** HUHTIKUISET 2010 **

Me käytiin illalla Joelin mummin ja vaarin kanssa isomummulla. Vähän epäröin, että kannattaako mennä niin myöhään (18-20.30), kun Joel on iltaisin niin kiukkuinen, mutta mentiin sitten, kun lupasivat että vauvan ehdoilla. Joel kitisi vähän väliä, suu meni mutrulle usein. Jaksoi olla iloinenkin ja seurustella, varsinkin kun pääsi äiskän tai iskän syliin mummin sylistä. :whistle:

Paluumatka meni hysteerihuudoksi, voi parka. Ja mä olin vielä kaikista kauimmaisena Joelista, oltiin siis asuntoautolla liikenteessä. Joel rauhoittui vasta, kun mies siirtyi istumaan niin, että ylettyy ottamaan poikaa kädestä ja juttelemaan rauhallisesti. Oli ihan kamalaa, kun ei itse pystynyt tekee mitään. :( Toinen huusi ihan naama punaisena ja hikisenä. Onneksi matka kesti vaan noin 10-15 min. Joel nukahti lopulta (pariksi minuutiksi), kotona sitten jo naurattikin. Nukahti aika nopsaan yöunille, olin ite vieressä vaan 40 min, kun yleensä noin tunnin.

Oli tosiaan vasta Joelin kolmas autoreissu, joten ei ole tottunut nukkumaan autossa. Menomatka meni hyvin, mutta paluumatkalla taisi iskeä nälkä ja väsymys.

Mutta jooh, viikonloppun edessä, ihanaa! Ja enää viikko, niin mies pitää lomastaan toiset 2 viikkoa, vielä ihanampaa. :xmas:

E ja J reilut 3kk
 
Oon niin väsynyt! |O Sain nukuttua vasta seitsemältä aamulla ja yhdeksältä jo noustiinkin. Huoh..
Ei kai pullolapsillakin ole tiheänimunkautta?! Tyttö on ruvennu syömään öisin tunnun välein vaikka just oli hienosti pidentyny välit! Voi, jee. Jossain vaiheessa yöllä havahduin istumasta sängynreunalla enkä ihan tienny olinko jo ruokkinu vai en.. Voiskohan johtua siitä, kun nyt oon pidentäny päivällä syöttövälit kolmeen tuntiin. Jollei vauva saakaan syötyä tarpeeksi päivällä? Päivät alkaa kuitenkin meneen jo hienosti kun vauva alkaa tottuun 3 tunnin väleihin. :)

Vaihdettiin Nan Nutriloniin ja jo päivässä muuttui tytön kakka normaaliks! Ilmavaivoja kuitenkin yhä on. Mutta katsoo nyt sen 2 viikkoa, senhän maha ainakin vaatii tottuakseen. Saattaa olla että myös nielee ilmaa.. En sit tiedä mikä siihen auttais. Onko niistä erityistuteista ja -pulloista mitään hyötyä.

Jooh, mutta nyt vauvaa ruokkimaan.. :whistle:

Feles & neiti reilu 3kk <3
 
onko kuinka moni huhtivauvan äippä alottanu jo kiinteät? kuinka on sujunu ja mitä ootte antanu? :) kuin usein annatte sosetta ja kuin paljo imetätte ja annatteko korviketta?
meillä kolmi ja puoli kuukautisena katos kakka jonnekki, neuvolassa puhelimitse neuvottiin antamaan luumusosetta ja siitä sit alettii antaa kiinteitä. tytsy ens viikolla 4kk. mitä ootte mieltä koska hyvä alottaa kiinteet?
 
LauNel Me ei varmaan aloiteta kiinteitä ennen 5kk ikää, jos siis vaan poika kasvaa maidolla hyvin, niin kuin on tähän mennessä kasvanut.

Joel alkanut ääntelemään ihan uudella tavalla, konsonantit siis tulleet mukaan jokellukseen (ainakin luulen niin), hassun kuuloista. :D Tänään joku nainen lapsensa kanssa hymyili Joelille, kun otin pojan vaunuista syliin. Joelilla kun on tapana huutaa innoissaan kaupassa, kun on niin jännää. :xmas:

Mitähän mulla muuta, ei varmaan mitään. Se olis arki taas edessä, huoh. :)

Emilia ja Joel 3kk + vähän päälle

 
Heippa!

Tännepä ei mitään ihmeitä kuulu. Ääntä kokeillaan täälläkin, että millaista ja kuinka lujaa sitä voikaan päästellä :D Yöunet meni Martalla vähän katkonaisemmiksi, kun tehtiin Puuhamaa-reissu ja hotellissa oli ihan tosi kuuma (meillä kotona 22 astetta), niin ei siellä Marttakaan pystyny kunnolla nukkumaan, niinku ei muutkaan. Sen jälkeen on sitten entisen 7-8h ekan pätkän sijaan heräillyt jo 4-6h kuluttua. Toki voi olla tiheän imun kauttakin, toivon, että kohta palattais taas tuohon pidempään pätkään.

Kiinteitä ei aloiteta ennen 6kk ikää, kun hyvin kasvaa rintamaidolla omaa käyräänsä ja ehtii kiinteät sitten aloittaa =)

Sun Riselle piti laittaa, että komeasti on poika kasvanut rintamaidolla! Ja kyllä ihan varmasti tasoittuu, eikä voi liian lihavaksi vauva tulla rintamaidolla, että älä huoli! Meillä kaksi edellistä olleet kunnon michelin-pullukoita, vaan eipä tosiaan ole kumpikaan enää. Molemmilla painonnousu tasoittunut, kun lähteneet liikkeelle. Nyt oonkin ihmeissäni, kun Martta kasvaa miinuskäyrällä :D

Hyvää elokuuta kaikille!

siru ja Martta-muru kohta 4kk :heart:
 
Kiinteät - aloitetaan 2 viikon päästä. Miinuskäyrillä mennään ja vaikka kasvaa omaa tahtiaan, aloitan soseiden maistelun. Imetystä siinä sivussa sitten. Ohje kai on että teelusikallinen päivässä ja 1-2 makua per viikko. Ajattelin aloittaa perunalla, parsakaalilla tm. kasviksella. Hedelmiä sitten myöhemmin vasta.

Meillä Ella nojaa suorille käsille jo vatsallaan ja punkee istumaan sitteristä. Jokohan tuo kävelee jouluna sitten :D

Ehkäisy - kellään kuparikierukkaa? Asennus on 2 viikon päästä ja hieman pelottaa että onko tehoa tarpeeksi. Kierukkalapsista olen lukenut kai sitten liikaa netistä

3kk3vko :heart: :ashamed:
 
Eipä oo tullu täällä taas kauheen usein käytyä :ashamed:

Tosin en oo kyllä paljoo muutenkaan koneella istunu viime aikoina.. en vaan oo jaksanu, ihan väsy koko ajan.. |O Ja toi väsymys laittaakin epäileen, että oonko oikeesti taas raskaana? Toivon kyllä todella että EN!
Tällä viikolla ajattelin testailla..

Tuntuu että kaikkien muiden vauvat jo kääntyilee ees ja taas.. Mutta meidänpä neiti ei käänny sitten mihinkään suuntaan! Ja nyt siis ikää 3kk 3vko. Jokin aika sitten kääntyili kyljelleen ja hermostu kun ei päässy ympäri, mutta nyt ei käänny enää edes kyljelleen :( Onko mun vauvassa jotain vikaa? :'(

Katyana + Manduska <3
 
Moi!

Muistaakohan kukaan enää mua.
Kerhon puolelle kirjottelin vielä jokunen kuukausi sitten.
En vaan enää ehdi. Enkä kännykällä jostain syystä pääsekerhoon :/
Nytkin esikoisen leikkien lomassa surffailen.

Neiti täyttää 4 kk 6. päivä.
Olen ollut maidottomalla ruokavaliolla juhannuksesta. Tytön masuvaivat loppui diettiin.
Kääntyy molempiin suuntiin, tarttuu esineeseen, hymyilee, juttelee ja halua on mennä eteenpäin. Muutaman 10cm menee..

Nyt taas leikkimään esikoisen kanssa.

Toivottavasti pääsen kerhoonkin joskus. Ja lukemaan teidän kuulumisia.

Katyana hui.. Nyt jo jos olisit raskaana.

Greddy ja Piksu vajaa 4kk
 
Katyana älä huoli, ei meidänkään pallero vielä käänny :D Välillä yrittää kääntyä kyljelleen, mutta ei tätäkään kovin aktiivisesti harrasta. Kyllä varmasti meidän vauvat kääntyvät kunhan ovat siihen valmiita.
Minullakin oli tuossa jokunen hetki sitten päiviä että piti ihan nukkua päikkärit vaikka yöunissa ei muutosta ole ollutkaan. Lievää pahoinvointiakin oli ja minä jo ukolle sanoinkin että jos en paremmin tietäisi niin epäilisin raskautta ( minullehan tehtiin synnytyksen yhteydessä sterilisaatio) eli aika mahdotonhan tuo raskaus on :whistle:

Tänään oli Lotan 4kk lääkärineuvola ja mitoisi saatiin 59,5cm ja 6,470kg eli painoa on tullut hienosti, mutta pituuskasvu on kääntynyt laskuun. Terkka sanoi että pitää alkaa kohta miettiä kiinteiden aloitusta kun kasvukäyrä näyttää ettei tahdo rintamaito riittä kasvamiseen vaikkakin painoa tulee.. No tarkoitus on muutenkin aloitella kun tuo 5kk tulee täyteen niin pikkuhiljaa nuo soseet. Eli katsellaan nyt seuraavaan neuvolaan asti näin ja jos sitten suunta on vielä alaspäin niin sitten soseet kehiin, muuten ei soseilla ole kiirettä. Lääkäri kehui tyttöä tyytyväiseksi ja hyvin kehittyneeksi, epäili että liikkeelle lähtö on lähellä (tai siis taidot siihen alkaa olla valmiina). Kovasti Lotta naureskeli lääkärille eikä ollut moksiskaan vaikka pyöriteltiin ja veivattiin tyttöä ympäri ja alkoi uniaikakin tulla vastaan. Lääkäristä kun päästiin niin tyttö nukahti samantien kun pääsi vaunuihin :D

Eipähän meillekään sen ihmeempiä kuulu... Mukavaa elokuun alua kaikille :wave:

MaMa ja Lotta :heart: (ihan pian 4kk)
 
MaMa Juu eiköhän nuo meidänkin vauvelit sitten ala kääntyyn kun on siihen valmiita =)
Just luin jokin aika sitten juttuja kuinka on sterilisaatio pettäny.. :eek:
Mulla on kyllä ollu siis muitakin oireita (samanlaisia kuin Mandista ennen testiä), jotka vois viitata raskauteen, runsasta valkkaria ja menkkamaisia kipuja.. Mä en kyllä oikeesti tiä mitä teen jos testin näyttää plussaa. Mutta ehkä kannattaa tehdä ensin se testi ja sit vasta "murehtia", jos siihen on aihetta..
 
Mihin aikaan muilla menee vauvat yöunille ja miten nukkuu? Me ollaan siitä onnellisessa asemassa, että tyttö herää normaalisti vain kerran yössä syömään mutta mutta.. Yöunille käydään välillä jo kuudelta illalla ja yli kuuden ei olla nukuttu aikoihin, yleensä herätys on viideltä. Haluaisin siis vähän kääntää tätä rytmiä myöhemmäksi niin nuo aamuheräämiset tuntuisi vähän inhimillisemmiltä.
Päivällä nukkuu max tunnin kerrallaan ja on välissä hereillä 1,5h ylöspäin, harvemmin yli 2,5h. Yleensä iltapäivällä ei päiväunet enää oikein maita josta johtuen sitten väsy tulee liian aikaisin ja käy sitten yöunille. Ollaan yritetty työnnellä vaunuilla uneen vielä iltapäivällä että saataisiin pidennettyä nukkumaan menoa mutta ei yleensä nukahda tai sitten herää raivoissaan ja huutaa niin kauan kunnes nukahtaa yöunille. Usein yöunille käydään siis hirveän raivarin kanssa ja se tuntuu niin kovin kurjalta + nuo aamuherätykset tuntuu niin hirvittävän aikaisilta.
Onko kellään hyviä vinkkejä? Tähän asti ollaan annettu nukkua aina kun nukkuu, päiväunia on yritetty pidentää ym.

Tyttö on siis nyt 3kk 1vko.
 
Yeb
Kiinteät alotetaan täälläkin vasta sitten 6kk iässä, ehtiihän noitten kanssa sitten puljailemaan ja helpommalla pääsee pelkällä rintamaidolla :D

Yöunille meillä nukahdetaan nykyään joskus 20-21.30 huitteilla ja heräillään sitten 6.30-7.30, harvoin menee kaheksaan.. Ja syöttöjä Empuuun tapaan vähintään kolme :)

Meilläkään ei virallisesti kääntyillä, vahingossa kääntyy selältä vatsalleen kun tuntuu hamuilevan lattiasta jotain. Kyljelleen menee nyt yhä useammin. Mutta toi tarttuminen! Aivan hurmaavaa kun vaippoja vaihtaessakin toinen kädet ojossa ja huuli pyöreenä yrittää ottaa kiinni :heart: Ja aina kissankin nähdessään kädet ojentuu. Meidän toista kissaa neiti aina "paijaileekin" 3-kuisen raivolla. Puristelee ja nykii nyrkit täynnä kissankarvaa ja toinen vaan kehrää ja puskee :) Toinen kissoista ei anna lasten tulla lähellekään.
 
Heippa pitkästä aikaa.. Jos näin sadepäivän kunniaksi kirjottelis

Meillä menee täällä vauva-arki kivasti tykkään kovasti!
Imetys kin sujuu nyt kun päästiin rintakumista kokonaan eroon ja korvikkettakaan ei ole enää tarvinnu ku saa ravinnon suoraan rinnasta -kummajuttu-

Pisin pätkä yöunissa on nykyään korkeintaan 4 tuntia kaipailen joskus vähä pitempääkin jaksoa, yleensä on sen 2,5-3 tuntia että kai täytyy iloita aina kun saa sen 4 tuntia nukkua ...

Mulla monesti täällä lukiessa pyörii AnnaBuu mielessä ja mietin hänen vauvaansa kun ei oo kuulunu mitään :(

Jos hetkeksi menis levähtään kun poika nukkuu

Minä ja poika 3kk ja 1viikko
 
Heippa!

Jospa neuvolakuulumisia. En joka kerta oo kai niitä päivittäny tänne, mutt jos nyt pikaseen :)

Eli oli 4kk lääkärineuvola. Pituutta jätkällä oli 59,7cm (ed.56cm), painoa 5970g (ed.4995g) ja pipo 40,8cm (ed.39,2vm). Kasvaa tasaisesti omalla käyrällään. Muuten meni pituuden ja painon suhteen nollakäyrillä. Kehuikin sopusuhtaiseksi pojaksi. Ja oli taas niin suloinen ja kaikkee :) Sekä terkka, että lääkäri kehui ihoa hyväksi. Muttenkin lääkärin komentti neuvolakorttiin oli lyhyt ja ytimekäs: Terve lapsi. Eipä kai se muuta tartte :) Niin ja molempien mukaan toi vois kuulemma kääntyä ihan milloin vain, että sitä tässä sitten odotellaan. Toi jätkä jutteli, hymyili ja nauroi koko ajan molemmille. Eli tosi nopea neuvolareissu oli tällä kertaa :)

Kiinteistä ei tarttenu edes kysyä, kun sanottiin jo siellä, että voi pikku hiljaa alkaa kokeilemaan. Joillain voi kuulemma kestää pitkäänkin se maistelu ennen kuin alkavat syömään. Kokeiltiinkin tänään porkkana-perunasosetta teelusikallisen verran ja hyvin uppos. Ei mitään ongelmia! Ei älytty kysyä, ett miten paljon soseita voi ylipäätään näin aluks antaa? Te viisaammat voisitteko valaista vähän noiden määrien kans? Kiitos jo etukäteen :)

Eipä siellä kai muuta vissiin ollutkaan. Ens kerralla saapi taas niitä rokotuksia sitten ja seuraava lääkäri 8kk iässä.

JääKyynel ja Herra Aurinkoinen 4kk ja 6pv
 
JääKyynel Eiköhän se suositus ole että kiinteät aloitellaan juuri tuolla teelusikallinen sosetta kerrallaan. Annoskokoa voi nostella pikuhiljaa kun tietää ettei ko ruoka-aine aiheuta allergisia oireita tai vatsavaivoja. Kyllä minä olen aika pian alkanut antamaan sitä sosetta sen mukaan miten se vauvalle maistuu :D
Nukkumaan meno Lotta käy nukkumaan viimeistään 21.30, mutta yleensä nukahtaa 20.30 mennessä.

Tuossa keittelin bataattisosetta jo valmiiksi pakkaseen, että on sitten valmiina kun tulee se aika aloitella soseet. Ajattelin muutenkin hyödyntää tämän ajan ja keitellä valmiiksi erilaisia kasvissoseita pakkaseen kun nyt on tarjolla hyviä kotimaisia kasviksia. Perunaa ei vielä ole saatavilla noihin soseisiin, mutta eipä sillä niin kiirettä, kun se on otettu käyttöön muutenkin lähes viimeisimpien kasvisten joukossa. Marjojakin yritän haalia pakkaseen niin saa sitten laittaa puuroon makua tuomaan, kunhan puurojen aika koittaa :D
Kirppikselle olen vienyt kaikki Lotalle pieneksi jääneet vaatteet, hienoista haikeutta oli kun niitä hinnoitteli, mutta aikansa kutakin eli nyt nautitaan tästä vauva-ajasta koko rahalla. Tuttipullotkin laitoin kiertoon, kun näin pitkälle ollaan jo imetyksen kanssa päästy. Jos sattuisikin että imetys jostain syystä karahtaisi kiville lähitulevaisuudessa niin nokkamukit otetaan käyttöön tuttipullojen sijaan. Toki toivon että ne nokkamukit saa odotella vielä kauan käyttöönottoa =)

MaMa ja Lotta
 
Jääkyynel suositus kai taitaa olla että just 1tl ekaksi, sitten 2-3tl ja sen jälkeen enemmän. Ja toinen suositus on että otetaan vain 1 uusi ruoka-aine kerralla mukaan. Eli mielummin vain perunaa tai porkkanaa, ei niiden sekoitusta. Itse tein esikoisen kohdalla jonnekin 8-9kk ikään asti juuri noin, sen jälkeen saatoin antaa joskus jotain purkkiruokaa jossa olikin enemmän kuin vain yksi uusi maku.

Nukkumaan meillä mennään tällä hetkellä noin klo 23 aikoihin. Pitkään oli jo vakiintunut tuo klo 22, mutta nyt taas siis myöhentynyt..

Kiinteitä ajattelin aloittaa lähempänä 6kk jos kaikki vain sujuu hyvin, reilun 5kk ikään siis toivottavasti mennään rintamaidolla. Tänään tosin oli sellaisia rintaraivareita, että alkoi jo itsekin epäilemään voiko tuo kauan enää syödä kun niin takkus. Mutta lopulta suostui onneksi syömään :p . Meillä ollu tparin päivän ajan pientä tissin pureskelua, ja luulen että se nyt vaikuttaa. Josta pääsenkin siihen, että meillä on 2 pientä hammasta tullut alas. Olisin niin toivonut saavani pitää hampaattoman vauvan pidempään, koska ne ienhymyt vain ovat niin ihania :D (<-- ilman siis noita hampaita ;) )

Mutta nyt nukkumaan. Mies on huomenna koko päivän polttarireissussa, joten pitkä päivä (ja varsinkin ilta) tulossa |O

Poppeliini ja Eetu ~3½kk :heart:
 
:wave: Luettu

Yöunista, heräillään kyllä :) ekalla heräilyllä jää viereen ja ei mulla sen jälkeen oo hajua kuin usein herää. Nyt on alkanut olemaan aamu uninen nousee ylös vasta 10-11 aikaan. No hyvä et joskus nukkuu, kun päivisin ei vieläkään nuku kunnolla vaan tirsoja. Nukkamaan meillä mennään siinä 21-23 jos menee myöhäisemäksi yö on rikkonaisempi.

Kiinteistä, meillä on alettu 3kk neuvolan jälkeen maistelemaan hitaassa tahdissa. Mihinkäs meillä kiire on. Lusikan käyttö alkaa parantumaan koko ajan ja ruokakin maistuu. Nyt ollaan vasta perunaa ja porkkanaa maisteltu. Seuraavana ajattelin ottaa bataatin mukaan. Mites muuten sekoitatteko kaikkia aineita samaan vai miten. Porkkanalla aloitin ja siihen oon sekoittanut perunaa, mutta miten nyt kun makuja tulee lisää?

Täällä kuolataan urakalla ja nyrkit on suussa. Hampaita ei näy vielä, ja toivon ettei ihan vielä tulekkaan, mutta aika näyttää.

Typy on kyllä oikea hymy tyttö, aina suu korvissa. Jos ei oo joku hätä. Ja niin utelias että kaikki pitäisi nähdä ja kokeilla. Mun käsityksen mukaan kädet on vielä hukassa, vaikka eteenpäin meneekin. Nyt alkanut toistetusti kääntymään mahalta selälleen, mutta ei kovin tiheään, toisin päin vielä odotellaan.

Unico ja Typy noin 3,5kk
 
Yeb
Nyt alkoi tyttönen kääntyillä tieten tahtoen selältä vatsalleen :) On tähän asti aika kauankin vahingossa sitä tehnyt mutta nyt ihan tarkoituksella. Myös ihanainen päristely tuli takaisin kuvioihin, se on suloista vaikka onkin sitten kaikki paikat märkinä ;)

Viime yö olikin yhtä hulinaa, tunnin välein hereillä! Toivottavasti tämä yö olis jo parempi..

Voi että, hauskasia vauvakuvia keksikin joku äiti ottaa pikkuisestaan :D http://milasdaydreams.blogspot.com/

Yeb ja E 3kk 3vko
 
^voi että vähänkö hauskoja kuvia! :heart: :heart:

mä oon hurrjan laiska kirjotteleen :/ luen kyl päivittäin mitä muitten mussukoille kuuluu :)

meijän neiti on jo 7,5kiloa! ja 3kk tuli alkukuusta.
pitkä on myös ja tosi jäntevä edelleen, äippää seuraa koko ajan, nytki tuolta leikkimatolta tuijottaa.. :LOL: välillä huitoo hullunlailla lelujaan ja sit taas tuijotus päälle :D

1 kerran on kääntyny selältä masulleen mut ei ole tehny sitä uudestaan vaikka äippä on yrittäny houkutella,
peruna-porkkana velliä ollaan syöty nyt parina päivänä, lähinnä iltasin ja n. 70-80 milliä.
eilen maistettiin myös peruna-porkkana sosetta (kaupan) alkuun yökötti hulluna! mut jo toinen lusikka uppos, lusikan kans tosin viel hankaluuksia kun ei neiti hoksannu suuta avata tarpeeks isolle :)
sit ruoka loppuki jo kesken ja kauhee huuto :D

zerazettet alotin joku aika sitten, r-testinkin tein ja vähän jopa jännitti, kun on tuota tultu harrasteltua ilman ehkäsyy ja imetyskin on osa-aikasta vaan enää.....

mutta nega siis oli! hyvä niin.
halutaan kyl toinen suht. pienellä ikäerolla mut ei ihan näin pienellä :snotty:
 
Eilen tuli 4kk täyteen ja maistelimme sen kunniaksi piltin porkkana-perunasosetta. Ai kuinka maistuikin :p Olisi syönyt varmaan enemmänkin mutta pari kolme pienen pientä lusikkaa sai riittää. Kaksin käsin piteli lusikasta kiinni oikein. Lusikkaan on tottunut kun d-tipat on tulleet sen kautta.

Rokotetutkimuksen toinen piikki tuli aamulla. Naama vääntyi hetkeksi mutta mitään ääntä ei kuulunu :D

Kuparikierukka laitetaan sitten ensi viikolla kun papa näytti olevan kunnossa. Jospa seksielämä tästä sitten vilkastuisi :ashamed:

Tosi jäntevä typy meillä. Varaa jo jalkojensa varaan kun hypyyttää.
 
meillä tyttö valvoo tosi myöhään ja nukkuu pitkään. yöunille käy n. 22-24, herää 1-4 kertaa yöllä, nukkuu 9:30-11:30 asti, heti on sit herätyksen jälkeen päikyt tunnin,kahden päästä maksimissaan. sit vielä pari kertaa nukkuu päikkärit puolesta tunnista puoleentoista tuntiin...
olisin onnellinen jos meillä tyttö nukahtais viim. 22 ja heräis vaik aiemmi mut en saa sitä ikinä nukkuu ajoissa, aina se on niin virkee iltasin...

no mut meillä huomenna neuvola, tyttö tuli 8pv 4kk!
onpas kiva lueskella muiden nelikuiste kuulumisia. :)
kirjottelen kans huomenna enempi neuvolareissun jälkeen :p
 

Yhteistyössä