~ Heinäkuun Hellemasut 2012 ~ JOULUKUU

Annukka: mulla on lantio osaksi irrallaan selkärangasta,paraneva pullistuma ja kahdessa kohdassa rappeumaa selässä. Söin lyricaa ja panacodia ennen raskautta ja ne piti lopettaa. Nyt sais ottaa para-tabsia, mutta ei se tähän vaivaan auta, joten olen ollut ilman kivun lievitystä.. Teksi mieli jotain lääkeettömiä konsteja kokeilla. Nytkin on selkä niin kipeä etten saanut nukkuttua kun pätkiä ja aamulla ei meinaa jalka liikkua toisen eteen kun vihlasee iskiakseen niin ilkeesti.. Jos nyt jo on hermot niin jumissa, että joudun ottaa taas kävelykepit käyttöön, ni mitä se on kesä-heinäkuussa!! :O
 
Onnea myös wallaroolle ja Tipetsulle ultrakuulumisista ja noolalle sydänäänistä! Wallaroo,toi oireiden katoaminen on varmaan ihan normaalia,voi olla ihan psykosomaattistakin.Kun jännitys helpottaa niin olo paranee..minulla loppui raskausoireet myös lähes kokonaan n. 8. viikolla,ja sydänäänet kuului 9+6..eli kaikki on hyvin! =) Tipetsu,ihmettelen että miten neuvolalla voi olla mielipide sun raskausviikoista? :O Ultrataanko siellä? Mutta siis,itse kyllä laskisin kuukautisita,jos ovat säännölliset.Epäilen vähän sitäkin,että ultralla näkisi sikiön tarkan iän..kun eikö niilläkin ole yksilöllisiä eroja?! Eipä sillä kai ole suurta merkitystä kuitenkaan,pääasia et kaikki on hyvin..tai siis toki on parempi,jos sikiö on isompi tai ainakin viikkoja vastaava,on ainaski kasvanut kunnolla..
 
Tervetulo minunkin puolesta kaikillle uusille! Ja suuret pahoittelut kaikille joiden pikkuinen ei jaksanut loppuun asti :hug:

En ole jaksanut paljoa kirjoitella kun väsyttää vaan niin kovasti... Pahoinvointi on vähentynyt ja tietysti sitten miettii että onko jotain vialla... Mulla on myös onneksi kotona tuo kotidoppler, tilasin sen n. 3 vuotta sitten kun odotin keskimmäistä. Se mun doppler on sellainen yksinkertainen versio millä voi kuunnella kuulokkeilla sydänääniä, siitä ei siis näe mitään sykkeen nopeutta esim. Mutta olen kyllä saanut kuulumaan äänet jo 8+ viikolla tässä ja aiemmassa raskaudessa, nyt sain jo 8+1 kuulumaan, tosin meni aika pitkä aika hakiessa :) Aina välillä kuuntelen sillä, yleensä iltaisin kun menee nukkumaan. Äänet kuuluu aika alhaalta ja mulla aina vasemmalta puolelta :) Ensi viikolla olisi nt-ultra keskiviikkona. Jännittää kyllä kovasti se, jotenkin pelottaa että vauvalla on jotain huonosti :( Viikkoja on silloin vasta 10+3 mutta ilmeisesti se voidaan silloin jo tehdä, edellisissä on ollut muistaakseni 12+ viikolla. Onnea muuten kaikille hyviä uutisia ultrassa saaneille :) On se aina niin hienoa nähdä pikkuinen :heart: Jos tämä raskaus vaan jatkuu onnellisesti niin tekisi kovasti mieli mennä 4d ultraan joskus puolen välin jälkeen! Ei olla ennen oltu, onko jollain kokemusta sellaisesta? Ainakin Kaarinassa on täällä päin kuulemma hyvä ultraaja, asutaan siis Turun lähellä myöskin me :) Tyksissä olen synnyttänyt kaikki kolme ja hyvä paikka on kyllä mun mielestä synnyttää, tuntuu turvalliselta synnyttää isossa sairaalassa, vaikka meiltä on matkaa tunnin verran sinne ja supistuksien aikaan se ei oo mitään herkkua toi autossa istuminen : / Lapset on syntyneet rv. 41+0, 40+3 ja 40+4 eli aika samoihin aikoihin kaikki. Ja painoa on heillä ollut 3480g, 3850g ja 3660g eli aika saman kokoisia myös kaikki :) Esikoisen synnytyksessä sain epiduraalin, keskimmäisessä spinaalin ja kuopuksen kohdalla hengittelin vain ilokaasua. Mun mielestä ponnistusvaihe on ollu aina se pahin vaihe johon ei juurikaan kivunlievityksiä ole, keskimmäisen synnytyksessä sain myös pudendaalipuudutteen mutta ei se kyllä tehonnut yhtään mitään : / Jos kaikki vaan menee hyvin niin ajattelin nytkin pelkällä ilokaasulla pärjätä, oma olo on ollut sitten parempi jälkeenpäin kun ei ole saanut puudutteita. Kun kuopus syntyi niin päästiin sairaalasta jo seuraavana aamuna kun vauva oli syntynyt illalla, oma olo oli silloin jo ihan hyvä. Mua jotenkin ahdistaa siellä sairaalassa, en saa nukuttua ja on vaan kauhea ikävä kotiin vaikka siellä saisikin enemmän levättyä...

Oho, tulipas tekstiä, ja piti vaan lyhyesti kirjottaa tosta dopplerista :ashamed: Jaksamista kaikille hellemasuille =) Ai niin, mä oon jo siirtynyt kokonaan äitiyshousuihin tän turvonneen masuni kanssa :)

Hippuliina ja yllätys rv. 9+5
 
annukka kyllä mun mielestä olisi hyvä ilmoittaa että mikä on käynnin syy,ainakin kun itse varasin ultraa niin kirjoitin et alkuraskauden ultraan aika.

Täälläkin on taas niiin oireeton olotila! ei muuta kuin naamasta huomaa et hormoonit hyrrää,kun patteja on pitkin kaulaa ja otsallekin ilmesty yksi kunnon finni:kieh:
Ajattelin soittaa nyt aamusta tuonne neuvolaan mis käyn vielä kerran lääkärillä,ennen vaihtoa,ja kysyä et onko heillä siellä ultrauslaitetta,jos ei saada sydänäniä kuuluviin.
Mua jotenkin niin vaivaa tää oireeton olotila....pelkään ja ajattelen välillä pahinta,vaikka mitn.kipuja eikä vuotoja olekaan ollut,tarkoittaako sekin et se mun hematooma on tyrehtynyt,eikä vuotoa tule pois?
wallaroo tervetuloa! PTT 9+2
 
noola: minulla on puutunut kädet edellisissä raskauksissa..tässä ei vielä. ei auta muuta kun nostaa käsi aina yölläkin ilmaan jos turtuu.

Nt-ultra meillä on ainakin NT-ultran alaraja 11+0 ja siihen 13+0 viikkoon mennessä tehtävä.

Uusille tervetuloa!

Ihania ultrakuulumisia olitte saaneet :heart:
 
Niin,onko kukaan kysynyt sukupuolta jo np-ultrassa? Mulla on yleisultra viikolla 15. ja ajattelin kyllä kysyä..sehän se tärkein tieto on! :p No oikeasti,vaatteet ja kaikki! (onhan se terveys todella tärkeä tietenkin,mutta sillehän ei sitten mitään voi tehdä raskausaikana..) Otan vastaan myös epämääräiset arvailut.. Onko kenelläkään selvinnyt lapsen sukupuoli ennen rakenneultraa? Se on nimittäin mahdollista.. ;)
 
Ooh,

Ultrassa käyty ja säännöllisen sydänsykkeen omaava alkio (8+1) löytyi oikeasta paikasta ja oikean näköisenä. Ruskehtavalle valkovuodolle lääkäri ei osannut sanonut muuta, kuin että ei näytä tulevan kohdusta ja että on aika normaalia tosiaan useilla.

pahoinvointi jatkuu, toivottavasti kuitenkin suunta on parempi, toista kertaa en jaksa joutua enää tiputuskuntoon. Olo on surkea, mutta vauvalla näyttää olevan kaikki hyvin, se lohtuna!

Puutuminen tuli edellisessä raskaudessa aina välillä käsiin, mulla vaan enemmän tuolla loppupuolella raskautta. Siihen liittyi myös voimakas, kovaa ja häiritsevästi pompottava sydämentykytys. TUli aina ajoittain ja sitten katosi.
 
  • Tykkää
Reactions: Brita
täällä myös pahoinvointi jatkuu,tosin ei onneksi ihan oksenteluna,edellisessä raskaudessa oksensin lähes koko ajan!
mutta ihaninta on se että olen tupakoinut ikäni,nyt en vois sietää tupakkaa enkä sen hajua ollenkaan,toivonkin että tämä jättäisi niin pahat traumat etten enää koskaan polttaisi :)
voin suositella tuota kotidobbleria,meillä on se angel sounds,tilasin sen esikoista odotellessa neljä vuotta sitten ja se on myös ollut lainassa muilla sisaruksilla ilostuttamassa heidän odotustaan. ja nyt tästä ajattelin siirtyä myös kuulostelemaan jos jotain kuuluisi....8+2
 
Lueskelin vanhaa raskauspäiväkirjaa pojan ajalta ja niin se aika kultaa muistot. Pahoinvointi on helpottanut silloin viikon 12 jälkeen. Olen vielä kirjoittanut että ei tytöstä tullut näin pahaa oloa, eikä muita oireita kuin kamala väsymys. Mikä vahvistaa poika oloa entisestään. Mutta semosta, kolmisen viikkoa niin helpottaa jos samalla kaavalla mennään!

Poeka 9+0
 
Täällä podetaan aivan järkyttävää väsymystä. Päiväunet tuli nukuttua ja silti alkaa olla ihan tsippi. Pahoinvointia on ollut taas tänään erityisesti iltapäivästä eteenpäin, joten se siitä eilisestä hyvästä olosta. :)

Lapsen sukupuoli Täällä ei haluta vaavin sukupuolta tietää kuin vasta sitten synnytyksen jälkeen. :D Molemmilla sellainen ajatus että siitähän menee koko jännitys pilalle jos etukäteen tietää. Ymmärrän kyllä miksi moni haluaa etukäteen tietää, helpottaahan se hankinnoissa ym. mutta meillä näin.

Vitsi että tuntuu ettei aika kulu mihinkään, varhaisultran varaaminen pyörii mielessä vaikka kerran jo päätin että en sinne mene. Saas nähdä. Eka neuvola vasta rv. 9 eli 22.12.

Omena85 ja maha-asukki 7+1
 
KlaavaK, onnea hienoista ultra kuulumisista!

Omena85, minä menen varhaisultraan, kun malttamaton olen. Ensi viikon ma on aika. Mulla on neuvola 23.12 ja silloin rv 9+6 omien laskujen mukaan, samoilla lukemilla kävin esikoisesta ja silloin yrittivät kuunnella sydänääniä. Minun terkalta kysyä, että vieläkö varataan itse aika nt-ultraan, mutten muistanut :D. Meinasin kyllä soittaa ja kysyä ensi viikolla, kunhan tietää, onko pienellä kaikki ok.

Sukupuolesta, esikoisesta kysyttiin rakenneultrassa. Käytiin silloin yksityisellä, kun kunta ei vielä täällä tarjonnut rakenneultraa. Neiti vaan päätti olla esittelemättä jalkoväliään, joten lääkäri sanoi, että hän veikkaisi tyttöä, mutta ei pysty kyllä varmaksi sanomaan. Ja voihan sieltä silti yllätyksiä tulla, vaikka olisi sanottu, että on jompaa kumpaa sukupuolta. Meinasin kyllä tästä tulokkaasta kysyä. Minulla on tyttöolo tällä hetkellä, kerroin työkaverille raskaudesta ja sitten katselin ensi vuodne pikkujouluja, että voisin lähteä sinne syömään, kun ovat täällä paikkakunnalla ja sanoin vain, että tyttökin on siinä vaiheessa niin iso jo, että pärjää kyllä isänsä kanssa. Ihan kuin sukupuolen vielä tietäisin :D.

Oma olo on ollut väsynyt ja huono. Vatsa on ollut sekaisin, luultavasti lääkekuurista. Paleltanut on koko päivän. Nukuttiin neidin kanssa hyvät päiväunet, nyt on unirytmi sitten ihan sekaisin.

Meinaatteeko ottaa hoitokuluvakuutusta lapselle? Me otettiin esikoiselle ja ihan hyvä oli, että otettiin, kun eka vuoden aikana tuli paljon käytyä lasten polilla ja käytettiin sitten yksityistä lääkäriasemaa. Meinattiin myös tulevalle ottaa. Tiedän vaan, että käydään ottamassa ennen rakenneultraa, niin jos rakenneultrassa jos jotain ilmeneekin, niin eivät voi vakuutuksen ulkopuolelle jättää. Ja viimeistöön ennen 3 kk laskettua aikaa vakuutus pitää ottaa. Meillä on Pohjolassa, omavastuu 100 euroa hakukerta eli haetaan vain kerran vuodessa. Ehtona yleensä on, että kotivakuutus on samassa paikassa, jolloin vakuutuksen hinta on huomattavasti halvempi. Ja tosiaan meillä ei ole vakuutuksesta rajattu mitään pois, kun on ennen syntymää otettu.

Kattiina ja pikkuinen 7+6
 
Onnea hyviä uutisia saaneille.

Ja huonoja uutisia saaneille paljon voimia. Raskaita nämä huonot uutiset. :(

Ja sitten täysin omaa napaa. Täällä edelleen raskaus jatkuu, joko tuulimunana tai erittäin hitaan lähdön ottaneena. Hcg on nousussa, tosin liian hitaassa sellaisessa. Tänään lääkäri oli naistentautienpolilla näkevinään sikiöpussissa jotain, kun tähän asti se on ollut tyhjä. Viikon päästä vielä kerran ultrataan ja mitataan hcg. Sitten kai pitäisi olla selvää keskeytetäänkö ja jos niin milloin. Menee vaan inhottavan lähelle joulua keskeytys, jos siihen joudutaan. :|

Muutoinkin tämä on raastavaa, kun ei tiedä mitä seuraavaksi tapahtuu. Jatkan juttujenne seurailua taustalla vielä ainakin viikon.

Kuume, menkkojen mukaan 8+1, ultran mukaan 5+ tai sitten ei mitään...
 
Tattista vaan kovasti kaikille tervetulotoivotuksista! Ihanan aktiivista keskustelua..

MB: Kiitos tsemppauksesta, lievittää huolta kummasti. Oikeassahan sä olet ja itteäkin oikein tympäsee tällanen melkeinpä hysterisointi. Etenkään, kun en ole luonteeltani mikään panikoija ollenkaan. Pitää vaan ajaa lujaa takaa karkuun pyrkivää optimismia! Hienoa kuulla, että sulla on kaikki kunnossa, vaikka oireet lähes kadonneetkin välillä.

Pieni tytön tylleröinen: Eikös olekin kumma, miten se oireiden poissaolo jaksaa huolestuttaa, vaikka voi olla täysin normaaliakin. Sitä vaan haluaisi konkreettisia todisteita raskaudesta.

Klaava K.: Hienoa, että syke löytyi, onnittelut! Toivotaan, että pahoinvointikin helpottaa pian.

Annukka_ ja kattiina: Tekeehän se sykkeen näkeminen asian jotenkin paljon todellisemmaksi, joten varhaisultraa kannatan myös minä. Haluan tietää mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, jos jotakin on vialla tai toisin sanoen, että kaikki on hyvin.

kuume82: Epätietoisuus ei ole helppoa.. toivotaan, että kaikki kääntyy vielä parhain päin.

Me ei olla ollenkaan osattu vielä miettiä hoitokuluvakuutuksen ottamista tai vauvan sukupuolen selvittämistä tai ylipäätään juuri mitään tätä päivää pidemmälle. Ekassa ultrassa huvitti, kun lääkärin ensimmäinen kommentti sykkeen löytymisen jälkeen oli, että voihan tämän lapsen kaverisynttärit pitää sitten koulun alkaessa, kun syntymäpäivä on kesällä ja juhlat on lapsille niin tärkeitä!? Itellä ei kyllä ollut moiset ajatukset ensimmäisenä mielessä. Pakko kyllä tunnustaa, että olen ihan noviisi näissä asioissa.. en edes tiennyt, mikä on doppleri :p
 
Iltaa kaikille, väsy jatkuu ja unohdinpa tänään soittaa sinne neuvolaan eilisistä verikokeiden tuloksista, maanantaina sitten...

sairaskuluvakuutuksesta: Meillä on kaikilla lapsilla Tapiolan lapsivakuutukset, suosittelen. Ja tälle tulevallekin meinataan ottaa, todennäköisesti jo raskausaikana.
sukupuolen selvittämisestä: Olen aikaisemmilla kerroilla aina tiennyt sukupuolen etukäteen (esikoisesta vko 31, toisesta, neljännestä ja viidennestä rakenneultran jälkeen ja kolmosesta ei satavarmaksi sanottu missään vaiheessa mutta mä vaan tiesin), oon leikitellyt ajatuksella josko ei selvittäis tällä kertaa etukäteen mutta toisaalta se helpottaa aika paljon asioita, niinkuin että säilyttääkö tämän hetkisen kuopuksen mekkosia ja pinkkejä vaatteita ja minkämoiset vaunut ostetaan (haluun ehkä jotkut ihan prinsessat jos tulis tyttö). Jännää siellä synnytyksessä joka tapauksessa tulee olemaan, on sukupuoli etukäteen tiedossa tai ei. Koskaan ei ole harmittanut että olen tiennyt.
kotidoblerista: En meinaa hankkia, mä oon aika ylihysteerinen ihminen noin niinkuin muutenkin ja ois täyskatastrofi jos jonain iltana en saiskaan ääniä kuuluviin syystä tai toisesta.

Kuume82: Onpa inhottavaa, toivottavasti pian selviää. Toivon sulle kaikkea hyvää :hug:

kuures 9+3
 
sairaskuluvakuutuksesta meillä on tytöille otettu jo raskausaikana,mutta tähän mennessä ei ole tarvittu juuri lainkaan,mitä nyt ollaan yksityisellä lääkärillä sit käyty,ja saatu siit vähän takasin,meil omavastuu on 42€,ja tuossa samassa on kotivakuutus,ja yhtiönä on Turva. Luulen kyl et tälle tullaan ottamaan kanssa.
kuume82 mä en jaksaisi tuollaista mitä joudut kärsimään,viikosta toiseen piinailua,toivotaan että tuolla piinailulla on hyvät seuraukset,ja et siellä olisikin alkanut elämä vähän myöhemmin kehittymään! Paljon tsemppiä sulle!:hug:

Siis en voi ymmärtää miks olen herännyt jo 6.30 tänään!! mutta ei vaan tullut uni,joten päätin tulla koneelle,ja lakkasin kynnet:D ei voi mitn.oikein tehdä kun kaikki muut nukkuu..tai no osasyy oli varmaan kauhea hammassärky!! mulla onneks tiistaina aika hammaslääkäriin.
nyt aamusta teenkin lähtöä Ideaparkkiin,ja viimesille joululahjaostoksille..oikein lumista lauantaita teille!!! ja jatketaan vaan paksuna olemista=) PTT9+3
 
Mekään ei selvitetä sukupuolta. Isomman lapset on tyttö ja poika ja kummaltakaan en ole säästänyt mitään tavaroita..Vaunut vaan on jo olemassa, kaikki muu hommataan sitten uudestaan. Vaatteet tulee molemmille sopivaksi ja voihan sen yhden mekon ostaa sitten jos tyttö tulee, niin syntymän jälkeen. Olen kyllä niin käytännön läheinen ihminen että bodyssa ja housuissa menee varmaan tytöt ja pojat, vaikka kesällä voiskin mekottaa, kun vauvalle on ne mekot niin tympeä pukea päälle...Mutta, turhia mietteitä, poika se on kuitenkin! :D
 
Tervehdys,

Omaa napaa täysin,

nyt on pötön halailu tullut täälläkin tutuksi, saa nähdä paheeneko tästä. Vatsan turvotus on valtavaa, mikä osaltaan lisää huonoa oloa. Eteenpäin hitaasti ja varmasti.
Hetken ehtii levätä ja sitten se olisi töihin suunnattava.


Kattiina ja pikkuinen 8+0
 
Ai niin,tänään tuli täyteen 12 viikkoa! Wiii! :wave: Alkaa taas huoli nostamaan päätä,kun sydänäänten kuuntelusta on jo 2 viikkoa..tyhmää,mut ei voi mitään.Mut eiks niin,että aika hyvin on pullat uunissa,kun 9+6 kuului sydänäänet? Ei vuotoja/kipuja..Vielä 18 päivää ultraan.. :attn:
 
kuume82 :hug: oon käyny täällä kurkkimassa että mikäs se siun tilanne on. aika huonolta näyttää, koska samallainen tilanne oli meillä ja aluksi sitä tuulimunaa epäilivät mutta viimesessä ultrassa kyllä näkyi että alkio on yrittänyt kasvaa mutta ei kasva enää. viikotkin oli aika lähellä siun viikkoja. Voin sanoa että lääkkeellinen tyhjennys joka eilen tehtiin ei ollut miun kohalla ollenkaan niin paha ku netistä luki, ei kipuja vain runsas vuoto jossa välillä hyytymiä. Jaksamisia jos tilanne ei muutu paremmaksi :hug:
 
Kattiina Mistä varasit varhaisultran ja onko minkä hintainen? Ite tässä oon vähän miettinyt et jos nyt sit kuitenkin mutta kattoo nyt. Oispahan toisaalta sitten mielenrauha asian suhteen. Eräs tuttu sanoi kun asiasta hältä kyselin että hän ei menis vielä kun eihän siellä mitään konkreettista vielä näy. No ei juu mutta tietäspähän että siellä on jotain, oikeassa paikassa. :)

Oma napa Räkätauti jatkuu. En tiedä onko huono olo siitä johtuvaa vai raskaudesta vai molemmista. Raskaus oireet on tuntunut parina viime päivänä hieman helpottaneen, rinnatt on kipeät ja vatsaa kipristelee kyllä mutta huono olo helpotti tähän päivään asti. Lienee normaalia mutta silti tuo varhaisultra tämänkin takia houkuttais kovasti.

Omena85 ja maha-asukki 7+2
 

Yhteistyössä