Hoidot Kys 2014

83
Juuh täällä alko menkat tänään ja menopurkaan ei tuottanu tulosta.. tää kokeilu jäiki sit viimeiseksi ja nyt voin rehellisesti sanoa ettei musta koskaa tuu kenenkään äitiä ????.. hoidot on niin hintavia että meillä ei ole just nyt siihen varaa ja myöhemmin puolestaan ikä tulee vastaan.. en tiedä miten tästä selvitä YKSIN.. Miehellä on jo lapset eikä se osaa puolikskaan kuvitella mille musta tuntuu.. olo on ollu jo kauan niin voimaton ettei järkeä ja oonki ollu sairaslomalla joka saa kyl jatkuu.. en tiedä miten tästä nousis jaloilleen :(
 
Ehdin vihdoin tulla lukemaan hieman täällä kirjoitelleiden tarinoita ja tilanteita.

Olen sydämestäni pahoillani 83 sinun puolestasi :hug: En voi sanovani tietää miltä sinusta tuntuu, mutta uskon aavistavani jotain. Suru on varmasti valtavaa ja tuntuu pohjattomalta ja musertavalta tällä hetkellä.
Itse lähes vastaavassa tilanteessa olin aivan sekaisin, kun mietin aivan kaiken keikauttamista väärinpäin. Olin perustanut elämäni sille, että minusta vielä tulee äiti ja näytti hyvin vahvasti ettei se tapahdukaan. Olin ajatellut jättää työni, muuttaa ulkomaille ja jättää vaan kaiken tänne taakse, sillä en tiennyt mitä muuta voisin elämälläni tehdä. Lopulta meille kävi hyvin neljännellä yrittämällä, mutta raskasta se oli siihen asti. Meillä kesti 7 vuotta saada nyytti syliin.
Toivottavasti sinulla on joku jolle jutella tai jotain, josta saat iloa elämään. Jokatapauksessa toivon sinulle kaikkea hyvää <3

Omasta tilanteesta sen verran, että meillä kakkoskierros aloitetaan joskus ensivuoden alussa. Nyt syksylläkin olisi ollut tilaa, mutta lääkemaksukaton ja lääkitysten aloittamisen takia siirrettiin sitä sitten alkuvuodelle. On hyvin todennäköistä, että ekalla ei tärppää, joten sitä sitten säästetään lääkekustannuksissa tällä tavalla.

Meidän taustoista sen verran, että ennen esikoisen syntymää kärsimme monta vuotta lapsettomuudesta. Hoitoja tehtiin neljä ICSIä, joista saatiin vain yhteensä 5 kypsää solua ja niistä vain yksi solu hedelmöittyi. Se yksi solu oli neljännen hoidon ainoa kypsä solu ja jonkin ihmeen kautta se sitten hedelmöittyi. Kyllä siinä oli jo usko mennyt ennen kuin sitten kuitenkin asiat loksahti paikalleen.

Nyt aletaan taas lyhyellä kaavalla ja samalla setillä kuin viimeksi. Pergoveris, Gonal-F, Cetrotide, mutta isommilla annoksilla kuin viimeksi.
 
caro87 Eipä ole syytä sanottu sen kummemmin. Munasoluja on kasvatettu vain se kaksi päivää ennen siirtoa, viimeksi kun vappu sotki kuvioita niin vain päivä. Neljästi alkio on siirretty, eikä pienintäkään kiinnittymisen yritystä. Tähän hoitoon ajattelin kysyä kikkakolmosia siihen, joltain palstoilta olen lukenut piikkilääkkeestä joka annetaan siirron jälkeen, tietääkö kukaan mikä? Tai muita kikkoja :confused:

83 tuo on aivan kaamea tilanne. Kaikkea hyvää sinulle kuitenkin :hug: Se on kyllä suoraan hanurista, että nämä hoidot ja lääkkeet ennen kaikkea on niin arvokkaita. Meidän piti silloin aiemmin myydä auto pois, jotta saatiin yksityisellä puolella ivf tehtyä. Minä olin malttamaton, KYS:llä kun oli sanottu että hoitoihin pääsisi hakeutumaan vasta kun kohdunulkoisesta olisi ollut yli vuosi enkä siinä epätoivossa silloin jaksanut odotella niin pitkään enkä sitä prosessia että ensin mennään omalle lääkärille, sitten ehkä gynelle, sitten vasta lähete kys:lle ja siitä vielä monta kuukautta odottaa ensi käyntiä ja jonottaa hoitoa. En vaan olisi kestänyt sitä sillon. Nyt kun on takana jo monia hoitokierroksia niin pystyy elämään "suht normaalisti" kierrosten välissä. Tuolloin aiemmin kun ei mitään muuta tuntunut ajattelevankaan kuin tätä asiaa.

Ja muuten muistatteko saako clomifenistä kelakorvausta? koittaisin laskeskella lääkekaton täyttymistä. Aiemmin itselläni on ollut femar käytössä.
 
Viimeksi muokattu:
83 :hug: Voi ei :( Kaikkea hyvää sulle ja ehkä kuitenkin vielä jossain vaiheessa teille tulee mahdollisuus vielä yrittää. Onhan sullakin vielä muutama vuosi aikaa.

mahtiM Veikkaisin, että saa kelakorvausta. Mullakin ollut letrozol vaan niin en ole ihan varma. Korjatkaa joku jos olen väärässä.

Ekaa kertaa, kun menopuria pistelin niin tokaisin miehelle, että en olisi uskonut, että niitä vauvoja näin joutuu tekemään. Vaikka tiesin, että ei ihan helppoa tule olemaan. Kun joku osaisi luvata, että joskus varmasti onnistuu niin tipahtaisi iso kivi sydämmeltä ja eikä haittaisi vaikka mitä ainetta joutuisi itseensä pistämään.
 
MahtiM Clomeista ei saa kelakorvausta :/ Minäkin niitä monta vuotta popsin ja kuitenkin suhteellisen kalliita tabuja ovat. Yli 60e purkki. Ja minä syön niitä nyt 2tab/pv, joten se 60e purkki on 2kk annos. Mut... mitä sitä ei tekisi..
 
83
Moi kaikille. Kelan korvaukset on helpoin kattoo kelan sähköisen asioinnin puolelta jonne pääsee omilla pankkitunnuksilla. Siel on näkyvis summa mitä kela on korvannu ja millo katto täyttyy.. mulla puuttuu enää parisataa et et on täysi.

Meidän tilanne on nyt sellainen että menkat alko ja loppu ko seinään, rinnat hiton kipeet ja alamaha kipuilee smallalailla ko menkat olis vasta alkamassa, eli varmaan ne sieltä tulee. Mieheni kanssa asiaa ollaan puitu viime päivinä paljonkin ja hän varmaan huomasi viimeinkin minun epätoivoni ja oli kääntynyt minun äitini puoleen joka nyt lupasi maksaa meidän hoidot tästä eteenpäin :kiss: Mitä maailma olisikaan ilman äitejä. Eli nyt ootellaan että menkat alkaa ja viikolla 39 tai 40 sitten kuopioon. Jotenkin on niin sekaisin kaikesta ettei itsekkään ymmärrä mitä on tällä viikolla tapahtunut.
 
83 Hienoa, että asiat siltä osaa järjestyi! Meillä ei tiedä kummankaan vanhemmat yrittämisestä saati siitä, että hoidoissa ollaan. Mulla on säästössä jonkun verran niin sieltä otan tarvittaessa ja mies maksaa noin puolet. Toivon kyllä ettei tarvitsisi kaikkia säästöjä käyttää. Miten teillä nyt jatkuikaan, onko seuraavaksi jo IVF?
 
83
Caro87: Joo seuraavaks olis vuorossa IVF, kunhan ne menkat nyt joskus kunnolla alkais :mad: Onneks seurannat ja kaikki muu tapahtuu jatkossa kuopiossa, oon niin vihanen vieläki noille omille gyneille edellisen kierron kontrolleista ettei oikein tee mieli mennä sinne enää.
 
Hienoa 83! Hyvä veto mieheltäsi :)

Meillä ei kanssa vanhemmat tiedä, paitsi miehen isä ja äitipuoli. He sponssasivat hieman ensimmäisiä hoitoja. Ystävistä osa tietää ja osa ei.

Minkähän takia mulla on Letrozol vaihdettu clomiin... Kuitenkin letrot on toimineet ja näillä se plussa tullut. tai sitten tämä on sitä, että lääkäri vaan lätkii lääkkeet sen kummemmin yksilöimättä. Tämä on tympeää julkisella puolella, kun ei potilaana ole paljon sanavaltaa. Yksityisellä kun kaikki päätökset tehtiin asiakasta kuunnellen ja keskustellen. Ei minulla ole muuten huonoa kokemusta kyssin toiminnasta. Ihan asiallista on ollut, mutta tietysti on ne omat "lempparilääkäri ja hoitaja" :)
 
mahtiM Kannattaa tuosta sanoa polilla. Itsellä sellainen kuva näistä julkisista, että saattaa joutua vähän vaatimaan jos ei tunne, että hoidot menee ihan putkeen.

Tänään kävin menopur ultrassa. Oli taas eri lääkäri jota en ollut koskaan ennen nähnyt edes. Ihan mukava, mutta olis kiva ettei joka kerta vaihtus. Mun lemppari lääkäriä ei oo kesän jälkeen näkyny.. No oikealla oli pari 8mm follia ja vähän siitä pienempiäkin oli. Vasemmalla ei mitään ja sieltä ei tähän kiertoon mitään sitten lähdekkään kasvamaan. Nyt siin oon pistäny 75ky 5 päivän ajan kp 4 lähtien. Jatkan samalla annostuksella ja maanantaina ultra koska nyt ei vielä pysty yhtään ennustamaan miten follit lähtee kasvamaan, hyperin riski on tietysti myös olemassa... En osannut siitä IVF:stä kysyä tehdäänkö jos folleja tulee liikaa, pitää maanantaina kysellä kun mieskin pääsee mukaan.
 
83 Ootko tehny raskaustestiä?
En halua luoda väärää toivoo mutta jonkinlaiset menkat on raskaana ollessa ihan mahdolliset ja jos alamahaan koskee mutta ei menkat vaan tuu niin voi olla jotain raskauskipua. Etenkin jos rinnat arat. :)

Mulla oli rinnat menkkojen alun aikaan kipeenä ja mahassa oli menkkakipuja viikon verran ja kokoajan odotin että kohtapa ne alkaa. No ei alkanu. Ja nyt jos kaikki vaan menee hyvin niin mahdollisesti pikkuotus on nähtävissä ultralla 18.9. <3

Kaikille voimia ja positiivista mieltä! :hug: En tiedä olenko väärä ihminen roikkumaan tässä ketjussa mutta kovasti olen lukenut teidän kuulumisia ja myötäelänyt niissä. :)
 
83
taAsk: Tein mä raskaustestin viimeviikon keskiviikkona, sit tein sairaaloiden käyttämän testin viel lauantaina mut niin puhasta negaa näyttää että ei paljoo negatiivisemmaks voi muuttua, ei mitään pienintäkää merkkiä että olis ees haamuja liikkeellä.

Eli oon 100 % varma etten raskaana ole.. epäilen et oireet johtuu pregnylistä ja täysin päin *He**iä menneestä menopur kierrosta, kiitos siitä kuuluu ihan puhtaasti oman paikkakuntani ammattitaitoisille gynen lääkäreille :mad:
 
Mulla ekan ivf:n jälkeen kierto veny 60päiväseks...liekkö vähän ylikin. R-testejä tein pilvin pimein ja vertesteissäkin kävin muutamaan otteeseen. Lääkärin mukaan välillä voi käydä niin että kierto menee v***uilleen ku noita hormooneja pumpataan kroppaan.
Mulla endo riehuu helvetin kipeenä ja päivystyksessäkin kävin kertaalleen, nyt ootellaan lääkärin soittoa ja luultavasti aloitetaan jarrutelut jo tässä vaiheessa (vaikka lokakuun kierrosta piti lähteä hoitokierto käyntiin) ja ajetaan alas hormonitoimintaa kunnolla. Tervetuloa vaihdevuodet :/
Hirveesti ei mulla oo uskoa tohon hoitoon, mut käydään nyt kokeilee niin voinpa sanoa et kaik on kokeiltu...jokseenkin aika turta ja surullinen fiilis koko hommasta. Ei tunnu yhtään siltä että tässä lasta tehtäisiin...
 
Nyt pikapäivitys lääkärissä käynnin jälkeen, eli 1. ultra oli tänään. Clomifenilla mennään nyt viisi päivää ja sitten seuraavan uä:n yhteydessä maanantaina alkaisi sitten gonal f pistokset. Luulin, että ne ois yhtä aikaa aloitettu mutta mukavampi näin päin!

Kyselin lääkäriltä noita vippaskonsteja kiinnittymiseen, lupaili, että voisi hcg-pistoksia siirron jälkeen kokeilla. Ei kuulemma ainakaan haittaa ole. Kiva, että jotain uutta voidaan kokeilla :)

Mutta nyt täytyy töitä jatkaa, kaikille tsemiä tasapuolisesti :)
 
kuukuskuukus, On kyllä inhottava vaiva tuo endo :/ Ei riitä, että voi vaikeuttaa lapsen saamista vaan on koviakin kipuja.. Pidän peukkuja sulle tulevaan hoitoon, kyllähän se voi hyvinkin tuottaa tulosta vaikkei siltä tunnukkaan :)

mahtiM, On kyllä mielenkiintoista miten erilailla ja erilaisilla lääkkeillä meitä hoidetaan. Olikos sulla nyt sitten vielä ihan OI hoito menossa vai joko siirrytte inssiin tms? Minäki ajattelin huomenna kysyä (jos taas muistan), että voisko olla hyötyä mulle luteaalivaiheen tukemisesta, mulla ollut nyt 11pv mikä kait on ihan ok mutta voisi olla parempikin.

Menopurin pistelyt on siis jatkunu, maanantaina taas kävin ja oli yks 10mm eli johtofolli näyttäs olevan. Hitaasti kasvaa, mutta lääkäri sanokin, että tää on eka kerta kun mulle pistoksia laitetaan niin pitää tutkailla miten kroppa niihin käyttäytyy. Limis oli jotain 5.5 eli sammoissa kun edellisessa uä:ssä. Parempi kuitenkin kuin letroilla. Jännätään taas siis huomiseen ultraan miten edetään, aika kallistahan tää on jos pitää kauan pistellä.
 
Caro87 on siis yhteensä kolmas ivf menossa. Yksityisellä tehty ensimmäinen, toinen julkisella. Yksityisellä oli letrot ivf alussa, julkisella suoraan pistoksilla mentiin mutta se ei ollut toimiva systeemi kun saalis oli vaivainen 1munasolu.
Onneksi on lääkekatto olemassa jos kovinkin joutuu näitä pistelemään, turkasen kalliita kun ovat. Ärsyttää varannut clomit ja lugesteronit kun ei saa mitään korvausta. Kuulemma aiemmin lugeista saanut mutta joitakin vuosia sitten korvaus poistettu :/
 
mahtiM No niin minä muistelinkin, mutta nuo clomit sekoitti ajatukset :)

Joo o, on se ihanaa ravata koko ajan tuolla ultrassa. Äsken siis kävin ja tuloksena taas, että ensi viikolla uudestaan.. limis oli pikkasen kasvanu, nyt oli vasemmalle jostain ilmestynyt 11mm, oikealla ei ihmeempiä muutoksia, 10mm ja 9mm tyrkyllä myös. Nyt sitten pistän tänään 150ky, pe ja la 75ky ja su taukoa ja ma ultrataan. Lääkäri sanoi, että koska on tosi paljon rakkuloita niin stimulaatio saattaa kestää pitkään. Ja täytyy nyt varautua siihen, että joudutaan osa rakkuloista imemään pois tai sitten punktio ja IVF. Vähän jännittää tuo taukupäivä, kun matamarilla oli siitä huonot kokemukset. Ei se kai auta, kun luottaa lääkäreihin.
 
83
Caro toivotaan parasta et kasvaa ja pääset tositoimiin :)

Meillä alko viimeselläkin tänään tapahtuu. Huomen käyn ns. Nolla ultassa ja alan pistellä gonal-f, huomen saan tiedon miten ja millä annoksella. Kaveriks siihen tulee sitten cetrotide mut ilm hiukka myöhemmin. Ens maanantaina sit ultra viel täällä ja perjantaina mennään ultraan kuopioon. Viikolla 40 sit ma-ke keräys ja keräyksen jälkeen ke-pe alkion siirto jos on mitä siirtää :O aika vauhdilla siis mennään. Kädet tärisee vieläkin ko hoitaja soitti. Onko kellää kertoo faktaa miten kivulias toi keräys on?
 
Ultrassa näky, että limis oli kivasti paksuuntunut mutta follit eivät olleet kasvaneet, tyrkyllä muutama 9-10mm. Tän kertanen lääkäri teki päätöksen ettei uskalla isontaa annosta, koska niitä tulis sitten useampi. Eli tämän kierron osalta hoito keskeytettiin. Alotin nyt metformiinit josko niillä saatas follien määrää hillittyä. Ensi kiertoon kokeillaan niin, että letrot alle ja sitten pistoksia. Jos/kun menkat ei ala niin käynnistän teroilla. Vähän huono mieli jäi käynnistä, kun lääkäri useasti toisteli kuinka vaikeat munasarjat mulla on (viitaten siis siihen, että oikean annostuksen löytäminen hankalaa, kun rupeaa useita pieniä kasvattamaan). Mies oli mukana ja sanoi, että sillekkin särähti korvaan. Ei noi lääkärit kyllä oikeasti aina ajattele miltä asiakkaasta tuntuu :|

Aninii 83 tsemppiä jänniin aikoihin :) !!
 
Caro 87: Harmi homma! Onneksi heti seuraavaan kiertoon pääsee uudelleen yrittämään! Onneksi ei kerkee vuosi vaihtua lääkekaton kannalta. Lieköhän sama lääkäri ollut sulla, mullekin sitä huokaili, että vaikeat munasarjat :headwall:

Tänään kävin viimesessä ultrassa ja huonot oli tulokset. Maanantaina oli kaksi molemmilla puolilla 8-9cm folleja ja paljon pieniä. Tänään oli isoimmat 11cm molemmilla puolilla. Ja niitä hiton pieniä vaan puskenut lisää! Nyt jatkuu gonal pistot 150ky:llä sunnuntaihin asti Orgalutranin kanssa ja maanantaina sitten irrotuspiikki. Punktio keskiviikkona ja siirto sitten perjantaina, jos on minkään valtakunnan siirreltäviä. Aika hakuammunalta tuntuu, melkein vielä viikko punktioon eikä tsekkauksia välissä. Tiiä mitä siellä on tapahtunut siihen mennessä. En haluis uudelleen sitä tunnetta, kun oli viimeksi kun löytyi se yksi ja ainut kypsä folli. Kyllä tuli itkut siellä pöydällä maatessa.

83: Onnea jänniin päiviin! Nyt et kerkiä hirveästi jännittelemäänkään, kun alkaa vihdoin tapahtua :) Punktio on ok, mulla on se tehty neljästi ja aina hengissä selvitty ;) Pössyt on sen verran hyvät, että ei paljon tajuakaan. En tiiä mitä kyssillä antavat, mutta yksityisellä oli fentanyyli suoneen. Kyllä vei pään sekaisin! Ja jos on paljon punktoitavaa niin sitä saa tarpeen mukaan lisää. Jos nyt voi johonkin verrata niin tuntuu suonenvedolta alamahassa, kun niitä folleja imetään.
 
mahtiM, hyvinkin vois olla sama lääkäri. Se ei ihan hirveen kivalta tunnu, että siinä haarat levällään ultrassa makaa ja toinen huokailee, että "voi voi kun on vaikeat" jne... : /
Mulla oli toiseks viimesessä ultrassa vasemmalla 11mm ilmestynyt, mutta viime kerralla ei kait sitäkään löytynyt, jotain 9-10mm kait oli molemmin puolin. Musta tuntuu, että jokainen lääkäri saa ihan eri tuloksen kun toinen. Varmasti tuntuu hakuammunnalta tollanen, kun ei ultraa ennen punktiota.. Mulle se viime kertanen sano, että jos hän olis suoraan 150ky määrännyt (nyt pistelin siis sen 75 ja kerran 150 ja sen jäkeen vielä pari kertaa 75) niin olis sitten oltu IVF valmiudessa. Aikasempi lääkri puhu sitä jo tämän kierron osalta, mutta tämä teki päätöksen ettei uskalla jatkaa pistokisa. Toki olinhan mä jo 14 päivää pistänyt, että liekkö se vaikutti myös. Onko sulla kokeiltu metformiinia tai onko siitä ollut puhetta?

Mitäs muille kuuluu?
 
Viimeksi muokattu:
Moi kaikille!

Yritän tässä lueskella viestejä ja päästä kärryille missä vaiheessa kukakin on! Aikalailla samansuuntaisissa tilanteissa tässä ollaan ainakin caro87 kanssa ja mahtiM ja 83 ovat jo sitten hieman edellä ja suuntaamassa punktioihin, TaAskilla on pulla jo uunissa :), ja iloksi on suuntaamassa ivf-kiertoon alkuvuodesta, meniköhän oikein...!? Ja kuukuskuukus on jo myös ivf-hoidoissa, näin ymmärsin, en nyt tuonne edelliselle sivulle asti palannut kyllä lukemaan. Mutta kiva on kuulla kaikista =)

Onpas kyllä tervetullutta taas tämä vertaistuki näiden viestien lukemisen myötä. Mistähän sitä itse alkaisi kertomaan tätä omaa viimeistä kiertoa... No varmaan siitä että sieltähän ne menkat taas eilen alkoivat. Voi v..tu sanon minä tätä touhua. On kyllä ollut sellainen tunteiden vuoristorata, eikä sekään riitä kuvaamaan tätä pa..kan määrää mitä näiden hoitojen keskellä joutuu elämään läpi.

Eli minulla oli tosiaan se menopur käytössä nyt tässä viime kierrossa ja siellä oli se taukopäivä joka hidasti rakkuloiden kasvua. No kasvu saatiin kuitenkin sitten käyntiin jatkamalla pistoksia tauon jälkeen ja lopulta yksi folli oli jotain 17mm ja siitä parin päivän päästä pistin pregnylin. No siihen asti kaikki hyvin. Mutta henkiset paineet, riidat ja seksin väkinäisyys aiheutti sitten sen että ei saatu yksinkertaisesti yhdyntöjä ajoitettua oikein tai että niitä olisi ollut tarpeeksi. Siinä oli viikon helvetillinen riita alla ja hormonit ja kaikki tämä tuska ja pa..ka tekee ainakin meidän parisuhteelle tehtävänsä. Silloin päivä ennen pregnyliä sunnuntaina oli yksi sänkykeikka, aikalailla väkisin yritettynä huonojen välien vuoksi ja maanantaina pistin pregnylin, jolloin myös hyvin väkinäinen sänkykerta samana päivänä. Lääkäri ei ollut sanonut mitään että miten yhdynnät olisi pitänyt ajoittaa siihen pistokseen.

No sitten pregnylistä seuraavat kaksi päivää seksi ei yksinkertaisesti enää onnistunut miehen paineiden ja yleisen väkisin yrittämisen takia. Ja silloin kyllä syntyi sitten niin isoa turhautumista ja vihaa varmaan molemmin puolin tätä kaikkea ja toisiamme kohtaan että kaikki purkautui massiiviseksi riitelyksi joka teki pahaa tuhoa suhteelle. Eli viimeiset kolme viikkoa ovat menneet huutaessa, itkiessä ja minulla tuli ilmeisesti piikitettyjen hormonien takia aivan helvetilliset pms-oireen nimenomaan mielenlaadun kanssa viimeiset kaksi viikkoa ja mies ei vaan saa...tana tätä tajunnut, että en vaan pystynyt olemaan oma itseni. Tällä hetkellä on vaan niin paljon vihaa sisällä kaikkea kohtaan, näitä menkkoja, miestä, niitä hormoneja ja tätä he....tin lapsettomuutta : /

Ei olla siis saatu välejä korjaantumaan tämän katastrofi kierron jäljiltä ja viikon päästä pitäisi olla menossa ivf-infoon :O. En tiedä enää mistään mitään tai siitä mitä mistään pitäisi ajatella. Nyt tähän kiertoon olisi tarkoitus syödä clomifen ennen ensimmäistä ivf-kiertoa, mutta päätin kyllä että clomeja en enää syö ja haluan tähän ainakin yhden hormoonittoman kierron alle että saisi edes hetken päätä tasattua ennen ivfää jos sinne asti nyt edes päästään tällä parisuhteella. Aika nopeasti tuo ivf sitten lopulta tuli vastaan, tuntuu että ihan liian nopeasti. Toisaalta aikaisemmin sitä ajatellessa on ollut sellainen toiveikas mieli, että jospa se sitten sitä kautta onnistuisi, mutta nyt se lähinnä pelottaa varsinkin henkisen puolen jaksamisen kannalta. Että tuleeko niistä isommista annoksista minkälaisia sivuvaikutuksia ja minkäslaiset pms-oireet niiden jälkeen tulee jos hoito ei onnistukaan. En vaan tiedä tai uskalla luottaa että mieheni jaksaisi tukea minua niiden läpi kun on varmasti itselleenkin rankkaa. Mutta edelleen sanon että naiselle kuitenkin rankempaa kun joutuu käymään kaiken sen fysiologisen shaissen läpi.

Enkä tiedä sitäkään, että kannattaako tuota ensimmäistä ivf-kiertoa aloittaa nyt enää loppuvuodesta vai ei, tosin lääkäri suositteli että ei pidettäisi pitkiä taukoja nyt näiden hoitokuukausien välillä kun on nyt saatu munasarjoja jo valmiiksi aktivoitua edeltävät kuukaudet. Eli ajallisesti jos tätä nyt katsoo niin tästä vissiin noin kuukauden päästä olisi sitten aika aloittaa pistokset tavoitteena keräys. Tai niin luulen kun tähän tulee nyt tämä välikierto. Meillä on hoitajien kanssa se ivf-info, kun kokeilevat tätä uutta systeemiä Kysillä, että myös hoitajat pitävät ivf-infoja. Onko muilla ollut näin vai oletteko pitäneet lääkärin kanssa sen suunnittelun. Itse asiassa pitäähän siinä sitten kuitenkin se lääkäri nähdä että suunnitellaan miten se hoito aletaan.

Mutta jos siis lokakuun puolessa välissä alkaisi se piikittely niin se kierto menisi jo marraskuun puoleenväliin, eli kun ei tiedä mitenkä pitkään siinä pistetään niin en tiedä ehtisikö tuohon tehdä näin teoriassa kaksi ivf-kiertoa ennen joulua. Veikkaan että ei kun joku asia menee kuitenkin v..t..si. Toisaalta taas jos tämän parisuhteen saisi tässä tämän taukokierron aikana takaisin raiteilleen niin kyllä sitä varmaan jatkas nyt tuonne ivf:ään vaikka ei ehtisikään tehdä kuin sen yhden tässä loppuvuodesta. En tiedä en. Enkä tiedä miten mies suhtautuu ivf hoitoihin ja siihen kaikkeen rumbaan sen jälkeen kun ollaan siellä infossa käyty, eli en ole ihan varma että tajuaako miten raskas ja vaativa prosessi se on ja miten paljon siinä niitä eri hormoneja käytetään ja miten erilainen nainen voi olla niiden hormoonien ja kaiken muun johdosta. Se minua tässä eniten pelottaa.

Ainiin. Minä kuulun myös tähän kerhoon "kun on niin vaikeat munasarjat"!!!! Ja sekin kyllä itseä jännittää että mitähän tapahtuu sitten jos ja kun ruetaan pistämään isoilla annoksilla. Sitä hyperiä pelkään eniten kun tuo oikea munasarja on muutenkin niin yliaktiivinen.

Tällä hetkellä ei kyllä löydy hirveästi positiivisia ajatuksia mutta jospa täältä suosta noustaan vielä jotenkin.

Tsemppiä kuitenkin kaikille tasapuolisesti =)
 
matamar, ei ole sulla helppoa nyt ollut :hug: Tuosta yhdynnän ajoittamisesta pregnylin kanssa, netistä joskus löysin, että olisi hyvä puuhailla pistämispäivänä ja sitä seuraavana. Noin 36h kuluttua munasolu irtoaa. Toki siittiöt hyvissä olosuhteissa elää sen pari kolme päivää ainakin. Meilläkin miehellä ollut välillä paineita, kun on tietänyt, että nyt pitäs puuhailla. Käsittääkseni se on tosi yleistä hoidoissa olevilla pareilla. Siinä mielessä naisen rooli tuossa helpompi, kun voi puuhailla vaikkei just sillon hirveesti huvittas. Miehen pitää kuitenkin se tavara saada perille.

Meillä ihan puhumalla ja yrittämällä vaikka myöhemmin uudestaan on tilanteista selvitty. Ja, että ei mitenkään pakolla jyystetä joka päivä. Kuitenkin jos parin päivän välein on vällyjen välissä, pitäs riittää. Harmillista, että teillä on nyt ollut noin kireät välit :( Oletteko yrittäneet asiasta vielä keskustella? Tämä lapsettomuus kyllä on rasite parisuhteelle, haluan kuitenkin uskoa, että jos niistä selviää niin suhde lujittuu entisestään. Pahaamieltä ei voi kuitenkaan mitenkään välttää kokonaan, ja kun naiseen niitä hormoneja pumpataan niin sekin on ihan oma tekijä siinä.

Minä ehkä kokeilisin rauhallisesti keskustella (helpommin sanottu kuin tehty, tiedän) vielä miehen kanssa, tulevasta IVF hoidosta ja muusta. Saisitte ilmaa puhdistettua ennen sitä infoa. Joskus miesten on kyllä vaikea ajatella asioita naisten näkökulmasta, niille pitää juurta jaksaen selittää, että tajuavat. Meillekkin viimeksi sanottiin, että hoitajat pitävät sen infon.

Onko sulla käsitystä millaset jonot IVF:n tuolla kysillä nyt on? Olitteko itse jonossa kuinka kauan? Minäki ajattelin seuraavalla kerralla kysästä, että millonkas meidät sinne jonoon laitettas. Itellä niin vahva kutina siitä, että se on meilläkin suuntana. Ja tuolla hyperillä on mutkin saatu tuolla kyllä peloteltua, jokanen lääkäri tainnut mainita huolensa siitä. Mulla aikalailla samoja pelkoja tuon IVF:n suhteen, toisaalta ajattelee että sillä vois hyvinkin sen lapsen saada ja toisaalta että entä jos ei sekään toimi.
 
Viimeksi muokattu:
Caro87: Metformiini on koko ajan ollut, muutaman kk tauko oli -13 keväällä. Muuten siitä syksystä -12 on ollut käytössä. En tiiä onko ollu apua, mutta ei tuo onneksi kallista lääkettä ole että mikäs sitä syödessä.

Matamar: Sen ivf-kierron jälkeen, oli tulos mikä tahansa, niin joutuu uudelleen jonoon. Ja se jono on sen 6kk suurinpiirtein. Tietysti jos on pakkaseen laitettu niin pas:t on asia erikseen. Vaikea tilanne kyllä kaikin puolin sinulla :( Voimia!
 
mahtiM: onko tosiaan nykyyän noin? Meillä oli viime syksynä syys-lokakuussa eka ivf ja joulukuussa sumuttelin jo uudestaan. Pidemmät tauot hoitojen välissä on tullu omasta pyynnöstä (koulu yms, ei ole aikataulut sopinu). En sit tiiä johtuuko ns.nopea aikataulu siitäki ku mun endo on aika kivulias ja ikääkin on turhan paljon. Kuitenkin alle vuoteen on kolme hoitoa aloitettu ja kahteen siirtoon päästy.
 

Yhteistyössä