Heinäkuun hellemasut 2013 * Joulukuussa *

En edes tiedä, kuinka monta ultraa täällä kuuluu normaalisti etenevään raskauteen. Mulla kun tulee niitä ultria ja äitipolikäyntejä todella paljon perussairauteni takia. Ar-ultraan pääsin jo rv 6+6 ja np-ultra on loppiaisen jälkeen. En tiedä onko np- ja rakenneultran välissä vielä yksi ultra, tuskin jos kaikki on kunnossa. Rakenneultran jälkeen käyntitiheys äitipolilla tulee olemaan 1-4 vkon välein, siten että loppua kohden tiheentyy. Toisaalta voin ajatella, että on etuoikeus päästä usein lääkärille ja ultraan. Toisaalta taas mun raskaus on riskiraskaus, joten kyllä jokainen käynti on ihan perusteltu ja niille on syynsä. Riskejä on niin valtavasti.

Ultra, neuvola ja miehen osallistuminen:
Me odotamme ekaa lastamme, joten mies on ihan aidosti ja luontevasti kiinnostunut ja innostunut osallistumaan käynteihin. Mies oli mukana ar-ultrassa ja sen jälkeen raskaus konkretisoitui miehellekin aivan eri tavalla. :) Eli suosittelen kyllä houkuttelemaan miestä mukaan, jos vain suinkin on mahdollista. Ekassa neuvolassakin mies oli mukana. Jatkossa en odota miehen tulevan mukaan neuvolakäynneille, mutta saa toki tulla jos haluaa. Äitipolikäynneille/ultriin toivon kyllä miehen pääsevän mukaan. Toivoisin, että mies pääsisi seuraamaan vauvan kasvua yhtä lailla kuin minäkin. Ja lisäksi kaipaan kyllä toisen tukeakin niille jännittäville käynneille.

Valmistelin miestä jo ennen ekaa ultraa, että lääkärikäynnit voivat olla miehelle vaivaannuttavia. Tuskin kovin moni mies on tottunut näkemään kumppaniaan gynepenkissä haarat levällään ja ventovieraan sörkkivän alapäätä. :LOL: Sanoin, että tuskin kukaan nainen gynekologisista toimenpiteistä nauttii, mutta se on näitä naiseuden pakollisia pahoja jotka on vain pakko kestää. ;)

Kerrottu ollaan muutamille ystäville. Lisäksi mun äiti tietää. Jouluna varmaan tulee kerrottua useammalle, ainakin perheille. Jotenkin toivoisi selviävän vähän turvallisemmille viikoille ennen kuin uskaltaa kertoa.

-AnnaNanna 8+5-
 
Luin kyllä kaikkien kuulumiset, mutta en jaksa nyt erikseen kommentoida :| Onnittelut kaikille yhteisesti hyvistä ultratuloksista!

Minä kamppailen edelleen hirveän oksentelun kanssa. Primperaneilla sain jotakin pysymään sisällä, mutta niistä meni lopulta pää niin sekaisin, että jouduin ne jättämään. Paino on laskenut vaikka kuinka ja olo on kun elävällä kuolleella. Pitänee taas suunnata tiputukseen kunhan vain jaksaisi lähteä...

Raskaudesta en ole nauttinut yhtään, tämä tuntuu vaan eloonjäämiskamppailulta.

Enna ja Tuplat 9+4
 
Lumikki87, Suosittelen että kerrot kuitenkin lapsettomuudesta kärsivälle siskollesi itse raskaudestasi, ettei hän kuule sitä muuta kautta. Muista että sinulla on oikeus nauttia raskaudestasi, vaikka se saikin alkunsa nopeasti. Meillä tämän kakkosen saaminen on kestänyt vuosia, ja samaan aikaan moni lähipiirissäni sai vauvoja. Muutama tuli raskaaksi jopa vahingossa. Silti ne eivät olleet minulta pois, ja yritin onnitella/iloita heidän raskauksistaan.

Ennanniinalle kovasti tsemppiä pahoinvoinnin kanssa! Toivottavasti helpottaa pian :hug:

(.) Väsymys, palelu ja huono olo jatkuu. Onneksi huono olo pysyy siedettävänä säännöllisten pikkuaterioiden avulla. Paino varmasti nousee, mutta se nyt ei ole niin vakavaa. Mammafarkkuja voisi mennä viikonloppuna katselemaan kaupoille :) Yhdet minulla on jo ennestään, ja niitä olenkin jo käyttänyt.

Madagascar 9+1
 
Ennanniina, tiedän tunteesi täysin:hug:, kamppailen itse saman asian kanssa. En ole ollut tipassa vieläenkä saanut vielä lääkkeitäkään. Nyt minulla ollut vielä päällä oksennustauti koko viikon. Tklla ei otettu raskausasiaan mitään kantaa =(. No to mennään ultraan sairaalalle, jospa sitten tulis selvyyttä asiaan.

en nauti en :'( ja pitäisi olla elämän parasta aikaa...:ashamed:
 
Viimeksi muokattu:
No ni, nyt on sitten tuhrunnut yolla housuihin - tummaa, ei klonttimaista. Ei tunnu oikeen missaan mitaan. Yritan kuulostella ja tuntuu ettei ole enaa edes huonoa oloa.

Onko kellaan ollut samanlaista ja viela keikkuu taalla...vai pitaako mun nyt ruveta miettimaan etta liityn kasasta poistuneisiin :'(
 
Itun emolle tsemppiajatuksia! :hug: Toivottavasti tuhruttelu olisi vain harmitonta alkuraskauden oiretta. Varmasti tuollainen kyllä säikäyttää! Jaksamista ja onnea matkaan! Ajatuksissa olet.

Pahoinvoinnin kanssa kamppailijoille empatia-ajatuksia! Itellä kun tuota ei ole, voin vain kuvitella miten lamaannuttavaa sen kanssa on kärvistellä.


AnnaNanna 9+0 (poks ja alkiosta tuli sikiö, niin se lapsi kasvaa) :LOL:
 
Iitun emo Tuo turhuilu voi olla ihan normaalia, mulla ei itselleni ole sattunu vuotoja mutta monella tutulla on vuotanut ihan reilusti (ei klönttejä tai hyytymiä kuitenkaan) ja ultrassa kaikki ollu hyvin, hematooma sitten vuodot aiheuttanu. Kannattaa mennä tarkistuttamaan tilanne polille jos huolettaa ja vuodot jatkuu.

Ennanniinalle voimia jaksamiseen! :/ Viikkojahan sulla on onneksi jo tuon verran, toivotaan että alkais pian helpottaan

Oireita Pahaolo pysyy poissa kun syön enemmän mitä normaalisti. Herkkujakin on tullu lapattua ihan hyvään tahtiin :headwall: Jos Joulun jälkeen alkais taas tiukemmin kattomaan ettei herkkuja. Kauhea väsymys, voisin nukkua kellon ympäri ja vielä senki jälkeen väsyttää.. Kauppareissukin saa jo väsymään totaalisesti. Tunnen itseni huonokuntoiseksi ja vanhaksi :LOL: Salilla olen yrittäny väkisin käydä, että pysyis ees jotenki kunnossa. Jotenki vaan tuntuu enemmän pakkopullalta entä nautinnolta..

Hui täällä on jo ekoilla ollu nt-ultra, onnea hyvistä uutisista!! Mulla vasta Uuden Vuoden jälkeen =)

Karoliina 8+2
 
Roosakaisa, itsekin päädyin nesteytykseen ensimmäisen kerran ensiavun kautta kun olin niin heikossa kunnossa etten kävelemään pystynyt. Tällä kertaa sentään kävelin itse sairaalaan sisään! Kannattaa ajoissa hakeutua verikokeisiin ja jos ne on pielessä niin nesteytykseen.
 
Pahoinvoiville paljon jaksamista! En tajua miten te jaksatte, itellä oli vaan muutaman päivän huono olo, en oksentanut kyllä kertaakaan, mutta säikähdin jo silloin, että herran jumala jos tää vielä jatkuu, miten pystyn olemaan töissä..?

Aika oireetonta eloa mulla tällä hetkellä, elämä maistuu ja liikuntaakin jo jaksaa harrastaa. Tänään on piha jo kerran kolattu ja kohta lähdemme tyttöjen (1,5 sekä 3,5 vuotiaat) kanssa vaunulenkille :)

Kohdun koosta puhuttiin, itse olen muutamana päivänä sängyllä/sohvalla maatessa kokeillut ja todennut ettei ole kyllä yhtään kasvanut, kuitenkin jo kolmas raskaus niin ajattelin sen kasvavan vähän nopeempaa.. No, nyt on ollu eilen ja tänään pieniä tuntemuksia nivusissa ja alavatsalla. Tänään uudestaan sohvalla kokeilin ja se oli mun mielestä noussut ylöspäin!! Ihmettelinkin aamulla peiliin katsoessani miten mun aamuvatsa oli niin turvonnut :D Mulla on vielä sellanen kiva rasvakerros navan alla, joka kohdun tullessa ylöspäin työntyy mukavasti esille :ashamed: Sitä voi sitten taas vauvan synnyttyä ruveta polttelemaan pois ;)

Paino mulla on edelleen pysynyt samassa, onneks! Eli hyvältä vaikuttaa vielä tähän asti :)

Sydänääniä olen kotidopplerilla yrittänyt kuunnella tuloksetta. Mulla on angelin tavallinen doppleri, mihin ei tule lukemia vaan itse pitää laskea ne. Lisäksi se mikä kohdun päälle laitetaan, ei ole sellanen mikrofonin mallinen vaan tää on tämmönen iso mötikkä, vaikeempi saada oikeeseen kulmaan just esimerkiksi pienillä viikoilla, jolloin olis hyvä ku sais käänneltyä eri suuntiin sitä päätä. Minkälaisia dopplereita teillä on, jos on?

Onko muuten suurin osa käynyt alkuraskauden ultrassa? Itse en ole, mietin vaan, että kyllä tää kestää tää odottelu, että sais ihan oikeen varmistuksen elosta tuolla masussa. Siks varmaan olen yrittänyt kuunnella itse niitä sydänääniä, että vois ees vähän huokaista! Mulla on vielä kaksi viikkoa np ultraan, onneksi jouluhälinät helpottaa, että aika kuluis nopeemmin :)

Itun emolle paljon tsempityksiä, toivottavasti on harmitonta tuhruttelua! Vieläkö on tullut?

Tanni ja ylläri 9+2
 
Itun emo, mulla oli edellisessä raskaudessa alusta asti vuotoa, yleensä rusehtavaa ja kerran sitten alkoi tulla ihan kaatamalla kirkasta verta, joka todella säikäytti. MUTTA, kaikki meni hyvin, mulla oli etinen istukka aluksi, joka ilmeisesti vuosi. Silloin kun verta tuli reippaasti pääsin päivystyksessä heti ultraan ja asia selvisi. Lääkäri tosin sanoi, että ei voi luvata että kaikki menee hyvin, mutta hoitaja sitten osasi rauhotella ja kertoi että verta voi tulla reippaastikin ja silti kaikki menee yleensä hyvin, olin jo viikolla 13.

Ei sulla tietenkään ole sama tilanne välttämättä, mutta haluan vain kertoa, että vaikka vuoto säikäyttää tosi pahoin, voi kaikki silti olla täysin kunnossa. Itsekin stressasin jossain vaiheessa joka vessakäyntiä kun ahdisti aina kattoa sitä verta :(, mutta huoli oli ihan turhaa ja jälkikäteen harmittaa että stressasin asiaa monta viikkoa lähes taukoamatta. Ei se asia siitä murehtimalla kuitenkaan muuksi muutu =)

Omaa napaa: vieläkin väsyttää kauheasti ja on alkanut tosissaan närästää, ja eilen huomasin että hitto, housut ei mahdu kiinni ja maha näkyy SELVÄSTI kun on tiukempi toppi päällä :D Neuvolassakin tuli käytyä torstaina ekaa kertaa, kaikki muut arvot oli hyviä, paitsi protskut oli kahdella plussalla :confused: Mitään pissatulehdusoireita ei pahemmin ole, en sitten tiedä että mistä toi johtuu, onko muilla ollu vastaavaa? Tietty pikkasen alkoi huolettamaan että mitä jos nyt onkin tulehdus, vastaukset saa vasta maanantaina. Noh, kuten todettu, etukäteen on turha murehtia, näillä mennään ja toivottavasti kaikki hyvin.

Hyviä vointeja kaikille,

Taksu ja asukki 9+2
 
Kiitos, mammakullat, kannustuksesta!
No sita tuli sitten viela sen verran, etta jai paperiin - liman sekaista ja tummaa. Ei siina klontteja vielakaan ollut mutta sellasta paksuhkoa valkovuotoa jossa vanhaa verta.

Nyt on alavatsassa sellanen fiilis kuin olisin tehnyt vatsalihas treenia - eli vahan hellana. Ja muutama viiltava kipu tullut - ekaa kertaa tan raskauden aikana. Toivon todella etta johtuu kohdun kasvamisesta, tosin enhan ma ole edes selva naista viikoistani - jossain 6 lopulla, seiskan alussa siis mennaan..kai?
Torstaina olis ultra. Mietin, josko varaisin aikasemman ajan..vaikka toista onkin supervaikee olla pois just viimesella viikolla ennen lomaa. Vai sinnittelisiko sita torstaihin - vaikka se tietysti on surullista jos on mennyt kesken, jotenkin toivon, etta alkaisi sitten itellaan, eika niin, etta menen sinne toivoen etta kaikki on hyvin (kun tuhruuminenkin loppui) ja siella ei saakaan hyvia uutisia kuitenkaan.
Ei se kuitenkaan muuksi muutu jos luonto sen paattaa poistaa. Eli yritan karvistella, paatos on tehty!

Ukkoni on hammastynyt kun oon nain "hysteerinen" tassa raskuadessa, kun olin niin rento ekan kanssa. Kai se johtuu siita, etta tietaa enempi ja muutenkin, taman kanssa on alusta asti ollut jossittelua, kun huomasin piru vie liian pian olevani raskaana. Ja kaikki kaks ultraus kertaa ovat olleet jotenkin epamaaraisia - vaikka llihan se viimeks kasvanut mittaa ja sydamenlapatyskin nakyi, tosin viela hitaana..

Taalla sita nyt jossitellaan..:headwall:
 
Viimeksi muokattu:
Voi iitun emo :( paljon jaksamista sinne. Ei oo helppoo olla vaikka kuinka koittas olla ajattelematta ja murehtimatta. Toivotaan että huoli on turhaa ja kaikki olis hyvin siellä :)

Täällä ei mitään suurempaa... isäntä nauroi, kun mulla oli ekaa kertaa tiukempi toppi päällä, että maha pullottaa jo :D Onhan tuo näkyny jo pari-kolme vkoa enemmän ja vähemmän, mutta oon pitäny niin löysiä kamppeita päällä ettei sitä oo huomannu kun enhän aluks edes tienny mistä turvotus johtuu :D

Pahoinvointi on helpottanu, mutta iltaisin varsinkin tulee ne menkkamaiset säryt mahaan. niiden kans on silti helpompi olla kun huonon olon :)

Hirveesti tekis mieli kertoo lapsille, mutta täytyy malttaa kriittiset viikot. tiedän et noi innostuu hiiteen vauvasta! Niin en halua ensin jippailla niiden kans, ja sit jos meneeki kesken niin lapsetki joutuu sen asian käsittelee. Ei. kyllä me rauhassa odotellaan ja katellaan :)

ar-ultrassa oli vissiin aika moni käyny. Iteltä se ois jääny välistä jos meidän neuvola ei ois niin huippu että siellä saa aina ultran jos huolettaa :)

MrsO & Pikkuruinen 9+1
 
Moikka! Mä kävinkin jo pari päivää sitten tuonne kerhon puolelle selittämässä että jäätävä väsymys vaivaa tätä mammaa ja siksi hiljaiseloa. Mies jo naureskelee mun iltaisin kysyessä että mitä leffaa katsotaan, et onko sillä nyt väliä kun mä nukahdan alkutekstien jälkeen :LOL:

Mulla poksuu tänään, 9+0 :heart:

Iitun emolle tsempit! Ja pahoinvoinnista kärsiville myös, mulla se on jo onneks pikkuhiljaa alkanut helpottaa -kunhan muistan syödä tarpeeksi.

Mulla paino vähän heittelee turvotuksien mukaan. Neuvolaan mennessä se oli laskenut 3kg, ja muutama päivä myöhemmin vielä 2kg, mutta nyt on tullut kilo takaisin. Mä oon sellanen tän kropan toiminnan kanssa, et pitäis katsoa tosi tarkkaan mitä syö, kaikki "väärä" näkyy turvotuksena -enkä nyt puhu mistään herkuista, mulle vaan ei esimerkiksi viljat sovi, ja kilpirauhasen vajaatoiminnan takia tuo ongelma vaan pahenee. Mutta, väsyneenä sitä ei oikein jaksa alkaa kokkailemaan, joten koitan tehdä viisaista valintoja sen puitteissa, miten itse jaksan panostaa.

Lumikki87, mulla on ihan sama ongelma yhden ystävän kanssa. Hänellä on myös vajaatoimintaa kuten mullakin ja ovat jo pitkään yrittäneet saada kolmatta alulle. Mulla tärppäs vaikeasta vajaatoiminnasta huolimatta heti ekasta kierrosta, ja olen miettinyt miten tän uutisen tuolle kaverille kertoisi.. oon salaa toivonut että hänellä nyt viimein kävisi tärppi ennenkuin mun on "pakko" kertoa. Onneksi ei tunne muita ystäväpiirissäni, niin mulla ei oo sitä pelkoa että kuulisi sen jostain muualta. Pitää tuossa joulun jälkeen kertoa hänelle, ennen joulua en viitsi jos tulee sitten hänelle paha mieli siitä. :/

Vointeja kaikille, mä käyn linjoilla aina kun tuntuu, että jaksan.. joulutohinatkin puskee päälle :xmas:
 
Poksutaan Mangrovekana yhdessä ;)

Itun emolle paljon voimia, inhottava tilanne! :hug:

Ensi viikolla pitäisi tulla ihkaensimmäiset äitiysfarkut tässä raskaudessa =) Alkaa omat olemaan jostain syystä liian tukalat... :D

Tissit ovat turvonneet. Pahoinvointi palannut. Väsymystä ei enää juuri lainkaan. Siinä omat kuulumiset. :D

Ilyana ja Papu 9+0 POKS :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Pikaista omaa napaa :)

Sydänääniä taas aloin etsimään ja aika varma olen, että kaksi kertaa kuulin nopeampaa jumputusta, jotka hyvin äkkiä kylläkin katosi, mutta mä kuulin ne!! En siis kerennyt laskemaan paljon tuli, mutta paljon nopeammat kuin mun omat :heart: Onhan pikkuinen vielä niin pieni, ettei ole mikään ihme, että heti katosi kun bongasin :)

Otetaas nyt muutaman päivän tauko ja kokeillaan taas uudestaan.

Tanni ja ylläri 9+3
 
Äitiysvaatteille alkaa olla jo tarvetta... Farkut kiristää vyötäröltä ja jokaiset rintsikat ovat pienet, mä suorastaan tursuan ulos :D Kunhan pahoinvointi laantuu sen verram että jaksan pari tuntia vaatekaupassa, mä ostan ainakin mammahousut ja kokoa isommat rintsikat!

Ar-ultra mulla tuli neuvolalääkärin tapaamisessa, mutta monessakaan kunnassa näin ei taida olla, vaan ultria on vain np- ja rakenneultra. Osaiskohan joku teistä sanoa, millaiset käytännöt on Tampereella? Olen pian muuttamassa sinne ja vähän pelottaa ettei niitä ultria tule saamaan kuin nuo kaksi :/

Mä olin tähän päivään saakka hengannut mukana joulukuisten faceryhmässä, vaikka se raskaus olikin mennyt kesken jo rv11. Se oli mun ensimmäinen raskaus koskaan ja mulle oli todella tärkeää kuulla edelleen niiden kuulumisia, ja kun siellä oli muitakin menetyksen kokeneita (joskin myöhemmässä vaiheessa) mä ajattelin et se oli ihan ok niille et mä siellä taustailin. Ne onnittelikin niin kovasti kun uudelleen plussasin, et hieman kirpaisi kun tänään huomasin, et mut oltiin poistettu ryhmästä :( Kyllähän mä sen ymmärrän, mutta oisin kai vaan toivonut et joku ois mua pyytänyt poistumaan, tai sanonut jotain kun kyselin, et onko ok et oon vielä mukana. Puolien synnytyksen ehdin seurata, ja toivottavasti lopuillakin puolilla menee kaikki hyvin. Kunpa olisin vaan voinut sanoa heipat heille. Tällä alustuksella jatkettakoot, että olisin kai uutta facebook-ryhmää vailla :D Joko meille on sellainen perustettu? Kukakohan sitä hallinnoi, miten sen löytää ja onhan se salainen? En usko että kenenkään raskaus on vielä täysin julkista tietoa, mutta olisi kiva jo alkaa tutustua "ihan oikeisiin ihmisiin oikeilla nimillä ja naamoilla" jotka ovat samassa tilanteessa :)
 
varhaisultrassa käyty ja kaikki oli hyvin :) vauva ei ihan viikkoja vastannu,oli vähän pienempi.saa nähdä vastaako sit seuraavassa ultrassa.neuvolassa myös käyty ekan kerran,eipä siellä mitään ihmeitä ollut.

ainiin ja LA:n saa muuttaa 23.7

Na-nu ja pikkuinen 8+5
 
Mosmosille tulin äkkiä kommentoimaan, että fb:stä kuulema löytyy joku yleinen heinäkuisten ryhmä johon ilmeisesti saa kuka vaan fb käyttäjä liittyä. Meillä ei vielä tällä porukalla ole ole ryhmää. Tarkoitus olisi perustaa nimenomaan salainen ryhmä vain ja ainostaan tälle porukalle ensi vuoden puolella vasta, kun kaikki ollaan vähän paremmilla viikoilla.

tuun huomenna kommentoimaan lisää ja päivittämään listaa nyt väsyttää liikaa.. :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Mrs O
Täällä oli aiemmin puhetta miehen osalistumisesta. Meille oli itsestäänselvää, että mies tulee neuvolaan aina, kun vaan mitenkään mahdollista ja ultriin ehdottomasta katsomaan omaa vauvaansa :)

Kovasti odottelen tiistain nt-ultraa ja kyllä jännittää. Ar-ultrat eivät niinkään pelottaneet. Viimeksi, kun nt-ultrassa kävimme todettiin siellä kkm. Tämä saattaa kumitella vielä mielessä.

Ensi viikon jälkeen tulee rv 12 täyteen, mutta pahoinvointi ei ole yhtään helpottanut. Mites muilla näillä paikkeilla? En kyllä oksenna kuin 1-2 kertaa päivässä, mutta lounaasta lähtien saa taistella oksennusta vastaan, joka tuntuu olevan koko ajan kurkussa. Ehkä se joulun paikkeilla alkaisi helpottaa.

Minulla oli molemmissa keskenmenoissa vuotoa, joka oli jatkuvaa. Ei siis heti paljoa tullut, mutta vähän koko ajan. Joka vessakäynnillä jäi vähän paperiin. Jos sinulla Iitun emo on vuoto jo helpottanut, niin toivotaan että se on täysin vaaratonta. Paljon voimia sinulle!
 
Kylla sita tanaan on tullut saman verran kuin eilenkin. Eli yhden siteen sotkemisen verran. Vielakin sita vanhaa verta. Jos vaikka loppuis siihen vanhaan eika alkais pukkaamaan kirkasta. Nyt on muuten just se aika kun normikierrossa menkat tulisi. Paha olokin palasi.

Pieni toivonkipina on siis viela josko se harmitonta olisi, mutta oon ma aika varma, ihan fiilispohjalta, etta taa oli tassa. Taidan jaada huomenna kotiin toihin ja soittaa lekurille jos paasis aikasemmin ultrattavaks. Kayn junamatkan paassa toissa, enka millaan haluaisi olla kaukana kotoa, jos/kun padot aukee. Siita kun ei tieda miten tama tasta lahtee menemaan.

Eli vastoin suunnitelmia, huomenna teen etapaivan, etten tartuta muita "vatsataudillani" :(
 

Yhteistyössä