~HUHTIvauvat 2009~ huhtikuussa

  • Viestiketjun aloittaja millipilli
  • Ensimmäinen viesti
Heissan..

Nyt koitan vähän lyhentää tekstiä kun kirjoitin taas kirjan ja sitten yhtäkkiä katos koko hemmetin netti ikkuna..

Niin..Mä oon tainnu hukata mun rintarepun..Pitänee vielä varasto käydä tonkiin läpi..

Ristiäiset täällä jo 3.5 jotta saa alta pois kunnolla kaikki ennen töihin menoa..

Tuttia täällä käytetään,mutta tosi vähän..

Painosta..En ole vieläkään käynyt puntarilla ja musta tuntuu kuiteski että varmasti on vielä ainaki se 7kg ja enemmänki jääny..Yhteensä tuli 17kg..

Minäkin mietin tuota hereillä oloa että kauanko ois sellanen "normaali" hereilläolo aika päivässä..

Täällä on tissit kestäny tosi hyvin eikä kumeja ole tarvinnut käyttää..Onneksi..

millipillille voimia eroon!!!Harmihan se aina on että joutuu tuollaiseen ratkaisuun päätymään,mutta ei saa kuitenkaan itseään kiduttaa huonossa suhteessa..

Kaikille imetyksen kanssa painiville..
Jaksakaa vain ahkerasti yrittää jos voimat riittää siihen.Kun se vauva lutkuttaa edes sitä tyhjää tissiä niin sen pitäis käynnistää lisää sitä maidontuloa! Ja taas jos maitoa tulee "liikaa" niin ei kannata pumppailla koska se vaan lisääntyy..Maidon tulo kyllä tasoittuu kunhan kroppa hoksaa sen määrän tarpeen. Jos ei tunnu maito riittävän niin antaa korviketta mut ei kannata silti unohtaa sitä tissittelyä vaikka sillä tyhjälläkään tissillä jos se vain kelpaa..Ja sillon ehkä kannattais kokeilla pumpata.,mutta ei se vaavi siihen kuole jos se joutuu korviketta juomaan!!! Tsemppiä vain yritykseen!!!
Niin ja jos tuntuu että toinen tissi ei riitä niin syöttää toisenki ja sittenhän sekin taas lisää maidontuloa pikkuhiljaa..

Jaksamisesta..
Tuntuu jotenkin oudolta että musta tuntuu että oon saanu jotai ylimääräsiä voimia jostai kaikkeen..
Tuntuu et tää pieni väsymyskään ei haittaa ja vaikka ressaan sitä töihin menoa jo niin silti olen voimissani..Ja minä pelkäsin että saan vieläjonkun synnytyksen jälkeisen masennuksen..Mutta olen ollut heti synnytyksen jälkeen niin tyyni ja viileä että en voi uskoa tätä.Minäkin kuiteski nukun tosi huonosti yleensäkin ja herään ihan pieniinkin ääniin ja aamulla on yleensä aina herätys jo 7-puol8 kun esikko ei ole mikään aamu uninen..

Jaahassu..
Oletko kokeilllut "kääräistä" vaavin esim peittoon ja sitten syötät sylissä ja sitten kun nukahtaa niin siirtää varovasti sänkyyn..?
Ja kannattaa laittaa vähän täytettä ympärille ettei ole ihan kuin aavikolla yksikseen.Meillä välillä pitää ottaa peitto kaveriks kun ei meinaa nukkua sängyssään..
Täällä kans nukutaan 180cm sängyssä kahen pojan ja miehen kaa..Vaavikin on silti aina välillä ollut viekussa.

jj-t
juotko kuitenkin päivän aikana?
Mulle ainaki anoppi on sanonu että se juominen on tärkeetä!Että kuhan juo ainaki hyvin niin tulee jotai..Mutta jos imetys tuntuu vaikealta niin ota pullo esiin ja anna korviketta! Eihän se maailmaa kaada tai tee sinusta huonompaa äitiä!!!

kadak älä sinä huoli imetyksen aikana painosta..Se kyllä sitten tippuu..Mulla on ainaki ollu niin et saattanu vuosiki mennä mut itestään on palautunu entiselleen!!!

Kestoilusta..
Meillä vielä kertikset käytössä kun tuntuu niin isoilta vielä nuo kestarit,mutta toivon että pian pääsis käyttään niitä..

Taas mä olen ihan taivaassa ton vaavin kaa!!! Tahtoo lisää lapsia..Mutta ehkä seuraavaks voitais harkita ainaki sitä sijaislasta,mut se adoptio taitaa olla liian pitkä prosessi meille..Just uutisissa sanoivat että hesassa tarvittas sijaisperheitä kipeästi,mut tuskin ne sieltä asti tänne lapsia antaa edes.. Mutta semmoset olis aatteet täällä..eka olin synnytyksen jälkeen sitä mieltä et omia ei enää tehä mutta nyt jo alkaa mieli muuttua..Lapset on vaan niinihania..


Nyt pitää lopetella...Jaksuja kaikille!!!

Vaavimasu ja Leevi 2vkoa 2vrk
 
kiitos kaikille kannustusksesta :hug: päädyttiin nyt sitten kokonaan korvike linjalle.

neuvolassa oltiin ja siellä itkua tuhristin (taas) ja neuvolantäti ihan kannusti siihen että jos ei imetys tunnu oikealta niin korviketta vaan. sanoi ettei kannata välittää muiden mielipiteestä tässä asiassa. nykyajan korvikkeet on kuulemma niin lähellä sitä äidinmaitoa että parempaa hallaa lapselle teen kun voin itse huonosti. sanoi että häånellä monen monta asiakasta, joiden lapset on nyt terveinä jo koulussa yms. ja allergioitakaan ei pahemmin ole. lapsi aistii äidistä pahan olon ja mulla se totisesti on!!

nyt on sitten annettu korviketta ja annan pelkillä tommee tippee pulloilla, ne on hyviä kun ei voi sitä maitoa liikaa ottaa ja ilmaa ei pääse vauvan masuun :D

masuvaivat vauvalla on kovia varsinkin öisin. ei oikeen ole hiljaa ollenkaan vaan vääntää ja kitisee. sitä ei kestä kuunnella ja on pakko ottaa vauva viereen ja silitellä selkää. se tuntuu auttavan. päivisin unet on yleensä pitkiä 3-4 tuntia ja toinen nukkuu tosi rauhallisesti. tosin tänään sai toista nukuttaa pitkään kun rytmi meni jotenkin sekasin neuvolakäynneistä ja muista johtuen :(

painosta. tuli 25kg ja 15 lähtenyt pois. enää en tunne itseeni sellaseks löllyväksi kasaksi. mahanahka nyt on sellanen löllykkä, mutta eiköhän se lähde kun pääsee reenaamaan. ajattelin alottaa kuntosalilla käynnin heti jälkitarkastuksen jälkeen. nyt ollaan pariin kertaan vaunuteltu sellanen 1.5km ja tekee kyllä hyvää :saint: pikkuhiljaa sitten lisää sitä matkaa ja tahtia nopeuttaa. pikkuinen kun nukkuu niin hyvin rattaissa :heart:

jaksamisesta: |O väsyttää!! iltaisin ja öisin on pahinta kun tietää mitä on odotettavissa. päivisin jostain tulee energiaa enkä ole pystynyt nukkumaan lainkaan päikkäreitä. iltaisinkin nukahtaminen vie oman aikansa. illat kun meillä on vaikeita niin välillä meinaa usko loppua ja itku tulee herkästi. aamulla ja päivällä vauva on taas paljon "helpompi". mies menee töihin ensi viikolla ja "oikea" arki alkaa niin saa nähdä kuinka tän mamman käy :ashamed:

meille tulee kohta mummot kyllään. suunnitellaan vähän ristiäisiä. voisi mennä laittaan vähän paikkoja kuntoon. pari pullokin pitäisi keittää. hain kaksi uutta pulloa niin nyt kolmella pitäisi pärjätä. neuvolata sanoi että riittää kun kerran päivässä keittää niin eiköhän se onnistu :D

meillä lähteekin nyt sitten oikea pullorumba käyntiin, mutta hyvillä mielin olen :) nyt kun saisi maidontulon hiipumaan ilman rintatulehdusta niin olen onnekas. tänään oon pumpannut vasta kaks kertaa ja molemmista n. 30ml että ei mitenkään hirveesti, mutta kyllä rintoja pakotta koko ajan. toivottavsti menisi nopeasti :saint:

osaankohan mä ollenkaan lopettaa tätä kirjottamista :LOL:

no niin, päivän jatkoja mammoille ja vaaveille :wave:

JJ-t ja Joona 2 viikkoa :heart:
 
moi taas =)

me oltiin eilen neuvolassa ja siitä asti oltu yhtä hymyä :D vauvan paino oli noussut yli 3kg ja reippaasti! painoa nyt 3126g (jeejee!) ja pituutta 47cm => 49,6cm :eek: nlan tätin piti mitata toi pituus kahdesti kun ei uskonut heti lukemia. eli hurja kasvutahti meidän pienellä ja mikä parasta siis, nyt SAADAAN LOPETTAA 3H VÄLEIN PAKKOSYÖTÖT JA ALKAA ULKOILLA!!! =) =) =) ihanaa! ilmeisesti mun maito on tosi rasvaista/ravitsevaa kun vauva kasvaa näin hyvin ilman korvikkeita. ja kyllä vauva syökin, eilen oli taas semmonen 4h maratonimutus ja yöllä heräsi 2-3h välein syömään. onneksi nukahti nopeaan aina syötön jälkeen, niin sain mäkin nukuttua 3+2+2+2 tuntia, eli vähän univelkojaki pois.

vaavimasu kiitti tosta pumppauksen välttövinkista :flower: en mä ois tajunnu et seki (tietysti!) vaan kiihdyttää maidontuotantoa. mullehan ylituotanto on vähän ongelma, rintoja pakottaa jo tunti imetyksen jälkeen ja kun vauvan ottaa rinnalle, tissit "räjähtää", eli maitoa alkaa ruiskuta ulos ja pikkuinen on kirjaimellisesti tukehtua siihen. vauva on myös oppinut, että maitoa saa ihan vaan nuolemallakin tissin päästä, tykkää leikkiä silleen kunhan on ensin pahimman nälkänsä tyydyttänyt :p

kadak kyllä ne kilot lähtee! älkää nyt vaan alkako muutama viikko synnytyksestä murehtia kiloja tai laihduttaa. kyllä ne kilot imettämällä ja vaunulenkeillä lähtee ja parempi ettei liian nopeaan, voi häiritä maidontuotantoa. mä pidän ihan mielelläni vielä jonkun aikaa omat +5kg jotka ei jääny laitokselle, vaikka se tarkoittaakin etten mahdu mihinkään entisiin housuihini ja kuljen yhä mammafarkuissa tai verkkaissa... :ashamed:

karseen ankee keli ulkona mut ajateltiin käydä silti vaunutteleen illalla kun vihdoin on siihen oikein lupa =) kunhan mies tulee töistä niin pääsee pikkuinen tutustuun kotikulmiinsa. tosin vartissa ei varmaan paljoa näe, jos nyt alottas tän ulkoilun "rauhallisesti" kuten nlassa kehotettiin.

meillä vauva valvoo väliin 10h päivässä väliin vaan muutaman tunnin. vaihtelee tosi paljon. mut enempi ja enempi valvoo vähitellen. samoin ääntelee, ilmeilee ja liikkuu koko aika enempi. tykkään kovasti seurustella vauvan kaa, kun se osaa jo katsoa tapittaa äitiään silmiin ja tehdä hassuja ilmeitä ja äännellä :heart: etenki päivisin, öisin äiskä on aika väsyny ja juttelee vaan vähän vaikka toinen kuinka haluisi seurustella :whistle:

voimia valvomisiin ja mukavia vauvahetkiä kaikille!!

t. manna + nappula 2,5 vkoa :heart:
 
Perjantaita mammat,
Hemulin perhe on taas on the road, tällä kertaa kyläillään Tampereella kummitädin luona. Ainakin vauva oppii pienestä pitäen automatkailuun. Se hyvin tyytyväisenä vetää sikeitä kaukalossaan koko matkan.

Mekin käytiin tänään neuvolassa, ja vauvan paino oli viikossa noussut 2610 > 2900 grammaan. Manna, kyllä näistä pikkuakoista vielä potria emäntiä saadaan, onnea teillekin maagisesta 3 kilon ylittämisestä. Pituuskin oli nyt 49 cm, kun syntyessä vain vaivaiset 45 cm. Meilläkin ollaan menty täysimetyksellä. Maitoa tulee hyvin, ja vauvalle maittaa hyvin ja säännöllisesti. Öisin se herää syömään vähintään 3 tunnin välein. Omat unet ovat välillä kortilla, mutta otan nokkaunia aina, kun on mahdollista.

Millipilli, tsemppiä ja voimia uuteen perhetilanteeseen.

Kadak, eihän 4 kiloa ole mitään! Älä sellaisesta nyt murehdi, ehtiihän näitä kiloja karistella, vastahan sä olet vauvan putkauttanut. On mullakin sellaiset 5 kiloa raskauskiloja vielä jäljellä, mutta yritän pitää niistä kiinni, että olisi vararavintoja imettämiseen. Verkkarit ja mammapöksyt käytössä täälläkin...

Miten teillä muilla, onko teillä käynyt vieraita vaivaksi saakka? Meillä on käynyt sellainen kansanvaellus, että meinaa ihan ruveta ketuttamaan. Keskiviikkonakin kävi 3 eri vierasta pitkin päivää sillä tahdilla, etten ehtinyt edes syödä saati sitten vielä vauvaa ulos. Ja eilen anoppi kuppasi meillä 5 tuntia putkeen. Se puhua pulputti omia juttujaan niin, että meinasin nukkua istualteen. Mutta kun joku soittaa ja kysyy, en millään saa sanottua, että nyt ei sovi tulla. Pitäisi pysyä lujana.

Rentouttavaa viikonloppua,
Hemuli ja pikkuakka 3 viikkoa
 
mulla on kyllä kans oma-aika välillä niin kortilla et monesti sanon vieraille, et ETTE SAA TULLA. mieskin välillä meinaa suuttua kun sanon kellon aikoja milloin sa tulla ja kuinka kauan sopii olla, ettei tää mamma vedäherneitä nenään :LOL:
päivällä kun lapset nukkuu niin mä syön ruokaa ja herkkuja ja katson äänittämiäni ohjelmia. silloin ei kyllä saa tulla häiritsemään.
 
tehän olette olleet ahkeria kirjoittajia kun en ole muutamaan päivää koneella käynyt.

Varoitus, romaani tulossa kun koetan kommentoida monelle ja kertoa omia kuulumisiamme.

Vauvan kakasta, uskomattoman paljon sitä tosiaan noin pienestä kaverista riittää. Jatkuva pörinä pikkupyllystä ja aina on tavaraa vaipassa.
Ei sitä enää muistanutkaan kuinka paljon noita vaippoja menee. Noh, onneksi sekin helpottaa ajan kanssa.


Imetyksestä, maidon tulosta ja pumppaamisesta.
tosiaan jos maitoa tuppaa tulemaan liikaakin niin sitten kannattaa välttää pumppaamista, koska se tosiaan vain lisää sitä.
Jos taas pumpulle ei oikein tule maitoa ja tahtoo pumpata pakkaseen niin himpun verran paremmin sen pitäisi onnistua näin. Juokaa reilusti, siis tyyliin litra kerralla. Sitten otatte vaikka kuuman suihkun jossa pääsette rentoutumaan kunnolla. Ja sen jälkeen lämpimästi päälle ja lämpimään paikkaan pumppaamaan. Samalla vaikka katsoo telkkaria.
Rentoutuneena sujuu paljon paremmin.
Ja samalla tyylillä jos maitoa meinaa tulla vähän.
Juokaa paljon, rentoutukaa hetki ja paljon ihokontaktia ja tisuttelua.

Muistakaa oikeasti kaikki imettäjät. Juokaa, juokaa ja juokaa. Niitä nesteitä tarttee paljon imettäessä. Ja kesällä kun ilmat lämpeää niin juokaa vielä vähän enemmän.


Isot onnittelut kaikille vauvan saanneille!!!!!!!!!

Mie olen pumpatun maidon säilönyt kertakäyttöpullopusseihin. Saa sitten samassa pussissa sulattaa ja laittaa pulloon pussin suoraan ja syöttää.
Vielä kertaakaan ei ole kyllä tyttö pulloa saanut..... pitäis vissiin joskus koettaa jos huolis.


Voi että, kovasti jaksamista kaikille sairastelijoille.

Ulkoilusta, me ollaan vielä aika lyhkäsiä reissuja tehty.
Kunhan vaunujen uudet renkaat tulevat on suunnitelmissa aloittaa pisempien lenkkien teko.
Meillä siis vaunut vm-83 ja alkuperäiset pyörät.
Tilasin nyt netistä siihen ilmakumipyörät joiden pitäis ensviikolla tulla.
Vähän mukavampaa meno sitten täällä maaseudun hiekkateillä.

Vieraista, aika harvakseltaan on käynyt. Ja hyvä niin.... Vaikka olishan nuo tervetulleita mutta ihan tyytyväinen olen että ollaan omaa rauhaa saatu.


D-vitamiinista. Meillä ei olla sitä vielä aloitettu eikä aloitetakkaan ihan heti. Minä en halua antaa vielä mitään ylimääräistä pienelle masulle. Varsinkin kun nyt on jo niin valoisaa ja aurinko on kokoajan enemmän esillä niin saa niinkiin sitä luonnon omaa d-vitamiinia.

Röyhtäytys, me ei olla röyhtäytetty yhtäkään näistä kolmesta. Ei ole ollut suurempi ilmavaivoja ja ovat kyllä röyhtäisseet ihan itsekseen jos on ollut tarvetta. Mutta erikseen ei olla nostettu syötön jälkeen olalle....


Isommat sisarukset ovat ottaneet pikkuisen uskomattoman hyvin vastaan. Käyttäytyvät kuin vauva olisi aina ollutkin meillä.
2v9kk poika jätti jopa nyt vauvan synnyttyä yövaipan pois. Täysin omasta halustaan.

Nukkumisesta. Meillä tyttö nukkuu yöt mun kainalossa. Ja siinä saakin olla niin kauan kuin itse viihtyy siinä.

Vaipoista, meillä 2-4 kiloset liberot käytössä. + osittais kestoilut. Tuntuu että noi liberot ovat parhaita tuollaiselle hoikkeliinille.

Omasta painosta. Kaikki raskauskilot lähteneet ja vielä siihen -3kg Jee. Hyvä vain että lähtivitä. Ja kun tuota ylipainoa on vähäsen niin lisää saisi vielä lähteäkkin.


Imetyksen kestosta. 6kk täysimetykseen pyrin ja osittain sitten ainakin vuoden ikään. Voi olla että pisempäänkin.
Mutta koetan olla ottamatta tästä mitään stressiä ja jos ongelmia tulee niin korvike on sitten aivan yhtä hyvä vaihtoehto.

Mie vähän luulen että esikoisen kanssa se jaksaminen on vain välillä vaikeampaa. Ihan vain sen takia kun se elämänmuutos on niin suuri.
Näin kun on jo kolmas itsellä niin sitä on jo niin tottunut tähän lapsiperheen arkeen eikä suurta muutosta tullut.
On jo saanut omaksuttua sen asenteen että sitten eläkkeellä kerkiää nukkua ;)

Nyt valvottaa lapset ja sitten muutaman vuoden päästä valvotaan kun odotellaan teinejä kyliltä kotio ;)

Mutta kovasti jaksamista kaikille joilla on syystä tai toisesta rankkaan. Koettakaa ottaa rennosti, valmisruuat ovat aivan loistava vaihtoehto helpottamaan arka. Aina voi käskeä miehen grillin kautta kotio...
Nukkukaan aina kun vauvakin nukkuu. Jos on isompia lapsia niin telkkaria on silloin tällöin oiva lapsenvahti.
Tämä vauva vaihe on välillä muutenkin niin rankka että turhaa stressiä ei kannata ottaa ja voi hyvin laskea itsensä välillä vähän helpommalla.


Ristiäisistä. Meillä ne ovat viikonpäästä lauantaina. Huomenna tarkoitus lähteä vähän kaupoille hakemaan servettejä, kynttilöitä yms reksiviittaa.
Samoin kun saatiin lahjaksi lahjakortti kukkakauppaan just tätä tarkoitusta varten niin käytävä tekemässä tilaus. Tehtävä näitä alkuvalmisteluja mitä voi tehdä jo nyt etukäteen.
Pappi on sama joka on kastanut isommatkin lapset. Kummit pyydetty. Vieraat kutsuttu.

tutsa, meidän poika ei viihtynyt vauvana ollenkaan vaunuissa. Kannoinkin sitten suosiolla aina kantoliinassa. Poika syntyi heinäkuussa ja vasta syksyllä alkoi viihtymään vaunuissa.
Mutta pojalla olikin ekstra suuri läheisyyden kaipuu....


Tuttia ei ole vieläkään meidän tytöllä. Mutta odottelee tuolla kaapissa jos jossain vaiheessa tuleekin tarvetta. Ei siis ole missään nimessä pois suljettu vaihtoehto sekään. Ei vain ole tähän mennessä ollut tarvetta tutille.

Vuffi, meillä kävi esikoisen kanssa samoin. Oli syntyessään 2.2kg ja aivan liian pieni jotta olisi jaksanut tissistä syödä. Sitten oppikin pullolle niin hyvin ettei todellakaanhuolinut tissiä kun maitoa sai helpommallakin.

JJ-t:lle stemppiä korvikkeen kanssa. Turha siitä on huonoa omatuntoa kantaa. Pääasiahan on se että vauva saa ruokaa.
Ja korvikkeen ja pulloruokinnan ehdoton etuhan on se että isikin voi hoitaa vauvaa paljon paremmin ja näin äitikin saa levättyä.
Meidän esikoinen söi vain korviketta ja terveempää lasta saa hakea.
Ikää nyt reilut 4v ikänä ei ole ollut antibioottikuurilla. Eikä myöskään ole allergioita.
Eli ei ainakaan hänellä päde se että pulloruokitut olisivat sairaampia....


Millipille halaus ja voimia uuteen tilanteeseen. Hyvä että saitte päätöksen tehtyä sovussa ja että se tuntuu molemmista hyvältä.

Miehen kanssa yhteinen aika. Ai mitä se on? Juu, onhan se kahdenkeskinen aika, aika minimissä näin lapsiperheellä.
Mutta meillä on koko lopun ikämme aikaa olla yhdessä. Lapset ovat pieniä vain hetken.

Kantoliinailusta. Meillä neiti viihtyy siinä onneksi hyvin. Isompienkin kanssa olen liinaillut ja tämän kanssa aloitettiin se jo laitoksella ja hyvin onneksi tyttö viihtyy.

Painosta. Älkää tosiaan ottako stressiä siitä. Eikä imetyksen aikana saisi edes laihduttaa. Siis tottakai saa syödä terveellisesti ja liikkua. Mutta ihan laihduttamalla laihduttaa ei saa.
Älkää muuten liikaa kukaan luottako siihen että kyllä imetys pudottaa kilot.
Mie imetin poikaa yhteensä puolitoista vuotta ja lihoin sen aikana 5kg sitten kun lopetin imetyksen ja vaikka ruokailut ja liikunta pysyivät aivan samana aloin laihtumaan.
Nyt noita kiloja on onneksi lähtenyt, ei auta kuin toivoa että nyt olisi sen suhteen vähän parempi tuuri.

Mannan tytöllähän oli paino noussut hyvin. Tosi hienoa.



Me käytiin keskiviikkona neuvolassa tytön kanssa. Ikää neidillä silloin 3viikkoa ja 2päivää.
Kasvu lähteny tosi hyvin käyntiin. Nyt 3130g (s.2655g) ja 49.8cm( s. 46.5cm)
Kovasti sai neiti kehuja. Eikä enää kellerräkkään yhtään.
Saatiin siis lupa ulkoilla mielinmäärin ja syöttää vauvan tahtisesti.
Toi meidän esikko sitä vastoin ei kasva, puolessa vuodessa laihtunut 100g sinänsä ei paljoa. Mutta kasvuiässä oleva lapsi niin pitäisi painon nousta.
Muutenkin kun tuollainen rimpula. Tyttö on siis nyt 4.5v 100cm ja 13.9kg
Kermaa alettava tuolle vissiin juottamaan....

Vauva onneksi kasvaa hyvin.

Meidän th:lla on vissiin traumoja meidän lasten punnituksista. Oli edellisen viikon lomalla ja oli nähnyt unta siitä kun tullaan vauvan kanssa punnittavaksi :LOL:

Päivällä vauva syö 1-3tunnin välein ja yöllä sitten kaksi, kolme kertaa. Ilmavaivoja on jonkin verran, mutta sylittelyllä ja hieronnalla niistä on onneksi eroon päästy. Jonkun verran koetan jokapäivä pientä hieroa, ja varsinkin jalkapohjien hieronnasta nauttii kovasti.
Mutta tosi helppo ja tyytyväinen vauva on. Paljon pidän sylissä ja vieressä. Imetän aina kun vauva tahtoo.
Hyvin on siis arki lähtenyt sujumaan ja uskomattoman hyvin ovat isot sisarukset ottaneet pienen vastaan.


t: Solina ja Rinsessa reilut 3 viikkoa


ja MUISTAKAA JUODA REILUSTI!!!!!!!
 
Heippa!

Meillekin syntyi nyt vihdoin ja viimein viikoilla 41+4 ihana suloinen poika! :heart:
Eli siis tiistaina 14.4 syntyi ja mitat oli 3860kg ja 51 cm ja tänään tultiin kotiin. Kaikki mennyt oikein hyvin paitsi tissit niin kipeet että tekis mieli itkeä aina kun poika haluaa syödä..sattuu niin pirusti :( Rintakumin käytöstäkään ei tullut mitään,poika ei sitä suostunut ottamaan..vai enkö sitten osannut itse.. :/

Kirjoittelen ja lueskelen paremmalla ajalla..nyt täytyy taas mennä toljottamaan tota vauvelia :LOL:

Misstar ja :xmas: 4vrk
 
Onnea vauvautuneet!!! :flower: :heart:

Kestoilu Ei vielä olla aloitettu. Oli niin rankka tämä alku sektion, vatsataudin ym. kanssa. Nyt vasta alkaa päästä normi uomiinsa mun/meidän arki ;) Mutta myöhemmin olisi tarkoitus. Nyt käytössä pampersin 1. meinasin huomenna jo ostaa 2. Jos istuisi paremmin... Masu pömpöttää pikkuisella, kun on niin kova syömään.

maidon tulo Sitä tulee. Ihan vauvalle riittävästi, välillä vuotaa liivinsuojista läpi ja puserot kastuu. Kolmen tunnin päästä alkaa jo tissit pakata kovasti :) Imetän lapsentahtisesti. Ja rennolla otteella. Esikoisesta panikoin asiaa niin kovasti, että nyt en jaksa.

Lisämaidosta Paras on, että vauva saa ruokaa. Oli se mitä tahansa. Ainakaan Jj-t sun ei kannata kantaa syyllisyyttä asiasta. Sähän ajattelet sun vauvasi parasta. Nykyään ne lisät on niin hyvälaatuisia ja monethan ei edes halua imettää vaan aloittelevat synnärillä jo lisät. Se on jokaisen äidin oma-asia ja meistä jokainen on aivan samanarvoisia imetti tai ei. Mun mielipide :)

Vieraat Juu ei oo näkyny, kun mummit vaan. Ollaan sen vatsataudin kanssa kärvistelty, niin ei ketään ole näkynyt. Hyvä niin :) En olisikaan jaksanut. Su tulee ekat ja huomenna käydään moikkaamassa mun siskon perhettä :)

SAMMAS Tytölle tuli sammas!!! :headwall: Nyt puolukalla yritetty muutamia päiviä hoitaa, mutta tuloksetta. Esikoisella ei ollut koskaan. Hmmmh, miten ihmeellä sen saa pois ja kuinka usein tarvii penslata puolukalla? Ennen vai jälkeen syöttöjen? Huoh... Mistä se tähän syssyyn paukahti?

masuvaivat Ilmavaivaa vauvalla on. Piereskellä puksuttaa kovasti ja joka pierulla pörähtää pöksyyn ;) Yöllä tahtoo masua hiukan kipruilla, mutta aika pian rauhoittuu. Ne Distaf... jotkut aloitettiin ja en tiedä onko niistä apua. Pulauttaa kuitenkin jonkun verran (niinkuin esikko), niin en tiedä kestääkö sisällä jekovitit tai nuo pierulääkkeet...

Ja vähänkö olen onnellinen. Siivosin koko kodin tänään, tolutin lattiat yms. Tein ihanaa kana-kesäkurpitsa-makaronilaatikkoa (esikko tykkäsi kovasti) ja leivoin pullaa sekä tiikerikakkusen pakkaseen. Jee...

Enää mua kiusaa pesuhuone, joka kaipaisi pesua ja ikkunat ulkoa... Nekun saan vielä, niin alkaa kevään tulo tehdä vauhtiaan. Ihanaa on ollut kuivattaa pyykkiä ulkona ja ottaa ne niin raikkaina sisälle :) Tää tykkää niin puhtaasta tuoksusta :) Elämä alkaa olla mukavaa.
PS. Huomenna voi taas päivä olla ihan erilainen, ja tämä mamma olla erimieltä :whistle:

Nyt nukkumaan.

mammanen ja tyttö 3vko 2pvää
 
heissan :)
ihanaa lukea miudenkin vauva-arkea :)
eilen oli meillä eka neuvola ja vauvan paino onneks lähteny nousuun.. pelkäsin iha kauheesti et se ois tippunu.. ei vielä ihan oma rintamaito riitä pienelle, joutuu lisäks korviketta antamaan vähäsen, varsinkin iltaisin ku tankkaa yötä varten :D viime yönäki nukuttii 23-05 :eek: sit syötiin ja nukuttiin taas vähän :) tähän mennessä ihan hyvin on menny.. paitsi että rinsessa ei nuku omassa sängyssä yhtään! se on ihan kamala paikka! :D et jos neitin haluaa hereille ni laittaa vaa omaan petiin ni joha alkaa huuto :D

JJ-t toivottavasti se tulehdus helpottais, täällä kans toinen kuka sortunut tohon tupakkiin taas :ashamed: hävettää iha hirveesti.. :( mut neuvolatäti sanoi että pitää sen pari tuntia väliä syöttöön, ja että voi huoletta sit korviketta antaa jos tulee nälkä sillä välin...

ulkoiltu meilläkin ollaan jo pari kertaa ja on tykänny neiti siitä..

painoa miulla vielä +12 kg, mut iha kivasti on kuitenki lähteny ku miettii et 19 kiloo tuli, ja eihä täs oo synnytyksestä ku reilu viikko.. :) luotan siihe et liikkumalla se lähtee.. on se jännä et ekaks oottaa et millon se maha kasvaa ja nyt oottaa et millo se pienenee :D

mut on tää vaa aivan ihanaa tää vauva-arki, ei voi muuta sanoo :heart:

ziki ja "kerttu" 1viikko2pvä
 
Ei olisi pitänyt kirjoittaa tänne viimeksi...seiraavana yönä tyttö notkui tissilla 02-06 välisen ajan ja seuraavana päivänä oli sitten nännit niin kipeenä ja on edelleenkin..Eli palattiin taasen rintakumin käyttöön..
No onneksi seuraava yö oli jo parempi.

Tutista,meillä neito alkoi syömän eilen tuttia.Mä oli ostanuy jo luonnonkumiset ainun tutit mut ne ei kelvanneet,yökkäili vaan. Mummo oli ostanut silikoonisen muotillun tutin ja se osu ja uppos!luonnonkuminen ois parempi hampaiden kannalta mutta jos toinen tykkää silikoonisesta niin syököön sitten sitä.Ostin pari silikoonista muotoiltua tuttia lisää.Luulen että rintakumin käytön takia silikooninen tunbtuu lapsen mielestä tutummalta.

Mulla kanssa ollut kevättä rinoissa jo useamman päivän.Ikkunat on jo pesty ja kesä verhot vaihdettu.Mut ei kyllä ulkona tunnu siltä...

Jaahas ,tyttö heräsi jos sitä tissittelisi ensin ja sitten tyttö perinteiseen lauantai kylpyyn josta kovasti tykkää!!

Happy + neiti 3vko 2pv
 
Täällä pirteys ja virkeys on vaihtunut voimattomuuteen, Kamalan flunssan takia. Itsellä nenä tukossa ja yskittää, vauvalla myös nenä tukossa ja rohisee. Kumpa tämä menisi nopeasti ohi. Vauva nukkui viime yön omassa lootassaan ekaa kertaa, sen pääpuolen kun sai koholle niin on toisen helpompi hengittää. Harmittaa niin kovasti kun ei pysty tämän olon takia nauttimaan tästä alkuajasta vauvan kanssa. No vauva onneksi syö ja nukkuu suht normaalisti, mutta säälittää niin kovin toinen pieni kun rohisee.

Muuten asiat on mallillaan, maitoa riittää ja vauva tuntuu ihanalta. Esikoinenkin(4,5v) on ottanut pikkuveljen tosi hyvin vastaan. Kaikki kiukku on kohdistunut äitiin, ei onneksi vauvaan.

niinnu ja vauva 1 vko 6pvä
 
me mennään lääkäriin :'( vauva on syntymästään saakka kakonut päivittäin iin ettei ylös tule mitään. kakominen muistuttaa lähinnä sellasta kun kissa oksentaisi karvapalloa. toissa yönä tätä kakomista oli tunnin aikana 5 kertaa :eek: vauva siis kakoo ja sen aikana on hengittämättä jopa 10 sekuntia. eilen kävi niin että ihan puskista alkoi kamala kipuitku jonka lopulta sain rauhottumaan. pidin vauvaa sylissä ja keinuttelin jolloin yhtäkkiä alkoi kakominen ja vauva oksensi kaaressa monta kertaa. maitoa siis lensi oikein metrin päähän, eli kyse ei ollut mistään pulautuksesta.

paniikissa soitin päivystykseen ja käskivät mennä tänään hatanpäälle, mutta varasin ajan mehiläisestä. yöllä vauva heräsi 3 kertaa kamalaan itkuun jalopulta rauhoittui saatuaan maitoa. kakominen jatkui syöttöjen jälkeen. nukkuestav vauva ei ole lainaan hiljaa vaan vääntää itseään kaarelle ja hengitys rohisee kun vanhalla äijällä :(

aamu oli taas vaikea. kun vihdoi toinen oli nukahtamassa niin ihan puskista kaamea itku alkoi. nyt vihdoin nukkuu ja paljon rauhallisemmin kun yöllä. meille on tulossa isovanhemmat ja isoisovanhemmat kylään enkä yhtään jaksaisi |O lääkäri on sitten iltapäivällä.

olen lukenut kaiken mahdollisen netistä ja kirjoista ja muutamaan tautiin nämä merkit sopivat. en vain tiedä kuinka helposti diagnoosia tehdään näin pienelle vauvalle. onneksi tämä lääkäri on erikoistunut juuri pieniin vauvoihin ja toivon että meidät otetaan todesta :saint:

epäilen itse refluksia, mahaportin ahtaumaa tai maitoallergiaa. nämä vääntämiset ja yökkäilyt olen neuvolassa moneen kertaan maininnut, mutta sanovat sen olevan normaalia. mä olen henkisesti niin lopussa. väsymyskään ei ole mitään verrattuna tähän huoleen. pelkään lakea lasta sylistäni yösyöttöjen jälkeen, koska tämä kakominen oikeesti on pelottavaa ja sillon pitää olla pystyssä.

pelkään sitä että joku kerta kakominen jatkuu niin ettei vauva saa enää ikinä henkeä :'(

päivät on siis helpompia ja vauva jaksaa iltaisin yleensä seurustellakkin hetken, ettei joka kerta ala itkeen. toisaalta nämä tilanteet on voinut muuttua hetkessä. eilen ajattelin että meillä on helppo ja herttainen vauva, kunnes tuli nämä illanyön ongelmat taas entistä pahempina :ashamed:

toivottavasti saadaan apua ja vauvan olo helpotuu ja siinä samassa oma jaksaminen ja huoli :saint:

JJ-t ja Joona 2vko 2 päivää
 
JJ-t en tiiä kuinka kauan teillä ollu tota kakomista, mut voiskohan johtua siitä korvikkeesta? jos se ei sovi?
meillä poika oksenteli aivan suunnattomasti kaikki paikat täyteen kun sai korviketta mikä ei sit pojalle sopinu. oli kyllä silloin jo melkein vuodenikäinen.

mut uskon et mehiläisestä saatte apua, se on hyvä lääkärikeskus =)

...luinkin sun tekstiä uudelleen ja nyt bongasin et on teidän vaavilla ollu syntymästä asti :(


....ai niin, tänään mun synttärit ja vaavin 1kk synttärit :heart: :flower:
 
JJ:t :hug: toivottavasti pian selviää mistä kyse ja helpottaa tuollaiset.

Hanille ja vauvalle onnea :flower: Meidänkin neitonen on sitten tänään 1kk ikäinen =)

Meillä keskimmäisellä tytöllä alkoi eilen hirmunen flunssa. Toivottavasti menisi pian ohi eikä muita sairastuisi, vauvan ainakin soisi pysyvän terveenä.
 
Ihan ekaks onnittelut uusille vauvautuneille ja tervetuloa mukaan tänne puolelle!

Musta ei oo varmaan yli viikkoon kuulunu mitään kun oltiin Kuopion mummoloissa kylässä. Ihana kun sai aamuisin nukkua kun mummot ja ukit haki vauvan heti kun eka inahdus aamulla kuului. Ovat menneet ihan sekaisin tosta pienestä ihmisestä. Varsinkin miehen vanhemmat kun tää on niiden ensimmäinen lapsenlapsi..

Me aloitettiin D-vitamiinitipat (devitol) sillon kahden viikon iässä ja viikon mä niitä kerkeisnkin antaa, mutta vauvan maha tuli niistä niin selkeesti kipeeks että en oo nyt kohta viikkoon antanu niitä ollenkaan. Pitäis varmaan kokeilla eri merkkiä ja aloittaa tosi pikkuhiljaa. Vaikka niin että antais viikon yhtä tippaa ja siitä pikkuhiljaa nostais annosta.

JJ-t: Kyselit noista rintakumijutuista. Meillä on edelleen kumit käytössä. Ollaan kokeiltu kyllä syöttää ilmankin, mutta siitä ei vaan yksinkertaisesti tuu yhtään mitään. Mulla ei oo kans ollu energiaa edes yrittää kovin aktiivisesti taistella niistä eroon. oon ajatellu, että kyllähän sitä kerkeää myöhemminkin. Ja korvikettakin meillä on annettu. Älä sä ota stressiä tosta imetysjutusta. Oot ihan yhtä hyvä äiti vaikka et imettäis tippaakaan. Mua itseäni ärsyttää ihan hirveesti esim. neuvolan asenne korvikkeita kohtaan. Jos maitoa ei vaan tuu vauvan tarpeisiin riittävästi niin mun mielestä korvike on huomattavasti parempi vaihtoehto kun lapsen kiusaaminen nälällä. Hyvä esimerkki löytyy ihan mun omasta perheestä. Mua ja mkun veljeä on imetetty vuoden verran ja meidän isosiskoa kuulemma kolme viikkoa.. Ja se on ainoa meistä jolla ei ole allergioita ja joka on myös pienenä säästyny korvatulehduksilta. Niin ja meillä muuten on samana päivänä sit ristiäiset JJ-t!

Kestoja on täällä kokeiltu, mutta kerran kun on päästy kertisten makuun niin kylläpä ne tuntuukin hankalalta. Ollaan sit yritetty käyttää ainakin yks kesto päivässä ihan vaan paremman omantunnon takia (kun niihin on jonkun verran rahaakin syydetty).

Ulkoiltu ollaan ihan pitkiäkin aikoja jo. Ja ilmakin on ollu aivan ihana monena päivänä!

Cittarissa oli tarjouksessa plussakortilla BB:n vihreä rintareppu, sorruin sit ostamaan sen ja kokeiltukin on jo. Vauva tykkää ja minä tykkään. Ja isikin tykkää. Ihana kun saa joskus vapaat kädet.

Tulipa romaani, nyt kuuluu jo sellasia ääniä että yhdellä pienellä miehellä on täällä nälkä. Täytynee avata taas baari.

Nappi ja Konsta (tiistaina tulee jo 1kk, kylläpä aika rientää)


 
onnea hani ja vauva :flower:

jj-t kovasti jaksuja sinne :hug: varmasti on huolesta sekaisin kun näkee että omalla pikkuisella paha olla :( se on kaikkein kamalinta pelätä oman pienen puolesta. onneksi pääsette lääkäriin ja yksityisellä varmasti ottavat todesta + kaikki tarvittavat kokeet, mitä arvauskeskuksissa ei tehokkuuden nimissä ehkä otettaisi... minäkö muka epäilen julkista terveydenhuoltoa... :whistle: no, kyllä se toimiikin kun tosi kysessä mutta aika huonoakin hoitoa (hoidottomuutta) välillä saanut.

ziki juu, meillä kans toi vauvan oma sänky ihan kamala paikka :D jos haluaa testata pikkuneidin äänenvoimakkuutta, niin sinne vaan :wave: eli neiti nukkuu meidän välissä tai minun kainalossa, jos täällä halutaan ylipäätään nukkua :D

mä oon saanu ristiäisiä vihdoin vähä järjestettyä, jeejee =) todennäköisesti 9.5. tai 10.5. tai sit 23.-24.5. vkl. noi sopis nyt kummeille ja isovanhemille ja toivottavasti myös srk:lta löytyy vapaita kasteaikoja. mut ihana kun sain kummit kysyttyä ja ihmisten aikataulut stemmaan. ja lisäksi molemmat mummut aiko leipoa niin ettei mun tarvi itse tehdä enää mitään :eek: kastemekkokin tulee suvun perintönä, joten jää ainoastaan kodin siivoaminen mulle. tosin itelle ja vauvalle pitäs löytää mekot niin ristiäisiiin (en aatellu vauvaa pitää koko päivää kastemekossa =) ) kuin kaksiin lähiajan häihin ja se on yllättävän hankalaa puuhaa :/ kierreltiin eilen koko itäkeskus läpi eikä mistään löytyny 50/56cm juhlamekkoja pienelle! ja mä tarttisin uuden imetysystävällisen mekon myös, en mahdu enää "ihan" entiseen kokoon 36 eikä noissa vanhoissa imetyskään oikein onnistuisi...

taas on ihmetelly miten meidän vajaa 3-viikkoinen neiti voi olla hereillä 12h päivästä?? :eek: nyt kukuttiin sitten yö ja aamu ja vasta äsken nukahdettiin. tää äiti on aika väsy seurusteltuaan ja imetettyään illasta aamuun superpirteen ja iloisen vauvelin kanssa |O just ku iloitsin edellisyön 5h yhtämittaisista unista. mut eihän näillä pienillä päivärytmiii vielä oo ja onneksi voin nukkuu päivälläkin samalla kuin pikkuneiti.

hemuli hyvää tahtia teidänkin pikkuinen kasvaa!! pääsette ihan kohta eroon 3h-pakkosyötöistä ja ulkoilukielloista tekin, hienoa =) vaikka meillä ei pääsääntöisesti ruokailutahti ole ainakaan pidentynyt (vauva syö paljon ja usein), niin ihana kun ei ei tarvi kellottaa ruokailuja ja huolehtia riittävästä syönnistä/kasvusta. tosi helpottunut ja iloinen olo ollut viime nla-käynnin jälkeen.

meilläkin d-vitamiinit aiheuttaneet vauvalle vatsavaivoja :( ei itkuisuutta ja siten ilmeisesti juuri kipujakaan mutta kovaa puhinaa ja paukkuja tulee. säälittää kun pikkuinen tosissaan keskittyy ja puhisee ja sitten tulee rupsuja. meillä on se rasvaliukoinen devitol käytössä (2tippaa per pv) mutta ajateltiin kokeilla sitä vesiliukoista ennen annostuksen kasvattamista. se pitää vaan antaa sitten imetyksen yhteydessä, jotta imeytyy kunnolla.

joo, jospa lähtisi ulkoilemaan vauvan kanssa vaikka kylmää ja tuulista onkin. kaipaa vaan itse päästä ulos ja kyllähän vauvan lämpimästi saa vaunuihin puettua, ainakin mä yleensä ylipuen pikkuraukan... vaikeaa arvioida mikä on riittävästi ja mikä överit :/

myöhemmin taas lisää, ihanaa vauvasunnuntaita kaikille!! janiin, ihana kun monet olette jo vauvojen nimiä laittaneet :heart: mä en uskalla vielä kun en tiiä käykö tätä joku tuttu lukeen ja halutaan säilyttää nimi salaisuutena ristiäisiin asti (jatkan suvun salailuperinnettä että saa läheiset arvailla päänsä puhki, se on niiiin kivaa :D ).

t. manna + pikkuneiti 2 vkoa 6pv :heart:
 
Voi kökkö. Mulla taitaa olla rintatulehdus. Viimeyönä alkoi toista rintaa särkemään ja pahenee vain lämmöstä, imettämisestä ja lypsäyksestä huolimatta. Nyt alkanut kuumettakin nostaa.
Olo muutenkin heikko.

Maitoakin tulee siitä rinnasta tosi heikosti. Onneksi toisesta kuitenkin riittää hyvin vauvelille maitoa

Onneksi pääsen päivystyksessä käymään pian niin jospa saisi helpotusta.

Mitenkän JJ-t:n pieni voi?


t: Solina ja neiti
 
huomenia,
JJ-t toivottavasti ei ollut mitään vakavaa, :hug: ja hirmuisesti voimia sinne pienelle ja sinullekkin.

d-tipat meillä syödään jekovittia, sopi paremmin esikoisen masulle.joten otettiiin pienellekkin käyttöön.masuvaivoja on kyllä tullut, mutta disflatyl auttaa ainakin meillä (koitettiin myös cuplatonia josta ei ollut meille apua).

Solina toivottavasti paranet pian.

manna teillä tosiaan neitokainen jaksaa olla valveilla =) ovat niin erillaisia nuo pienet, meillä on vuorokaudessa hereillä sen 6-7 tuntia yleensä parintunnin pätkissä.

täällä alkaa väsymys painaa.esikoinen (1v7kk) ei nuku vieläkään öitään kunnolla ja kahdesti kävin viime yönä sen nukuttamassa uudestaan ja nyt seköhii siihen malliin että on lenssu tulossa :| .juuri kun saan isomman nukkumaan pieni herää tissille.lauantai iltana olin lasten kanssa keskenään nukkuma meno aikaan ja mietin kumpi menee ensin hermot vai järki.meilläkin kun esikoisen nukuttaminen vie vieläkin 1 1/2- 2 tuntia joka ilta (on ollut pienestä asti samanlainen tappelu yö unille menosta) ja ei, ei nuku omaan sänkyynsä vaan lähtee vaeltelemaan jos huoneesta lähtee.
vauva itsessään on kyllä helppo ja rauhallinen vaikka vaatiikin tietysti osansa.ja viihtyy sylissä paremmin kuin hyvin, todella iho vasten ihoa vauva. vaunuttelukin on onnistunut kun otettiin tutti käyttöön. aattelin kylläostaa kesäksi kantopussin, liinaa ovat jotkat sanoneet kesällä liian kuumaksi ja reppuja meillä jo on.

bongasin muuten eilen ekat leskenlehdet :D
nyt täytyy syöttää esikoinen se on roikkunut jo tovin tossa syöttötuolissaan.

tutsa ja rasmus (päivää vaille kuukausi) :D
 
mikähän auttais ku tuntuu et vauva kipristelee masuaan vähän välii, ei oo kunnolla kakannukkaan sitten eilisen aamun?!?! voiks sillä olla ummetusta??? :eek: ilmaa sillä kyl sielt tulee välillä, sellane porina käy :D
tietääkö kukaan saako selkälihaksia käydä tekemään heti ku siltä tuntuu?? ku luin et vatsoja ei sais tehä vielä..??

jos joku viisaampi tietäis?? :D

ziki ja "kerttu" 1vk4pvä
 
zikiziki mun käsittääkseni selkälihaksia saa tehdä,
ja muutenkin alkaa treenaamaan heti kun siltä tuntuu (tosin varovaisesti), vatsoista kiellettyjä on suorien vatsojen treenaaminen (esim. vatsarutistukset) ja sallittuja staattiset (<--tai jotkut vastaavat) elikkäs lankku.näin mua ainakin meidän jumppaohjaajat salilla opastaneet, itsekkin synnyttäneet :D .
ja pienen kakkaamattomuuteen en osaa mitään sanoa, meillä kun tavaraa törähtelee vaippaan tuon tuosta. neuvolasta kysyisin, ellei joku muu täällä tiedä.

tutsa ja rasmus
 
Vihdoinkin saa tännekin ilmoittautua. :D

Meille siis syntyi tyttö 15.4. klo 20.10. Painoa neidillä oli 3500g ja pituutta 48cm.
Viikkoja oli 42 ja käynnistyksen kautta mentiin. Toimitus oli nopea siitä kun lähti tapahtumaan. Synnytyksen kestoksi tuli 3h10min. Ja jäi siinä tohinassa sitten puudutukset saamatta. :xmas:
Tosin oli mulla jo anestesialääkäri selän takana ja ehti desinfioimaan.. vaan neiti se ei enää halunnut odotella hetkeäkään ja hyvä niin.

Täytyy paremmalla ajalla väsätä tarkempi kertomus.

Ruttana & "Beanie" 5 vrk :heart:
 
Helou!

Ajattelin nyt ilmoittautua tällekin puolelle virallisesti! :wave:

Kopsaan tännekin vielä tuon oman synnytyskertomukseni, palailen myöhemmin uudelleen kun olen eka lukenut tämän pinon läpi :)



No niin, nyt olemme kotiutuneet pienen nyytin kanssa ja arki alkaa pikkuhiljaa luistamaan. Tässäpä vähän kertomusta, kuinka kaikki kävi :). Esikoisen synnytys kesti 6h ja alkoi napakoilla supistuksilla, tämä synnytys alkoi vesien menolla ja siitä vasta 1.5 vuorokauden kuluttua tyttö oli maailmassa, tosin itse synnytyksen kestoksi merkittiin 2h+10min+6min (vaikka kätilö tuumasi että yhtä hyvin olis voinut merkitä avautumisvaiheeksi 15min, kun ei niitä säännöllisiä suppareita ehtinyt tulla juuri lainkaan). No mutta nyt itse asiaan:

Vedet siis menivät viime viikon ke-to -välisenä yönä rv 41+1 klo 0.40 (pari tuntia siitä kun olin täällä vakuutellut että ei tää synny vielä piiiiitkään aikaan ;) ). Minua oltiin varoiteltu että jos vedet menee niin on lähdettävä heti sairaalaan, synnytys voi käynnistyä salamana (taustalla tuo esikoisen nopea synnytys). Niinpä soitimme miehen vanhemmat lapsenlikoiksi ja hyppäsimme autoon.

Matkalla KYSiin tuli säännöllisesti massun kovettumisia, mutta ei mitään kipeitä supistuksia. Radiosta kuului biisi "Hyvää syntymäpäivää sinulle rakkain." ja minä tunteikkaana ihmisenä siinä porasin ja fiilistelin miehelle että aamulla meillä varmaan on jo vauva.

Päästiin perille, eikä edelleenkään mitään kummia suppareita. Käyrälle niitä tuli säännöllisesti, mutta eivät olleet ollenkaan kipeitä. Siinä vaiheessa olin kahdelle sormelle auki ja kaulaa 1-2cm. Meille annettiin synnytyssali, jonne määrättiin torkuttelemaan. Kello oli tuossa vaiheessa jotain kolmen jälkeen yöllä.

Siellä makailimme miehen kanssa aamuseitsemään saakka vain todetaksemme että kaikki supparit, ne vähäisetkin, olivat kadonneet. Lääkäri tutki paikat aamulla ja totesi tilanteen olevan edelleen sama kuin edellisenä yönä sairaalaan saapuessamme.. Koska lapsivedet olivat menneet, ottivat ne minut sitten osastolle pötköttelemään ja odottamaan supistuksia.

Antibioottia alettiin tiputtamaan neljän tunnin välein tulehduksien estämiseksi, jonka lisäksi ottivat säännöllisesti käyrää. Ne ajat, jolloin en ollut tipassa tai käyrässä yritin käyttää hyödyksi rampaten KYSin portaita - tuloksena paljon harkkarisuppareita ja vain muutama kipeämpi supistus.

Koska edellisenä yönä en ollut saanut nukuttua käytännössä lainkaan, pyysin osastolla nukahtamislääkettä. Se auttoikin hyvin ja sain helposti unen päästä kiinni. Yllättäin yöllä alkoi kuin alkoikin supistella - ei edelleenkään kovin kipeästi mutta kuitenkin niin että piti vähän hengitellä. Kuitenkin sain nukuttua aina supistusten välissä ja perjantaiaamuna oli virkeä olo.

Lääkärin aamupäivän tarkastuksessa selvisikin että kohdunkaula oli hävinnyt ja olin 3 senttiä auki - yön vähäiset supistukset olivat siis saaneet yllättävän hyvin aikaiseksi! Siispä komento saliin ja oksitosiinitippaan kun lapsivedet olivat kuitenkin menneet jo puolitoista vuorokautta sitten. Minä soitin miehelle että synnytystä aletaan käynnistellä. Jännitti kovasti että mitä tuleman pitää (esikoinen kun tuli ihan spontaanisti ilman oksitosiinia aika vauhdikkaasti.)

Saliin siiryin siis perjantaina siinä klo 14. Kätilö oli kokenut ja oikein mukava, ja kerroin hänelle ekasta synnytyksesä ja siitä että pelkään kaiken tapahtuvan liian nopeasti. Kätilö vakuutteli ettei tässä ole mikään kiire ja lupasi että lisätään oksitosiinin määrää maltillisesti. Aloitettiin muistaakseni 12ml:n tuntiannoksella. Mies tuli paikalle siinä klo 15 tietämillä, siinä vaiheessa olin tuntenut muutaman laimean supparin muuten oikeastaan kummempaa. Kätilö lisäsi annosta yhdellä pykälällä (30 ml:n?) ja minä vaan kiikuttelin ja juttelimme miehen kanssa niitä näitä, kätilö oli suurimman osan ajasta poissa. Tuskailin miehelle että pitikin mennä mainostamaan sitä ekaa synnytystä, että eihän tää synny ikinä tällä vauhdilla. Kello oli siinä vaiheessa ehkä jotain 16.

Kello 16.30 minulle tuotiin toiselta osastolta ruoka ja tuumin että voisihan sitä vaikka syödäkin vähän jotain. Supistuksia tuli silloin tällöin, välillä kovempia ja välillä ihan laimeita. Pyysin päästä vessaan pissille, ja tippa otettiin siksi aikaa pois seinästä. Siinä vessareissulla supparit alkoivat yhtäkkiä tihentymään ja muuttuivat kivuliaammiksi (kello oli nyt ehkä 16.45). Pääsin pöntölle ja pissasin, kunnes alkoi myös kakattamaan. Kätilö kielsi kakkaamasta, kun supistuksia tuntui tulevan ihan perä jälkeen. Eipä siinä paljon kätilön kiellot auttaneet, kun kakka tuli ihan ilman työntämistä. Siinä vaiheessa oli aika kipeä olo enkä pässyt pöntöltä omin avuin pois. Miehen ja kätilön avustamana kiipesin sängylle, pitkiä ja kipietä supistuksia tuli edelleen ihan peräjälkeen.

Kätilö tutki paikat ja totesi että paikat oli auennut ihan salakavalasti 9 senttiin ja selvää siis oli että mitään kivunlievitystä ei ehditty antaa. Saman tien alkoi ponnistuttamaan ihan kamalasti ja sainkin heti luvan ponnistaa. Sitä helvettiä kesti 10 minuuttia, ihan kontrolloimatonta puuskutusta ja huutamista, kivun tunne oli kyllä ihan valtava. Jälkeenpäin ihan hävettää miten sitä niin piti huutaa, mutta en tosiaan mahtanut itselleni mitään. Onneksi ponnistusta kesti tosiaan vain se 10 minuuttia ja sitten tyttö olikin jo maailmassa :heart:.

Tytön mitat paino 3920g, pituus 51cm ja pipo 37cm ja rv:t siis 41+2.

Siinä sitten ihmeteltiin kolmestaan, minä mies ja kätilö, kuinka kaikki kävikin niin hirmuisen nopeasti. Papereita kirjoittaessa kätilö pohti että mitä ihmettä hän oikein laittaa avautumisvaiheen kestoksi, kun oikeasti säännöllisiä ja kipeitä supistuksia ehti tulla ainoastaan noin vartin verran!! Loppujen lopuksi synnytys kirjattiin alkaneeksi klo 15, jolloin sanoin ekan kerran ylipäänsä tunnistaneeni supistuksen. Papereihin kirjattiin siis avautumisvaiheen kestoksi 2h, ponnistuvaihe 10min ja jälkeiset 6min, yht. 2h16min.

Kaiken kaikkiaan synnytyksestä jäi aika kaksijakoinen mieli: avautumisvaihe oli superhelppo, en kokenut supistuksia missään vaiheessa kipeinä enkä tosiaan olisi tarvinnut siinä vaiheessa mitään kivunlievityksiä. Ponnistusvaihe puolestaan oli ihan kamalaa noin luomuna koettuna, mutta onneksi kaikki oli kuitenkin nopeasti ohi. Täytyy sanoa että oli onni että olimme jo valmiiksi sairaalassa, jos noin kovalla rytinällä synnytys olisi edennyt kotioloissa niin emme olisi kyllä ehtineet eteistä pidemmälle. Taisi siis lapsivesien aikaisella menolla olla oma tarkoituksensa ;)

Tulipas pitkä kertomus, toivottavasti joku jaksaa lukea! :wave:

Talvitie ja tyttönen 10vrk

 

Yhteistyössä