*** huhtikuun helmet 2012 '' lokakuussa'' ***

mymosa
Täällä on kauhean paniikin jälkeen pistetty 2kertaa jo.. ennen aamupalaa oli 6,3 ja jälkeen 5,7 eli vissiin söin liian vähän.. mutta kun ei maistunut enempää.

Kyllä se eka pisto vaatikin sellasen 10min juupas-eipäs-leikin ja hengitysharjoituksia. Lisäksi tuo kynän jäykkyys pelottaa, koetan naksauttaa mahdollisemman varovasti.
Mutta ehkäpä se tuossa parin viikon kuluttua alkaa jo sujua.

Huoh.. kaikkeen sitä pieni ihminen joutuukin.
 
Heippa!

Oi kun on cealilla jo hieno masu :)

Mulla on edellisestä raskaudesta jo 9v joten kaikki tuntuu taas uudelta.. edellisestä raskaudesta en muista kuin hirvittävän pahan olon..

Tänään tuntui monta liikettä jo masun suunnalta heti aamusta. Liikkeet olleet vielä tosi hentoja ja ei välttämättä päivittäin tunnu edes. Eiköhän ne siitä vahvistu :heart:

Ultraa odotan kovasti... ja haluan tietää kumpi siellä on jos vaan näkyy :)

Annelin ja pikkuinen 17+6
 
Tosiaan upea maha Cealilla! Ite olin eilen pitkästä aikaa tanssitunnilla ja peilistä näkyi vain tynnyri eikä mitään vauvamasua. TODELLA masentavaa. Normaalisti mulla on vyötärö... Tai siis oli. Mä en näyttänyt yhtään raskaalta, et ne muut on vaan kattonu, et törkee maha tolla.

Mymosa ootko käyttänyt geeliä sen dopplerin kanssa? Kun mä yleensä käytän, mut eilen laiskuuttani kokeilin tavallisella kosteusvoiteella enkä löytänyt sydänääniä ennen kuin hain geelin. Et ehkä siks et oo aiemmin löytänyt. Mulla myös kaveri katoilee eli häipyy ajoittain kuulumattomiin.

Kiitokset Pomppulille hyvästä imetyspuheenvuorosta. Koetetaan ymmärtää toinen toisiamme ja sitä faktaa, että toiset imettää pitkään ja toiset lyhyen aikaa ja kukin eri syistä. Kukaan meistä ei kuitenkaan ole huono äiti!

Nyt kun on puhuttu tuosta vuokrasängystä (vauvan ensisänky) niin kertokaa, mitä etua siitä on? Tai onks pinnasänky ensisänkynä jotenki hankala tai epäkäytännöllinen? Koska minusta vuokrasänky on mainio idea, mutta kokemuksia ja perusteluita ehkä kaipaan. Tarkotan nyt vaavi.fi -palvelua. No, pinnasängyssä ei oo pyöriä alla, että se nyt ainakin on selvä etu tuossa ensisängyssä...

Samirja 17+0
 
mymosa
Juu tottakai on geeli käytössä :) mut luulenpa, että tuo muu kohina mikä tuolla laitteella kuuluu hämää ihan kauheesti ja sitä neuvolan sauvaa on helpompi käännellä ja väännellä kuin tota mötikkää :D

Jospa ne sieltä alkais tuollakin kuulumaan. Aika työn teki neuvolassakin ja kuunteli alkuun ihan liian alhaalta.
 
Lääkäri-neuvola kuulumisia:
Kaikki oli ok. Paitsi lääkärinä joku nuori tyttö eikä osannut kuunnella sydänääniä...Menin kotiin ja kuuntelin itse,löytyi heti kun laittoi jalat suoraan :) Ihme ku terkka löysi ne heti 3vko aiemmin. Tämä käski laittaa jalat koukkuun ja kuunteli vaan tuosta ylhäältä. Noh hyvä kun itse löysin. RR 110/61 eli matala edelleen,pissa puhdas,kohdunkaula oli 2,5cm,kiinteä ja kiinni. Painoa oli tullut +330g/vko. Ja mainitaan vielä se että oli kyllä todella kovakourainen se lääkäri,mulla ei yleensä sisätutkimukset satu yhtään ja nyt oli ihan tuskaisen kipeä,huomas todellakin kokemattomuuden : / Kovasti odotan jo ultraa joka on 7.11 :) Selkä edelleen kipeä. Tervetuloa uudet!


Bluebaby ja vauveli rv 13+3
 
Viimeksi muokattu:
Pomppuli, ihan samaa mieltä olen, että hirveästi kasataan odottajan päälle paineita. Itsellä ei onneksi tähän mennessä ole sokerien kanssa ollut ongelmia (koputetaan puuta), mutta viime raskaudessa olin verenpaineiden vuoksi neuvolan tarkkailussa viimeisen kuukauden aikana. Näin jälkeen päin ajateltuna osa lievästä rajojen ylityksistä johtui valtaosin varmasti siitä, että stressi nousi sitä mukaa mitä useammin sai neuvolassa ravata paineita mittauttamassa. Kotona paineet oli koko ajan ok, mutta aina kun piti neuvolaan lähteä tarkistuskäynnille, niin jo valmiiksi rupesi jännittämään, että mitkähän paineet nyt pamahtaa. Viimeisellä neuvolakäynnillä, kun hoitaja taas päivitteli paineita, niin meinasin jo hermostua, että jumankauta kai sitä nyt vähemmästäkin rupeaa jännittämään, kun joka toinen päivä saa täällä ravata. Ja hetkeä aikaisemmin olin vielä neuvolan vessassa tajunnut, että limatulppa irronnut eli lähtö synnytykseen lähellä. Sairaalaan kun pääsin synnyttämään ja hoitaja katseli neuvolakorttia, niin totesi vaan, että "eihän nämä sun verenpaineet ole edes mitään korkeita ollut, turhaan neuvolassa hössöttivät". Eli vaikka noilla kontrolleilla ja mittauksilla olisikin ihan hyvät tarkoitusperät, niin silti tuntuu, että aina ei oikein osata loppuun asti miettiä, mikä on loppujen lopuksi järkevää ja mikä aiheuttaa vaan turhaa stressiä odottajalle.

Cealia, komea massu jo sulla :flower:

Vuokrasängystä ollut puhetta... Itsellä ei ole ollut käytössä, mutta tutulla oli ja tykkäsi kovasti. Heillä ei ollut äitiyspakkauksen laatikkoa tuolloin enää tallessa (toinen lapsi kyseessä) ja sen vuoksi vuokrasivat ensisängyn (saman tyylinen kuin mitä sairaaloissa käytössä). Posti toi sängyn perille ja haki samalla tavalla pois 3 kk kuukauden jälkeen. Oli kuulemma helppo kärrätä sänkyä huoneesta toiseen ja meni pieneen tilaan. Itse tykkäsin käyttää tytöllä ekan 3-4 kk äitiypakkauksen laatikkoa, kun tavallinen pinnasänky tuntui niin jättimäisen isolta ja tyttö tykkäsi siinä selkeästi nukkua. Hommasin vielä sellaiset jalakset laatikkoon, jolla sai muutettua laatikon kehdoksi. Tykkäsin myös siitä, että äitiyspakkauksen laatikkoa sai tarvittaessa siirrellä huoneesta toiseen. Tyttö nukkui yöt laatikossa yläkerrassa meidän sängyn vieressä, mutta päivisin kannoin laatikon alakertaan olohuoneeseen, jossa nukkui sitten päiväunet ensimmäisten viikkojen aikana ennen kuin sai laittettua ulos vaunuihin nukkumaan.

Eilen kun dopplerilla kuuntelin sydänääniä, niin tuli ensimmäistä kertaa kunnon monotusta anturia vasten ja muutoinkin tunti/kuuli pikkuisen liikehdinnän :heart: Olen muuten huomannut saman, että geelillä kuuluu parhaiten. Välillä kokeilut ilman geeliä ja äänet kuuluneet paljon vaimeampina. Kerran erehdyin kokeilemaan perusrasvaa ja sillä en saanut muuta kuin hirveää rohinaa aikaiseksi.

Tervetuloa uusille! Mukavaa, että saadaan lisää väkeä joukkoomme :)
 
Viimeksi muokattu:
Aijaa.com - 8946453.jpg
kyllä se masu on pyöristynyt, ennen oli ihan littana ja vähän kuopalla. Miehet töissä ihmettelee, että mistä ne mun vauvat oikein tulee, kun ei semmonen mun mahaan ainakaan mahdu :D tänään siis tasan rv17+0.

Toisaalta, esikoisestakin tuli maha esiin vasta ihan loppuraskaudessa... ehkä niin käy nytkin.
 
mymosa sulla toi paasto on koholla, sun kandee illalla kokeilla syyä myöhään vielä vaikka pieni leipä (ruis) tms, tai jos taas myöhään syöt nii jätä pois.. Mut toi jälkeen paasto on hyvä, koska sen pitää olla alle 7.8 sen tunnin jälkee.

poksun!!

rv 17+0:heart:
 
mymosa
Tää ryhävalas katsoo ihan kateellisena toisten kuvia, kun kenelläkään tällasta läskivuorta ja vauvamasu alkaa näkyä.. Täällä se vaan työntää tuota läskiä eestä pois ja näkyy kunnolla sitten joskus :LOL:
 
sydänäänet pitäs kuulua millä rasvalla vaan, kunhan se on vesipohjainen, mulla itellä apteekista ostettua apo base normirasvaa (vesipohjanen) se on helppo kun sen voi sit hieroo masuun ku on kuunnellu, geeli piti aina pyyhkiä pois :)
 
mymosa
Vauvahaaveita, okei. Eli jos söin eilen 9 aikoihin illalla viimesen kerran, niin kannattaako nyt kokeilla, et söisin vielä jotain vähän myöhemmin ja jos paasto nousee niin sitten unohtaa asia.

Kohta ruuan vuoro, katsotaan mitä arvoja antaa.
 
mymosa Joo, kokeile joku pieni leipä vaikka syyä viel just ennenku meet nukkuun, ja jos ne nousee nii sit koita aikaistaa iltapalaa, etkä sit myöhemmin syö. Mulla oli itellä viime raskaudessa kans noissa aamupaastoissa ylityksiä, ja paasto mulla pomppaski raskituksessa.
Kokeilemalla se selviää mikä sun rytmis on, ja mitä kärsii syyä ja juua. Mulla esim. maito nosti sokereita tosi paljon, et sen juomista piti sit hillitä...
 
ja samoten muilla ruoilla, jos oot esim tottunu syömää leipää ruuan kans, ja näyttää et ne ylittyy ruoan jälkee nii jätä leipä pois ja kato miten se vaikuttaa. Ja jos otat esim 3 perunaa ja arvot ylittyy nii ota seuraavalla kerralla vaan 2 :) Tommosta se mullaki oli alussa, et piti kokeilla, kokeilla ja viel kerran kokeilla :)
 
Vauvahaaveita; voi tosiaan olla, että rasva jolla kokeilin ei ollut vesiliukoinen. En muista merkkiä, mutta oli joku kaupan halppisrasva. Ihmettelin, kun mitään ääniä en saa kuuluviin muuta kuin karmeaa rohinaa. Vähän ajan päästä tajusin, että sama karmea rohina kuuluu dopplerista, vaikka se ei edes ollut mahan päällä :LOL: Eli itse rasvassa oli jotain joka aiheutti häiriötä laitteeseen. Heti kun rasvat pyyhki pois, niin rohina loppui ja äänetkin kuului paremmin :)
 
mymosa
Ennen lounasta arvo oli 4.2 :) mutta mietin, otanko tän toisen jälkeen arvon nyt lounaan jälkeen vai vasta myöhemmin päivällisen jälkeen.
Aamupalalta otin jo tänään jälkeen arvon, noita jälkeen mittauksia kannattaa vaan vaihdella kuulema.

Toki ymmärsin terkkarin puheista, että ei tarviis ottaa kuin yksi jälkeen arvo, mutta sitten ei tulis kuin 5 arvoa päiväänsä, joten kai se nyt on otettava kahden jälkeen.
 
Muutaman tunnin päästä neuvolalääkäriin.... Tuhrua ei ole ollut sitten sunnuntain, ja silloinkin vain aamulla. Kai voi hengähtää? Koiran kanssa on tullut käytyä lenkillä, mutta kyllä se on ollut sellaista löntystelyä, että on koissu ollut ihmeissään.. :whistle: Varman päälle kaikki.

Onttia pitäis tehdä, alkaa aika käydä vähiin, kun työ pitäis olla valmis n. 3 viikon päästä. Läppäri meni rikki ja oltiin ilman nettiä ja konetta muutama päivä. Sain siis hermoilla "syystä" viime viikolla (ma-to). Kone saatiin ja oonko tehnyt paljon työtäni :headwall:???

Mehän kerrottiin raskaudesta lähipiirille (tulevat tädit ja sedät + isovanhemmat) viikolla 8-9. Lisäksi piti kaveripariskunnalle kertoa, kun lähdettiin reissuun 2 viikoksi. Muuten ollaan oltu hyshys, ne jotka ymmärtää, niin ymmärtää, moni varmaan kattoo vielä täs vaihees et toi on muuten vaa lihonut.. :LOL: Ja tuolla neuvolas saattaa törmätä tänään juoruilijaan.. tiedä tuota.

Katrin & Venkula 13+3
 
Imetyksestä sen verran, että itsellä ei ole odotukset sen suhteen kovin korkealla kun äidin äidillä ei ole jostain syystä tullut yhtään maitoa, minun äidillä ei myöskään, siskollani tuli sen verran että sai osittain imetettyä noin 4 kk asti ja sitte loppui.. Joten voi olla hyvinki mahollista ettei sitä maitoa tääläkään hirveitä määriä tule, mutta aion kovasti yrittää! Vaikka terve minustaki on tullu pelkällä korvikkeella :)

Dopplerilla kuunneltu tänään pitkästä aikaa (pariin päivään :D ) ja sieltä kuulu hevosen laukkaa ;) ai niin olen unohtanu mainita tyttöolon! Ollut heti alusta asti, tosin joko johtuen siitä että tytölle on nimi ollut jo pari vuotta tiedossa ja haluan sen niin palavasti käyttöön ;) tai muka oikeesti on vaan tyttöolo..
Ihana masu Ceali! Oon niin kade.. Oma näyttää kun olisin syönyt vähän liikaa.

Liikkeitä en tunnista tuntevani, enkä malta odottaa että tunnen :heart:
Nyt pakko vetäytyä sängyn pohjalle, kauhee olo ja oksennus lentää. Mikä lie vatsatauti.

rv 15+3
 
mymosa
Voisin tänään ottaakin nyt ja sitten viikonloppuna (en tiiä mittaanko la vai su) niin ottaa molempien lounaan ja päivällisen jälkeen.

Kerrankin kun ois jaksaminen sen verran ok, että vois lasten kanssa ulos niin siellä sataa vettä!! :(
 
Vauvansängystä: Meillä tuo tyttö nukkui alusta alkaen pinnasängyssä. Topattiin vaan peitolla sängyn reunoja, jotta sänky ei tunnostanut niin valtavan suurelta pienoiselle.

Voin vain kuvitella omalle kohdalleni tuon Mymosan juupas-eipäs-leikin.. Eli täällä tulisi kyllä olemaan samanlaista jos joutuisin ottamaan itseltäni sokereita. Eli ei muuta kuin tsemppiä harjoituksiin =)

Täälläkin tämä masu tunnostaa jo ihan jättimäiseltä verrattuna mitä oli esikoisen aikaan :O Esikoista odottaessa masu oli varmaan samankokoinen joskus viikoilla 25? Silloinkin masu meni loppuvaiheen ajan ihan yläkäyrillä..eli olin aika iso! Pelottaa jo nyt, että minkä kokoinen ryhävalas sitä sitten lopussa taas on..

Rv 15+6 (huomenna poksuu, JEE!)
 
mymosa
Nyt olikin sit jälkeen arvo jo 7,9 eli huomas hiilaripitoisesta ruuasta heti (lohkoperunoita ja makkaraa). No onneks enää kaksi arvoa tälle päivälle, sitten saa sormet huilata :)

Kyllä se on huomattu, että keittoja tekee mieli tässäkin raskaudessa. Kalakeittoo ja jauhelihakeittoo menis vaikka kuinka, sekä ruisleipää ja salaatteja. Nam. Äsken syötiin, taas on nälkä.
 
Lueskelin tätä ketjua jonnekin asti ja nimistä olitte puhuneet jossakin välissä.. Meillä on nimet päätetty tuli sitten tyttö taikka poika. Molemmat saavat 2 nimeä. katselin että tytön nimeä on yhteensä väestörekkarissa alle 237 tiedossa ja pojan alle 1056. Ja me kyllä halutaan tietää sukupuoli.. Onneksi ei tiedä vielä.. ties mitä ostoksia jo tekis!! :D
Noihin brion sing rattaisiin oon ihastunut, pitäisi mennä vaan livenä kattelemaan. Meillä tuleva famu haluaa ostaa rattaat :)
ja mä toden teolla ihastuin siihen riippukeinuun mistä tuolla puhuttiin alkusivuilla! tahdon semmoisen!! :)
 
Täällä selvitty sokerimittauksista, seuraava sitten vasta viikolla 26. Eli tädin mielestä arvot oli kunnossa, eikä tarvi mittauksia jatkaa, huh:) Iloisena laitoin joulutortut uuniin, tätä juhlitaan, milläs muulla kun ruoalla. Nooh, kyllä mä meinaan jatkaa fiksua ruokavalioita, mutta satunnaiset herkuttelut ei nyt ahista. Ja mulla on siskon mittari kotona, niin ihan mielenkiinnolla otan arvoja sillon tällön. Piti muuten vielä noista arvoista kirjoittaa, että paljon vaihteli mulla myös jos samalla istumalla otti useamman arvon, pahimmillaan ero 0,5, eli tossa skaalassa musta aika paljon. Sama kun testasin näitä mittareita, omaa ja neuvolan, niin aina oli eroja ja molempiin suuntiin, eli ei aina toinen mittari näyttänyt pienempää jne. Eli koko sokerimittaus hiaman epäluotettava, toki suunnan saa hyvin selville, mutta joos tuojotetaan ihan 0,1 eroja, niin sit menee pyllylleen.

Katrinilla jännät paikat, vaikka varmasti kaikki on hyvin ja sydän jyskyttää massussa:heart:

Ja ihania massuja, pitäs omastakin pötsistä ottaa joku kuva.

Hain tänään jo joulukorttiainekset, pian pääsee askarteleen. Kokoonnutaan kavereiden kanssa vähän fiilisteleen alkavaa jouluhumua. Eka pitäs kyllä pitää esikoiselle luvatut halloweenpirskeet, käytiin myös niihin ostamassa hämähäkit yms. valmiiksi.

Nyt torttua naamariin.

Pomppuli ja muru 15+5
 

Yhteistyössä