Ivf hoitoja lapsettomille

Ainox Voimarutistus sinulle ! puhelit tuolla ylempänä niistä vasta aineista. Mulla endo ja toinen tulehdussairaus , niin mulle annetaan aina kortisonia kiertoon mukaan ja olin lukevinani että se estää myös kohtua hylkimästä vierasta "esinettä" (alkiota) :D
Minäkin oon miettiny tuota ennustajaa..tekis hirveesti mieli käydä, mutta se jotenkin pelottaa. Ainoa kysymys ehkä olisi että saanko minä koskaan lasta. Jos vastaus olisi että en, niin en siltikään hoitoa vielä lopettaisi, mutta ehkä joskus jos ei onni käänny niin olisi helpompi hyväksyä tilanne.

Meemir Jos vähänkään epäilet jotain sairautta niin ei muuta kun työterveyshuollon kautta tutkimaan !

Toivounelma Piinaillaan elokuussa varmaan samaan aikaan :)

Kävin tänään työpaikka haastattelussa. Uuden työn aloittaminen jotenkin huolestuttaa (jos sen sais), että miten uusi pomo hyväksyy töistä poissa olon heti alussa? Ja kun työvuoron saa kuulemma vain viikkoa aiemmin, että miten sen vapaan saa sitten järkättyä kun poissaolo päivänki kertoo ovis ja limis.? huh..auttakaa :(
 
Ainox mahtavaa että olo on jo parempi. Ennustajalle en ole miettinyt meneväni. Melkein kaikkea muuta olen valmis kokeilemaan. Jos vastaus on kyllä niin ei se mitään oikeasti takaa. Jos vastaus on ei, saa vain lisäahdistusta ihan turhaan.

Meemir en myöskään tajua miksi lisätutkimuksia ei kuulemma tehdä vasta kahden hoidon jälkeen. Niin mulle sanottiin. Voihan takana olla todennäköisyyslaskelmat, tutkimukset ennen toista hoitoa eivät tilastollisesti lisää onnistumisprosenttia? Täytyypä kysyä miksi tutkimuksia ei voisi tehdä nyt jo kun käyn klinikalla.

Haikala en osaa muuta sanoa, kuin kannattaa varmaan vaan etukäteen kertoa pomolle että tällainen arvaamaton lääkärikäynti on tulossa. Eihän asialle mitään voi, kyllä yhdeksi päiväksi tuuraaja löytyy mutta sua on hiukan vaikea kenenkään tuurata klinikalla. :D ymmärrän jos et halua kertoa hoidoista, mut mitä sitte, ihmisillä on kaikenlaisia sairauksia jonka takia pitää olla pois.
 
Viimeksi muokattu:
Pikana vastailen meemirille. Meiltä tai siis multa otettiin sokerirasitus koska lääkäri sano, ettäraskautumisen kannalta on tosi tärkeetä ett sokerit on kunnossa. Katellaan nyt sit mitä tuumaa kun paasto arvo oli ihan ok mut kahdentunnin arvo oli heikentynyt sietokyky.
 
Tähtitomu Määrättiinkö sulle sokerirasitus siis lapsettomuuspolilla ennen hoitojen alottamista? Onneks diabetes on kuitenkin helppo hoitaa, eikä mun käsityksen mukaan pitäs haitata jos hoitotasapaino on kunnossa. Ja jostain syystä täällä ollaan jo kokeneita piikittelijöitä (no okei yhtään piikkiä en o pistäny ite..) Toivottavasti saat homman tasapainoon!

Haikala ja Toivounelma Mulla saattaapi PAS olla myös noilla tienoin :)

Niin ja Haikala oon samaa mieltä kun aniraz, että annat vaan etukäteisvarotuksen. Meidän työpaikalta ainakin toiset on poissa paljon enemmän kun minä vaikka mulla on pitkiä sairaslomia sun muuta. Ja jos työnantaja tuntuu vähääkän luotettavalta/helposti lähestyttävältä, niin kannattanee jonkin ajan päästä ehkä kertoo koko totuus..

).( Mepäs yritetään saaha jonkinlaista helpotusta hoivaviettiin ja päätettiin ottaa koira :) Kauan siitä on jo haaveiltukin, ettei se nyt ihan pelkästään tyhjää koloa tule täyttämään, mutta ehkä joku apu siitä on siihenkin.
 
Haikala, joo jännäillään yhdessä miten meidän käy elokuussa. Ymmärrän myös huolesi uuden työpaikan kanssa, siis kun sen paikan saat niin miten olla heti pois. Itsellä ei ole kokemusta, mutta kehottaisin että sanot vaikka että sinulla on nyt tutkimuksia sairaalassa tms. jotka vaatii useampia poissaoloja. Tokikaan poissaolon syytä ei tarvi kertoa jos kyseessä on lääkärikäynti. Se on yksityisyyden suojaa. Mutta usein tuntuu helpomalta kun voi sanoa "jotain" järkevää.

Sokereista, mulla on tehty sokerirasituksia useamman kerran. Ne on aina välillä niin siinä rajoilla normi kokeissa. Mulla on myös PCOS joka saattaa vaikuttaa sokeriarvoihin. Mutta normaalinrajoihin olen aina päässyt. PCOS potilailla on usein käytössä jotain Metformin lääkettä, siis diabeteslääke joka "mystisesti" vaikuttaa myös munasarjojen toimintaa parantavasti.

Ai Meemirkin olisi PASsissa samaan aikaan :D Onpa meillä sitten hauskaa kun porukalla täällä pähkäillään missä mennään.
Onnea koiran hoitoon. Onko se joku rotukoira vai rakkauslapsi? Mun on tehnyt välillä mieli koiraa, entinen päästettiin autaammille maille 2007. Toisaalta elämä on ollut helpompaa, kun koira ei sido, kissoja meillä on edelleen, mutta ne ei niin vaadi "jatkuvaa" hoitoa vaan pärjäävät ruualla ja hiekkalaatikolla pidemmänkin päivän. Mutta silti vaikka koiraton elämä on helpompaa, kaipaan välillä jotain haukkua jalkoihin pyörimään.

Tutkimusten panttauksesta. Onko kukaan kysynyt lääkäriltään miksi ei ole tutkittu aikaisemmin? Aikooko joku kysyä? Onhan se toisaalta hassua että pitää itse netistä lukea ja "vaatia" jotain tutkimuksia tai lääkkeitä/ hoitomuotoja. Mietin että meinaako lääkärit aina mennä helpolla kaavalla ensin. Tokihan osa tutkimuksista voi olla kalliita, mutta onhan ne epäonnistuneet hoidotkin kalliita - siis jos hoidetaan vasten parempaa tietoa. Jos tutkittaisiin perinpohjaisesti niin ehkä voitaisiin heti eka hoito kohdistaa oikein.

Itse huomasin että kun mulla oli jo aikoja sitten todettu PCOS ja takana yksi keskenmennyt raskaus niin lääkärit vaan tuumasi että mun ongelma on ovulointi, tuubit on varmasti auki ja muutkin kunnossa kun olen tullut raskaaksi. Sitten vaan hoidettiin ovuloimattomuutta. Ja joo, olihan siitä apua - alkoi toinen raskaus, joka sekin meni kesken. Mutta löytyihän multa sitten kuitenkin tuo endokin ja hormoniarvot on toisiinsa nähden vinksallaan vaikkakin raja-arvojen sisällä. Mutta mitä muuta vikaa voisi olla?
 
Meitähän on tosiaan aikas monta elokuussa jännäilevää. Vaikka kyllä tämä odottelukin on yhtä jännäilyä, mulla on menkat nyt niin rajalla polin aukeemisen kans, toivottavasti ei kauheen paljon etuajasa ala. Tää kroppa on niin ihmeelliseks menny että vaikka popsin terolutia voi menkat alkaa esim. Viimesen napin kans samana päkvänä.
Mullahan oli sillon eka kiekalla metut mutta nyt sit ei oo ollu. Mut nyt on hoitava sairaalakin eri. Hassua että vaikka nyt ollaan isomassa sairaalassa joissa näihin on enemmän perehdytty niin silti tuntuu että edellisesä perehdyttiin paremmin kaikkeen.
No niin tai näin, menkkoja odotelessa :)
 
).( Nopea omanapapäivitys. Progesteroni oli 51 kp26 eli oon onneks ovuloinut, kuten testikin näytti. En näköjään voi luottaa enää mihinkään tissituntemuksiin oviksen suhteen. Lämmöt edelleen eilen kp28 37.4 eli lämpöihin kannattaa kai enemmän luottaa kuin tisseihin tässä asiassa..
 
Suunnittelukäynti takana ja 2. IVF tehdään lyhyellä kaavalla! Oon niin helpottunut, kertokaas lyhyen kaavan kokeneet kuinka monta päivää piikkejä on? Ja Orgalutran, saako sen pistää mahaan? Luin et reiteen pitäis pistää, eijei...pystyn piikittämään vaan tuota mahamakkaraa. Mut pääsen ehkä elokuussa hoitoon, tai viimeistään syyskuussa. Olisi kiva päästä muiden kanssa jännäilemään, mut katsotaan miten käy. Jännittää vaikka suhtautuminen on aivan eri kuin ekalla kerralla. :popcorn:

Viime hoidostakin irtosi uutta tietoa, alkioissa oli paljon monitumaisia. Onko jollain muulla ollut tämä ongelmana? Kuulemma ei voi tietää mistä johtuu ja mitään ei voi tehdä, mutta ei voida myöskään sanoa et ongelma toistuisi. Ja se on sellainen vika mikä voi korjaantua kun alkiota jatkoviljellään. :confused: ihme juttuja Ja tietysti unohdin kysyä lisätutkimuksista ja voisiko niitä tehdä jo nyt. :headwall:
 
Viimeksi muokattu:
Toive13 hienoa että olet ovuloinut!

Aniraz mun lyhyt IVF meni näin: kp 2 alkoi Gonal-F pistokset 150 IU joka päivä ja kp 7 tuli mukaan jarrupiikki jona mulla oli Cetrotide. Gonal-F ja Cetrotideä pistin kp 7-11, tosin Gonalin määrää nostettiin 200 IU:hun kp 8 alkaen. Kp 12 pistin sitten Pregnylin klo 22. Punktio oli kp 14.
Ultrakäyntejä kerty kaksi kp 8 ja kp 11.

Orgalutranista en osaa sanoa omakohtaisesti mitään. Olen vain lukenut muiden käyttökokemuksia.

Mä kävin tänään akupunktiossa. Kerroin että syy tuloon on lapsettomuus ja hoidot. Hän olisi halunnut hoitaa mua pidemmällä kaavalla ja saada mun elimistön tasapainoon, mutta koska on hoidot meneillään niin nyt valmistetaan mun kehoa PASsia varten. Mielenkiintoinen kokemus ja katsotaan auttaako tämä. Kohdun verenkiertoa ja lämpötilaa kohotetaan, koska mulla on kuulemma kylmä elimistö.
 
Aniraz, kyllä tuon orgalutranin voi pistää mahaan. Mulle hoitaja oikein neuvo että voi pistää kumpaan vaan. jotenkin minuakin kauhistuttaa ajatus piikittämisestä muualle kun mahamakkaroihin. mut sen oli maha sit näkönenkin, että oli kaikki piikit isketty navan ympärille :D
 
Tähtitomu samaa ongelmaa kuukautisten kanssa, ikinä ei tiä millon ne tulee...

Toivounelma Meille tulee Bulmastiffi. Kyllä mekin mietittiin, että se sitoo kotiin aikalailla ja varsinkin pentuvaihe tulee olemaan raskasta koulutuksineen, mutta toisaalta tässä yritetään saada aikaseks jotain mikä sitoo vielä enemmän, niin ehkä semmonen koiruuskin siinä menee :)
Minä kyllä ajattelin seuraavalla käynnillä kysyä noista testeistä! Siis jos muistan. Kui kaikki aina katookin päästä sillä hetkellä kun lääkäri kysyy: "onko teillä jotain kysyttävää"...

aniraz Minulla oli käytössä orgalutran, ja hoitaja nimenomaan sanoi että laita mahaan. Imeytyy sieltä nopeammin kait. Eli kaikki piikit massuun vaan.
 
toivounelma, tähtitomu ja meemir kiitos kokemuksien jakamisesta. Huh mikä helpotus että piikitys tapahtuu vain mahamakkaraan. Oon niin tumpelo jotenkin ja joka kerta hermostuttaa piikitys, kun oon niin piikkikammoinen. Tai kuka niistä muka tykkää, verikoe inhottaa joka kerta vaikka niitäkin on otettu jo muutama. :) lyhyt kaava kuulostaa ihanan lyhyelle.

tähtitomu mäki käyn akupunktiossa. En osaa sanoa muuta kuin et tykkään käydä. Ja jotkut hormonit se on pistäny liikkeelle nimittäin iho kukkii kivasti nyt oviksen aikaan. :|

meemir koiravauvaan on hyvä purkaa pahimmat hoitovietit. ;)
 
Tanara, olette siis IVF jonossa? Yleensähän IVF:ssä päästään ns. tuoresiirtoon eli punktiokierrossa myös siirretään alkio kohtuun muutaman päivän päästä. Mä en sitä saanut kun mulla oli vuotoa. Noh, PAS voi tulla kelle vaan eteen. Mä olen saanut vain "alkuohjeistuksen" puhelimessa lääkäriltä toukokuussa. Mutta se ymmärrys mulla on että kun mun seuraava kierto alkaa (ehkä 8.8.) niin silloin aloitan syömään Zumenonia 1tlb kolmesti päivässä. Ja samana päivänä soitto polille (tai seuraava arkipäivä). Silloin varataan ultrakäynti, ja muistelisin että lääkäri sanoi että se ultra pitäisi olla noin kp 10. Katsotaan limakalvon tilanne. Tuolloin ultrassa saan lisäohjeistusta. Mitä olen lukenut niin ilmeisesti lisää lääkkeitä ja limakalvon tilanteen mukaan joko uusi ultra päivä tai siirtopäivä sovitaan. Itse kuvittelen että siirtopäivä voisi asettua johonkin 21.8. tienoille jolloin kp 14, että silloin limakalvo olisi hyvän vahvuinen. Mutta sitä ei voi tietää.


Meemir, Meillä on ollut saksanpaimenkoita ja sitä ennen (teininä) sekarotuinen. Onhan se pentuaika haastavaa, mutta paljon kiinni myös koiran persoonasta. Onnea "vauvan" hoitoon!
Onko kysyttävää osioon. Mä olen päätynyt nykyään siihen että kirjoitan paperille muistiin ja otan paperin rohkeasti esiin ja katson siitä että olikos mulla jotain kysyttävää :D Eikä ole lääkärit ainakaan mitään kommentoineet mun paperista ;) jos ovat ajatelleet jotain niin eivät ole näyttäneet sitä.

Mulla on nyt menossa kp 10 ja jotain valkovuotoa on havaittavissa, se on taas kerran värjäytynyttä. Lääkärit ei osaa sanoa miksi mun tulee pinkkiä valkkaria alkukierrosta - tai siis ehkä endosta johtuvaa, mutta ei sille mitään voida tehdä. Valkkari tulee ensin sitten se alkaa muuttua enemmän ovulaatiovuodoksi, kunnes tulee oikein limoja. Tosin se ei takaa sitä että ovis tulisi mun muniksilla. Olen miettinyt että millä saisi ensi kierrossa pidettyä ajatukset muualla kuin passissa, ettei liikaa miettisi sitä. Täytyy yrittää keksiä jotain aktiviteettia niin paljon ettei ehdi pohtia miten käy.
 
toivounelma ollaan ivf jonossa ja joulukuun menkoista tarkoitus tehdä. Mun tuurilla siinä käy niin että osuu just sopivasti naikkarin joululomasta. Ai heti samasta kierrosta siirretään? Eli soitto kun menkat alkaa, pistos tai mitä ikinä nyt onkaan kunnes ultrassa sopiva määrä monasoluja jolloin punktoidaan ja muutaman päivän päästä siirto jos ilmiö hyvä?

Sinne joulukuuhun on vaan niin pitkä aika. Ollaan mietitty mahdollisuutta mennä yksityiselle...
 
Tanara, kyllä vain suoraan kasvatuskierrossa punktiosta 2-5 päivää niin tehdään ns. tuoresiirto, jos olosuhteet ja alkio ovat sellaisia että siirtoon päästää. Tämä on siis normaalimpaa kuin mun tilanne että tuoresiirtoa ei voitu tehdä. Tuoresiirrossa on sellainen etu, että voidaan siirtää sellainen alkio, joka ei kestäisi pakastusta. Mulle lääkäri sanoi että osasta alkioista nähdään heti ettei ne kestäisi pakastusta vaan sitten ne olisi mun tapauksessa menneet hukkaan.
Eli kyllä sulla on mahdollisuus jo joulukuussa tulla raskaaksi :D
 
Oma NAPA vuodatusta: Heräsin nyt oikeesti siihen, että se siirto on edessä, ensimmäistä kertaa. Siis seuraavassa kierrossa. Niin pian, ja kuiteski siihen on vielä niin hirveesti aikaa! On ihan oikeesti ensimmäinen kerta siis, kun on tavallaan realistiset mahdollisuudet onnistua viimesimmän kohdunulkosen jälkeen ja siitä on jo vuosi. On siis hetki kun oon viimeks joutunu/saanu piinailla. Ja sitten iski paniikki... Mitä jos sulatus ei onnistu ja meidän ainokainen alkio kuolee? Mitä jos mulle ei taaskaan pysty jostain ihmeen syystä siirtoo tekeen ja alkio menee sen takia hukkaan, koska se kerettiin jo sulattaan? Mitä jos se ei kiinnity? Mitä jos kaikki menee ihan täydellisesti ja tunnen olevani raskaana ja sitten testaan sen negan...
 
Meemir, mitä jos -paniikkisi tuntuu hieman tutulta :ashamed: Olen käynyt läpi vähän samoja kysymyksiä/ajatuksia kuin sinäkin. Siihen lisänä että jos raskaus alkaa elokuussa niin meneekö sekin taas kesken ja millä viikolla. Olen lukenut (liikaa) keskusteluja siirroista ja niiden onnistumisista/ epäonnistumisista. Sitten alkaa ahdistaa.
Mä olen koittanut todistella itselleni että mä voin vain olla ja odottaa - elää mahdollisimman tasaista ja hyvää elämää. Alkioiden ja raskauden kohtalo ei ole mun käsissäni vaikka päälläni seisoisin. Noh, tuo todistelu auttaa aina hetken. :p Sitten on taas sama pohdita käynnissä.

Hyvä me!
 
  • Tykkää
Reactions: Tähtitomu
Meemir ja toivounelma, ihan vaan silä taasen tykkäsin kun kuulostaa niin tutulta. Samat ajatukset pyörii täälläkin.
Meemirille voin sanoa, että jos alkio keretään sulattaa ja tuleekin joku alkiosta johtumaton este voidaan alkio pakastaa uudelleen. Tämä nyt tietty edellyttää sitä, että alkio on säilyny pakastuskelpoisena.

Mulla on viime aikoina pyöriny tosi paljon mielessä se, että jos alkio taasen sulaantuu 100%:sesti mutta sit siihen iskee taas joku hajoamisprosessi ja sen takia siirto lykkääntyy.
Tai just se jos raskautuu niin, enhän mä uskalla sit rentoutua ollenkaa. juoksisin varmaan kokoajan veskissä kyttäämässä vuotamista jos mahassa vähänki nipistää ja sit siinä välilläkin vielä. vko 18 ois ehkä sinänsä helpotuksen rajapyykki mut sitten iskee kuitenki pelko vielä täydellisemmän vauvan menettämisestä kun viimeks.
Ja tämä kaiken ressaaminenhan auttaa, ei meinaan edes menkat alkanu nyt etuajassa vaikka niin kovasti toivo ja vaikka niin on nyt ollu jo vuoden päivät, että kun nappaan viimesen terolutin alkaakin menkat samana päivänä, nyt ei näy ei kuulu vaikka oloja on. ja juu, en testaa(toivottavasti) ennenku on menny viikko jos ei sittenkään kuulu voin alkaa harkita :D
 
Tähtitomu ja Toivounelma nyt sit ei muuta ku syvään henkee ja jäitä hattuun. Täytyy ruveta keksiin ittelensä tekemistä mahollisimman paljon ja mahollisimman mielenkiintosta, ettei kerkee ajatteleen. Kyllä me onnistutaan! =)
 
toivounelma kiitos tiedosta! :) sitä vielä mietin että kun info marraskuussa ja niissä lapuissa lukee että soitto kun kierto alkaa ja siitä 2-3vkon päähän tulee aika. Eli vielä infon jälkeen pitää käydä vastaanotolla ja vasta sitten...

Onko se tosiaan noin monimutkaista? :ashamed:
 
Mäkin tunkeudun tänne kyselemään. Oon aikas samassa aikataulussa taranan kanssa eli marraskuussa info ja joulukuussa (pitäis olla) hoito. Mutta tosiaan noissa papereissa lukee, että kun menkat infon jälkeen alkaa, niin soittoa hoitsulle ja siitä n. 3 viikon päästä on aika, jossa vasta annetaan reseptit, tehdään vielä labroja, hiv ja hepatiittikokeet, ultra... Eli hitaalta vaikuttaa, jos se tosiaan noin menee ja sit vielä joululomat ja kaikki :(
Tietääkö joku millainen joulutauko Nkl:lla on tulossa tai yleensä ollut?

Voimia kaikille hoitoihin!
 

Yhteistyössä