~~ HUHTIKUUN HELMET 2012 *syyskuussa* ~~

Jassåå hienoja uutisia!

Mymosa: Toivottavasti pikkuinen pysyy mukana. Täällä pidetään peukkuja ja varpaita pystyssä :) Esikoista yrittäessä mieki söin clomeja & raskauduin heti ekasta kierrosta. Odotus kuitenki meni kesken seitemännellä viikolla. UÄ:ssa kohtu oli tyhjentyny täysin & sain luvan heti uuteen yritykseen. Kolmannella kierrolla tärppäsikin & nyt kotona tuhisee 7 kk pikkuneiti :) Eli vaikka menisi kesken, todennäköisesti raskaudut nopeasti uudelleen, koska clomeilla tuntuu olevan sulla yhtä hyvä teho ku mullakin :)

Täällä ollaan aikalailla oireettomana. viime raskaudessa piti olla jääkaapilla koko ajan tai tuli heikko olo. Nyt voin olla helposti puol vuorokautta syömättä & ei tunnu missään. Ja mie vielä imetän samalla. Pitää vissiin käydä vielä ostamassa yks viikollinen raskaustesti...

Wendy + Sintti 6+3
 
Sainpas viimein tänään OYSsista jonku kiinni sitä mun ultraa koskien. Nainen puhelimessa sano mun tietoja katsellessa että oireet viittaa vahvasti keskenmenoon. Itekki oon siihen suuntaan kallistunu ja varautunu tämän kuulemaan ultrassa. Huomenna siis päästään viimein sinne. Todennäköisesti luvassa kuitenki huonoja uutisia. :(
 
mymosa
Järkyttävä väsymys ja oksettava olo.. :(

Lis, tuo mies on kyllä uskomaton.. se vaan pysyy rauhallisena ja lohduttaa, että oltava kärsivällinen ja toiveikas.. hyvä, että toinen meistä siihen pystyy. Lupasi maksaa (vaikka sitten turhaan) yksityisen ultran ensi viikolla, jos siitä tulee mulle jonkinlainen mielenrauha siihen asti, kunnes on äitiyspolin kontrolli.

Toki tiedän, että kannattais rauhassa ootella se 1,5vkoa, mutta helpommin sanottu..

Se vähäinenkin vuoto tai tuhruttelu loppui siihen kertaan, toivottavasti jäikin siihen.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Voi ei mitä surullista luettavaa täällä onkaan... :( Tsemppiä ja voimia teille! Täällä pidetään myös peukut pystyssä teitä vartan.
Onneksi sentää mm. jassåålla on hyviä uutisia! :flower:
Itselläni ei mitää uutta. Oireettomana mennään edelleen. Tänään kerroin raskaudesta parhaalle ystävälleni ja sain isot halirutistukset. :) Nyt vaan toivotaan että tämä kyseinen ystävä ei vahingossa lipsauta uutista muille, sillä emme ole vielä kertoneet perheillemme. :) Odotamme siihen asti että olemme itsekkin tajunneet tämän asian kokonaan, edelleenkin tämä tuntuu jotenkin niin epätodelliselta ilman oireita, vaikka toki olen siitä myös onnellinen etten oksenna kokoaikaa mutta.... nooh.. toivottavasti joku ymmärsi mitä hain takaa... :)
No ensi viikolla on onneksi eka neuvola. :)

:heart:7+5:heart:
 
Mymosa lippu korkealla vaan, ymmärrän tuskasi! Mä kyl menisin ite tarkistukseen yksityiselle. Mulle on aina omamielenterveys tärkeintä.

Np ultra on ens viikon keskiviikkona eli tasan 11+0. Tuntui hassulta saada se noin nopeasti :)

Oon koittanut etsiä äitiysvaatteita edullisesti ja jopa käytettynä netistä mut ei kyl oikein löydy mitään. Hirveen hintasia! Mietin jo et pitääkö mun alkaa ite myymään täällä äitiysvaatteita kun ei täältä Pirkanmaalta tahdo mitään löytyä..

Champpis ja Martta 10+1
 
tervetuloa uusille ja peukkuja sitä tarvitseville, kaikki niitä tietty tarvii, mutta erityisesti vuodoista ym kärsiville.

täällä oli eilen todellinen ällötys päivä. aamusta iltaan oli nii hirvee oksettava olo päällä, etteioikee mitää pystyny tekemään. Tänään jo huomattavasti paree olo taas. hampaidden pesu saa aina yökkäämään, joten sitäki tehdään nyt sitten ihan pakosta joka päivä. tekis melkeen mieli jättää kokonaan pesemättä. :x
siitä karmeesta väsystä oon onneksi päässy eroon. vielä ku tää ällötys loppuis.

mieliteot on ihan valtavat kaikkeen suolaseen.. sipsit jne. nyt aloin himiöimään jotain hyvää suolasta piirakkaa, mutta eipä oo värkkiä niin ei onneksi tarvi alkaa tekemään. =)
 
Mahavakuutus: En ollut koskaan kuullutkaan. Eli ei varmaan semmosta olla hommaamassa. Mitä semmoseen ees kuuluu, haluaako joku viisaampi valaista? :)

Unet ja painajaiset: Mä oon nähny ihan ihmeunia nytte, koko raskauden ajan. Jotku on ahdistavia, toiset taas huvittavia. Viime yönä mm. unessa menin miehen kanssa naimisiin naisten vessassa. Nään myös omasta mielestä tavallista enemmän unia, joissa kumppani onkin joku muu kuin oma kulta. :D

Adalmis: Tooosi kiva kuulla Oysista... Vähän kummaa, että tollasesta vähennetään, se ois kuitenkin helppoa paniikin lievitystä ja lisäis ihmisten sairaalamyönteisyyttä. Ajattelin ite ainaki kysellä neuvolassa, että mites, kun mua hirvittää ajatus, että joudun yksin jäämään sairaalaan yön yli tms. :D

Kahvi: Ei tule itsellä juotua, ei ole ongelma. Sen sijaan tykkään juoda erinäkösiä yrttiteitä, ja niitä ei oikeen suositella... Mutta ei kai se vähäinen määrä voi niiiiin fataalia olla.

Vauvan liikkeet: Huih, en mä ainakaan oo kuvitellu, että niitä vielä ois. Jotenki aatellu, että ne on sitte paaaaljo myöhemmin. :|

Verenpaineet: Onhan se koko perheen etu, että molemmat vanhemmat säilyy hengissä. Ja myöhempää elämää varten on varmaan hyvä lapsenki kannalta tietää, jos isän puolelta tulee verenpainetautia.

Burana: Jännä, siitä kuitenki varotellaan, ettei ainakaan ekan kolmanneksen aikana. Ja neuvolan täti muistutteli siitä, kun viikkoja sitte varailin aikaa, ettei buranaa saa syödä, että mieluummin panadolia. Tosin jos tulee hirveet kivut, niin kyllähän sillon määrätään vaikka niitä hieman riskialttiimpiakin lääkkeitä. Onneks ei oo itellä ollu tarvetta käyttää nyt mitään.
Tjaah, Tiijona, jo vastailikin tohon. :D

Ruokasuositukset: Vähän samoilla linjoilla hallaneidon kanssa. Olen kyllä lukenut läpi, mutta alkoi tuntumaan, ettei niitä ohjeita noudattamalla saisi syödä mitään normaalia. Kai se parempi on syödä monipuolista perusruokaa, jos on kuitenkin kohtuuterveellistä. Mistään graavilohesta tai äyriäisistä en muutenkaan pidä, enkä sisäelimistäkään. :D

Alkoholi ja tupakka kyllä on pois käytöstä kokonaan.

mymosalle iso hali ja paljon tarrasukkia!


felina + pikkupulla 10+0
 
mymosa :( tsemppiä! pieni toivonpilkahdushan siellä silti on peukut pystyyn <3

olki wau mikä tausta ja luomuraskaus yhtäkkiä. jotenkin oon kanssa kuullut kovasti tarinoita että kun kaikki yritykset käytetty ja "luovutettu" niin kroppa hoitanut hommansa :) Onnea onnea onnea raskauteen!

Itellä paha olo jatkuu yöks........:D ja vasta ens kuussa on ultra..:/

Miten tukanvärjäyksestä viime raskaudessa en värjännyt kun myrkkyjä tosiaan kroppaan siitä imeytyy, mutta nyt värjäyksestä on puol vuotta ja alkaisin näyttää oliolta..mietin että jos menis kampaajalle laittaa raidat varovasti ni ei näkyis niin selkeesti mitkään juurikasvut sun muut.. ja olis vähän hellempi käsittely

vaatteita et oo pienelle ostellut enkä varmaan ostakkaan..vieläkään en osaa päättää kysytäänkö sukupuolta vai ei.. isot hankinnat on joten ei tartteis periaatteessa ostosten puolestatietää sukupuolta :)

misteli ja pilvi rv 7+5
 
onpa tänne tullut nyt ikäviä uutisia, tsemppiä kaikille epätietoisuudessa oleville:hug:
mymosa siitä kun kyselit millon voi yrittää uudestaan niin mulla kans kävi niin että helmikuisen tyhjennyksen jälkeen raskauduin heti seuraavasta kierrosta mut se meni kesken. Kai sitä sanotaan et heti vaan voi yrittää mut aika paljon ihmiset kyl kertoo sit keskenmenoista jos on heti tärpännyt. ehkä se kohtu ei sit oo ihan valmis vielä uuteen raskauteen.

Ja onnea kaikille jotka ovat saaneet ihania ultrakuulumisia.
kahvista ollut puhetta, juon aamuisin kupillisen, muuten ei sitten enää maistukkaan,tupakka on ehdoton ei, en tosin muutenkaan polta, mutta on järkyttävää nähdä raskaana olevan naisen sätkä suussa.alkoholi sen suhteen en ole niin tiukka ja musta lasin skumppaa voi ottaa jos joku juhla on, ja olin ajatellut etukäteen et voi sitä joskus pienen lasin punaviiniäkin ruoan kanssa ottaa. Mut nyt täytyy kyllä sanoa et ei sit tee yhtään mieli mitään alkoholia, joten taitaa olla aikasta tipaton linja mullakin.
vauvanvaatteita olen hypistellyt kaupoissa, mutta mitään en vielä aikoihin uskalla ostaa.
NP ultra varattu ja se olis sitten 3.10 silloin poksuu 12 täyteen. Tuntuu et aika on alkanut nenemään hieman nopeammin. Pelkokin on jo hieman helpottanut. Tällä viikolla on ollut ihanaa huomata että iltainen "turvotus" ei sitten enää aamulla olekkaan poissa vaan oikeasti pieni masu on jo aamullakin.
 
wendy: Oon lukenut et toi digital näyttää välillä pieleen ne viikot, se hormoni nousee niin yksilöllisesti et sinuna en olisi huolestunut!

Misteli: Mun mielestä tukkaa voi ihan vapaasti värjätä/värjäyttää järjen kanssa, jos ei nyt mitään joka viikkosta blondausta tee :)

Minkäslaisia viikonloppusuunnitelmia teillä on?

Ceali&Lilleri 10+3 (viikot tosiaan menee nyt nopeempaan)
 
Jassåå hienoja uutisia! :heart:

mymosalle :hug:

Champion Itse olen kans yrittänyt etsiä äippävaatteita. Taitaa mennä taas H&M-linjalle. Ellokselta löysin viime vuonna kaksi kivaa äippämekkoa.

vauvanvaatteita En uskalla vielä ostella. Meillä on aika hyvin neutraaleja pieniä vauvanvaatteita. Ehkä sitten rakenneultran jälkeen voisi jotain pientä ostaa...

Tulehan Jazzi sitten kertomaan neuvolakuulumiset.

Wendy munkin mielestä clear bluen digitesti pitää tehdä aamupissasta jos haluaa viikot oikein. Itse tein kolme testiä kun yksi niistä oli rikki...
Itse joudun kärvistelemään tiistaihin asti ja sekin on vielä iltapäivällä klo 16. En viitsi mennä työajalla neuvolaan kun sitten pitäisi viedä "lupalappu"=neuvolan käyntitodistus.

ON: Ääni on tullut takaisin kun olen ollut kaksi päivää hiljaa. Nyt on esikoinen kipeä niin olen hänen kanssaan kotona. Pahin ällötys on hävinnyt. Iltaisin on vielä pahoinvointia. Huolestuin kun en enää voi pahoin, mutta dopplerilla löysin vahvan sykkeen. :heart:

Aurinkoista syysperjantain jatkoa kaikille!!

M1n1 ja Toivo 8+5
 
Peukkuja kaikille, joilla vuotoa tai muita ongelmia! :hug:

Ja onnea niille, jotka ovat jo neuvoloissa ja ultrissa käyneet kuulemassa hyviä uutisia! Meillä eka neuvola vasta 22.9, jännittää vähän jo nyt.

Ruuassa meillä on aina suosittu suomalaista ruokaa - tällöin tietää että saa varmasti puhdasta, lähellä tuotettua ruokaa, jonka tuottamiseen ja myyntiin on käytetty suomalaista työvoimaa, eli suomalaista ruokaa käyttämällä tuetaan samalla myös suomalaisten työllistymistä :) Mun miehellä on maatila, joten ehkä senkin takia tulee sitten tarkemmin katsottua ruuan alkuperämerkintöjä ja joutsenmerkkejä. Luomuna olen ostanut aiemminkin lähinnä maito- ja munatuotteita ja lihaa.

Lääkkeistä: mulla on ennen raskautta ollut aurallinen migreeni, johon olen syönyt mirtazapiinia. Nyt raskauden aikana migreeniä ei ole ollut (vielä *kop kop*), joten toivon todella että se tämän 9kk pysyisikin poissa! Pyrin pitämään lääkkeiden käytön mahdollisimman minimissä koko raskauden ajan. Teratologiseen tietopalveluun minäkin olen kerran soittanut ja osallistun myös heidän kyselyynsä. Lähettävät ilmeisesti sähköpostiin joskus huhtikuun aikana.

Alkoholi ja tupakka ei munkaan mielestä millään tavoin kuulu raskauden ajalle. Tupakkaa en ole itse koskaan polttanutkaan (mies kylläkin polttaa:() ja viimeisen saunalonkeron vedin ennen plussaamista. Passiivista tupakointia olen vältellyt, tosin mies polttaakin aina vain ulkona ja yleensä vain töissä, joten onneksi ihan helppo vältellä.

Vauvanvaatteita on jo tullut ostettua... :whistle: Lupasin itselleni, että jos alku-ultrassa on elävä sikiö, eikä kohdunulkoista, niin sitten saan huokaista helpotuksesta ja käydä ostamassa vauvalle vaatteita =) Tokihan tässä voi tapahtua vielä vaikka mitä, mutta mä en vaan voinut enää hillitä itseäni, vauvanvaatteet on niin ihania! Köyhänä opiskelijana ei toki ole varaa kaikkea uutena ostaa, mut sainpahan tähän alkuvillitykseen vähän helpotusta :)
Äitiysvaatteita olen myös katsellut, mutta vielä ei ole tarvetta. Kauhean kalliita ovat, huuto.netistä tai vastaavasta toivon löytäväni edullisesti, kun se aika tulee. Ja H&M on varmaan myös mulla se paikka, mistä meen uusia ostamaan.

Seulontoihin olen menossa, en ole kyllä ennen kuullutkaan noista vääristä tuloksista... Alkoi vähän huolestuttamaan, mutta eiköhän me silti olla menossa.

Nyyti 7+5(?)
 
Mymosalle ja Puppalle jaksamista epätietoisuuteen, toivottavasti kaikki hyvin!

Jassåå ihania uutisia kun kaikki hyvin, nyt muistat ottaa iisisti!

Nuista vauvan liikeistä, ekassa raskaudessa tunsin ensimmäiset liikkeet raskausviikolla 21+0. Oli kyllä kurjaa aina vastata työkavereille kun kyselivät et "tunnet varmaan jo liikkeet, eikö oo ihanaa" et itseasiassa en vielä tunne liikkeitä...Muistaakseni aloin tuntemaan vasta rakenneultran jälkeen liikkeet. Voihan se olla etten osannu tunnistaa liikkeitä aikaisemmin, mut mulla ei ollu mitään perhosen kutitteluja tai ilman porinaa vatsassa, liikkeet oli sitten kun ne tuntui niin kunnon muljahduksia, ettei voinu erehtyä.

Kerkesin jo iloita ettei mitään oireita oo, mut kai tätä nyt voi sit kutsua oireeksi kun on sellanen jännä etova olo koko ajan, inhottavaa! Sit väsyttää kans vähän enemmän kun normaalisti. Toivottavasti menis ohi.. Eli voin vaan kuvitella millanen olo on niillä jotka kunnolla oksentaa ja voi pahoin, jaksamista!

Viikonloppu edessä, maanantaina ois pikkusen neuvola ja oma ensikäynti :)

Hyvää viikonloppua kaikille, voikaa hyvin! :heart:

Inger 8+3
 
Moikkismoi! pikaisesti puumerkkiä tähän väliin että pysyy jotenkin kärryillä pinossa!
Mulla alkoi työt ja kuopuksella hoito joten kiirettä pukkaa!!
Mulla on NP-ultra ens viikolla joten sitä odotellessa se tekee raskaudesta ja vauvasta vähän todellisempaa ja selviää laskettu aikakin. Töissä pärjää pahan olon kanssa joten kuten ja kotona sitten jatkuu pöntön halailu:x

Ihan kuin olisin tuntenut ilmakuplan tänä aamuna:heart:

Tänään viikkoja menkoista 11+1 & mun omien laskujen mukaan 9+6:heart:
Liikkeet tunsin ekasta 17+5 ja tokasta vkolla 14

Vatsa pyöristyy hurjaa vauhtia mutta vielä olen survoutunut vanhoihin housuihin ja verhoutunut mitä ihmeellisimpiin löysiin paitoihin. :D

Parisuhteesta Me ollaan oltu yhdessä koko mun varhaisnuoruudesta asti eli 14 vuotta. Olen hyvin perinteinen näissä asioissa ja molemmat mieheni ja minä ollaan avioero perheistä ja mulla vaikea lapsuus joten sitoutuminen ja avioliiton eteen vaivan näkeminen ovat tärkeitä asioita. Helpolla ei olla mekään päästy ja kahteenkin kertaan on kanmoja pakkailtu mutta etenkin lasten myötä suhde on vahvistunut entisestään:heart:
Kukaan ei tietenkään tiedä mitä elämässä tapahtuu mutta asioihin voi myös paljon itse vaikuttaa.
Vitamiineistä ja ravintolisistä en ole kyennyt syömään toistaiseksi edes D-vitamiinia koska tabletin nieleminen aiheuttaa ykän. Mutta kunhan tästä selvitään niin sitten alan taas napsia niitä. Kalsiumlisää neuvolassa suositeltiin koska sen tarve kasvaa niin voimakkaasti enkä juo maitoa. Rahkaa ja juustoa kylläkin.

Ihanaa syksyä kaikille odottajille ja pidetään massuista hyvää huolta:heart:
 
Huomenta kaikille!:wave:

Wendy:Olit testaillut noilla digeillä,minä olen kans. Yksi ei toiminut ollenkaan...ihan alussa olisko pp12 sain 1-2 sitten tuli kahdesti 2-3 vaikka periaatteessa olis pitänyt olla jo 3+,mutta itsekin tein silloin iltapissasta...ostin uuden ja seuraavana aamuna oli 3+. Tuo testi tosiaan kannattaa tehdä aina siitä aamu pissasta.

mymosalle:Halit ja paljon tassasukkia.

jassåålla: Oli mukavia ultrakuulumisia :heart:

Äitiysvaatteista: Tämä turvotus on jotain ihan hirveää...pakko kai se on vetästä jo jonku viikon päästä mammafarkut jalkaan...nyt saa kulkea jossakin urheiluhousuissa. Onneksi kuljen autolla töihin ja siellä työvaatteet erikseen. Tuolta lapsettomuuspuolen plussanneista kyselinkin että onko muilla ollut näin hirveää turvotusta. Mulla on maha kun reilusti 10+ viikolla....mietin että voikohan mulla sitten sen hyperi tuolla munasarjoissa olla,kun kuitenkin 12 solua kerättiin. Ja lähes 20 oli yhteensä...ja tulee sellaisia ihmeellisiä niinku suontavetäis/kramppais tuolla alamahalla. Jos esim kääntään kylkeä,ponnistaa muuten vaan vatsalla...kuulostaako teistä normaalilta? Ultra on tasan viikon päästä.

neuvolasta:Minkälaiset jonot täällä oulussa on? taidan kuulua myllyojan neuvolaan. Varaan vasta ens pe sen neuvolan ku oysista näin neuvottiin että ei ennen ultraa. Eli jos varaan 7+4 sen neuvolan niin menee varmasti ainakin 9 tai 10 viikolle?

bluebaby ja vauveli 6+4
 
Viimeksi muokattu:
Ravintolisät... Ekassa raskaudessa söin Multitabsin raskaus ja imetys -tabletteja...ja niitä varmaan sitten alan popsimaan tässäkin joskus rv 10 eteenpäin... mulle sanottiin neuvolassa, että niitä suositeltais vasta siitä eteenpäin..tai että jotkut suosittelee. Kysyin sitten syytä ja sanoi, että kun tässä alussa vauva kehittyy NIIN vauhdilla niin siksi vasta sitten rv 10 eteenpäin. En kyllä usko, että mitään haittaa on vaikka oliskin aloittanut aikasemmin, mutta aion aloittaa kummiski vasta sitten.

mymosa just eilen lueskelin semmosta vauvakirjaa mistä näkyy alkion kehitys viikko viikolta...ja siinä kyl oli, että rv 6+ se alkion koko on 4-8mm. Eli siis jos sulla oli kuitenkin 4mm se. Voihan olla, että se hedelmöitys KUITENKIN on hiukan myöhemmin tapahtunut vaikka ovisplussia oletkin saanut. Ja JOKA PÄIVÄ ne kehittyy NIIN paljon, että tavallaan siis jos heittäskin vaikka joku 3-4 päivää sun viikot, niin muutaman päivän päästä voiskin olla jo ihan eri tilanne! Kovasti pidän peukkuja, että kaikki kääntyiskin viel hyvin! Ja mene ihmeessä sinne yksityiselle ultraan. Saisi ainakin toisenkin mielipiteen ja eri laitteilla tehdyn ultran!

Wendy ne viikkonäytölliset testit vois manata alimpaan maanrakoon. Itse sain niistä JÄRKYTTÄVÄN pakkomielteen ja ressin ja niitä testejä tuli tehtyä IHAN SIKANA;). Mulla kyllä nousi ne viikot ihan niinkuin ajattelinkin...eli aluks oli 1-2, sitten 2-3 ja viikko siitä 3+. Mutta ehdin jo googeltella ummet ja lammet siitä testistä käyttäjäkokemuksia ja kyllä se hcg nousee niin yksilöllisesti, että ei siitä kannattais huolestua... ja tosiaan sehän ei ole tietenkään 100%! Koita tehdä aamupissasta vielä uusi testi parin päivän päästä. Toinen vaihtoehto on toki soitella sinne neuvolaan ja pyytää lähete hcg mittaukseen, niin siitä sitten näkisi millä tasolla ne on nyt. Mutta todennäköisesti neuvolassakin sanovat, että EI syytä huoleen! Mutta aina se ei auta mitä muut sanoo, kun itseä vaivaa... I know...

Chamon ja Nasu 6+5
 

Yhteistyössä