**JOULUVAUVAT** helmikuussa

liinuli: Mulla on varmaan samanlainen kantoliina kuin sinulla (mulla Tri cotti -niminen). Se on todella hyvä minustakin! Nyt kun meidän poika jo 9 vk, olen kantanut vauvaa myös pystyasennossa kasvot itseeni päin ja siinä asennossa on vielä paljon mukavampi kantaa kuin kehtoasennossa.
 
No hyvä, kun tuli korjattua tuo minun viesti niin ei jäänyt väärinkäsityksiä.
Minulla on pitkä kantoliina ja jos kotona ollaan saatan aamulla sen jo sitoa ja sitten se on yhtenä "puserona" päällä. Siihen on sitten tyttö helppo sujauttaa tarvittaessa.
Esikoinen oli kesävauva - kyllä se oli paljon helpompaa. Nyt pitää vullata päälle kamalasti vaatetta ja pelätä liukastumista ja rintojen paleltumista.
Vihdoinkin olen päässyt siirtymään kestovaippoihin. Alkuun en voinut niitä käyttää, kun vaipat olisivat olleet isompia kuin tyttö :LOL: Nyt on kestoiltu 3 päivää ja heti pepun punotus on vähentynyt.
Moni on puhunut ristiäisistä. Minä annoin keijukaiselle nimen heti laitoksella ja on jo saanut kela-kortinkin. Mutta en halua nimeä täällä paljastaa. Mielestäni tietysti kaunein nimi ikinä :heart: :) Nimijuhlaa vietetään ja kummit tyttö saa silloin.
Vauvan hymy on kyllä maailman ihanin ja sydämen sulattavin näky. Hauskaa on kun tyttö yrittää ääntelehtiä ja sitten äänen päästettyään ihmettelee mistä se kuului. :heart:
Mutta nyt nukkumaan, meillä syödään seuraavan kerran noin 6 aikaan...
:heart: :llä pinkeiju
 
Öiset terveiset, täällä valvotaan, tosin virkeenä äiti sekä poitsu :D Nukuttiin poitsun kans reilu viis tuntia putkeen :D ja nyt tultiin sitten olohuoneeseen istuskeleen ja putsaan nenää. Onneks meillä nuo nenätipat toimii hyvin ja poitsu aivastelee räkäklöntit ulos.

No niin kakkimissessio on ohi, lähdetään vaihtaan vaippa ja kokeileen jos se uni sitten tulis :wave:
 
Huomenta!!
Tuli mieleen tosta ummetuksesta..onko kukaan käyttäny mallasuutetta? Vai saako sitä näin pienille antaa? Mä sain vinkin pari vuotta sitten ja pojalle annoin sitä muistaakseni 4-6 kuisena muutaman kerran kun kakkaa ei tullu muuta kuin itkulla. Ja se kyllä autto mutta muistaakseni pojalla tuli sitten ilmaakin siitä.. :/

Toinen juttu..mietin tässä että kuinkahan paljon asennolla on merkitystä kun vauva syö? Siis noihin ilmavaivoihin? Varmaan löytyis netistä infoo mutta kysyn nyt täältä että onko joku huomannu että vauva nielee vähemmän ilmaa tai on vähemmän vatsavaivoja kun syöttää tietyssä asennossa?!?!
Kun joku mulle joskus sano että liian pystyssä tulee ilmaa enemmän..makuu-asentohan on kait se luonnon "määrämä" mutta tuntuu että ihan vaakatasossa tyttö koheltaa ja hotkii eniten.

Tyttö on nyt saanu jonkin sortin rytmin..JEE! Tää viikko menny niin että 18.00-23.00 valvoo,syö,itkee,huutaa,syö,pieree,ähertää,välillä killittää tyytyväisenä. Kaiken ton päätteeks vääntää kakat kun on hierottu jalkapohjat,masut ja kannettu ja hytkytetty. Sitten käy nukkumaan ja herää 5-6 aikaan vasta syömään,vetää maidot ja nukkuu 8-10:n. :) Eli nukkuu melkein kellon ympäri kahdella syötöllä mutta sitten hereillä ollessaan kyllä syö jatkuvasti ja vikisee vatsaansa. Mutta jokatapauksessa RYTMI ja oon tyytyväinen tähänkin kun saan nukuttua ees sen viitisen tuntia(ainakin).

Nytkin tyttö nukkuu mutta poika heräili yöllä joten se niistä yöunista. Pojalla on antibioottikuuri kun oli toinen korva tulehtunut. Kuuri loppuu justiinsa ja nyt poika itkee korvaa :eek: että olipa hyvä kuuri. Ajallaan on otettu ja joka annos että enpä tiedä mikä kuuri toi oikein oli. Outo nimikin,ikinä kuullu edes.
Ei kyllä jaksais taas mennä lääkäriin pojan kanssa mutta pakkohan se on jos korva oireilee.

Mutta nyt heräs kaikki kolme ja täytyy mennä :wave:
 
hyvät huomenet!!

vaistoskohan miro jotai sairaalassa kun seki nukku tosi huonosti siel, nyt taas kotona nukuttu yö ja veteli yhden pätkän unia 5tuntia putkeen :) ja sit 3tuntii.. :)

myrskynmerkki: mä imetän yöllä makuulteen ja niiden syöttöjen aikana/välillä piereskelee hirmuisesti ja kakkaa tosi hyvin, ei oo ähräämistä, mut päiväl ku syötän istualtee nii sit on pierut tiukemmassa ja ährää kakkaakin...

jee, tänää uus väri tukkaan, tai no juurikasvu pois mut kuitemki.. :heart: :heart:

eiköhän tätä suunnata puuron keittoon ku esikko heräs.
 
Kantoliinoista. Mulla on nyt käytössä hug a bub pitkä liina ja piän sitä kotona ollessa ne välitki päällä, ko vauva ei oo liinassa. Tilasin tuon tri cotti liinanki ko täällä sitä kehuttiin. Oli muuten tarjouksessa 25?, eli aikas paljon halvemmalla, mitä normaalisti on. Ei vaan ollu ko S ja L kokoja jäljellä, että saapa nähä onko sopiva, ko se M olis varmaan ollu mulle hyvä... Jos on mulle iso, niin varmasti ainaki miehelle soppii.

Meillä edelleen kaikki oikein mukavasti. Poitsu kasvaa hirmuista vauhtia ja ainaki tähän mennessä on oma maijontuotanto pysyny perässä. Iltasin annan reilut 100ml pullosta, mutta senki lypsän aina aamulla itteltä valmiiks, ettei tarttis korvikkeita antaa niin kauan, ko itteltä riittää.

Tämä vauvakuume ei ota laantuakseen... Aivan hirveää! Ja ko se jälkitarkastus peruttiin, terkari kipeänä, niin ei vieläkkään olla saatu luppaa... Ei me olla kyllä käytetty ehkäsyä, mutta raskautumisen mahollisuus on nyt niin pieni, ko ei kiertokkaan vissiin oo vielä alkanu rullaamaan ja täysimetän.

Jahas keskimmäinen huutellee pyyhkimmään, paremmalla ajalla uuvestaan :wave:
 
Moi!

Myrskynmerkki: Saa antaa mallasuutetta, mutta sinuna antaisin aika varovaisesti. Meinaan meidän neiti, kun sai sitä, niin kakka kyl tuli muutaman tunnin päästä ja oli aivan ripulia ja sitten huudettiinkin loppuilta, kun vatsaa väänsi. Tujua tavaraa, mutta auttaa kyllä. Katsotaan mitä tuo levolac tekee meillä, kun sekin aika tujua, mut lastenlääkäri määräs sitä nyt eilen meille siellä tyksissä, joten kai sitä noin pienille sitten voi antaa.

Mulle on Pikku ruu kantoliina ja olen neitiä kantanut kasvot itseen päin jo kaksiviikkoisesta. Se on kyllä kanssa aarre ja tarpeellinen täällä. =)

Mä koko illan nuuhkutin meidän neitiä enkä meinannut silmistäni malttaa päästää. Mentiin koko perhe kymmeneltä nukkumaan ja neitikin taisi nukkua melkein kahteen asti ennenkuin söi eka kerran. :) Vierekkäin tietty nukuttiin... Mua jännittää tää maanantai ihan hirveesti, kun tuo tyttö saa sen nenämahaletkun ja sen mittarin, ett mitenköhän me kotona pärjätään sen kanssa... Kääk :/ Tärkeintä kuitenkin, ett saadaan tietää kuinka paljon sitä happoa nousee sieltä ylös.

Mulle sairaalassa sanottiin, ett meidän ainakin pitää mahdollisimman pystyasennossa syöttää vauva. Eli öisin kyllä imetän ihan makuuasennossa, mutta päivisin tyttö on hiukan pystyasennossa, kun imetän istualleen tyynytä apuna käyttäen ja lisämaidon annan mahdollisimman pystyasennossa. Lisäksi pidän ruuan jälkeen tyttö noin 15-20 minuuttia pystyasennossa. Mulla on nyt myös pari kirjaa patjan alla, että hän nukkuu hiukan pystymmässä asennossa, jos se hiukan helpottaisi noitten mahahappojen nousua.... :|

Tämmöistä tänne. Neiti nukkuu eteisessä vaunuissa sikeesti ja sairaalassa näköjään oppi hiukan tuttiakin syömään, kun se kelpaa nyt paljon paremmin kuin ennen... :D

Riikkuli ja pikku-neiti 6 vkoa ja 3 päivää
 
Riikkuli onpa hienoa, että alkoivat tutkimmaan, eikä vaan sanoneet, että vauvat nyt vaan itkee ja sillä siisti... Tuota mie sain kuulla keskimmäiseltä. Toivottavasti mennee hyvin =)

Meillä on pojallla semmonen rasvapatin olonen patti korvan ja niskan puolivälissä korvan alareunan tasolla. Huomattiin se joskus kaks viikkosena, eikä terkkari oo oikein mitenkään kommentoinu asiaa. Sano vaan, ettei tiiä ja että kannattaa varmaan seurailla, muuttuuko koko. Ittellä kuitenki huolestuttaa, että mikähän vois olla. Ei oo koko muuttunu mihinkään suuntaan ainakkaan tähän mennessä. Onko kenenkään muun vauvalla tämmöstä tai muuten tietoa, että mikä vois olla? :attn:

Kukas se olikaan kaatunu... No jokatappauksessa hurjalta kuulosti! Onneks selvisittä säikähyksellä! Meillä on kakskerroksinen talo ja makuuhuoneet on ylhäällä ja pelottaa kyllä vauvan kanssa nuita porttaita rampata.

Kaikille joilla ollu vanhenemispäivät onnea :flower: Meillä on reilun viikon päästä esikoisen synttärit, herra täyttää viis vuotta :heart: Ja sitte onki heti perrään keskimmäisen nelivuotissynttärit :heart: Juhlia juhlien perrään meillä tämä talvi, mutta loppuvuosi saahaanki sitte olla rauhassa juhlien järjestämisen osalta =)

Jaahas, nyt tuo esikoinen huutellee vuorostaan pyyhkimmään :D Mamman on siis juostava.... Mies pelissä.
 
Täällä ilmoittautuu Asrain ja apan tavoin yksi onnellinen äiti! Hyvä että Pinkeiju otti asian puheeksi. Minäkin olen pysytellyt taka-alalla ja nyt en ole viikkoon käynyt lukemassakaan kun tuli niin surullinen mieli viestejä lukiessa. Ilmeisesti en ollut ainoa jolle tuli sellainen olo että ei "kehtaa" hehkuttaa omaa onnea kun muilla on vaikeaa.

Olen aina ollut peruspositiivinen ja onnellinen, mutta Asrain tavoin olen nyt onnellisempi kuin koskaan. Ihana vauva on tuonut uskomatonta syvyyttä elämään ja tuntuu kuin olisin kasvanut hurjasti ihmisenä Pikkun syntymän ja olemassaolon ansiosta. En mitenkään pysty keksimään mitään valittamista tästä vauva-ajasta - päin vastoin olen huolissani siitä että päivät menee liian nopeasti, Mussukkahan on jo kohta 7 viikkoa! Suuri kiitos tästä onnesta kuuluu kyllä myös miehelle, joka on ollut aivan mielettömän uskomattoman ihana ja viihtyy vauvan kanssa ja pitää meistä molemmista hyvää huolta. Jos mua väsyttää hän hoitaa yhden syötön pakkasmaidolla jotta saan nukkua 5-6 tuntia putkeen.

Pienokainen on ihanan sympaattinen ja hyväntuulinen. Pienet itkutkaan ei haittaa - niillä on aina syynsä ja itku on hänen tapansa kommunikoida. Tiedostan kyllä että tilanne olisi aivan eri sekä oman jaksamisen että parisuhteen toimivuuden kanssa jos vauva ei olisi noin tyytyväinen - en halua siis ollenkaan vähätellä muiden tuntemuksia ja on mielestäni hienoa että on tällainen palsta jossa saa vertaistukea. Ja ehkä senkin takia olen niin ihmeissäni vauvan ihanuudesta kun mulla oli tosi negatiiviset odotukset - en ollut ollenkaan varma vielä vuosi sitten haluanko edes koskaan lapsia. Ja kaikki varoitteli siitä miten kauheaa on kun vauva on pieni ja itkee ja kakkaa ja öisin ei saa nukuttua.

Ja vau - isot onnittelut Annille kihaluksen johdosta!! :flower: Jouluaattona, oi ihanan romanttista :heart: :heart:
 
Löytyyhän täältä montakin onnellista äitiä vauvoineen! Mun mielestä nyt on väärin syyllistää niitä äitejä jotka on jostain syystä täällä kertonut ongelmistaan ja tunteistaan! Vaikka mä tajusin heti ettei Pinkeiju tarkoittanut mitään pahaa on silti tyhmää nyt alkaa äänestää täällä kuka on onnellinen ja kuka ei... :whistle: :headwall:

Tracy, mäkin varauduin "negatiivisesti" vauva aikaan, onhan mulla kokemusta ja muistissa hyvin ettei se helppoa ole mutta nyt tunnustan että olo on kuin olisi saanut uuden mahdollisuuden äitinä, vähän "kypsemmmällä" iällä. :D
Silloin kakskymppisenä oli pipo hiukan liian kireellä, ja kaiken teki
melkein suoraan vauvaoppaan säestyksellä. :ashamed:

Mutenkin nyt on ihana viikonloppufiilis, siivoukset hoidettu, tulppaanikimppu ostettu pöydälle ja illalla sauna ja vauvankylvetys..
Ja ehkä taas lasi viiniä :saint:
 
lisäätkö minutkin listalle :wave: :wave:

21.12. Äitiliini75 ja tyttö ( rv 41+0; 4 350g, 53 cm; 34,8 cm; klo 03.05)

Täällä on onnistuttu saamaan koko sakki hirveä räkätauti ja sairastellaan nyt, itellä poskiontelotuhehdus, ja pikku neidillä korvatulehdus ja muulla sakilla yskää ja nokka vuotaa :kieh: :kieh: mutta jospa tämä helpottais jossain vaiheessa...

mutta nyt meinaan ottaa äkkiä pikku tirsat kun neitikin nukkuu ja isäntä on metsässä ja muu sakki on miehen siskon ja kavereitten kans laavulla paistamassa makkaraa ja vaahtokarkkeja...


 
Mafiamamma: Tänne vaan, tietty. :)

Tuitsu: Hienoa että asiat on edennyt, ja tärkeää toipumisessa on se et ite tunnistaa oman tilanteensa. Paljon voimia, kyllä se mieliala ajan kanssa paranee. :hug:

suzyco: Huomasin. :) kiitos kun varmistit. :D Mun huomiokyky ei tosiaan aina ole parhaimmillaan... :whistle:

Katsokaa kaikki et ootte oikeessa paikassa ja oikeilla tiedoilla. Alko kettuilemaan mulle noitten mustausten kanssa. :kieh: No, kai se nyt on sellanen että siitä selvää saa... :whistle:

pinkeiju: :hug: Hyvä idea tuo muistikirja, tai jos sais edes illalla mietittyä niitä positiivisia asioita niin sekin ois jo jotain... Jaksamista. Kuten myös muille, joilla elämä koettelee. :hug:

Asrai: Mulla kans välillä sellanen olo, ettei oikeen kehtaa kertoa miten pitkään meillä taas on nukuttu sun muuta, kun toisilla niin ei tosiaan ole eikä halua et vaikuttaa kerskumiselta... :ashamed:

MM-: Tuskin sulla kuitenkaan yhtä paljon on pudotettavaa kuin mulla, joten älä turhaan kovin kade ole mun pudotuksesta (mut oo kuitenki vähän niin mulla on kiva fiilis. :D). Mulla vielä matkaa toinen samanlainen ja vielä paljon päälle... Joten alussa ollaan vasta... ;)

Hui mikä tilanne liinulilla. :eek: Onneksi ei kuitenkaan pahemmin käynyt ja kaikki on hyvin. Jospa se isukki tosiaan oli pehmentämässä pienen alastuloa. :heart: Sullakin on nyt ollut (ja on vieläkin) kovinta aikaa elämässä mitä ihmisellä voi olla, ja silti jaksat olla ihanan positiivinen ja lukea myös muiden murheita. :flower: Wau. Tunnut tosi vahvalle ihmiselle, jolla on elämänasenne kohdallaan. :flower: =)

Riikkuli: On teilläkin ollut sitten ohjelmaa... :| Mutta tosiaan onneks et jättänyt asiaa pelkän neuvolalääkärin varaan... Missä neuvolassa käytte? Kai sille lekurille jotain palautetta vois antaa? Me ollaan kans esikoisen kanssa käyty Mehiläisessä niinä harvoine kertoina kun on tarvetta ollut, ja voin sitä suositella lämpimästi. Maksaahan se, mutta sitä varten me otettiin vakuutus (josta mieluusti maksetaan turhaan...). Eikä nyt onneks oo niin tiukkaa että siitä pitäis alkaa tinkiä... :) Kakkosellekin saadaan parin viikon päästä sitten laittaa vakuutushakemus, kun on 2kk. :heart: Sitten kun meet hemmoteltavaks, niin maista sit sitä sulkaajuttua, maistuuko se suklaalle? :D (Nimimerkillä "ainapitäämaistaajossaippuatuoksuuihanalle". :D :whistle: :ashamed: )

polka: Meillä on nukkunut ulkona koko ajan kun oltiin käyty 1kk neuvolassa. Tosin täällä pakkasta parhaimmillaan hetkellisesti ollut vain -8-10... Mutta -10 on se pakkasraja, ja meillä nlatäti sanoi että siinäkin pitää käyttää maalaisjärjeä: jos mittarissa on -5 ja tuulee vaunuihin niin ei ulos. Mutta jos on tuulensuojainen paikka ja pukee kunnolla vauvan ja toppaa vaunut, niin voi nukuttaa yli -10. Kunhan vaunuissa on lämmin. :) Meillä tuulisella ja kovemmalla pakkasella oli vaunun edessä makuupussi, joten vaunuissa pysyi ilma plussan puolella. Ja jos haluaa tarkastaa, voi laittaa mittarin vaunuihin niin näkee mitä siellä ilma on. :)

pinkeiju: meillä kans on toisinaan ensin huudettu ja sit oltu silmät suurena et mistä se kuului. Vauva siis, en minä. :D :LOL:

apa: sun tekstiä on ihana lukea kun kirjoitat murteella. :D (Noi tuplakonsonantit on ihania. :D)

Lisään Mötkylän listalle. :)

Olipas tullut juttua kun en eilen koneella ollut... :) Nyt lista jotenkin päivitettynä, kiitos kun ootte laittaneet niin et saan suoraan kopsattua. :) Ja siitä sitten ensi kuun aloittaja saa kopsattua, paitsi et mustaukset ei kopioidu... :/

Täällä on eilen siivottu ja oikein matot ulkoilutettu. :D Satoi räntää taivaan täydeltä, et nihkeäpesu on niille tehty. :D Nyt kohta pitäs siskon tulla mun kanssa tekemään voileipäkakkuja huomiseks. Ja kakku koristellaan vasta huomenna kun ei jääkaappiin mahdu... :) Huomenna siis ristiäiset, ja viimeistään maanantaina koitan päästä teille paljastamaan nimen... ;)

Hauskaa viikonloppua kaikille. :wave:
 
Porsche puhuu kyllä asiaa. Täällä varmasti jokainen on omasta lapsestaan onnellinen. Minäkään en lähde kyllä tuohon ilmoitteluun, ett kuka on onnellinen ja kuka ei. Sehän on sanomattakin selvää, että kaikki me ollaan nämä vauvat haluttu. Se nyt vaan on tosiasia, ett toisilla on hiukan vaativampia vauvoja kuin toisilla ja silloin se vauva-arki voi tuntua raskaalta! Että näin. Mutta tämä on ainoastaan mun mielepide...

Käytiin vähän ostelemassa ristiäisiin vaaleanpunasita tavaraa... Tiimarista saa ihania vaaleanpunaisia ja vaaleansinisiä tuttiserviettejä... Ostettiin neiitä vaaleanpunaisia...

Jaahas neiti heräs, tissittely kutsuu taas... :D

 
Shamandalie: Niin, toi vakuutus on ehdoton... Meillä on molemmilla lapsilla. Me otettiin jo ennen vauvan syntymää varmuudeksi just sen takia, ett jos sattuu jotain tällaista käymään...

Neuvolaa en viitsi tässä julkisesti sanoa,jos ymmärrät... Siellä kun tasan on tää yksi lapsia tutkiva lääkäri...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Riikkuli:
Shamandalie: Niin, toi vakuutus on ehdoton... Meillä on molemmilla lapsilla. Me otettiin jo ennen vauvan syntymää varmuudeksi just sen takia, ett jos sattuu jotain tällaista käymään...

Neuvolaa en viitsi tässä julkisesti sanoa,jos ymmärrät... Siellä kun tasan on tää yksi lapsia tutkiva lääkäri...
No juu, ymmärrän kyllä... Tuli vaan mieleen et onkohan sama lääkäri kuin meillä oli vanhassa... ;)

Me ei saatu ennen syntymää kummallekaan kun painon vuoksi... :ashamed:

Nyt on voileipäkakut jääkaapissa odottamassa huomista. Kalakakku onnistui paremmin, mut eiköhän se kinkku maussa pärjää kuitenkin... ;) Tosin nyt vaan jännittää, kun perjantaina tytön hoitopaikkaan tuli muitakin lapsia, siis yhden äiti oli perjantai päivän aikana sairastunut mahatautiin... :| Nyt illalla tytölle ei kelvannut iltapala (tein pannaria...) eikä ees juotava, meni suoraan suihkusta nukkumaan... Ja kuullosti surkealle... :( Mut ei yhtään kuumalle tuntunut ja nukahtikin samassa kun sänkyyn meni... Tosin voi olla kun on nyt noita ristiäisiä häsätty et sitä jännittää ja kun päivällä ei nukkunut kuin tunnin verran ja normaalisti nukkuu 2-2,5h päikkärit, et saattoi oikeestikin olla vaan väsy... Toivottavasti ei nyt sairastuisi... :|

Mutta nyt kerään tälle päivälle vielä koneen tohon kassiin et saa pöydän tyhjäksi... Koitan maanantain aikana saada aikaseks koota taas tämän johtoviidakon ja päästä lukemaan teidän kuulumisia. Pitäkää nyt peukkuja ettei esikoinen sairastuisi... :|
 

Yhteistyössä