanut vähän tökkimään. Onneks sentään löysin yhden miehen tuulitakin, joka mahtuu mun päälle, niin en ehkä jäädy siellä. Noo, tuosta kun selviää, niin kotiin kuumaan suihkuun ja sohvan pohjalle loppuillaks :)

Mukavaa viikonloppua ja äitienpäivää kaikille!
 
Moikka vaan kaikille!

Mulla on ollut melkoista hässäkkää, kun sisko kävi lomailemassa melkein viikon verran. Lisäksi läheisimmät kaverit järkkäsi pienimuotoiset vauvakutsut ja lauantaina kävin vielä kaverin saunabileissä. Nyt onneksi kämppä on tyhjä ja mieskin on töissä, saa olla vähän aikaa ihan hiljaa ja omissa oloissaan. Eli surffata netissä. ;)

Huomaa ihan selkeesti, että kun on ollut jo useamman viikon kotona äitiyslomalla, niin alkaa kaivata sosiaalista elämää. Sillon, ku kävi vielä töissä, ei huvittanut iltaisin eikä oikein viikonloppuisinkaan lähtee käymään missään. Ehkä tässä on vielä tämmöinen pieni sosiaalisuustankkaus käynnissä, kun sitten vauvan kanssa varmasti tulee vähän aikaa oltua ihan kotosalla.

Sain parilta kaverilta käytettyjä vauvan vaatteita ja kestovaippoja, joten ihan tosi hyvin mä pärjään nyt ekat kuukaudet sen suhteen. Ai niin ja harsoja ja pinnasängyn lakanoita yms sain myös. Hassua, en oo vieläkään ostanut itse mitään vaatetta. Vauvakutsuillakin sain uusia vaatteita, joten niitä tosiaan on nyt. Oikeestaan mun tartteis enää ostaa uusi hoitotason pehmuste ja tuttipulloja.

Ihana, kun loppuviikosta satoi vettä, niin nyt koko ajan vihertää tuolla ulkona enemmän ja enemmän. Ihan mahtavaa käydä käpsyttelemässä tuolla pihalla! Tänään tuli semmonen fiilis, että olis ihan mahtavaa, jos jaksais lähtee vielä käymään kävelyllä, kunhan synnytyssupistukset alkaa. Mä jotenkin oletan, että se synnytys tulee kestämään tosi pitkään, joten mitään sairaalakassia en oo pakannut.
Viime viikolla oli muuten ensimmäinen kipeä supistus. Ainakin tuntomerkit kestoineen täsmäis. :) Se kyllä otti niin kipeää, että vähän alkoi jännittää, että mitenkähän mä kestän sit tositilanteen, kun niitä tulee hitosti ja ne vaan muuttuu kipeämmiksi. Nyt yritän psyykata itseäni, että olisin sit urhea. Mun haaveenahan olisi yrittää selviytyä synnytyksestä ilman epiduraalia tai spinaalia. Meinaa vaan vähän viedä sisua kaulaan tieto siitä, ettei edes ilokaasu ole käytettävissä. No, kovasti oon nyt sit tehnyt erilaisia rentoutus- ja mielikuvaharjoituksia.

Mitenkäs Nemesissin talokaupat etenee? Menikö tarjous läpi?

Mulla on muuten kans alkanut huonontua yöunet. Mutta toisaalta oon aatellu olevani onnekas, kun tarvii kuitenkin käydä vessassa keskimäärin vaan kerran yössä. Ja sit, jos vauva myllää mahassa, niin pitää vaan valvoa hetken aikaa, onneksi voi sitten nukkua aamulla pidempään tai ottaa päikkärit. Mulla kans on välillä kaamee hiki, mutta se ongelma on kyllä ihan hereilläkin. Enemmän mua haittaa nukkuessa tää asentojen vaihtoehtojen vähäisyys. Mulla meni kyljellään nukkumisesta rintakehän ja lapojen seutu ihan jumiin, kunnes hoksasin, että otan lisätyynyn, jota halaan yöllä, niin ei päällimmäinen olkapää mee ihan lysyyn.

Olipa taas paljon asiaa. :) Hauskaa viikonalkua kaikille!

-Pääskyli 38+3
 
Ihanan lähellä Pääskyli jo tuota "eräpäivää" :heart:

Kestovaipat tulee meillä jollain tasolla käyttöön.. Oon vähän hukassa vielä niitten kanssa, mutta yritän kovasti tässä kerätä tietoa ennen vauvan syntymää :) Mies on saanut vapautus-kortin kestojen käytöstä, sekä yöllä ja vieraissa pidetään luultavasti kertakäyttöjä :)

Perjantaina viimeinen työpäivä! Huih!

Jebbis 34+2
 
Täällä vietetään ensimmäistä äitiyslomapäivää, jipii! :) Tai oikeastaan virallisesti äippäloma alkaa vasta lauantaina (niin kuin kai Jebbikselläkin kun meillä on se sama LA), mutta pidän huomisen vapaata niin eilen oli sit vika työpäivä. Vähän oli kyl haikee olo lähteä työpaikalta viimeistä kertaa, kun ei tiedä kuinka pitkän ajan päästä sinne vasta palaa. Työkaverit oli ihania, kävivät hyvästelemässä ja kakkuakin vein tarjolle ja se teki hyvin kauppansa. Työtehtävätkin sain lähes kaikki tehtyä vaikka alkuviikosta vielä meinas mennä hermot kiireen keskellä. Yhden harjoittelijan arviointi pitää vielä kirjoittaa viikonloppuna, mut se on ihan mukavaa puuhaa. Hyvillä mielin siis saa jäädä lomalle :)

Pääskyli, kerro lisää sun vauvakutsuista! :) Millaista ohjelmaa siellä oli, missä ne pidettiin ja tuliko sulle yllätyksenä? Mulle on kans kaverit ja sisko ja äiti järkkäämässä vauvakutsuja mut eivät ole suostuneet mitään vielä paljastamaan, edes ajankohtaa. Sen vaan tiedän, että sellaiset on tulossa. Oon kyl aika varma, että ne on ens viikon lauantaina, kun oon vihjaillut että se sopis mulle kun mies on sillon polttareissa ja lisäks yks kaveri kysy jo hyvissä ajoin, että voitaisko nähdä sillon ;) Vähän jo jänskättää!

Kiva Pääskyli, että oot saanu vauvanvaatteita ja muita tarvikkeita. Se on kyl aina hyvä, kun niitä kierrätetään, ei jää kellekään nurkkaan turhaan pyörimään :) Itsekin mietin, että voisin ehkä vielä loppuvaiheessa tehdä kirpparikierroksen, jos nyt näyttää siltä että jotain puuttuu. Kaupoista yritän pysytellä kaukana.. Vähiin käy sulla jo päivät, hui! Lähtö voi tulla millon vaan :) Ihan hyvä varmaan, että niitä kipeitä supistuksia tulee jo etukäteen, niin saa vähän esimakua hommasta.. Meinaatko muuten ottaa mitään omia apuvälineitä mukaan synnytykseen, esim. musiikkia tai kauratyynyä tai semmosta? Itse en oo vielä miettiny muuta kuin että oman kauratyynyni ainakin otan, jos sairaalassa ei ookaan vapaana sillon "ruuhka-aikaan". Oon kokenu sen hyödylliseks mm. kuukautiskipuihin, joten jospa siitä ois ees hieman apua myös synnytyksen avautumisvaiheessa.

Oon muuten miettiny tuota samaa, että kuinkakohan monta päivää tässä äitiyslomalla ehtii kulua ennen kuin alkaa kaivata sitä sosiaalista elämää. Mulla kans viimeiset pari kuukautta töissä on ollut tavallista sosiaalisempaa, kun oon perehdyttäny kahta uutta työntekijää. On joutunu olemaan vieritysten ja äänessä koko päivän ja iltasin mulla on kans ollu sellanen olo, etten viitti ees puhelimeen vastata ja miehellekin jaksoi vain pari sanaa murahtaa :D Nyt alkuun varmaan nautin tästä yksinäisyydestä mut luulen kans että mullekin tulee vielä tollanen tankkauskausi.

Talokaupat on edelleen vähän auki. Ihan sellaisenaan eivät meiän tarjousta hyväksyneet, mut ei tarviis paljoo lisää maksaa niin asunto ois meidän. Mutta alettiin nyt vähän miettimään, että uskalletaanko sittenkään juuri nyt ottaa niin isoa lainaa. Meiän molempien isät sai meiät vähän peloteltua ton Kreikan kriisin ja koko Euroopan taloustilanteen suhteen ja varoittelivat kovasti, ettei nyt oo oikea aika ostaa asuntoa.. Fiksuja miehiä kumminkin molemmat ovat ja yhden laman jo kokeneet, niin jotenkin vaikealta tuntuu niiden mielipiteitä sivuuttaakaan. Ja kieltämättä hirvittää jo se lainanlyhennysmäärä, mikä nyt tulis olemaan, saati sitten jos korot nousee tai kunnon lama iskee. Ja näillä vanhempainvapaan tuloilla vielä.. Voi olla, että yritetään nyt pärjätä alkuun tässä kaksiossa tai sitten vaihdetaan asumisoikeuskolmioon. Siihen riittäis pienikin laina, jonka sais ehkä maksettua jo muutamassa vuodessa. Mietinnät siis jatkuu täällä.

En haluis millään valittaa tästä raskausajasta, mutta voi luoja tätä allergiaa!! Tuntuu että kuolen tähän vielä! Parikymmentä vuotta kun minäkin oon siitepölyallergiasta kärsiny niin koskaan ennen en oo tällasta oloa nähny. Oon aivan tukossa, aivastelen miljoona kertaa päivässä ja niistän nenää sellaseen tahtiin, että siitä on kohta iho puhki, silmät kutiaa ihan koko ajan, voisin nukkua jatkuvasti.. Siis ihan järkkyä. Lääkkeitä sain, antihistamiinia, joitan silmätippoja ja aiemmin käyttämääni nenäsuihkettakin saa kulemma käyttää. Mut en kyl tiedä onko niistä mitään apua. Luin lehdestä, että nyt on pahin siitepölykausi pariinkymmeneen vuoteen ja allekirjoitan sen täysin. Ja varmasti vielä tää raskauskin pahentaa allergiaa. Tekis niin mieli nauttia näistä ihanista ilmoista ja ulkoilla, mut siitä saa sit maksaa kovan hinnan. Eilen oltiin kattomassa JJK:n peliä ja se pari tuntia ulkona riitti kyllä, kamala olo oli kun pääsin kotiin. Tänäänkään en malttanu olla käymättä kävelyllä ja tuskaahan sekin oli. Melkein toivon, että satais vaan loppukevään niin vois olla neljän seinän sisällä. Ja voi kuinka odotankaan, että ois jo heinäkuu, sillon yleensä helpottaa olo ja tietty nyt kun vauvakin syntyy sillon. No, on tässä allergiassa sentään yks hyväkin puoli, oon niin tajuttoman väsyny, että nyt oon nukkunu yöt ihan putkeen kertaakaan heräämättä. Illalla kun ottaa allergialääkkeen niin se käy melkein unilääkkestä :D

Vauva on liikkunu tällä viikolla tosi aktiivisesti. On se vaan niin ihana <3 Miten sitä voikin olla näin kiintynyt johonkin, jota ei koskaan vielä tavannut. Välillä tuntuu, ettei ajatuksiin mahdu enää mitään muuta kuin tuo oma pikkuinen. Mut niin kai sen pitääkin mennä :) Ens maanantaina olis taas neuvola. Mielenkiintoista kuulla, missä asennossa vauva sillon majailee ja joudunko äitiyspolille tutkittavaksi.. Monena päivänä mun maha on kyllä ollu ihan vinossa, joten hyvin mahdollista että se siellä vinoittaan edelleen on. Voi toista.

Sellaista tällä kertaa, kirjoitelkaapa taas muutkin kuulumisia! :)
 
Heip!
Minäkin inhoan tuota siitepölyä...Sais jo kadota! Onneksi nyt sataa ja ukostaa..Jospa se siitä :)!

Kävin eilen ostamassa hamppuimuja käytettynä, mutta ovat kuin uusia. Oli myyjä vähän erikoisenoloinen :D, hänestä kestoilu ja liinailu on luomu hörhöilyä ja kaikki muukin tuntui olevan hörhöilyä, jota hän itsekin kyllä tekee. Äh, itsestä tuntuu, että se ei ole mtn hörhöilyä vaan ihan järkevää ja kannattavaa. Kukin tavallaan :).

Kävin samalla siinä Vauvauvan kaupassa köhniöllä (Vauvauva verkkokauppa - Kestovaipat, kantoliinat, imetys ja odotus). Ostin pari kuorta ja yhden AIO kestovaipan.
Sieltä saa muuten tosi hyvin neuvoja, kannattaa käydä.
Toinen kestovaippoja myyvä kauppa täällä jkl:ssä on tarhamäessä (keljossa) nummipolku 9 (nettisivut sinne on se www.kestvaippakauppa.com)..
Kestovaippainfon nettisivuilla itse menin ainakin ihan pyörälle imuista ja muista..

Oijoi Pääskylillä on kohta pikkuinen sylissä <3...Ihanaa!
Täällä kans yöunet ovat olleet aika huonolaatuisia..Nyt tosin olen saanut pari yötä nukkua ihan rauhassa.
Masu-asukki tuntuu löytäneen rytmin, hirveästi päiväsaikaan touhuaa ja illasta rauhoittuu..Aika ihanaa!
Ihanaa kun tietää missä esim. jalat on tai pää..Näkyy ja tuntuu mahanpäälle ihan selvästi <3.
Huokaisin eilen helpotuksesta, kun tajusin että vauvan tavarat rupeaa olemaan kohta kasassa. Nyt kun saatais vaan se meidän remonttikin valmiiksi! Rupeaa pienehkö paniikki iskemään sen suhteen.
Ens viikolla on ne "kriittiset" 32 viikot joilla esikoinen syntyi..Olispa ne jo ohi, niin voisin viimeinkin sit kunnolla huokaista. Meillä on maanantaina varulta ultra. Onneksi kaikki arvot ovat olleet normaaleja ja sitä myrkytys riskiä ei edelleenkään näyttäis olevan. Kummallinen silti tuo alitajunta, kun se tuntuu siitä huolimatta maalailevan piruja seinille :/..

Nemesiss Ehkä on ihan järkevää olla ottamatta mitään järjettömän suurta lainaa.. Me otettiin sellainen, että maksetaan saman verran tai oikeastaan vähemmänkin lyhennyksiä kuin esim. kolmiosta vuokraa.. Saatiin vielä hyvät lainaehdot, kun perhetuttu on yhden pankin johtaja ja hän vakuutti meille että kun ei ota mitään järkyttävän suurta lainaa niin pärjätään vaikka tulisikin rankemmat ajat. Se on semmoinen täti, että se ois kyllä tuumannut heti meille "ette ota", jos oikeasti katsoisi tilanteen niin vaikeaksi.
Mutta koskaanhan ei voi satavarma mistään olla.. Nähtäväksi jää miten käy.
Toivotaan, että hyvin ja tekin löytäisitte kodin.

Maanantaina ois 9vk:a laskettuun <3!
 
Moi!

Noin vaan näyttäis siltä, että 39 viikkoo on täynnä, poksista vaan! :)

Tyyppi oli vaan yöllä kääntänyt itsensä akselinsa ympäri, joten potkii ja nyrkkeilee nyt vasenta kylkeä. Tosi outo ja jopa paha olo, kun on viimeset kymmenen viikkoo tottunut ottamaan niitä iskuja oikeelle puolelle. Ehkäpä se nyt siellä porautuu samalla alas päin, niin olis jotain hyötyä tuostaki hyörinästä. :D

Nyt voisin ehkä väittää, että on pesänrakennusvietti päällä. Tai ehkä semmonen pieni paine, että tää ja toi ja tuo asia olis hyvä olla tehtynä ennen kuin se vauva tulee.

Meinasin kuolla eilen, kun silitin kaikki pienet vaatteet ja harsot. En olis moiseen hommaan lähtenyt, mutta kun äitee ja sisko olivat sitä mieltä, että se kuumentaminen tappaa kaikki bakteerit ja ihan pienelle ja varsinkin nyt ennen ekaa käyttökertaa olis tosi hyvä silittää ne. Mä siis VIHAAN silittämistä! Sisko siis aloitti sen projektin, kun se oli käymässä, mutta se ehti silittää vaan pääasiassa lakanat. No, nytpä on sekin homma tehty. Ja toisaalta tuli käytyä niitä vaatteita jälleen kerran läpi, kun en oikein oo meinannut hahmottaa, mitä meillä on ja miten paljon. Mutta en kyllä ymmärrä, miten joku jaksaa silittää niitä vielä sitten, kun vauva on jo talossa. Keksin helposti miljoona tärkeempääkin tekemistä vauvan päiväunien ajaksi. :p

Mun vauvakutsut oli hyvin pienimuotoiset, koska halusin niin. Olin ajatellut, että koska vauvan naispuoleiset kummit ja mun sisko asuu muualla, he ei varmaankaan niitä järjestä, joten mun on moisia turha odottaakaan. Oon aikaisemmin ollut yksillä vauvakutsuilla, kun meidän kaveripiiristä eka sai vauvan. Sillon säädettiin ja järjestettiin ohjelmaa ja ostettiin hulluna kaikkee ja ne oli semmoset isot pippalot. Mua itseeni olis semmoset ahdistanu kun nyt ajattelee.
Niin, kun yksi ystäväni soitti, että mikähän olisi semmoinen hyvä ajankohta järkätä juhlat, ja ketä haluan, että kutsutaan, niin esitin toiveen, että kunhan nyt saan läheisimmät kaverit paikalle ja ei mitään hässäkkää sitten. Et ennemmin vaan semmosta mukavaa syömistä ja hengailua porukalla. No, koska oli kyseessä torstai-ilta, niin osa ei päässyt paikalle, mutta oli meitä vissiin kuus ja yks vauvavieras. Syötiin ja sit höpöteltiin ja sit mä availin lahjoja, kun ne kaikki oli semmosii menny ostamaan. Sit vähän herkuteltiin ja hengailtiin. Oli kyllä tosi kivaa, en onneksi joutunut olemaan huomion keskipisteenä silleen ikävästi.
Eli juhlat oli mun luona, päätin, ketä kutsutaan ja millon ne on. Muuta en aiheesta tiennyt.

Nyt pitäis vielä yrittää saada joku järki tuohon, et missä niitä vauvan vaatteita säilyttäis. Eli siis käytännössä pitäs uudelleen organisoida makkarin vaatekomerot. Lopulta taitaa olla niin, että kaikkein useimmin siltä vauvalta vaihdetaan vaatteita, niin ne kannattais olla parhaiten käden ulottuvilla. Mulla on paljon myös jo 68-senttisiä ja siitä isompia vaatteita, joita en vielä pessy käyttöön, mut niillekin pitäis saada joku hylly.

Oon kyl Nemesiss vähän samoilla linjoilla, että kannattaa miettiä, miten ison lainan uskaltaa ottaa. Tai jos ei se tietty kämppä nyt natsaa, niin sitten ihan rauhassa taas katselee, kun katselee. Itse haaveilin vuosi sitten asunnon ostamisesta ja pohdiskelin juurikin sitä, että millä lainalyhennyksellä pärjäis, jos korot yhtäkkiä pamahtais nousuun. Tai jos vaikka joutuis työttömäksi tms. Mä päätin sit lykätä ostoaikeitani, kun tuon miehen kans alkoi menemään vakavaksi tää seurustelu. Tuumasin, et otetaan sit kerralla yhteinen, jos niikseen tulee. Ja sitä ajatusta taas lykättiin reilusti, kun kuultiin, et vauva tulossa. Tuumattiin, ettei liian montaa jännättävää asiaa saa yhteen läjään ottaa.

Että siinä mielessä nostan kyllä hattua kaikille, jotka remppaa tai tekee muuttoa raskausaikana. Meillähän toi muutto oli tuossa vuodenvaihteessa, kun mulla oli joku 19. viikko, mut oli ihan tarpeeksi stressaavaa. ;)

Mä sain keskiviikkona vihdoin TENS-laitteen kotiin. Vuokrasin sen tuolta Aktiivinen synnytys ry:n kautta. En oo tosin vielä uskaltanut testata sitä. Mutta se olis tarkoitus ottaa käyttöön synnytyksessä ja tietty kaurapussi. Ne ainakin kotona ollessa (plus tietty suihku ja jumppapallo), tosin kannattais varmaan ottaa ne mukaan, jos joutuu jossain käytävässä odotteleen pääsyä saliin, niin olis edes jotain "kättä pidempää". Tyhjin käsin on varmaan orvompi olla. :)
Musiikkiakin tuumasin ottaa, mut ärsyttää, kun tein jo soittolistoja koneella, mutta siellä valmennuksessa kiellettiin kaikki omat sähkölaitteet salista. Nyt kun ei sit tiedä, saako jotain iPodia käyttää siellä, niin kaipa se on sit otettava jotain CD-lvyjä mukaan. Nykyään miehen kans kommentoidaan biisejä, et, joo, tää olis hyvä ponnistusbiisi.

Tsemppii virvuli jännäviikolle! Hyvä, että ovat seuranneet nyt noin tarkkaan kaikkia oireita varmuuden vuoksi! Kyllä se varmasti hyvin menee.
Hauskaa, kun kaikki täällä ketjussa on jo reilusti yli 30 viikon. Taitaa kaikilla meillä vielä odottavilla olla la:t parin kuukauden sisään.
 
Heipähei!

Ihan tällein pikaisesti pistämässä viestiä tännekin.. Kävi nimittäin niin, että 14.05.2012 klo 13.10 päätti pikkunen tyttö (2585kg ja 46cm) tulla maailmaan hätäsektion kautta. Viikkojahan ei ollu kun 37+3, mutta neidillä oli kova kiire :). Aikaa meni noin 6 tuntia kaikkineen. Kipulääkkeitä sain/otin vasta seittemän sentin kohalla, jolloin pääsin jo sitten saliin. Eka kokeiltiin kohdunkaulanpuudutetta ja kun se ei vaikuttanu, iskettiin sitten epiduraali ja taivas aukeni :D. Muuten pärjäsin alun ihan kivasti, kolmesta sentistä seittemään pärjäsin ihan hyvin pelkällä kuumalla suihkulla.

Synnytys meni sinänsä hyvin ponnistusvaiheeseen asti, mutta sitten neidin sydänäänet laski äkillisesti ja parin ponnitusyrityksen jälkee lääkärit päätti leikata ja hyvä niin. Neidin napanuora oli nimittäin vaan 20 cm pitkä!! Eli leikkaukseen olisi joutunut joka tapauksessa, mutta nyt päästiin pienemmällä säikähdyksellä.
Sinänsä koko synnytyksestä jäi ihan positiivinen kuva, vaikka tietysti pelotti ihan pirusti, mutta kertaakaan ei tullu mieleen, etteikö lääkäreihin/kätilöihin ois voinu luottaa täysin. Osaston henkilökunta oli mukavaa, apua sai aina kun tarvitsi ja ihan kädestä pitäen opettivat, kun vaan pyyti.

Mutta nyt on kaikki hyvin, kotona ollaan oltu torstaista lähtien ja opeteltu yhteiseloa. Ja mä olen niin rakastunu tuohon pieneen nyyttiin :)

Tsemppiä pääskylille loppukoitokseen!
Jebbikselle ja Nemesikselle hauskaa mammaloman alkua! :)
 
Voi miten ihania uutisia Garnet!
SYLIN TÄYDELTÄ ONNEA! :flower:

Onpas ollut vauhdikas synnytys teillä. Onneksi kaikki meni kuitenkin hyvin. :)
Onneksi pieni ehti jo täysiaikaiseksi, vaikka sirolta kuulostaakin.
Nyt sitten pääsette viettämään vauvaelämää! Tulehan kertoilemaan kuulumisia ja havaintoja esikoisen kans oleilusta.
 
Hirmuisen paljon ONNEA Garnetille!! Aivan mahtavaa, että sulla on jo vauva sylissä! Pienen varaslähdön päätti pikkuinen ottaa :) Hyvä, että kaikki meni hyvin ja kiva kuulla myönteisiä kokemuksia. Hyvin kyllä pärjäsit! Tosiaan tulehan jatkossakin kertomaan miten teillä sujuu vauvelin kanssa!

Meillä muilla vielä odotus jatkuu :) Itse kärsin täällä flunssasta ja päänsärystä, niin en jaksa nyt enempää kirjoitella, joku toinen päivä sit lisää. Aurinkoisia lomapäiviä kaikille!
 
Hirmuisesti onnea täältäkin Garnetille pikku-prinsessasta! :) Aivan ihania uutisia ja mielellään täälläkin päässä luettaisiin vauva-arjesta uutisia :)

Tsemppiä myös Pääskylille loppuodotukseen :)

Äitiysloma tosiaan on täälläkin startannut ja tänään 5 viikkoa eräpäivään! Hui! Lauantaina kävin synnytysvalmennuksessa ja noooh, olihan se ihan hyvä ja siellä oli paljon tietoa, mitä en tiennyt, mutta vähän silti jäi kurja maku siitä...

Ihania kesäpäiviä kaikille, kivaa kun kaikilla alkaa nuo viikot vain vähenemään! :)

Jebbis ja mini 35+0
 
Garnet: Lämpimät onnittelut pienen käärön johdosta :flower: <3!
Tosiaan vauhdikas alku teillä, onneksi kaikki on nyt hyvin. Mukava kuulla, että sinulle jäi kuitenkin positiivinen kuva synnytyksestä!


Käytiin eilen gravidassa ja kaikki on edelleen hyvin, vaikka onkin ne riskiviikot menossa.
pikkuinen öttiäinen masussa painoi 1kg 690g. kuulema hieman alle keskikäyrien menee. Kasvu on ollut tasaista, joten ei siis mitään huolta :)!

Jebbis: Oi, ei sinullakaan enää montaa vikkoa ole^^. Miksi jäi kurja maku valmennuksesta?


Pääskyli: Kuulostipa mukavalle sinun vauvakutsut. Itselläni ei ole ollut ja tuskinpa tuleekaan. On niin monta rautaa tässä tulessa, että en oikein taitais jaksaakaan. Remontin aikataulukin tuntuis pahaenteisesti venyvän.. Paniikki rupeaa iskemään. Saas nähdä kuin käy.
Huh, oot sinä aikamoinen mamma! Itse en jaksa ruveta vauvan vaatteita silittämään, uskon vahvasti, että riittää kun ne pesee koneessa 60 asteessa :). Näin tein esikoisen kohdalla ja ihan terve pikkumies se on :D.. Muutenkin muistan kun ekojen kuukausien aikana hösötin esikoisesta aluksi ihan kauheasti kaikkien desinfiointi/sterilointi juttujen kanssa.. Sitten muutamat mammakaverit tuumas, että "hei haloo, ei sinun niitä pulloja joka syöttökerran jälkeen tarvitse desinfioida ja niin tarkasti kaikkea pyynätä".
Niinpä sitten otin vähän rennommin desinfioin aina pari kolme kertaa päivässä pullot (pesin tietysti kylmällä ja sitten kuumalla fairy vedellä käytön jälk) ja ihan terve pikkumies meillä. Ekojen viikkojen aikana se useammin sterilointi on varmaan ihan fiksua, mutta sitten kun sitä ruvetaan kyläilemään ja ulkoilemaan muuallakin niin vastustuskyky paranee. Meidän uudessa astianpesukoneessa on jopa sellainen sterilointi ohjelma :O, enpä ollut aiemmin moisesta kuullut..Saas nähdä millainen se sitten oikein on.


Perjantaina mulla oli synttärit ja nyt 30.5 on pojalla. Hänelle pitäisi väsäillä kuulema dinosauruskakku, ideoita?


Ihanaa päivää kaikille <3!

-Virvuli 32+1
 
Onnea Jebbis äitiysloman johdosta!
Taidetaan kaikki olla jo lomalaisia. :D

Nemesiss: Paranemisia sulle! Toivottavasti ei allergiat iske, kun puolustuskyky on alhaalla.

virvuli: Onnea synttärin johdosta!
Mä nopeesti googlasin kuvahaulla dinosauruskakun ja sieltä löytyi vaikka minkälaisia vaihtoehtoja. Itse, kun en ole mikään superkondiittoriharrastaja, niin näyttäis ehkä yksinkertaisimmalta tuommonen perus-kermakakku, jonka päälle lätkäsee vihreen kaulitun marsipaani- tai sokerimassalätyn, joka on leikelty dinosauruksen muotoon. Voi, kun sain sen kuulostamaan jotenkin epäviehättävältä... mut se johtuu varmaan minusta, kun mä en ole koskaan ollut pienten yksityiskohtien kans värkkäävää tyyppiä. Mä teen mieluummin vähän sinne päin, varsinkin, kun kyse on kuvallisesta ilmaisusta. :)
Onhan se sun vauveli siellä masussa jo hyvän kokoinen kaveri. Vielä tosin saa kerätä massaa ja voimia, niin jaksaa sit paremmin kasvaa täällä ulkomaailmassakin.

Tiedän, että varmasti tulee itekin hösötettyä joistakin hygieniajutuista vähän liikaa nyt alkuun, mut toi silitysprojekti oli vaan nyt lähisukulaisteni mielenrauhaa varten. Tänäänkin neuvolatädille pohdiskelin ääneen, että jos vauva syntyy kovasti kesäkuun puolella, niin en varmaan voi sit juhannuksena vielä lähtee mökille. Se vaan tuumas, et tottakai voit, jos vauva syö hyvin ja perusjutut on kunnossa. Sit ei kuulemma voi mennä, jos on tosi neuroottinen bakteerikammo. :) Että siinä mielessä oli kyllä tosi lohduttavaa kuulla ammattilaisen suusta tuommosta.

Seuraava neuvola-aika olis ens viikon keskiviikkona. Suoraan sanottuna toivon, ettei sinne tartteis mennä, vaikka pahoin pelkään, että ei tämä salamatkustaja viitsi vielä jättää asumustaan. Käsituntumalla neuvolatäti tuumas, että 3,7-3,8-kiloinen tyyppi olis tulossa, jos nyt ei ihan hirmu pitkälle yli lasketun mee. The päivämäärähän on nyt perjantaina, eikä mitään vinkeitä synnytyksen suuntaan ole ilmassa.
Onneksi ei vielä ahdista ihan hirveesti, vaikka se synnytys alkaa enenevässä määrin pyöriä mielessä.

Ai niin, huomasin, että iloitsin salaa siitä, että tämän vauvan horoskoopiksi tulee kaksoset. Jos se olis tullu aiemmin, siitä olis tullu härkä-vauva. Ei mulla mitään härkiä vastaan oo, mut aattelin, että meidän talouteen sopii hyvin kaksos-vauva.
En siis lue horoskooppeja päivittäin, mutta jollain tasolla uskon, että ihmisillä on tiettyjä taipumuksia horoskooppiin liittyen.
Sukupuolella ei oo mulle mitään väliä, mut tällä oli näköjään vähän. ;) Onko teillä muilla ollut mitään tämmösiä hassuja toiveita/oikkuja vauvaan liittyen tai yleensä raskausaikana?

-Pääskyli 39+4
 
Virvuli: Jotenkin se oli tehty niin luentomaiseksi. Ja se, ettei niillä ollut mitään kuvia uudesta synnäristä. Toki se oli kiva kuulla, että tietää nyt varmasti, että 4.6. jälkeen mennään synnyttään uuteen paikkaan... Mutta jotenkin olisin halunnut nähdä enemmän kuin diaesitystä, joissa kuvia vanhasta synnytysvastaanotosta yms.
 

Yhteistyössä