Jos kokisit keskenmenon ja sinulle sanottaisiin..

  • Viestiketjun aloittaja kysyvä
  • Ensimmäinen viesti
No pahempaa mun mielestä on se ettei kukaan sano yhtään mitään. Tai mun mielestä ei edes tarvis sanoa kuin olen pahoillani tai halata, tms. Mut itse koin niin, et pahinta oli kun suurin osa ei sanonut yhtään mitään, eivät olleet siis multa edes kuulleet raskaudesta, kuultuaan siitä muualta onnittelivat, keskenmenon jälkeen ei mitään...
 
"jep"
Alkuperäinen kirjoittaja kysyvä;22147525:
Minusta "olen pahoillani" on ihan tarpeeksi. Ja vaikka, "kerro jos haluat puhua asiasta tai jos voin muuten auttaa". That's it.
Joo, mutta niin tässä kuin kaikessa muussakin ei ole sitä yhtä "oikeaa" tapaa. Vastaanottajakin on aina yksilö. Ja minusta niin vastaanottaja kuin antajakin voivat muistaa ja haalia sitä ajatusta, että jokainen yksilö kokee asiat erilailla ja joka asiasta ei tartte loukkaantua. Joku toinen vois loukkaantua just siitä, että ei reagoida ku pahoittelulla.

Tällä palstalla jaksan aina vaan ihmetellä, että mistä kaikesta sitä voikaan ihminen loukkaantua.

Aplle tsemppiä.
 
kysyvä
[QUOTE="jep";22147524]olen kokenut kolme keskenmenoa ja ajattelen itse noin. jos lapsi ei ole elinkelpoinen ni sit se ei ole.

minusta on typerää aina tulkita muiden sanomisia ikävimmän kautta, eiköhän kaikki kuitekin tarkoita hyvää.

ellei sit sano jotain "oikein sulle mätäaivo"-tyyppistä. :D[/QUOTE]

En minä mielestäni tulkinnut ikävimmän kautta, vaan siis mietin vain, että miksi joku toteaa noin surulliselle ihmiselle. Jos jonkun läheinen olisi sairas ja sanoisin "kaikella on tarkoituksensa", niin en usko, että kuulija olisi kovin iloinen.
Ja sitä paitsi aina keskenmenon syy ei ole alkiossa vaan vika saattaa olla jossain muuallakin. Mulla luultavasti näin, kun mikään raskaus ei jatku kovin pitkälle.
 
Leukistinen aksolotli
No pahempaa mun mielestä on se ettei kukaan sano yhtään mitään. Tai mun mielestä ei edes tarvis sanoa kuin olen pahoillani tai halata, tms. Mut itse koin niin, et pahinta oli kun suurin osa ei sanonut yhtään mitään, eivät olleet siis multa edes kuulleet raskaudesta, kuultuaan siitä muualta onnittelivat, keskenmenon jälkeen ei mitään...
Ei ne varmaan vaan uskaltaneet sanoa mitään.:hug:
 
"poikia3"
[QUOTE="jep";22147524]olen kokenut kolme keskenmenoa ja ajattelen itse noin. jos lapsi ei ole elinkelpoinen ni sit se ei ole.

minusta on typerää aina tulkita muiden sanomisia ikävimmän kautta, eiköhän kaikki kuitekin tarkoita hyvää.

ellei sit sano jotain "oikein sulle mätäaivo"-tyyppistä. :D[/QUOTE]

Tuota, likikään kaikissa keskenmenoissa syynä ei ole se, etteikö lapsi olisi elinkelpoinen. Esim. tukostaipumus voi aiheuttaa keskenmenoja - siksi ei ole kovin fiksua ajatella ettei lapsi olisi elinkelpoinen. Lääkehoidolla nuo keskenmenot olisivat estettävissä. Mulla on muuten etsitty syitä toistuviin keskenmenoihin ja etsitty syytä myös sikiöstä - ei ole löytynyt, joten ei ole kovin simppeliä tämä.
 
sr
Olen kokenut keskenmenon ja mulle on sanottu juuri noin. Ei tuntunut hyvältä ei. Munkin mielestä parasta olis vaan pahoitella, ei siinä sen enempää hienoja sanoja tarvita. Mulle ainakin km oli niin paha paikka, että todennäköisesti välit olisi menneet iäksi jos joku olisi sanonut että ei se kuitenkaan olisi elinkelpoinen ollut. Onneksi olen sittemmin saanut terveen tytön, mutta yhä edelleen kaihertaa "laskettuna päivänä".

Ap:lle jaksamisia.
 
miksi_loukantua
Ystävä halusi lohduttaa, sanoi jotain tyhmää, sou what?

Olen omasta keskenmenosta keskustellut vain yhden kaverin kanssa jolla oli sama tilanne vuosi sitten.

Jos ei ole kokenut samaa, ei tartte olla mitään valmiuksia puhua aiheesta eikä tartte ees tietää mitä silloin sanotaan - tai mitä juuri SINÄ haluat, että sulle sanotaan. Harva sitä miettii etuajoissa ja hyvä niin.

Vaikuttaa siltä, että kirjoittaja on herkässä mielitilasta ja mielipaha purkautuu nyt tällä tavalla.
 
mlps
niiin ihan sama sitten sanoa, niille jonka omaisen on joku vaikkapa murhannut tai joka on sairastunut kuolemanvakavasti...tai joutunut vaikkapa pedofiilin uhriksi...että kaikella on tarkoituksensa. Ihan typeräää sanoa tollasta.
Ihan eri asia kyllä kuin henkirikoksen tai pedofiilin uhriksi joutuminen. Keskenmenolle on kuitenkin useimmiten syy, esim. sikiön elinkelvottomuus. Luonto karsii osan jo lähtöviivoilla. Eri asia sitten lohduttaako ketään se, kaikella on tarkoituksensa. Kun eihän kaikella ole ainakaan sellaista tarkoitusta, että se hyväksi kääntyy.
 
bud
Kiva. Miettikääs hei, onko helppoa sanoa mitään ylipäätään? Toinen loukkaantuu siitä, kun ei sanota mitään ja toinen vetää päin näköä, kun sanat ovat väärät. Ei ihmiset halua sanoa pahalla, mutta ei varmaan ole helppoa tietää, mitä uskaltaa sanoa ja mitä mitää sanoa.
No ennemmin halaa vaikka ja sanoo,että on todella pahoillaan, kuin voivottelee.
 
kamalaa
On se kyllä tosiaan jännä huomata, että yks loukkaantuu tästä ja toinen tosta ja joku jo laittaa välit poikki.....

Eikö se tarkoitus ole paras, eikö nyt kaikki ystävät / tutut toivo parasta? Oli se ulosanti mitä tahansa.

Onneksi mun ystäväpiirissä ei "panna välejä poikki" vaan siksi, että ollaan erilaisia.

:hug:
 
hm
No ennemmin halaa vaikka ja sanoo,että on todella pahoillaan, kuin voivottelee.
Ei ihmiset ole ajatusten lukijoita. Tuollainen on shokki tilanne ystävällekki johon on vaikea sanoa mitään. Minä menin ihan lukkoon kun ystäväni isä kuoli, sanoin vaan että"otan osaa". Ja sitten olin hiljaa. En halannu en mitään, halusin antaa tilaa hänen suruunsa.
Ei ihmiset ajattele ja sano aina järkevästi.
 
No jos tähän lisätään vielä kysymys, kun jouduin tyhjennyslääkkeet ottamaan keskeytyneen keskenmenon takia, "aattelitko, et teit oikein ottaes ne lääkkeet?" :headwall: eipä siinä vaihtoehtoja ollut...Et jos ne ketkä oli hiljaa, olis vastaavia kysyneet niin, parempi että olivat hiljaa.
 
Leukistinen aksolotli
No ennemmin halaa vaikka ja sanoo,että on todella pahoillaan, kuin voivottelee.
No, mä en sua tunne, mutta tuskin uskaltaisin halata, sähän veddät turpiin, jos sanoo jotain väärin.

Siis anteeksi, en halua olla ilkeä, mutta Se, että on käynyt onneton ja kamala asia elämässä, ei saisi muuttaa ihmistä semmoiseksi, että toisten pitää olla koko ajan varpaillaan. Se on eri asia, jos joku vartavasten haluaa sanoa pahasti.
 
Leukistinen aksolotli
No jos tähän lisätään vielä kysymys, kun jouduin tyhjennyslääkkeet ottamaan keskeytyneen keskenmenon takia, "aattelitko, et teit oikein ottaes ne lääkkeet?" :headwall: eipä siinä vaihtoehtoja ollut...Et jos ne ketkä oli hiljaa, olis vastaavia kysyneet niin, parempi että olivat hiljaa.
No se ei ehkä ymmärtänyt sitä asiaa ollenkaan. Ehkä se on todella hiukan tyhmä. Totta kai sulla tuli paha mieli, mutta se ei varmaan tarkoittanut syyttää sua, vaan kyseli tyhmyyttään.
 
kysyvä
No, minä en ole laittamassa välejä poikki ystäväni kanssa. Tiedän kyllä, että hän halusi lohduttaa.
Jäi vain kaihertamaan se kommentti. Mutta eipä sitä sitten kannata varmaan sen enempää vatvoa. Ystäväni ei muutenkaan ole mikään lämpimin ja myötätuntoisin ihminen, siksipä varmaan sanoo, mitä sanoo.
 
Leukistinen aksolotli
Alkuperäinen kirjoittaja kysyvä;22147820:
No, minä en ole laittamassa välejä poikki ystäväni kanssa. Tiedän kyllä, että hän halusi lohduttaa.
Jäi vain kaihertamaan se kommentti. Mutta eipä sitä sitten kannata varmaan sen enempää vatvoa. Ystäväni ei muutenkaan ole mikään lämpimin ja myötätuntoisin ihminen, siksipä varmaan sanoo, mitä sanoo.
Tai on vaan tosi huono sanomaan mitään. Sähän voit kysyä, että mitä se tarkoitti ja kertoa, että miten sä sen ymmärsit. Ehkä se tarkotti jotain muuta.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja kysyvä;22147386:
joo, en minäkään ihan ymmärtänyt ystäväni kommenttia. Miten millään voisi olla noin kamala tarkoitus? Ihan sanattomaksi veti.
:hug: Ehkä ystävä ei vaan tiennyt parempaakaan mitä sanoa. Mulle samassa tilanteessa oma äiti sanoi jotain vastaavaa. Menin myös sanattomaksi. Ajattelin kuitenkin, että hyvää hän tarkoitti, vaikka tökerösti mielestäni sanoi. Samoin on varmaan ystäväsi laita.
 

Yhteistyössä