Joulukuun pikkuiset ihmeet 2017 *heinäkuussa*

@Lumi87 haha, ne miehet vähän tuppaa olemaan huonoja keksimään yllätyksiä.. :D kiva kuulla ettei toi mun oo ainoo :D


Siitä tuli mieleen, että onko teillä suosituksia kylpylästä mihin voisi mennä vuosipäivänä? Kämp on kuitenkin hirveän hintainen eikä pääse pulikoimaan :D flamingo spassa käytiin isänpäivänä :)
 
@Surusilmät Mulla ei enää ole ollut, mutta n. 10vkolla taisi olla useamman viikon melkein joka päivä.

@Nems en osaa suositella mitään kun olen viimeksi n. 10v sitten käynyt kylpylöissä (jos flamingoa ei lasketa, se kun oli edellisen kodin lähistöllä).

Meillä tulikin nyt yllättäen sukuloimis reissu viikonlopuksi yli 500km päähän. Miehen isomummolla synttärit tulossa, eikä päästä paikalle varsinaisena juhlapäivänä. Vuokrattiin joku halpa alkeellinen mökki, eli kylpylästä saa vaan haaveilla :D
 
  • Tykkää
Reactions: Nems
@Nems mun mies on kans erittäin huono keksimään yllätyksiä eikä itse asiassa tykkää yhtään hänellekään järjestetyistä ylläreistä. Itse tykkään ja tykkään myös järkkäillä niitä. Onneksi ei pistänyt pahalla kun vein hänet syömään ja hotelliin yöks syntymäpäivillä.

Mä tykkään peurungan kylpylästä. Siellä on uudet, rempatut huoneet ja hieno allasosasto. Ja aina on saanut olla altaalla lähes ainut (arkena). Lisäksi siellä ravintolassa on erinomaista ruokaa. Toki se ravintola ei oo halvimmasta päästä. Mutta se on niin kaukana jklstä että melkeinpä tulee syötyä siellä.

@Surusilmät mulla on nyt ollut usean viikon ajan, mutta nyt kun muistutit asiasta, niin ei enää pariin päivään... mulla ne on lähtenyt aina voimakkaista hajuista; tupakista, maalikaupasta, kirpparilta, hajuvedestä...
Mulla on auttanut päänsärkyyn tuorepuristettu luomukurkumamehu (järkyttävän makuista!!). Panadol ei mulla auta mihinkään, joten oli pakko kokeilla muuta.

Henriette 18+0
Puoliväli lähestyy...
 
Ihania parisuhde-tarinoita. :)

Me ollaan oltu yhdessä 8 vuotta ja niistä 3 vuotta naimisissa. Tykätään luonnossa liikkumisesta ja meillä on samanlainen huumori. Rakastun mieheeni koko ajan enemmän. Nyt hän käy koulua kauempana toisella paikkakunnalla, joten on silloin tällöin viikot pois kotoa(pääosin koulu on työharjoittelua). Ikävä on kova silloin kun on viikon poissa, yksin nukkuminen on vaikeaa. Nyt onneksi pitkä kesäharjoittelu. :)

Ihanaa, tänään mennään mökille. Maanantaina alkaa taas työt, kuukauden loma pian siis lusittu. Kiva, rentouttava loma ollut vaikkei missään erikoisesti olla oltu.

Likka90 Rv 17+2
 
@Henriette Ihanaa,etten ole yksin tän asian kanssa, vaan muidenkin miehet on huonoja ylläreissä :)
Kiitos vinkistä, kävin kurkkaamassa ja hyvältä näytti, toki vähän kaukana, mutta pitää laittaa harkintaan (y)

@Surusilmät tsemppiä päänsäryn kanssa. Mulla ei ole vielä ainakaan ole ollut tässä raskaudessa,mutta edellisessä oli ja onhan se inhottavaa :(
 
Hei koska mä rakastan tilastotietoja, niin kyselen, miten muilla on lapset synytynyt?
Siis kiinnostaa raskaus viikot/lasten koot :)

Mulle neuvolassa sanottiin toista odottaessa, että usein syntyy toinen vähän aiemmin, ja jos ei pitkää väliä edelliseen ole, niin istukkakin toimii paremmin ja yleensä vauva n. 200g isompi :)
Mulla ainakin piti molemmat paikkansa, koska, esikoinen syntyi 39+3 ja toinen 38+4. Kakkonen oli 80g esikoista painavampi, vaikka syntyi aiemmin :)

Nyt sitten taas googletellut galluppeja niin väitetään, että kolmas raskaus kestäisi pisimpään :D Mitäs veikkauksia muilla on? Harmi kun täällä ei taida kirjoitella kukaan esim 4. odottava, niin saisi jotain omakohtaista tietoa :D

Mimmi 17+6
 
Mun vauvat on syntynyt 40+5 3950 ja 39+6 3555. Toisessa käytettiin ballonkia kun ensimmäinen synnytys oli tosi vaikea. Hormonaaliseen käynnistykseen en suostunut (monta lääkäriä ja hoitajaa yrittivät suostutella). Vauva syntyi kuitenkin seuraavana päivänä ballongista ja synnytys oli ihana! Eli nää luvut ei nyt ole ihan vertailukelpoisia sun tilastoissa.

Synnytykset olivat niin erilaisia että vähän jännittää, mitä tuleman pitää. Tokassa synnytyksessä ei jännittänyt yhtään, en ollut silloin kahden vuoden jälkeenkään vielä oikein hoksannut mitä ekalla kerralla tapahtui.

Henriette
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: mimmi92
Raskauksien kestot eka oli täsmällinen 40+0, eli poika syntyi tismalleen laskettuna 4020g painavana jössikkänä.
Pikkulikka tuli tyylikkäästi "myöhässä" 41+0 4070g, povattiin alle nelikikoista mutta kerkesi piru kasvaa kun myöhässä tuli.

Eli jos tällä kaavalla mennään niin oisko 42+0 kaukana tällä kertaa? :D:D

Mulla on ollut ongelmana joka raskaudessa keltaisuus vauvoilla, jolla oli jotain tekemistä verien sekoittumisesta (eri veriryhmät), eka selvisi 24tunnin hoidolla ja päästiin pois nopeasti, tyttö joutui teholle samana päivänä syntymästä ja vietti siellä 11pv kun bilirubiinit eivät millään lähteneet laskuun. Raskasta oli jättää vauva sairaalaan kun itse kotiutui, yöllä kotona pumppu lauloi ja vein maitoa tytölle sairaalaan.
Nyt on pelkona jos menee yliajalle taas niin sama homma taitaa olla edessä..

Synnykset
Ensimmäinen oli hirveä kokemus, kesti kipuineen 26h, oli täyttä tuskaa. Mulla on ihan järjettömän matala kipukynnys, joten en odota innolla kyllä.
Toinen oli kokemuksena parempi, sattui edelleen ihan helkutisti, taisi kestää kuutisen tuntia vesienmenosta syntymään. Epiduraalin sain kun olin 2cm vasta auki, eipä siinä, tunnissa aukesi ja tyttö syntyi.
Kolmannella kerralla osaan jo hätyytellä epiduraalia ajoissa, se on ainoa millä meikäläinen selviää hommasta kunnialla. En käsitä miten oon niin kipuherkkä :(
 
  • Tykkää
Reactions: mimmi92
@Henriette ja @Surusilmät kiitoksia vastauksista!
Ikävää että surusilmät Sulla vauvat kellastunut, toivottavasti tällä kertaa kävisi toisin ja pääsisit heti nauttimaan "huolettomasta" vauva-arjesta.

Mulla molemmat synnytykset käynnistynyt supistuksilla. Ja tosiaan vaikea lähteä laskemaan virallisia kestoja kun molemmista on supsitellut 3-4vrk melko säännöllisesti.
Molemmilla kerroilla olen mennyt sairaalaan "liian aikaisin", eli ollut vain 1/2cm auki.

Esikoisesta olin salissa n. 12h ja vauhditettiin kalvojen puhkaisulla ja oksitosiinitipalla kun eteni niin hitaasti. Epiduraalin sain 2 kertaa ja se toimi kuin unelma, laittaminen taas kesti yli tunnin kun ei meinannut saada neulaa oikeaan kohtaan. Ponnistus sujui omasta mielestä helposti, kesto 30min.

Toisella kertaa oli tuuria että ehdin sairaalaan. Kävin siis käyrillä 1,5h ennen syntymää, 2cm auki, eikä tarpeeksi säännöllisiä supistuksia. Tunnin päästä sovittiin että tulen taas käyrille. Kotona tuli tiheästi supistuksia, mutta käyrillä taas harveni, joten kätilö oli sitä mieltä, että ota kotona vaan panadolia ja kotiin odottelemaan. Suostui kuitenkin vilkaisemaan kohdunsuun (normaalisti pitäisi olla 2h väliä edelliseen tutkimukseen) ja olinkin 5cm auki ja 30 min päästä tyttö jo sylissä (ponnistus 1min). Kivunlievityksiä en ehtinyt saamaan, tosin ei niitä edes ehtinyt kaipaamaan kun olikin jo koko touhu ohi. Kaiken kaikkiaan todella helppo synnytys.

Eli mua myös jännittää vieläkin osaanko sitten lähteä oikeaan aikaan sairaalaan, ekoista kipeistä supistuksista todennäköisesti ihan turha, jos niitä taas tulee pari päivää, mutta en kyllä halua myöskään että kotiinkaan syntyy :D yhtä kipeitä ne mun mielestä on ollut alusta loppuun, kroppa vaan väsyneeempi supisteluun, joten en senkään perusteella osaa mitään arvioida.
Kipu ei enää pelota nyt kun luomu synnytys onnistuneesti takana, niin tietää että myös siitä voi selvitä :D
 
Mun tyttö syntyi 40+1, painoi 3200g. Nythän mulla tulee liki 8 vuotta väliä ekaan synnytykseen ja just kuulin, että 7 vuoden jälkeen kohdellaan taas ensisynnyttäjänä, mitä lie tarkoittaakaan.

Synnytys oli nopea ja raju, 6h ekasta supistuksesta vauvan syntymään. Sairaala ei meinannut ottaa mua vastaan muutaman tunnin supistelujen jälkeen kun olin ensisynnyttäjä, mutta onneksi menin sillä olin 5cm auki kun pääsin sairaalaan. Olin ajatellut luomusynnytystä mutta se kipu yllätti mut todella - supistuksia tuli heti tosi tiheästi enkä niiden välillä ehtinyt rentoutua ollenkaan. Ehdin saada epiduraalin jonka myötä loppusynnytys olikin lähes kivuton. Kalvot kun puhkaistiin, oli lapsivesi vihreää ja ponnistusvaiheessa vauvan sydänäänissä oli laskuja, mutta hyvin kaikki lopulta meni vaikka kokemus oli niin hallitsematon etten tiedä pitäisikö asiasta keskustella neuvolassa ennen seuraavaa synnytystä.

Että vähän on traumoja synnytyksestä ja lähinnä jännittää ehdinkö sairaalaan ajoissa että mitään puudukkeita on enää edes mahdollista antaa. Yhtään en usko aikaisempaan synnytykseen että kovasti jännittää tuleeko kumman vuoden lapsi.

@Surusilmät tosi ikävää tuo keltaisuus, voin kuvitella että on raskasta jättää vauva sairaalaan ja kotiutua itse.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: mimmi92
@Lumi87 Hui kun on ollut nopeaa touhua ekalla kerralla :eek:

Ja sitä kipua ei kyllä taas näin jälkikäteen muista, mitä se todellisuudessa on. Muistan kyllä viimeksi supistelujen aikana taas miettineeni että miks mä oon taas tässä tilanteessa, ei enää ikinä. Äkkiä sen vaan jotenkin vauvan syliin saadessa unohtaa.
Mieskin eilen kyseli, että meinaanko tällä kertaa ottaa jotain jos ehtii, niin ainakin tällä hetkellä mietin, että en jos vaan näyttää että nopeasti tulee. Todellisuudessa varmasti, jos vähänkin pitkittyy niin kaikki mitä tarjotaan kelpaa :ROFLMAO:
 
@mimmi92 ihan hirveän nopeasti joo, mutta mun äidillä on taustalla myös kaksi nopeaa synnytystä joten taitaa kulkea suvussa. Toisaalta mieluummin noin kun lukee noita vuorokausien kipuiluja. Mä jo ekassa synnytyksessä aattelin että never again, mutta onhan se palkinto niin upea että unohtuu kauheudet pian.

Ja eka mahakuva tänään lenkille lähtiessä, olkaa hyvät. :D Kai toi suurelta osin on turvotusta mutta en mä mahaa oikein saa sisäänpäinkään vedettyä ja näyttää jo aamusta tältä.

Lumi 14+5
 

Attachments

@Lumi87 on kyllä karua tuo nopea toiminta!

@Surusilmät toivottavasti ei nyt ihan viikolla eteenpäin pitkity edellisestä! :D Vauvan ekat ongelmat on aina ihan kamalia. Se kyllä vähän pelottaa vaikka edelliset ei ole joutunut jäämään sairaalaan!

Mä nyt kerron meidänkin tarinan. Toivottavasti tää ei säikyttele ensikertalaisia. Mulla siis eka synnytys oli niinkin ihana, että jouduin ottaa puolen vuorokauden jälkeen oksitosiinitipan ja epiduraalin. Olin ihan horkassa sen jälkeen ja jossain vaiheessa kätilö vaan sanoi että pitäis ruveta ponnistaa. Mulla ei ollut siinä vaiheessa minkäänlaisia tuntemuksia. Pitkän ponnistuksen jälkeen kätilö huomasi, että poika on jumissa ja sydänäänet laskee koko ajan. Hän painoi siinä vaiheessa hälytysnappia ja kohta oli huone täynnä porukkaa. Yksi painoi mahasta, pari väänsi jalkoja, yksi leikkasi ja veti pojan imukupilla ja yksi odotti kädet ojossa vauvaa. Mä olin edelleen ihan horkassa, en tuntenut tai nähnyt mitään. Vauva oli ihan eloton ja sininen. Illalla vauva alkoi sitten vähän ääntää ja reagoida ja alkoi huutaa murtunutta solisluuta. Ponnistusvaihe kesti yli 4 tuntia.

Toisesta alkoi tosiaan sillä ballongilla. Ja kun en suostunut uudelleen oksitosiinitippaan, pistivät minut kotiin. Olin siinä vaiheessa 4 cm auki. Sitten supistukset voimistuivat ja menin takas sairaalaan ja pääsin heti altaaseen. Siellä olin ilman muita kivunlievityksiä sitten siihen asti kunnes olin lähes kokonaan auki. Mulle laitettiin spinaalipuudutus, mutta sen vaikutus meni ainoastaan jalkoihin. Sitten vauva jo putkahtikin kohtuudellisessa ajassa ihan täydellisenä. Kokemus oli ihana, niin vahvasti mun ja miehen yhteinen juttu. En muista että olisi ollut erityisen kivulias synnytys, mies hoiti ja mä olin ihan omissa maailmoissani. :love:

@Lumi87 kannattaa ehdottomasti keskustella. Ne ottaa yleensä tosi hyvin huomioon aiemmat synnytykset. Ja sehän näkyy sitten synnytyssairaalankin tiedoissa. Mutta ei kannata odottaa seuraavasta juuri samanlaista. Kai ne kaikki on kuitenkin ihan omia synnytyksiä! :)

Henriette
 
Viimeksi muokattu:
@Henriette Hui kamala mikä kokemus! Onneksi ilmeisesti esikoiselle ei pysyviä vammoja jäänyt?
Onko muuten nytkin käynnistys tulossa ennen laskettua tai jotain koko seurantaa?

Mä oon nyt tän päivän elänyt jäätelöllä ja karkeilla, söin sekapussista muuten myös salmiakit, vaikka normaalisti jätän ne syömättä kokonaan :D ei pääse liikaa paino putoamaan :ROFLMAO:
 
@Nems Kiitos. :)
Noi on toisaalta kyllä niin syvältä nuo, että on pakko asua se x aika asunnossa. Toisaalta sen ymmärtää, ettei joku sit asu kahta kuukautta ja muuta pois, koska sit ois taas vuokranantajalla edessä vuokralaisen etsintä.
Mutta koska just muuttaneena tiedän, miten perseestä muuttaminen on, niin suosittelen olemaan muuttamatta. Toki jos asunto käy liian ahtaaksi, niin muuta vaihtoehtoa ei oikein oo.

Flamingosta me ollaan tykätty ja Naantalin kylpylästä. Muualla me ei Suomessa ollakaan käyty.

Ollaan matkalla ja lähestytään kovaa vauhtia määränpäätä. Mulla oli tossa aikaisemmin niin nälkä, että oli pakko käydä syömässä välillä. Jaksaa taas jatkaa matkaa.
Viroon lähdetään siis huomenna aamulla.

Jännä oli kyllä lähteä ja jättää talo sinne, mutta valjastettiin mun veli siihen hommaan, että katsoo vähän talon perään (ei sillä, että se talo varsinaisesti mihinkään karkaa .)
Huomenna siintää edessä rentoutuminen ja hyvä ruoka, aivan parhaassa ja ihanassa seurassa.

Pakko sanoa, että ei teidän kertomukset tän ensisynnyttäjän mieltä järkytä.
Toki tiedossa on se, että synnytys voi olla vaikea tai helppo, ei sille vissiin sen pahemmin voi itse mitään.
Ja itsellä kun ei oo kokemusta mihin verrata. Joten jännityksellä odotan, että millainen synnytys on tiedossa.

Mutta kieltämättä aika tarinoita nuo teidän synnytykset. Onneks kuitenkin kaikki on mennyt parhain päin.

Amanda 16+2
 
@Henriette onpa sulla ollut hurja ensimmäinen synnytys! Jotenkin kun sitä hoitoalalla työskentelee ja tietää kaikki mahdolliset riskit, jännittää synnytyskin kovasti. Tai lähinnä kaikki se, mitä sen aikana voi tapahtua. Ihanaa, että toinen synnytyksesi on ollut noin rauhallinen ja onnistunut, kuulostaa kaikin puolin upealta synnytyskokemukselta. Ja juu eipä sitä yhden synnytyksen jälkeen voi ennustaa minkälainen seuraava on. Aion tällä kertaa myös valmistautua synnytykseen paremmin itse ja miettiä mahdollisia hyviä rentoutuskeinoja ym. Mulla kävi edellisessä raskaudessa niin että vaihdettiin kuntaa loppuraskaudesta ja siinä meni aikataulut niin pieleen etten päässyt kummankaan kunnan synnytysvalmennukseen. Paljon koulutukseni vuoksi tiedän mutta jälkikäteen ajateltuna olisi itse voinut myös olla paremmin valmistautunut.

Epiduraali oli ihan taivaallinen kokemus. Sen sijaan ilokaasusta oksensin lähes heti enkä aio sitä kokeilla enää ikinä. Kauhea ristiriita kun olen monessa asiassa aika luomutyyppi, mutta synnytystä en saanut hoidettua ilman puudukkeita.

@mimmi92 mulla oli neuvolan vaa'an mukaan tullut 400g/vko painoa mutta en kyllä ihan usko kun kotivaaka näyttää samoja lukemia. Olin juonut aika paljon aamulla ennen neuvolaan menoa. Mä oon myös tänään syönyt ihan liikaa herkkuja. Tullut paha tapa melkein päivittäin vähän herkutella...
 
Jee synnytyskertomuksia,kirjoitan nopsaa omani ja luen sitten ajatuksen kanssa teidän :)

Tyttö syntyi alkuperäisen la mukaan 40+1 ainiin ja painoi 3690g ja 50cm pituutta
toisen mukaan 40+6 (, tiiä sitten, eka on menkoista niin luotan siihen enemmän,kuin ekasta ultrasta vaihtui kuitenkin rakenneultrassa takas menkoista laskettuun , )

Oltiin kokoarviossa käyty 2 päivää aikasemmin ja olin 3cm auki ilman mitään supisteluja,niin sanoivat silloin että nopeammin soittoa synnärille supistusten alkaessa..
No yöllä n. 1.00 tuli eka supistus ja tunnin päästä soitin sairaalaan , oltiin joskus ennen kolmea perillä ja olin tunnin supistelun jälkeen 8cm auki :D mun lapsivedet ei vaan mennneet niin kätilöt ei suostuneet ilman epiduraalia puhkaisee kalvoja ja niin epiduraali laitettiin ja siitä 2h vauva oli sylissä :) ehdin olemaan sairaalassa muoks alle 5h ja kokonaisuudessaankin synnytys kesti alle 6h :eek: 10 pisteen tyttö.. oli siinä kätilöillä ihmeteltävää kun meikäinen ensisynnyttäjä kuitenkin..

Vähän jänskää,että miten nopeasti tällä kertaa sitten tapahtuu :D pitää varmaan lähteä telttailemaan hyvinkään sairaalan nurkille kuukaus ennen laskettua aikaa :D
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: mimmi92
@Nems unohtui aiemmin kirjoittaa myös tuosta muutto hommasta, meilläkin oltiin tehty soppari asunnosta vähintään vuodeksi, joten jouduttiin muuttaessa maksamaan sopimussakko (2kk ylimääräinen vuokra). Kyllä ärsytti, mutta aiemmin ajateltiin ettei nyt ihan heti omaa osteta kun olen vielä hoitovapaalla, mutta raskaus alkoikin nopeammin mihin olin aiempien perusteella varautunut..
Ja sullakin eka kyllä tullut nopeasti. Vähän kade kun tosiaan viimeksi siihen 2cm aukioloonkin jo vaadittu monen päivän supistelu, eikä se edes uudelleen synnyttäjälle kai merkitse mitään kun monilla ollut jo viimeisessä nla lääkärissä sen verran paikat auki :D

@Lumi87 mäkin luottaisin enemmän kotivaakaan, tai siis kun itse ainakin tykännyt painoa seurata ilman vaatteita ja ennen syömisiä/juomisia, niillä kun saa helposti pari kiloa toiseen suuntaan.

Niin ja ihana mahakuva :)

@-Amanda- hyvää reissua!

Ikaalisten kylpylä oli ainakin joskus mun mielestä ihan kiva paikka. Siitä vaan on niin kauan kun itse olen viimeksi käynyt, joten en tiedä missä kunnossa nykyään..

Ja huomenna tarkoitus aamulla lähteä 6 aikaan ajelemaan. Muutettiin sittenkin mökkivarausta vähän parempaan, ei silti mitään luksusta, mutta sentään oma kylppäri :D
 
@mimmi92 voi hitto, noi on kyllä nii perseestä noi vuoden sopparit.. meillä on sen 2kk vuokrasakon lisäks silleen, että joudutaan maksaa vuokraa normaalisti siihen vuoteen asti tai kunnes uudet vuokralaisett löytyy jos muutetaan aiemmin pois :D

On se väärin et toisilla kestää hirmu kauan :( vois olla kivutonta ja nopeeta koko synnytys mun mielestä :D
Ikaalisten kylpylä vaikuttaa kivalta kyllä, kauheen vaikee päättää :D

niin ja hyvä että saitte sentään kylppärin :D
 
@Nems yyh tossa tilanteessa kyllä varmaan odottelisin että kaikki ehdot tulee täyteen ennen muuttoa..
Vetoketju mahaan olisi ihan hyvä :D
ja jos osaa vaatia niin varmasti saa myös tehokkaat kivunlievitykset.

Itse olen vaan edennyt kätilön ehdotusten mukaisesti ja ollut ihan tyytyväinen. On ilmeisesti osannut arvioida hyvin tarvitseeko jotain vai en :) ekassa tosiaan alkuun oli amme, sen jälkeen Jotkut lämpimät kauratyynyt selässä ja sen jälkeen ilokaasu ja vasta sitten epiduraali.

Itse uskon myös että omalla käytöksellä ehkä pystyy synnytyksen kulkuun ovaikuttamaan. Ekassa olin jotenkin todella jännittynyt ja yritin taistella kipua vastaan. En osannut ollenkaan rentoutua ja ainakin sitten kun kivut loppui niin eteni vauhdilla. Toisessa taas olin jotenkin paljon rennompi, paitsi käyrillä maatessa (kamala asento!) ja supistukset siinä lähes loppuivat ja heti kun kuulin että en joudukkaan kotiin lähtemään niin kaikki jännitys katosi ja otin vaan kivun vastaan ja ajattelin että vielä yksi supistus ja toinen jne. ja sen jälkeen pyydän sitten sen epiduraalin ja lopulta olikin sitten liian myöhäistä sille :D
 
@Lumi87 on se ihan hyvä olla maallikko, kun ei osaa pelätä että niitä kaikkein pahimpia voisi oikeasti tapahtua, saati sattua omalle kohdalle. :)

@mimmi92 joo ei esikoiselle jäänyt mitään pysyvää synnytyksestä. Se käsi oli paketissa muutaman viikon ja sama luu on mennyt poikki sitten myöhemminkin.
Kyllä mulla on taas kokoarvio tulossa. Esikoisesta epäiltiin sellaista 3,5 kg (oli sen 3950g / 56cm) eli ei ihan pitänyt paikkansa ja sen takia pääsisin helposti myös käynnistykseen. Ei kai lapsi sinänsä iso ollut. Sisko synnytti viisikiloisen, mutta hän on mua 20 cm pidempi.

Mä olen kyllä samaa mieltä, että synnytykseen pystyy jonkun verran itse vaikuttamaan. Jos pystyy vain antaa supistusten tehdä tehtävänsä eikä taistele niitä vastaan. Epiduraali on siinä mielessä hyvä, että pystyy vaikka nukkua supistusten ajan. :D

Me saatiin jostain ihme syystä tehtyä sellainen vuokrasopimus, jossa on kk irtisanomisaika. Muutettiin kans keväällä. Se tuntui mun mielestä hyvältä valuutukselta, jos ilmenee vaikka homeongelmia tms. En kyllä haluais maksaa loppuvuoden vuokraa jos yäytyisikin muuttaa! :eek: @Nems voisko asiasta vielä jutella vuokranantajan kanssa jos täytyy muuttaa aiemmin?

Ikaalisten kylpylän allasosasto on ainakin hyvässä kunnossa. En ole yöpynyt. Ja jos sinne asti ajan niin haluan lapset mukaan, se on lapsille ehdottomasti paras kylpylä!

Henriette
 
@Henriette Ihan hurja kokemus! Apua! :eek:

Toivottavasti ei joo ihan viikolla pitkity, meikäläisellä on tosi hankala se viimeinen kuukausi olon kanssa ollut aina, vatsa on ollut iso ja painava, iskias ja selkä vaivannut tosi pahasti ja vatsa kramppailee tosiaan tuntemattomasta syystä. En saa noiden takia nukuttua ollenkaan viimeisen kk aikana kuin parin tunnin pätkiä joten olo on hirveä. Viimeksi huolestuttiin miten jaksan synnyttää kun olin niin poikki jo etukäteen :geek:
Että sitä seesteistä loppuraskautta odotellessa :D:D

Synnytys Molemmat käynnistyneet vesienmenolla, joten ei oo tarttenu arpoa millon lähtä sairaalaan :LOL: Mulla on muuten menny hyvin, synnytykset edenneet ihan ok, ekalla kerralla leikattiin välilihaa kun ei oikein muutoin lopussa ponnitusvaiheessa edennyt. Toisella kerralla kätilö ei nähnyt tarpeelliseksi kun toisella kertaa kuulemma pitäisi olla paikat venyneet ja antavat periksi, no eipä venynyt vaan repesi perslihakseen asti. Tämä kismittää sillä pyysin itse leikkausta kun tuntui ettei tule. Kolmannella kerralla vaadin että leikkaavat sillä niin isoja repeämiä en enää halua. :mad:

Supistukset Mulla sattuu kyllä niin paljon ja heti alusta etten pysty olemaan saatika tekemään mitään, meinaavat viedä tajun, niin rajuina aina tulevat :(

Kivunlievitys Itselle tulee ainoastaan epiduraali. Ilokaasu on ihan hyödytöntä mulle ja saa pahoinvoivaksi. Kuumat pussit, pallot, vedet, suihkut tai kylvyt ei auta mitään :confused: Yritän keinutella ja kävellä siihen eppariin asti ja selvitä jotenkin :ROFLMAO::ROFLMAO:
 
Reissusta kotiuduttu! Oli kyllä kiva pieni lomanen. :) Me yövyttiin juurikin tuolla Peurungan kylpylässä, ekaa kertaa oltiin siellä ja oli kyllä hyvä paikka. (y)

@Henriette , sää oot vissiin käynyt ultrassa K-SKS:ssa? Kiinnostaisi tietää onko sulle tullut sieltä ultrasta lasku? Kun mulle tuli tästä nt-ultrasta , mutta esikoisen aikaan ei tullut... Haluisin vaan kuulla, että tuleeko sieltä oikeesti muillekin vai tuliko mulle virheellisesti. (n)

Ihanaa lukea muiden parisuhde- ja synnytystarinoita! :) Kerronpa myös vähän omistani.

Miehen kanssa ollaan oltu yhdessä kuusi vuotta, joista kaksi naimisissa. Yhteen muutettiin vain muutaman kuukauden seurustelun jälkeen, eli alusta asti oli selvää, että ollaan yhdessä ihan vakavissaan. Esikoista alettiin yrittää reilu vuoden yhdessäolon jälkeen ja se projektihan kestikin sitten toisen reilun vuoden, että neiti sai alkunsa. Minä kriiseilin tuota lapsettomuutta silloin todella kovasti, oon muutenkin tulisieluinen ihminen, joka reagoi tunteella hyvinkin voimakkaasti. Mies taas on hyvinkin tasainen ja rauhallinen luonne, on aina osannut tukea ja jaksanut uskoa silloin, kun oma usko asioihin on ollut koetuksella. Eli tasapainotetaan hyvin toisiamme. Parisuhde on ollut aina vakaa, vaikka niitä pieniä riitoja aina välillä tuleekin. Kaikesta on yhdessä selvitty ja uskon vahvasti, että tullaan selviämään tulevaisuudessakin. Yhdessä on luvattu harmaantua ja katsoa lasten ja lastenlasten kasvavan. Aina välillä oikeen pysähtyy katsomaan tuota miestä ja miettii miten onnellinen ja onnekas sitä onkaan, kun toinen on siinä vieressä. :love:

Esikoinen syntyi viikolla 37+3. Menin käyrille edellisenä iltana liikkeiden vähyyden takia ja siellä näkyi, että vauvan sykkeet tippuu aina välillä vähän liian alas. Jäin yöksi käyrille tarkkailuun. Seuraavana aamuna lääkäri päätti, että synnytys käynnistetään. Sain oksitosiinitipan n. klo 10 ja kalvot puhkaistiin. Käynnistetyt supistukset oli kamalia. Kerkesin kokeilla kuumaa kaurapussia ja sain kipupiikin pakaraan, mutta siitä ei ollut mitään hyötyä. Olin n. 3cm auki, kun sain sitten jo epiduraalin, joka auttoi kyllä nopeasti. Sykkeet tippui edelleen aina välillä ja mun piti vain maata sängyssä, mihinkään ei voinut liikkua, vaikka olisin liikkumalla halunnut vauhdittaa avautumista. Koko päivän odoteltiin, että alkaisi tapahtua, mutta synnytys ei edennyt ja sykkeet tippui edelleen. Niinpä lääkärit sitten illalla ennen yhdeksää päättivät, että nyt mennään sektioon, koska oli pelko, että vauva kärsii hapen puutteesta. Niin tyttö sitten syntyi kiireellisellä sektiolla ja oli aivan terve ja hyvinvoiva. Napanuora oli kaulan ympärillä, joka ilmeisesti aiheutti niitä sykkeen laskuja, mutta mitään vahinkoa ei ollut tullut. Terve, ihana tyttö. Sektiosta toipuminen oli tietysti hidasta ja kivuliasta ja aiheutti omat haasteensa, mutta uskon, että tässä tapauksessa se oli vauvan parhaaksi. Hieman jäi kyllä kaihertamaan ja harmittamaan, että en alakautta päässyt synnyttämään ja toive onkin nyt suuri, että tälläkertaa synnytys sujuisi hieman mutkattomammin ja alatiesynnytys olisi mahdollinen.

Tällainen "kauhutarina" mun ensimmäinen synnytys. Toki sitä on paljon käynyt tässä läpi ja jossitellut, mutta uskon, että lääkärit päätyivät oikeaan ratkaisuun. Pelkoa ei ole jäänyt, luotin siihen, että lääkärit ja kätilöt tekevät työnsä ja olen hyvissä käsissä. Mies oli mukana sektiosalissa pitämässä kädestä ja oli kyllä silloinkin iso tuki. Ja tärkeintähän tietysti oli saada vauva terveenä ja hyvinvoivana maailmaan. :)

Nanna 17+2
 
@Surusilmät joo se loppuraskaus ei ole kyllä kovin houkutteleva. Mullakin on unet tosi huonot sillon ja aiemmissa raskauksissa oon nukahdellut päivän mittaan koko ajan; istualleen, siivotessa, vieraiden kanssa, liikennevaloissa.. se on ihan tuskaa, mutta onneksi sekin jää nopeesti unholaan. :ROFLMAO::ROFLMAO:

@Nanna-87 muistat väärin, olen Tampereelta. En ole käynyt k-sks:ssa. Mutta ei ole kyllä ikinä laskua tullut! :unsure:

On sullakin ollut aika inhottava ensimmäinen kokemus! Olen ajatellut, että onneksi ensimmäisestä en sentään joutunut isompaan leikkaukseen. Toki vauva oli jo niin alhaalla, ettei olisi ilmeisesti voinut enää tehdä sektiota.

Noita tarinoita on kyllä huippu lukea! Muistuttaa vähän taas synnytykseen valmistautumisesta! Odotan sitä kuitenkin niin innolla! :)

Henriette 18+2
 

Yhteistyössä