❃ Kauan plussaa odottaneet (vuosi →) ❃

Oli mulla tapahtunut ovis silloin 28.11 kun tänään sain kuulla progesteron arvon joka otettiin viikko oviksesta ja se oli 30.
Joten se migreeni ja monen päivän hirveet alamahakivut oli mun ovisoireet.

Käytiin tänään naistenklinikalla siellä aukiolotutkimuksessa, johtimet oli auki. Unohdin jo, kummalta puolelta löytyi 12mm folli. Jokatapauksessa lääkäri sanoi että limakalvo on vähän liian ohkanen siihen nähden että löytyi toi 12mm folli, vasemmalta multa on hävinnyt pco kokonaan joka löytyi sieltä lokakuussa.
Eli nyt ei oo tällä hetkellä pcota!

Mun ei tarvinnut kysyä että saisinko letrozolit käyttöön jotta sais aikaistettua ovista tai että sais sen tapahtuu. Lääkäri melkein samantien mainitsi ne kun oli puhuttu viime kierrosta joka oli 51 päivää pitkä, ja että kun kierrot on tota luokkaa niin eihän sitä olekaan mahdollista raskautua helposti jos esim ovuloin vaan jonku 6-7kertaa vuodessa jos sitäkään. Letroilla nyt siis mennään puolivuotta, sit jos ei auta nostetaan annostusta. Sitten jos sekään ei auta, niin mietitään ivf hoitoja. Niin ja määräsi se uuden terolut reseptin että tässä kierrossa vedän sen 10 tbl naamaan oviksen jälkeen jottei taas venyis älyttömän pitkäksi kierto.

Oli ihana lääkäri kyllä, hyvin mielin lähdin pois. Toivotti hyvät joulut lopuksi!

Alinah92 kp9 (ei siis tärpännyt tosta viime kierron mega oviksesta).
 
Paskaa joulua vaan meille: katoin äsken omakannasta viime viikon labrat, ja tiedänpä nyt mistä puhutaan 4. päivä hoitojen ensikäynnillä, nimittäin kilpirauhasarvoista :mad::mad::mad: TSH 4,3 (viitearvo 0,3-4,2, mutta lasta yrittäessä ei vissiin sais olla yli kahden).

Kokemuksia? Olettaisin, että lasta yrittäessä aloitetaan lääkehoito nopeasti, vaikka TSH onkin noin vähän yli viitteen (ja T4-V oli viitearvojen sisällä). Ketutus on kyllä hemmetin kova, koska oisin voinut käydä mittauttamassa nää jo vuosi sitten, vaikka eihän siitäkään tietty tiedä että olisko silloin jo ollut koholla... Mitään selkeitä kilpirauhasen vajaatoiminnan oireita en oo havainnut, vaan kaiken siihen suuntaan viittaavan oon kuitannut normaaliksi elämäksi. Prkl kun harmittaa!
 
Paskaa joulua vaan meille: katoin äsken omakannasta viime viikon labrat, ja tiedänpä nyt mistä puhutaan 4. päivä hoitojen ensikäynnillä, nimittäin kilpirauhasarvoista :mad::mad::mad: TSH 4,3 (viitearvo 0,3-4,2, mutta lasta yrittäessä ei vissiin sais olla yli kahden).

Kokemuksia? Olettaisin, että lasta yrittäessä aloitetaan lääkehoito nopeasti, vaikka TSH onkin noin vähän yli viitteen (ja T4-V oli viitearvojen sisällä). Ketutus on kyllä hemmetin kova, koska oisin voinut käydä mittauttamassa nää jo vuosi sitten, vaikka eihän siitäkään tietty tiedä että olisko silloin jo ollut koholla... Mitään selkeitä kilpirauhasen vajaatoiminnan oireita en oo havainnut, vaan kaiken siihen suuntaan viittaavan oon kuitannut normaaliksi elämäksi. Prkl kun harmittaa!
Pomppaan toisesta ketjusta kommentoimaan.. haluisin itekkin tietoa ja kommentteja kokemuksesta kilpirauhasen vajaatoiminnasta ja sen vaikutuksesta lapsen kehitykseen.. iteltä löydettiin sattumalta vajaa toiminta, toi arvo oli 4.9 miulla. Työterveyslääkäri määräs samantien pienimmän annostuksen thyroxinia, pelkästään raskaustoiveen takia. Muuten ei olisi määrännyt.. itellä sekalaista oiretta minkä olin myös laittanut stressin ja kiireen piikkiin.. nyt syöny 1.5vk lääkettä ja kontrolli koe tammikuun lopulla..sinällään hyvä tuuri, koska yritys on meillä vasta alkamassa, niin eipähän pitkity ainankaan tuon takia..ikää kun kuitenkin on jo 35v..

Rauhallista joulun aikaa kaikille ja niitä plussa tuulia (y)
 
@tänttähäärää onneks saitte ajan noin pian. Kumpa ois jotain tehtävissä.

@Alinah92 hyvä ku putket oli auki. Kumpa letroilla tulis tulosta! Tsemppiä!

@Tuimatar voi itku :( ei kannata ihtiään liikaa syyllistää, mistäpä sitä vois kaikkia tietää. Nyt ainaki saajaan yks asia kuntoon, toivottavasti se riittäis ❤

Mulla on miehen kaa vähän ongelmia ku sitä on alkanu tämä asia stressaan nyt ku mä otan rennommin. Ja se tuskin purkaa pahaa oloaan keskustelupalstoille. Tai edes työstää omassa päässäänkään. Keskustella olen yrittäny mutta aihe vaihtuu minuutin päästä. Argh!&@#$%
 
  • Tykkää
Reactions: Alinah92
Tuun taas välistä huutamaan että @Tuimatar Nou hätä, toi arvo sahaa ees taas jatkuvasti. Tänään se on toi ja parin viikon päästä toinen jos on niikseen. Tosin jos näyttää että on koholla jatkuvasti niin aloitetaan lääkitys. Multa otettiin arvoja 6kk:n aikana ehkä kolmesti. Ensimmäinen tais olla 3,5 sitten 2,1 ja viiminen 3,6. Ja sitten vasta sain lääkkeet. Mutta en tiedä oliko sattumaa vai nou, niin plussa sieltä tuli kun olin popsinut pillereitä 2kk. Meillähän ei siis luomuplussaa ikinä tule, muttei tullut kyllä huippualkiosta ICSI:stäkään ensimmäisellä yrittämällä. Ei tietysti tiedä että vaikuttiko se juuri asiaa vai ei. Varmasti monen sattuman summa. Herkästi ne kyllä antaa sen lääkityksen mikä on hyvä. Ei mullakaan ole ikinä ollut mitään oireita eikä se olo ole siitä muuttunut vaikka lääkitys on jatkuvasti päällä. Voi olla että ne vielä katsoo tyyliin kuukauden päästä ne sulta uudestaan ja vasta sitten päättää lääkityksestä. Koska sulla on seuraava aika?
 
Täällä kauheasti häppeninkiä, positiivista ja negatiivista. Myötäelän kyllä jokaisen tunteissa!
Täällä päin taas perusmeininkiä. kp20 ja ovista vielä odotellaan...

Meillä on @-dino- käyty keskustelua meistä parina. Tai siis käytiin kun sain patistettua ehkä vähän liian radikaalein keinoin miehen kertomaan mikä mättää, kun hänen mielessään nämä asiat oli eskaloituneet siihen että me erotaan heti kun hän tuo ne ilmi. En kyllä tajunnut hänen kysyessäkään, että miksi hän niitä asioita panttasi, koska itse ihan samaa eri tavoin vain miettinyt. No, maailmaa parannettu taas, elämä jatkuu yhdessä ja kohta kihlauksen vuosipäivä. :) Kauheasti kaikkea jouluvalmistelua, että joka päivä saa tehdä jotain siihen liittyvää kun vietetään joulu kotona muita kestiten.
 
  • Tykkää
Reactions: -dino-
@kiuski Ollaan menossa heti tammikuun alussa ensikäynnille, nää oli labrat sitä varten. Ikävä pelko persauksessa että joka tapauksessa tää hidastaa meidän hoitotaivalta. On tää kyllä paskaa säkää että molemmissa vaikuttais olevan ainakin pikkuvikaa, ja tutkimuksia on hädin tuskin ees alotettu vielä...

@-dino- ja @Nonsk, sympatiat parisuhdekeskusteluihin ja miesten stressaamisiin :(
 
@Tuimatar no hyvä että on niin nopsaa jo käynti niin pääsette juttelemaan lääkärin kanssa jatkosta. Älä stressaa tosta kilpparista, se on oikeasti pieni juttu minkä saa lääkkeillä helposti taas balanssiin :) Jos ette raskautta yrittäisi niin sille tuskinpa tehtäis edes yhtään mitään. En nyt muista mutta oliko teillä simpoissa vikaa?

Ymmärrän myös tuskanne miesten kanssa. Kyllä tää koettelee aikalailla myös parisuhdetta, varsinkin kun molemmat kokee asiat ihan eri tavalla ja eri aikoihin. Ja jos niistä ei puhuta niin molemmat miettii vaan mielessään ja ymmärtää herkästi toisen sanomiset ihan väärin. Meilläkin käyty monen monta tulista riitaa että mitäs helvettiä. Miks sanoit noin ja etkö muka tunne mitään kun et voi edes katsoa kun piikitän itseäni icsi varten jne. Joo ja ne hormoonihuurut ei sitten helpota asioita yhtään :ROFLMAO: Mutta meillä ainakin loppujenlopuksi tämä kaikki teki hyvää, en usko että oltais nyt niin vahva pari ja varmoja toisistamme jos oltaisiin saatu plussa heti ekasta yrittämästä. Tää on niin herkkä ja arka aihe kaikille että karvat on pystyssä vähemmästäkin, myös niillä miehillä vaikka ne vähän mörökölleiltä välillä vaikuttaakin :ROFLMAO:
 
@kiuski Simpoista löytyi penteleesti IGG-vasta-aineita, jotka luultavasti (nykytiedon mukaan) heikentää hedelmöittämiskykyä. Toisaalta hyvä, että vain "pikkuvikoja", jotka ei tosiaan edes kaikilla vaikuta raskautumiseen, mutta oma usko on kyllä koetuksella kun 16 kuukauden aikana ei ole tärpännyt kertaakaan. Luomuplussa kuulostaa joltain, mitä tapahtuu lähinnä saduissa. Ihmeellistä salatiedettä tää ainakin on!

Tänään sentään vähän rauhallisempi suhtautuminen jo, tuli vaan näemmä niin puun takaa se, että omassakin kropassa jokin uhkaa prakata. Paljon helpompaa suhtautua rauhallisesti siihen, että puolisolla olis jotain vikaa kuin itsellä! Terveysongelmat ei ole kenenkään vika, mutta jotenkin tätä asiaa on paljon vaikeampi nähdä omalla kohdalla.
 
Ihana kun on taas ollut keskustelua.

Ilmottelen vaan, että tänään tullut testattua nega kp 31. Viime kierto kesti 20 päivää, nyt odottelen tiputtelun ja kipuilujen alkamista ja toivon ettei nyt hirveesti venyisi kierto.

Meillä kans mies kerran puhunut, että on miettinyt joskus saisiko lapsia helpommin toisen naisen kanssa. Mä olin sitä mieltä, että ihan normaalia tollaista miettiä, kun lapsettomuudesta kärsii.

Täytyy kyllä sanoa, että erehdyin ajattelemaan hoitojen alkaessa syksyllä, että tämän vuoden puolella olisin raskaana. Näin sitä taas aika vierii. Jospa ensi vuonna sitten.
 
@Tuimatar hyvä ku ajatukset jo tasaantunu. Vaikeetahan se on ku itestä löytyy vikaa vaikka pieni oliski. Muistan ku eka gyne jolla kävin anto pco-diagnoosin niin menin aivan hysteeriseks. Onneks muut lääkärit ollu erimieltä tuosta pco:sta.

@Jennipä pahoittelut negasta :( jospa me kaikki ens vuonna oltais onnellisesti raskaana ❤
 
@Tuimatar Okei. Onneksi tosiaan on pieniä vikoja ja toivottavasti ei nyt enempää löydy. Kyllä se siitä vielä sutviutuu, usko pois (y)

@Jennipä pahoittelut negasta :( mikäköhän mahtaa olla keskimääräinen aika jolloin tulee raskaaksi kun hoidot aloitetaan? o_O

Mutta hei ihanaa joulua kaikille! :love: Kohta on uus vuos ja uudet kujeet eiks niin? :)
 
Hyvää joulua minunkin puolestani! Meillä on eka kattaus kestitty ja vieraatkin jo lähteneet. :)
Näin joulun kunniaksi ovis+ tais myös osua tälle päivälle. Tein siis aamulla melkein positiivisen ja testit loppui (taas) kesken, joten katsellaan miten limat/kivut kehittyy..
 
Paskaa joulua vaan meille: katoin äsken omakannasta viime viikon labrat, ja tiedänpä nyt mistä puhutaan 4. päivä hoitojen ensikäynnillä, nimittäin kilpirauhasarvoista :mad::mad::mad: TSH 4,3 (viitearvo 0,3-4,2, mutta lasta yrittäessä ei vissiin sais olla yli kahden).

Kokemuksia? Olettaisin, että lasta yrittäessä aloitetaan lääkehoito nopeasti, vaikka TSH onkin noin vähän yli viitteen (ja T4-V oli viitearvojen sisällä). Ketutus on kyllä hemmetin kova, koska oisin voinut käydä mittauttamassa nää jo vuosi sitten, vaikka eihän siitäkään tietty tiedä että olisko silloin jo ollut koholla... Mitään selkeitä kilpirauhasen vajaatoiminnan oireita en oo havainnut, vaan kaiken siihen suuntaan viittaavan oon kuitannut normaaliksi elämäksi. Prkl kun harmittaa!
Minäkin sivustahuutelen tähän:

Meillä lapsettomuustutkimuksissa minulta löytyi keliakia, laitettiin ruokavalio kuntoon ja jäätiin odottelemaan, ei mitään.
Vuoden päästä hakeuduttiin taas lääkärille, nyt mittautettiin myös miehen arvot, kun tämä oli edellisen kerran siitä luistanut.

Kilppariarvoissa löytyi kohoumaa. En muista enää paljonko, mutta niin ettei julkisen puolen lääkäri nähnyt lääkitystä tarpeelliseksi. Myöhemmin yksityinen lääkäri taas ehdotti itse lääkitystä, ja tämä aloitettiin. Miehen oma vireystila koheni huomattavasti ja ei kauaa mennyt, kun olin raskaana. Kaikkiaan meillä oli siis mennyt reilu 2,5 -vuotta ilman mitään viitettä raskauksien alkamisesta, mutta lääkityksen aloituksen jälkeen alkoikin todella spontaanisti.

Tsemppiä kaikille tässä ketjussa <3
 
@tänttähäärää tsemppiä lääkärikäynnille!

Täällä on tänään kp 1 eli yk 15 alkakoon. Kierto oli neljä päivää edellistä pidempi, eli ei suurta heittoa, mutta heittoa kuitenkin. Lääkäri kuitenkin ohjeistanut olenaan tikuttelematta ovista, mutta pakkohan se on taas alkaa tikuttelemaan, tuonkin verran heittää oviksen ajankohta.... Lapsettomuuspolikin on varmaan kiinni nytten, niin ei oikein pysty kysymään neuvojakaan. Mutta ovistikut käyttöön ja toivottavasti olisi taas vähän lyhkäisempi kierto tulossa.

Onko teillä tietoo paljonko kierron pituus saa vaihdella letrojen kanssa?
 
@Jennipä uskoisin että menee vielä normaalin piikkiin. Mut ehottomasti tikuttaisin, mulle ainaki nimenomaan ohjeistettiin että jos ei saa ovis-plussaa niin sitte ottaa yhtetyttä. Tsemppiä uuteen kiertoon ❤

Täällä kans ootellaan menkkoja. Kp 29 menossa, toivottavasti ei hirveesti veny ettei mee hoitosuunnitelmat uusiks. Ovistikkua huvikseni uittelin aamulla, ihan hailu viiva joten en r-testiä viittiny tuhlata :D
 
@Jennipä Tuo kiertojen pituuden vaihtelu muakin kiinnostaisi, ihan ilman lääkkeitäkin. Aina sanotaan, että 25-35 päiväinen kiertopituus olisi normaali, mutta ilmeisesti homma menee tosiaan niin, että jos yksilöllä vaihtelua on enemmän kuin pari päivää, niin ei se enää olekaan ihan normaalia. Mulla oli ennen hormonaalisen ehkäisyn aloittamista aina 30-31 päiväinen kierto, mutta nyt tää reilu vuosi ehkäisyn lopettamisen jälkeen on kierto vaihdellut välillä 26-31 päivää, eli ovis vaihtaa paikkaa jopa viidellä päivällä. Tavallisin kiertopituus on tainnut nyt olla 28 päivää, eli lyhyempi kuin ennen ehkäisyä. Oikein negatiivisena päivänä kauhistuttaa, että eihän vaan AMH-arvo olis lähtenyt laskuun, koska vaihdevuosien ensimmäinen oire on lyhentyvät kierrot... En oo myöskään huomannut mitään korrelaatiota stressiin yms, melkein päin vastoin käy niin, että oikein stressaavana kuukautena ovis tulee aikaisemmin o_O
 
@Tuimatar @-dino- joo sinänsä hyvinkin pientä ja normaalia tuollainen kierron vaihtelu. Mulle ohjeistettiin ettei tartte olla yhteyksissä jos kierto pysyy säännöllisenä, ei sen tarkemmin kuvaillut :LOL:. Mutta lääkirin ohje, että yhdynnät kahden päivän välein kp 10-17 menee kyllä tällä kierron pituudella jo huti :confused:.
 
@Jennipä @Tuimatar mulla viime gynekäynnillä ei kyllä sanottu mitään liittyen oviksen suureen vaihteluun. Kävin siis sen korkeahkon prolaktiinin takia (näistä tutkimuksistahan siis selvisi että siitä ei ole raskautuminen kiinni kun siitä arvosta se joku "normaaliosa" oli alle sen 500), ja kysyttäessä kerroin että ovisplussa tulee yleensä kp15-20, joskus vasta kp22. Ei sanonut mitään, eteenpäin vaan ja seuraavaa kysymystä. Jossain mun mielestä oon lukenut että parin päivän heitto ei oo nii justinsa, mutta tokihan tässä maailmassa se että mitä kukakin laskee pariksi päiväksi ni on tulkinnan varaista.. Lääkkeellisestä puolesta ja sen säännöstämisestä mulla ei ole mitään käryä
 
Mulla kans lyhemmillään kierto 23 ja pisimmillään 29 Ei oo mitään sanottu vaikka vaihtelua on. Vaikka tuossakin viikon heitto.

No tänään käytiin lääkärillä aivan turha. Kerrottiin simppatulokset, elämäntavat kyseltiin ja lähete laitettiin keskussairaalaan. tässä kaikessa meni 5min

Nyt taas yhtä odottelua kun oottaa kirjettä koska sinne eka aika.
 
Nyt on naiset kuulkaas naiset taas tämä nainen ymmällään. Luulin oviksen olleen su/ma, koska silloin su tehty testi oli niin lähellä plussaa. Maanantaikohan se oli kun ei ollut enää testejä, niin se on testaamatta. Tiistaina kävin ostamassa rfsu:n ovistestejä ja torstaina tuli raskauskeijun tilaus. Oon siis jatkanut testausta sillä silmällä mihin viiva menee, kun rfsu on antanut vahvahkoa viivaa koko viikon ja siihen ei oo tullut mulla enää yleensä kun oviksen aikoihin viivaa. Eilen oli kauheat alavatsakivut illalla, mutta se testi ei antanut mitään osviittaa tän päiväiseen.
No, tänään se ovistesti olikin plussa sellasesta pakkopissasta. Eli tästä kaikesta tajunnan puhetulvasta ja hämmennyksestä, kp27 dpo-1. Ja tästähän päästään tohon edeltävään postaukseen, ovis tulee kun huvittaa ja tästä kierrosta tulee 42/43pvää pitkä...

@tänttähäärää jaksamisia odotteluun
 
Täällä mentiin tikuttamatta tää kierto. Ajattelin, että olis vaikeeta, mutta kun oli niin kiirettä ja tiedossa että sopivien paikkojen järkkäily vaikeaa just ovikseen (sukuloitu perheiden luona), niin jotenkin olin helpottunut. Limat oli kp 11-12. Kp 14 ja 16 saatiin hommat hoidettua. :rolleyes: Mies toivoi joulunihmettä, mutta pessimistinä ei jaksa uskoa...
 

Yhteistyössä