Huhtikuun Helmet 2011 *** tammikuussa***

Kotilohikäärme, kiitos, hyvä tietää!:)
Suoraan sanottuna mua epäilyttääkin vähän se hinta-laatusuhde mikä mahtaa olla.. Mutta myyjä sai kyllä vakuutettua. Huoltavat ja varaosat tulee nopeesti. hmm.
Joo ja olivat firkonit. Musta ne meni pieneen tilaan kun ne kasas ja tais olla ilmakumi renkaat.
Mutta, eipä olla mitään vielä ostettu.
Onko muilla kokemuksia?
 
unea Meillä oli kaksosilla Firkon kaksostenrattaat. Mä tykkäsin niistä. Olihan ne toki leveämmät kun esim. Emmaljungan kaksostenrattaat, mutta se oli yksi syy miksi valitsin ne silloin. Kummallekin lapselle oma tila, kun siinä oli sellanen välikonsoli (vai mikälie). Kevyet työntää, oli myös ilmakumirenkaat. Ja helppo laittaa kasaan. Ja iso plussa oli myöskin metallinen tavarakori. Mutta joo ne oli siis kaksostenrattaat.... Mutta merkistä kokokemuksena =)

Ja tämä vauva myös tärisee. En muista et meiän lapsista muut olisivat tärisseet, mutta tämä tärisee. Lääkärillekin siitä puhuin, mutta totes vaan et taitaa ollaa hikkaa. Mutta kun ei oo ja kun sanoin ettei oo kun hikan tunnistan kyllä, mutta eipä siihen sitten enää sanonu mitään.
Muutenkin se lääkärikäynti oli aika outo, kun eka sano et ai sä käytkin Hyvinkäällä kilpirauhasseurannassa. En tod käy ja aikansa ihmeteltyään huomas ettei oo edes mun tiedoissa. Sitten kun lopulta meni mun tietoihin niin siellä luki kriittisinä tietoina polio :O Juu ei oo sitäkään tai sitten mulle on unohdettu kertoa jotain oleellista...
Niin ja sf-mittaa se lääkäri ihmetteli kun oli 29cm, rutkasti yli sen ylemmän käyrän. Oli eka kerta kun sitä mitattiin niin eipä oikein voi verratakaan mihinkään...

Donnanen rv 27+6
 
sydänsydän
oijoi. voin kuvitella miltä tuntuu olla 25 kilon kanssa, kun tuntuu ettei näiden parinkaan kilon kanssa pärjää...

Turvotusta en ole itselläni huomannut kuin aamuisin, ei meinaa välillä lähteä sormus sormesta mutta olen huomannut että jos syön suolasta illalla niin sillon käy näin, ei siis joka aamu.

Alkaa kohta ahdistamaan kun ei olla oikein mitään vielä hankittu. se viikolla 20 hankittu turvakaukalo odottaa tuolla, mutta muuten ei mitään olekkaan :D Kun olisi edes haisua siitä että mitä nyt oikeasti tarvitsee ja mitä ei. Ja missä vaiheessa, kun eihän nyt syöttötuoliakaan tarvitse moneen kuukauteen tytön syntymän jälkeen.

Meillä olisi viikon päästä se keskiraskauden lääkärikäynti, niin mikähän tarkoitus sillä on? Onko se vain, että on mahdollisuus nähdä lääkäriä neuvolan kautta vai tutkitaanko siellä jotakin?

Muuten olo on ihan hyvä, mutta alapää on välillä tulessa. Ei kiva tunne. Niin ja pakaraa kiristää!
Saa nähdä kuinka käy, kun pitäis istua koulussa + n. 1,5 tuntia matkat, että pystyykö olemaan mammaloman alkuun asti... vähän epäilen.

Mitenkä toi sokerirasituskokeeseen menon arvio tehdään? kun mulla oli noussut viimekerralla paino 500g/viikko niin se neuvolatäti jo panikoi kovasti (tosin tuntuu että muutenkin on ollut ihan ihmeissään siitä painonnoususta) vaikka koko raskauden aikana painoa on tullut 5,5kg. En ymmärrä.
Nyt ollaankin jo viikolla 26 <3
Termari ja Teho-tyttö
 
Hei vaan,

Täällä ollaan huolesta sekaisin... Kävimme aamulla mieheni kanssa 4D-ultrassa uteliaisuuttamme: tahdoimme nähdä pienen poikamme jo nyt, siten kuin se vain on mahdollista. Onneksi menimme. Vaikka oloni on oksentelun päättymisen jälkeen ollut kaikin puolin hyvä, en voinut kuvitellakaan että mikään olisi vinossa. Etenkään, kun poikasemme osaa potkia melko reippaasti eikä liikelaskentaa ole tarvinnut tehdä.

Lääkäri totesi melko pian, että hyvä kun tulitte. Lapsi on kovin pieni ikäisekseen. Sekä pituus- että painokäyrä olivat selvästi normaalia alempana. Muista en tajunnut kysyä. Sinänsä lapsi oli kehittynyt normaalisti, syke oli 140 (normaali?) ja kaikki asiat oli muutoin kohdallaan. Hän oli vain hirveän pieni. Painoarvio oli vain alle 700 grammaa, vaikka ikää pitäs nyt olla 27 viikkoa ja sitä onkin juuri sen verran kaiken muun kehityksen perusteella. Napanuoran virtaukset ja istukka näyttivät toimivan normaalisti, mutta sehän ei käsittääkseni silti sulje pois istukantoimintahäiriötä. Raskausmyrkytystä kohdallani ei ole syytä kai epäillä, sillä verenpaineeni ovat niin kauhean matalat.

Lisäksi lapsemme oli jo kääntynyt pää alaspäin ja painoi kohdunsuuta aika huolella. Olenkin ihmetellyt kovia alavatsakipuja, jotka lääkärin mukaan johtuvat juurikin tästä.

Kun asiaa sitten vähän selvitin ja juttelin lääkärin kanssa, niin pahin tilanne on tietysti se, että lapsi pitää synnyttää jo jopa raskausviikolla 30 (tai muutoin aiemmin kuin laskettuna aikana). Asiaa pitää siis vähintäänkin seurata ja tutkia tarkemmin. Saimmekin siis pikaisen lähetteen synnytyssairaalaan, jossa tätä asiaa pitäisi tutkia seuraavan viikon parin aikana. Aika pitkä aika odotella...

Pelottaa. Onko kellään mitään kokemuksia asiasta?

Santtu ja pikkuinen katkarapupoika 26+0
 
Heippa!

Santtu:Voi ei,ei pitäisi yhdelle ihmiselle noin paljon vaikeuksia ja huolta kertyä odotuksen aikana! Voimia! Oletko käynyt koskaan tuolla Aydin Tekayn sivuilla,siellä on noista painoista käyrät yms,niin sen mukaan 26+0 viikolla 700g olisi vielä normaalin rajoissa siellä ihan alarajalla. Jospa teille vaan olisi ihan pieni ja siro poika tulossa, toivotaan näin! (eli ne sivut on tuolla: Siki potilaana - Raskauskalenteri - Aydin Tekay - Tervetuloa )

Tänne ei ihmeitä kuulu,neuvolassa kävin viime to. ja kaikki oli ihan ok.. paineet normaalit (124/67), pissa puhdas,paino +673g/vko, sf-mitta 24cm ja Hb 111. Rautaa pitäis vissiin muistaa syödä :)
Ensi tiistaina olis sitten sokerirasitus sekä lääkärineuvola. Tänään vielä neuvolaan soitin kun piti seuraava aika vaihtaa niin samalla sain sanottua että haluan pelkopolille lähetteen, kun mitä enemmän viikkoja tulee niin taas alkaa nuo pelot vaivaamaan kokoajan enempi :/ Nyt sitten huojentunut olo kun lupasi sen lähetteen tänään pistää ja ottavat sitten yhteyttä äitipolilta että koska sinne pääsen. huh.

Huomaa että alkaa viimeinen kolmannes olla käsillä, on näitä vaivoja vaikka muille jakaa. Olo on niin iso ja kömpelö eikä mitään voi tehdä. Eilen yritin miehen kanssa siivota niin tuloksena ihan kamala olo,supisteli ja koko illan alamahaa ja selkää poltteli. Inhottavaa! Mutta kestettävähän se on :) Ja mies onneksi on ymmärtäväinen,itse koitin viimeiseen asti tehdä vaan vaikka olo sanoi muuta niin hän käski lepäilemään ja lupasi hoitaa loppuun kaikki.
Aika kestäminen minussa taitaa ollakin kun hermotkin on aika huonot,tänäänkin miehelle jo suuttunut ties mistä pikkuasioista. Tuntuu että mitään ei kestä, heti alkaa ärsyttää ja itkettää. Voi voi :D

Mutta eipä tässä muuta, jos menis vaihteeksi itekkin lepäilemään kun lapset on päikkäreillä

Viva ja pikkunen 26+6
 
Santtu Nyt huokaiset ja otat ihan rauhallisesti. Vauvan asia on nyt menossa eteenpäin ja sitä tutkitaan, hyvä juttu. Lääkärit osaavat joskus olla kovinkin dramaattisia.

Minä kävin myöskin tuolla Tekayn sivulla heti katsomassa, miten tuo paino käyrälle asettuu, ja siinähän se alakäyrällä on, joten mielestäni ihan rajoissa. Katsoin myös edellisen raskauteni ä-korttia.

Olin seurannassa myöskin vauvan koon takia, se tosin oli odotettavissa. Minulla oli kilpirauhasen liikatoimintaa ja siihen lääkitys. Sen tiedetään joissain tapauksissa aiheuttavan vauvalle pienikasvuisuutta. Mutta siis minun kortissa on merkintä rv 26+4 ja painoarvio 740g eli aika samoissa sinun vauvasi kanssa. Joka käynnillä kokoa voivoteltiin, istukka ja napavirtaukset ok. Mutta kuinkas sitten kävikään.

Vielä käynnistyspäivän aamuna rv 39 painoarvioksi annettiin tasan 3kg, ja lääkäri sanoi, että voi voi kuinka pieni. Vauvan syntymäpaino oli 3466g eli ihan normaali. Olen synnyttänyt vauvoja joiden painot ovat olleet 3300-4300g.

Ei kaikki synnytä isoja vauvoja. Aikoinaan rakenneultran tehnyt lääkäri sanoi, että puolenvälin jälkeen alkavat yksilölliset tekijät vaikuttaa kasvuun, monet synnyttävät reilusti alle 3kg:n vauvoja, joilla ei ole mitään hätään.

Hyvä juttu, että pääset seurantaan. Lääkärit sitten päättävät, onko vauvan parempi tulla kasvamaan kohdun toiselle puolelle.

Scala ja Taimi Itunen rv 27+4
 
Santtu niinkun on pari tossa jo todennut niin ei ne lapset oo tasakokoisia kaikilla. Ystäväni sai just kolmannen joka on poika ja kaikki on olleet vain hädin tuskin yli 3kg. Äitikin on pieni. Nythän se kasvu vasta alkaa ja ties mikä möhkis sieltä tupsahtaa. Kyllä se asia selviää suuntaan tai toiseen ja hyvä että istukka ja muut oli kunnossa kuitenkin. Ota asia siltä kannalta että pääset kurkkimaan useemmin poikaa.
Mulle ei oo ikinä edes mitään paino arvioita annettu... Mites muuten muissa ultrissa on vastannu viikkoja? Entäs jos onki vaan vähemmän. Stressaaminen ei kannata. :kiss:

Täällä sellasta et flunssa tai mikä lie vaan jatkuu ja keskiviikkona menen lääkäriin sen ja selkäkolotusten tiimoilta. Selkää ei ainakaan parantanu et oon onnistunu reväyttää kyljen ja se ei oikeen meinaa parantua. No saikkua sitten varmaan ni vähäks aikaa helpottaa. Vois laittaa vaikka loppuun asti mun puolesta kun eipä nää vaivat lähe ku synnyttämällä.

NeliApina ja palli-petteri 24+3
 
Neuvolasta kotiuduttu.

Kaikki niinkuin olla pitääkin, maha kasvaa hienosti, nyt oli eka mittaus ja se oli 21.
Sokereita ei tarveis enää nyt mittailla ennen uutta sokeri rasitusta kun ovat olleet niin hyvät.
Mutta mamma vaan mhistyy, vaikkakin neukku sanoi että älä huoli painosta, pääasia että pojalla on kaikki hyvin, paino oli nousu siis 100,4kg.
Reilu 400g/vko.
Hb.ta ei edes mitattu kun en kokenut sitä tarpeelliseksi.


Äippäpakkauksen tiedot lähetin just kelaa menemään sähköisesti ja raha-asiat voin jättää tuonne helmikuun puoleenväliin niin on ainakin täyttynyt se 6kk.

Nyt mua vaan huolettaa tämä sairaslomalla kölliminen.
Kuin pitkään voi saikkuilla että saa palkkaa?
Ja ennekuin tipahtaa sinne kelan rahoille?

Yritin netistä katella tietoja mutta en niitä tollukka ymmärrä.

Samoja sanoja Santulle minäkin täältä huutelen kuin muutkin;älä huoli, jokainen lapsi on yksilö, toiset voi olla pienempiä ja toiset suurempia.
Älä stressaa(vaikka vaikeaa se voi olla stressaamatta) sillä vaan pahennat omaa ja vauvan oloa, vauva kun aistii sun mielialoja.
 
Santtu, mulla on vähän eri tilanne mutta kuitenkin - tänään kävin tarkastusultrassa rakenneultrassa havaitun pienen kystan vuoksi (joka tosin oli hävinnyt jo kun kävin joulukuun lopun 4D:ssä), siellä olikin tänään melko kokematon ultraaja joka luuli näkevänsä pari kystaa ja kutsui osaston ylilääkärin (sama joka teki minulle 4 D:n) katsomaan, tämä totesi että ne ovat ihan normaaleja ja kystaa ei tosiaan näy enää. Pää oli kuitenkin kasvusta hiukan jäljessä, muut mitat vastasivat viikkoja. Pää oli ehkä 1-2 viikkoa pienempi, sanoivat ettei syytä huoleen mutta antoivat kuitenkin ajan reilun parin viikon päähän josta voi sitten tarkastaa miten kasvu on kehittynyt.

Onko tästä muilla mitään kokemusta? Että pää olisi suhteessa liian pieni viikkoihin?

Uskon Santtu että sulla on kaikki ok :hug: Typerää vaan kun pelotellaan ties minkä takia, mullakin koko raskausaika melkein ollut yhtä pelottelua toisensa jälkeen - ensin keskenmenoepäily aivan raskauden alussa kun eivät sairaalalla vaivautuneet ultraamaan ja sainkin vasta viikon päästä siitä tietää ettei se ollutkaan keskenmeno..sitten tuo kysta josta kukaan ei tarkemmin vaivautunut selittämään ja itku kurkussa luin netistä googlettamalla ties mitä kauhujuttuja, ja nyt kun lulin että jospa kaikki olisi hyvin niin taas tuli tällainen. Tuntuu pahala kun esikoinen kyseessä ja muutenkin hädissään kaiken uuden kanssa, niin säikäytellään kaikenlaisilla jutuilla. Aiemminkin ollut tuulimunaraskautta ja muuta, tuntuu että eikö mikään voi vain onnistua edes joskus.

Kohdunsuukin oli tänään tarkastuksessa pehmentynyt, kivuliaita supistuksia on nyt parina päivänä hieman ollut. Käski levätä, joten se siitä lenkkeilystä jonka just kerkesin taas aloittaa kun kovat pakkaset lopultakin lauhtui.
Mutta toivottavasti se tästä! Pitää yrittää ajatella niin.

Muuten kuuluu tänne ihan hyvää, en ole ehtinyt täällä paljoa käymäänkään, Facebookin huhtikuisten ryhmään kirjoitellut välillä. 4D:ssä selvisi että masukki on pieni tyttö :) häät vietettiin miehen kanssa tuossa uutenavuotena, oli mukavaa! Noin 40 henkeä oli juhlistamassa ja kaikki sujui loistavasti. Toivon mukaan nyt tämä raskauskin sujuisi hyvin loppuun asti!
 
Minä täällä taas, toivottavasti ette tykkää kyttyrää, kun jokaista ongelmaa kommentoin :ashamed:
Nyt on kuitenkin kahdeksas raskaus menossa, ja kaikenlaiseen on näiden vuosien aikana törmännyt.

Sinnlos Mulle lääkäri selitti tuota pään kokoa siten, että ultrakone ei osaa tulkita kuin symmetrisen pyöreää päätä. Jos vauvalla on vähän puikula pää (ihan normaalia), niin korvienväli on kapeampi kuin ympärys antaisi olettaa. Se johtaa siihen, että päästä tulee tod.näk. pienemmät raskausviikot kuin muista mitoista. Mutta sinäkin pääset kontrolliin, niin helpottaa huolta.

Scala
 
Kiitos Scala kommentista! Minusta se näytti siinä ruudulla aika pyöreältä kun katselin tutkimusta, vaikka mikään asiantuntija en todellakaan ole. Mutta sen tarkemmin ei selitetty kuin että pienempi on kuin viikkojen mukaan, mutta kuitenkin normaalin rajoissa. Se lääkäri oli vielä tosi epäammattitaitoisen oloinen, välillä sanoi itsekin että minulla ei tällaisesta paljoa kokemusta ole...tämä 4D-ultraaja ja samalla osaston ylilääkäri sitten tiesi tarkemmin mistä puhui ja mitä kuvassa näkyi kun tuli mukaan katsomaan tilanteen. Ahdistaa ja pelottaa kaikki tuollainen pelottelu, muutenkin olen niin stressiherkkä :(
Voiko tuollainen teoriassa sitten kertoa että jotain pystyisi olemaan vialla? Minä en niistä tiedä yhtään mitään. Kaipa se on koetettava vaan ajatella positiivisesti. Pelottaa vaan että jos teen niin, niin sitä joutuu taas seuraavalla käynnillä pettymään.
 
Täällä on 28 raskausviikkoa täynnä :heart:
Tunnen selvästi milloin vauva kääntyy mahassa.Välillä on poikittain,niin että kylkikaari on ihan hellänä.Suurimman osan ajasta hän on pää alaspäin.Muutaman kerran olen saanut tuta et miltä se tuntuu ku virtsarakkoon lyödään nyrkillä ja pissat meinaa tulla housuun.

Eilen ostettiin vauvalle hoitopöytä.Sellainen ikean ihan pelkistetty malli.Mä en varmaan monestikkaan tuu vaippaa siinä vaihtamaan joten mies taitaa sitä enempi käyttää.
Vielä ois sängyn hiominen ja maalaaminen eessä.Tehdään miehen kans se yhessä =) Patja täytyis käydä ostamassa myös.Eilen meinasin vetää kilarit ku mies meinaa ettei vauvaa laiteta äitiyspakkaus laatikkoon ensi alkuun nukkumaan.Minä oon taas sitä mieltä et vauvalle tehdään ikioma pesäkolo sinne :heart: Tässä käy niin että mies joutuu antamaan periksi :D

Donnanen Ollaankohan me yhtä aikaa hyvinkäällä synnyttämässä :) Onko sulla aikasempaa kokemusta hyvinkäästä?

Santtu ja Sinnlos :hug: paljon! Toivotaan että kaikki on hyvin


Valkyria ja Masukki 28 poks
 
donnanen ihana kuulla hyviä mietteitä firkonin tuplista, olen meinaan meille tilaamassa ne pienen ikäeron takia.. :) ne kun on oikeata hintaluokkaa meille (lue;halvat), ja nyt vaan kun kela asiansa toimimaan pistän tilaukseen.. :)

santtu82 voi kun sua on peloteltu.. :hug: no siis mulla ollu lapset pieniä (2660g ja 2500g) ja ihan normaaleita silti.. :) mua peloteltu raskauksissa kauheasti, ja tutkittu ja hutkittu; mutta syytä pieneen kokoon ei vaan ole löytyny.. ainut järkevä selitys mikä on keksitty mun tapauksessa on se että minä vaan olen pieni nainen; eli lapsetkin on pieniä.. :heart: eli ettei samaa kyseessä teillä?? :) ja siis kolmatta odotan ja mietin vaan että taitanee taas painoralli alkaa ens viikon lääkärin jälkeen.. :( tosissaan viime raskauden lopun ravasin sairaalassa ultrissa ton painon takia parin viikon välein; toivon ettei nyt mene samalla tavalla.. :)

sinnlos mä epäilen että sulla on vaan tullu mittaamisessa heittoa, ja ettei mitään syytä huoleen ole.. kun kuitenkin vauvahan liikkuu koko-ajan ja siis ultran mittauksetkin perustuu tietokone arvioihin; eli siis jos vauva liikahtaa oikealla hetkellä kuvan otossa, kuvasta tulee epätarkka (ihan niin kun valokuvissakin), ja sillon tietokone tekee virhelaskelman.. mutta uusi ultrahan asian paljastaa.. :)

ja muille ihmettelijöille, jättäkää googlen kaivelu pois; kaikkea ei tarvitse tietää.. ottakaa iisisti, alkaa kuitenkin olla jo melkeinpä sata varmaa, että meistä jokainen nyytin syliin saa tässä keväällä.. :heart::heart:

omaan napaan; valkyrian kuvailema yöralli: jääkaappi-vessa-sänky-vessa- sänky; kuulostaa todella tutulta.. :( ja sitten vielä vaikka mä koko hemmetin yön juoksen vessan-sängyn-jääkaapin väliä, mä oon silti virkeä!! ihan pimeetä, vissiin hormonit vaikuttaa jo.. :) tää masumuru taas kääntyilee kauheesti ympäri-ympäri, ja tuntuu että lempiasento on poikittain (mikä ei ole kiva, kun painaa silloin älyttömästi virtsateitä; mikä taas meinaa että äiti ravaa vessassa entistä enemmän kun rakko ei tyhjene kunnolla).. ja siis noi hemmetin häpyliitoskivut on tosi syvältä, siis eilen tein siivousta ja meni kyllä ihan älyttömän pitkään kun täyty istua vähän väliä kun tukalaa teki.. :( ja tietty noissa hangissa kävely tuo oman lisänsä kipuihin, ja sitten vielä kun mä olen aloittanu pingviini-mallisen kävelyn; puoleta toiselle vaappumisen.. :)

joku mainitsi synnytyksen lähestymisen.. mä itse asiassa odottelen ihan mielenkiinnolla, ja avoimin mielin.. :) siis ja luomuna aion synnyttää, se on mun juttu.. :)

meidän kuopus täyttää tänään vuoden.. :heart:

en tiedä oliko muuta, paitsi; hyviä vointeja ja koitetaan vielä kestää hetki, kevät oottaa ja haikara myös kulman takana..
:heart:

 
Valkyria Just yks päivä mietin ihan samaa et mahdetaanko olla samaan aikaan Hyvinkäällä :)
Meiän esikoinen on syntyny siellä. Kaksoset ja kuopus taas Naikkarilla. Kaksoset sen takia kun rv 35 ei ollu täys ja kuopus sen takia kun tiedettiin downista ja hoitomahdollisuudet Naikkarilla hyvät. Hyvinkää on ehdottomasti mukavampi paikka. En olis Naikkarille halunnu sen ekan kokomuksen jälkeen, mutta vauvan parasta ajatellen sinne menin. Eikä ollut yhtään sen parempi kun ekallakaan kerralla.
Eli nyt elättelen toiveita et kaikki menee ok ja Hyvinkäälle vois mennä :)

Nyt pitää mennä lenkittään koiruuksia, et kerkee viel päikkäreillekin ;)

Donnanen rv 28+1
 
Tervehdys täältäkin suunnalta!!

Vauvan koko: Tää on oikeesti sellanen asia missä ei oikeen voi verrata itseään ja vauvaa kehenkään muuhun. Joillekkin oikeesti vaan tulee pienempiä lapsia ja joillekkin sitten taas isompia. Lapsen pienuudesta ei kannata liikaa stressata, jos kaikki muu kuitenkin viittaa siihen että vauvalla on kaikki on hyvin. Ja se on tosi että harvoin pieni ihminen mitään jättejä synnyttää...:D

Yöralli: On tuttua täälläkin. Mä tosin en syö yöaikaan, mutta juon. Eli makkari-wc-keittiö-makkari väli on tullut tutuksi täälläkin....;) Mulla on alkanu se vaihe kun on yöaikaan kuuma ( ja mulla ei muuten talvella ole normaalisti koskaan kuuma, paitti saunassa:D) ja näin ollen tulee jano, ja sit ku käyt pissalla ja taas juomassa niin kierre onki aikalailla valmis... Välillä aamut on tosi hankalia ku väsyttää ihan hirveesti, mut välillä taas tuntuu niinku olis elämänsä voimissa... :)

Omaa napaa: Joko teillä muilla supistelee? Mulla on välillä ihan mahotonta, maha menee kovaksi koko ajan ja ei tiiä että miten päin olisi. Mielessäni oonkin toivonut et kun etes tän kuun vielä pystysin olemaan töissä, niin oisin enemmän ku onnellinen. Esikoiselta olin sairaslomalla puolet odotusajasta, ja mulla tuli aika pitkäksi kun laskettuaikaki ylitty viel kahella viikolla. Tosin nyt ei ois sitä ongelmaa et tulis aika pitkäksi kun on toi neiti ja sit ku on omatalo niin puuhaahan kyl riittäis. :) Mä en kykene lumitöitäkään tekemään kun heti se supistelu alkaa. Onneklsi työ on sen verran helppoa fyysisesti että oon viel kyenny töissä olemaan. Tosin tänäänki ku oon reilut 12 tuntia töissä, tiiän et jalat on ihan tohjona seisomisesta ja suppailut alkaa ku kotia pääsee illalla. Mulla on kuun lopussa lääkäri ja siellä sit kuulee onko paikat auennu, toivon että ei... Toki jos tämä olo käy oikeesti tukalaksi, mä hakeudun tarkastettavaksi jo ennen loppukuuta...

Mukavaa talvista päivää mammat!!!

liinukka83 ja Onni 26+0 POKS POKS
 
Donnanen mä menen naikkarille jälleen kerran. Hyvinkäällä kävin ultrat ja kättärillä oisin saanu haluumani sterilisaation mut valitsen silti tutun ja turvallisen. Joskus olen miettiny et mitä tapahtuu et jonkun mielestä joku paikka on ihan kauhee tms? Mitä sulle kävi siellä? Tietty myös jokainen kokee samanki asian eri tavoin tai muuta. Mulle tärkeintä on saada vauva ulos ja muu ei niin kiinnosta. Ekalla kerralla kyl kävi niin etten syöny ku ekana päivänä kun en tienny et ne tuo vaan pari kertaa ruuan ja sit joutuu mennä ruokalaan. Olin niin kipee jä väsyny 21h kestäneen synnytyksen jälkeen etten oikeen tajunnu edes mitään. Mut eipä sitä sillon niin ajatellu... Paitsi oli kyl helvetinmoinen nälkä.

NeliApina ja palli-petteri 24+4
 
Terveisiä neuvolasta! Painoa tullut nyt alusta asti 11,3 kg :whistle: , samaa tahtia tulee painoa kun edellisessäkin raskaudessa. Turvotukset yhdellä plussalla, verenpaine ok, hemppa ei ollut kolmessa viikossa noussut yhtään, vaan edelleen 112 joten jatketaan edelleen linjalla 2 tbl/pv. Pissassa proteiinit plussalla, joten torstai-aamuna pitäisi näyte viedä. Johtuu varmaankin siitä, etten ole juonut tarpeeksi, joten vettä vaan reilusta, niin eiköhän se tästä. sf-mitta oli 25 ja kaveri on sitten poikkitilassa ihan ylhäällä : / Mie arvelinkin että on niin päin, kun ahdistaa välillä niin pirusti. Likka oli samalla lailla, kunnes rv 36 ymmärsi viimein kääntyä.

Santtu Jos teillä on vaan pieni vauva. Mulla ja siskollani on pituuseroa reilu 20 cm ja painoeroa normaalitilassa 30 kg (sisareni on pieni ja hento). Hänellä on suurin lapsista painanut muistaakseni 2900g ja pienin 2400g. Mulla heti ensimmäinen 4160g... Mutta hyvä kun tutkivat, aina vaan ei asioille löydy yksiselitteistä syytä, vaikka mikään eivialla olisikaan.

NeliApina Aika erikoista, ettei tiedotettu... Koksissa kyllä sanottiin, että ruoka pitää hakea itse huoneeseen tai sitten syödä ruokalassa. Ekana päivänä kävivät multa kysymässä,että jaksanko hakea itse vai tuovatko he. Muuten kyllä ainakin KOKSISSA saa olla melko oma-aloitteinan kaiken suhteen. Hakea itse puhtaat pyyhkeet, yöpaidat, vaipat jne. Huolehtia itse jos vauvalle laitetaan BCG, otattaa kanyyli pois jne, mutta toisaalta hyvä vaan. Äkkiä ylös ja touhuihin, niin sitä kuntoutuukin nopeammin :) Mutta ujommalle/aremmalle ihmiselle voi olla karu paikka kun joutuu vähän väliä olla jotain hakemassa tai kysymässä.

liinukka Supistelee täälläkin, mutta en osaa olla vielä huolissani niistä kun ei kiroiluta yhtään, maha vaan kovettuu ja tuntuu että vanne puristaa hetken ympärillä kunnes helpottaa. Mulla oli sama juttu esikoisen odotusaikana kun sulla. Jäin sairaslomalle rv 25 ja pari viikkoa meni yli. Nyt olin rv 26 asti töissä, nyt vuosilomalla ja sit alkaakin heti perään äippäloma. Kannatti hamstrata lomia :D
 
Santtu minäkin jouduin esikoisesta ravaamaan äippäpolilla vauvan pienen koon takia. Meni sitten kuitenkin lopulta 11pv yliaikaiseksi ja painoi syntyessään 3530g eli ihan hyvän kokoinen oli. Joten kuten monet muutkin on jo sanonut niin voihan olla tulossa vaan pikkuinen vauva ja kaikki on ihan kunnossa. Mutta hyvä kuitenkin, että asiaa seurataan.

Scala kiva vaan kun kommentoit, vaikka itselläkin on nyt tulossa neljäs lapsi, on tosi mukavaa saada kuulla kokeneemman mielipiteitä. :)

Itsellä olisi torstaina neuvola ja sitten ensi maanantaina ultra. Vointi mulla on ollut kyllä oikein hyvä, on tällä kertaa tämä raskaus kyllä sieltä helpoimmasta päästä (ainakin tähän asti) Tekisi niin mieli ultrassa kysyä, että onko tämä vauva nyt edelleen tyttö, mutta tiedän, ettei siihen kuitenkaan kommentoida mitään. 4D:ssä Bruno Cacciatore mulle kyllä kolmeen kertaan sanoi, että 100% tyttö (en meinannut uskoo :D ), että tuskimpa niin sanoisi, jos ei asiasta varma olisi... no, eipä siihen enää mahdottomasti aikaa ole, kun sen sitten ihan oikeasti näkee. Tyttöjen vaatteita olen kyllä vähän ruvennut hommailemaan, mutta onhan tuolla kaapissa nuo poikienkin vaatteet vielä tallessa, jos synnärillä ylläri sattuisi tulemaan :)

Adrianna ja kirpputyttö 27+3 :heart:
 
santtu Tsemppiä sulle! Olisin varmaan ihan hermokimppu, jos mua tolleen peloteltais koko ajan.

25+3 menossa ja eilen tuli kyllä harjotussupistuksia (tai ainakin luulen niin, koska vatsa meni ihan kivikovaksi). Eilen oli muutenkin jotenkin todella turvonnut ja raskas olo. Lisäksi yöllä pari kertaa tuntui kuin joku olisi sukkapuikolla pistänyt alavatsaan (sivulle). Jäin töistäkin kotiin, koska ajattelin, että lepäämällä helpottaa. Nyt on kuitenkin tullut taas muutaman kerran noita "sukkapuikonpistoja", vaikka olen maannut koko päivän. Kivut on nopeita eikä satu ihan hirveesti. Alkoi kuitenkin hieman pelottamaan, sillä tortaina pitäis lentää Suomeen lopullisesti ja lentomatka viimeksikään ei ollut kiva.

Tunnistaako joku näitä kipuja ja tietääkö, mitä ne ovat? Minulla on tulossa ekat lapset, joten ei ole kokemusta kauheesti.
 
Donnanen Mua neuvolath "pelotteli" etten vois mennä hyvinkäälle välttämättä synnytä.Kävin Ämmälän ultrauksessa joka tokas et minun tapauksessa pystyn sinne menemään,onneksi.
Ois kyl hienoa olla siellä yhtä aikaa =) Onko sulla sit mikä syynä ettet vois hyvinkäälle välttämättä tulla?

liinukka83 Mulla on kans öisin kuuma.Potkin peittoa pois ja myllään sängyssä ympäriinsä ku on niin tukala olla.Mies räpättää välillä et ku en voi olla yhtään paikoillaan.Pukin kyllä miestäki kauemmas ku sekin lämmittää ihan liikaa välillä.
 
NeliApina No lähinnä se kätilöiden käytös joita mulle siellä sattui kummallakin kerralla ja vielä eri kätilöt. Sekä tällä vikalla visiitillä suhtautuminen kehitysvammaiseen lapseen, nimenomaan mun omalla kätilöllä. Siitä vaan jäi niin paska maku...

Valkyria Ei nyt oo tiedossa miksen voisi Hyvinkäällä synnyttää, ellei sitten vauva päätä syntyä ennen sitä rv 35. :)
 
Jotai harjotussupistuksia on mullaki ollu. Kai. :D Hetken puristava tunne varsinki alamahalla ja tuntuu kovalta.

Yöralleja ei oo onneksi vielä pitäny rueta harrastamaan. Usein menee yöt ihan putkeen, joskus sit pitää nousta kerran tai kaks vessaan ja tilkan juon vettä samalla.

Mahan painon alkaa jo huomata selällään maatessa, ja kyljeltä toiselle kääntyminenkään ei oo enää niin kevyttä hommaa. Hyviä nukkuma-asentoja saa toisinaan hakea. Oikea kylki tuntuu parhaalta, ainaki viime yönä.

Sokerirasituksessa kävin tänään, ja arvot OK! Jippijaijee! :D Paasto 5,2, 1h arvo 6,jotain ja 2h arvo 8,1 tai 8,2. Sitä vaan ihmettelen että miten 1h arvo voi olla matalampi ku 2h arvo. :confused:
Huonoin olo tuli n. 1,5h sen litkun juomisesta, et oletettavasti silloin oli korkeimmillaan.
On se kyllä kirjaimellisesti rasitustesti. Ällö olo tuli lähes heti, eikä oikee tienny miten päin ois ollu, teki mieli lähteä ulos kävelylle. Välillä vähän parempi ja sit tosiaan ihan oikeesti huono olo 1,5h tienoilla, sen jälkeen parani olo.
 
Heippa erittäin pitkästa aikaa!

Onpas aika mennyt ja ollaan jo päästy lähettelemään Kelankin papereita!

Itselläni joulukuu meni reissussa Aasian suunnalla. Maha-asukin kanssa meni muuten hyvin, mutta lentojen nousuissa alkoi aina melkoinen jumppatuokio. Tietenkin nyt raskaana tahti oli aikaisempaa hitaampi, mutta sinällään raskaana matkustamisessa ei ollut minusta mitään ongelmaa. Tosin en nyt näillä viikoilla kyllä välttämättä enää lähtisi, sen verran maha painoi jo pitkillä lennoilla.

Joillakin on ollut jo supistuksia, minulla myös. Matkalla oli pari kertaa ja nyt vuoden vaihteessa alkoi selväsi tulla useammin, monta kertaa päivässä. Aivan yht´äkkiä alavatsa menee kovaksi ja kivistää. Tilanne parani liikuntaa vähentämällä ja muutenkin olen ottanut nyt rauhallisemmin. Tänään oli neuvolalääkäri ja paikat on ok, joten huolta ei onneksi ole. Lääkäri käski vaan kuunnella omaa kehoa ja ottaa rauhallisemmin, jos supistaa.

Painon noususta sen verta, että sitä on tullut jo kiitettävän paljon, 15kg! Suvun naisilla kaikilla on tullut paljon kiloja ja ovatkin lohduttaneet mua=) Onneksi en kuitenkaan joudu alhaisen lähtöpainon takia sokerirasitukseen. Tänään myös hemppari yllätti mut, on jopa noussut lähtötasostaan vaikka en ole rautaa edes syönyt=)

Mukava lukea, et joitakin muita vaivaa myös kuumuus. Meillä mies vääntää pattereita isommalle, kun palelee ja minä sitten käännän pienemmälle kun hikeä puskee=)

Nauttikaamme tästä vuodesta:heart:

Nippiäinen rv26+2
 
Tänään tilattu turvakaukalo, nettiin oli turvauduttava koska minnekkään kauas en jaksa lähteä niitä katselemaan ja porissa on(tietääkseni) yksi paikka mistä niitä vois ostaa ja siellä ei ole mieleisiä.

Työkaveri soitti tänään ja kyseli kuulumisia ja oloja et luulenko että pääsen töihin,ens keskiviikkona.
Täällä on nyt ongelmana sijaisten puute, nykyisitä sijaista oli kosittu jo jonnekkin muualle ja meinasivat töissä että on senverran hyvä sijainen ettei siitä haluttais luopua ja kun selvensin tuntuojani niin sanoivat jo että ei he välttämättä halua mua enää edes töihin =)

Onhan se totta että jos meen töihin ja en pystykkään siellä olemaan niin töissä ovat ihan pissassa kun mistään ei ketään saa sijalle, sanoivatkin että puhu itsellesi sairaslomaa, ihmettelin että miten se onnistuu niin vastaus oli että sanot vaan edelleen supistusten olevan sitä luokka ettet pysty töihin palaamaan.
Sanoivat myös melekin heti että olen tervetullut katsomaan lapsia ja vaihtamaan kuulumisia ja muutenkin istumaan kahville ettei päivät käy liian pitkiksi kotona istuessa.
Itseäkin pelottaa hirveästi että jos takas menis että alkaako ne supparit taas ja aukeeko kohdunsuu, tottahan se on etten mä mitään siellä pystyis tekemään joten paree ois jos sieltä pois pysyis.
Ihania työkavereita :heart:

Tosissaan kun joku puhui suppareista niin minä jäin niiden takia joulukuun lopussa saikulle ja sillä tiellä olen edelleen, kohdunsuu oli auennut funduksesta eli kohdun puolelta mutta levolla se meni kiinni.

Maha kasvaa ja täälläkin on alkanut tulla sitä tärinää pojalla, hikkaako se oli?

Vielä jos jaksais jotain pientä tehdä niin vois mennä nukkumaan, yöt on hikisiä ja märkiä, käyn ihan kierroksilla yöt, pissaan ja hikoilen :)
 

Yhteistyössä