~HUHTIvauvat 2009~ huhtikuussa

  • Viestiketjun aloittaja millipilli
  • Ensimmäinen viesti
Millipilli kiitos vauvapinosta :flower:

Löysinpä minäkin tänne =) Meillehän syntyi pieni ihana tyttö 30.3. Kätilöopistolla. Muut tiedot tuolla etusivulla jo onkin, mutta jos Millipilli ehdit ja viitsit, niin saa lisätä myös että syntyessä oli viikkoja 39+5 ja pipo 34cm. Kiitos :flower:

Imetys on meillä lähtenyt suht hyvin käyntiin. Maitoa tulee PALJON ja yleensä ollaan imettämisen alkumetreiltä asti vauva ja minä (ja sänky, jossa usein imetän) ihan maidossa. Vauva myös imee hyvin ja riittävän usein, tavallisesti 1,5-3h välein, mutta siitä olen hieman huolissani että aika lyhyen aikaa syö kunnolla. Yleensä imee täysteholla (niin että on ihan hengästynyt) 5-10min ja sitten alkaa leikittely. Täytyy kysyä neuvolassa onko tuo riittävä määrä, ja näkeehän sen siitäkin onko paino noussut. Viimeksi oli 4 pv:ssä tullut 120g mikä oli tätin mielestä ihan hyvä määrä noin pikkuiselle. Syntymäpaino on kuitenkin jo ohitettu ja hyvä niin :heart: Ja meillä kun myös on tuo pieni alle 3-kiloinen, niin max. 3h välein imetetään päivin öin...

Tutteja ja tuttipulloja ei meillä olla kokeiltu eikä kokeillakaan ennen kuin on ihan pakko. Pelkään että pulloruokinta vähentäisi vauvan intoa imeä rintaa ja tutti taas tuntuu muuten vaan turhalta, kun vauva on kuitenkin niin kiltti keskimäärin. Ei varmaan yli 10min huuda päivittäin.

Onko teidän vauvoilla ollut vaippaihottumaa? Meillä ilmestyi toissapäivänä ja sitä yritetty nyt hoitaa ensin talkilla ja tänään sinkkivoiteella. Toistaiseksi ei kyllä ole tehonnut :/ Ilmakylpyjäkin on vähän yritetty, mutta aika hankalaahan se on, kun tuo meidän vauva pissailee ja kakkailee niin usein. Vaihdetaan vaipat aina kun vähänkin kuulee kakkaplöräystä ja ihan max 3h välein (yleensä 2h), kuvittelisi olevan riittävä vaihtoväli.

Pieniä punaisia näppyjä on vähäsen naamassa meidäkin neidillä. Voivat olla hormoninäppyjä, mutta toisaalta olen miettinyt, että voisiko olla ärsytysihottumaa ihan siitäkin, että tuo pikkunaama on oikeasti niin usein maidossa... :/ Kyllähän sitä tulee pestyä, mutta usein menee puolisen tuntia (imetyksen ajan) että naama ihan maidossa.

Me ollaan ulkoiltu jo vauvan kanssa pikkuisen, lähikauppaan 10min ja takaisin. Puettu hyvin ja vaunuihin koppaan laitettu harso tuulensuojaksi. Hyvin on vauva pysynyt lämpöisenä vaikka periaatteessa alle 3-kiloisten kanssa ei kai saisi ulkoilla. Kättärillä tosin sanoivat että lähikaupassa saa plussakeleillä käydä. Odotan kyllä kovasti sitä 3kg rajaa että saa alkaa ulkoilla ihan oikeasti vähitellen.

Tulipas taas tekstiä :eek: Pitkin päivää tätä kirjoitellut, kun vauva on vähän väliä että huomiota mulle ja heti :wave: :D

Nyt taas vaipanvaihtoon, semmosita plörinää kuuluu tuosta vierestä... :whistle: Mutta joo, onpas mukava että meillä on tämmöinen vauvautuneiden palstakin jo. Toivottavasti pysyy kirjoittelu virkeänä täälläkin!

Aurinkoista pääsiäisen jatkoa!

t. manna + pirpana 12pv :heart:
 
onnea manna :flower:

täällä vauva kanssa syö hotkaisten ensi hetken ja sitten leikkii tissillä, (esikoinen oli samanlainen kun tissille sen sai ja minä olen pienenä kanssa hotkinut tissimaitoni ja huolestuttanut äitini :D ) eli tuskinpa hätää, kunhan paino nousee.

Vaippaihottumaa meillä oli aluksi ja talkin avulla ollaan siitä päästy.

pulloilua kokeiltiin eilen ja onnistui :D . mun on jotenkin helpompi jättää pieni hetkeksi isän kanssa kun tiedän että se pärjää jos nälkä tulee.vaikka tähän asti olen syöttänyt pojan lähtiessäni ja takaisin tullut ennen seuraavaa imetystä.olen siis lähinnä esikoisen kanssa käynyt viettämässä äiti-lapsi aikaa kaksistaan pihalla tai lähikaupassa, välillä ilman vauvaa.niin että isäkin saa nukkua vauvan kanssa.

joko monella on vieraita ruvennut käymään? mä muistan esikoisen aikaan kun ihmisiä vaan lappas koko ajan ja mä olin ihan super väsynyt (esikoinen oli jo pienenä paljon vaativampi) ja nyt täällä ei ole juuri käynyt ketään, ja mä oon ihan voimissani ollut synnytyksen jälkeen, pientä väsymystä lukuunottamatta.

meillä kuuluu tuolta sellasta yninää ja käninää, että täytyy taas rientää tissitarjottimella :D ja syöttää isommalle aamupuuro.

ila näyttää upealta B) toivottavasti moni pääsee siitä jo ulos nauttimaan.

tutsa ja rasmus 3vkkoa 1pvä
 
Huomenta mammat.

Manna, meillä niitä punaisia näppyjä tulee kasvoihin ja muuallekin vartaloon ja ne myös katoavat nopeasti. Näyttävät ihan hormooninäpyiltä, joiden kuvia onneksi katseltiin synnärillä opaskirjasesta, joten ei olla oltu yhtään huolestuneita. Vauvan iho on alkanut kuivua käsistä ja jaloista, mutta vaippaihottumaa ei ole pahemmin bongattu. Sinkkivoidetta on laitettu pahimpiin kuiviin kohtiin aina välillä.

Napatynkä on jo melkein irti - jee! Varmaankin tippuu tänään tai huomenna.

Kestovaippoja edelleen käytetään 2krt/pv ja melkeinpä aina tarkoittaa myös vaatteiden vaihtoa. höh. Harmi, että ne falskaa niin helposti. No, me koitetaan jaksaa silti sinnikkäästi ne kaksi kestovaippaa päivässä ja pyykkiä pitää sitten samoin pestä joka päivä (kestovaipat, pissaiset vaatteet ja kaikki peppupyyhkeet ja alustan harsot, joille kaveri onnistuu pissaamaan aika usein vaipanvaihdon yhteydessä ). Onhan se vähän tylsää, että kertakäyttövaipat pitää niin hyvin ja vauva pysyy tyytyväisenä ja pyykkiä ja vaatteidenvaihtoa tulee huomattavasti vähemmän, kun kumminkin tekisi mieli olla vähän ekologisempi. Blah. Villahousuja en ole vielä kokeillut kuorina, ystäväni kutoi meille sellaiset lahjaksi. Ehkä ne menee kokeiluun seuraavaksi. Ja sitten varmaankin menee vaihtoon myös lakanat vaavin sängystä :)

Tutsa, vieraista, kovasti olisi tunkua, mutta en millään jaksaisi ottaa ketään vastaan. On täällä jo muutamat vieraat käyneet ja tuntuu, että sellaisetkin ihmiset haluavat nyt vauvan myötä kylään, jotka eivät ole koskaan ennen edes täällä käyneet...Valmiit pakastepullat alkaa jo maistua puulta, mutta en ole yhtään jaksanut leipoa mitään itse vieraille.

Viime yö meni suht kivasti ja tuli nukuttua edes muutama tunti. Onko kukaan muu ihan väsypoikki? Vaikutatte kaikki niin iloisilta ja onnellisilta ja tyytyväisiltä. Mulla on itkuisuutta ja superväsyä päivittäin. Onneksi ihana mies on olemassa ja auttaa, kun en jaksa.

Isompia maitomääriä odotellessa...

kadak & tiikeri 2 vko 1 pv
 
Kadak Kyllä olen super väsynyt. Viime yö otti koville. Ja ilta. Esikoinen oli mummolassa hoidossa, mies nukkui töidensä jälkeen ja lähti sitten poikaa hakemaan. Tyyliin palasivat illalla klo19 jälkeen ja valmisteli sitten esikon nukkumaan. Lähti itse töihin klo 21 jälkeen. Minä siis ihan koko päivän yksin ja vauva alkoi illalla pulauttamaan maitoa kaaressa. Pelkäsin jo, että on saanut sen oksennustaudin. Kädet oli niin puuduksissa ja väsyneet ja sama meno jatkui yön. Laitoin miehelle jo aamuyöllä viestin, että nyt on vuorokauden aikana tullut nukuttua peräti 4h, että on hiukka ärtynyt olo. Kun yöllä sain vauvan nukkumaan, niin esikko alkoi unissaan itkeä... Ja oma olo ihan kamala. Huoh.

Minä olen ihan väsypoikki Näin ne päivät näköjään vaihtelee.

Sama meno jatkuu... Nimittäin mies nukkuu ja minä hoidan vauvaa. Esikko toisella mummilla tänään ja saapuu kohtapuolin. Sitä enne piti lämmittää uuni ja laittaa ruoka hautumaan hellalle... Pyykkikoneen pakkasin valmiiksi ja kohta laitan pyörimään. Heräsi ukkokulta tai ei. Tosin nukuin itse aamupäivästä 2h. Jos vaikka yö menee taas valvoessa.

Röyhtäseekö teidän vauvat hyvin? Meillä neiti röyhtäsee päivisin hyvin, mutta yöllä saa kantaa ja kiikuttaa vaikka miten. Mikähän siinä on? Teen mielestäni kaikki samalla tapaa? Tuleeko sitä maitoa sitten niin erilailla öisin, että vaikuttaa röyhtäisyn onnistumiseen? Jos laitan sänkyyn ilamn röyhtäyttämistä, niin parin minsan päästä alkaa yökkivä ääni ja saa olla varmistamassa tuleeko sieltä mitään tai ei... Ja sitä jatkuu. Ja se yleensä päätyy siihen, että vauva pulauttaa osan maidoista pois. Ja vaatteet vaihtoon. Eli paljon helpompaa kantaa, kantaa ja yrittää röyhtyttää öisin. Heh.

Pienet on vaivat, mutta väsyneenä sitäkin suuremmilta tuntuvat :whistle:

mammanen ja neiti 2vko 4pvää
 
Heipparallaa, jos pari sanasta joutaisi kirjuuttelemaan... Ja samantien tyhjeni pää, ei mitään mielessä :/

No täysimetys ei onnistunut tälläkään kertaa. Osittaisella menään, tyytyväisin mielin. Neuvolassa käytiin keskiviikkona ja nyt paino oli alkanut nousemaan tarpeeksi korvikelisän myötä.

Kestoja ollaan kokeiltu 2 äitiyspakkauksen vaipan verran. Molemmilla kerroilla pikku neiti töräytti megat ja ihmeen kaupalla vaatteet säilyi, mutta kuori sisälmyksineen ui sonnassa. Jatkoa seuraa kunhan pikkunen alkaa vähän enemmän viihtymään hoitopöydällä. Tälle harjoittelijalle kestovaipan asentaminen ei ole mikään nopea toimitus, ja usein keston asentaminen kariutuu, kun menee hermot pikkusella moiseen odotteluun.

Valveilla pikkunen jaksaa olla tunnin jos toisenkin kerralla, ihmetellen kovasti ympärillä tapahtuvaa. Toisinaan saattaa olla useamminkin päivässä "juttelemassa" ja toisinaan ei taas paljoa viitsi hereillä olla.

Kapalon Ostin vauvalle. Huomasin että muuttui rauhattomaksi kun sairaalasta kotiuduttiin. Sairaalassa oli peittokääröissä nukkuessaan, kotona aloin sitten kans viritellä peittoon, mutta tuurissa oli piten kääröt pysyi, joten totesin että helpommalla pääsen tarrakapalolla. Sitä ollaan viikon päivät käytetty ja oikein ollaan tyytyväisiä minä ja vauva.

Ilmaa tuntuu pienen mahaan kertyvän. Disflatyliä ostettiin, siltikin tuntuu ilma kiusaavan vielä :(

No sainhan jotain tekstiä aikaan sittenkin. Toivottavasti täälläkin alkaa kirjoittelu hiljalleen lisääntyä kun mammat odotus puolella poksuvat...

Iitanen ja pikkuneiti 3 viikkoa ja 3pv :heart:
 
millipilli
Jaahas, joskos sitten jotain raapustelisin mäkin meidän vauva-arjesta.

Tutti, otettiin jo heti sairaalassa käyttöön. Aamulla oli ihan hirmuiset imuhalut myös silloin kun ruoka ei maistunut... (maitokin nousi nopeasti sen ansiosta) ja imutekniikka oli hallussa hyvin niin uskalsin tutin ottaa käyttöön.

Yöllä imetän rintakumin kanssa kun rinnat on täynnä niin imuote välillä vähän hakee. Päiväsaikaan saadaan kyllä hyvin homma hoitumaan, mutta yöllä pimeässä on vähän enemmän haastetta joten toistaiseksi yöimetys on mennyt rintakumin kanssa.

Aamu nukkuu öisin hyvin. Varsinkin jos nukkuu vieressä. Nyt meillä onkin kolmena viimeisenä iltana käynyt niin, että oon mennyt sohvalle Aamun kanssa pötköttelemään ja katsomaan telkkaria ja on siihen nukahdettu molemmat... nukuttu sellainen 3,5-4 tuntia ja herätty juuri kolmeksi syömään kun mies tulee töistä. :D Viime yönä siitä sitten jatkettiin omissa sängyissä (siis Aamu omassaan ja minä omassani) puolitoista tuntia. Sitten Aamu siirtyi viereen syömään ja nukkui siinä vielä 3,5 tuntia.

Röyhtäys sujuu päiväsaikaan tosi hyvin ja öisin ei pahemmin olla röyhtäilty... mutta Aamukin on aina jatkanut heti unia ja nukkunut tosi hyvin öisin joten ei se oo ollut ongelmakaan. Parina iltana on nyt vähän masuvaivaa kitistellyt ja syödessä oikein kuulee kuinka nielee ilmaa. Sitä sitten röyhtäilee ja paukuttelee pois ja kakkaa tuosta neidistä tulee niin, että mamma on ihan ihmeissään :D

Vieraita, mä kovasti kaipaisin mutta ei näy ketään... saattaa kyllä pääsiäinen vaikuttaa siihen. Esikoista silloin oli kaikki heti katsomassa ja nyt saa ite oikein pyytää kylään :D Mä tosiaan itse jo oikein kaipaisin vieraita. Oma olo on koko ajan ollut ihan loistava ja väsynytkään en oo pahemmin ollut. Vähän päätä särki parina päivänä luultavasti johtuen tästä sisälläolosta. Tänään aateltiin mennä vähän nuuhkimaan ulkoilmaa hetkeksi.

Esikoinen on pääasiassa ihan ok vauvan suhteen, mutta välillä tulee mustasukkaisuuskohtauksia ja lohdutonta itkua ihan kummallisistakin asioista... mutta pääasiassa meillä on mennyt hyvin. Parhaiten melkein sujuu miehen ollessa töissä :D miehelle sitten aina alkaa hirveä esiintyminen ja huomion haku. Meillähän mies ei siis pysty pitämään isyyslomaa ollenkaan ja arki alkoi heti kun sairaalasta kotiuduttiin.

millipilli & Aamu 6vrk
 
Kiitos onnitteluista :)

[/b]Imetyksestä Osittaisella mennään kun maito ei ole kunnolla noussut ja vähän paniikki iskee päälle että nouseeko kunnolla ollenkaan (esikoisen kanssa ei noussut) ei ainakaan helpota ollenkaan että vauva varsinkin väsyneenä hermostuu jos ei heti saa kunnon otetta ja sitten ei edes enään yritä vaan huutaa kurkku suorana niin kauan ku pullo on suussa :( pumppaamalla ei tullu pisaraakaan pullon pohjaan mutta imettäessä vauva selkeesti nielee että kai sieltä sitten tippoja kuitenkin tulee. ahkerasti se on vaan jatkettava

Väsymyksestä On ja riittää... eilen olin ihan pirteä, vauva nukkui toissa yönä 6h putkeen. mut viimeyö sitten jotain aivan muuta syötiin tunnin välein 5 asti ja sitten nukuttiin 4h ennen kun piti alkaa valmistautua lääkärikäynnille kättärille.

vauvan vointi hyvä. ei kellerräkkään ollenkaan. nyt ollaan 5g vajaa syntymäpäinosta. eli tänään 3600g paino. ainakin ruoka maistuu :D

Nellah ja Toni, hieman vajaa 3vrk :heart:

Muoks: jaaha jostain syystä sitten teksti voi paksusti taasen :|
 
huomenta mammat |O väsynyttä menoa täälläkin :wave: pikkuneiti söi viime yönä klo 23-03 (putkeen 4h!), klo 5-7 ja sitten taas 8.30-10... ja samaa rataa jatkuu. tää mamma on väsy. nyt aamupalalla. onneksi mies aktivoitui viime yönä hieman ja vaihtoi vaipat muutamaan kertaan, että sain hetken levätä. muutoin on ollut vaipanvaihdot aika lailla mun vastuulla, mutta onneksi olen saanut ruuat pöytään ja mies auttelee muutoin. ja nyt on vaipanvaihtoakin alkanut harjoitella, hyvähyvä.

meillä napatynkä irtosi jo 6pv ikäisenä ja nyt on aika siisti napa. vähän punoittaa ja pieni rupi mutta nlan tätin mukaan ok.

vieraita on käynyt melko paljon ja enempikin tulisi, jos vain ehtisi järjestää sopivia aikoja. heti alkuun oli vauvan täti ja pohjanmaan mummu ja pappa 3pv (ja yötä) kylässä, sitten on käynyt miehen sukua ja molempien kavereita. ihan mukavaa vaihtelua, mutta pikkuisen vaatii järjestelyjä kun meillä unirytmit niin sekaisin ja väsy päällä. ennen klo 12 ei päästä koskaan sängystä, joskus vasta lähempänä kahta... :whistle: ja sit pitäs kauppaan ehtiä ja siivotakin. vieraat on kyllä onneks tuoneet tarjoamiset mukanaa ja pakkanen pullistelee pullaa ja kakkua :p

aiemmin olikin jo keskustelua painosta. mulla jäi laitokselle vain 5kg ja nyt viikossa lähteny reipas kilo. pitää syödä ihan hirmuisesti ettei tipu kovempaa tahtia. monta kertaa päivässä/yössä tankkaan kakkua, pullaa ja karkkia ja päälle mun normiterveelliset eväät, eli leipää, hedelmiä, lämmintä ruokaa, jugurttia jne. väliin tuntuu että elämä on yhtä syömistä ja vauvan syöttämistä.

mä en oo röyhtäyttäny vauvaa vielä ollenkaan. en osaa eikä siitä kättärillä mitään mainittu :/ pitää kysyä neuvolassa ensi kerralla siitä. mutta eipä tuo pikkuneiti kovasti pulauttelekaan ja nukutetaan aina kyljellään, josta asennosta tulee helpommin ulos oksut ja pulauttelut, jos on tullakseen.

meilläki vauva oppinu(?) pissaileen ja kakkaileen hoitoalustalle vaipanvaihdon yhteydessä. melkein joka kerta nykyisin menee alustan päällä oleva harso vaihtoon, kun pissii heti kun vaippa otettu pois. no, säästyypähän vaippoja ja vaatteita, mutta harsoja menee. ja meillä kyllä myös nuo kertikset falskaa, useita kertoja päivässä menee vaatteet vaihtoon. kestoja ajateltiin kokeilla vasta kun neidillä enempi kokoa, en usko että alle 3-kiloisilla kestot toimii kun minikertiksetkin (liberon 2-4kg) on isoja.

oho, sain kirjoitettua näin pitkän pätkän kerralla :eek: mies onneksi sylittelee mielellään vauvan pikku itkut, isommista selvitäänkin vain rinnalla. mut nyt suihkuun ja siistiytyyn, reilun tunnin päästä tulee taas vieraita.

t. manna + pikkuinen 13pv :heart:
 
millipilli
Napatynkä irtosi eilen ja Aamulla ikää silloin siis 5vrk.

Vaipoista käytössä kertikset ja tulee olemaankin. Meillä on sekä liberon että pampersin pienintä kokoa ja toistaiseksi liberot on olleet parempia.

Paino, oma siis... :D mulle tuli raskausaikana 8,7kg ja pari päivää sitten siitä oli kilo jäljellä. Mutta kun tohon lähtöpainoon pääsen niin tiputettavaa ois kympin verran...

Äsken käytiin ulkoilemassa ja lyhyen vaunulenkinkin tein ihan tossa lähiympäristössä. Ihana oli päästä ulos!!!

Tässä vielä kuva meidän nuppusesta ensimmäisissä vaaleanpunaisissa vetimissä :D me kun ei sukupuolta tiedetty etukäteen.



 
lisäys: napatynkä irtosi äsken :) aika villin näköinen napa tällä hetkellä, mutta eiköhän se siitä parane. Kylläpä teillä on irronnut aikaisin, meidän poika kun on tänään 15 pv ikäinen.

mies tuolla remppaa ja mä tein ruokaa vaavi kantoliinassa, sille tuli varmaan aika kuuma liesihöyryissä - äidille tuli ainakin :LOL:

söpö kuva millipilli!

k&tikru
 
täälläkin on vauvauduttu ja nyt ehdin hieman koneelle :D kiva kun täällä on meille pino, tuleekohan yhtä paljon tekstiä kun odotuspuolella..? :D kiitokset millipillille!!

nappi tossa ekalla sivulla luin että tuskailet rintakumien kanssa..+ vieläkö on sama tilanne? mä myös aloin heti sairaalassa käyttään rintakumia, kun vauva ei saanut imuotetta. sitä on nyt jatkettu eikä mulla ole energiaa/hermoja opetella iman syömistä.

imetyksestä muuten... kuinka moni teistä imettää ja kauanko olette aikoneet sitä jatkaa..+ ja kuinka sujuu? meillä syöminen on tosiaan aika sottaista puuhaa. rntakumi siis käytössa ja vauva syö kovalla kiireellä, niin että on paikat ihan maidossa rukailun jälkeen :D tissillä sitten hengailisikin kauan syömisen jälkeen, mutta olenkin saanut tutun siihen välillä ujutettua. pelottaa että tää imetys ei kauaa kestä koska en jaksa tapella rintakumin kanssa jos poika vielä kauan jatkaa noita ronskeja otteitaan |O

[/b]jaksamisesta mä olen ihan rikki!! väsymys painaa ja ei ruoka maistu. kun on nälkä juon mehua tai syön jugurtin. heikottaa ja pyörryttää.. onko muita? välillä pelästyn kun ajattelen negatiivisesti vauvastani. viime yö oli rabkka ja itkin vain vauva sylissä, kun tämä ei rauhoittunut. viimein kun hän nukahti niin en itse saanut unta |O

ihailein teitä jotka jaksatte vauvan kanssa, joilla on jo yksi taikka enemmän lapsia kotona :saint: vinkkejä otan vastaan miten saan itseeni lisää vetoa ja jaksamista! haluaisin nauttia vauvastani täysillä, mutta välillä se on ylivoimaista :ashamed:

JJ-t ja Joona 9 päivää
 
voi JJ-t tuli ihan meidän esikoisen ajat mieleen sun tekstistä. meidän esikko oli todella vaikea lapsi ihan pienenä. niin kuin jo aiemmin olen maininnut niin ensimmäiseen 2kk ei nukkunut öisin YHTÄÄN, eli aikavälillä 22-05. eli minä valvoin sen 2kk kanssa kokonaan.

mut nyt tää toinen on hieman helpompi tapaus ja kaikki itkut ja masuvaivat menee helposti kun tietää mitä on tulossa. vaikka noin vuoden sain nukuttua vaan 2h pätkissä silloin tällöin niin se aika menee silti äkkiä ja elämä tulee päivä päivältä vaan helpommaksi.
nyt sitä osaa nauttia vauvasta. esikosen aikaan olin ihan paniikissa ,että olin mennyt pilaamaan elämäni kun en tiennyt mitä tuleman pitää ja ajattelin et se olisi aina tällaista hamaan loppuun saakka. no onneksi niin ei kuitenkaan ole.
hassua et nyt kun on jo kaksi lasta niin on enemmän aikaa itselle kun oli silloin kun esikko synty =)
tottakai yöllä joutuu nytkin vauvan kanssa välillä valvomaan ja välillä väsyttää enemmän ja välillä vähenmmän.
yritä siis JJ-t saada itsesi rauhoittumaan ja todellakin voit ajatella että JEE taas yksi päivä takana ja parempaan vaan ollaan menossa :heart:
avun saaminen on tietenkin kanssa ihan kivaa, mutta itse en oikeastaan apua saanut silloin yhtään, että tiedän totisesti miltä tuntuu kun joutuu hoitamaan koko ajan vaativaa vauvaa, mutta kyllä siitä selviää.
niitä pahoja ajatuksia minullakin oli esikoisesta kun hän oli pieni ja rakastuin häneen korviani myöten sitten hieman myöhemmin. minulle ei tullut sellaista rakkautta ensi näkemältä synnytyksen jälkeen.

no mut nyt tää lopettää tän kirjan kirjoittamisen :LOL: ja paasaamisen.

Hani ja tyttö 3viikoa ja 3 päivää
 
Vaipoista kertiksillä mennään,.meillä falskasi aluksi kanssa kaikki vaipat, poika oli hoikka ja pitkä, parhaiten sopi meilläkin aluksi pampersit ja muumit, nyt varmaan menis jo liberotkin kun alkaa pojalla painoa olla enemmänkin (ainakin näin omin silmin katsottuna).

ilmavaivoja on pienellä jonkun verran, mutta aika usein paukkuu ja rutisee ilman sen suurempia huutoja. tosin nyt olen ihan pikku hiljaa vähitellen annellut d-vitamiinia kun esikko sai niistä masuvaivat.

väsymys on tuttua ja vaihtelee tietysti päivä kohtaisesti, mutta pirteämpi olen verrattuna esikoisen alku aikaan, se oli sen verran vaativampi pienenä.

napatynkä irtosi ekan vkon aikana, repesi ensin kun vauva potkaisi siihen vaipan vaihdon yhteydessä, mutta nyt näyttää jo hyvältä.

imetystä aattelin jatkaa niin kauan kun suositellaan, jos maitoa riittää ja vauvalla yhteistyöhaluja.

Jj-t jaksuja sinne kovasti, mä itse muistan samanlaisia öitä esikoisen kanssa, kaiken uuden opettelun lisäksi vauva oli vaativa ja muistan hänen vauva aikansa enemmän stressaavana kuin nautinnollisena, vaikka olihan siinäkin ihanat ensihetkensä. hormoonitkin kun heittää vielä mielialaa kuin häränpyllyä, niin eiköhän useimmat äidit käy samanlaisia ajatuksia väsyneinä yön tunteina läpi, itkevä lapsi sylisssään. :hug:

röysyjä meillä saadaan vaihtelevalla menestyksellä ja pukluja tulee varsinkin silloin jos vaavi on pidemmän aikaa syömättä ja maitoa heruu järjettömästi (tai suihkuaa)..

millipilli kuulostaa tutulle tuo esikoisen käytös, meillä kanssa itku herkemmässä, jos johonkin pippaa ja isälle (+vieraille) hirmunen näytös ja huomion haku, myös öisin ruvennut itkeskelemään ja heräilemään, vaeltaa vähintään kerran kaksi yössä pois huoneestaan..

pyörrytys on täälläkin tuttua, luulisin johtuvan väsymyksestä tai siitä että rinnat oikeesti painaa niskoihin,tiedä sitä.mutta onneksi on mulla vaan hetkittäistä.

tutsa&rasmus
 
Helou..
Pikaisesti ilmotteleen ittestämme..
Meillä lähtenyt hyvin arki sujumaan ja imetys onnistuu hyvin,tosin maitoa ruiskuaa niin että välillä menee ihan kunnolla henkeen..
Poitsu on vähän keltainen vielä,mutta alkaa selvästi parantua ihon väri..
poitsu syö päivisin 1-3h välein ja yöllä 3h välein.
Itsellä kaikki ok ja jälkivuotokaan ei enää liiemmin vaivaa.On ihan sellaista kuin menkat ois loppumassa.Mietinkin että jos kohta miehen kaa päästäis petipuuhiin... :p

Napatynkä irtos meillä viime tiistaina tai keskiviikona..

Vaipoista että kyllä oli itekkin pakko ostaa kuiteski kertiksiä kun oli sen verran isoja nuo "pienet" vaipat että vähän saa herra kasvaa ennenkuin ne sopii..

Me ajateltiin tänään käydä vähän jo kärrytteleen pihalla kun kuiteski keskiviikkona tulee sen kaks vkoa ja ilmat on noinkin suotuisat niin pakko päästä jo pihalle..

Jokos täällä olette ristiäisiä suunnitelleet?
Meillä nimi on ollut jo valmiina ja laputkin tuli seurakunnalta,mut en ole vielä asiaa hoitanu eteenpäin..Tarkoitus olis pitää niin pian ku mahollista et ei olis enään sitten mitään järkättävää ennen mun töiden aloitusta..kyllä tympii jo nyt kun tietää että kohta töihin..Onneksi vain pari pv/vkossa mut silti...
Kummien kaa on tosissaan miettimistä kun tuntuu et ollaan jo kaverit käytetty..

Ilmavaivoja ei ole onneksi liiemmin meillä nähty vielä..
Ei kyllä ole kellään ollut että jospa tämäkin herra säästyis niiltä.. Yölläkin nukkuu hyvin ja siitä tiedän nousta kun pientä kihinää alkaa kuulua sängystä.Itkuun ei onneksi tartte herätä..Velipojatkaan ei tiiä mitään kun yöllä vaavia syöttelen..Mieskään ei herää yleensä olleskaan..

Mustasukkaisuudesta..
Meillähän minä kuvittelin nuoremman olevan mustis,mutta se oliki esikko joka on mustis..Välillä on yhtä kitinää vaan ja kiusaa nuorempaa ja inttelee jne jne.. Välillä on kyllä innoissaan vauvasta ja hoitaakin,mutta sitten hermostuu..
Nuorempi taas haluis koko ajan pitää sylissäkin..
En nyt jaksa tänne värkätä kuvaa,mutta tuolla odotuspuolella on poitsusta kuva jos haluatte tiirailla..
Nyt pitää mennä laittaan isoveljille aamupalaa kun kerran kelpaa :D

Hyviä jatkoja kaikille vaavien kanssa.Voi olla ettennyt niin usein malta kirjotella kun touhua riittää!

Vaavimasu ja Leevi Lennart Oliver 1vko 5vrk
 
kiitos tsempeistä :hug: välillä on niin ihanaa ja välillä toivois että saisin hetken rauhaa. nyt poika nukuu äiskän vieressä sängyllä ja on tyytyväinen. yleensä päivät meneekin eniten nukkuessa ja yöllä alkaa huuto |O eilen kavei nukkui 13.00-20.00 niin että välissä vain syötiin pikaisesti kahteen kertaan. sitten olikin kylvyn aika ja PING!!! silmat niin ammosen avoillaan ja virkeenä :D no eihän sitä sitten saatu ollenkaan nukuttua ja alkoi sitten kiukkukin tulemaan. itse menin nukkuun 21.00, mutta unta en saanut ennenkun yöllä monta tuntia pojan nukahtamisen jälkeen, joka tapahtui 00.00 elikkä hereillä oltiin lähes koko ajan neljän tunnin ajan :eek:

oon oitse kuumeessa ja pahasti epäilen että vois olla kohtutulehdus :/ silti mun vanhemmille pitäis mennä ja siitä kummipojan kaksivuotis synttäreille |O saa nähdä kuinka tämä mamma jaksaa..

JJ-t ja Joona 10 päivää
 
Alkuperäinen kirjoittaja JJ-t:
oon oitse kuumeessa ja pahasti epäilen että vois olla kohtutulehdus :/ silti mun vanhemmille pitäis mennä ja siitä kummipojan kaksivuotis synttäreille |O saa nähdä kuinka tämä mamma jaksaa..

JJ-t ja Joona 10 päivää
Jos on oireita kohtutulehduksesta niin sinuna menisin kipin kapin lääkärille. Käsittääkseni kohtutulehdus voipi olla vaarallinenkin. Mua on aina ohjeistettu menemään heti lääkärille, jos nousee korkea kuume ja kohtu/rinnat (rintatulehdus)oireilee synnytyksen jälkeen.


 
moi mammat =) täällä pirteempi päivä tänään vaikka viime yö meni (taas) suht vähäisillä unilla. mulla kuitenkin hyvä tuuri että vauva nukkuu YLEENSÄ enempi yöllä kuin päivällä. viihtyy hereillä hässäkän ja mekkalan keskellä, kuten jo kohtuaikoina, ja rauhoittuu kun ympärillä hiljaista. silti, max. 3h välein tulee öisin imetettyä ja siinä menee aina 1,5h kerralla vaipanvaihtoineen, joten kyllähän sitä univelkaa kertyy vaikka kuinka viettäisi puolet vuorokaudesta sängyssä...

kertiksistä meillä käytetään sekä liberon 2-4kg että pampersin 2-5kg ja molemmat falskaa välillä :/ viimeksi tänä aamuna sai äiti pissit masulla imettäessä... nuo molemmat vaan on yksinkertaisesti aika isoja meidän 2,8-kiloiselle hoikkajalkaiselle neidille. kasvua odotellessa...

jj-t sinuna soittaisin päivystykseen. mäkin olen ymmärtänyt että kohtutulehduksen kanssa ei leikitä, vaarallinen sairaus ja vaatii hoitoa pikaisesti. toivottavasti saat apua myös väsymykseen. meillä mies alkanut vaihtaa esim vaippoja öisin, jotta saan levätä vähän enemmän.. no, imetystähän se ei voi hoitaa, joten kyllä mä valvon kuitenkin paaaaaljon enempi.

miten te muuten nukutte? mua huvittaa kun oltiin miehen kanssa niiiiin yksimielisiä ennen synnytystä ettei meidän vauva ainakaan tule meidän väliin nukkumaan, mutta niinhän se todellakin tuli ja perhepetissä köllötellään koko sakki. se on vaan niin kätevää yöimetysten kanssa, kun saa napata vauvan rinnalle siitä vierestä.

jälkivuotoa tulee vaihtelevasti. väliin näyttää että loppuu jo, sitten taas tulee side täyteen. no, 2 vkoa synnytyksestä, kai se normaalia vielä onkin vuotaa? :eek: seksiä tuskin tulee ihan heti silti harrastettua, repesin ja sain tikit just häpyhuulien alueelle ja pimpsaan jäi kätilön mukaan läjä pienempiä haavaumia... odottelen rauhassa että saan noi kuntoon ja lakkaan vuotamasta. jajoo, ei kauheesti kyllä vielä kiinnostakaan ku just värkki venyny ja paukkunu äärirajoilleen :whistle:

meil on nimi valmiina mut ristiäiset vielä täysin suunnittelematta. mies ei kuulu kirkkoon niin jää mun vastuulle täysin. kuten myös kummien mietintä, koska miehen kaveritkaan ei kuulu kirkkoon (en tajunnu kuin yleistä tää on helsingissä...). no, kaipa sitä jostain pari kirkkoon kuuluvaa kummia löytää ja sitten vaan srk-salissa lyhyt tilaisuus ja pullakahveet vaikka kotona siihen päälle. en ota stressii. samalla "lyhyellä kaavalla" mennään kuin naimisiinkin reilu 1kk sitten =)

eipä tullu tänne pk-seudulle kovin aurinkoista pääsiäistä, mutta nopeesti taas pyörähdettiin lähikaupassa tänäänkin vauvan kanssa. ei olla kauheen hyvin noudatettu sitä alle 3-kiloisten ulkoilukieltoa :ashamed: mutta hyvin tuo pieni voi ja nauttii ulkoilusta. tosin tänään ihan hikipäissään oli kun puettiin toppaa ja villaa ja sitten lampaantaljan päälle vaunuihin harsojen taakse. ai liioitteliks joku vähä...

pääsiäisen jatkoja ja tsemppejä valvomisiin ja jaksamiseen!

t. manna + minimuija 2 vkoa :heart:
 
Onpa hienoa, että keskustelu vilkastuu tässäkin pinossa. Tuntuu niin hyvältä lukea, että teillä muilla on ihan samat ongelmat ja angstit ja yön sudenhetket.

Väsynyttä vauva-arkea täälläkin suunnalla. Meillä on nyt parina viime yönä valvottu vatsavaivaisen vauvan kanssa. Syötyään sillä raukalla alkaa vatsaa kipristää, ja itkua voi jatkua 5 minuutista 2 tuntiin. Muutenkin herätään syömään 3 tunnin välein. Eli en minäkään kovin monta tuntia saa unta silmään yön tunteina. Onneksi miehen isyysvapaan ajan olen voinut ottaa päikkäreitä aina välillä, mutta huomenna palaa mies jo töihin. Tutsako sitä sanoi, että d-vitamiinista voisi tulla vatsavaivaa? Meillä vaivat alkoivat kyllä juuri samaan aikaan, kun aloitettiin d-tipat. Kieltämättä vähän hirvittää, jos seuraavat puoli vuotta menee yöt huutavaa vauvaa hyssytellessä... Apua.

Imetys onneksi sujuu hyvin. Maitoa tulee riittävästi, ja varmaan saisin pakastimeenkin pumpattua, jos saisin aikaiseksi. Vähän pullon käyttö arveluttaa silti; mitä jos vauva ei huoli rintaa sen jälkeen?

Vieraita on käynyt jonossa eikä loppua näy. Välillä meinaa jo ärsyttää, mutta en ole kehdannut kieltääkään. Sellaisiakin kaiken maailman sukulaisia on tuppaamassa, joita ei yleensä edes tapaile.

Meidän vauvalle ei pidetä ristiäisiä, koska mies ei kuulu kirkkoon ja kammoaa kaikkia sen rituaaleja. Nimenantojuhlat kyllä järkätään lähisuvulle, ja kummitkin on pyydetty, vaikka eivät kirkollisia kummeja olekaan. Osaako pk-seutulaiset suositella hyvää pitopalvelua nimijuhlien tarjoamisia vääntämään?

Raskauskiloista karistin Kättärille 9 kiloa :eek: . Jäljelle jäi 5, joiden pudottamisessa en haluaisi pitää kiirettä mutta jotka tuntuvat väkisin lähtevän ahkeran imetyksen seurauksena.

Manna, meitäkin Kättärillä ohjeistettiin, että saisi kunnolla ulkoilla vasta 3-kiloisen tytsyn kanssa. Neukkulantäti kuitenkin antoi meille luvan tehdä lyhyitä lenkkejä heti, kun vauva täyttää 2 viikkoa (eli männä viikonloppuna). Pari puolen tunnin pyrähdystä on tullut nyt sitten jo tehtyä. Mietinkin, josko huomenna uskaltaisi lähteä jo Stokkalla käymään.

Jaksamista kaikille,
Hemuli & pikkuakka 2,5 viikkoa
 
Minäkin pääsen jo tähän pinoon! tai oishan sitä jo viikon päässyt, mutta nyt sain aikaseksi kirjoittaa.
Meillä elellään ihania vauvantuoksuisia aikoja. Olen todella yllättynyt, että kaikki on mennyt näin hyvin. Imetys sujuu ja vauva on melko tyytyväinen. Yöllä herää 3-4 tunnin välein syömään ja jatkaa samantien unia.
Täällä käytetään kestovaippoja, on käytetty heti kotiin tultua kokoaikaisesti. Yhtään kertakäyttöistä meillä ei edes ole. Meillä vaipat on pitäny ihan hyvin ja niiden käyttö muutenkin ollut vaivatonta. olinkin melko yllättynyt kun luin, että teillä monella on niistä huonoja kokemuksia.
Vauva nukkui ensimmäisen yön kotona alkuyön omassa sängyssä ja ähisi ja kitisi vähän väliä, sitten otin loppuyöksi viereen ja onkin nukkunut siitä asti meidän välissä. Ihan selvästi tarvi läheisyyttä.
taidan olla onnekas kun vauvan kanssa on ollut näinkin vaivatonta tähän asti, pelottaakin, että milloin tapahtuu muutos ja vauva alkaa valvottaa, täytyy nyt nauttia tästä ajasta.
itsekkin olen virkeä ja kovasti jo tekisi mieli lähteä vauvan kanssa liikenteeseen, mutta jos vielä jokusen päivän jaksaisi odotella. Huomenna ajateltiin käydä ekaa kertaa ulkona.

Paljon voimia kaikille vauvojen kanssa, koitetaan kuitenkin nauttia näistä ajoista, noi on niin vähän aikaa vastasyntyneitä. Mä oon jo melkeen itkeä tihrustanu ku tuo vauva kasvaa niin nopeeta, kohta se on jo iso poika.

niinnu ja poika 1vko
 
niinnu :flower: onnittelut sinullekkin!

täällä takana huonosti nukuttu yö |O , meillä on masuvaivat alkaneet :| , käsikädessä d-tippojen kanssa.tosin poika kyllä nielee matoakin sellasin kulauksin, että voipi johtua siitäkin.noh, toivotaan ettei ihan joka öiseksi ulinaksi mene..

nukkuminen täällä menee perhepedissä ja välillä vauva taas omassa sängyssä,riippuu siitä nukahtaako ensin äiti vai vauva :D

ulkoiltu ollaan reippaasti, mutta meitin pieni ei viihdy vaunuissa 10minuuttia kauempaa.alkaa hirmunen huuto ja rauhottuu heti kun ottaa syliin. nukahtaa syliin ja kun siirtää vaunuihin,nukkuu hetken ja herää ja alkaa sama meteli..vinkkejä vaunuissa viihtyvyyteen?hankalaa kun esikoisen kanssa yrittää ulkona telmiä, ei oikein voi pientä sylissäkään kannella..on meillä kyllä kantoreppuja, mutta tuntuu vielä hankalalta kun ilmat ei niin kauhean lämpöiset vielä ole.

ai niin meidän pojille syntyi eilen serkkupoika, ikäeroa tuli pienille 3vkkoa 2pvää ja 9 minuuttia. :D nyt on sitten 6 serkusta ja kaikki poikia.heinäkuussa tulee vielä yksi pieni lisää, ultran mukaaan tyttö =)

tutsa&rasmus
 
Jaahas... jos pikaisesti yrittäisi kirjoittaa kuulumisia ennen neuvolaan lähtöä ja samalla tyttöä nukuttaen. Onnittelut kaikille vauvoista! On ne niiiin ihania :heart:

Täällä nukutaan omassa sängyssä ja nyt on viikon verran jo onnistuttu nukuttamaankin siihen. Eli on nukkunut alusta lähtien omassa sängyssään mutta alkuaikoina nukahti rinnalle ja nyt siis nostetaan omaan sänkyyn nukahtamaan. Yllättävää kyllä, kaikki on mennyt tähän asti loistavasti! Olin varautunut pahimpaan mutta helposti on sujunut.
Välillä nukahdetaan tutin kanssa ja välillä ilman.

D-vitamiinit aiheuttivat meilläkin alkuun itkuja ja mahavaivoja. Vaihdoin neuvolasta saadut Devitolit sitten parin päivän päästä Jekovittiin ja aloitin samalla Idoform-maitohappobakteerikuurin sekä annan aina noiden d-vitamiinien antamisen jälkeen Disflatyliä. Tuo muutos ja tippayhdistelmä on auttanut ainakin meillä. Cuplatonia kokeilin alkuun noiden Devitolien kanssa (neuvolassa sanoivat jo että noi vitskut voi aiheuttaa mahavaivoja, joten kokeilin heti noita Cuplatoneja) mutta paremmin on meillä toiminut tuo Disflatyl. Suosittelen kokeilemaan jos mahavaivat aiheuttaa väsymystä. Niin, ja aluksi annoin tuon kaiken illalla ja sitten vaihdoin ajankohdankin päivään.

Tutti on meillä käytössä ollut nyt noin viikon ajan. Välillä tyttö huolii sen ja välillä ei. Pulloa ei ole montaa kertaa käytetty eli täysimetyksellä mennään. Tutin käyttöönotto kyllä rauhoitti meillä varsinkin noita iltoja kun imemistarvetta kuitenkin noilta pikkuisilta löytyy. Oma äitini hammashoitajana oli jopa huolissaan aluksi kun luuli ettei anneta tytölle tuttia ollenkaan. Kyseli parikin kertaa että ettekö meinaa tuttia antaa :D

Ristiäiset on meillä 3.5 mutta nimestä ei ole vieläkään mitään päätöstä tehty. Just pari iltaa sitten löin miehelle nimikirjan eteen että kattoo nyt siitä ja ehdottaa jotain kun tähän asti mie oon tehnyt ne ainoot ehdotukset... Oonkin vitsaillut että varmaan pappi joutuu almanakasta arpomaan sen nimen ressukalle.

Mutta nyt itse syömäpuuhiin ja sit kohta neuvolaa kohti :wave:

Sanni-Maria ja tytsy 4 vkoa + 1 pvä
 
heissan!

Täällä myöskin vauva-arki on lähtenyt sujuvasti :) tai no, vauva on päivisin oikea unelma mutta yöt tahtoo olla levottomia ja puolentoista tunnin välein heräilee. maitoa pulauttelee usein ja on vähän vatsavaivainen, mutta onneksi meidän esikoinen oli just samanlainen niin en ole huolissani...ja osasin henkisesti varautuakin näihin yövalvomisiin. Osittaisella imetyksellä mennään myös täällä, maitoa nousee mutta ei tarpeeksi neidille. tänään kävin otattamassa sektiohaavan tikit pois ja haava on ihan hyvin lähtenyt paranemaan.ristiäisetkin jo varasin toukokuun alkuun. perjantaina on ensimmäinen punnitus vauvalla, se neuvolan täti tulee tänne kotiin käymään. napatynkä on vielä paikoillaan mutta varmaankin kohta irtoaa, kun ei oo ku pikkusen reunasta enää kiinni. ulkoilla ei olla vielä uskallettu, sitte viikon päästä...välillä tuntuu että alkaa seinät kaatumaan päälle täällä kotona mutta sillon lähen esikon kanssa ulkoilemaan. se on vaan niin totta, yhtäkkiä sen huomaa että pikkuvauva-aika on ohi ja lapsi mennä viilettää jo eteenpäin! joten koitetaan nyt nauttia vaikka välillä se kieltämättä on hiukka hankalaa viikkokausien univelat niskassa :LOL:

Gardenia ja Kapris 1 vko ja 1 pv
 

Yhteistyössä