Jännitysniska...

kau
hieroja hommas lääkäriltä mulle sen lähetteen.eka kerran kävin ilman lähetettä ja hieroja päätti soittaa terveyskeskukseen ja hankkia lähete mulle.en tiedä onko ihan yleinen käytäntö( vai tuppukylän luxusta :LOL: )!!??!

toi vagushermohan oli mielenkiintoinen juttu!
mullakin muuten venyttely pahentaa tuota kaulan puristusta.mutta kuitenki aina tietoisesti yritän rentouttaa kaulan lihaksia;vääntelen ja kääntelen ja venyttelen.
oon huomannu että kun liikuttelen leukaa sivusuunnassa eestakasi nii vasemman leukanivelen paikkeilta korvan eestä kuuluu outo suhahus tai rahinaa.onko muilla?aina löytyy jotain uutta kun oikein tarkasti etsii :D
no oon siksi jumppaillu tuota leukaakin kun se tuntuu jatkuvasti puutuneelta :(
mysan:eek:let oikeassa siinä että kyllä nämä vaivat kulkee käsikädessä ton ahdistuksen kanssa.onko se sitten syy vai seuras en tiedä.eilen illalla mökötin miehelleni nukkumaan mennessä ja oli paha mieli niin tuli heti enemmän hengenahdistustakin ja ihon puutumista.nyt ollaan kuitenkin riita sovittu :flower:
tänään ois sauna päivä.mieli tekis mennä mutta tuntuu että mulla vaivat pahenee saunassa.kait mä silti kokeilen varovasti saunomista taas ;)
 
Ja miksei muutkin =) . Siis niin täydellisen tutulta kuulostavat nuo "vuodatuksenne". Helpottavaa havaita, ettei ole kuitenkaan yksin näisen välillä lannistavien tunteiden ja oireiden kanssa. Olen itse huomannut ihan saman: ahdistus ja niskajumi kulkevat ihan käsikädessä, samoin rytmihäiriötuntemukset, ahdistus ja niskajumi.

Viime yönä nukuin pitkästä aikaa =) . Illalla venyttelin jaloista lähtien kaikki paikat läpi...sen jälkeen tuli vähän sellaisia tärinätuntemuksia ja tuntui, että kaulalla ja niskassa alkoi joku lihas krampata ajoittain eli tuli sellaisia puristuksen tunteita. Ennen nukkumaanmenoa keskityin rentouttamaan kaulan aluetta ja rintaa...hengittelin syvään jne. Uni tuli hyvin, tosin merkitystä on varmasti kauhealla univelallakin....

Mitä enemmän mietin, sitä enemmän tuo vagushermo alkaa näyttää varteenotettavalta selitykseltä. Eikä kai sen välttämättä tarvitse olla nikamapuristuksessa...kai se voi olla jossain lihasjumissakin?! En tiedä mutta nyt tuli sellainen olo, että tämä pitää hoitaa kuntoon =) . Kun vain osaisi päättää, mitä tehdä ensin....käydäkö fysiatrilla oikein lääkärissä vai hakeako vain lähete "joltain" vai mennäkö ensin fysioterapeutin tarkasteltavaksi vai ihan perinteiselle hierojalle vai mitä...Vaihtoehtoja on monia ja nyt kun on vielä puolisen vuotta lasten kanssa kotona, ovat rahat aika vähissä :whistle: . Mihinkään virheliikkeisiin olisi oikein varaa...
 
Ehditkin juuri ennen minua. Tiedätkö: meilläkin oli eilen illalla pienimuotoinen riita ja hengenahdistustunnetta ja puristustahan siitä seurasi :/ . Sen takia sitten ennen nukkumaanmenoa oikein tietoisesti rentouttelinkin noita kaulan lihaksia, että sain ahdistusjumia hellittämään.

Mä luulen, että tuo kaulan puristus pahenee alussa tuosta venyttelystä mutta ei ehkä sitten, kun lihakset on antaneet enemmän periksi ja jumit kadonneet?! Tiedä sitten...Mulla ainakin se kaulakramppaus (joskus ihan selvästi kaulassa vasemmalla puolella lihas kramppaa) helpottaa kyllä vähitellen venyttelemällä (esim. joskus illalla juuri ennen nukahtamista saattaa iskeä tuollainen kramppi).
Mulla ei suhisi leuka vaan niska eli jos pyörittelen päätä, niin vasemmalta puolelta kallon rajasta kuuluu sellainen rahina :LOL: . Se on ollut jo vuosia ja vuosia siinä. Ihan kuin joku hihna hankaisi kiveen =) .

Voi meitä raihnaisia :).
 
Tätihuoli: Mulla on tätä samaa niskarahinaa!! Se on just sen C2/C3 nikaman toimintahäiriö, se ei pääse liikkumaan kunnolla, vaan hinkaa toista nikamaa vasten tosi kuuluvasti. Mulla ainakin alunperin oli tämä nikama totaalisen jumissa, omt-fysioterapeutti sen sit avas, ja se alkoitti sit tämän kuuluvamman rahinan. Eilen ei rahissut!! Kylpy tepsi varmaankin, olo nyt parempi ja niskankin sain taas rahisemaan. Mulla ei tätä rahinaa kuulu kun tavallisesti oleilen ja päätä kääntelen, saan sen rahisemaan vain venyttelemällä niskaa. Kun käännän päätä vasemmalle olkapäätä kohti ja annan lihasten venyä, sitten kun palautan pään keskiasentoon, tulee se rahina. Mulla se ääni alkaa vasemman korvan takaa -keskelle niskaa - loppuu oikean korvan taakse. Toiseen suuntaa kun kallistan päätä ei rahise. Toinen venytys jolla saan rahinan paremmin on et kallistan päätä "ei olkapäähän eikä suoraan eteen" vaan siihen välille. Nämähän ovat näitä perusvenyttelyitä. Toi sun vertaus, että kuulostaa kuin hihna hankaisi kiveen kuulostaa just oikealta. Itse olen kuvaillut sitä kuin hiekkapaperit hankaisi yhteen.

Ja niinkait se on, että jos jokin asia painaa mieltä tai on jotain ikävää tapahtunut, ei osaa pitää kroppaa sitten mitenkään rentona, lihakset kireällä istuu ja mököttää tai suree tms. ja sitten kireät lihakset vetää ne nikamat enempi jumiin, ja hermot ovat sitten enempi ärsytettynä tai kireä lihas itsessään vetää hermot ärsytystilaan. Noidankehä on valmis! Nyt huomaan itse tämän selkeämmin, kun mun oireet ovat alkaneet näin kovasti hyppimään edes takaisin!
On vaikea päättää, että mistä sitä apua itselleen hakis. Oliko sielläpäin näitä omt-fysioterapeutteja? Fysiatrihan ei osaa varmaakaan suoraan auttaa, osaa tietty kertoa tästä vaivasta ja ohjata oikeaan jatkohoitoon. Hierojalta ei ehkä saa pitkäaikaista apua, itse en ainakaan sieltä saanut apua. Alkuunhan minäkin aloitin hoidattamaan itseäni hieronnalla (viime heinäkuussa) Sinuna kävisin joko fysiatrilla (tai sitten neurologilla (tietää hermoista)) tai hakisin jotain peruslääkäriltä lähetteen omt:hen.

Kau: Onpa kiva fysioterapeutti sulla, hyvää palvelua, ei taida olla aivan yleinen käytäntö. Voi olla parempi jättää saunomiset väliin, jos olet huomannut, että se pahentaa, tai istu alalauteilla ja saunan päälle laitan kylmäkääreen niskaan.
Pakko lopettaa, alkaa ahdistaa tää istuminen!

:hug: Kaikille Tasapuolisesti!
 
Oli ihan pakko kirjoittaa heti, kun tuntui, että olisi ihan kui kotiin tullut. Ihan samanlaisten oireiden kanssa olen paininut kuin te kaikki. Kävin jo neurologillakin ja pään magneettikuvissa, eikä sitä MS:ää ainakaan vielä löytynyt mistään. Mulla alkoi oireet vasta tammikuussa, mutta olen silti jo ihan hirveästi pelännyt ihan kaikkea. Maanantaina vasta aika fysioterapeutille, mutta nää sivut autto jo nyt tähän hirveään itsensä tarkkailuun. Hyvä ihme sentään, on olemassa ihmisiä joilla oikeasti on samanlaisia oireita kuin minulla, ihan pukkaa kyyneleet silmistä!!!! :hug:
 
Ja tervetuloa joukkoon Sanniainen71 :wave:
Mulla kans kuuluu tuota rahinaa vasemmalta puolen kun päätä taivuttaa sinne,ihan kuin olisi pieniä kiviä tai hiekkää jossain tuossa niskan/kallon rajalla, sitten tuo naksuminen ja paukkuminen mikä kuuluu venytellessä on aivan hirveetä..se kyllä helpottaa mutta ilkeän kuuloista on tuntuu välillä kuin jousi ponnahtaisi jostain nikamavälistä, nyt tänään myös leuat on tuntunu tosi jäykiltä, tarttiskohan soitella hampilääkäriin ja pyytää purentakiskoja yöksi.. :D
Taas tuli eilen lumihommissa huhkittua ja sen kyllä aamulla huomas..ihme paikoissa särkee, en ees tiennyt että mulla on lihaksia mitä oudoimmissa paikoissa.. ja liikuntaakin tuli eilen harrastettua ja päänsärky lähti hikoillessa jumpassa..että kai siitä liikkumisesta jotain hyötyäkin on vaikka seuraavana päivänä vituttaakin lihasten kipeys :LOL:
 
Mulla ei olo parane olleenkaan. Huimausta on aamusta iltaan ja välillä semmoista oksettavaa oloakin edelleen. Puutumisia on ehkä vähemmän, mutta välillä nekin aina muistuttaa olemassaolostaan. Onko teillä uusilla ollut huimausta? Mulla tää huimaus on kaikista ahdistavinta ja elämää hankaloittavinta tässä "taudissa". Itselläni ei ole pahemmin mitään kipuja ollut vähään aikaan. Välillä kyllä tuntuu alaselässä ja ristiselässä hieman jomotusta. Lapojen välitkin ja niska on välillä jumissa, mutta mikään ei silleen satu et joutuis ottaan nappia naamariin. Mua nyt pelottaakin kun mikään paikka ei oo kipee, että kyllä se ongelma tuolla päässä on.

Noi OMT-käynnit täällä Tampereella ei ole auttanut ollenkaan. Tuntuu et rahat menee kankkulan kaivoon. Mulla voi maksaa vain 1/2 h 43 ?! Vaihdankin nyt varmaan takaisin sinne Valkeakoskelle missä hoidot tuntui tepsivän paremmin (jos se nyt niistä se helpottunut olo silloin johtui). Missä tilanteissa teillä muilla tää huimaus tuntuu eniten? Mua huimaa (keinuttaa) koko ajan, mutta erityisesti kun kävelen vähänkin pidempään niin olo tulee tosi huonoksi. Mä oon ollut aina aktiivinen liikkuja ja nyt en ole tehnyt mitään pikään aikaan kun pelkkä kävelykin on inhottavaa.

Olen käynyt aiemmin (mistä jo olen kertonut täällä) kahdella neurologilla ja nyt sitten kävin vielä kolmannella (kai oon kehittänyt jonkin riippuvuuden noihin neurologeihin) :LOL: Menin siis vielä kolmatta kertaa, kun se oli sellainen neurologi joka on erikoistunut MS-tautiin. Mulle tehtiin jo kolmatta kertaa niitä samoja kliinisiä tunto-, refleksi- ja tasapainotestejä, mutta ei niistä mitään vikaa vieläkään löytynyt. Se neurologi sanoi, että on erittäin epätödennäköistä, että mulla olis mitään keskushermostoon tai aivohin viittavaa sairautta. Se selitti että oireet olis vielä pahemmat jos mulla olis jotain vakavaa. Kysyin siltä neurologilta jokaisen jutun jälkeen mitä se testas multa ja, että mitä sillä testillä haetaan ja mihin kohtaa aivoja ne peilaa. Oon kyllästynyt meneen lääkäreille, jotka ei selitä mitään mitä tekevät. Omia pelkoja on helpompi sulkea pois jos tietää mitä tutkitaan ja mitkä asiat peilaa omassa kehossa mihinkin kohtaan. Kyllähän se helpotti kuulla jo kolmannelta neurologilta ettei pitäis olla häikkää, mutta ei se silti poista näitä oireita. Ootan nyt vain että posteljooni tois kutsun siihen magneettikuvaan, että sais ees jotain varmuutta tähän hommaan.

Pelottavinta ja rasittavinta tässä on, kun pää oireilee mulla eniten. Välillä on ollut myös semmonen olo, että lähteekö taju. En muista, että kirjoitinko viime rustaukseeni tänne noista mun näköhäiriöistä (taisin kirjoittaa). Noh...mulla on kuitenkin pari kertaa sumentunut tosta vasemmasta silmästä hieman näkö. Tullut joko sellaisia lasiaissumentumia? tai sit sellaista harson omaista juttua silmään. Kyselinkin neurologilta näistä ja sen mukaan mulla ei ole näköhermon tulehdusta. Siinä näköhäiriöt kestää päiviä ja ne on paljon radikaalimpia. Mitenkäs muuten..rentouttaako alkoholi teillä niskaa tai muita jumeja? Mulla ei. Välillä tuntuu että jopa pahentaa. En tiä sit voiko se olla mahdollista. Sit tietty alan taas pelkään keskushermoston häikkää, koska alkoholi vaikuttaa sinne :x Mä oon täällä jo ihan sekaisin näiden oireitteni kanssa :headwall: Nyt pitäsi lähtee saunaan. Saas nähä paheneeko olo taas siellä. Kiitos kun sain taas valittaa tänne :D

Hieno löytö Täti Huoli toi vagus-hermo! Kai me sit kaikki ollaan tosiaan jotain vagus-ongelmaisia :LOL:

Rentouttavaa viikonloppua kaikille kaikesta huolimatta :flower:
 
Olen jo tovin lukenut tätä palstaa, onneksi itseni löysin tänne. Voin yhtyä Sanniaisen tunnelmiin.

Mulle tuli jo raskausaikana tunnoton alue nilkkaan, aattelin että vauva painaa hermoon. Vaan eipä ollut helpottanut 2 kuukautta syntymän jälkeen, googletin ja löysin itseni MS-sivuille. Voi sitä paniikin määrää ja oireita alkoi heti tulla lisää. Näkö sumeni ja tunnottomuus lisääntyi, jalat puutui, kädet aina öisin jne. Kävin neurologilla, joka ei nähnyt tarvetta jatkotutkimuksille. Olin ehkä 5 minuuttia helpottunut ja taas pelko iski, mutta mitä jos kuitenkin.
Mulla on ollut jo jonkin aikaa myös lihasnykinää ympäri kroppaa aina levossa. Eniten kuplii takareidet liikunnan jälkeen, mutta mitkä tahansa lihakset nykivät 1-5 kertaa kerrallaan kun pysähdyn. Niistä olen nyt eniten huolissani.

No, MS-oireet tuntuvat vähenneen, vaikka tunnoton alue on yhä jalassa. Toivottavasti nämä ovat itsekullakin harmittomia oireita, jotka johtuvat jumeista, pinteistä tai muusta vastaavasta. Ja ainakin onnistuisi olemaan hetken tarkkailematta itseään, oli mikä oli.

Oliko Elina sulla näön hämärtyminen vähän samanlainen tunne kuin olisi aamulla silmät unen pöpperössä? Mulla näön sumeneminen taisi johtua silmien kuivuudesta.
 
Elina-81: mulla on ollut aiemmin tuota huimausta. Kaksi kertaa on niska mennyt niin pahaksi, että huimaaminen on ollut jatkuvaa ja juuri samalla tavoin kuin sinulla, että on vielä pahentunut liikkuessa. Se on molemmilla kerroilla mennyt ohi kymmenen kerran fysioterapialla (ihan tavallisella, ei OMT, ja on tosiaan tarvittu se 10 kertaa) ja päivittäisellä omalla venyttelyllä (ohjeet fysiterapeutilta, ettei mene pahemmaksi, jos tekee väärin) mutta paraneminen on aina kestänyt kauan...tosin hyötykin on sitten kyllä ollut pitkäaikaista eli useamman vuoden ennen kuin on taas mennyt pahaksi. Mulla on AINA liittynyt näihin pahimpiin jumijaksoihin "neurologisia" oireita alkaen noista silmäoireista (+ että niitä pystyy kyllä hermoilemalla vielä lisäämäänkin...)ja muista mutta ihan niskan piikkiin tämä menee. Tätä on ollut niin kauan, ettei tämä voi olla mikään etenevä neurologinen sairaus :) ja on ajan kanssa parantunut jumpalla ja asiantuntevalla hieronnalla ja muilla hoidoilla (olikohan ultraääni vai sähkö...en muista enää).

Napeliitti: mulla oli toisen raskauden jälkeen sellainen tunnoton alue lonkassa ja reagoi myös erikoisesti kylmään. En tiedä, mistä se johtui mutta on palautunut myöhemmin entiselleen eikä vastaavaa ole tullut.
 
Napeliitti:
Mulla on lihakset nykineet nyt noin vuoden ajan, alkoivat oireilla pian synnytyksen jälkeen. Lääkärit (myös neurologi) eivät ole olleet moksiskaan. Nykinöitä esiintyy ympäri kroppaa; välillä nykäsee jostakin kerran pari, joskus 20 kertaa ja joskus pulputtaa ihan yhtäjaksosesti tunteja.. Jokapäivänen riesa, mutta kohta alan kai tottua koska en enää niin mieti joka hetki. Muakin on asia pelottanut tosi paljon, mutta kai tää on ihan vaaratonta kun ei lääkäritkään reagoi:)
 
Keisari kirjoitteli niin hyvin omasta olostaan että luulin melkein meidän olevan yhtä..

Minulla ei ole ollut nyt häävin huimausta. Tai ehkä olen jo tottunut siihen. Se voi olla enemmän totta. Kurkussa vaan tuntuu nyt sille ettei henki kulje ja joku yrittää kuristaa mua (sisäisesti). :eek: Ärsyttävää.
Manuaalinen fysioterapia mulle ei näemmä käy enää koska saan joka kerta siitä rytmihäiriöitä, tai paremminkin tykytyskohtauksia. Siis ikäänkuin paniikkikohtaus. Pulssi on taivas varjele vaikka mitä, lähempänä kahtasataa ja olen ollut makuullani koko ajan.
Hieronnassa kävin torstai-iltana ja senkin piti lopettaa, koska yhtäkkiä sydän löi taas niin lujaa, ettei pystynyt enää olemaan.
Kävin sitten päivystyksessä, ihan vaan mielenrauhan takia. Sitä ennen oli pakko ottaa propral-lääke tykytykseen.
Lääkäri oli todella symppis mieshenkilö joka taputteli mua kädelle ja sanoi ettei sydänfilmissä näy mitään, ja pulssikin ehti tasaantua lääkkeen ansiosta.
Mä nyt varmaan avauduin sille ja itkeskelin omaa kurjuuttani. :ashamed:
Mä todellakin pelkään kuolevani kun nää oireet iskee kunnolla päälle.
Se lääkräi sitten tulsoteli mulle vielä fibromyalgiasta tietoa, ja sanoi että onhan näissä oireissa yhteneväisyyttä. Kuten kivut, tulehdustilat, sydänoireet, nukkumishäiriöt..

Mä olen nyt tämän vuoden puolella käynyt tk:ssa ja päivystyksissä jo varmaan kahdeksan kertaa :ashamed: :ashamed: :ashamed:
TODELLA NOLOA.

Äitini on sitä mieltä että mulle on tulossa kovaa kyytiä fibromyalgia, koska mä olen koko ajan jostain kipeä, enkä oikein enää tunnista olenko mistään kipeä, kun kaikki on kipeää. Hirveen sekainen selitys.

Niin juu, ja mulle ei lämpö nyt ainakaan käy, tulee tosi paha olo heti.

Tämäkään koneella istuminen ei käy, kun tästä tulee oireita. Se on tämä asento ja taidan ahdistua kun pitää velloa näitä omia oireita. Joten nyt menen ulos rentoutumaan.

Mukavaa laskiaissunnuntaita!
 
Päätin nyt siten itsekin kirjottaa tänne.

Mulla alko tuollainen keinuva huimaus vuodenvaihteessa.Mulla on ollu samaa n. 3 vuotta siten, joloin kävin lääkärit,verikokeet ja neurologin mutta kaikki ok. eikä mitään selvinny.Ja nyt tääpirulainen alko taas!Mun huimaus on kans tollasta keinuvaa ja se tuntuu lähinnä vaa paikoillaan ollessa.istuessa tai seisoessa.Silloin tuntuu kuin menis ylös alas ja maa ois pehmeä.Missä teiän huimaus tuntuu eniten?En nimittäin huomaa omaani niin kun olen liikkeessä..Niin ja ikää on 19v.

Onko teillä ollu sellasta että silmät alkaa vipattaa?mulla on sellasta, että välilä kun menee makaamaan niin koko näkökenttä alkaa vilistä sillee edestakasin sivuttain!se on tosi pelottavaa.
lisäks on tota niskakipua ja lihasten särkyä.hierojalla olen käynny 2 kertaa muta ei se kummemin sanonu että olisin jumissa.menen silti viel nyt ens viikollaki.Parina ltana on myös vihlonu päätä mitä oudoimmista paikoista.

Olen ite aika luulosairas.Ei näiden oireiden kaa kai mitää uutta :) olen pelänny aivokasvaimesta ms:ää.jotenki yritän lohduttautuu sillä että mulla on ollu tätä aikasemminkin ja se meni ohi ja jos joku vakava tauti ois ollu ni se ois näkyny.Tulipas vuodatus :LOL:

mutta mites luulette.Onko tää vaa jänitysniskaa?
 
abcde: Mullakin tää on ollu kausittaista ja samoja tauteja oon pelänny kun säkin, enkä vielä oo kuollu. Syön tällähetkellä lääkkeitä paniikkihäiriöön ja se on helpottanu oloa. Vielä huimaa, mutta pystyn olla ajattelematta pahinta. Sun oireet voi siis olla jännitysniskaa tai paniikkihäiriötä tai molempia.

Elina-81: Suakin vois auttaa lääkitys paniikkihäiriöön. Tai siis mä syön Cipralexia ja se on tarkotettau ahdistukseen, masennukseen, paniikkihäiriöön ym. On helpottanu huomattavasti noita pelkotiloja.
Mullakin nimittäin oli noita tajun lähtö-tilanteita. Tai tuntu et tapahtuu jotain kauheeta tai tuun hulluksi tms.
 
mulla tuo huimaus tuntuu välillä makuullaan ollessa silloin tuntuu silmissä juuri tuollainen edestakainen tai pyörivä liike tai siltä et sänky keinuu. välillä taas tuntuu kun kävelee tai ajaa autolla että kaikki liikkuvat kohteet vilisee kauheen lujaa vauhtia näkökentässä, ja toisinaan paikalla istuessa kun katselee vaikka telkkua niin tulee sellanen olo et teevee liikkuu edestakas,eli mulla ainakin tosi vaihtelevat noi oireet, ja siihen huimaamiseen saattaa helpottaa ainakin hetkellisesti se kun vaihtaa asentoa tai kääntää päätä. Tuntuu et mitä pidemmän aikaa istun ihan paikoillani niin sitä voimakkaammaksi huimaus tulee ja sitten poistuu kun kääntää päätä..mut hetken päästä taas sama homma.
Ja juu minäkin tunnustan pelkääväni aivokasvainta tai aivojen verenkiertohäiriöö tai aivopainetta ym...ja olen pahimmassa ahdistuksessa jopa miettinyt kaikki järjestelyt kuolemani jälkeen et mitä pitää miehelle kirjoittaa ylös että pärjää jos minua ei enään olekkaan..sairasta :LOL:
Mutta minkäs sille ihminen voi toki jokaista se oma terveys askarruttaa ja varsinkin kun oireet aina uusii tai jatkuu ja tuntuu ettei lääkäritkään osaa asialle mitään tehdä. :(
 
Pakko vastata vielä tähän ketjuunkin sulle, kuntuo tykytyshomma oli niin lähellä omaa tilannettani: mulla nimittäin tulee tykytyksiä niskavenyttelyn jälkeen! Juuri siksi aloin epäillä sitä vagushermo -juttua...voi olla täysin tuulesta temmattua mutta päättelin, että kaikki voisi johtua siitä, että kaulan tai niskan alueella on joku hermo pinteessä ja aiheuttaa sekä niskaoireet että samanaikaiset sydänoireet. Tuo vagushermo vaikutti siksi "hyvältä selitykseltä", että se säätelee sekä nielun lihasten että sydämen toimintaa ja kulkee korvan alta alas...Sen pinnetila siis kai teoriassa voisi selittää kuristumisen tunteet, sydänoireet jne. En tiedä, voi olla etä on kaukaa haettua...

Nyt on parina iltana venyteltyä tullut sellaista kramppia, että samaan aikaan kiskoo vasemmalta niskasta (lihas kramppaa) ja samaan aikaan tulee myös hieman rytmihäiriötuntemuksia ihan kuin joku nykisi sydämestä. Tuntuu siltä, että sydän (tai sitä ympäröivät lihakset?) ärsyyntyvät venyttelystä...Tuo vasen puoli niskasta kramppaa niin, että alkaa konkreettinen tärinä, joka helpottaa, kun venyttelee.

Ja muille viimeksi kirjoitelleille: mullakin on niskaan liittynyt kaikenlaisia huimaamis- ja silmöoireita ja ne ovat yleensä lisääntyneet sitä mukaa, kun olen niitä alkanut pohtimaan :/ . Tylsintä on se, että mistään ei oikein löydy apua kokonaisvaltaisesti...Itse olen siis saanut niskaan avun fysioterapiasta (pitkäkestoisemmasta) mutta jotenkin kokonaispaketin hoito ontuu :/ . Nyt elän toivossa, että lievä ahdistuslääke yhdistettynä venyttelyyn ja ehkä lähitulevaisuudessa hierontaan tai vastaavaan antaisi pitkäkestoisemman avun mutta tiedä häntä sitten...
 
Koititko magnesiumia, oiskohan siitä apua. Itse en vielä ole koittanut, jahkaillut vaan mennäkö lääkäriin vai ei. Mutta kiva kuulla, että nykinää on ollut muillakin. Onko sinulla nykinää useita kertoja päivässä? Musta tuntuu, että aina pysähtyessä nykii nilkoissa, pohkeessa, polvessa, reidessä, pakarassa, käsivarressa tai lavoissa, joskus jopa kaulalla. Ja samalla tavalla nykinä siellä, toinen täällä tai sitten jää pulputtamaan, mutta se yleensä on liikunnan jälkeen, pääasiassa takareidessä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mammax3:
Mun piti heti tulla kirjoittaan Meduusan kirjoituksen jälkeen. Varmaan munkin käyntejä ihmettelit, kun niin kauan olen "juossut" omt:llä. Aikaisemmilla kerroilla kävin siis noin 4kk selkäni vuoksi. Silloin mulla ei käsitelty mitään nikamia, vaan lihakseni olivat niin jumissa alaselässä, että ne eivät toimineet. Silloin oli ehdottomasti kiellettyä tehdä mitään jumppia ennen kuin ne saatiin jotenkin toimimaan. Sen jälkeen varovaisesti aloitettiin, omt:n kuvallisten ohjeiden mukaan:) Olin myös mukana ryhmässä, jota omt piti "selkävaivaisille". Joka kerralla opeteltiin eri liikkeet, joita sitten tehtiin päivittäin kotona. Ja kaiken a ja o oli minun tapauksessa syvien vatsalihasten vahvistaminen. Ne tukevat selkälihaksia.
Nyt on taas ihan eri tilanne, koska entisen vaivan lisäksi, on mukana niska/hartiavaivat sekä rintaranka ongelma. Joka kerralla hoidetaan koko selkä, joten yksi kohta ei saa kovin kauan hoitoa. Kaikki jumipaikat auotaan varovaisesti, siksi käyntejä on useita. Ja mulla nikamalukot on vain yksi pieni osa näistä selkävaivoista. Parempi vähän kerrallaan, kuin liian äkkinäisesti aukaistaan paikkoja (kuten sanoitkin). Yksi tuttu sanoi myös, että oli käynyt kiropraktikolla aukaisemassa lukkoja ja silloin ne auttoi vain hetken verran, kunnes taas oli lukossa. Omt:n aukaisun jälkeen pysyi huomattavasti kauemmin kunnossa.
Olen siis aina ollut samaa mieltä, että kaiken perusta on jumppa/liikunta, jotta paikat pysyy kunnossa. Ja oikeilla ohjeilla tietysti.
Niin ja tuo yksi pahempi lukko, josta jo mainitsin. Sitä ei voida vielä edes yrittää aukaista, niin jumissa se on. Siksi sitäkin joudutaan pehmitellä, ennen kuin voidaan yrittää naksauttaa auki.
Tarkoitus on nytkin aloittaa oikeilla ohjeilla niska/hartia jumppa, kun siihen saan ohjeet.
Niin ja munkin omt-fysioterapeutti on erittäin kokenut, vuosia ammatissa toiminut ;) Olen käynyt toisellakin, mutta palasin takaisin tälle samalle, koska niin huomattava ero heissä oli.

Mielenkiinnosta kysyn, kuinka pitkiä hoitojaksoja sinulla Meduusa on yleensä ollut omt:llä? Ja kuinka usein, kerran viikossa vai? Ja kuinka usein joudut uudestaan mennä omt:lle? Ihan mielenkiintoista verrata esim. omiin käynteihin, miten muilla on.
*kääk*, siis nyt vasta näin pitkän ajan kuluttua huomasin että tänne oli tullut kysymyksiä :ashamed: Olen pahoillani etten ole täällä nyt muistanutkaan enää niin paljoa käydä ja näin paljon tullut juttua tästä aiheesta! Mutta nytpä kirjoitan vähäsen tähän...

Tuossa lihavoin nuo kohdat tekstistäsi, eli juuri näin minullakin on näitä rintarankaongelmia joita käsitellään "pikku hiljaa" , siksi tuo hoitomuoto onkin niin turvallinen, eli ettei kerralla ruksautella koko helahoito :D Sitä lähinnä tarkoitinkin että kun olen käynyt vuosia sitten naprapaatilla, en saanut siitä mitään tavallaan irti, eli sain juosta siellä alvariinsa, siis joka viikko ja pahimmillaan 2 krt/vk :eek: Tällöinhän nivelet löystyy niin ettei ne pysykään enää kuosissaan. Omt perustuu pitkälti itsehoitoon, eli annetaan ohjeet miten keho voi paremmin, joskus auttaa pelkkä ryhdin korjaus hyvin pienellä tavalla kuten polvien hienoisella koukistuksella.

Minulla kiinnitettiin alussa (joskus 2000-luvun alussa) huomiota noihin syviin lihaksiin, eli niitäpä ei oikein löytynytkään, joten tässä tarvittiin mittaria joka laitettiin selän alle jolloin vatsaa jännittämällä (ikäänkuin virtsaa pidättäisi) ne etsittiin ja löytyihän ne lopulta :whistle: Kovasti sain tehdä töitä, mutta äkkiä siitä tuli sitten elämäntapa, eli saliharjoituksia, hyvin kevyitä sellaisia. Eniten tein oman kehon jännitysjuttuja alkuun ja joitakin juttuja laitteilla tosi pienillä painoilla aluksi. Sitten kun nuo lihakset saatiin vahvemmaksi, otettiin uusia harjoituksia, tosin pitkän harjoittelun jälkeen. Muutaman vuoden tein noilla samoilla, vähän painoja vain lisäsin.

Noista hoitojaksoista...aloitin nämä hoidot uudestaan viime vuoden puolella alkuvuodesta, koska minulla tuli tauko kuntoilusta talon rakentamisen vuoksi :ashamed: Menin TODELLA huonoon kuntoon...hoitojen määrä oli hakua ensin, enkä alkuun päässytkään omalle tutulle fys.terapeutille. Sitten kuitenkin pääsin tälle omalle joten alkoi tapahtua =) Olen pistänyt nyt merkille, että hoitokertoja tarvitaan sarjoissa kolme-neljä jonka jälkeen 1 kk:n tauko. Nyt tulee tosin jo pitempi tauko, taitaa tulla n. 2 kk:n tauko nyt, mikä on tietty hyvä juttu, eli olen pärjännyt pitempään! Olen tosin käynyt sitten tutulla hyvällä hierojalla muutaman kerran tässä välissä jotten mene liian jäykäksi (mulla on myös fibromyalgia). Liikunnan aloittamisella ja nyttemmin vielä sen lisäämisellä on ollut iso vaikutus, sillä selviän jumeista paremmin kun liikunta laukaisee lihasjännitystä. Alkuun menin jumiin punttitouhusta, mutta nyt lihakset on tottuneet siihen =) Käyn myös silloin tällöin Pilateksessa ja TerveSelkä jumpassa yms. Elixian jumpissa. Myös sauvakävelyllä käyn toisinaan mikä rentouttaa niska-hartialihaksia. Niin ja vielä noista hoitokerroista kysyit että kuinka usein, eli kerta/vk jos vain aikoja löytyy...yleensä tarvitaan ensin 2-3 hoitokertaa jonka jälkeen saan itse katsoa tarvitsenko vielä yhden käynnin. Luulen että seuraavaksi pärjään 1-2 käynnillä, mutta katsotaan nyt kun aikani on 11.2.

Kiva kun kertoilit kokemuksiasi! Kiitos siitä :flower:



 
Voi että näitä vastauksia olikin tullut niin paljon etten jaksa kahlata kaikkia lävitse, huh huh :D Mutta hyvä kun moni on saanut avun omt:stä! Muistutan vielä että LIIKKUKAA!!! Vain siten pysytte kunnossa =) Luin tästä joitakin juttuja mm. yliliikkuvuudesta ja muista eriskummallisista oireista. Täällä olen minä sekä moni muukin kirjoitellut fibromyalgiasta joka minullakin kesällä todettiin, joten lukaiskaapa niitäkin juttuja jos jollakulla on sellaisia kurjia oireita joille että löydä syytä. Mm. ahdistus ja korkea syke ovat sellaisia haittoja joita kantsii miettiä että mistä ne johtuupi. Tsemppiä kaikille! =)
 
Hei =) !
Tää haluu mielipiteitä! Aiheesta nieluongelmat. Tarina alkaa niin, et meillä oli lauantaina pikkuneidin synttärit (olin siivoillu pari päivää ja nielu oli ihan ok) no sitte ne vieraat tuli, ja istuin puheleen siihen, ja nielu alko tuntuun (en syöny mitään) ja sit se kohta tuntu jo paljo enemmän ahdistavalta... mut meni sit kai ohi (en enää muista).
Tänään sitte piti lähtee Disney ice-show:hun, ja kelikin oli "pelottava" no mentiin junalla sitte, ja jo junassa nielu tuntu vähän, siä areenalla se sitte alko enemmän ja enemmän tuntuun ahdistavalta (kuristavalta) sitte jo selviydyttiin junassa kotiin päin, ja piti (pitkästä aikaa) haukotella ja huokailla (tunne, et happi ei mee keuhkoihin) ja kun junasta tultiin, ja auto jo näky (muu perhe odotti) meinas hengenahdistus tunne tulla...jonka sitte jo taltutin hengittämällä takkiin... ja hups... eikä se nielukaan enää nii tuntunu, no ehkä vähän kun ajatteli, mut 89%vähemmän.
Ja kysymys kuuluu... Voiko tää mun koko nieluongelmani (kuristukset ja nielemisvaikeudet yms) olla PELKKÄÄ paniikkihäiriöö (tai ahdistushäiriöö) :eek: ??? ...ja mä taas oon ollu useemman viikon siit huolissani, ja kaikki refluksista alkaen epäilly sen aiheuttajaks, ja syöny 3 viikkoo nexiumeja |O -MUR!!!
 
kau
mysan:mäkin oon syöny jo 4 viikkoo refluksi lääkkeitä tän nielu hommelin takia.ja ihan turhaan ilmeisesti.vaiva ei oo lähteny mihinkään.nytkin kiristää vähän kurkkua ja iho on puutunut kaulasta ja vasemmasta poskesta :headwall:
mullaki on monesti käynyt noin että esim.autossa on tullut sellainen paniikkimainen olo ja tunne että on päästävä äkkiä ulos.tietenkin kaikkine kaula oireineen ja hengenahdistuksineen.eli aika selvästi nämä vaivat johtuu myös tuosta ahdistuksesta.paniikkihäiriön oireitahan ovat juuri palantunne kurkussa,ihon puutuminen,hapen loppumisen tunne,sydämen hakkaaminen. :x
mutta vaikka siis itsekin tiedän järkitasolla nämä asiat niin itseään on hankala saada uskomaan että kyse tosiaan olisi pelkästään ahdistuksesta.tämä palsta on kyllä kullan arvoinen että täällä saa toistamiseen kertoa omat vaivat uudestaan ja uudestaan ja porukalla lohduttaa toisiaan :flower: eikä kukaan vähättele näitä vaivoja.meitä on aika monta kärsimässä näistä vaivoista.
totta on myös se että tämä ahdistus saattaa johtua noista lihas jumeista ja se sitten aiheuttaa panikoimistakin.huoh!kunpa tietäiskin varmaksi mistä nää vaivat johtuu ja miten paranee :ashamed:
jumppasin tänään muuten pitkästä aikaa
:D
kävin kaverilla kylässä ja tanssattiin siinä jumppa videon tahtiin.kyllä siinä hiki tuli.aluksi oli aika huvittavaa ku meikä rupes tekeen sellasta lanteen pyöritys liikettä niin nivelistä kuulu vaan pauke *nipsis napsis* :LOL:
onko kellään muulla sellasta vaivaa että kun tekee sellaista liikettä missä rintalasta joutus jonkinlaiseen kiertoliikkeeseen niin se ahistaa sisään hengitystä!?
keisari:kiitos linkistä.oli mielenkiintoista tietoa kun minullahan on se kolari takana.pitääpä ottaa puheeksi kun parin viikon päästä menen lääkäriin
 
Edelliseen kysymykseesi. Kyllä se voi olla paniikki tai ahdistuskohtausta. Se on samaa mitä minä tunnen.

Minä muuten korkkasin tänään vanhat SSRI lääkkeeni kun niitä vielä oli tuolla kaapissa. Koetetaan jos se auttaisi tähän panikointiin ja ahdistukseen mitä mulla nyt tuntuu olevan ihan kamalasti.
 
Olen pörrännyt netissä ja etsinyt tietoa tästä vagus hermosta. Löysin englanninkielisen jutun masennuksesta " A new approach to vital depression"
Mulla tosi huono kielipää ja olen tuskissani yrittänyt tätä suomentaa... mutta jotain siitä ainakin tajusin...

Niille jotka eivät ole vielä tutkineet nikamia, selvennän, että C1- C2 nikamat ovat niskan ylimmät nikamat....

Pieni pätkä vapaalla suomennoksella:
"90-luvulla kohtasin potilaillani vakavia, mutta "ei kovin yleisiä" nikaman virheasentoja nikamassa C1-suhteessa nikamaan C2. Näillä potilailla oli selkävaivoja muualla selkärangassa ja he olivat myös masentuneita.... Joillakin heistä oli myös outoja itkukohtauksia, joillakin oli paniikkihäiriöitä, ahdistuneisuutta ja painajaisia, toiset kärsivät masennuksesta ja aktiviteettien vähenemisestä......

....Vagus hermo kulkee kallon läpi aukon kautta, jossa kaulasuonikin menee myös, ja tämä reitti menee juuri C1- kautta. Jos C1 on normaaliasennossa, vagushermo ohittaa C1-nikaman juuri nikaman uloimman osan "vieritse". C1-nikaman virheasennoissa Vagus hermo on ärsytettynä.

Jossain toisaalla luki sitten, että vagushermon ärsytys voi saada aikaan oksentelua, hengitystieoireita, pyörtyilyä. ja että sitä ärsyttämällä voidaan laskes sydämen sykettä. sama hermo hermottaa kurkunpään lihaksia, korvaan menee myös siitä sivuhaarakkeita!! Epileptisissä kohtauksissakin on kyseessä tämän hermon "vika"...
=== Mielestäni se selittää tosi hyvin aika monet täällä koetut oireet. Sydämen muljahtelut, sisäinen pulputus, huimaus, oksettava paha olo, kurkun kuristus, kielen kankeus, masennus, ahdistus, paniikkihäiriöt....

Mä yritän just tehdä näin kuin Meduusa sanoi, LIIKKUKAA! Olen käynyt joka pv kävelyllä, puolen tunnin - tunnin lenkkejä teen, joskus yritän hieman hiihdellä rauhallisella tempolla, etten väsytä käsiä liikaa. Puntteja tai muuta ei uskalla vielä... Ja "leukarutistusta" teen kans säännöllisesti, useita kertoja päivässä. Se Kannattaa tehdä, vaikka ei aina usko riitäkään.... liian hitaasti ne vaikutukset tulee. Mutta ei kannata luovuttaa, kyllä se oikeasti on tehokkain liike vahvistamaan yläniskaa! Ja muistakaa pitää hyvä ryhti, älkää antako niskan painua lyttyyn!

Öitä kaikille!
 
Mielenkiintoinen tuo Vagus hermo! Selittäis nähtävästi monen vaivat. Kysykääpä joku tästä omt:ltä, kun käytte.
Meduusa: Kiva kuulla sinun kokemuksista omt:llä. Mulla on vähän sama tilanne kuin sinulla. Sain selkäni kuntoon 2003 ja niin kauan pysyin hyvänä, kun pystyin jumpata sitä säännöllisesti. Sitten aloin odottamaan kolmatta lasta ja jumppa loppui siihen. Aluksi oli 4 kk kestävä raju pahoinvointi ja sitten alkoi supistelut, joten ei ollut mahdollisuuksia pitää selästä huolta. Nyt sitten on taas sama huono tilanne. Tosin vielä huonompi kuin silloin.

Tämä viikko on ollut huomattavasti parempi kuin edellinen. Johtuu varmaan siitä, etten saanut manipulaatio hoitoja, selkää vain rauhoiteltiin. Nyt olen ollut vain "sopivasti" kipeä, jos nyt niin voi sanoa :LOL: Kivun kanssa on pärjännyt. Ilmeisesti tuo tyyny, joka mulla on lainassa, on ollut hyvä. Ei ole ollut päänsärkyä, eikä kauheaa kipua niskassa. Jonkin verran on ollut kyllä jäykkyyttä ja edessä nyökyttäjälihas on ollut taas pitkästä aikaa kipeä. Pitää vielä vähän muokata tyynyä lisää, jos siitä sais oikein hyvän. Pitää kyllä nyt koputtaa puuta, kun yleensä olen heti kipeä, kun olen kehunut tilannetta hyväksi.

Niin kuin muutkin on sanonut, niin kannattaa liikkua mahdollisuuksien mukaan. Minähän en nyt voi alaselän vuoksi tehdä mitään, mutta liikkukaa te munkin puolesta.

Mietein tänään, että kannattaisikohan mun kysyä pääsyä yläselän/niskan magneettikuvaan, kun menen omalle lääkärille. Mullahan kuvattiin viimeksi vain alaselkä. Ja lääkäri harmittelikin jälkeen päin, kun jäi yläselkä kuvaamatta.

 

Yhteistyössä