¤¤¤ Huhtikuun Helmet 2012 * TAMMIKUUSSA* ¤¤¤

Kivunlievityksiä en minäkään ole liiemmin suunnitellut ja tosiaan jätin senkin esitietolomakkeessa "toiveita synnytykseen"- kohdan tyhjäksi, koska ne siellä tarjoaa/ suosittelee kuitenkin noita kivunlievityksiä ja esim. suihkua neuvolantäti kysyi, että toivonko saavani, niin joo toivon, mut sekin on joka salissa niin kyllä minä sitten sinne suihkuun työnnyn jos siltä tuntuu :D Neuvolatäti oli kans että menee omalla painollaan sit.. :) Aiemmissa on ollut epiduraali, kohdunkaulapuudute (muistaakseni), aqua rakkulat ja ilokaasua.. Ei siis nuo kaikki samassa synnyksessä vaan jaoteltuna kahteen eriin :)
 
Kivunlievitys: Spinaali jos vaan ehdittään!!!!! Ekassa ilokaasu, autto alussa hyvin, joskin oksensin, mutta ei se haitannut. Kohdunkaulan puudutetta ja pudendaalia yritettiin ihan lopussa, mutta ei enää auttanut. Tokassa laitettiin kohdunkaulan puudute melkein heti, kun tulin saliin ja autto tosi hyvin. Tarkoitus oli lievittää sen verran, että saadaan epiduraali, mutta sit homma eteni niin nopsaan, että laitettiinkin spinaali ja se oli jotain upeeta, ei mitään tuntemuksia, mutta hallitsin jalat ja itseni hyvin ja parilla ponnistuksella syntyi 4,4 kilonen mötikkä käsi poskella=) Spinaalin kestohan on vaan tosi lyhyt (1-1,5h, eikä voida jatkaa samoin kuin epiduraalia) ja yleensä laitetaan näin vain uudelleen synnyttäjille, kun tiedossa on että homma etenee ja äiti osaa ponnistaa, vaikka ei tunne edes ponnistamisen tarvetta. Tuon ekan synnytyksen jälkeen kävin pelkopolilla ja lääkäri oli ihan suoraan sitä mieltä, että vauvan tila huononi sen takia, että olin jo niin kipeä ja väsynyt ja siis siksi jouduttiin niin hätäseen vauvan repimiseen pihdeillä. Sanoi, että lääkityt äidit jaksavat paremmin ja se on aina vauvan etu. Toki siis vaikka oisin ollut lääkitty, vauva ei ois ilman pihtejä mahtunut, mutta ei välttis olis kärsinyt hapen puutteesta, kun oisin pystynyt hengittään kunnolla. Nyt hieman pelottaa, että luomuna joutuu meneen, kun viime synnytys oli niin nopea, mutta toisaalta ei se sitten kauaa kestä, että kaippa siitä selviää. Niin ja jos ees saan synnyttää, kun vauvalla ne rytmihäiriöt ja muitakin juttuja pitää pelkopolilla/synnytystapaarviossa käydä läpi.
 
Viimeksi muokattu:
Niin ja vielä parasta olisi jos saisi siihen synnytspedille sen suihkun. Mulla suihku auttaa tosi paljon ja on inhottavaa, kun käskevät sängylle tutkittavaksi yms. Vimeksi otin suihkun myös vessanpöntölle, samalla siis suihkutin massua, kun päkistelin kakkaa. Hieman kylppäri lainehti tämän jälkeen, mutta ei kukaan komentanutkaan:LOL:
 
Kummit tuottaa täälläkin päänvaivaa. Olemme mieheni kanssa ystäväpariskuntamme pojan kummeja, mutta kummallekkaan ei ole tullut sellainen olo että pyytäisimme heitä vastaavasti meidän lapsemme kummeiksi. Heissä ei ole mitään vikaa tms mutta jotenkin ei vaan "iske". Mutta loukkaantuvatko he jolleivat tule pyydetyiksi?Heidät tuntien niin veikkaampa että kyllä. :(
Lisäksi olen veljeni tyttären kummi, mutta veljeni on vaimoineen jo monen vuoden ajan puhuneet siitä etteivät haluaisi enään kenenkään kummeiksi, sillä heillä on jo muistaakseni 7 kummilasta, niin ne alkais kuulemma riittää. Tiedän etteivät he tulisi kieltäytymäänkään,mutta en halua tuottaa vaivaa...
Yhtä kaveria ollaan myös mietitty että olisi kiva pyytää, mutta tämä on melko tuoreessa suhteessa,emmekä tunne kunnolla tätä hänen naistaan, niin pelkäämme että tämä nainen loukkaantuu kun ei tule myöskin pyydetyksi.

Nimiasia on myöskin vaikea. Itsellä olisi etunimestä visio, mutta emme ole vielä miehen kanssa päässeet täysin yksimielisyyteen... Mutta on tässä vielä aikaa... toivottavasti.

Huomenna olisi sitten se kauan odottamani 4D-ultra! Jokseenkin jännittää! :)

Tänään poksuu :heart:27:heart:
 
Kummeista on miehen kanssa ollut puhetta, mutta ei oikein tiedetä, ketä pyydettäis. On vaihtoehtoja, mut ei ketään sellasta kenet ehdottomasti haluttaisiin. On myös mietinnässä vielä se, että tuleeko ristiäiset vai nimiäiset. Mies kuuluu kirkkoon, mä en. Toki, jos miehelle ristiäiset on tärkeet, niin sitten lapsi kastetaan. Mulle asia on aika se ja sama... :)

Mä toivon saavani kunnon kipulääkityksen jos vaan ehtii ja on mahdollista. NKL on käsittääkseni paikka, jossa lääkityksen saa melko helposti. Onko kokemuksia?

Hillitön sisustusvimma:) Tänään maalasin hoitopöydän ja yritin ettiä netistä kivaa kattolamppua jne. Vaatteita en oo vielä pessyt, kun vauvanhuoneessa on vaan lipasto, mutta ei kaappia.

Sairaalakassi sisältöä oon miettinyt (ja tehnyt listan), mutta pakkailen sen varman sitten lähempänä.

(•) Huomenna vihdoin neuvola ja neuvolalääkäri:)
- Sorel 27+2
 
kivunlievityksestä: esikoiselta sain kaksi kertaa petidin-piikin kankkuun (käynnistettiin aamulla, illalla laittoivat että saan nukuttua, kun synnytys ei edennyt), synnytys käynnistyi yöllä, eteni nopeasti kokonaiskesto 3h, en tuntenut ponnistuksen tarvetta joka ilmeisesti johtu tuosta pertidiinistä. En haluais sitä uudelleen.
Kuopuksen synnytyksessä imin ilokaasua, sitä haluan seuraavallakin kerralla, lisäksi laitettiin kohdunkaulanpuudute liian myöhään eikä se ehtiny vaikuttaan. Tässä synnytyksessä tunsin ponnistamisen tarpeen, ja ponnistusvaihe 6min. (esikoiselta 19min), nyt ois tullu nopeempaakin, mutta toivoin ettei välilihaa leikata, niin piti vähän aikaa pidätellä etten repeä.
Mulla on kauhea kammo piikkejä kohtaan, ja on kyllä viiminen vaihtoehto että mun selkään piikitetään mitän :O Ensi kerralla toivoisin pääseväni kylpyyn. Ja oikeasti toivoisin, että voisin olla kotona tosi pitkään, sitten vain ihan viime hetkellä sairaalaan. Mutta molempien synnytysten kestot n. 3h, joten älyttömän kauan en uskalla odotella kotona.

kultakurkku ja Eemi 28+1
 
Joo kelan päätöksestähän se äippäloman alku sit selviää ja sen rahan määrä..

Tänään lapset mummolle hoitoon illaks ja pitkästä aikaa ystävää moikkaamaan joka on tullut 500km päästä tänne, kiva iltapäivä siis tiedossa :)

rv 28+5 (tässähän ne päivät näkyy vaan kuluvan :) )
 
Viimeksi muokattu:
neiti80 kelan sivuilla on laskuri jolla saat lasketun ajan perusteella tietää äippäloman alkamisen ja pituuden.

yö oli täälä taas aika hirvee, lantioo särki taas ihan mielettömästi ja molemmin puolin, ja jalkoihinhan se särky menee|O... ei auttanu kävely hierominen eikä panadol forte 1g, puhumattakaan mistään asennosta sängyssä... särky vaan pahenee joka yö, ja nytki tuntuu orastava särky tunkeutuvan alaselkään... lisäksi lantio paukkuu joka käännöksellä... mut kaiken viimeöisen saldona on tosi väsyneet jalat ja mieli...
koiran kans oli tietysti pakko mennä aamulla kun en henno sitä roiskasta vaan takapihalle... ajattelin et kävelen vaan sen verran et se tekee isommankin tarpeensa... no eihän se tehny sitä koko lenkillä:headwall: oli tietysti jo aamulla tehny ku mies päästi sen ulos ennen töihin lähtöään... ja nyt en kyllä liikahda mihinkään enää tänään...

uskokaa tai älkää niin tätä oon odottanu jo 12vuotta, että saisin lapsen ja tuntea kuinka se kasvaa ja möyrii mun sisällä...:heart: :LOL: en mä tätä kyllä peruis silti mistään hinnasta, sattuu nyt vaan olemaan tämmönen valipäivä, tai ainaki valihetki...
 
Onpas tullut paljon juttua kun en ole nyt jaksanut käydä koneella niin ahkerasti..: /
Mäkään en halua piikkejä selkään kivunlievityksenä mutta kaikki muut menetelmät sitten kelpaakin mikäli tarvetta on:) Viimeksi en mitään ehtinyt saada niin ihan pihalla noista:ashamed: Mutta toivon että edes kääntyisi oikein päin niin ei ainakaan sektioo tai perätilasynnytystä tulisi..
Mulla edelleen kamalia suonenvetoja vaikka otan iltasin magnesiumia 400mg/vrk..Taas pohje ihan kipeenä:( Sekä menkkamaista kipua öisin kun tuntuu että vauva painuu jotenkin niin alas välillä..Kyllä esikoisen odotus oli juhlaa tähän verrattuna:D
En nyt muista mitään mitä edellisillä sivuilla olitte kirjoitellut:snotty: Pää on nykyään niin pumpulia:LOL:
Avantasia 26+6
 
Tervetuloa mammal83 ! Kiva saada edelleen uusia kirjoittajia, että tää meiädn pino pysyy loppuun asti näin mukavan aktiivisena.

Eiköhän viime yö ratkaissut mun saikun. Olin jo eilen päivällä jotenkin tosi voimaton ja väsynyt (vaikken tehnyt mitään) ja se näkyi sitten yöllä tähän asti kovimpina supistuskipuina. Ne ei vielä kestä kovin kauaa max. puol min, mutta on kyllä jo tosi kipeitä. Paineen tunnetta niihin ei onneksi makuullaan liity, liikkeessä kyllä.

Onko teillä muuten jotka kärsitte noista kovista kivuista (lantio, nivuset, selkä) annettu panacodia? Mulla määrättiin sitä viime raskaudessa alussa, kun oli ilmiesesti sappiperäisiä kovia kipuja. Eli ilmeisesti sitä saa syödä, ainakin tayssin mukaan.

Oli se vaiva mikä tahtoo, niin kurjinta kyllä on kun tulee yöllä ja nyt jo menee unet. Mutta eihän se vähennä meidän rakkautta muruihin, vaikka ei koko ajan leijuttaisi kuin lottovoiton saaneet heliumpallot:) (no olipas vertaus...)

Pomppuli ja muru parkkeeraa sohvalle ja ehkä uskaltautuu tänään pienelle happihyppykävelylle. 28+6
 
Moro!

Jos tässä ennen luistelemaan lähtöä lyhyesti kirjottais.

Kummit on kyllä jo melko varmaa. Ja hyviä vaihtoehtoja on vielä seuraavillekki lapsille. Molemmat kuulutaan kirkkoon, joten vauva kastetaan vaikkei tällä sen hengellisempää merkitystä meille ole.

Kivunlievitys toivon saavani spinaalin. Viimeks oli epiduraali, mutta itsellä ei toiminut niin täydellisesti. Aluks vaikutus oli vajaa ja toispuoleinen ja loppujen lopuks tasanen, mutta vajaa. Tiedä sit, eiköhän sitä jotain kivunlievistystä kuitenkin tuu otettua.

Mulla ollu haarus ihan hirveen kipee ku vähääkää liikkuu. Nyt sit hommasin sopivan kokoisen potkukelkan, ni johan on kivut kaikonneet ja on enää satunnaisia (eilen vauva varmaan punki alaspäin, ku oli kipua). Ihana ku tyttö on innostunut hiihtelee ja hiihtääki selasta 5km lenkkiä, ni miten mahtavaa potkutella omalla kelkalla ilman kipua :). Ja samoin luistelemaan mennään tuonne hieman kauemmas, mikä rauhallisempi jää, ni mukava kivuta sinne ylämäkeen ku enää ei tuu paikat kipeeks :)

Mukava ku on jo torstai ja viikonloppu lähestyy.
Varasin meille molemmille hammastarkastukseen ajat. Tääl kyl tympee ku ajat on ympäri kaupunkia eikä keskitetysti omalla tk-asemalla..

Ja edelleen, meidän kämppä pitäis OIKEESTI saada myytyä. Alkaa ressitaso nousee jo, ku kaikki asiat vaan junnaa paikallaan :(

Jospa tästä alkais valmistautuu luistelukeikkaan.

Oikein ihanaa torstaita kaikille!

Marimi ja poikanen 30+4
 
suska84 sanoit, että olet toivonut tätä 12 vuotta - ollaanko me samiksia? Mulla siis yritystä takana 12 vuotta, alkuun yritetty luomuna ja sitten hoitoja ja sitten hoidot lopetettu - nyt luomu raskaus.

Mun munasoluthan todettiin kelvottomiksi ja sitten siirryttiin luovutettuihin munasoluihin, mutta ei niilläkään tullut mitään. Sitten myöhemmin raskauduin kuitenkin luomusti :)
 
mammal83: Tervetuloa joukkoon :flower:

Kivunlievitys: Kaikki tänne mitä talo tarjoaa;) Mua ei kiinnosta mikään luonnonmukainen synnytys ilman kivunlievityksiä tippaakaan, oon mukavuudenhaluinen ja haluan mahdollisimman kivuttoman ja sujuvan synnytyksen. Viimeksi oli käytössä kuuma suihku, ilokaasu ja epiduraali. Sama menu kelpaisi tälläkin kertaa :)

vauvahaaveita: Tänään just aamulla mietinkin, et saat kohta alkaa uuden pinon suunnitteluun :) Se onkin varmaan sit viimenen pino jossa me kaikki ollaan yhdessä koossa.. Ehkä!

Puuh, mikähän on ku koko ajan on mahdoton tarve SYÖDÄ :D Ei ihme jos vaaka kohta alkaa itkemään mut nähdessään;)

C 30+2 (meinaan koko ajan naputella kakkosella alkaa viikkonumeroa...)
 
olki kuulostaa vähän ehkä hassulta että sanon niin, mutta kun olen oikeesti halunnut lasta jo 15-vuotiaasta saakka, nyt vasta olen löytänyt miehen kenen kanssa se on tuntunut hyvältä ajatukselta yhdessä. en ole aikaisemmin siis yrittänyt raskautta. olen silti erittäin iloinen teidän puolesta että olette vihdoin onnistuneet:hug:

Pomppuli en ole aikaisemmin kuullut että panacodia voisi ottaa... voisin silti yrittää pysyä panadol linjalla ja vaikka vähän kärsälin, mulla kun menee nuppi sekasin panacodista, menee nukkumiseks koko loppuraskaus muuten:D

Kivunlievtyksestä koska tämä on ensimmäinen niin ei ole kokemusta mutta olen ajatellut että tetävät sitten varmaan taysissa minua paremmin mikä olis sillä hetkellä paras ratkasu, sokeesti ajattelin luottaa ammattilaisiin...
 
Selkäkipuihin on mulle lähinnä tarjottu lämmintä kättä. Parasetamolia vois syödä, mutten uskalla syödä niin paljon, että kipuihin vaikuttais.

Kivunlievitykset synnytyksessä... Mieluummin menisin ilman mitään suurempia selkäpiikkejä. Toki jos asiat ei lähe sujumaan, ni sitte tarvittavat. En mä sektiotakaan missään tapauksessa halua, mutta jos tulee tarve, niin eipä sille mitään sitte voi. Lähinnä miettiny suuntalinjat, jotka varmaan sitte sairaalassa vaihtuu. Toivottavasti ois vaan mukava kätilö, muuten mä juoksen ympäri salia karkuun. :eek:

Raskausdiabeteksesta oli tänään soittoaika, arvot on hyvät. Samalla tuli ultra-aika raskausviikolle 36. Jos on yhtään nälkä, niin pitäis syödä enemmän. Jotenki vaan nälkä on lähteny. Suurimmaks osaks ruokahalua ei oo. Ennemmin kello kuin maha muistuttaa, että pitäis syödä. :ashamed:

Vauvapyykkiä pesty nyt useampi koneellinen. Ihan outoa, tommosia vaaleita pikkuvaatteita, kenenköhän ne on? :D

felina 30+1
 
  • Tykkää
Reactions: Annapellu
Kivunlievityksestä: Mulle jäi viime kerralta hyvä fiilis epiduraalista, koska en tuntenut sen laittamista ollenkaan. Se myös toimi tosi hyvin, kivut lähti, mutta paineen tunne jäi ja osasin ponnistaa myös. Ennen epiduraalia sain jonkun lihaspuudutteen kankkuun, mutta se sai aikaan vain oksettavan olon. Sain myös kohdunkaulan puudutteen mikä auttoi myös :) Ainut mikä epiduraalissa oli negatiivista, oli se, että se vei jalat tunnottomiks enkä voinut enää seistä tai kävellä yhtään. Spinaali siis siinä mielessä houkuttelisi, mutta jos sen vaikutus on niin lyhyt aikainen niin en usko sen mulle passaavan. Viimeksikin epiduraalin laitosta kesti 8,5h että vauva syntyi. Ja kivut oli niin hemaisevat että en ala kärsimään. Mut eihän sitä koskaan tiedä millainen synnytys tällä kertaa on tulossa, kun raskauskin on ollut erilainen niin miksei synnytyskin :)

Harmittaa taas kun on neuvola niin pitkän ajan päästä. Piti alkaa olemaan jo kahden viikon välein, mutta neuvolatäti on lomalla yhden viikon ja ei viitsitty viikon päähän edellisestä ottaa uutta aikaa. Mut eipä mulla mitään erikoista ole että pitäis tarkkailla erityisemmin, niin ei sinänsä haittaa. Neuvolassa on vaan niin mukava käydä :)

Te joilla on ennestään lapsi/lapsia, onko teille tullut stressiä siitä, miten asiat sujuu kun vauva syntyy? Miten sisarus/sisarukset suhtautuu, miten itse jaksaa ja ehtii hoitaa kaiken yms? Mulla on pientä ressiä ilmassa, mutta lähinnä siitä, että miten pärjään sitten yksin kotona kun miehen isyysloma loppuu. Esikoisella on vielä vähän päivärytmi hakusessa tällä hetkellä, toivoisin että saadaan hyvä ja säännöllinen rytmi päälle ennen vauvan syntymää. Pelottaa et vauva on sit kova heräilemään tai vähintäänkin koliikkivauva, ja oon ihan zombi kaiket päivät ja pitäis vaan jaksaa :x Ei pitäis maalailla piruja seinille tai ressata tulevaa, mut minkäs luonteelleen voi!
 
vauvahaaveita: juu, olen laittanu menemään, näytti tänään tulleen postia kelalta ja melalta ja vaikka mistä :)Kohta tutkin asiaa ja oon ehkä viisaampi :)

Jokohan sitä alkais pikku hiljaa ostaa tarvikkeita, mulla ei oo vieläkään mitään, paitsi se auto tuli ostettua tiistaina :)
 
Kivunlievitys esikoisesta sain epiduraalin ja oli kyl mahtava juttu. Sen laitto ei ees tuntunut missään ja olin niin kipee ja väsynyt et ihan sama vaikka olis sattunutkin. Kakkonen tuli muuten luomusti mut kokeilin ilokaasua hetken aikaa ja siitä tuli huono olo ja sit sain kohdunkaulan puudutteen mut jeesus et se sattu!! Sitä en suostu uudelleen enää kokeileen eikä se edes auttanut mitään. Eli menee miten menee ja kokeillaan sit sitä kivun lievitystä mitä tarjotaan. Epiduraali olis paras mut viimeks synnytin niin nopeesti ettei ehitty antaa. Hengissä siitä selviää vaikka luomuna taas meniskin :)

Panacod on mulla tällä hetkellä särkylääkkeenä noihin häpyluukipuihin ja kyl sitä saa syödä odotusaikana, ainakin mulle neuvolalääkäri sitä kirjotti ja on sitä muutkin tutut odotusaikoina syöneet. Panadol ei oikein tahdo auttaa mun kipuihin.

(.) Haetaan hoitopöytä tänään kotiin ja ollaan raivattu makkaria et saadaan vauvalle tilaa. Tuotiin eilen myös toiset vaunut kotiin joten alkaa olla aika lailla kasassa tää homma. SItteri ja imetystyyny vielä puuttuu ja jotain pikkuhankintoja. Haluan et kaikki on vamista kun mies lähtee sinne rauhanturvaushommiin sunnuntaina niin ei tartte ressata jos alkaa pieni tulemaan jossain vaiheessa. Imetyspaitoja ja liivejä tilasin kanssa. Kakkosen aikana en muuta käyttänytkään kun boobin imetyspaitoja, oli kyl mahtavia!

Champion ja Martti 30+1
 
neiti80 kelan sivuilla voi laskee laskurilla sen äitiys-ja vanhempainrahakauden, ja sen näkee myös kun kirjautuu kelan sivuilla tunnuksilla ( jos päätökset on tullu) :)

Tarvikkeista Täällä puuttuu kaikki pieni, mm. tutit, pullot, pyyhkeet, rasvat yms...Isompia hakintoja ei ees onneksi oo, ku kaikki tallessa edellisistä, paitsi sitteri :)
 

Yhteistyössä