Helmivauvat 2010

Kiva kuulla että yöt on alkanut sujua. :)

Tyttö on ruvennut syömään ihan kunnon annoksia viimein. Aamu alkaa reilulla satsilla puuroa ja pakastimesta laitan sekaan mustikoita,vadelmia tai puolukoita. Ja päivällä ruoka maistuu kuten iltapuurokin. Tähän asti on menty aika pienillä annoksilla.

Nykyään kun tyttöä kieltää tekemästä jotain kiellettyä, alkaa hän kitistä vastaan. Oma tahto on kova!

Ajattelin alkaa jo askartelemaan joulukortteja, olisi kerrankin hyvissä ajoin valmiita :) Mä olen niin joulu ihminen, laittelen aina pikku hiljaa kotiin joulukoristeita. Mutta vielä olen siis pidättäytynyt!! :D Tyytynyt kynttilöihin ja takkatuleen. Mietin jo että ollaanko kotona tämä joulu. Oltiin viime joulu meillä, edellinen mieheni siskolla. Ja pikku hiljaa olen ostellut jo pukin konttiin, kerralla ei ole varaa kaikkea ostaa. :xmas: Oletteko te jo joulua miettineet? :xmas:

Esikoisella ja tytöllä menee välillä "leikit" yksiin ja kovasti hoitelee siskoaan. Mutta välillä yrittää salaa nostella siskoa tai sitten muuten tuuppia. Kai tämä on sitä sisarrus rakkautta :heart::kieh:
 
Viimeksi muokattu:
Meillä kieltämiseen reagoidaan vaihtelevasti. Sähköjohdot on meillä ainoa ehdoton EI, ja sen tyttö tietääkin - jos tyttö on kiinni sähköjohdoissa ja kieltää, vaihtuu suunta hyvin nopeaan tahtiin. Mutta jos kieltää jotain "vähäpätöisempää asiaa" (meillä kaikki kielletyt asiat on kyl sellasia vaarallisia, mut noi sähköjohdot ehkä pahimmat. Muuten saa tutustua kaikkeen ja tutkia cd-levyjä, kirjoja jne.), niin joskus hymyilee ja katselee vaan ja jatkaa touhujaan...

Mutta toi tytön temperamentti, voi temperamentti sentään. Siis tahdon ilmauksia on ollut jo todella ptikän aikaa ja ne vaan koko ajan voimistuu ja voimistuu. Selkä kaarella huudetaan niin että henki kuulostaa loppuvan, jos joku asia ei miellytä. Ja kaiken pitäis tapahtua ihan just sillä siunaaman sekunnilla kun tyttö jotain keksii. Mä en voi edes kuvitella ton uhmaikää, nimittäin tyttö vaikuttaa jo nyt uhmaikäiseltä heittäytymisineen, ja mun pois työntämisineen...

Ja autoilut on nyt ihan kauheeta taistoa. Turvakaukalo ei enää kelpaa, eilen huusi siinä niin etten oo ikinä sellasta raivoa kuullut. Lopulta jouduttiin matkustaa vikat 20min. niin, että tyttö oli mun sylissä. Mä en vaan voinut kuunnella sitä huutoa ja kattoa kun tyttö meinaa tukehtua itkuunsa. :ashamed: Huomenna pitäis ajaa 300km + 300km, joten tänään mennään ostamaan uus turvaistuin. Toivottavasti se rauhottais tyttöä, muuten tulee mielenkiintoiset reissut.

Tyttö ryömii hienosti ja kovaa kyytiä ja istuu jo tosi hienosti. Itse ei vielä pääse istumaan, ja vähän pitää vahtia, koska saattaa joskus 10min. jälkeen yhtäkkiä kellahtaa kumoon. Mutta tykkää leikkiä leluilla istuen ja asento on tosi hyvä! :) Kyllä nää meidän lapsoset vaan kehittyy kovaa kyytiä.

Joulu ollaan miehen vanhempien luona ja sinne tulee myös mun äiti. Ja miehen sukulaisia tulee myös tosi paljon joulua viettämään meidän kanssa ja joulupukkikin kuulemma on jo järjestetty. Mä oon jouluihminen ihan henkeen ja vereen, ihanaa valmistella joulua ja jouluaattona on niin ihana tunnelma!

polttaja kuulostaa tosi hienolta teidän yöt, ootte hienosti saaneet yöitkut loppumaan!

Meillä syödään öisin edelleen 1-2 kertaa ja suoraan sanottuna ei ole nyt voimia noita syöttöjä vähentää. Odotellaan vielä ainakin hetki... Yöt menee vaihtelevasti, joskin nyt taas parempaan päin. Öisin herätään 1-3 kertaa keskimäärin, monena yönä vain kerran syömään ja kerran täytyy peitellä. Oon ihan tyytyväinen. :)

Pähkämö auts tuota hampaiden kokeilua! Hieno juttu, jos imetys kuitenkin yhä jatkuu. Oot kyl hienosti onnistunut imetyksessä!

bebolla hienot neuvolakuulumiset!

Tänään päästään viikon tauon jälkeen muskariin, jes!
 
Huomenta!

yö meni hyvin. Kerran poika itki, mutta mies sai rauhoittumaan nopeasti. Muutama muu itkahdus. Olen nukkunut pinnasängyn vieressä, mut nyt vaihdetiin miehen kaa paikkoja jolloin hänellä lyhyt matka pinnikselle. Kuudelta poika taas heräs, kälätti ittekseen, välillä luulin että jo nukahti, mutta taas juttu alkoi.. Ennen seiskaa syötin ja nukahdettiin tunniksi vielä.

Ikuisuus aika tahtopakkaus teillä!! :) Mua hirvittää jo välillä kun meidän "kiltti" poika osoittaa välillä mieltään (menettää kivan lelun) huutamalla selkä kaarella. Vaikka tuo on kyllä niin "helppo" että hyvä kai että edes jotain omaa tahtoa löytyy..

Joulu Olen jouluihminen!!!:xmas: Joulussa ihanaa lämpö, hämyisyys, läheiset ihmiset. Vaan tänä vuonna en joulua odota. se tietää sitä että töihin lähtö lähestyy ja jarruttelen sitä kaikin voimin. Miksi, oi miksi ei vain nyt voisi nauttia tästä jäljellä olevasta ajasta? Ja OIKEIN HEHKUTTAA joulun tuloa. Ei vaan kykene. Toivottavasti vielä pystyn. Oikeastaan joulu on mulle myös tosi surullista aikaa :'(. Silloin tulevat kovasti mieleen kaikki poisnukkuneet läheiset. Nytkin mielessä melkein päivittäin keväällä yllättäen menehtynyt, minulle hyvin läheinen, setäni. Ja jouluna ikävä iskee kovaa.

Huomenna saadaan kylään pari kuukautta vanhempi poika äitineen, jännittävää!
 
Viimeksi muokattu:
Minä taas täällä! Tai paremminkin että vihdoin täällä :) Oon ollut ihan kauhean laiska kirjottelemaan..

Onnea kaikille uusista taidoista, siis lapsille, miksei äideillekin.

Meillä oli n kuukausi hyvät unet, eli poika heräs syömään 0-1 kertaa yössä ja nukkui tasaisesti päivällä n 9-11 ja 14-16 ja kuuden maissa pikku päikkärit, illalla 20-21 nukkumaan ja aamulla n 7 herätys. Mutta nyt on 1½viikkoa mennyt aivan hulinaksi! poika nukkuu yöllä ensin 21-01 ja sitten herää tunnin välein!!! Minä en ymmärrä, kipeältä se ei vaikuta, pissatestin vien kuitenkin varmuuden vuoksi tänään.. Mietin että voisikohan olla kun oppi ryömimään että siksi heräilee.. Tietenkin hampaitakin voi tehdä, alhaalla on jo kaksi. Niin tai sitten sitä eroahdistusta, mutta sekin tuntuu kummalta kun ei päivällä siitä näytä "oireita".. Oisko kellään ehdotuksia? :)

Hampaista tosin sen verran että yleensä tekee kaksi ensimmäistä alas, sitten voi tulla kulmahampaat tai ylös eteen, et se ei mee enää mitenkään "järjestyksessä" välttämättä ensimmäisten jälkeen..

Noista sähköjohdoista myös, poika kyllä tietää että niihin ei kosketa, mutt AINA kun olen vessassa tms niin poika on johdoissa kiinni.. asennetta ;)

yritän olla aktiivisempi kävijä, mut jotenkin toi aika vaan menee..

tehilla voimia sulle ja muillekin jotka menevät töihin, varmasti toisaalta mukavaa vaihtelua mutta varmasti myös rankkaa lähteä pienen luolta pois, minä oon jäämässä vielä kotiin, vaikka niukemmin joudutaankin elämään..
 
Viimeksi muokattu:
Heips jälleen pitkästä aikaa :) :wave:

ollut semmosta hulinaa taas tää elämä,että ei ole jaksanut,ehtinyt kirjoitella..
esikoisen 3v synttäreitä juhlittiin viikonloppuna ja viikon päästä ois muutto edessä..pikku hiljaa ollaan jo tavaraa uuteen kämppään viety,kun vuokrakämppä ollut meillä 1.10 lähtien ja tämän asunnon luovutus vasta 22.10. lasten kanssa muutto on kyllä yhtä tuskaa,kun ilman lapsiakin se on jo tarpeeksi kamalaa :headwall:
Sitten meillä alkaakin omakotitalon rakennus,huiiii...se tietää siis sitä,että ole lasten kanssa lähes 24/7 kun mies on raksalla.

temperamenttinen poika löytyy täältäkin :kieh: kyllä saa koko kylä kuulla,kun ei asiat mene niinkuin elias tahtoo :LOL: ja isosisko tietysti oikein avittaa noita kiukkupuuskia.
Sitten tuo poitsu on myös oppinut härnäämään meidän toista koiraa..huutaa oikein kovaa ÄÄÄÄÄÄÄÄ ja sitten koira ulvoo ja sitten taas ÄÄÄÄÄÄÄ ja ulvominen..voitte vaan kuvitella kunka meinaa hermot mennä mulla....

Joulun aikaa odotan :heart: on ihana laittaa kotia hieman joulu kuntoon ja leipoa jouluisia juttuja,poltella kynttilöitä,siemailla punaviiniglögiä :p(viime vuonna kun jäi väliinkin)
oletteko jo joululahjoja hankkineet/miettineet? Itse en ole yhtään aatellut,mutta täytys varmaan kohta ruveta,niin ei tule kiirus.

Mitäs muuten aattelitte isänpäivälahjaksi? oisko jollain jotain askartelu vinkkiä? jos vaikka tuo 3v voisi pikkuveljen kanssa jotain tehdä...
 
matami-mimmi Meilläkin poika menee aina kovaa vauhtia vessaan, jos ovi on unohtunut auki. Ja tulis sinne aina mukaankin, jos menen vaikka hampaita pesemään. Meillä oli ennen vessapaperirullia sellaisessa korikärryssä, mutta poika veti ne aina sieltä pois ja söi niitä eli eipä rullia enää voi siinä säilyttää.

pähkämö Hui, tuota mäkin välillä pelkään, että poika alkaa testailemaan hampaitaan rintoihin. Vielä ei oo edes yrittänyt, mutta kaikkea muuta sitten pureekin.

polttaja Teillä on kyllä hienosti menneet yöt, onnea!

Joulusta Olen myös jouluihminen, rakastan sitä tunnelmaa, kynttilöitä yms. Pari edellistä joulua ollaan oltu siskoni perheen luona, mutta ei olla vielä päätetty mihin nyt mennään kun on tämän pikkumiehenkin eka joulu. Lahjoja en oo vielä hankkinut, mutta ajateltiin miehen kanssa teettää mummoille pojan valokuvista seinäkalenterit. Tänä vuonna ei kyllä tule niin paljoa osteltua, kun nyt ensi kuusta alkaen saa vaan kotihoidon tukea..

Meillä ei poika ainakaan vielä usko yhtään kieltämistä. Ilmaisee myös välillä selkä kaarella kitisten/huutaen jos ottaa kielletystä paikasta syliin. Ja tosiaan välillä myös puree, jos ei pääse haluamaansa paikkaan.

Hampaista tulikin mieleen, eilen puhkesi ylös neljäs hammas. Että tottahan tuollaista purukalustoa on jo kiva testatakin! :D Yö olikin sitten vähän levoton, poika heräili puoli 3 jälkeen pienin välein ja sitten lopullisesti herättiin 06.15...|O

Mutta on tuolla pojalla välillä mahdottomasti virtaa...ekoille unille meni nimittäin 13.30! Tänään oli kerhopäivä, ja yritin poikaa unille ennen sinne menoa. Olikin jo nukahtamassa, mutta sitten alkoi tehdä kakkaa ja sen jälkeen ei uni tullutkaan enää millään. No, lähdettiin sitten rattailla vähän ennemmin, että poika vois niissä ottaa pienet torkut, mutta ei...ja niinpä tuo touhotti koko kerhoajan niinku joku adhd-vauva...:LOL:

Oon muuten huomannut sellaisen, että poika ei nukahda rattaisiin jos mennää asfaltilla, vaan pitää olla hiekkatie! Asfaltilla meno on ilmeisesti liian tasaista..pikkuvauvana tommoisella ei ollut mitään merkitystä. Tässä lähistöllä vaan ei ole kuin yksi hiekkatie, että sitä sitten tallustellaan jos poikaa halutaan ulkona nukahtamaan. Vaikka sisällähän poika yleensä unensa nukkuu.
 
Isänpäivälahjaksi ei ole vielä kauheesti suunnitelmia, enkä täällä voi muutenkaan kirjoittaa, jos mies käykin lueskelemassa mun kirjoituksia.

bebo meilläkään ei noin vaan nukahdeta, hiekkatie on paras nukuttamisen kannalta tai vaihtoehtoisesti pitää rynkyttää rattaita ylös-alas ja sivulta toiselle. Hieman varmaan kerään katseita nukuttaessani tyttöä. :D Onnea bebo uusista hampaista! Ja tosi hienosti sinäkin oot imettänyt!

krisu kuulostaa jännittävältä tuo koiran härnääminen! :LOL:

sanv meillä vaan yhtäkkiä yöt muuttui levottomiksi ilman mitään syytä, ja edelleen jatkuu levottomat yöt. Oon aatellut, että kaikki uudet opitut taidot valvottaa. Ja koitahan ehtiä kirjoittelemaan kuulumisiasi taas! :)

Meillä on ollut niin hirveä katastrofi päivä että oksat pois. Muskariin asti asiat meni ihan ok, mutta siitä huolimatta aivan päin h*lvettiä. Miten voikin kiristää hermoja näin paljon. Tyttö on karjunut tänään taas kaikki automatkat kurkku suorana. Käytiin ostamassa uus turvaistuinkin. No, oltiin miehen vanhemmilla vaihtamassa talvirenkaita ja lähdettiin ihan liian myöhään kotiin, koska miehen vanhemmat halus syöttää puuron siellä ja tedä sitä ja tätä ja tota ja lähdettiin sit pilkkopimeällä kotiin päin. Ensinnäkään tyttö ei ymmärtänyt yhtään sitä uutta istuinta, seisoa jäpitti koko kroppa jäykkänä ja sen istuimeen laitto oli ihan mahdotonta, lopulta se saatiin sinne ja taas jatkui sen päiväinen huuto että aattelin, että tytön sydän pysähtyy. Sehän siinä huudosa onkin pahinta, pelkään oikeasti, että joku kerta tyttö unohtaa hengittää, kun on niin raivoissaan, eikä saada tyttöä enää edes kotiin. Se oikeasti kuulostaa niin pahalta. No, tultiin kotiin ja tyttöä ei saanut rauhoittumaan mitenkään, äsken vasta nukahti. Mulla on pinna niin kireällä etten tiedä miten saan itseni rauhoituttua ja nukkumaan. Ei luoja mikä päivä.

Toivottavasti yö menee paremmin, huomenna nimittäin pitäis istua autossa 300km + 300km. Loppukevennyksenä kerrottakoon, että käskin miehen käydä ostamassa auton takalaseihin aurinkosuojat, jos kaikki säätiedotukset oliskin väärässä ja huomenna paistais aurinko. Mies sanoi menettäneensä viimeisetkin miehisyyden rippeet asetamalla Prisman parkkihallissa laseihin disneyn prinsessa-aurinkosuojia, kun muunlaisia ei ollut kaupassa. :D
 
Joululahjoja Olen jo jokusen ostanut ja jopa paketoinut. :) Jätän joka vuosi joulupaperia jemmaan jo seuraavaa vuotta varten. Mikä sen kivempaa kun illan hämäräsissä lasten nukkuessa, tehdä tonttujen töitä :D

Kiellettyjä meilläkin siis johdot, takan luukut,portaat ja wc + koiran vesikuppi. Muulloin vain siirrän tytön pois sen kummemmin kieltämättä.
Mutta jos esim. jotain roskaa työntää suuhunsa ja otan pois niin protesti alkaa ;)

Isänpäivä. Hmm.. jos tänä vuonna vaikka painaisi lasten kanssa tyynyliinat.

ikuisuus Voimia sinulle . kovin rankalta kuulostaa :( Onko se selvää kapinointia ja vain autoillessa? Toivottavasti teidän reissu menee kuitenkin hyvin.
:hug:

Meillä vaunuihin nukahdetaan vaihtelevasti. Joskus ilman heijausta ja joskus tosiaan tarvitsee olla "töyssyinen" kyyti. Pihalla hyvä töyssy on nurmikon ja hiekan rajapölli Eteisessä nukuttaessa töyssynä toimii isännän reino tossu Kaikkia keinoja sitä keksii kun ei kynnystä ole sopivasti :D

Kakkaa tulee tällä hetkellä monta kertaa päivässä, aina sellainen suht pikkuinen kökkö jonka voi kipata suoraan pönttöön. Mutta enää ei voi luottaa ns. kakka-aika tauluun :D

Meillä ei edelleenkään ole kuin ne kaksi ala hammasta. Mutta pakastimesta olen marjoja antanut ja muita pehmeitä (kurkku,banaani) ruokia olen jo paloina antanut. Puurokin on välillä melkoista kittiä mutta hyvin on maistunut.

Mun joulu tulee tunnelmasta :heart: Tänä vuonna ei ole liioin rahaa tuhlattavaksi, mutta tottakai omat lapset ja kummi lapset muistetaan . :heart: Ja ukko kullalle jotain ostan. Ja mummoille ja vaarille ja ja ja... :D Kyllä siitä kummasti kertyy :xmas:

Meillä ei ole lunta vielä, melko etelässä asustellaan. Pihaa on haravoitu, vielä saisi kerran haravoida. Kesälelut on saatu suurin piirtein pois pihasta, jotain jätetäänkin että voi leikkiä.

Nyt aamu puuhiin ja sitten ulos. :)
 
Viimeksi muokattu:
Pähkämö
ikuisuus Pimeä auto on meidänkin pojalle kauhistus! Iltaisin autolla matkustaminen on pelkkää huutoa. :|
Saanko udella, minkä istuimen ostitte? Meilläkin alkaa isuimen osto olla pian edessä, kun "pikku"mies joutuu istumaan kaukalossa jalat miljoonalla mutkalla - tosi mukavaa. :D Tulehan kertomaan istuimen plussat ja miinukset reissun jälkeen! Muutkin saavat suositella hyviä istuimia, jos sellaisista on jo kokemuksia!

Tänään onkin näemmä sisälläolopäivä, vettä sataa...
 
ikuisuus, tuosta itkusta, en tiedä muistatko mutta kirjotin joskus että vauvat siis voi oikeasti itkeä niin että taju lähtee, en tiedä lohduttaako mutta sydämen pysähdystä ei tarvitse miettiä, tajuttomuus on suojauskeino siihen että vauva saa henkeä, kun ei tajuissaan saa.

Isänpäiväaskartelusta joku kysyi, ollaan joskus hoitolasten kanssa tehty kartongista kraka. eli taitettu kartonki, leikattu kravaatti niin että tulee kaksinkertainen, yläosasta taittuva, niin että taitoksen väliin saa langan joka laitetaan sankarin kaulan ympärolle. Kravaatin voi koristella maalamalla, liimamalla höyheniä, silkkipaperia, makaronia, mitä vaan kaapista löytyy..

Ah, loppukevennykset :) kattokaas you tubesta nisa soraya-anna rakas raju hetki. Mikä mimmi ja mitkä muuvit!!! :p
 
Viimeksi muokattu:
Turvaistuimesta. Minäkin siirsin tytön joku aika takaperin isompaan istuimeen koska kaukalo kävi ahtaaksi ja oli PAINAVA. Meillä on gracon istuin, laitan tuohon linkin. Meidän malli taitaa olla vain se vanhempi, mutta samainen cosmic.
Ostettiin esikoiselle ja hän siinä matkusti tähän asti. Ikää nyt 3,5v. Olisi mennyt vielä hänellekin, mutta ajateltiin ostaa hänelle uusi, turvavyöistuin ja tosiaan siirrettiin tuo sitten tytölle. Minusta siinä on hyvät tuet. Vyöt tahtoo mennä välillä kierteelle ( kuten kaikissa muissakin?) mutta ne saa helposti suoraan. Tukeva istuin. Tykkään :)

Tervetuloa Lastentarvike-maailmaan!

Sanv Kiitos ideasta, tuonkin voisi toteuttaa. :)

Muoks. Tuli sisäpäivä tai ainakin aamu. Meillä sattaa vettä taevaan täydeltä! : /
 
No voihan hitto! Kirjotin pitkät tekstit ja sit se hävis :(

Yritän muistaa mitä siinä oli :D

Kiireistä on ollu viime aikoina. On se niin kiva kun on oma iso piha(ainakin kesällä) mut nyt olis kyllä kiva asua kerrostalossa..ei tarvis haravoida ihan jatkuvasti. Just kun saa pihan siistix, saa homman alottaa taas alusta, mukavaa :D Eikä täältä sisältäkään hommat muuten kesken lopu..

pähkämö muistan ekoista lapsista ton puremis-ongelman imettäessä, ei todellakaan tunnu kivalta, mut on niitä uusia kakkukirveitä niin mukava testata joka paikkaan ;) onnex se on ohimenevää.. Tää nuorimmainen lopetti tissin syömisen heti kun ekat hampaat puhkes :( 2 viikkoa jaksoin taistella, mut eihän se raivo loppunu, vieläkin harmittaa :(

ikuisuus kuulostaa niin tutulta toi temperamentti, meiän neiti oli IHAN samanlainen pienenä! Osas olla niin ihana ja yleensä olikin aina itse aurinko, mut auta armias jos joku asia ei menny neidin pään mukaan..siitähän vasta soppa syntyi ja mulla kiehui välillä tosi lujaa!! Ja kiehuu muuten vieläkin :D Neiti on nyt 8-vee ja tietää yhä edelleen tosi tarkkaan mitä tahtoo.. Muista ottaa omaa aikaa ja pyytää apua vaikka isovanhemmilta heti jos siltä tuntuu! Tekee teille molemmille hyvää, äiti saa hengähdystauon ja tyttö takaisin sen jälkeen iloisen ja pirteen äidin ;) varsinkin temperamentisten vauvojen vanhemmat tarvii välillä taukoa! Mun kaverilla on tyttö joka on kans aika pakkaus, saa välillä niin pahoja huuto-kohtauksia, että taju lähtee ihan oikeesti, olen nähnyt tilanteen pari kertaa ja ymmärrän sua, että oot oikeesti huolissas. Mut siitä ei tuu lapselle kuitenkaan mitään vahinkoa. Kaverille lääkäri sanoi, että pitäis yrittää lopettaa huutokohtaus aina ennenkuin pääsee niin pahaksi, mut se on helpommin sanottu kun tehty..
Voimia :hug:

Unipussista piti vielä sanoa, et se on ihan loistava keksintö!! Meillä on h&m:n ja ikean unipussit ja oon ollu tosi tyytyväinen niihin. Laitan vaan bodyn ja yökkärin alle ja poika pussiin, niin pysyy hyvin lämpimänä ja saa turvaa. Suosittelen, varsinkin paljon liikkuville vauvoille!

Turvaistuin meille ostettiin isompi jo heti kun poika oppi istumaan n.pari kuukautta sitten, eihän se enää sitten kaukalossa sitten viihtyny. Meillä on Britaxin istuin sellainen, jossa on rulla, mistä saa istuinta säädettyä makaavampaan asentoon, jos vauva nukahtaa matkalla. Ollaan oltu ainakin tähän asti tyytyväisiä siihen ja poika viihtyy kun saa katella maisemia :D
 
Unohdin ihan kirjottaa meidän kuulumisia :D

Meillä arki sujuu tällä hetkellä aika hyvin :D Heti kun ylähampaat tuli läpi asti, niin yöt on nukuttu ihan kokonaan. Poika nukahtaa illalla pienen tuhtauksen jälkeen omaan sänkyynsä n.20-20.30 ja herää aamulla 6-7. Päikkärit on nyt vaihtunu kaksista 2 tunnin päikkäreistä(9-11 ja 14-16) kolmiin tunnin mittaisiin(9-10, 12-13 ja 15.30-16.30) ja nyt saa ruokaakin menemään sen 5 kertaa päivässä, aiemman 4 sijaan. Maito maistuu edelleen huonosti, mutta nokkamukista sitä saa jo paremmin menemään. Pullosta luovuttiin kokonaan kun se ei vaan enää kelvannu :(

Konttaamaan poika lähti viikonloppuna :D jos kiire tulee, niin ryömimällä yhä edetään, mutta muuten harjottelee taitojaan :D ilman vaatteita ja vaippaa pääsee jo hyvin konttaamaan.

Oltiin keskolan kontrollissa ja fysioterapeutilla ja kaikki oli ok. Fysioterapeutti vaan ei yhtään tykänny kun ollaan pidetty poikaa kävelytuolissa, jää kuulemma jotkut kehitysvaiheet vallan pois..ollaan sitä kyllä ekoilla lapsilla käytetty ja hyvin kehittyivät, en sitten tiedä koska tällanen tutkimus on tullu : / täytyy kuulemma ensin oppia kulkemaan lattiatasossa ja mennä istumaan, ennen kuin oppii pystyasennon. Harmi sinänsä kun poika niin viihty kävelytuolissa :(

Ainiin ja sit vielä juttelusta piti sanoa, että meillä höpötetään ihan taukoomatta :D Lamppu, poppaa ja äiti on mielisanoja matkia. Lamppu=pu, poppaa=popa tai bobbaa ja äiti=äittä tai välillä tulee ihan selvä äiti :D ja tavuja hokee koko ajan, täällä kämpässä ei paljon hiljaisia hetkiä enää ole ;)

nyt taas kotitöiden kimppuun..yritetään nauttia tästä sadepäivästä.. :)
 
Lumista huomenta!!

Ikuisuus TURVALLISTA MATKAA!! ja jaksamista!

Sanv kiitos loppukevennyksestä! Nisan esitys oli kuin tenavatähdistä/huonosta tanssikilpailusta!

Happy-82 Meillä kans tämmönen kokoluokkaa FIFAN hyväksymä piha. Tänä syksynä vaan EN jaksanu haravoida..:ashamed:

Pitäis alkaa perehtyä noihin turvaistumiin. JOten mukava kuulla suosituksia ja kokemuksia!

Viimeöinen unikoulu sujui vanhaan malliin. POika heräsi huutamaan pari kertaa, iskä kanniskeli ja silitteli. Siinä teki virheliikkeen että otti pojan meidän sänkyyn ja meidän väliin. Poika kun näki minut niin huuto yltyi ja yritti vaan kammeta itsensä minun luo. Minä kun hävisin näköpiiristä niin taas rauhoituttiin. On muuten supersuloista kun poika makaa mahallaan isänsä rinnan päällä itkun jälkeen niiskuttaen ja nikotellen, samalla käsillään iskää silitellen.:heart:

Kun tätä lumisadetta ikkunasta katsoo, niin pikkasen joulumieli kolkuttelee jossain..:xmas:
 
ikuisuus Kuulostaapa kamalalta noi teidän itkukohtaukset :hug: Jaksamisia sinne ja toivottavasti reissu menee hyvin :) Meillä myös edessä toi turvaistuimen osto. Jäpikkä ei myöskään juuri enää kaukalossa viihdy, mutta lyhyillä matkoilla saa vielä viihdytettyä leluilla. Mökille mentäessä (n. 300km suunta) viimeset 50km on yleensä yhtä kiukuttelua, joka muuttuu jossain vaiheessa järkyttäväksi huudoksi :'( Ollaan sitten tehty niin, että otan pojan viimisiksi kilometreiksi mun syliin istumaan, kun ei sitä huutoa jaksa loputtomiin kuunnella..

HAPPY Meillä myös iso oma piha ja onhan tässä hommansa :D Varsinkin näin syksysin sitä toivoo, että olis edes puolet pienempi :D Meillä ei ole edes haravointia alotettu, kun mä olen niin keskittynyt näihin sisähommiin ja täällä jonkunnäkösen järjestyksen ylläpitämiseen :headwall: Josko sitä malttais tässä lähipäivinä mennä ton pihan kimppuun, ennenkun on liian myöhäistä ;)
Ja tuosta kävelytuolista, meillä myös semmoinen käytössä, enkä edes tiennyt ettei sitä saisi käyttää :confused: Poika viihtyy siinä todella hyvin ja se on aiemmin ollut käytössä suvun muilla lapsilla ja hyvin ovat kehittyneet.. Meinaan kyllä käyttää sitä jatkossakin :whistle:

Johan se sitten oikein syyspäivän lykkäs! Ulkona sataa vettä ja on niin pimeää, että sisällä sais melkein valoja pitää päällä! Tämmösellä ilmalla sitä pitäs vaan kääriytyä sohvan nurkkaan jonkun hyvän kirjan kanssa.. Ei taida ihan onnistua ;) Kunhan poju herää, uloshan se on lähettävä..
 
Kiitos tsempeistä, tyttö on kyllä niin tulta ja tappuraa, että välillä koetellaan äidin hermoja ihan toden teolla. Miten voikin pieneen ihmiseen mahtua noin paljon omaa tahtoa? Ja kun 0-100 kiihdytään sekunnissa ja tyttö tuntuu olevan niin mustavalkoinen luonne, että kaikki on joko tosi ihanaa tai ihan järkyttävän kamalaa. Välimuotoja ei oikein tunneta.

Meillä meni tän päivän retki tosi hienosti! Oltiin reissussa 10h, josta istuttiin autossa 7h. Ja tyttö ei kitissyt kuin ehkä tunnin matkasta ja nukkui kolme! Ihan uskomatonta, kun yleensä päiväunia on enintään se tunti yhteensä, saa nähdä, miten vaikuttaa yöuniin noi pitkät unet. Nyt ainakin makkarista kuuluu sellasta ääntä, ettei taida mies saada tyttöä ihan heti nukkumaan. Mutta mä oon niin onnellinen tästä päivästä, kyllä taas toi lisää itseluottamusta tehdä vaikka mitä tytön kanssa, tyttö tuntuu yllättävän aina erikoisissa tilanteissa! Loppumatkat meni aina itkiessä, mutta pahimmat huutokohtaukset sain eliminoitua maissinaksujen avulla (eipä oo meillä autossa ennen syöty, mutta hätätapauksissa...).

Tuli huomattua myös tytön kiinnostus kaikkea kohtaan ja mieletön sosiaalisuus! Pysähdyttiin huoltoasemilla mennentullen ja tyttö koitti jutella jokaiselle lapselle, yritti kaikin keinoin saada huomiota, pää kääntyi sitä mukaa, mistä kuului ääntä ja missä ihmiset liikkuivat. Hassua huomata, että jotkut saman ikäiset lapset ei yhtään välitä tytön jutuista tai olemassaolostakaan, olin ihan yllättynyt, kun yksi about tytön ikänen muksu söi samalla, kun tyttö meuhkas vieressä. Meillä menee keskittyminen syömiseen, jos pienikin häiriötekijä tai mielenkiinnon kohde ilmaantuu. Meidän pitäis varmaan muuttaa abc:lle, niin kotonaan tyttö tuntuu olevan siellä ihmisten keskellä. :D

Turvaistuimesta kyselitte. Me ostettiin Besafen izi combi isofix, tässä linkki: Tervetuloa Lastentarvike-maailmaan! Kallishan tuo on kuin mikä, mutta turvallinen pitäis ainakin olla ja oon kuullut hyvää palautetta tuosta. Näiden tänään ajettujen 600km jälkeen voin sanoa olevani tosi tyytyväinen! Tyttö viihtyi tosi hienosti ja lapsi on helppo laittaa istuimeen. Plussaa myös siitä, että valjaat saa magneeteilla kiinni siihen tuolin sivuille, niin ei ole hihnat tiellä kun laittaa lapsen istuimeen. Selkänojaa saa säädettyä neljään eri kulmaan. Tosi hyvä, joskin kallis, istuin!

Oli muuten suht jännittävä menomatka ilmojen suhteen, lunta ja vettä tuli taivaan täydeltä ja eteen ei meinannut nähdä. Takaisin tullessa aurinko paistoi niin matalalta niin kirkkaasti, ettei sen takia meinannut nähdä eteensä. Turvallisesti perillä kuitenkin, se on pääasia!

Happy onnea konttaustaidosta ja tosi hienoa, että teillä tulee jo sanoja! Enpä ollut kuullut tuollaista siitä kävelytuolista. Kiva kuulla, että teilläkin on ollut tälläinen temperamenttinen lapsi. Ja kyllähän temperamentti seuraa läpi elämän, olen itsekin aika temperamenttinen. Kauhistuttaa etukäteen vaan uhmaikä ja vielä enemmän murrosikä, että mitä tää luonne voi tuoda tullessaan. Mutta toisaalta tyttö on niin valoisa ja utelias luonne, että tytöstä voi varmasti tulla vielä vaikka mitä! Täytyy vaan koittaa pitää yllä tytön intoa kaikkeen.

matami-mimmi tuota kapinointia tulee mm. autoillessa. Tyttö osaa kyllä kapinoida vaikka mitä vastaan, jos asiat ei mene niin kuin tyttö haluaa. Ja toi autoilu on ihan pelkkää kapinointia, tytöllä ei varmasti ole mitään muuta hätää kuin omaa tahtoa. Hiukka tulinen neitokainen. Meilläkin muuten alkoi tulla kakkaa yhtäkiä monta kertaa päivässä. Ennen tuli aina kerran päivässä, nykyisin 3-5 kertaa. Ihmetyttää, että mistä johtuu näin usein kakkaaminen? Mutta mieluummin usein kuin liian harvoin.

sanv joo muistan kun kerroit joskus, että lapsi voi mennä tajuttomaksi huudosta. Kuulostaa suht pelottavalta, mutta varmasti parempi mennä tajuttomaksi kuin huutaa loputtomiin. Täytyy pitää vaan mielessä, että se on suojelurefleksi, jos noin joskus meilläkin tapahtuisi. Itse asiassa ihmettelen, ettei jo ole käynyt!

Mutta nyt ei riitä energia kirjoittaa enempää, täytynee taikoa jotain ruokaa ja toivoa, että tyttö nukahtaisi pian. Huomenna aamulla meen taas kaverin kanssa uimaan. :)
 
Viimeksi muokattu:
Meillä kiellettyjä juttuja on sähköjohdot ja pistorasiat. Muutaman kerran olen kokeillut sanoa "ei". Olen sanonut ihan rauhallisesti, mutta kuitenkin sillai uskottavasti. Ja yllätys, yllätys, meidän poju on reakoinut tollaiseen suulliseen kieltämiseen itkulla. Oikein sellasella surkealla, sydämiä särkevällä itkulla. :( Olen siis koittanut välttää tuota itkua aiheuttavaa kieltoa. Yleensä olenkin sitten vaan nostanut pojun kielletyistä paikoista pois ja hyvinkin laimeasti sanon ei. Tämä saakin sitten miettimään, että miten poju oikein reakoisi, JOS joku oikeasti huutaisi, kun sellainen hiukan napakampi EI aiheuttaa niin ison itkun. : /

Pojulta löytyy tempperamenttia. Ei tykkää yhtään, jos kiva leikki jää kesken. Tai jos äiti ottaa kielletyn tavaran pois kädestä. Yleensä seuraa ihan kaamea rääkyminen ja itku. Tämähän ei vielä ole uhmaa (?), kun uhma tulee vasta yli vuoden ikäisenä, mutta mielenkiinnolla odotan, että mitä tämä on sitten taaperoiässä.

Minä tykkään joulusta. Olen jo vähän suunnitellut joulukortteja ja hiukan kyselin mieheltä jouluruuista. Viime joulu oli hiukan pelonsekaista odottamista, kun pieni oli tuolla vatsassa. Lääkärien kielloista huolimatta, tein silloin perheelle jouluruuat ja kävin jouluostoksilla. Oli ihana päästä aatoksi kotiin, mutta silti kaikkea varjosti pelko. Nyt taas on tiedossa ihana joulu. Meillä on tapana olla aatto kotona. Joulupäivänä ja tapanina ajellaan sitten isovanhemmille. Ja eniten joulussa miellyttää se tunnelma ja lasten ilo! :heart:

-mervi-elina ja poju 9 kk
 
Viimeksi muokattu:
Muistan esikoisen ajalta että joku sanoi kävelytuolista olevan haittaa. Mutta sanotaanhan siitä hyppykiikustakin olevan haittaa, niin kuin siitä bumbo (vaimikäseoli) istuimesta. Uskon että maalaisjärjellä on taas merkitys. Eli tuskin kukaan lastaan koko päivää pitää samassa asennossa / istuimessa tms. En itse jaksa uskoa että pienet hetket päivän mittaan tekee pahaa? Meillä ei tosin ole hyppykiikkua eikä kävelytuolia, mutta en ole niitä vastaankaan :)

Ai että oli ihanaa kun aamulla avattiin verhot ja lunta oli maassa. Esikoinen pomppi ja hihkui ja olisi painellut ulos samantien. Äiti sitten joutui vähän toppuuttelemaan, sillä me herättiin jo kuudelta :D
 
Maanantaita! Kolme yötä unikoulua takana ja vaikuttaa ihan hyvältä :) Ekana yönä en oikein osannut nukkua, piti kuunnella kaikkia ääniä, mitä yläkerrasta kuului. Ja mua kyllä myös epäilytti että herääkö mies ja piti kuunnella ja välillä käydä katsomassa, että kuorsaako se huutavan pojan vieressä... Poika huusi puolen yön maissa reilun tunnin ja sitten vielä pari kertaa aamuyöstä. Viideltä imetin ja sitten nukuttiin kasiin asti. Miehen piti pistää heräämisajat muistiin jotta näkisin miten meni, mutta eipä ollut laittanut ja oli sitten aamulla väsynyt ja kiukkuinen ja kaikkea eikä yhtään ymmärtänyt että mä olisin halunnut kuulla yön kulkusta... Toisena yönä meni paremmin ( ja mäkin oikeesti nukuin ja pysyin sohvalla klo 22-30-6.45,) poika oli herännyt klo 00.30 (jep, oli muistiinpanot :) ) mutta nukahtanut pian sylin ja tassuttelun jälkeen. Ja sitten pari heräämistä aamuyöllä, jolloin oli auttanut "nyt on yö, nyt nukutaan" Imetin klo 6.45 ja taas nukuttiin kasiin. Kolmantena yönä mies nukutti, tassuttelua tarvittiin noin tunnin unien jälkeen kun pojalla oli kova yskä. Samoin klo 2.15 kävin sanomassa että on yö, nukutaan ja sitten imetin klo 6.35, kun illalla ei oikein syönyt hyvin. Eli aikas hyvältä näyttää, ehkä me joskus nukutaan. Mutta en tiedä pitäisikö poika saada pois meidän makkarista, omaan rauhaan nukkumaan? Se onkin ongelma, kun omaa huonetta ei ole...
 
Ja niille joiden lapset ei vielä nouse istumaan tai seisomaan ja unikoulutarvetta on, suosittelen aloittamaan unikoulun pian... Hieman oli helpompaa tuo nukuttaminen 1,5 kk sitten kun poika ei KOKO AJAN noussut pystyyn :)
 
Oi voi, te ootte taas jutellu kaikista mielessä pyörivistä aiheista: joulu, turvaistuin, taaperokärryt, isänpäivä, temperamentti jajaja. Yritän saada tarkemmin luettua mitä olette kirjoitelleet, jos tuo esikoinen vaan malttaa tuolla yksikseen touhuta. Ei päikkäreitä tänäänkään... Taitaa olla jättämässä ne kokonaan pois.

Mulle tuli viime viikolla kotihoidontuen hakupaperit Kelalta ja kylläpä veinas itku päästä kun tuota maksettavaa summaa tuijottelin. Täällä ei makseta etes kuntalisää. Millä prosentilla teillä on lähteny ennakonpidätykset vanhempainrahasta? Mulla on menny sillä 20%:lla (onkohan se ihan tasan, en nyt muista), mutta käsittääkseni tuonhan vois laskettaa pienemmäks?? Oikeesti jos tuosta vajaasta 400€/kk revitään vielä 20% veroja päältä, niin kiitos! :headwall:

Nyt lueskelemaan teiän kirjotuksia, kommentoin jos kerkeen. ;)
 
Aani Minuakin kela muisti lomakkeilla muutama viikko sitten. Täytyykin muistaa täytellä ne ja palauttaa sitten ajallaan. Meilläkään ei ole kuntalisää ja esikoinen on yli 3v. Jonkun pienen lisän hänestä kai kuitenkin saa,ehkä?? Mutta juu, ei sillä parilla sadalla juhlita, hyvä että ruokaan riittää. :(
Minun oma veroprosentti olisi pienempi kuin tuo 20 % mutta olen antanut mennä kuitenkin tuolla 20%. Eipähän ainakaan mätkyjä pitäisi tulla?!
 
Viimeksi muokattu:
Mini77 Hyvin teillä lähtenyt unikoulu käyntiin. :) Kuulostta niin tutulta että epäilee herääkö mies pojan itkuihin. Meillä kyllä yksi aamu kävi niin, kun nukuin toisessa huoneessa, että heräsin pojan itkuun ja ihmettelin kun se jatkui ja jatkui. Menin sitten katsomaan, niin siellä poika seisoi pinnasängyn laitaa vasten itkien ja mies veteli sikeitä..:D On kyllä tosiaan helpompi aloittaa unikoulu sillon kun vauva ei vielä paljoa liiku, meilläkin vähän haitannut tuo seisomaan nouseminen.

Mulla menee vanhempainrahasta veroa 24,5%..: / Eli kotihoidon tuesta kanssa..ei kiva.
 

Yhteistyössä