Kaksosten odottajia v.2009

Nyt on pakko kysyä jotain tosi, tosi tyhmää :ashamed: Meille on neuvolassa joka kerta ehdotettu perhetyöntekijää avuksi nyt raskausaikana ja sitten lasten synnyttyä. Mie en ole vielä yhteyttä häneen ottanut, kun en keksi mihin häntä tarvitsisin :snotty: Meillä on tukiverkko kaukana, joten miehen kanssa ollaan omillaan. Mutta silti mie en osaa kuvitella, etteikö pärjättäisi. Esikoinen oli vauvana rauhallinen ja helppo ja on sitä edelleen, joten siksikään en osaa ajatella kaksosten kanssa arjen muodostuvan ylipääsemättömän vaikeaksi. Tai siis mie en ymmärrä minkälaista apua vieraalta tarvitsisi?
Miten te joilla jo lapset syntyneet arjen koette. Oletteko tarvinneet apua ja missä asioissa? Konkreettisia esimerkkejä kaipaisin, jotta tietäisin teenkö ihan tyhmästi, jos en perhetyöntekijään yhteyttä ota.
 
Onnea vauvautuneille!!! :heart:

Hipkukka, meille sanottiin neuvolassa suoraan jotta apua on kunnalta turha edes haaveilla. Myöskään lähipiiri ei kummemmin ole ollut avuksi, lähinnä käyvät sylissä pitämässä välillä. Yhden yön oli ystävä kylässä ja hänestä oli oikeasti apua, siivosi, pyykkäsi, laittoi ruokaa ja kanteli ja vaihtoi pojille vaippoja jne. Omalla joukolla ollaan pärjätty pääasiassa, enkä koe että olisi rankkaa ollut. Toki silloin alun masuvaivojen aikaan oli väsymys pinnassa, mutta muuten... ei me minusta oltais kaivattu tänne ketään vaikka ois saatukin. Ja nyt kun olen poikien kanssa päivät keskenään, enemmän ehkä kaipaan juttuseuraa kun muuta apua. Tottakai tulee hetkia kun ylimääräinen käsipari olisi tervetullut, mutta niistä selviää ilmankin. Meillä on kyllä nuo pojat hirmuisen helppoja, ja kun ainoat ovat niin tämä arki on minusta oikein mukavaa eikä liian rankkaa :) Kyllä minä uskon Hipkukka että pärjäätte mainiosti omalla porukalla, mutta on tosi tosi tosi hyvä että teille on apua tarjottu, ja ota ihmeessä vastaan jos vähänkin tuntuu että tarvitset! Jos ei muuten niin vaikka vahtimaan vauvoja siksi aikaa että saa itse tehtyä omia hommia. Se on miulla sellanen mikä joskus kyllä rasittaa, kun ei saa rauhassa tehdä ruokaa jne. Muuten en kyllä keksi mihin oisin apua tarvinnut :D
 

Moikkamoi!
Kirjoittelinkin kesällä tänne palstalle kuulumisiani..
Odottelemme kaksosia Rv 20 + 0 tänään.
Niskaturvotusta oli toisella sikiöllä ja toisella oli kaikki ok. ja yksi sikiö
kuoli rv 10-11,, odotimme siis kolmosia, ja nyt kaksosia.

Rakenneultra takana ja lapset kasvavat ja voivat hyvin. Paitsi toisella sikiöistä jolla oli
niskaturvotusta, on vain yksi napavaltimo.. Onko teillä tietoa asiasta, mitä siitä voi seurata jne.? Lääkäri meinas, että ei tarvitse olla huolissaan,, näin vain on joskus kaksosilla.
Lapsivesi tutkimukseen ei lähdetty silloin kesällä vaikka toisella
olikin niskaturvotusta.. Ei uskallettu mennä tutkimukseen enkä tiedä voiko
sitä enää edes tehdäkkään?
Siinä näkis mahdolliset kromosomihäiriöt kylläkin... mutta, ei se muuttais mitn.
Pidettäis kuitenkin lapset,, tuli mitä tuli!

On tämä ollut sellanen ressi odotus. Koko ajan pelkää pahinta ja toivoo parasta.
Viikkoja sais mennä nopeesti eteen päin.. Joku pelko varjostaa
koko ajan tätä raskautta eikä ole niin turvallinen ja huoleton fiilis, kuten esikoista odottaessa..

Koitetaanpa kirjoitella aktiivisemmin tänne ;) ;) koitan ryhdistäytyä!

Voikaa hyvin!

:heart: :heart: :heart:
 
Heippa kaikille kanssamasuille! :wave:

Pikaisesti tulin kertomaan, että
:heart: meille syntyi torstaina 27.08.2009 klo 13:43 ja 13:44 kaksi pientä poikaa. :heart:
Pojat tulivat maailmaan kiireellisellä sektiolla rv 28+0. Tällä hetkellä pienet elelevät Lastenklinikalla vastasyntyneiden teho-osastolla ja voivat hyvin. Itse pääsin eilen sairaalasta ja me opettelemme täällä nyt vähän erilaista vauva-arkea. :)


VL & jätkänpätkät 3,5 vrk
 
Hei vaan kaikille kaksosten odottajille!Täällä kanssa yksi, joka kaipaa hiukan tukea niinkin suuressa asiassa, kun vaunut.... :whistle:

Mietinnässä on ollut Easywalkerin duot, Emmaljungan twin cerox 360 ja sitten yllärinä löysin brittiläiset iCandyt, niitä myy Punavuorenpeikko ainoastaan Helsingissä. Onko kellään mitä tuntumaa näistä vaunuasioista?!

Asutaan kaupungissa, isossa ja suurin huoleni on, että vaunut ovat niiiin jäätävän leveitä....Noi iCandyt on siis aivan mahtavan ketterät ja kaposat, mutta kopat ja istuinosat ovat kyllä sitten hirmu pienet....Että, että, vaikeaa!!!

Hyviä vointeja kaikille, täällä on jo ekat syntyneet, paljon onnea Valkolilja!
 
Onneksi olkoon Valkolilja!!!

Pistääpäs miettimään kun pojat syntyivät viikolla 28, että KÄÄK - siihen on mulla vaan neljä viikkoa, eikä mitään hankintoja olla vielä tehty...
Kaikkeenhan pitäisi varautua -myöskin tuohon että pikkuset tosiaan tulee maailmaan todella aikaisin.
Tervetuloa hempukka123, täällä painitaan saman ongelman kanssa eli vaunuhankinnan...että on vaikeeta!
Me taas tarvitsemme vaunut jossa kunnon isot pyörät sekä tarpeeksi tilava tavarakori. Sen lisäksi niiden pitäsi mennä hyvin kasaan eli pieneen tilaan eikä painaa mahdottomia... Lisätoiveena vielä väliseinä jotta vauvat vähän isompina eivät häiritse toisiaan. TOSI helppoa... Eli kaikki neuvot otetaan täällä myös kiitollisena vastaan!!!

Mukavaa viikkoa teille kaikille!
 
Valkolilja onnea pikkuisista :D

Vähän samanlaisia ajatuksia tuli kuin Pumpulilla, että apua. Mitään ei oikein ole hankittuna. Vaunut täälläkin aiheuttaa päänvaivaa. Nooh, ehkä sitä joihinkin lopulta päädytään... Mie olen ajatellut, että jos tuo rv30 olisi se raja johon mennessä isoimmat ja tärkeimmät pitäisi olla hankittuna. Kire voi silti tulla, kun lastentarvikekaupat ei ihan vieressä sijaitse...

Hipkukka 20+6
 
ihania vauvauutisia! :) kerro mielellään sitten paremmalla ajalla enemmän tuosta synnytyksestä ja poikien voinnista jne jos vain jaksat ja haluat. mua ainakin kiinnostaa kovasti :)

täällä odotetaan torstaita pelonsekaisella jännityksellä. silloin siis lapsivesipunktio ja ultrassa näkee miten pikkuihmisillä menee. oispa kaikki hyvin, peukut ja varpaat pystyyn! :)

mukavaa alkanutta viikkoa kaikille ja tervetuloa minunkin puolesta hempukka. punavuoren peikko on kiva kauppa muuten, pitääkin käydä katsomassa vaunuja siellä kunhan asia tulee toivottavasti torstain jälkeen ajankohtaisemmaksi.
 
:hug: SYDÄMELLISET ONNITTELUT VALKOLILJA!!

Kerro kuulumisia niin pian, kuin mahdollista :heart: :heart: Toivottavasti voitte koko perhe hyvin!

Onko teillä muille ollut harjoitus suppareita??
Mulla on nykyään aika usein.. Rv 20+4 menossa.. Kai ne kuulunee asiaan?
Silti mietityttää..
Miten teillä on paino noussut? Mulla n. 5kg tähän mennessä :/

Kirjoitelkaapa!!
 
Moi kaikille!
Tuuhan tuplur kertomaan kuulumisia kun kerkiät! Ja vilhelmiini-onpa teillä todella ollut rankka alkutaipale! Nyt siis toivotaan että suunta on parempaan ja voit nauttia raskaudestasi!
Mulla noita harjoitus suppareita on aika usein, mutta nähtävästi ainakin vielä vaarattomia -viime ultrassa kohdunkaulaa vielä reilusti jäljellä. Ja tuosta painosta...mä olen aika pienikokoinen, n. 160 cm, ja alkupaino oli vajaa 50 kg. Nyt painoa 60kg, eli jo kymmenen kiloa tullut! Ja 24 viikkoa siis huomenna täynnä. Ja SF-mitta huitelee siis ihan omilla käyrillä - puoltoista viikkoa sitten se oli jo 27..... Eli vatsa on jo ihan valtava. Muuten ei ylimääräistä kauheesti missään näy, vielä...
Miten teillä muilla? Käytättekö tukivyötä? Mä ajattelin sellaisen hankkia-alkaa nimittäin nyt jo selässä tuntua tää etupaino.
 

Tukivyötä käytän päivittäin. Ihan paras keksintö :)
Ostin Anita merkkisen mustan vyön, maksoi noin 50e ja on ollut hintansa väärti.

Maanantaina kävin neuvolassa ja SF mitta oli 28..JA viikkoja vasta niin vähän..Valtaisa maha.
MUTTA, ei se mitään. :)
Muheva oon muutenkin, vaikken odottaisikaan :LOL:

 
Onnea Valkoliljalle :flower:

Toivottavasti meillä pienokaiset vielä pysyttelevät masussa - tänään nimittäin täynnä 28+0. Sen verran voin kuitenkin teitä kauhistuneita lohduttaa että aikaisessa synnytyksessä pääsee itse yleensä kotiin paljon nopeammin kuin vauvat. Ovat tuossa kohtaa niin pieniä kääröjä että useamman viikon heitä saa käydä hoitamassa sairaalassa. Eli hankintoja kyllä ehtii tekemään - tosin en silti jättäisi niitä ihan viime tippaan.

Meillä on hankittuna vaunut (Ora Land, käytettynä, vaikuttavat ihan kivoilta) ja jotain vaatteita + 2x äitiyspakkaus. Niin ja "perintönä" on tullut tuttipulloja, lakanoita, peittoja yms. Pinnasänky ja kaksi rottinkikorisänkyä on tulon päällä, samoin hoitopöytä. Muuten tarvikehankintoja (mm. istuin, sitterit) on mietitty ja päätöksiäkin tehty, mutta vielä ne pitäisi hankkia :) Huomenna äippäpoli aika, ehkä siellä jo todettaisiin että työt on lopetettava... Ajattelin että sitten saikulla on aikaa metsästää tavaroita ja laittaa lastenhuone kuntoon.

Yleisesti olo on ihan ok, väsymys tosin iskee aika helposti. Neuvolassa rv 26+4 SF-mitta oli 31 ja painoa tullut lähdöstä reilut +14 kg. Mukavasti muhkean kokoinen alkaa olemaan =D Äitipolilla rv 25+1 vauvojen painoarvio oli 700g molemmilla. Tukivyönä käytän Carriwellin tukivyötä joka tulee koko vatsan päälle, se antaa mielestäni kivasti tukea. Lisäksi ostin Carriwellin toisen tukivyön joka on ns. kuminauhasta tehty vyö joka laitetaan vain alavatsalle. Sitä ajattelin ruveta käyttämään kun tuo maha tuosta pullahtaa lisää eteenpäin. Se varmasti kannattelee sitä sitten mukavasti. Lilliputtien äidin kanssa keskustelin meidän Pori-äitien miitissä tällä viikolla (oli muuten suloisia vauvoja jo maailmassa, Lilliputeistakin näin toisen :heart: ) ja hän kertoi käyttäneensä samaa vyötä. Oli kuulemma jopa nukkunut vyön kanssa - mä jätän kyllä yöksi pois. Hintaa oli molemmilla PikkuPaaposessa 13,95 /kpl. Ei paha. Mitäs vielä... niin suppareita. Kuulemani mukaan suppareista tietää että ne on niitä enkä mä oo tiedostanut vielä moisia *koputtaa puuta* Sen sijaan ihania raskausarpia olen saanut kuivaharjauksesta ja rasvauksesta huolimatta. Taistelusta en kuitenkaan vielä ole luopunut. Jatkan samalla linjalla ja toivon että se vaikuttaisi edes siihen miten arvet sitten aikanaan vaalenevat.

Masukasta odotusta kaikille toivottelee
Mamma ja Tiuhti & Viuhti 28+0

 
Hei kaikille,
meillä oli tosiaan äsken se lv-punktio ja samalla nähtiin masuasukkeja. Näyttivät voivan hyvin, kokoeroa ei ollut kuin "normaalisti". Maha on nyt yllättävän kipeä, ja päässä laukkaa tietysti kaikki riskit tuhatta ja sataa... Toivottavasti kaikki menee hyvin. :) Ja tulokset saamme kahden-kolmen viikon kuluessa kuulemma. Ei malttaisi odottaa, vaikka en kyllä osaa sieltä huonoja uutisia odotellakaan. Enemmän olen ollut huolissani siitä kokoerosta, ja nyt ainakin toistaiseksi saimme sen osalta hyviä uutisia. Ihanaa!
 
Hei kaikille!

Tuplaonnittelut tuoreille äideille ja hyviä vointeja koko perheille! :flower:

Olen harvakseltaan seuraillut ketjuanne ja nyt vihdoin päätin kirjoittaa itsekin. Tähän asti olen kirjoitellut aktiivisesti tuolla yhden suljetun kerhon puolella, mutta nyt tuntuu siltä, että kaipaisin lisäksi juuri muiden kaksosodottajien vertaistukea. Odotan siis myös kaksosia, rv nyt 18+0. Mun tilanteeni on hiukan erilainen sikäli, että odotan vauvoja yksin, eli olen 34v. sinkku Pirkanmaalta ja raskaus on alkanut keinohedelmöityksellä missä kävin yksin hoidoissa. Kyllästyin lopulta odottelemaan enää sitä täydellistä parisuhdetta (olen myös ollut naimisissa ja eronnut), vauvakuume oli jo niin valtaisa ja kello tikitti niin kovaa etten enää ajatuksiani kuullut, joten päätin sitten tehdä sen lapsen yksin. Vaan enpä tietenkään suunnitellut heti tekeväni kahta vauvaa, mutta niin vaan kävi! En kuitenkaan ole paniikissa, tiedän kyllä että rankkaa se tulee olemaan alkuun mutta mulla on hyvin verkostoa ja uskon kyllä pärjääväni. Nämä vauvat ovat todella toivottuja ja odotettuja olleet jo monen, monen vuoden ajan. Vertaistuki kyllä olisi silti kovin tervetullutta ja olisi mahtavaa tutustua varsinkin muihin kaksosperheisiin Pirkanmaalla, jos sellaisia täällä sattuu olemaan!

Mulla on tässä ollut hieman ongelmia tän raskauden kanssa ja olen nytkin sairauslomalla. Rv 10+2 oli kirkasta veristä vuotoa ja olin jo varma että km tulee, mutta ihme kyllä molemmat pikkuiset olivat kunnossa, eikä silloin syytä vuotoon löytynyt. Senkin jälkeen ruskehtavaa vuotoa on ollut aina välillä edelleen. Pari viikkoa sitten ultrassa todettiin kohdussa pieni verihyytymä, jonka vuoksi olen nyt ollut saikulla ja tänään sitä jatkettiin aina rakenneultraan saakka eli toiset 2 viikkoa. Tänään hyytymiä olikin jo kaksi erillistä, joten aika rauhallisesti joudun tässä nyt olemaan. Mitään liikuntaa tai rankempaa tekemistä muutenkaan en ole enää harrastanut 10.-11. viikon verenvuodon jälkeen ja nyt näyttää siltä, että seuraavat kuntoilut saa odottaa aina synnytyksen jälkeen. Tänään mulle aloitettiin myös Lugesteron-lääkitys (eli keltarauhashormoni) supistuksia estämään ja tulehdusriskiä vähentämään. Supistuksia en ole tuntenut mutta aloitettiin lääke sen vuoksi, että jos sellaisia pieniäkään olisi niin ne voisi aiheuttaa/pahentaa noita verihyytymiä, jotka taas voi tulehtua ja siten aiheuttaa keskenmenon/ennenaikaisen synnytyksen. Pakollisessa vuodelevossa en sentään ole, mutta mahdollisimman hissukseen on oltava kuitenkin, ei lantionpohjalihasten jumppaakaan saa tehdä ennen kuin vasta synnytyksen jälkeen. Hiukan alkaa kyllä huolestuttamaan miten tässä käy ja voiko tästä oikeasti tulla jotain vaarallista. Onko teillä kenelläkään ollut tuollaisia hyytymiä???

Jotain pieniä hipaisuja/kutittelua olen ollut tuntevinani, mutta aika vähän niitä vielä tuntuu ja melko heikkoja potkuja ovat edelleen. Toisen istukka onkin etuseinässä ja toinen potkii selkärankaan päin, joten sillä selittynee "hiljaisuus" ja eihän noita viikkojakaan nyt vielä niin kauheasti ole. Nämä ovat mitä todennäköisimmin erimunaiset kaksoset, istukat ja kaikki muutkin on erilliset, joten sikäli riskit on edes hiukan pienemmät.

Mutta tällainen tapaus täällä toivoisi liittyvänsä joukkoonne! Oikein hyvää loppuviikkoa kaikille!
 
Heivain kaikille uusille :) :flower:
Tulin taas merkkaamaan viikkoja , tällä hetkellä 13+3!
Masuasukeilla ainakin viime ultrassa kaikki hyvin mutta minulla on koko ajan jatkuva huoli, yritän välillä olla murehtimatta mutta kun en voi sille mitään.
Vasta 15.9 olisi äitipoli-aika NKL:ssä, siellä taas selviää masuasukkien tilanne. Menisipä aika nopeasti...

Annabelle :hug: Toivotaan että kaikki sinulla menisi hyvin ja että kaikki masuasukeilla olisi hyvin :)
Minulla ei ole ollut hyytymiä mutta tuossa jokunen viikko sitten oli hailakkaa vuotoa joka ei sitten loppujen lopuksi ollut mitään mutta huolestuttaa edelleen jos tulee lisää jossain vaiheessa, esikoista odottaessa tuli runsasta verenvuotoa rv16! Joka sitten todettiin kohdunulkopuoliseksi vuodoksi että nou hätä, noh kaikki oli sitten hyvin ja kaiken piti mennä hyvin mutta rv34 syntyi hätäsektiolla tyttösemme. En tiedä liittyykö nuo vuodot tm. ennenaikaiseen synnytykseen, toivotaan että ei mutta huolestuttaa nyt tässä raskaudessa mitä tuleman pitää.

Minua tullaan seuraamaan myöhemmin tiheesti juuri tuon yhden ennenaikaisen synnytyksen takia ja senkin takia että vauvoilla on yhteinen istukka ja ovat identtiset niin sekin lisää riskejä. Eli täällä olen huolissani vähän väliä vaikka ultrissa näyttäisi kaiken olevan hyvin.
 
Heipähei, liityn uutena ketjuun. Olen 29-vuotias esikoisten odottaja Espoosta ja uskaltaudun vasta näin 14+6 vaiheessa mukaan edellisen yrityksen mentyä kesken ja tämänkin vähän säikyteltyä. Meillä on vielä kaiken lisäksi riskiriskiraskaus :) nimittäin identtiset, yhden istukan ja näillänäkymin myös yhden sikiöpussin kaverit tulossa. Maha on jo sen verran pullahtanut, että ei sitä oikein lihomiseksi varmaan kukaan ajattele, itse vaan kuvittelen ettei kukaan ole huomannut :LOL: Töissä siis, muuten kaveripiiri ja perheet tietävät kyllä...
 
Ensiksi ihan hirmuisen paljon tuplaonnitteluja Lilliputeille ja Valkoliljalle! :heart: :heart:
Ja tervetelua joukkoomme uudet kaksosten odottajat :wave:

Ajattelin tämän päiväiset ultrakuulumiset kertoilla, huomenna alkaa rv 33. Poikien painoarviot ovat nyt 1700g ja 2000g :) Painoero on säilynyt samana (300g) reilun pari viikkoa, A-vauvan ravintovirtaus on näin viimeisillä viikoilla heikentynyt mistä tuota eroa on tullut. Päiden ja reisiluiden mitat ovat suht samat, eroa on vartaloiden koossa. Tänään laitettiin ekan kerran käyrille, hyvät sykkeet oli molemmilla ja mulla supistuksia. Kohdunsuun tilanne on edelleen hyvä, ulkosuu hieman pehmentynyt mutta kanavaa on vielä jäljellä.
10pv päästä on seuraava kontrolli, sen verran lääkäri jo mainitsi että jos pienemmän paino ei lähde nousuun päädytään synnytyksen käynnistykseen, koska pienemmällä on paremmat oltavat täällä masun ulkopuolella kuin massussa vähällä ravinnolla. Voipi siis hyvin olla että meidän identtiset vauvat saapuvat maailmaan jo tulevina viikkoina :heart:

Syksyistä viikonloppua kaikille!
 
Huomenta kaikille, ja tervetuloa annabelle ja tuplapotti :)
Kinder, pidän peukkuja että kaikki menee hyvin, koita olla huolehtimatta liikaa. Tiedän kyllä että se on vaikeeta. Itsekin huolehdin kokoajan kaikesta, mikä on kyllä mulle uutta. Ennen raskautta olin melko huoleton ja peruspositiivinen huihapeli. :) Noh, nyt eilen kävin ostamassa pari pienen pientä vaatetta hennesistä (voikun vain tietäisi jo, kumpia tulokkaat ovat!) ja jälkeenpäin olin ihan rikki ajatuksesta että mitä niille teen jos kaikki ei menekään hyvin. Ihan tyhmää ajatella tuollaisia, ja kiusata itseään mutta kun ei sille mitään mahda. Pah!

Annabelle, uudessa vauvalehdessä oli muuten kiva juttu yksin vauvan hankkineesta naisesta. Oletko jo lukenut? Toivottavasti sun verihyytymät ei ole mitään vakavaa, en kyllä osaa vastata kysymykseesi kun ei ole kokemuksia.

Ja tupsuliini! Tuntuu varmaan hurjalta odotella sitä seuraavaa kontrollia? Ajattele jos synnytys päätetään sit jo käynnistää! Olet kyllä jo päässyt hyville viikoille, varmasti tosiaankin pärjäävät jo aivan mainiosti ulkomaailmassakin. Kertoilepa kuulumisia sitten. Oliko teillä jo kotona kaikki suht valmiina vauvojen tulla?

Meillä olisi tarkoitus sitten 4 vkon päästä, rakenneultran jälkeen, alkaa laitteleemaan lastenhuonetta, hankkimaan vaunuja ja muita tarvikkeita. Ei malttaisi odottaa. Noh, jos kaikki kromosomeissa ok, niin saamme vajaan 2 vkon päästä sitten tietää sukupuolen jo. Aiemmin toivoin tyttöä, nyt tietenkin terveys etusijalla. Aion silti asiaa kysyä sitten. Jännittävää!

Nyt miestä herättelemään, rentouttavaa sunnuntaita kaikille :)

Tuplur (ja nyt onkin jo rv. 16)
 
Kiitos kaikille kommentoineille tsempityksistä!

Tuplur: Joo, tiedän sen lehtiartikkelin ja kävinkin sen lehden jo ostamassa. Juuri vastaavanlainen tilanne kuin mulla! Paitsi että mulle tulee se sisarus heti samalla eli sain kirjaimellisesti kaksi yhden hinnalla! :LOL:

(18+4) Tässä nyt taas oman navan paniikkipäivitystä... Olin viikonlopun niin hermona noiden hyytymien kanssa, että tänään soitin ja varasin ajan yksityiselle Tampereen parhaalle ja kokeneimmalle gynekologille, professori Pertti Kirkiselle ja sainkin ajan jo heti tälle päivälle. Ja kannatti kyllä mennä ja maksaa itsensä kipeäksi, koska sain hyviä uutisia ja mielenrauhaani huojennettua oikein kunnolla. Hän ei ollut kovinkaan huolissaan niistä verihyytymistä, ei pitänyt niitä kovin isoina, ovat molemmat kalvojen sisäpuolella/välissä, eivätkä todennäköisesti tule aiheuttamaan mitään erityistä tämän raskauden sujumiseen, jos eivät tuosta nyt kummemmaksi muutu, todennäköisesti siitä liukenevat näkymättömiin. Hän arveli, että jos nyt vielä 1-2 vkoa lepäilen ja ei ole oireita, niin tätä voi alkaa pitää ihan normaalina kaksosraskautena ja voin alkaa elää normaalisti ja jopa mennä töihin jos vointi muuten sallii. Ja molemmat vaavit voivat oikein hyvin, sukupuolet hän arveli samoin kuin jo edellinenkin lääkäri ja kaikki istukoiden ja kohdun verisuonet ym. olivat myös priimakunnossa. Ainoa hyytymien lisäksi seurattava asia on vauvojen pieni kokoero (2-3 pvää ), mistä ei kuitenkaan tarvitse olla huolissaan paitsi jos ero kasvaa noin 2 viikkoon, pieni ero voi olla mittavirhekin tässä vaiheessa. Varasin hänelle nyt ajan myös 4D-ultraan, joka on 30.8.. Sen hinta ilman Kela-korvausta on hurjat 316e, mutta hän arveli että noiden hyytymien ja vauvojen kokoeron vuoksi Kela-korvaus olisi mulle perusteltu, vaikka muuten Kela nykyään suhtautuu noihin aika nihkeästi, kun niin monet tykkäävät käydä 4D-ultrissa niiden "viihdearvon" vuoksi. Luojan kiitos kaksosten 4D ei kuitenkaan ole yhtään sen kalliimpi kuin yhdenkään vauvan kanssa. Oletteko muut käyneet 4D-ultrissa? Onko vastannut odotuksianne?

Eli ehkäpä minäkin vielä pääsen oikeasti nauttimaan tästä odotuksesta, huh huh... Nyt vaan yritän rauhallisemmalla mielellä lepäillä ensi viikon keskiviikkoon, jolloin on sitten taas seuraava kontrolli ja rakenneultra julkisella puolella.
 
Moikka kaikille,

Olen nyt aikani lueskellut tätä palstaa ja ajattelin liittyä joukkoon. Olen neljän alle 6 vuotiaan äiti ja odotan nyt kaksosia vkolla 18. Odottaminen sinänsä ei siis ole uutta mutta tuplaraskaus kyllä. Kaikki onkin mennyt tähän mennessä hyvin. Ensi vkolla on rakenne ultra, jossa luultavasti selviää tulokkaiden sukupuolet. Aiemmin en ole sukupuolia kysellyt, mutta nyt olen miettinyt tuota kaksosten omaa identiteetin muodostumista ja haluaisin tietää, mitä odottaa. Mielestäni kun jokainen ansaitsee tulla kohdelluksi oma persoonanaan, eikä vain kaksosena.

Tiedossa on jo se, että tulokkaat eivät ole identtiset vaan omaavat kaiken oman, niin pussin kun istukankin. Mikä on sinällään hyvä, se kun vähentää tämän riskiraskauden riskejä. Näiden touhukkaiden kotona olevien lasten kanssa kun ei liikaa lepäillä, niin on hyvä tietää, ettei tarvitse olla maha-asukkien kanssa liian huolissaan.

Hyvää syksyn odotusta kaikille.
 
Moikka,
ja tervetuloa tuune! :)

Täällä on ollut nyt aika hiljaista. Mäkin olen vaan käyny kurkkimassa, mutta en ole saanut kirjotettua mitään. Jännittää perskuleesti ne lv-punktion tulokset, tulisivat jo. Ensi viikolla sitten.

Ensi viikolla onkin sitten kinderillä taas ultra, tulethan kertomaan sitten mitä kuuluu?

Tuune, teillähän on sitten ihan oikea suurperhe, kovasti vaan onnitteluita tuplavauvoista! :) Mäkin haluan tietää vauvojen sukupuolet etukäteen, nyt kun ovat kaksoset niin tuntuu että ne henkilöityy heti paremmin niin. Yhdestä vauvasta ajattelin myös, etten välttämättä tietoa tarvitsisi. Mutta tämähän on minun eka raskaus eli en tiedä olisinko sittenkin silti halunnut.

Mulla on juilinut vatsaa ikävästi lenkillä ja töiden jälkeen. Liekö ne sitten niitä supistuksia? Toi vatsa on kyllä valtaisa. Mutta vieläkään ei ole töissä kukaan kysynyt mitään, on se kumma miten ei kehtaa vaikka varmaan iso osa arvaa jo. Parille läheisemmälle työkaverille olen kyllä kertonutkin jo, muille vasta kun saan varmistuksen lv-punkiosta että kaikki ok. Mulla kyllä on edelleen tosi vahva tunne että kaikki on ok, toivottavasti pitää kutinsa.

Ostin muuten eilen pari pienen pientä bodyä ja myssyä. Niiiiiin suloisia. Miksi vauvanvaatteita hiplaamalla tulee niin hyvä mieli??? :)

Miettii tuplur ja toivottaa oikein hyvää viikonloppua kaikille :)

 
Oikein hyvää viikonloppua kaikille :)

tuplur: juu tulen kertomaan sitten miten ultrassa kävi, en jaksaisi odottaa siihen asti.
Jotenkin toivon että ultra ym. käynnit jo tihentyisi :D esim. kerran viikossa =D

rv 14+4 today :)
 
Heippa taas,

nyt mennään viikoilla 34+2 ja ultrassa sekä käyrillä vauvoilla oli asiat hienosti. Painot ovat 2100g ja 2500g. Lääkärin mukaan nyt seurataan että vauvoilla on hyvät oltavat, 15% painoero heidän välillä on vielä sallittava ja pienemmän paino menee vielä ihan käyrillä joten synnytyksen käynnistämiseen ei ole aihetta. Kuitenkin takarajana pidetään viikkoa 38 elleivät sitä ennen lähde syntymään. Kohdunsuun tilanne ei ole muuttunut, joten sen puolesta synnytys ei ole itsestään tapahtumassa.. :) Jos pienokaiset kuitenkin päättäisivät jo tulla niin sitä ei estettäisi koska ovat hyvin kehittyneet ja saaneet painoa :)
Turvotus alkaa olla aikamoista, tennarit ei mene enää jalkaan, sitten vaan sandaalit jalassa mennään. Yhdet äitiyshousut enää mahtuu jalkaan, niillä koitan sinnitellä loppuun asti :D Painoa mulle on tullut 18kg, mutta masu on lääkärinkin mukaan tosi siro, olo ei niinkään :eek:

Tuplur, meillä on kaikki muut hankinnat valmiina vauvoja varten sittereitä ja kylvetysammetta lukuunottamatta. Ollaan mietitty jos otettaisiin ainakin kokeiltavaksi kohtuamme kaveriltani, onko täällä kellään siitä kokemusta? Mutta ihan perinteinen ammekin hankitaan. Sittereitä ollaan myös katseltu, mutta ei olla vielä päätetty millaiset.. :) Aventin rintapumppu ja tuttipullojen steriloija ovat viimeisimmät hankinnat, niin ja vähän lisää vaatteita.. =)
Tulevana perjantaina taas käyrille ja viikon päästä seuraavaan ultraan. Äitiysloma alkaa tällä viikolla, saikulla olen nyt lepuutellut 1½ kk.

Kertoilkaas muutkin kuulumisia! :)

 

Yhteistyössä