¤¤¤ Huhtikuun Helmet 2012 * TAMMIKUUSSA* ¤¤¤

Täytyy tosiaan ruveta tuota sairaalakassia myös miettimään, vaikka onhan tässä vielä aikaa... Itsellä oli mukana myös korvatulpat, herkkäuninen kun olen. Korvatulppien lävitse kyllä kuuli oman vauvan itkun, mutta vaimensi mukavasti muuta taustahälinää :) Tykkäsin olla sairaalassa myös omissa vaatteissa eli omat mukavat kotiasut mukaan, jos ei halua sairaalan "ihania" vaatteita käyttään :D Jorvissa sai ainakin olla omissa vaatteissa vuodeosastolla, jos niin halusi. Meillä oli sairaalassa myös tutti mukana ja annettiin tytön sitä lussuttaa, kun syömisen kanssa ei ollut ongelmia. Mutta tämänkin asian suhteen tuntuu olevan useampaa koulukuntaa eli saako vaiko eikö saa antaa tuttia ;)
 
Heipat!

Tuttipulloista, joku tuossa aikaisemmin kysyi käyttääkö edellisiltä muksuilta jääneitä pulloja... Joo, aion kyllä. Ostin itseasiassa kirpparilta pari hyväkuntoistakin. Samahan se - kunnolla kun keittää. Hassua että kohta taas se "tuttipullokeitto" (pullot kiehumassa isossa kattilassa) on arkipäivää... :D

Rintapumpuista, mulla oli esikoisen kanssa ensin käytössä käsikäyttöinen, mutta ainakin mulla sen käyttö oli ihan ahterista!!!! En voi tosiaan suositella, jos maitoa tulee tyyliin kuin mulla tuli: hirveetä hinkuttamista ja 20min ährästämisellä sai aikaiseks 20 ml... Ei kiitos ikinä enää. Sähkökäyttöinen oli sitten helpompi, vaan saman verran aikaa sai siihenkin käyttää. Olo oli kuin lehmällä; piuhat kiinni utareisiin ja siinä sitten seistä kököttää että pulloon saa täytettä... Siihen loppui meidän maitobaari ja otettiin käyttöön kokonaan äidinmaidonvastikkeet. Oodi niille!! Tokihan jos imetys onnistuu, niin tosi jees, mutta meillä tyttö sai tissillä kaameet raivarit, rintakumeilla onnistui muutamia kertoja, mutta kyllä se pullo sitten toimi kaikista parhaiten. Ja sehän se pääasia että lapsi saa syödäkseen! On se sitten pullosta tahi tissistä.

Kelan paperit sain just täytettyä ja hitto sentään että osaa nekin olla persiistä!!! Ohjeet loppuu kesken, esim. kohtaan 14 "Muut tulonhankkimiskulut" ei ole mitään ohjeita. Mitä se sitten tarkoittaa: pitääkö siihen vastata kyllä, haluaako ne tietää mahdollisen toiminimen, kiinnostaako firman tulot vuositasolla vai mitä... Pitää olla ajatustenlukijakin sen lisäksi, että noita ohjeita saa tavata niissäkin kohdissa sana sanalta missä niitä on. ARGH!!!!!:mad:

Sitteri tuli eilen postista, tilattiin Amazonista
Chicco Schaukelwippe Chicco Easy Relax, blau/grün: Amazon.de: Baby

Ja kohta pitäs tulla itkarikin...
Motorola 188404 - MBP30 Digitales Babyphone mit 2,4 Zoll (6.1 cm) Farbdisplay und infrarot-Nachtsichtkamera: Amazon.de: Baby

Sitteri tuli kyllä nopeesti, reilu viikko tilauksen teosta ja itkarikin pitäs tulla tällä viikolla. Katsoin että samainen itkari olis ollut Verkkokauppa.comissa 149,90 Motorola MBP30 itkuhälytin näytöllä | Tuotekuvasto | Verkkokauppa.com
kun se tuolla Amazonissa oli 96,40€. Toimitusaika Verkkokaupassa oli 5-10 työpäivää, Amazonissa se tulee olemaan n.10 työpäivää. Eli voin suositella katsomaan Amazonin puoleltakin tuotteita! Hinta on monessa reilusti huokeempi kuin Suomen nettikaupoissa / marketeissa.
Postituskuluja sitterille, itkarille ja sähköhammasharjalle tuli kaikille yht. n. 20€, jota en pidä pahana kun tuotteet tulee suoraan kotiovelle. Sitteristä löysin Suomesta netistä vaan versiota, jossa on lelukaari, ja sen hinta oli 97€.

Vauvanvaatteet ostin esikoiselle lähinnä uusina, mutta nyt saan siskon pojan vaatteita, jotka on olleet vaan yhdellä ja naapurista vaatteita jotka on olleet kahdella ja tyyliltään ovat sellaisia mistä itse tykkään. On ollut ihana hypistellä niitä pikkuriikkisiä vaatteita. Tuntuu että koko 56 on jo ihan hirmuisen pieni - 50-senttisiä mulla ei juuri olekaan. Parit puolipotkarit ja pari kietasubodia. Ne jää niin nopeesti pieniksi että ainakaan esikoisen kohdalla en niitä tuntunut niin tarvitsevankaan.

Mutta vaatteista vielä sen verran, että kietasubodit on mun mielestä ehdottomasti kätevimmät pienillä vaaveilla!! Ne ylhäältä pujotettavat on ärsyttäviä vielä kun vauva on ihan pieni... Kyllä niitä sitten jo 68-senttiselle laittaa, mutta vastasyntyneelle en niitä kyllä laittanut ja muutamat mitä oli, pitämättä jäivät.

Vauvakuume alkaa olemaan aikamoinen ja nyt vaan odotellaan että tää mahapömppä tässä vielä hetken kasvaa ja sitten keväällä päästään näkemään, minkälainen vaavero sieltä tulee!!!
 
Pumpulille kovasti voimia.


Mulla taitaa iskeä paniikki kun lukee mitä kaikkea te olette laittaneet jo vauvalle.
Minä olen ostanut vasta kaukalon, tutin, yhden bodyn, pari kuvio harsoa ja parit sukat. Sit kirpalta 2 yökkäriä, 5 bodya ja 5 puolipotkarit. :whistle:

No mul on ennestään tuolla pinnasänky, vaunut ja jotain vaatetta, sitterikin on mut se on viel lainareissulla, mut kottiin tulos. Isompien vanhoja tuttipulloja käytetään mut tuttiosat pitää ostaa niihin. Jospa sitten kun 19 pvä on taas äitipoli ja tarkastutan kolmannen kerran et pitääkö se sukupuoli nyt ihan varmasti paikkasa. :D Niin sit jos kävis katteleen parit puvut ja bodyt "oikeen värisenä". Samalla reissulla jos kävis vintiössä kattelemassa et löytyskö sellasta pinnasängyn päälle laitettavaa tasoa ja imetystyynyä.
 
Heippa pitkästä aikaa!

Kovin on ollu kiireistä tämä elämä, ettei ole täällä paljon ehtinyt notkumaan.

Hyvin on tähän asti mennyt. Olen nyt kolmatta viikkoa lomalla ja maanantaina pitäisi lähteä takaisin töihin. Saas nähä miten mamman käy, työ on fyysisesti aika raskasta. Välillä tuntuu että ihan vaan oleminenki hengästyttää. Vauva painaa kovasti kylkiluihin. Niin ja meille on siis lupailtu ultrassa toista poikaa. Laskettu aika myös vähän aikaistui. :)

Aika on mennyt kyllä hurjaa vauhtia, h-hetkeen ei ole enää pitkästikään. :)

Närästys on täälläki välillä kovaa, renniellä olen kuitenkin vielä pärjännyt. Hemoglobiini on ollut siinä 111 paikkeilla, joten rautakuurin olen aloittanut jo kuukausi sitten.

Täällä on kans tuskailtu kun kelalta ei kuulu mitään päätöksistä.

Yöt
oon saanu suht hyvin vielä nukuttua, tosin nukkumaan mennessä saa pyöriä aikansa löytääkseen hyvän asennon.

Vauvan tarvikkeet ja vaatteet on esikoiselta valmiina, joten hirmu paljon ei valmisteluita tarvitse tehdä.

Vauvavakuutus otettiin tällekin vauvalle, esikoisen kanssa olemme todenneet sen hyväksi. :)

Mutta nyt pitää mennä vielä hetkeksi sohvalle katsomaan telkkaria. Mukavaa odotusta kaikille! :)

Äittä-83 ja Mussukka 28+1
 
Parhaat imetysliivit on mun mielestä ollu Hot milk-merkkiset, ne on tosi hyvät päällä ja vielä kauniin näkösetkin.

Tuttipulloja meillä oli viimeksi aventin, mutta ne tosiaan vuosi maitoa :kieh: joten varmaan tarvii katella jotain muita- niissä oli vaan se tuttiosa hyvän mallinen.


Rintapumppu oli viimeksi Avent isis käsikäyttöinen, ja täytyy miettiä, josko nytkin hommaa samanlaisen.

POKS!rv27+0
 
Huomenta :)

Olipa tullut paljon taas tekstiä :)

Hankinnat: Meillä on siis lähes kaikki, pinnasänky on tulossa miehen sukulaisilta, patja, peitto ja reunasuojat on hommatu, sänkymobilekin tulee kaverilta aikanaan :) Vaatteita, rintapumppu (käsikäyttöinen), parit pestävät livinsuojat olen hommannut.. Hoitotaso ja pehmuste, vaunut, kaukalo, jopa harsot ostettuna :) Itkuhälytin on. Sitteri on hankkimatta, mut ei osteta vielä kun ei ole varma saadaanko sekin sitten sukulaisilta, rasvat, ym. hoito/ hygienia tuotteet ostamatta.. Ne tuttipullot vielä ja taidan jättää minäkin tuon aventin ostamatta. Eli lähinnä tuota pientä sälää on ostamatta, pitää miettiä tässä mitä sitä vielä tulee mieleen :) Imetysliivit pitäis ostaa, yhdet olis 29€, nimellä imetystoppi, vaikutti kivoilta, pitäis vaan saada aikaiseksi tilata..

Sairaalakassia en ole ehtinyt edes miettiä.. Mutta kotiintulo vaatteet on valmiiksi mielessä mitä vauvalle sit puetaan :)

Josefia ja "A" (;)) rv 25+4 :heart:
 
Kamala miten paljon hankintoja ootte tehneet:O no jaa, ostin mäkin Nukin tuttipulloon kaks tuttiosaa:D Esikoiselle ei kanssa ostettu juuri mitään ettei tuo huonoa onnea..Kaukalo ostettiin silloin muutamaa viikkoa ennen syntymää.
Viime yönä närästi kahteen asti ennenkuin sai unta mutta vaavi on antanut nukkua nyt muutamana yönä tai sitten oon mahataudin jäljiltä niin väsynyt ettei muksun potkiminenkaan herätä:p
Löllöttelijälle paljon voimia, mulla tuo tauti kesti kolmisen päivää ja alkoi helpottaa:)
Avantasia 23+5
 
Tuttipullot ostetaan uutena ( Kirjoittaa ostoslistaan ) :)
Meillä on kaikki isommat onneksi jo edellisiltä jääny, et ei hirveitä tarvi ostella...
Tutit, tuttipullot ja sitteri ois viel hankinnassa..ja tietty vaatteita ku kohalle jotaki ihanaa osuu :p

Löllöttelijälle Jaksuja ja paranemisia sinne :flower::hug:

Sairaalakassiin tulee hygieniatuotteet, ja omat vaatteet mitkä laitan päälle ku kotiin pääsee. Vauvalle varmaan kans laitan jo valmiiksi kotiutumisvaatteet. Ehkä sinne joku lehti ja juotavaa/syötävää kans menee :) Eipä sitä hirveitä tartte olla :)

Mä oon kyl aina ostellu tosi aikasin pikkuvaatetta, jos kohalle sattunu...intuitio ehkä kertoo että kaikki menee hyvin :heart:

Poksuuuuu..... rv 27+0
 
Siis mie en oo ostanu mitään! Edellisten jäljiltä on rakkaimmat vaatteet säilössä, kaikki muu pitää hankkia. Vaunut, kaukalon ja sängyn ostan kaverilta, vaatteita pitänee alkaa etsiä. En vaan luota ultran tyttölupaukseen, odotan vielä vkon 30 ultran vahvistusta :)

Eka kuukausille ajattelin vuokrata sen Vaavi-ensisängyn. Levottomia kun on yöt, saa kärrättyä natiaisen sängyssään pois makkarista ja nukutettua sit muuallakin sen siihen rauhassa. Muuta ihmeempää en oo suunnitellu.

Päivittäin luen teidän jutut kännystä, mut siitä kun on niin vaikea kommentoida, en pahemmin kirjoittele. Nyt sairaslomalla ja joutaa olemaan koneella. Häpyliitos niin auki et kipu on kamala ja kävely kankeaa, ei paljo tukivyöt auta. Hissukseen siis, oonkin jo aika ryhävalas. Kaksosia kysyvät mahassa olevan kun niin iso oon :D

Sandemar 25+4
 
Sairaalakassiin mä pakkaan vaan hygieniatavarat, itselle ja vauvalle vaatteet kotimatkalle, neuvolakortin, kameran ja kännykän + laturit. Ei mulla tainnut esikoisestakaan mitään sen kummempia olla mukana.

Onko teidän synnytyssairaaloissa pakko olla tietyn aikaa ennen kotiutumista? Mä ainakin aion/haluaisin lähteä sairaalasta pois niin pian kuin mahdollista. Mulle viimeks sanottiin, että eivät ketään pakota olemaan tiettyä päivämäärää siellä, joten ens kerralla olis aikomus lähteä aikaisemmin, jos ollaan vauvan kanssa hyvässä kunnossa.
 
Ja taas ale säästöjä tehty :) Kuopukselle ensi talveksi travalle toppapuku -50% :) Kyllä shoppailu on kivaa :) Vauvalle lähti mukaan töppöset, puuvillahanskoja en millään löydä mistään..

Adelei: En tiedä mikä käytäntö täällä on, aikaisemmin olen ollut esikoisesta 3 päivää (vauva oli silloin 5 päivää) kuopuksesta 2 tai 3 päivää, en muista tarkkaan.. Haluaisin minäkin mahdollisimman nopeasti kotiin, jos vauvalla ja minulla kaikki hyvin, niin mahdollisesti jo seuraavana päivänä, en vaan tiiä onko se mahdollista..
 
Ei mun mielestä oo Oyssissa ainakaa mitää teittyä päivää..yleensä sen pari pvä siel ollaan. Ite tosin jouduin olemaan 4pvä ku jouduttii tekeen se kiireelliinen sektio.
Ja mun kohdalla se 24h synnytyksestä kotiuttaminen ei onnistuis kun on rd, joten en senkää puolesta pääsis yhtää aikasemmin.
 
Kotiutuminen: Just tänään kaverin kans juteltiin, et 48h taitaa olla se raja sairaalasta pääsylle (HUS:n sairaalat). Tosin mä pääsin joskus 40h synnytyksestä, et ei se varmaan niin tarkkaa ole:)

Tavotteena nytkin päästä mahdollisimman pian pois, jos vaan kaikki on ok.

mymosa: Läppäri ois kyl aika kiva :p Mut taidan mennä tolla puhelimella, kun silläkin pääsee näppärästi surffailemaan ;)

C 27+1
 
Ei mitään paniikkia Kette. Mä oon ite ostanu yhden ainokaisen bodyn. Äiti ja mummo on tosin ostellu sitte potkupukuja ja bodyja ja töppösiä ja tumppuja. Joka kerta kun jommalle kummalle soittelee, niin on jotain uutta ostettu. :LOL:

Joitakin vanhoja 60-senttisiä vaatteita on kiitos sukulaisten, pitää tarkemmin tutkia ja kartottaa, mitä niitten lisäks pitää hommata. Joitakin 50-senttisiä ajattelin hankkia alkuun, että löydän sen vauvan niitten vaatteitten joukosta. Varmaan vaatteita tulee lisääkin. Vanhoja harsoja oon saanu ja liinavaatteita. Pinnasängyn hankkiminen menee suosiolla lähemmäks kesää, samoin sitterin, niitähän harvoin ihan heti tarvitsee (?)

Vaunut on ehkä se asia, mikä ois hankintalistalla tärkeimpien joukossa. Ne kuitenkin tulee olemaan se pääasiallinen liikkumisväline. Kaukalolle tuskin on käyttöä paljoa, kun ei ole autoakaan, mutta sellainen varmaan pitäis olla varmuuden varalta. Kantoliinaa haluaisin kokeilla. Vatsa alkaa kyllä olla jo niin järkyn kokonen, että harkitsen kantoliinan ostoa kohta jo pelkästään sen vatsan kantamista varten. :eek:

Vaipat ja tutit... Mmm, jätetään ne vielä tuonnemmaksi mietintään. Yritän tutustua asioihin pikku hiljaa, ettei tule vauvaähkyä tai -paniikkia. :D Keskustelua on silti mukava seurata. Ei ennen omaa raskautta tullut mieleenkään, että on olemassa tuttipullon steriloijia tai rintapumppuja. Imetysliivejä uskalsin tänään käydä hipelöimässä. Kokovalikoima oli vaan sen verran huono, että taidan kääntyä internetin puoleen. Eivätkä kovin kauniitakaan olleet.

Ai niin, sain mieheltä lastenlaulukirjan joululahjaksi, kun hartaasti pyysin. Sillähän pärjää jo pitkälle? ;) :LOL:

felina 27+0 (.....POKS!)
 
mymosa
No mä voisin sitä läppäriä naputella, kun ei yöllä tuu uni tai kun ei pysty nousemaan vielä sängystä. Puhelimella pystyy selailee, mutta esim tänne ei pysty kirjoittamaan ei kestä hermo sitä lataamista :D
 
Oikein hyvää uutta vuotta uusille ja vanhoille! Ja kiitos uudesta pinosta :)

Nyt se tuntuu iskevän vasta omaankin tajuntaan, että parin kuukauden päästä voi jo tapahtua tässäkin pinossa :wave:

Melkein iskee paniikki kun lukee mitä kaikkea muilla on jo hankittuna.. meillä on ostettuna tällä hetkellä vasta vaunut! Kyllä keväämmällä saadaan pinnasänkyä, syöttötuolia, rintareppua ym. kavereilta ja suvulta ja vaatteita on anoppi ahkerasti bongaillut kirppiksiltä jo pari kassillista. Itkuhälytinkin saatiin ihanilta naapureilta uudenvuodenyönä :heart: Mutta vähän on vieläkin semmoinen taikauskoinen olo, ettei ihan sairaalakassia uskalla lähteä pakkaamaan.. äitiyslomalla ajattelin sitten ostella vaipat, voiteet sun muut pienemmät jutut tulokkaalle. Ja ensimmäistä kun odotellaan niin ei oikein edes tiedä mikä osoittautuu hyödylliseksi. Sterilointilaitteita ym. ei ajateltu ostaa, vaan selvitä niin vähällä romppeella kuin mahdollista. Katotaan vaan kuinka käy :LOL:

Kelan paperitkin saatiin vasta eilisellä neuvolakäynnillä niin äitiyspakkaustakin saa vielä odotella hetken. Saati sitä äitiysrahan päätöstä.. meillä on työnanantaja vähän pienempi niin kaikki paperijutut saa hoitaa ihan itse ja vielä hoputtaa perään vaikka nyt vielä hyvin aikaa onkin. Kärsimättömänä haluaisin tietenkin kaikki heti ja justiinsa nyt :p

Neuvolassa kaikki kunnossa, painoa nyt lisää yhteensä 4 kg ja verenpaineet edelleen liiankin alhaalla 91/67. Hemppa oli 120 ja sykkeet vauvalla 140. Ensimmäinen sf-mitta oli 22, ja terveydenhoitajan sanojen mukaan uudet suositukset sanovatn, että sd-mittaa pitäisi alkaa mitata vasta lähempänä 30 viikkoa.. aika kirjavat käytännöt tuntuvat olevan kun täällä joillain on mitattu jo n. viikoilta 15 lähtien.

Olo on muuten kaikin puolin hyvä, paitsi reipas närästys ja ajoittainen pyörrytys vaivaa tuosta verenpaineen heittelystä johtuen. Varsinkin aamuisin julkisilla työmatkat ovat tuskaa kun tuntuu, että pökrää ihan istualleenkin. Uni maittaa hyvin ja pyrin kyljelläni nukkumaan tyyny jalkojen välissä.

Ja vielä lopuksi, että jännä huomata tässä raskauden vaiheessa että ajatukset on mulla selvästi kääntyneet raskaudesta ja raskausoireiden, viikkojen ja vauvan kehityksen sijaan enemmän jo siihen syntymään ja elämään yhdessä vauvan kanssa. Onko muilla samoja ajatuksia? Nyt odottaa jo kärsimättömästi, että saisi tulokkaan syliin :heart:

Hyviä vointeja kaikille!

Vappuvaavi ja tulokas 23+5
 
Ite varmaan jätän läppärin suosiolla kotiin, vaikkei puhelimessa ookaan nettiä. En jaksa huolehtia kuitenkaan läppäristä sairaalassa ja kuuluuko siellä joku mokkula. Voin sitte soitella kaikkien kiusaks. :D

Ite toivoisin, että sairaalasta pääsis lähtemään suhteellisen nopeasti. Ellei sitten käy semmonen tuuri, että sais perhehuoneen ja mies vois olla mukana koko ajan. Oon ymmärtäny, että siellä osastolla voi olla vaan vierailuajan puitteissa? Toisaalta kyllä haluais tukea siihen lapsen kanssa olemiseenkin ja imetyksen aloittamiseen, se sinänsä puoltais, että sairaalassa malttais olla hetken pidempään.
 
Mua niin hymyilyttää toi sairaalakassin pakkaaminen, esikoisesta pakkasin sen joskus vkolla 36 ja ehdin moneen kertaan pakata uudelleen/purkaa sisällön ja esikoinen syntyi 41+5:LOL:
Tokasta en ollut pakannut ollenkaan ja sitten kun synnytys käynnistyi niin hinkkasin vielä esikoisen muovailuvaha sotkuja lattiasta vaikka vedet oli jo menneet, mistään kassin pakkaamisesta puhumattakaan! Nappasin hammasharjan mukaani ja jätesäkin pyllyn alle autoon-toki ettei penkki kastu ;) Lähdettiin matkaan 14.00, sairaalassa 14.15 ja kuopus syntyi 14.58 että mies toi loput kamat sitten perässä, tai oikeestaan lähinnä turvakaukalon ja vauvalle vaatteet:D

Sairaalavaatteet etenkin ne "uunoturhapuro" verkko kalsarit oli ihan ehdottomat alkuun; pysyi roikkuva vatsanahka ja side paikoillaan!:whistle:

28+1:heart:
 

Yhteistyössä