*** huhtikuun helmet 2012 '' lokakuussa'' ***

mymosa: Mulle sanoivat kuopuksen aikaan oulussa sairaalassa kun menin synnyttää taksilla :D (joo silloinen mies tuli kyllä sairaalaan heti kun esikon hoitaja pääsi paikalle :) ) Että koska en omin kyydein päässy niin voi hakea kelalta korvausta siitä.. En kyllä sit hakenut kun se vähän jäi, ja taksa taisi olla jotain 17 euron luokkaa, että en paljoa sit köyhtynyt kuitenkaan.. Kysele siitä voi hyvinkin olla..
 
mymosa
9,25e on omavastuu ja korvaavat 0,20e/km, joten siitä voi laskea kannattaako hakea, ei näkynyt olevan mitään rajaa.

ja joo omalle autolle olen hakenut sekä junalla menemiseen. Kun tarkemmin aloin miettii.
 
mymosa
No mulla tulee matkaa yhteen suuntaan se n.86km, että pelkkä utrakäyntikin on jo 172km matka.

Kuopuksen aikaan vielä täällä ultrattiin, mutta nyt on taas näköjään siirrytty mks:ään.
 
Meiltä synnärille on n. 2,5km. Autolla pääsee 3-4 minuutissa ja "ruuhka-aikanaki" 5-6 minuutissa =)

Tänää oli käynti äippäpolilla, käytiin läpi esikoisen synnytys ku sitä ei oo missään vaiheessa käyty..eli ns. pelkopoli käynti. Ja jatkossa pääsen uudestaan ku vaan sanon. Loppuraskaudessa sit synnytystapa-arvioon ku edellinen oli imukuppisynnytys.

Ultra onki sit vasta ens viikolla. Hassuu ku nois ohjeis oli et np-ultra tehään 11+0 - 13+6 välisenä aikana..mut ne ei suostu tekeen sitä vasta ku 12+0. Eikö sit vois suoraan olla viikon myöhäsempi toi ohjeki??

Mä en edelleenkään kuule dopplerilla ääniä vaikka neuvolas löyty heti ja oli tosi vahva syke. Kaippa se silti viel elossa on.

fanttomi & 11+
 
Omavastuu osuus on 157e matkakorvauksissa kun kulkee joko yleisillä tai omalla autolla. Jos taksilapulla menee niin se on sen 9.25e/ kerta ja sekin kerryttää sitä omavastuuta. Kävin kelalla maanantaina juuri näistä kyselemässä, kun on tullut käytyä 2kk aikana 9 kertaa sairaalassa. Kun toi 157e tulee täyteen niin korvaavat kaikki käynnit. Puolelta vuodelta taakse päin voi hakee korvauksia. Vuoden vaihteesta lähtee taas uusi omavastuu juoksemaan.
 
Mulla synnytyssairaalaan 150km suuntaansa. siellä pitää käydä myös ultrassa. kelakorvauksen saa matkoista. vapaapäivä pitää aina ultrapäivälle järjestää, ku aina menee koko päivä reissussa..
 
Laitokselle matkaa sellaiset reilut 40 kilsaa. Sairaalas on myös noi ultrat, neuvolas ei mahdollisuuksia. TK:s on jonkinlainen ultrauslaite, mut kai se on käytös vain hätätapauksissa?

Turvotus on melkoista iltaa kohden.. Eilen aamulla sain nappipaidan hyvin kiinni, iltapäivällä alkoi vähän ahdistamaan vatsan seudulta. Painossa ei kyllä ole tapahtunut suurempia muutoksia, ehkä 1½ kiloa elokuun alusta. Vatsan ja vyötärön ympäryksessä oli 3 cm:n ero, kun mittasin eilen illalla ja tänä aamuna :O
Hih hih. Ihana turvotus :heart:

Katrin 10+5
 
Mullakin on synnytyssairaalalle enintään 5 km :)

Tuosta imetystyynystä pakko kommentoida että meillä esikoisen kanssa se oli ihan ehdoton. Sen avulla oppi rinnalle kun muuten ei meinannut alkuun osata muuta kuin syödä pullosta. Eikä ollut koskaan niskat imetyksen takia jumissa.

Läkärikäyntejä täällä on muistaakseni kolme. Ensimmäinen oli mulla viikolla 14, seuraava vähän puolen välin paikkeilla ja viimeinen loppuraskaudessa. Neuvoloitakin on n. kuukauden välein vaikka en ole ensisynnyttäjä.

Onko kellään muulla hiivavaivaa? Mulla se tuntuu olevan jatkuva riesa... En tykkää!

Sandy
 
Meillä matkaa synnärille ja ultriin 25km ja viime synnytyksessä meinas oikeen kiire tulla synnyttää kun kerkesin olla salissa vaan 5min ennen kuin poika syntyi. Eli toivotaan etti nyt tulis niin kiire. Mulla kun synnytykset kestäny 3h9min ja 1h42min.

Tiukuliina ja papunen 15+1
 
mymosa
Selvitin asian ja omalla autolla saa korvauksen 20sent/km ja omavastuu on se 9,25e. 20matkaa kun tulee täyteen ei mene enää omavastuuta. Ja kuittaus matkakorvauslappuun lääkäriltä oltava. Eli ihan sama meneekö julkisella vai omalla autolla.
 
imetystyynystä viimeks hommasin sen Pikku Piian imetystyynyn ja se oli kyllä mun mielestä ihan surkee!!!Täytteet valuu lapsen alta hetkessä ja sit asento on ihan järkyttävä. Eikä mulla kyllä käyny mielessäkään ottaa sitä sänkyyn, sain ihan hyvin nukuttua mahani kans vaikka olinki ryhävalaan kokonen. Mä koin parhaimmaks "imetystyynyks" tavallisen koristetyynyn, pysy hyvin muodossaan ja paikallaan. Me ollaan käytetty tota pikku piian tyynyä esikoisella lattialla selän takana sillon ku opetteli istumaan ja nytki se tykkää leikkiä sillä ku sitä voi "leipoa" ja sen yli voi kiipeillä.

Lääkärikäyntejä täälläki taitaa olla kolme. Eka jäi multa välistä ku kävin yksityisellä varhaisultran ni ei tarvi sitä ekaa käyntiä käydä ku se on periaatteessa vaan sisätutkimus ja sehän jo gyne teki.

Neuvolakäyntejä oli esikoisen aikaan alkuun 6vkon välein ja sit 4vkon ja lopussa ne 2 ja 1 viikon välein käytävät. Nyt on taas ekan ja toisen käynnin välillä 6 viikkoa. Välissä on esikon 10kk neuvola ni kysyn jos voitas ääniä kuunnella sillon =)

Mulla särkee nyt kolmatta päivää päätä putkeen!Ei auta panadol =( Viimeks oli samanlaista ja se oli vaan kärsittävä, kyl se sit joskus loppu. Mulla on migreenilääkkeet olemassa mut niitä ei saa missään nimessä ottaa raskausaikana. Eikä tää oo niin paha vielä et lähtisin ensiavusta hakeen piikin persuksiin =D

fanttomi & 11+
 
mymosa
Mulla on myös rasitus edessä päin.. hyi stana.. joisin niin mieluusti sen colalle maistuvan litkun ennemmin kuin vadelman, se on pahaa.

Mä en oo ikinä nähnyt paaston tulosta rasituksen aikana, saanu aina oottaa tuloksia. Mutta viimesien arvojen mukaan ois pistoshoito edessä.. pelottelivat jo mittauksilla, sanoin ihan suoraan, että mä en pysty mittaamaan ite. Mutta kukapa sitä tosissaan ottais.
Niinpä varmaan itku silmässä tökin itteeni johonkin jalkaan, että saan jotenkin verta itestäni irti.
 
ne ottaa sen sormenpäästä ennenku alotetaa litkun juominen sen takia et pystyykö rasitusta tekee, et jos on liian korkeella sokerit nii ei saa jatkaa sit rasitusta. Ja se labra otti sillä mittarilla normisti sen mittauksen ennen litkun juomista ja sen jälkee otti suoraan suonesta veret, joten niitä en iiä onko muut ok...
 

Yhteistyössä