*** huhtikuun helmet 2012 '' lokakuussa'' ***

Kannattaa kattoo myös et mitä juo kun sokereita mittailee. Mä oon jo muutaman vuojen juonut kaikki limut ja mehut laittina vaikka niiden makeutus aineiden vaarallisuudesta puhutaankin. Maito ja maustetut jogurtitkin sisältää yllättävän paljon hiilareita, maito varsinkin jos on tottunut juomaan ruualla lasi tolkulla.
Mun kaverin tyttöllä on ykköstyypi diabetes niin se sano et myös rasva vaikuttaa heillä sokereihin, jos illalla grillaa makkaraa niin yöllä on korkeella.
Mää suosin itte salaattia illalla. Joskus saatan kiskasta melkein kokonaisen kurkun.
Mulle annettiin kirjanen missä oli et paljonko mikäkin ruoka -aine sisältää hiilaria ja ohjeet et sillä ja sillä ruokailulla pitäs syyä niin ja niin paljon hiilareita. Siitä on helppo luntata, mut oon mää jo 12 vuotta niitä hiilareita kytännyt kun kun tosiaan kaverin tyttö sairastu niin opeteltiin yhdessä niitä hiilarijuttuja niin jäi päälle se hiilarien tuijottelu.

Mymosa millanen sul on se millä nippaset sen verikokeen. Kerta käyttönen vai tollanen mihin vaihetaan se piikki?

Mul on tällänen: Accu-Chek Multiclix
 
Viimeksi muokattu:
mymosa
Mä juon ihan vettä tai tosi laimeaa mehua, koska vesi saattaa oksettaa. Nyt ostin ihan vissyä. Limppareita join ennen, raskausaikana meni vain omenalimppari alas, josta ei oo light versioo.
Ennen raskautta karppasin, mutta nyt meni sekin uusiksi, kun leipää on pakko saada.

Maitoo käytän lähinnä vain kaakaossa ja muroissa, kevytmaitoa. Siitä en luovu mihinkään rasvattomaan yäk.

Mulla on sellanen kynä mihin vaihetaan se piikki aina päivittäin :)
Kohtahan tuo ois taas kaivettava esiin.
 
Heippodei :)

Vieläkö pääsee mukaan yksi huhtikuinen? Taustalla olen seuraillut juttujanne ja nyt rohkaistuin itse mukaan..

Olen 30-v toisen lapsen odottaja, ensimmäinen syntyi 07/10 poika.
Nyt olis ultran mukaan laskettu aika 15.4 ja sairaalana TYKS.
Ensimmäinen menikin melko vähäisin raskausoirein toisin nyt, melkoista pahoinvointia on ollut. Nyt tosin alkaa helpottaa.
Mulla oli myös ensimmäisestä RD, sain pidettyä sen hyvin kurissa syömällä oikein. Nyt olinkin lähes varma että saan saman diagnoosin mutta ei!! Ai van huippua kun rasituksen arvot olikin hyvät. Ei osaa edes asiaan suhtautua vielä.. Miettii jokaista ruokapalasta että voiko syödä :)))

Kerron myöhemmin lisää vielä kun yritän päästä mukaan juttuihin.

Minuakin kiinnostais se fb ryhmä jos sinne viellä pääsee mukaan?


Minski 15+3 & pirpana ( meniköhän viikot oikein?! ).
 
Neuvolassa käyty :) Kaikki ok, :heart:- äänet kuului myös hienosti, tosin pienen etsinnän jälkeen, istukka on tuossa edessä (kuten arvelinkn, liikkeet nimittäin tuntuu vaitonaisilta ja "tuolla takaa" usein) Sydänäänet oli sekä laukkaa, että junan ääntä :D syke 140 :heart: Seuraava neuvola 23.11 eli tasan 4 viikkoa.. Ja joo unohdin kysyä sokerirasituksesta, mietin vielä mitä oli kysymyksiä, mutta se unohtui :whistle: No kai ne olis sanonu jos sitä pitäis alkaa varaamaan :confused: On kyllä niin huojentunut olo taas hetkeks :) Ai niin ja mikä tärkeintä (melkein) painoa tullut 400g 7 viikon aikana eli jotain 65g/ viikko :)

pomppuli, hyvältä tuo ainakin näyttää :) Mut aijai ku on kallis mun budjetille..

minski tervetuloa vaan joukkoon :)
 
Viimeksi muokattu:
talvitakki pitäisi tosiaan minunkin hommata..Kaapista löytyy vaan vartalonmyötäinen xs koon takki niin voipi pian tehdä tiukkaa pukea sitä:LOL: Jospa jossain olisi suht halpa setti missä tulisi toppahousut ja takki.
neuvola on huomenna, josko saisi nyt kuulumaan sydänäänet:) Tosin kotona tänään kuultu mut ihmeen alhaalta vielä kuuluu ja lähtee aina karkuun kun yritän laskea|O
Onko tuo sokerirasituksen tekeminen nykyään yleistä vai tehdäänkö vain joillekin?
Ja niin vielä piti kysyä, oletteko ostelleet mammavaatteita vai muuten vaan isompia?Mulla on edellisestä odotuksesta muutamat siistimmät housut jos tulee juhlia..en ihan verkkareissa kehtaa mennä:p
 
Neuvolassa käyty ja sokeriarvoja saan ruveta tarkkailemaan.. Oli rasituskokeen tulokset hieman koholla: 5,1/11,2/7,7. Osasin kyllä varautua, kun on ollut aikoinaan arvot koholla, mutta laski painon pudottua. Toinen siskoista on kans joutunut mittailemaan, ja löytyy taustalta äitee, jolla on todettu 2-tyypin diabetes. Herkuttelua siis saa vähentää reippaasti, en tiä koska ois ollu viimeks päivä, jolloin EI olisi herkkuja tullu syötyä.. Light-juoma/rasvaton-linjalle en lähde. Se on liikuttava enemmän jos mättää suuhunsa liikaa hyvää.

Muita tietoja:
paino 73,8(auts..) painon muutos 800g/viikko ekal kerral 70,5
RR 118/60 (120/68)
Hb 146 (144)
Kohdunsuu kiinteä ja kiinni, 3½ cm

Ja sydänäänetkin kuului, sellaista 158 näytti. Ihanata :heart: Silloin ekalla kerralla oli 177, mut viikkoja olikin vasta 9+4.

Katrin ja Venkula 13+3
 
Hei!

Täällä olis taas yksi uusi tulokas :) Alusta asti juttuja on tullu seurattua mutta vihdoin sain aikaseksi rekisteröityä.

Eli ensimmäistä ihanaa yllärivauvaa odotellaan <3 La 4.4. Sairaalana OYS. Niin ja 26 v olen. Poikaolo on vahvasti, vaikka unissa lapsi on tyttö :)

Alkuraskaudessa oli ihan hirveät pahoinvoinnit päällä jatkuvasti! Pönttöä sai halata parikin kertaa päivässä.. Olin ihan varma, että loppuun asti sitä kestää, mutta sitten just ennen ulkomaanreissua (n. 2,5 viikkoa sitten) olot loppu ku seinään ja reissukin meni mahtavasti! Nyt pahoinvointia enää aamuisin ja menee ohi heti ku syö jotain. Kerkesin tuossa reissun aikana hieman hermoilla, kun raskausoireetkin loppui melkeen kokonaan, että onko siellä pieni enää elossakaan, mut toissapäivänä neuvolassa sai taas kuulla sydänäänet ja kaikki oli ok! :)

Mulle alkaa vasta nyt tuntua todelta tää juttu. Kauheena oon kirjoja lainaillu ja lukenu varmaan netin jokaisen raskauspalstan jutut läpi :D Mulla tai miehellä ei oo ollu nuoruudessa tuttavia/ sukulaisia joilla olis ollu pieniä lapsia, niin tää on kummallekin aivan uus juttu. Niin jännittävää ja ihanaa! Onneksi kuitenkin miehen ystäväpariskunta sai lapsen viime tammikuussa :) Ollaan heillä vierailtu ahkerasti.

Ohhoh.. tulipas juttua. Asiaa olis vaikka kuinka, mut säästetään seuraavaan postaukseen :)

24.11 rakenneultra. Sitä siis odotellaan!
 
heissan kaikille :wave:
Mä kuuluisin oikeestaan teidän ryhmään, eilen ekassa ultrassa laskettu aika siirty 23.4 (aikaisemmin 1.5)
taidan silti roikkua tuolla toukokuun ryhmässä, kun oon sinne "kotiutunu"

Mun pienet rakkaat A ja B voivat molemmat hyvin, äitikin voi hyvin :) kauhuissaan ja peloissaan, mutta voi silti hyvin..
Ja Seinäjoelta mut sitten löytää huhtikuulla, todennäköisesti melko suurena, koska vatsa on nyt jo aika vaikuttava ja oon vasta rv 14..

neiti80 ja nykeröT
 
Kirjoittele neiti80 toki tännekkin, meillä ei taida ollakkaan täällä kaksosten odottajia ennestään. Ja tervetuloa taas muillekkin.

Takkiahistus nousi huippuunsa ja tuskailin niiden hintojen kanssa, no sit löysin itteni vielä nellyn sivuille ja siellä oli musta mamaliciouksen takki 50, eli ei paha ja otin sit sen. Oli kyl L, mut ajattelin, että mahtuupa alle hyvin. Nyt on sekin stressi hoidettu, ja takki saa kelvata oli mimmonen tahansa.
 
Uusille tervetuloa minunkin puolesta :wave: Ja olis kyllä erittäin mielenkiintoista kuulla jonkun kaksosten odottajan kuulumisia, joten kirjoittele neiti80 vaan tännekkin =)

Talvitakista: Minäkin oon stressannut talvea ja sitä talvitakkia ja muuta pukeutumista. Satuin kans löytämään tuolta nellyn sivuilta mamaliciouksen talvitakin ja bonan koodeilla sain siitä 10€ alea. Eli hyvän ostoksen ainakin omasta mielestäni tein =) Toppahousuista oon kans kerennyt alkaa stressaamaan. Muistissa on kun esikoista odottaessa yritin etsiä kuminauhavyötäröllisiä toppahousuja ale aikaan niin eipä niitä mistään löytynyt. Eli nyt vois kyllä käydä ihan ajoissa ostaa jostain halppisliikkeestä jotkut toppahousut. Luulisin sellaisilla pärjääväni koko talven.

Ja minuakin kiinnostaisi vielä edelleen liittyä siihen facebook-ryhmään, mikäli vaan se on vielä mahdollista? :)
 
Ohhoh. Onpas paljon uusia. Tervetuloa kaikille tasapuolisesti. Ja miekin mielelläni kuulisin kaksosten odottajan tunnelmia.

Mun eilen aamulla tilaamat vaunut tuli jo!! Voin kyllä siis suositella Baby styleä! Vaunut on melkein täydelliset. Hippasen korkea työntöaisa, kun oon 155cm pitkä. Sininen väri ei luonnossa ole niin kiva kuin tietokoneen näytöllä, mutta menettelee. Renkaat on TOSI paljon paremmat kuin kuvissa. Vaunut muutenkin isommat luonnossa kuin kuvissa. Koppa on ihana, ratasistuin on kyllä kovin "kuppimainen", käytössä sitten näkee onko hyvä. Kopan jalkapeiton kiinnitys tarroilla oli jotenkin heppanen, ehkä kuitenkin toimiva. Ratasosaan erikseen tilaamani jalkapeite oli aivan huippuhyvä! Suosittelen sitä kyllä kaikille jotka nämä vaunut/rattaat ostaa. Ja hoitolaukku oli aivan ihana, sellainen käsilaukkumainen, mutta saa silti aisaan kiinni. Sori pitkä porina vaunuista, mutta näitä joku oli myöskin miettinyt.

Tänään alko töissä supistelu. Tein vähän normaalia ruumiillisempaa työtä, ja heti sattui vatsaan ja säteili selkään ja pakaroihin. Samoten oon huomannu, että ristiselkä tulee kipeeksi kovalla betonilattialla kävellessä, kun vatsa on kasvanut jo suureksi, ja painopiste muuttunut.

kultakurkku 15+1
 
Neiti80: Kirjoittele tännekin välillä, olis kiva tosiaan kuulla myös kaksosten odottajan kuulumisia :) Mun kuopus on syntynyt 23.4 :)

Kultakukku: samaa sanoisin minäkin nuista singestä (paitsi työntö aisaa en niin ajatellut, olen 170cm, joten jäi ehkä huomaamatta silleen :) )ja baby stylesta tosiaan TODELLA nopeaa toimintaa siellä :)

Talvitakki: Mulle on tullut elloksen paketti postiin, siellä on se tilaamani poncho, alesta 33€, toivon todella että olis hyvä ja menis nyt ainakin alkuun ja eihän sitä tiiä vaikka miten lämmin olis kun pukee hyvin alle :)

Ja uudet tervetuloa :)
 
Talvitakki ongelma ratkaistiin meillä sillä et kaveri toi pari omaa takkiansa lainaan jotka sille pieniä mut mulle sopivia ja maha menee hetken aikaa niihin. Isommalla mahalla käytän sit miehen yhtä isoa takkia ja toivon et se menee keväälle niin et säät sit jo lämpenee et voin käyttää taas ohuempaa takkia. Muussa tapauksessa varmaan ostan jonkun odotustalvitakin. Ei ne loppupeleissä kallita ole kun maksan helposti 100-200e normi talvitakista kun lenkkeilen koirien kans ja mieluummin olen talvella niin etten palele ja jos siitä pitää maksaa niin ok sitten.

Mulla vaihtuu ens kuun lopussa työnantaja ja tapasin tän uuden eilen. Tuntui kivalta ja meillä muuttuu työ hiukan uuden yrittäjän myötä ja siirrytään uusin tiloihin ja toivoi kovasti et äitiyslomaan asti olisin töissä. Ja sehän sopii mulle :) Nyt mulla on mahdollisuus päästä kevyempiin hommiinkin :)

(.) äiti tuo tänään verensokerimittarin kotiin ja meen aamulla ottaan paastoarvon. Tää väsymys ei lähde sit millään, ei vaikka oon syönyt huipputerveellisesti proteeiinipitoista ruokaa ja kasviksia ja hedelmiä kun ajattelin et johtuis ruokavaliosta. Jos verensokeri on ok niin sit parin viikon päästä neuvolassa pitää katsoa hemoglobiini ettei se ole laskenut kauheesti. Ei mulla noissa aiemmissa odotuksissa ole tällasta väsymystä ollut. Ja tietää ettei mulla insuliinin tuotanto ihan normisti pelaa kun oon lihonut seitsemässä viikossa 10kg!

Champion ja Martta 17+1
 
Huomenta!

Eilen oli neuvola ja pääsin sydänääniä kuulemaan, kesti jonkun aikaa ennenkuin löyty ja hetken aikaa kuuluivat, mut kaikki siis hyvin :heart:. Painoa oli ensikäynnistä tullut 2kg eli ihan siedettävästi, vaikka oon oikeesti syöny kun norsu...siis ihan kauheeta, makeeta ja suolasta :ashamed: Saa nähdä jäänkö sitten kiinni sokerirasituksessa, pitää ottaa itseään niskasta kiinni. Viime raskaudessa tarkkailin hiilihydraattien määrää eri ruuissa ja rasituskin oli ok, olikohan niin et yritin katella et hiilareita on alle 10g/100..

Tuli just mieleen et pitäis varmaan alkaa varailemaan sitä lapsivaakutusta jo nyt, ni ois sekin pois päiväjärjestyksestä.

Kysyhän tuo neuvolassa haluanko flunssapiikin, mut enpä nyt ottanu, mistä noista tietää oisko hyvä ottaa vai ei. Päätin et minä tai pikkunen ei oteta tälläkertaa. En kyllä viimeraskaudessakaan ottanu..

Voikaa hyvin! Inger 14+1

(muoks. eihän niitä viikkoja ollukkaan ku 14+1 ku eka laitoin et 15 :whistle: )

Niin ja tervetuloa taas kaikille uusille huhtikuisille!!!
 
Viimeksi muokattu:
Onpas tullut uusia, minunkin puolestani uusille tervetuloa :)

Itse ostin talvitakin jo, sellasen pitkän mallisen kunnon toppatakin. Ajattelin, että sen saa varmasti myydyksi sitten kun en sitä itse enää tarvitse. Sillä täytyy pärjätä koko talvi. Toppahousut vielä ehkä tarvitsisin... ja housuja ylipäänsä.

Olen alkanut tuntemaan liikkeitä päivittäin :heart: Maailmasta parasta! Vielä kun tuntuisi ulospäin niin mies ja lapsikin tuntisi :)

Tsemppiä kaikille sokeriarvojen kanssa kamppaileville! Itse ainakin toistaiseksi säästynyt.

Muuten tänne ei kuulu ihmeempiä, viikonloppua odotellessa!

Sandy rv 17+3
 
Moikka! Tervetuloa uusille :flower:
(.) Piti eilen käydä labrassa antaa pissanäyte, kun oli taas sellanen olo että olisko VTI. Soitin äsken vastausta ja huh helpotusta näyte oli puhdas :) Huomenna olis sit neuvola. Niin ja onnistuin tapani mukaan hukkaamaan verensokeri mittaus vihkosen ja jouduin nolona hakee terkalta uuden. Onneks on mukava terkka ja heitetään aina läppää mun unohteluista ja siitä miten muisti ei raskaana ollessa pelaa yhtään. On kyllä tosi hyvä kun matkaa on tohon neuvolaan alle 100m, vielä kun ne ultraisivat siellä niin olis aika bueno.
Meidän pikkuinen Viivi tyttönen täyttää huomenna 8kk :heart: hurjaa ajatella, että 8kk sitten olin synnytys hommissa ja muutaman kuukauden päästä ollaan taas :D
Tämmöstä tänne taas. Hyvää päivän jatkoa kaikille :wave:

Sale ja Pupu 16+5
 
Mulla kans paino nousee vaikka edelleen siis yrjöilen pari kertaa päivässä ja oikeen mikään ei maistu. Nyt on tullu 6kg 6 viikossa. ja yhteensä on tullu 8kg. Mun ei siis tarvi ku nähä ruokaa ni paino nousee. Että ei taida mullakaan ihan kroppa toimia. Esikoista oottaessa oli sama juttu. Paino nous 1kg/vko vauhtia vaikka söin kuinka terveellisesti TAI sit yrjösin koko ajan eikä mikään pysyny sisällä. Toivoin et nyt menis erilailla mut eipä näytä menevän =( =( =(

mulla kans järkyttävä väsymys. esikoista oottaessa oli samanlaista ja sillon hemoglobiini oli kyllä vielä 134 mut rautavarastot oli nollissa. Ne hävis siis ensin ja vasta sit lähti hb laskuun. parin viikon päästä on neuvola ni sitpähän taas näkee et millanen on hb. luultavasti pääsee taas rautakuurille.

fanttomi & 14+
 

Yhteistyössä