Helmikuun helmet 2014 *tammikuussa*

Elmille tsemppiä sinne, toivottavasti pääset kotiin lepäämään!

Mulla on supistellut muutamaan kertaan kivuliaasti, tai luulen et supistuksia ne oli. Kävin kävelyllä juuri ja pariin kertaan tuli viiltävä kipukohtaus ja kiristys aivan alavatsaan (eri kohtaan missä kiristävä tunne aikaisemmin on tuntunut) ja samalla myös vihloi alapäässä. Piti ihan kunnolla hiljentää vauhtia. Vauvan liikkeet on myös vähentyneet, vaikka kyllä hän edelleen joka päivä muljahtelee ja liikuttelee itseään. Maanantaina on kolmas ja viimeinen neuvolalääkäri.

Tupakoinut en ole koskaan, ja nyt raskausaikana tupakan haju on tuntunut entistä kuvottamammalta.

Syömisestä, ruoka kyllä maistuu, mutta olen myös huomannut sen, et ei mahdu enää samaanmalliin ruokaa kerralla kuin ennen. Yks aamu söin todella tukevan aamupalan (kaurapuuro jugurtilla, mehukeitolla ja mustikoilla + kaksi palaa ruisleipää päällisten kera + tee ja vesi) enkä kunnolla levähtänyt sen jälkeen vaan lähdin kävelylle. Kävelyn aikana tuli niin paha olo, vatsa aivan pinkeä ja alkoi tehdä pahaa ja pyörryttää. Luulen,et johtui siitä et söin liikaa ja lähdin liikkumaan liian nopeasti.

Uni tulee välillä helposti, välillä ei. Suunnilleen joka toinen yö menee pyöriessä ja valvoessa. Nousen usein syömään ja lukemaan, kun ei uni tuu. Tässä yks yö kävin jotenkin kierroksilla, uni ei tullut ja nousin ylös. Istuin keittiönpöydän ääressä ja nauroin ihan hysteerisesti kyyneleet silmissä vitsille, jonka olin kuullut pari viikkoa aikaisemmin.:LOL:

Sitteri on täälläkin jo hankittu (kaksinkappalein, saatu kavereilta) ja aion kyllä vauvaa siinä pitää. Eilen kysyin eräältä ystävältä, jolla on pieniä lapsia, et miten he ovat tehneet ja kuulemma kaksviikkoisesta ovat vauvat heillä olleet sitterissä.
 
miss_piggy
Täällä kaveri varmaan poraa itteään koko aika alemmas, kun tuntuu vähän väliä virtsarakossa semmoinen inhottava "kusemisen tarve", joka menee myös ihan sekunnissa ohi :D Eli tuntuu selvästi, kun joku pukertaa päätänsä tuonne alaosastoon. Tänään on myös päivällä ollut aktiivista möyrintää mahassa muutenkin, eli on koitettu ilmeisesti potkia tilaa, kun ylämaha on pomppinut vähän väliä, ja sitten on pönnätty vastaan joko takapuolella tai jaloilla.
 
Sitteristä Suurimassa osassa sittereistä on suositus 2-3 viikon ikäisestä käyttö. Ainoa poikeus jonka tiedän on baby björn johon saa laittaa heti. Täältä löytyy emma merkkinen sitteri, siinä tuo 2 vk suositusikä.

Kyllä olo on ku ryhävalaalla, kääntyminen kyjeltä toiselle tuntuu ku ois maratonin juossut, sitäkin saa lämmitellä/suunnitella ennenku liikahtaa.

Mun päivä on tänään menny kaupoilla muumimukien perässä, en ollu ollenkaan tajunnu et kahta mukia jota mulla ei oo ni niiden valmistaminen on lopetettu. Muumipappa muki löyty ja vilijonkasta löysin vaan kulhon, vielä ois muki löydettävä. En ole mikään keräilijä, enkä niiden himohamstraaja mut harmittaa ku en tienny et valmistaminen lopetettu ja nyt en taida löytää mistään tuota vilijonkkaa enään :(. Huutamaan en sitä rupea. :)

Rumpali 36+4

Kohta on vaavi sylissä <3
 
Täällä on kans tänään tuntunu jokapuolella mahaa liikkeitä ja potkuja. Alhaalla tuntuu välillä pientä painetta, samoin virtsarakossa. Ylämaha pingottuu usein aika kireelle, mutta en usko että on mitään supistuksia, ku alamahalle ei tapahdu mitään. Kai toi tytteli työntelee itseensä vaan oikeen urakalla ^_^ viimeyönä tosiaan tuli ravattua siellä vessassa pissalla 4-5 krt ja kerran isommalla hädällä. Tuntuu että sinne vessaan vois jäädä asuun |O
 
Helpotuksen huokaus, nyt oli meikäläisellekin tehty päätös äitiys- ja vanhempainpäivärahoista. :)

Viime yö oli taas ihan kamala. Sänkyyn kömmittyäni jouduin ravaamaan pissalla jopa 10 minuutin välein - aina kun vaihdoin asentoa vähänkin, alkoi rakkoa nipistää. Lisäksi koko kroppaa kihisi ja tuli tuskainen olo kun ei löytynyt mukavaa asentoa. Joskus yhdeltä olen viimein nukahtanut ja siitä eteenpäin heräilin VAIN tunnin välein. :D

POKS 36+0!
 
miss_piggy
37+0, täysiaikainen :D

Onko kellään muulla tullut synnytystapa-arvion jälkeen veristä vuotoa? Mikäli teille on arvio tehty..

Täällä oli nyt aamulla tuo arvio, ja äsken kotona vessassa huomasin että pikkarit+pikkuhousunsuoja on veressä, ja kun pyyhin alapään, niin tuli paperiinkin ihan kiitettävästi... Lääkäri kyllä sanoi että "pientä" vuotoa saattaa tulla, mutta en arvannut että noin paljon..

No sitten itse asiaan, painoarvio on tällä hetkellä 3070g, ja ei voinut erehtyä sukupuolesta, sen verran komeasti näkyi poikasen pallurat ultrassa :D

Kohdunsuu oli auki jo 2cm, ja kohdunkaulaa jäljellä 1,5cm. Jännäksi siis menee, että syntyykö lähellä laskettua aikaa vai ennen :)

Lääkäri ihmetteli kun kerroin että neuvolassa ei ole paljon mitään kerrottu synnytyksistä, eikä annettu minkäänlaista infoa esim. kivunlievityksestä. Hän sitten mulle antoi käteen sellaisen moniste-nipun missä kerrottiin eri kivunlievityksistä.

Tää vuoto tässä nyt vaan vähän ärsyttää..
 
moikka =) mä pompin tuolta toukokuisista tänne =) , mut oli pakko tulla sulle miss piggy kommentoimaan tuohon sun postaukseen että jos tuo vuoto tuosta yltyy niin saattaapa olla lähtö ihan likilläkin parin päivän sisään. sulla on jo niin hyvin paikat auki että ei paljoa tartte ;) mutta jos tuo vuoto tuosta ihan tosissaan runsistuu REILUKSI niin kannattaa kyl soittaa takas polille tai synnärin puolelle =) luultavasti se sun lääkäris on tänään tarkootuksella "runnonut" sun kohdun suuta että sais käyntiin sen synnytyksen itsellään =)

Tsemppiä matkaan ei mene kauaakaan enää =) ja tsemppiä kaikille muillekkin =)

Saspa ja Tirriäinen 24+1
 
miss_piggy, sulla on siellä siis tooooooosi jännät hetket menossa. Ihanaa! :heart:
Mä soittelisin synnärille jos vuoto ei lakkaa tai runsastuu.

Itse tuossa äsken katselin valmiiksi vauvan kotiutumisvaatteet ja samalla hykertelin jännityksellä ensi maanantain neuvolalääkärikäyntiä. Toivon, että jotain edistymistä olisi tapahtunut. Yhtään en kyllä ihmettelisi viime päivien tuntemusten perusteella. :)
 
miss_piggy: Loppuviikoilla voi tulla vuotoa sisätutkimuksen jälkeen,mutta jos se ei lopu niin kannattaa soittaa synnärille,reippaasti että ei tule yllätyksiä :)

Täällä ei supistuksia tai mitään muutakaan,vauva alhaalla mutta siinä se sitten onkin,eli sen 4vkoa saan vielä odottaa huoh!
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
miss piggy olisikohan enteilyä pian alkavasta synnytyksestä? Ihan siltä kuulostaisi :). Mutta jos verenvuoto ei lopu niin soita synnärille. Ihan varmuudeksi vaan.

Täällä on tänään ollut huono päivä. Paljon ilmaa masussa ja vähän huono-olo. Nyt pienet päikkärit jos helpottaisi.

35+6
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
miss_piggy
Kysäisin asiasta synnäriltä, niin sanoivat, että vuotoa voi tulla useampi päiväkin. On kuulemma normaalia kun jo hieman aukinaista kohdunsuuta on "tahallaan" ärsytetty. Tuo vuoto on onneks aika niukkaa, mutta sellaista limaista, ja välillä tulee jotain hyytynyttä verta. Mitään kipuja tai supistuksia ei kuitenkaan ole :)
 
Onnea elmu!

misspiggy- kuulostaa siltä et kohta tulee vauva <3

Yöt alkaa olee tosi kamalia, viime yö oli pahempi ku koskaan. Lonkkia särkee ihan hullun paljon. Herään joka kerta ku vähänkin liikahdan. On ku maratonin juossu ku toiselta kyljeltä kääntää toiselle.

Mä tässä tajusi et tää raskaus alkaa olemaan jo ihan oikeasti ohi, kohta tulee vauva <3. Toisaalta voi tätä vielä 5 vk vielä kestää. Meijän vauva ei oo vieläkään ollenkaan laskeutunut, työntää pyllyllään edelleen mun tissejä... Uskon vahvasti et yliaikaseksi menee. Keskiviikkona nla lääkäri, saa nähä oisko paikat jo kuitenki pehmenneet ja ehkä jopa auki, jospa oisin väärässä.

Vaikka olo on ollut mitä on, en sillee odota et raskaus loppuu, alkaa vaan tuntumaan et tää vauva on jo liian iso mun mahaan. Hullua, tiedän. Toisaalta taas haluaa nopeasti pienen syliin <3.

Huomenna poksutaan.
 
  • Tykkää
Reactions: emlu
Hei kaikki ihanaiset naiset :flower:

Kävin eilen neuvolassa, jota ennen aamusta heräsin kesken unien mahtavaan päänsärkyyn (minulla ei ole normaalisti koskaan päänsärkyä). Otin särkylääkkeen ja mittailin verenpainetta. 2 kertaa mittasin, 15min välissä, toisessa yläpaine 150, ja toisessa alapaine 100! Ei ihme että oli huono olo. Silmissä näkyi myös valojuttuja. :O Pyörin sängyssä ja sain lopulta unta, heräsin hyvävointisena neuvolaan.

Neuvolantäti antoi pissatestejä varmaan 25kpl ja pissakuppeja kotitestaukseen. Huomaa ainakin heti jos proteiinia alkaa olla pissassa. Ohjeeksi mitata itse verenpainetta kuten tähänkin asti (minulla kotiarvot neuvola-arvoja pienemmät) ja testata itse pissaa. Ja seurata muitakin raskausmyrkytyksen oireita, jos niitä ilmenee. Olla yhteydessä synnytyspaikaan, jos niitä ilmenee. :)

Vauvan sykkeet tuli puheeksi, ja tämä ihana täti oli sitä mieltä että tyttö olisi tulossa, korkeat sykkeet ollu aina, 150-170. Jännää sinänsä, olen usean kuukauden ajan ajatellut että poikaa odotetaan, ultrakaan ei ollut niin "varma". Ehkä mä näin mitä halusin nähdä :D

Vauva on hyvin laskeutunut. Täti kuvasi tätä siten ettei hänen sormensa millään mahdu vauvan ja äidin luuston väliin. Sanoi vauvan olevan alempana kuin viimeksi. Yllättyi ettei minua vaivaa tämä "porautuminen". Pientä paineen tunnetta tuntuu satunnaisesti, muttei vaivaa. Pissallakaan en juokse vaivoiksi asti. Masunahka vieläkin arveton, jei. Sf-mitta rv. 34+2 oli 28cm, alakäyrää kasvaa.

Ilmaisin huoleni "pystynkö synnyttämään alakautta", johon tomera täti vastasi, että se huomataan synnytyksessä, koska synnytys ei todellakaan etene, jos luustossa "vikaa". Ja että sitä (lantiota) on turha etukäteen miettiä.

Kävin sitten kirpparilta kivoja tytön vaatteita tänään. Ihania hyväkuntoisia vaatteita.

Löysin samalla "koeajetun" philipsin avent manuaalisen rintapumpun 30e. Nyt se on pesty saippua vedessä ja keitetty 5min. Yllättävän helppo oli koota, vaikka osia "kattilallinen". Kaupasta olisin tuollaisen kuitenkin halunnut. Hyvä löytö :) Tottakai tuo steriloidaan sitten uudelleen kun vauva tulee ;)

Nukkuminen Kunhan on 2 tukityynyä ja oma peti, niin saan nukutuksi. Lonkat minullakin kipeytyy nukkuessa ja tulee vaihdettua asentoa useasti. Ja kummasti nälättää kesken unien.
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
miss_piggy
Mulla naksuu selkä öisin jotenkin kun käännän kylkeä. Siis jotkut luut (?) paukkuu. Ja tosiaan nivuset on kipeät. Muita oireita tässä ei nyt oikeastaan ookkaan. Päikkärit oon vetäissyt nyt parina päivänä.
Nykyään on jo helpompi maata esim. selällään mitä aiemmin kun vauva on laskeutunut jo aika alas.
Hauskaa, kun neuvolassa sanottiin että vauva menee yläkäyrillä, mutta kyllä äitiyspolin ultran mukaan mentiin ihan normaalisti keskikäyrillä. Muutenki täältä neuvolasta jääny jotenki paska maku suuhun, että uskon ennemmin mitä polilla sanotaan kun mitä tuolla neuvolassa lässytetään.

37+1
 
Parus montanus Jos noi valojutut jatkuu niin ota yhteyttä polille. Raskausmyrkytys voi kehittyä tosi nopeesti pahaksi. ihan tuntejen sisään. Itsellä on tosiaan tästä kokemusta enkä halua pelotella, mutta mua huolestuttaa noi sun paineet. Mullahan siis eka käynnistettiin raskausmyrkytyksen takia... Alapaine 100 on vielä ok rajoissa, mutta sinänsä huolestuttava merkki. Mulla aloitettiin noilla arvoilla verenpainelääkitys. Synnytys käynnistettiin arvoilla 178/120 ja proteiinit 2+.

Miss piggy Luulin jo että pääsit tosi toimiin :).

Mä googlasin vähän kolmansia synnytyksiä ja huomasin, että yllättävän monilla oli mennyt pidemmälle kuin kaksi ekaa raskautta. Voi harmi, olisi ollut kiva synnyttää samoilla viikoilla kuin edellinen (38+0), mutta kyllä tässä on viikot niin vähissä ettei se yliaikaisuuskaan enää raskautta loputtomasti pidennä.

Tänään poksuttiin <3!

36+0
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
Mulla ei naksu selkä, mutta maha naksuu kyllä. Nyt muutaman kerran on kuulunut vauvan myllätessä nivelen naksahtamista muistuttava ääni mahasta. Ilmeisesti vauvan nivelet napsuu? :D

Öisin mun oikea lonkka ja jalka kipeytyy jos nukun oikealla kyljellä yhtään liian pitkän tovin kerrallaan. Yöt on muutenkin todella vähäunisia.
Jaksaminen on muutenkin kortilla, supistelee herkästi ja jalat vetää maitohapoille vähäisestäkin seisoskelusta. Välillä tuntuu, että happi loppuu. Äsken saunan jälkeen harjasin hiukseni ja hengästyneenä naureskelin miehelle huippuhyvää kuntoani - ei paljoa tarvitse tehdä kun tuntee uurastaneensa rankastikin. :D

Onneksi ei enää mahdottoman montaa viikkoa jäljellä! Ja mikä tärkeintä, saa vauvan syliinsä viimein! :heart:
 
Tuosta naksumisesta..kalvothan alkaa "paukkumaan" loppuvaiheessa ja useimmat sanovat kuulleensa poksahduksen just ennen kuin lapsivedet on mennyt.
Mulla viime kerralla kuulu ihan selkeä "poks", samaan aikaan rusahti jossain tosi syvällä - varmaan siis kohdunkaulan kohdilla ja vedet lorahti :) muistan vieläkin selkeästi sen tunteen..

mä kävelin tänään kauheasti, kävin äsken saunassa ja nyt on napsunu mahassa, alko aika kivuliaatkin supistukset. en vielä huolestu mutta jotenkin kumma olo..
 
Viimeksi muokattu:
emlullakin alkaa olla jänskät paikat. :D

Saas nähdä tosiaan miten ahkerasti helmikuisia alkaa maailmaan tupsahdella. Joko ihan lähipäivinä vai vieläkö saadaan odotella tovi.

Tuosta kalvojen napsumisesta taisinkin joskus lukea jostain. Josko ne mullakin siis olisi sitä eikä vauvan nivelten napsahtelua. :D
 

Yhteistyössä