¤¤HUHTIKUISET¤¤ elokuussa

Eli yllätysten yllätys. Viime torstaista lähtien on ollut levoton olo, ja sen olon olen tuntenut jo monesti ennenkin. Lauantaina rohkaistuin ja tein testin, ja plussahan siihen pärähti. Neljä päivää ennen kuin kuukautisten olisi edes pitänyt alkaa.

Meille olisi tulossa kahdeksas, kaikista estelyistä huolimatta, vaikka jo edellisen piti olla meidän viimeinen. Meiltä löytyy kuusi elävää lasta ja kohtukuolema huhtikuulta 2007 (rv 40+1). Enkelipoika oli meidän kuudes lapsi, sen jälkeen meille syntyi seitsemäs lapsi viime vuoden heinäkuussa. Se raskaus oli fyysisesti helppo, mutta henkisesti erittäin vaikea. Silloin päätin, että ei enää koskaan sitä henkistä helvettiä ja epätietoisuustta siitä, tulisiko seuraavakaan syntymään elävänä. No, luonto päätti toisin.

Nyt olen palaamassa töihin, ja jos kaikki menee hyvin, niin en kovin pitkäksi aikaa. Pienen alkujärkytyksen jälkeen alkaa tuntua oikeestaan ihan mukavalta. Eka kertaa on jopa pientä kuvotusta havaittavissa.

Varhaisultraan menen, ja sen jälkeen neuvolaan yhteys. Mulla on myös perussairaus, jonka vuoksi sitten käyn äitiyspoliklinikalla kuukausittain kontrolleissa. Edellinen synnytys käynnistettiin viikkoa ennen la:ta sen aikaisemman kohtukuoleman vuoksi, ja todennäköisesti niin tulee tapahtumaan myös nyt. Jos kaikki menee hyvin loppuun asti.

Mutta miehen sanoin: "Ei murehdita etukäteen. Ollaan iloisia siitä mitä on nyt"

Scala - 13.4. - NKL - kahdeksas
 
Heipä hei taas kaikille!
Uusiakin on tullut paljon tervetuloa siis kaikille!

Mummi lähti juuri takaisin kotiin oltuaan meillä paripäivää. Esikoinen aloitti siis päivähoidossa ja hänen kanssaan piti siellä aamusta hetken olla, tohdittamassa.

Aikaisemmista synnytyksistä.
Eka oli mun mielestä helppo ensisynnytykseksi. Kestoltaan 10,5tuntia josta ponnistusvaihe kesti 7min.
Ilokaasu ja epiduraali puudutuksena ja hyvin toimi. Ei jäänyt mitään hampaan koloon ollenkaan.

Kakkosen synnytyksessäkään ei ollut mitään moittimista, ilokaasu ja spinaalipuudutus kivunlievityksenä. Kokonaiskestoltaan 5,5tuntia joista kerkesin 2t olemaan sairaalassa. Ponnistusvaihe kesti 15min, poika syntyi käsiposkella ja spinaali vei kokonaan ponnistamisentarpeen tuntemuksen joten saattoi hieman pitkittää.
Ponnisteli sen mukaan mitä kätilö käski.

Kolmas, myös 5,5tuntia kestoltaan ilokaasu ja kohdunkaulanpuudute sekä ponnistaessa lämpökääreet välilihalla.
Aluksi mulle väärä ponnistusasento joten ponnistuksen kesto venyi n.20minuuttiin.
Ponnistamisen tarpeen tunsin todella voimakkaana mutta ei silti sattunut se paine vaan oli jotain ihan käsittämättömän kovaa.

Mutta siitä huolimatta taidan seuraavaksikin valita kohdunkaulanpuudutteen jotenkin kivempi, eikä tarvi kärsiä siitä että joku sorkkii selkään neulalla =)

Finnejä pukkaa täälläkin, hieman aavistusta pahoinvoinnista hampaita pestäessä mutta ei vielä lyönyt päälle.
Mutta eiköhän sekin "ihanuus" ala parinviikon kuluessa.

Mutta nyt puistoon noitten kahden nuorimman kanssa, Aurinkoista päivää kaikille!

KiiajaVille 5+4
 
Kirjoittelen vielä edellisistä synnytyksistä, kun tuo poika jatkaa vielä uniaan.

1. Aika tyypillinen ensisynnytys rv 40+4. Sairaalaan mentiin ihan liian aikaisin. Kaikki kivunlievityksetkin tuli kokeiltua. Kesto oli 16h.

2. Ihan perussynnytys rv 40+4. Alkoi supistuksilla ja kesto oli 7,5h

3. rv 40+5 ja alkoi lapsiveden menolla. Supistuksia ei kuitenkaan kuulunut, joten vauhditettiin tipalla ja kesto oli 4,5h.

4. Neljäs menikin sitten pitkäksi. Rv 42 käynnistettiin kalvojen puhkaisulla, jonka jälkeen tapahtui ja nopeasti. Kätilö poistui huoneesta ja isä sai tehdä työt. Vauva syntyi isän käsille 1h 22 min kalvojen puhkaisusta. Kivunlievitystä ei tarvittu.

5. Ja taas pitkän kaavan mukaan. Rv 41+6 käynnistettiin kalvojen puhkaisulla, ja tällä kertaa meitä ei jätetty kahdestaan. Papereissa merkintä nopeasta synnyttäjästä. Lämmin suihku oli kivunlievityksenä ja se riitti tässä myöskin nopeassa synnytyksessä, kesto 1h 38min.

6. Kuudes oli siis se kohtukuolema. Todettiin neuvolassa rv 40+1. Sieltä suoraan synnytyssairaalaan. Kokeiden ja testien jälkeen käynnistys kalvojen puhkaisulla. Lääkettä ja kivunlievitystä minuun laitettiin urakalla. Synnytyksen kestosta ei ole kuin hämärä muistikuva, ehkä 3-4h.

7. Tämä sitten käynnistettiin suunnitellusti rv 39. Vauva oli kääntynyt rt:stä poikkitilaan, joten ulkokäännös piti tehdä ennen käynnistämistä. Muutaman päivän niitä cytotec-pillereitä laitettiin. Lopulta käynnistyi ja tuttuun tapaan eteni melko nopeasti, kesto 2h 46min. Tällä kertaa ehdin epiduraalin saada.

Scala ja oisko hurjat rv:t 4+1
 
Tervetuloa uusille minunkin puolesta ja Scalalle :hug: kamalan asian olette joutuneet kokemaan.

Synnytyksistä oli puhetta. Meillä esikoinen syntyi 40+3 viikolla hätäsectiolla ja joutui olemaan sitten kaksi viikkoa lastenklinikalla tehohoidossa ja hengityskoneessa sepsiksen takia. Poika syntyi 26.12. joten sairaalassa ei ollut "täysi"miehitys päällä, joka mielestäni saattoi vaikuttaa siihen ettei asian vakavuutta tajuttu tarpeeksi ajoissa.

Toinen syntyi 42+1 vähän vauhditettuna. Vedet kyllä menivät itekseen, mutta oli väriltään vihreää ja niin paljastui että olin saanut tulehduksen. Synnytys eteni hitaanpuoleisesti ja sitä sitten vauhditettiin oksitosiinitipalla. Synnytys kesti 16h ja pahamaku jäi siitä etten saanut nosuta koko aikana sängystä kun vauvan vointia haluttiin seurata tarkasti edellisen synnytyksen takia.

Eli nyt toivoisin alatietä tapahtuvaa synnytystä johon saisin itse aktiivisesti vaikuttaa.

Meillä on tuon tytön laskettuaika ollut 11.4. ja nyt tämän tulokkaan 12.4. joten nähtäväksi jää kuinka lähekkäin synttärit mahdollisesti osuu.

Itse joudun taas toteamaan kuinka tuo yläkerran herra osaa sitten ivailla kanssani. Olen jäämässä työttömäksi ensi viikon jälkeen ja jos aikasempi raskauteni olisi päättynyt hyvin olisin jäänyt samaan aikaan äitiyslomalle. Nyt olen sitten etsinyt töitä, jota täällä teollisuudessa ei ole tarjolla. Eilen sitten soitettiin ja pyydettiin haastatteluun uuteen paikkaan joka olisi todella mielenkiintoinen ja josta olisi mahdollisesti saanut vakipaikan. Työni vaan on sellaista ettei sitä voi raskausaikana tehdä (olen kemiantekniikanlaborantti).

Kyllähän tämä vauva työn edelle menee, mutta olisihan se työ ollut kiva.

Pinpella 4+2
 
Tervetuloa uudet :flower: . Odottelen täällä MolliMeloonin ultrakuulumisia.

Olin reilu viikko sitten keittelemässä kahveja ja tiskaamassa kaverin pojan rippijuhlissa ja nyt sain kuulla, että poika (jolla oli silloin flunssanen olo) oli ollut riparilla, jossa yhdellä teinillä oli ollut sikainfluenssa (testein todettu). Mulle ei tullu mitään, vaikka halasinkin poikaa. Melkein kaikille muille juhlissa olleille on tullut flunssa. Sitä en tiedä, onko kyseessä oikeesti sikainfluenssa, sillä aika lieviä on vissiin olleet. Voihan se olla ihan tavllinenkin flunssa, joka tällä kaverin pojalla oli. Itämisaika on kuitenkin 1-7 vrk ja nyt on mennyt jo yli viikko, joten ei se mulle kyllä sieltä tarttunut. Huh!

5+5
 
Meikäläinen menee huomenna ultraan :eek: Tulen sitten kertomaan tänne. Toivotaan että uutiset ovat hyviä.

Happihyppy, hui :eek:

Synnytyksistä:

1. synnytys alkoi spontaanisti suppareilla 40+5 ja tyttö oli sylissä 22h jälkeen. Kipulääkitys epäonnistui ja koin synnytyksen traumaattisena.

2. synnytys oli suunniteltu sektio synnytyspelon takia 39+3. Ihanan helppo ja kivuton (myös toipilasaika).

Nyt on meillä myös LA 30.3/1.4 lähellä esikon synttäreitä 6.4. Itse asiassa esikon LA oli sama 1.4 joten katsotaan miten lähelle menee. Kaikki lapset on syntyneet sitten lähellä toisiaan sillä kuopus on 10.5.

Scalalla on kamala kokemus :hug:

Koodi:
[url=http://lilypie.com][img]http://lbdm.lilypie.com/FgvEp3.png[/img][/url]
 
Noh, tänään kävin hakemassa vielä yhden testin ja kyllä se viiva sinne heti piirtyi.. Mä oon niiiiin skeptinen.. :ashamed: Tänään 5+0. Varasin lähinnä likalle uutta neuvola-aikaa, ja samalla sit kerroin terkkarille raskaudestani ja sillon 3.9. mullakin on se eka neuvola-aika, että toivottavasti on vielä silloin masuasukki matkassa mukana. Ja onhan mulla 2 vkon kuluttua se varhaisultrakin..
Ei mitään oireita. Kai tää tästä..
 
Tänään astetta parempi päivä kun eilen. Ainakin toistaiseksi.

Eilen iltana alkoi tekemään mieli porkkanalaatikkoa ja karjalanpaistia (myös perunalaatikkoa ja kinkkua tekis mieli, eli jouluruokaa kiitos. :D). Mutta kun eihän tähän aikaan vuodesta löydy perunalaatikkoa, enkä kyllä ala itse sitä nyt väsäämään, joten tyydyn karjalanpaistiin ja porkkanalaatikkoon.
Näissä himoissa on vaan se hölmö puoli, että nää kestää aina yhden päivän, huomenna todennäköisesti tekee jotain muuta mieli. Mies joutuu sitten syömään aina pari päivää jäljessä näitä mun ruokia. :D

Mutta tänään ei siis yhtään niin etova olo kuin eilen. Oon yrittänyt syödä koko ajan jotain pientä. Käytännössä siis mehujäitä ja porkkanaa vuorotellen.
Rinnat ovat ihan tosi turvonneet ja niitä kutittaa ihan kamalasti. Kuuluukohan se kutinakin tähän olotilaan jotenkin?

Happihypylle Hui täältäkin!
Mä pelkään sitä sikainfluenssaa. En nyt mitenkään hulluna sitä mieti tai en ole mitenkään ylivarovainen sen suhteen, lähinnä mikä mua tässä pelottaa on se, että mun työkaveri lähtee syyskuussa kuukaudeksi jenkkeihin. Pelkään sitä että se tuo tullessaan sitten töihin sikainfluenssan. Tiedän, että sen voi saada muutenkin täällä, mutta tuo pelottaa mua silti enemmän kun siellä sitä tautia lienee kuitenkin enemmän. :eek:
 
Hei kaikille..
Hapsiainen se rintojen kutina johtuu siitä että kun ne kasvaa niin nopeesti ja iho venyy niin voi kutista niin mä olen kuullut.. :)

Mäkin vähä pelkään sitä sikainfulenssaa kun olen lastenparissa töissä tai olen nyt työtön mutta pitäsi olla siis.. niin päiväkodeissa se varmaan leviää nopeesti kun sinne pääsee.. joten etsin nyt sit perheistä töitä..

Huoh väsyttää, nälkä ja väsyttää.. en millään jaksa tehä ruokaa joten tyydyn nälkään.. ainakin hetkeksi.. Olis miljoona asiaa mitä pitäis hoitaa ennen huomista matkaa..
Niin minä tulen vasta sitten 10päivä illalla takas joten tuun sit kertomaa ens ti miten meni eka neuvola.. ja sitten sillon pe on se varhaisultra.. tai sit siirän sen seuraavan viikkoon viel.. olis sit jo vaikka 8+5 tai jotain jos jaksaisin oottaa.. :)

Nyt meen lepäilee ja tuun illalla viel katsomaan mitä tänne kuuluu.. :)

tiitu ja nasu rv6+5
 
Herranjestas kun sitä osaa olla onnellinen yhdestä pienestä oksennuksesta! :LOL: Mulla on siis pahaolo ollut toistaiseksi sellaista aaltoilevaa yökkimistä silloin ja tällöin, oksennus on pari kertaa ollut lähellä. Ja nyt äsken, lämmittäessäni spaghettia lapsille, se kuvotus vaan tuli ja piti juosten lähteä vessaan ja fetasalaatithan ne sieltä tuli ylös.

Jotenkin sitä on ollut niin huolissaan "oireiden vähyydestä" vaikka tietää sen olevan ihan tyhmää näillä viikoilla. Nyt päätinkin jättää nämä ketjut toviksi lukematta ja tulla vähän myöhemmin ihmettelemään. En nyt kestä lukea mistään keskenmenoista ja muista, kun sitten rupeaa aina niin hitsisti pelottamaan omakin raskaus.

Kaikille hyviä vointeja!! Toivotaan, että pariviikkoa vierähtää nopeasti. ;)

-MayBeibi 6+2 tai jotain sinnepäin
 
hip hei kaikille! täällä edelleen oireetonta, ja uskokaa tai älkää..eilen piti käydä ostamassa vielä yksi testi kun ei oikein meinaa onneaan todeksi uskoa. :LOL: ja HETI se plussa siihen tuli ja vahvana... :) kaikkeen sitä sortuu..päivällä hetken koski massuun todella kipeesti, mieskin jo säikähti jos itsekkin, mutta onneksi meni levolla ohi... :$ me niin ootetaan tätäkin lasta...illaksi tuli vieraita joten tässähän tää ilta meneekin..töihin meno ois ensiviikolla ja plaah, ei kiinnostas ei pätkääkään...ja kokomassu turvotsta löytyy, vaikka VIELÄ housut meneekin jalkaan =) tArrasukkia ja hyvää vointia kaikille!
 
Kiitos Tiitu infosta, näin mä oletinkin, että tuo kutina johtuu tästä. Tänään tosin kutinaa ollut vaan vasemmassa rinnassa, ehkä mulla kasvaa vaan vasen rinta. :LOL:

Maha tuntuu kamalan pinkeelle nyt. Turvotusta on aika paljonkin mahassa ja nyt alkuillasta tosiaankin sitä on alkanut kiristämään.

Tuossa iltapäivällä oli taas hetken vähän pahempi olo, palelti ihan kamalasti ja etoi. Mutta lepäämällä selvisin siitä.
Nyt yritän saada itseni syömään vaan enemmän, olen ollut tosi huonolla syömisellä tämän viikon. Ei mene vaan mikään alas, ei tee edes mieli ajatella ruokia. Tosin nyt tää jouluruokahimo on aika valtava. Onneks on karjalanpaistia ja porkkanalaatikkoa jota yritän edes pienissä erissä saada syötyä.

Huomenna lähdetäänkin sitten anoppilaan. Anopille on tarkoitus kertoa tästä ettei ihmettele kun en ole yhtään oma itseni siellä. Saa nähdä mikä on reaktio, kyseessä kuitenkin ensimmäinen lapsenlapsi. :)

T. Hapsiainen ja herne 6+3 (tai jotain sinnepäin)
 
No niin nyt se sit on tapahtunut!!!
Eilen tein testin ja kovasti plussaa näytti =) ihanaa <3 Tosin oli tänään vielä pakko tehdä uudelleen aamusta,kun ei oikeen meinannut uskoa koko juttua todeksi. Edellisestä raskaudesta kun on jo n. 10.v aikaa.
On tää IHANAA <3
tänään sit soitin neuvolaan ja sain ajan heti tälle päivälle ultraan, jotta selviää raskauden kesto...siellä se pieni oli ja viikkoja on kuulemma 5-6. No se selviää sit paremmin loppukuusta,kun menen neuvolaan ja tehdään uudelleen ultra.
Kyllä tätä on odotettukin jo ja kauan <3
Joo ja oireita on vaikka mitä..kauhea pahanolon tunne,vatsaa nipistää jatkuvasti ja tissit on niin kipeet, et joutuu kiinni pitään, kun menee rappusia alas :LOL:

T: jossup80 5-6 tai jotain sinnepäin Satks
 
Täällä taas. :wave:

Ultrakuulumisia:
Oikealta puolelta löytyi iso möhkylä, jota lääkäri epäili keltarauhaseksi. Kohdussa oli ihan pikkuriikkinen piste. Oikeassa paikassa, muttei oikeastaan muuta siitä voinut sanoa. Viikoiksi lääkäri arvioi noin viisi viikkoa olevan täynnä, eli pitäydyn näissä viikkolukemissa minkä aiemmin jo arviolta päätin. Kävin samalla verikokeessa, josta saan kuulla tulokset huomenna ja menen parin viikon päästä uudestaan ultraan.

Tuli aika huojentunut olo, mutta samalla sai alkaa jännittämään taas uusia juttuja. Mutta näinhän se yleensä menee, aina saa jotain pohtia.

Tervetulotoivotukset kaikille uusille. :flower: Päivittelen listaa tässä illan vilakalla. Jos vienon toiveen saisi esittää, että laittaisitte nuo listaukseen tulevat tietonne selkeästi näkyviin, niin olisi helpompi poimia niitä kuin tekstin seasta, kiitos ja kumarrus. :)

Oli tullut sen verran paljon kaikkea tekstiä ja kyselyä sun muuta, että luen rauhassa ajatuksella ja kirjoittelen myöhemmin lisää.

-MM&Jekku- 5+2
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sapfo:
jossup onnea :flower: Näkyikö siis syke jo? Kyselen koska itse menen huomenna ultraan.

Mollimeloonille kanssa onnea kivoista kuulumisista!
Ei näkynyt sykettä vielä,siksi epäilikin, että on 5-6 viikko menossa ja samoja viikkoja itsekkin laskeskelin. siksi neuvola aika annettiin sitten vasta 3vko:n päähän,jotta silloin saisi paremmin katsottua millä viikolla mennään.
 
tännekkin pinoon änkeen sit heti onnitteleen siskooni raskautumisen johdosta :D
eli jossup80 :heart: :flower:

ja toki muitakin onnittelen samalla :heart: toivottavasti kaikilla on ihana raskausaika tulossa :hug:

itse tuossa tämän vuoden heinäkuisten pinossa olen kirjoitellut :saint:

babjuska+minimies 3vko:a "vanha"
 
Stellanella
Onpas täällä jo kuhinaa;) Tervetuloa vaan kaikille!

Paljon tuntuu olevan jo erilaisia oireitakin...tai sitten ei ollenkaan. Itse olen varmaan siitä keskikastista eli joo, jotain pieniä tuntemuksia on, mutta ei juuri mitään ensimmäiseen raskauteen verrattuna...ainakaan vielä. Mitä jos se enteilee toista sukupuolta..heh :p

Onko kenelläkään muulla ollut huimausta näin alkuviikkoina? Minua ei juuri koskaan huimaa, mutta nyt viimeisen viikon aikana sitä on ollut melkein päivittäin...mahtaako liittyä raskauteen?

Itse olen menossa ekaan neuvolaan 8+2 viikolla ja sitä ennen haluaisin sinne varhaisultraan, mutta aikataulu sen osalta on vielä avoin.

Stellanella + James 5+0
 
Alkuperäinen kirjoittaja Stellanella:
Onpas täällä jo kuhinaa;) Tervetuloa vaan kaikille!

Paljon tuntuu olevan jo erilaisia oireitakin...tai sitten ei ollenkaan. Itse olen varmaan siitä keskikastista eli joo, jotain pieniä tuntemuksia on, mutta ei juuri mitään ensimmäiseen raskauteen verrattuna...ainakaan vielä. Mitä jos se enteilee toista sukupuolta..heh :p

Onko kenelläkään muulla ollut huimausta näin alkuviikkoina? Minua ei juuri koskaan huimaa, mutta nyt viimeisen viikon aikana sitä on ollut melkein päivittäin...mahtaako liittyä raskauteen?

Itse olen menossa ekaan neuvolaan 8+2 viikolla ja sitä ennen haluaisin sinne varhaisultraan, mutta aikataulu sen osalta on vielä avoin.

Stellanella + James 5+0
Mä oon kans kärsiny huimauksesta. Ollu nyt parina päivänä. Pitäny ottaa vähän rauhallisemmin kun on esim noussu jostain istumasta, mä kyllä lasken sen oireeksi, ja muitahan mulla ei pahemmi oo. Tänään tosin ollu hetkittäin väsymyskohtauksia. Eilen oli ihan oireeton päivä. Mulla varhaisultra tasan 7+0 eli 19.pvä. Ja syyskuun 3. pvä on eka neuvola. Eli silloin on viikkoja koossa 9.
 
Oireettomuus jatkuu ja niin lomakin vielä viikonlopun yli. Neuvolaan pirautin tänään, eka käynti olis keskiviikkona ja ultra sitten seuraavan viikon perjantaina. Ai niin ja sairaalaksi voisi vaihtaa KOS, kiitos!

-Toivotaan ja Pikkis 5+6
 

Yhteistyössä