Joulukuiset lumihiutaleet 2010 - MARRASKUU

Piianen Onnitteluja sylin täydeltä :heart:

Mimmalle tsemppiä uuden perheenjäsenen kotouttamiseen. On varmasti suuri muutos elämässä, hyvä kuitenkin että teillä parisuhde kunnossa ja menee hyvin, niin ei varmaan ne tulevat haasteet tunnu niin isoilta :hug: Toivottavasti kaikki lähtee rullaamaan hyvin :)
 
:heart: Oih, Piiasen perheelle PALJON ONNEA!!!! :heart:

Täällä kotiuduttu synnytysvalmennuksesta ja ihan hyvä mieli jäi. Puolitoista tuntia neuvolatäti luennoi hyvin selkeästi ja ymmärrettävästi kaikkea mahdollista synnytykseen liittyvästä. Aika meni tosi nopeasti vaikka istuminen noin kauan tuottikin hieman vaikeuksia. Asiaa olis riittänyt varmaan pidempäänkin mutta kaikki oleellinen käytiin läpi ja voisin lähteä synnyttämään vaikka heti!!! No joo, jos nyt ei ihan vielä kuitenkaan...
Ens tiistaina luento imetyksestä ja synntyksen jälkeisestä seksistä!

Tilasin eilen netin kautta vauvalle kapalon ja parit Carriwellin comfort bra-imetysliivit ja tänään jo ne tulikin postin mukana kotiin. Liivit vaikutti vähän hepposen tuntuisilta, olivat vähän sellaista harsomaista kangasta, ihankuin jotkut kertakäyttöliivit mutta varsin mukavat päällä. Nyt olen ennen synnytystä ostanut kolmet liivit (2 Carriwellit ja yhdet Lindexin) ja loput mahdollisesti tarvittavat hommaan vasta kun nään tissieni uudet uhkeat muodot ;)

Vauvalle ostettiin tänään sairaalastatuloasu, tosin voi olla että vaihtuu vielä toiseen kun pienin koko oli 56 senttinen. Mahtaako olla kamalan iso vauvalle?!

Tervetuloa joukkoon wendyduck :flower:

Cisu 34+1
 
Tervetuloa uudet!!! :wave:

PIIASELLE ONNEA PERHEENLISÄYKSESTÄ!!! :flower:

Kiitos uudesta pinosta mamadread ja kiitokset tosiaan Jennylillekin hyvin hoidetuista päivittelyistä!! Mä veikkaan et meidän vauva syntyy just laskettuna päivänä eli 24.12 (koska sillon just en haluis) tai sitten 7.1 käynnistettynä!

Rahasta puheen ollen mun eka ä-pv raha maksetaan 23.12!!!! Siihen saakka ilman rahaa, et moro moro! Kiva lähtee sit aatonaattona ostamaan lahjat ja ruuat. No siks kai synnytän seuraavana päivänä :LOL:

(.) Mun nukkuminen on aika vaihtelevaa nykyään. Levottomat jalat vaivaa edelleen joka ilta vähän. Välillä nukahdan vast kello 04 tai jos nukahdan illalla hyvin herään esim. vessahätään siinä neljän paikkeilla ja valvon pari-kolme tuntia. Odotan niin pal et tää vauva syntyy että saan nukkua öisin. Muuten olo on ihan jees, kengät menee jalkaan ja kuljenkin mielellään korollisissa, kun tasapaino pysyy jotenkin paremmin (muuten tuntuu et kaadun taaksepäin) ja on tietenkin naisellisempi olo. Samoin mulle on kauheen tärkeää meikata, laittaa tukka, geelata kynnet jne. Se liittyy varmaan jotenkin tähän raskausaikaiseen minäkuvaan...en osaa selittää. Tavallisesti voin hyvin mennä vaikka töihin/kouluun/ostoskeskukseen ilman meikkiä. Onko muilla vastaavaa???

auringonpilkku 32+4
 
Lämpöiset onnittelut Piiaselle ja koko perheelle pikku prinsessasta! :heart:

Tervetuloa Orchidx2 ja wendyduck! :flower:

manna Mä sain rd-tuomion, koska pissa hälyytti 2 plussan verran ja sokerirasituksessa oli yksi arvo koholla. En kyllä väitä, että tietäisin tästä taudista vielä kovinkaan paljon. Tänään olen mittaillut eka kertaa sokereita ja hyvältä näyttää muuten paitsi aamupalan jälkeinen arvo. Voithan sä toki miettiä syömisiäsi ja karsia turhia sokereita/hiilareita pois, jos mietityttää. Tai sit otat neuvolantätiin yhteyden ja kysyt jos pääsisit aiemmin rasitukseen.

Täällä on myös ostettu vauvalle pääasiassa käytettyjä juttuja. Esikoiselta (1v3kk) jää vauvalle paljon tavaraa. Nyt kun meille on veikattu tyttöä ja esikoinen on poika, oon ostanut tyttövaatteita parilta kaverilta ja pääasiassa uusia ale-hinnoilla. Mä niin aina hykertelen, jos löydän hyvää halvalla. :D

solmu Mulla ei oo synnärille kuin 8-10 km. Tuntuu hassulle, että sä asut saaressa. :) Siis mulle ihan outo ajatus.

mipe81 Mukavaa, että vauva kulkee normipainossa. :) Sun synnytyshän voi olla sitten jo muutaman viikon päästä, jos se on tuosta lapsiveden määrästä kiinni.

mimma86 Tsemppiä sinne muutosten tuulten puhaltaessa! :hug:

Cisu Kannattaa ostaa Carriwellilta ne luukkuimetysliivit myös. Pienten Parhaaksi - Carriwell Seamless Nursing Bra, Saumattomat luukkuimetysliivit Ne on tiheämpää kangasta kuin nuo comfort brat. Ja toki helpot käytössä, kun napsauttaa vaan luukun auki.

Kotiintulovaatteet Vauvalle on 50 cm ja 56 cm name it tumppuhiallisen bodyt + 50 cm beige potkupuku nalle puhin ja nasun kuvalla sekä 56 cm ruskea velourinen potkupuku nallen kuvilla. Otan noi kaikki mukaan ja katotaan sitten minkä kokoinen vauveli sieltä tupsahtaa.

Veikkaus: Meidän vauva syntyy 18.12. (38+1) Silloin on miehen mummun ja mun serkun synttärit + toisen serkun häät. Ajattelin, että eiköhän tämäkin sitten sille päivälle tule. :D

Mandy ja pallero 31+4
 
Viimeksi muokattu:
Oi, jo toinen jouluhiutale on syntynyt. Onnea Piiaselle prisessan johdosta:flower::hug:

Hauska veikkaus-arvuuttelu aloitettu, joten enköhän minäkin kanna arvaukseni kekoon. Seuraava joulutähtönen syntyy jo 12.11. Ja oma maha-asukas viihtyy mahassa vielä syntyen 11.12. tai 12.12. painaen 3660g, 49 cm. =) Esikoinen on syntyny 5.12., joten saa nähä sit et oonko vielä yhessä kasassa viettämässä neitin 4 v. synttäreitä.

Monilla on ollut fyysisen ja henkisen jaksamisen kanssa rankkaa ja teille iso :hug: Itse kuulun siihen joukkoon, että olen koko raskauden ollut ihmeen leppoisa ja miehen kanssa parisuhde tuntuu voivan paremmin kuin koskaan... Fyysiseltä puolelta olo erinomainen; yöllä en herää yleensä ollenkaan vessaan (en heräillyt esikoistakaan odottaessa) ja yölliset suonenvedotkin pysyy kurissa mg:n voimalla. Olen kaikin puolin kiitollinen olotilastani ja osaan arvostaa hyvää vointiani, koska sisko, joka on rv 15-16 oksentelee edelleen useita kertoja päivässä ja ei ole hauskaa katsoa ja kuulla, että ei pysty nauttimaan täysillä raskaudestaan.

Hankkeista oli puhe. Meilläkin on esikon jäljiltä tallessa kaikki. Ainoastaan matkarattaat, turvakaukalo ja kotiutumisvaatteet on hankittu uutena. Suurin osa jo esikolle hankituista, etenkin vaatteista oli jo käytettyjä. Itse viihdyn myös kirppiksellä =)

Leenu 34+5
 
Täällä myöskin yksi uusi lumihiutaleen odottaja! Juttujanne olen seurannut plussasta lähtien, mutta aikaa kirjoitteluun tuli vasta nyt töistä pois jäämisen myötä. :wave:

Ikää on n. 30 v., ja esikoista odotellaan syntyväksi 23.12. - tosin näyttää siltä, että lapsella olis ehkä jo kiireempikin päästä maailmaan. Uskomatonta, että täällä on kaksi vauvaa jo syntynyt! Onnea ensimmäisille lapsen syliin saaneille.

Onko tässä ketjussa muuten järjestetty tapaamisia saman alueen odottajien kanssa ollenkaan, vai onko täällä treffailuketjut jossain erikseen? t. Vähän pihalla :p
 
Piianen ihan älyttömästi onnea perheen lisäyksestä!!!

mua rupeaa pelottamaan näköjään mitä enemmän näitä hiutaleita syntyy.hui mutta aivan ihanaa :heart:

tänään jo melkein luulin itse pääseväni tositoimiin,ihan koko aamun aikaisesta lähtien supisteli silleen ihmeellisen eri tavalla monta tuntia, sittenpä säikähdinkin kun osa limatulppaakin taisi tulla ulos..
no supistukset sitten loppuivat joskus 12-13 aikaan ja tässä sitä ollaan, yhdessä koossa edelleen.nyt ei ole limatulppaakaan tullut..aika jännää välillä tämä elämä :D
soitin polille mutta ei siis tarvinnu käydä näytillä,olisin siiis saanut mennä tottakai mutta kun kerta sanoi et kuulostele vaan niin en sit menny vaan kuulostelin :D
menin sitten päivällä shoppailemaan, tai no niin piti kunnes tämä mun pikkuneiti melkein 5v säikäytti ja kakkas aika paljon verta:| lääkäriin me sit mentiin ja odotettiin se 4h ensin et päästään, lisä tutkimuksiin mennään sitten kun aika tulee postista.


mitäs vielä...pää tyhjeni taas :D
jotenkin tuli niin jännä olo kun taas pieni rakas hiutale syntynyt ja kohta meistä jokainen on synnyttänyt..aika tosissaan muuten menee nopeasti=)

mut nyt nukkumaan,sen verran rankka päivä ollut..

kauniita unia:wave:

klementine ja tyttö rv 35+4:heart:
 
Tervetuloa uudet!!! :wave: Kyllähän joukkoon vielä mahtuu ja kivaa saada lisää odottajia viel tässä vaiheesa =)

Matkasta piti kommentoida sen verran et meiltä on n. 3km sairaalaan =) Eli n. 4 minuuttia on menny ku oon töihin ajanu =) Ja "ruuhkassaki" matka menee alle 10 minuutissa..Eli jos me ei ehditä sairaalaan ennen ku vaavi syntyy ni saa tulla melko rytinällä (pidetään peukkuja et ei ihan niin vauhdikas synnytys ole)

Kotiintulovaatteet täytyy käydä viel ostamassa. Mulla on kans sellanen karvainen nallehaalari vauvalle (siinä on korvat ja häntä =) ) Mut ei taida hirmu pakkasilla tareta sellasella eli ä-pakkauksen toppahaalariin taitaa vauva "joutua" tai sit siihen pienempään toppahaalariin minkä ostin kesällä alesta. Sen karvahaalarin voi vaikka laittaa toppahaalarin alle jos kovin on kylmä ilma. Mä aattelin pakata kotiutumisvaatteiks 56cm kerraston ja 62 cm varoiks. Mulla ei taida olla ainootakaan 50cm vaatetta, jos on niin otan neki =)

Kuinka paljon vauvalle täytyy pukee vaatetta talvella??
Eli riittääkö jos kotiintulovaatteina on body+potkarit, karvahaalari, toppapuku ja päähän toki myssy. Vai pitääkö bodyn+potkarin ja karvahaalarin väliin laittaa viel jotain???Kotimatka kestää tosiaan sen n. 4min. Ja millasilla pakkasilla pärjää tommosella vaatetuksella?

tyhmääkin tyhmempi fanttomi & 32+5
 
Kiitos onnitteluista!, tyttö tosiaankin oli ihan reippaan kokoinen viikkoihin nähden ja on muutenkin äärettömän kaunis:heart:

Osastolla ollaan vielä mutta mies toi läppärin niin pääsee vähän nettitouhuja harrastamaan.

Synnytyksestä: Tosiaan maanantaina oli ihan normipäivä, ei mitään sen kummempia merkkejä, kivut ihan samaa luokkaa kuin aiemmillakin vkoilla. Lasten kanssa lautapelejä vielä iltasella pelailtiin ja itsellä oli kauheen kiva päivä ja hyvä olo. Mies lähti ennen iltayhdeksää koiran kanssa lenkille ja itse siinä sitten touhuilin, klo21 olin just siirtymässä tv:n eteen kun alamahaan iski aivan tajuton kipu mikä poltti selkään asti. Ihan kuin supistus olisi tullut ja jäänyt päälle. Soitin miehen lenkiltä kotiin ja 21.30 synnärille että koskee kovaa. Käskivät tulla käyrälle. Eikun lapset sängyistä ylös, kamat kasaan ja menoks. Synnärillä käyrä ihan normal, jatkuva kipu muuttui supistuksiksi ja sain kipulääkettä. Päivystävä lääkäri katsoi että vkot riittävät jos synnytys käynnistyy, enää ei estellä. Noh, siinä sitten ihmeteltiin kipuja ja kätilö tuli katsomaan kohdunsuun tilanteen; nippanappa kahdelle sormelle auki ja kanavaa jäljellä. oli sitä mieltä että kotiin vielä mutta käski odottaa että lääkäri tulisi vielä katsomaan kun oon ollut niin kivulias. Samantien huomasin että aloin vuotaa veristä vuotoa, jota vaan tuli ja tuli. Lääkäri tuli nappaamaan mut ultraan että onko istukka ok. Oli. Vuotoa vaan tuli, kunnes äkkäsivät että sehän on lapsivettä, ihan veristä sellaista vaan. Lääkäri sanoi että synnytyssaliin samantien, mulla ilmeisesti joku tulehdus joka aiheuttanut supistuksia ja nyt verisen lapsiveden. Vauva piti saada synnytettyä nopiaan joten saliin siis ja cytotec-tippa käteen. Supistukset alkoivat hyvin ja voimistuivat nopeasti. Hengittelyllä selvisin tuonne puolilleöin, sitten oli pakko saada epiduraali. Olo helpottui ja pystyin torkahtelemaan, supistukset tuntuivat kuitenkin kohdunsuulla ja välillä niihin heräilin. Mies kuorsasi vieressä kiikkustuolissa :) Kätilö ja lääkäri kävivät ennen aamukolmea katsomassa kohdun suun; hyvin on vielä jäljellä ja suunnittelivat ottavansa verinäytteen vielä vauvan päästä ennen syntymää. He poistuivat huoneesta ja samantien iski järkyttävä paine kohdunsuulle. Huusin koko yön ainoan ruman v-alkuisen sanan ja mies hälytti kätilön takaisin paikalle. Kurkistus kohdunsuulle uudestaan; kokonaan auki, se syntyy nyt! Ponnitusvaihe kesti kaikki 9 minuuttia ja tyttönen oli maailmassa. Eli ensimmäisestä supistuksesta syntymään meni 6 tuntia ja aika helpolla pääsin... ei kamalia kivuissa kärvistelyjä eikä pitkiä ponnisteluja.. Tyttö joutui lastenosastolle tarkkailuun tulehdusriskin vuoksi ja on siellä tällä hetkellä sokeritipassa. Syö hyvin ja on todellakin niin nätti ja kiltti, oon aivan haltioissani täällä. Vielä kun saisin hänet vierihoitoon... Prinsessa syntyi vielä isoveikan nimipäivänä (2.11.) joten esikoiseni soitti 11-vuotiaan varmuudella tänään mulle: sain nimpparilahjaksi pikkusiskon - ihan niinkuin toivoin :heart:

Tsemppiä kaikille ja pakatkaa vaan ne sairaalakassit ajoissa!!!! Itsellä tuli ainakin niin pikalähtö että ei siinä enää alettu tavaroita kasaan laittamaan :)

Piianen ja Pieni Murunen
 
ihana lukea tuommoinen positiiivinen synnytys kertomus vaikka tuossakin varmasti jo kerkesit säikähtää sen verenvuodon vuoksi.mutta siis näin aamuisin taidan pikkusen herkkä olla kun kyynelhän tuossa silmään tuli lueskellessa,jotenkin niin omituista.. siis omituista se että me kaikki ollaan menossa tosissaan jo ihan loppu raskaudessa. mutta piianen, onnea vielä ihan hirveästi :heart:

mulla on vähän ristiriitaiset tunteet tän synnytys asian kanssa, toisaalta toivon että syntyispä tämä jo..toisaalta sitten taas pelottaa ihan hirveän paljon kaikki. se synnytys,kipu,miten menee ja itseasiassa jopa se miltä tyttö näyttää syntyessään.ajattelen tälläsiä asioita varmaan sen halkion vuoksi vaikka minusta on kyllä jotenkin jännää saada pikkuinen jolla on halkio. saattaa kunnon leijonaemo vaistot pompata mulle päälle sitten kun tyttö on syntynyt, mulla nimittäin nyt jo on tyttöä kohtaan niin omituiset ja tiiviit tunteet..mut pelottavaa!!

ai apua kello on noin paljon pitää lähteä viemään lapset hoitoon ja kouluun!!

tuun kohta kirjottamaan niistä kotiutumis vaatteista:wave:

klementine ja tyttö rv 35+5:wave:
 
Ihan hirmusen paljon ONNEA PIIANEN koko perheelle, pikkusesta prinsessasta. Hyvän kokoinen pirpana :D Toivottavasti saat neitokaisen pian viereen!! Ihana tuo sun pojan nimpparilahja juttu :D Mullekki tuli :'( kertomustasi lukiessa, niin ne vain tilanteet voi äkkiä muuttua.

Mä muistelin et mul ois ollu tänään poksumispäivä, mut se onki ollu eilen :D 33+1. Mul on oikeasti vielä kaikki valmistelut tekemättä :ashamed: Tämän päivän aattelin ommella (jos vain mies on lasten kans, jos sil on jotain työ suunnitelmia ni sit en etes yritä.. pitäs miehen takkiin vetoketju vaihtaa ja tytöille tehä joulumekot, mut en kyl ala siihen urakkaan jos en saa keskittyä kunnolla).

Me eilen muutaman äidin kans keskusteltiin siitä, miten erilaista on olla äiti nyt 2000-luvulla, mitä 70/80-luvulla. Ku niin monesti kuulee jo aikuisten lasten äitien sanovan mm. " lapset on niin pienen hetken pieniä, et nauttikaa" tai "pyytäkää apua ku tarvitte". Siis sen puoleen tottahan se on että lapset on pieniä vain hetken, mut sit taas se et nykypäivänä äitiyden haasteet on ihan erilaiset mitä 70 tai 80-luvulla. Silloin mm. kun perheeseen on syntynyt vauva on kunnasta tullu kodinhoitaja kotiin.. nykyisin et saa kunnasta apua vaik pyytäisit jos ei ole ongelmaperhe tai jos ei ole tarpeeks monta pientä lasta.

Toinen mistä puhuttiin on se, et nykypäivänä on "heikon äidin merkki" jos menee valittamaan olevansa väsyny tai jos sanoo et nyt elämä tuntuu raskaalta. Vastaus on "itseppähän olet lapsesi hankkinu, hoida ne". Tai itestä ainaki monesti siltä tuntuu nyt ku on monta pientä et on päiviä jolloin kaikki on hyvin ja on suunnattoman iloinen tästä tilanteesta ja sit taas on päiviä jolloin tuntuu et vain haluais käpertyä sängynpohjalle nukkumaan ja unohtaa kaiken hetkeksi. :ashamed:

Eräs ystävä oli neuvolassa puhunu tilanteestaan (3 pientä ja nuorin kolikkilapsi joka söi kaikkien voimia), vastaus oli ollu "tee itse teidän perheestä lastensuojeluilmoitus ni sitte voit saada apua, mut todellisuudessa apu menee perheille joilla on todellisia ongelmia (alkoholismia, huumeita jne)." Tää äiti kyl sano et tuli niin lyöty olo. Meinas et kaduttaa ku tuliki puhuttua ha et buub vuekö heilläki ollaan "hengissä" mut kuka tietää mikä on tilanne huomenna...
 
Viimeksi muokattu:
Tosi paljon onnea Piianen!!

Mun veikkaus on, et seuraava syntyy 10.11. Tästä omasta en oikeen osaa arvata mitään, toisaalta tuntuu et menee yliaika-käynnistykseen, niinku isoveikkansa, mut toisaalta taas en missään nimessä haluis olla jouluna laitoksella, kun mulle tärkeä ihminen tulee sillon pitkästä aikaa suomeen ja on vaan sen jouluviikonlopun, niin pelkäänpä et syntyy just sillee et oon koko sen ajan sairaalassa. Mut, aion alottaa heti joulukuun alusta puuhamaan kaikkea synnytystä käynnistävää =) .

Me ei olla ostettu mitään uutta tälle tulokkaalle (paitsi tietenkin tutit ja sellaset), kaikki muu on ollu säilössä pojan jäljiltä. Sille ostettiinkin/saatii silloin kaikki uutena, mut hyvä niin koska sillon rahatilanne oli satakertaa parempi kun nyt. Oisin sillonkin kyl hyväksy käytettyjä, mut lähipiirissä ei ollu ketään keltä ois saannu ja jotenkin en tajunnu et kirppareiltakin voi niitä kamoja hankkia (mies on kyl vähä kirpparivastainen, enkä mäkään ihan kaikkea hyväksy vierattein "jäljiltä"). Nyt sit ostetaan vähän teemavärisiä vaatteita synnytyksen jälkeen, kun selviää kumpi sieltä tulee, neutraaleja on ihan riittämiin.

Kotiintulovaatteita en oo tarkalleen vielä valinnu, mut nappaan sit tuolta kaapista jonkun bodyn, potkarit ja haalarin. Lämpöpussi, hattu ja lapaset on valmiina oottamassa kaukalossa.

Myyris 33+6
 
Paljon paljon onnea Piiaselle ja koko perheelle! :flower::heart:
Ihana toi isoveljen kommentti! Kyllä isoveljet on ihania :heart:
Ja hieno kuulla että kaikki meni hyvin ja nopeasti.

Bamse 35+4 (pitäis vissiin alkaa miettimään sitä sairaalakassia... )
 
Heissan pitkästä aikaa!

Onnittelut syntyneille lumihiutaleille :heart:

Koko syksyn olen valitellut kiireestä ja nyt on sitten aikaa. Jäin viime torstaina pakkolepoon ( 33+2) jotta saadaan viikkoja ainakin 35 kasaan. Aika tylsää tämä makaaminen on, mutta pitää nyt nauttia kun ei tiedä koska seuraavan kerran pääsee pötköttämään yksi kotoa koko päivän. Luultavasti 10 v päästä ;)

Syy pakkolepoon eli supistukset joiden myötä vauva on täysin laskeutunut. Lääkäri tunsi pään sisätutkimuksessa, Hui! Esikoisen kohdalla oltiin samassa tilanteessa vasta silloin 35/36 vko kohdalla. Kohdunsuuta on enää 1.9cm jäljellä. Jos olisi ollut 1.6 niin olisin saanut kortisonin ja jäänyt osastolle. Kiitos 3 millistä!!! Nyt sitten pötköttelen ja tuijotan omaa (.)

Sairaalavaatteet on ostettu, boby& housut 50cm, huppari 56cm. Ajattelin ostaa 19.90€ turvakaukalon pussin jotta ei tarvitse niin paksuja toppapukuja laittaa päälle. Turvakaukalonpussi oli sellainen mitä kaipasin esikoisen kohdalla paljon.

Olette puhuneet paljon imetysliiveistä, kannattaa ennakkoon ostaa edes yksi imetyspaita! Viimeksi ostin H&M paitoja, mutta nyt olen päättänyt panostaa ja ostan Boobin paidan. Ostin jo jouluksi imetysBoobin mekon. Ensimmäisen kk tulee imetettyä uskomattoman paljon ja imetyspaita helpottaa sitä kummasti :)

t.Soippa 34+1
 
Tervetuloa wendyduck ja MissJ, teidät on nyt lisätty listaan! :flower:

Piiaselle vielä kerran isot onnentoivotukset, toivottavasti saat pikkuneidin viereen ihan pian! Kiitos synnytyskertomuksesta, aika hurjaa menoa tosiaan on ollut!

Fanttomi, musta toi kotiintulovaatetus kuulostaa jopa hieman tuhdilta neljän minuutin ajoa varten! Tuskin sä kahta haalaria tarvitset päällekkäin, ellei oo superkylmä! Ehkäpä pikkeminkin jonkun neuleasu tms. Ja sit päähänhän vois laittaa jonkun paksumman talvihatun, kun päästä kumminkin se lämpö haihtuu helpoiten.
Mut toisaalta mä oon muutenkin huomannut, että esikoisellekin puin aikoinaan vähemmän vaatetta kuin monet muut omille lapsilleen, kun jotenkin tuntuu, että yhtä inhottavaa on, jos sillä pienellä on sit törkeen kuuma. Toisaalta toi on kyllä niin lyhyt matka, ettei siinä ehdi kuumakaan ehkä tulla.. :) Mulla oli esikko vauva-aikana talvisin nukkumassa parvekkeella vaunuissa villa/neulehaalari + äippäpakkauksen talvihaalari + äippäpakkauksen makuupussi + villasukat ja -lapaset + kypärämyssy ja toppapipo -yhdistelmässä. Toki alla oli normivaatteet. Aina oli ihan lämmin poika, vaik veteli monen tunnin unia! :)

Kotiintulovaatteita mä en oo vielä varsinaisesti valinnut. Jos tulee vastaan joku oikeen kiva body + potkarit -yhdistelmä 50 tai 56 -senttisenä, niin ehkäpä ostan, muutoin valitsen noista jo olemassaolevista jonkun kivan yhdistelmän. Haalarina menee äitiyspakkauksen haalari, toppapipon oon ostanut ja sit mulla on alle mun vanha mun isoäidin neuloma villa-/neuleasu, joka tulee sinne haalarin alle. Eiköhän noilla pärjää, kun meillä ei kuitenkaan ole synnärille matkaa kuin noin 30 minuuttia, vähän vähemmänkin jos ei oo juurikaan liikennettä.
Ja Cisu, oikeasti on varmaan huomattavasti järkevämpää ostaa 56-senttiset kotiintulovaatteet, koska 50-senttiset saattaa olla vähän naftit jos tulee pitempi vauva. :) Ja muutoinkin noilla 56-senttisillä on kuitenkin hiukka pidempi käyttöaika kun ihan 50-senttisillä.

Soipalle tsemppiä lepoon, meillä monella samantyyppisessä tilanteessa olleella on lepo auttanut, mulla oli pahimmillaan kohdusta painettuna 1,8cm kohdunkaulaa jäljellä (26+6) ja nyt viime kontrollissa (29+5) sitä oli n. 3cm!

mamadread ja ihme 30+5
 
PIIANEN ONNEA!!!! :flower: :heart:

Ihanaa, mä en edes ehtinyt vielä mukaan veikkailuun, kun jo seuraava syntyi! Veikkaus: seuraava syntyy 15.11.2010 ja oma ehkä vasta 28.11.2010 ja on 51 cm ja painaa 4,1 kg :)

Hankinnat vielä vähän kesken, vauvan kotiutumisvaatteita vähän pakkailuut (sekä tytön että pojan värisiä) ja pitäisi ne omatkin tavarat vielä miettiä sairaalakassiin.

Isot halit kaikille niitä tarvitseville taas :hug: kyllä tässä elämässä aina asiat jotenkin päin järjestyy :) uudet tuulet aina tuo uusia mahdollisuuksia.

Mulla neuvolalääkäri ylihuomenna, jänskättää kohdunsuun tilanne näin toista odottavana, että onko siellä jo jotain tapahtunut. Tuntuu, ku nivelet alkaisi löystyä kunnolla (alaselkäsärkyä ja tosiaan mm. olkapäät ihan löysän tuntuiset). Supistelut aika huomaamattomia, mutta välillä pysäyttävät kävelyn ja sit ne inhottavat valmistelevat sukkapuikkoilut, niitä on kyllä joka päivä. Ja tyhmä flunssa vaan jatkaa mylläämistään, varmaan jo kuudetta viikkoa. Huoh. Sain onneksi eilen käytyä töissä palauttamassa puhelimen yms ja hoideltua asioita.

fanttomi, itse mietin ihan samoja juttuja, että paljon pitää laittaa sille pienelle päälle, vaikka esikoinenkin vasta 1,5v ja tuoreessa muistissa hänen kotiuttaminen :) mutta autossa on lämmin ja voidaan ajaa auto ihan oven eteen sekä sairaalassa että kotosalla, joten mä laitan tod.näk. seuraavat kamppeet: kääntöhihallinen body+puolipotkarit, fleece/villahaalari (jos löydän jostain vielä, on hankkimatta), nallepörrökevyttoppapuku, jossa kääntöhihat ja lahkeet, päähän ohut myssy ja villamyssy (jonka sain vihdoin valmiiksi kudottua, jouduin tekemään kaksi, kun ekasta tuli ihan liian iso ja tää toinen on ehkä liian pieni...). Varuiksi vielä mukaan tumput ja villasukat. Eli en ota kaukalopussia / paksua toppapukua ollenkaan, kun pieni ei ole ulkona yhtään.

Tytöt, oliko niin, että viikolla 37+0 lasketaan beibe jo täysiaikaiseksi? Mulla siihen enää kaksi päivää!!!

Hauskaa keskiviikkoa kadak & pikku-r 36+5
 
Niin juu ja alkoi muakin itkettää, kun luin Piiasen synnytyskertomuksen. Aika herkkänä täällä mennään. Tuli niin mieleen oman esikoisen syntymä, kun meilläkin oli veristä lapsivettä ja luulenpa, että vedet meni alunperinkin tulehduksen takia, vaikkei siitä kukaan puhunutkaan ja sitten oltiin erillään ne pari ekaa päivää.
 
Huomenna tulee rv 36 täyteen. Juu kyllä se on rv 37 jolloin vauva on jo täysiaikainen eikä keskonen. Rokotuksesta ei ole tullut vieläkään mitään ihmeempää reaktiota, käsivarsikin jo lähes kivuton eikä se kauheen kipeeksi edes tullut.
 
Piiasen perheelle isot onnittelut tytöstä <3

Vauvan tarvikkeista yms. on täällä ollut puhetta. Meillä on mahdollisimman paljon yritetty hommata
käytettyä tavaraa mutta kun on esikoinen kyseessä, niin jotain on tietty ollut "iiihaaan pakko" ostaa uutena,
esim. vaunut + turvakaukalo. Vaatteista noin puolet oon ostanut kirppiksiltä/huuto.netistä tai saanut
sukulaisilta. Äippäpakkauksen vaatetuksellakin kyllä aattelin mennä jo pitkälle. Kestovaipat
oon ostanu uutena, siihen vaippaviidakkoon tutustumista oonkin yrittäny harjotella vähän kaikenlaisilla eri
virityksillä ja kokeiluilla yms. Yritetään kestoilla mahdollisimman paljon, mutta ihan rennosti ja stressiä
ottamatta kun ei muutenkaan nämä vauvanhoitoasiat ole ihan tuttuja kummallekaan :D Sitteri ja ihan uudenveroinen
pinnasänky on myös käytettynä, sitterissä tosin on jotain prenkkaa lukitusten kanssa. Aika paljon on silti tuntunut uponneen
rahaa, onneksi aloitin hankinnat jo kesällä pikkuhiljalleen!

Kotiutumisvaatteiksi olin tohkeissani pakannut vähän liikaakin vaatetta (tuplana kaikki), mutta nyt on siis
kääntöhihallinen body + potkarit 56cm, myssy+lapaset sekä tulevan mummun kutomat pikkiriikkiset villasukat ja
fleecehaalari. Koko paketti sit kaukalopussiin. Meillä ei ole synnärille kuin n. 15-20min matka
(tuntuu varmaan kyllä kotimatkalla ikuisuudelta) Oma sairaalakassi on tietysti vasta tekeillä, hiusharjan ja huulirasvan olen tainnut sinne imetysrintsikoiden lisäksi nakata :D

(.) Kävin äsken lähikaupassa, matkaa n. 500m ja oli kyllä niin tuskaista vaappumista! Lantio tuntui olevan ihan
liekeissä ja masu kivikova ja takastullessa vielä ylämäessä puuskutin kuin höyryveturi ja kotona ihan hiestä märkänä.
Jouduin keväällä jäädyttämään pitkän alkupahoinvoinnin takia salikortin eikä sinne kyllä noilla superhelteilläkään ollut
mitään asiaa. Lupasin palata asiaan ehkä vuoden alussa - on kyllä kunnon hikijumppaa ja etenkin spinningiä
hirmu ikävä! Kesällä ei myöskään tullut kauheasti työmatkojen lisäksi liikuttua eikä syksylläkään kremppojen
lisääntyessä tehnyt mieli edes iltakävelylle eli täydellinen liikuntalakko täällä. Kateellisena olen seuraillut niitä,
jotka ovat vielä pystyneet liikkumaan ja ottamaan ilon irti raittiista ilmasta.


L-84 ja vaavi 36+0
 
Heippa kaikille!

Enpä oo aikoihin ehtinyt kirjoittamaan tänne mitään, kun tuo esikoinen anastaa päivisin kaiken ajan, mutta päivittäin oon käynyt kumminkin lukemassa. Onnea Lollille ja Piiaselle pikkuisista <3

Imetysliiveistä on tainnut olla jonkun verran juttua. Vuosi sitten esikoista odottaessa tilasin jostakin brittiläisestä nettikaupasta Bravadon liivit ja olivat kyllä tosi hyvät ja toimitus hirmu nopeaa. Suosittelen!! Ja noissa menee koot niin, että uskaltaa tilata etukäteen.

Tavarahankinnoista. Meillä ei ole juurikaan hankintoja tehty tätä uutta pikkuista varten, kun kaikkea löytyy isoveljen jäljiltä. No pinnasänky ostettiin, kun samanlainen oli tarjouksessa kuin mikä meillä jo on ja onhan se kiva, että pojilla on samanlaiset. Lasketaanko hankinnaksi se, että käytiin ostamassa uusi leveämpi sänky (210cm), että mahdutaan paremmin koko perhe? ;) Muutaman vaatteen olen ostanut kokoa 50cm. Eihän niitä ehdi pitkää käyttämään, varsinkaan kun tämäkin on varmasti päälle 50cm (esikoinen 52,5cm synnytyssalissa kippurassa mitattuna), mutta ne ekat päivät on vaan kiva käsitellä sitä pikkuista, kun ei uppoa vaatteisiinsa.

Täällä kun on muitakin joilla on lapsilla pieni ikäero (meille tulee siis 1v1kk) niin osaatteko suositella sisarusvaunuja? Esikoinen ei viihdy pitkiä matkoja vaunuttelemassa, eli lenkkivaunuja en tarvitse. Toisaalta viime talvena noita meidän katuja aurattiin sen verran huonosti, että piti usein vetää vaunuja perässä lumihangessa..eli meille ei sellaisia, joissa toinen on takana ja alempana. Lähinnä sisarusrattaita tarvitsemme, jos käyn poikien kanssa kaupassa..ja kun tuo meidän lähikauppa ei ole järin suuri, olisi kiva, että vaunuilla mahtuisi kulkemaan sisällä. Niin ja koska toi meidän jässikkä on aika pitkä, niin pitäisi rattaissa olla kumminkin kivasti tilaa. Eli siis ei ihan helppo homma löytää just oikeita rattaita meille..plääh..

Täällä on vointi ollut ihan hyvä, lähinnä noi liitoskivut rassaavat välillä pahastikin, johtuu varmaan ton esikoisen nostelusta. Mutta eipä tässä oo enää montaa viikkoa jäljellä, eli eiköhän tästäkin selvitä :) Kaikki arvot on olleet neuvolamittauksissa hyviä, tosin Sf-mitta menee niin korkealla (rv 34 35cm), että seuraavassa neuvolalääkärissä katsotaan pitääkö asiaa tutkia tarkemmin. Mutta mä luulen kyllä kaiken olevan kunnossa. Välillä vähän väskä painaa, kun useina öinä tulee noustua sängystä vajaan tunnin välein..kiitos siitä raskauhormoneilla, jotka valvottavat, miehen kuorsaukselle ja esikoisen yörymyämisille. Niin ja ne pissareissut..

Nyt pitää mennä, kun poika herää tässä varmaan ihan parin minuutin sisään..Kylläpä tulee muisteltua kaiholla vuoden takaista äitiyslomaa, kun vointi oli hyvä ja oli aikaa vaikka mihin..leipomiseen, siivoamiseen, vauvan tavaroiden laittamiseen (ei hitsi, mun pitää muistaa ostaa pikkusia vaippoja!), löhöämiseen ja kävelylenkkeihin, neulomiseen, joulutohinoihin jne..nyt on vähän eri ääni kellossa ;) eli esikoisen odottajat: Nauttikaa!!! :) toi pari viikkoa on sellasta aikaa, mitä ette pääse enää ikinä kokemaan uudelleen. Vaikka tuskastuttaa, niin siltikin!! :) Olkaa just niin kuin itsestä tuntuu hyvältä.
 
Lurde: mä suosittelen sulle oman kokemuksen perusteella Carenan double swingejä. Kannattaa ihan vain mennä liikkeisiin ja työnteleen rattaita, sieltä löytyy sit ne itelle mieluisimmat. Nuo on koettu meille ihan asiansa ajaviksi :D meil siis tytöillä 1v10kk ikäeroa ja keskimäiselle ja vauvalle tulee tasan 1v ikäeroa.
 
Neuvolasta jälleen kotiuduttu

RR 145/83
pissa puhdas
tarjonta RT
liikkeet ++
syke 135
turvotus +
sf 33

Eli vauveli oikeinpäin, selkä vasemmalla sivulla, jalat oikeessa kylkikaaressa, pää liikkuvainen. Sf mitta meni jo yläkäyrän yläpuolelle mut katsellaan nyt et kuinka valtavasti vauva viel kasvaa. Terkka kokeili et miten päin vauva on ja totes heti et "tässä on kantapää" ja vauva sit potkas jalkansa samantien suoraan mun kylkiluihin, au =(

Terkka anto vähän palautetta kun ei oltu eilen synnytysvalmennuksessa, mut jotenkin koettiin se turhana et ei haluttu mennä sinne. Eiköhän se oo jokaisen oma asia et osallistuuko vai ei. Ens kerralle pitää sit miettiä kysymyksiä synnytystä ja imetystä ajatellen ja keskustellaan niistä sitten. Seuraava neuvola on taas 2 viikon päästä.

Kotiutumisvaatteista vielä sen verran et mua pelottaa et puen just IHAN liian vähän vaatetta. Mut tämmösen valikoiman aion pakata mukaan: body+puolipotkarit, velourhousut+takki, tumput+villasukat, aluspipo+karvapipo ja karvahaalari..Pärjäiskö noilla n. -15 pakkasessa ja sit jos on -25 astetta ni mies saa tuoda toppahaalarin sit ku tulee hakeen meitä. Tosiaan 4 minuutin matka on sen verta lyhyt ettei vauva ehdi jäätyä mut ei myöskään kuumeta liikaa. Ja meil ei oo mitään kaukalopussia.

btw, viime vuonna 15.12 oli -25 astetta pakkasta. Meille tuli sillon toinen koira ja se oli järkyttyny siitä kelistä =)

fanttomi & 32+6

MUOK. Kävin lindexillä sovittamassa imetysliivejä. Kokeilin kaikkia malleja ja eri kokoja ja mitkään ei ollu hyvät, jostain kohtaa aina huonot..niin päätin nyt sit kuitenki tilata yhet Carriwellit etukäteen ja heti kotiutumisen jälkeen lisää.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä