***KESÄKUUN KULLANKERÄT***kesäkuussa

Onpas taalla tanaan hiljasta. Olisko nyt sitten viime yona kaynyt niin, etta osa meista on vihdoinkin paassyt tositoimiin ja sitten muutaman paivan perasta saadaan oikein roppakaupalla vauva uutisia? =) Vai onko porukat vaan tosiaan niin jo ryydyksissa tahan odotteluun, etta huilivat taman paivan?

Anyway niin, kuin aina tannekaan ei sitten mitaan uutta. Alan jo kyllastymaan kirjoittamaan tuon saman lauseen....EI MITAAN UUTTA! :headwall:

Kyssari: Puhutteko te teidan maha-asukeillenne. Mina hopotan vauvalle paivittain ja valilla pista jopa lauluksi. Katsoin jonkun dokkarin, jossa kerrottiin, etta vauva sitten synnyttyaan saattaa savelman tunnistaa, joka sitten osaltaan voi tuoda turvallisuuden tunnetta vauvalle. Kunhan ei nyt vaan reppana saisi mitaan elinikaisia traumoja mun lauleloista :ashamed:

Rakkapanuu: Voin vain kuvitella, etta olet, kuin tulisilla hiililla talla hetkella, kun kaiken moiset ajatukset pyorii paassa ja se Maanantai vaan lahestyy hetki hetkelta. Ei nyt viella heiteta kirvesta kaivoon, jospa se kuitenkin tulisi sielta itestaan ennen Maanantaita.

Ok. tassa kaikki talla eraa. Hyvia vointeja kaikille!
 
Ai juu siihen kummi kyselyyn piti viella vastata:

Ei ole nimiais paivaa viella katottu valmiiksi, kun en ole osannut viella tuota nimeakaan lapselle paattaa. Mulle on ollut jotenkin kauheen vaikeeta paattaa minka nimen lapselle annan......nimi muuttuu lahes viikottain. Kummit olen kyllakin mielessani paattynyt valmiiksi, jahka nyt tehtavan hyvaksyvat ja ottavat vastaan :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja pregnu:
Kyssari: Puhutteko te teidan maha-asukeillenne.
Hävettää tunnustaa, että ei pahasti tule juteltua. Maha-asukki on päivät pitkät mun kanssa täällä kotona hiljaisuudessa. Eli pelästyy varmaan jokaista ääntä synnyttyään :whistle: Mut en vaan osaa sille höpöttää.

Me ostettiin sellainen itkuhälytin, jossa on kehtolauluja. Niitä on tullut iltaisin soitettua vatsanpäällä, joten josko niihin rauhoittuisi synnyttyäänkin.
 
Alkaa aika käymään pitkäksi, on niin tylsä kelikin ettei voi edes lenkille lähteä. Millä te muut saatte päivänne kulumaan kotosalla? Olen koittanut olla sosiaalinen ja nähdä ystäviä, siivoilla, lukea, tehdä vähän kaikkea pikku askaretta, mutta alkaa nämäkin aktiviteetit pikkuhiljaa tympimään... Voi kun se jo syntyisi, niin saisi hieman actionia päiviinsä :)

En tiedä panikoinko aivan turhaan -varsinkin kun laskettu aika on vasta juhannuksen jälkeen 26. päivä- mutta mitenköhän on sairaalan juhannusmiehityksen laita? Onko siellä pelkkiä harjoittelijoita ja pakolla työvuoroon joutuneita, elämäänsä kyllästyneitä kätilöitä paikalla...? Ensimmäinen lapsi tulossa ja jännittynyt olotila alkaa muutenkin olla. Tuskastumisesta puhumattakaan, kun minulle sopisi vallan mainiosti, jos vauva päättäisi syntyä hieman etuajassa. Tänään kun tuli 38+0 eli täysiaikainen olisi.

 
Alkuperäinen kirjoittaja tiinat:
En tiedä panikoinko aivan turhaan -varsinkin kun laskettu aika on vasta juhannuksen jälkeen 26. päivä- mutta mitenköhän on sairaalan juhannusmiehityksen laita? Onko siellä pelkkiä harjoittelijoita ja pakolla työvuoroon joutuneita, elämäänsä kyllästyneitä kätilöitä paikalla...?
Just ton takia minäkään en haluaisi jussina synnyttää. Täällä TYKS:ssa ainakin on mahdollisimman pieni miehitys paikalla. Osastoilla kuulemma on 2hlö töissä, kun normaalisti on 6hlö. En kyllä tiedä koskeeko synnäriä. Mut onneks jotkut iäkkäämmät ainakin haluaakin olla töissä, kun tulee parempi liksa...ja nehän toivottavasti on niitä kaikkein kokeneempia kätilöitä.

Mutta tosiaan synnyttäisin vaikka sitten yliaikaisena juhannuksen jälkeen mielummin... :ashamed:
 
Täällä minäkin vielä :wave:

Kummi asiaa Kaksi kummia on pyydetty, sylikummi ties kummiutuvansa jo heti plussattuani :D Todella vaikea oli kummeja löytää kun melkein kukaan tutuista ei kuulu kirkkoon. Tuon sylikumminki piti liittyä ihan vaan kummiuden takia :D

höpöttäminen Kyllä mie välillä masulle puhelen ihan päivittäin, mutta en nyt mikään suupaltti ole :D
 
Raakistodella se tippa, ei ole mikään kauhee. Itsestäni oli paljon kauheempaa katsoa vierestä, kun 3 vuotiaalle tytölleni sitä laitettiin. Ja toiseksi älä murehdi sitä, kun miehesi ei pääse heti mukaa. Me itse asiassa sovittiin eka tippa käynnistyksessä, että tulee töistä vasta sitten kun soitan. Ja soitin hänelle vasta 2 tunnin päästä, kun tippa oli laitettu. Ota siihen alkuun jotain lukemista, kevyttä sellaista. Takoituksena vai saada ajatukset pois synnytyksestä. Loppuajasta kerkeät hyvinkin olla ilman lukemistakin.. Ei se oikeasti ole sen kummenpaa hommaa kuin tavallinen synnytyskään. Samat hommat on tehty minulle ihan keskenmenossakin (raskausviikolla 17). Oikein rauhallista loppuviikkoa sinne! Helppohan se on täältä sanoa.. Mutta voimia silti :hug: !

Täällä ollut todella rauhallinen aamupäivä. Klo 8 oli kaikilla lapsilla lääkäri. Tai siis olin tilannut noille 4 vanhimmalle korvakontrollit, mutta kun kaikki sujui niin hyvin. Hän katsoi myös vauvankin, kun on tuossa flunssassa. Siis käytiin tuolla yksityisellä puolella.Vauvalla oli kaikki hyvin. Oli aamuyöstä puhdistanut letkulla vauvan nenän ja olin tyytyväinen, kun ei lääkärikään saanut tulemaan sieltä mitään. Joten eiköhän tuo vauva pikku hiljaa ala tuosta flunssasta selviämään.

Kummit soitin eilen kuntoon ja meillä on lapsen ristiäiset 29.6. Pikkuhiljaa pitäs ruveta vähän leipomaan.. Mutta eiköhän ne kerkeä..

Oikein rattoisaa päivän jatkoa kaikille, ruuan keittoon!

Reropera
 
Kiinnostaisi tietää, mitä seuraavista mainituista raskausajan vaivoista olette kokeneet nyt tän raskauden aikana:

Väsymys
Pahoinvointi ja kuvotuksen tunne
Rintojen kasvu ja aristus
Valkovuodon lisääntyminen
Verinen vuoto
Virtsaamistarve
Hikoilu
Närästys
Anemia
Suonikohjut
Suonenveto
Ummetus
Peräpukamat
Selkäkivut
Turvotus
Ihon tummuminen
Raskausarvet
Verenpaineen nousu
Raskausmyrkytys
Raskaushepatoosi

Mulla:
Väsymys
Pahoinvointi ja kuvotuksen tunne
Valkovuodon lisääntyminen
Virtsaamistarve
Närästys
Ummetus

Eli näköjään aika vähällä olen päässyt... :)
 
Moi!

Nyt on sit käyty neuvolassa lapsen kans ja kontrollibilirubiininäytteet annettu ja oon täällä jossain paniikin ja epätoivon rajamailla ja koko ajan tuntuu, että lapsi vaan nukkuu ja on vetämätön. Oon jo asennoitunut niin, että varmasti joudutaan verikokeisiin keskussairaalaan, toivottavasti ei kuitenkaan tarvii valohoitoon palata. Sanokaa nyt joku järkevä mulle, että vastasyntyneethän nukkuu melkein koko ajan! Hyvin toinen kuitenkin syö muutaman tunnin välein ja kakkaa ja pissaa tulee eli ilmeisesti jaksaa imeä maitoa ihan riittävästi. Ite oon koko ajan touhunnut jotain, ettei tarviis kelloa vahtia, et kuinka kauan vielä, että pitää (nimenomaan pitää, ei saa) soittaa ne vastaukset. 2,5 tunnin päästä tuun sit teille, joko panikoimaan lisää tai tuulettamaan riemusta... Saa nähdä kuinka päin :eek:

Meidän vauvalle tulee kaksi kummia, pariskunta. Ei olla kysytty vielä, mutta oletan heidän suostuvan.

Asiasta kukkaruukkuun...Onko Elppaa näkynyt tänään? Vai olisko tuo päässyt itse asiaan?

Epätoivon partaalta kirjottelee Ammu ja rennommin tilanteen ottava Tyttö 11 päivää
 
Onnea Melike !! :flower:

Raskausajan vaivoista miulla on ollut:
väsymys
närästys
kuvotus
valkovuodon lisääntyminen
hikoilu
suonikohjut
selkäkivut (joskus)
suonenveto kerran :D

Höpöttelystä ihan hirveesti ei vauvalle tule juteltua. Nyt olen patistellut häntä syntymään. Ei sen hiljasuudessakaan ole tarvinnut olla, meillä tätä vilskettä ja vilinää (=lue:meteliä) riittää... :D

Onneks en ole ainut, ketä kypsyttää jo tää odottelu. Supistelee kuitenkin aika paljon, mut mitään sen enempää ei tapahdu. Aikasemmat kun on melkeen käynnistynyt, kun suppareita on alkanut tulla. Joka päivä olen melkein varma, että tänään lähtään, mut aina omasta sängystä vaan herään... :headwall:

Kissantassu ja Napsu 38+4
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tiivari:
Kiinnostaisi tietää, mitä seuraavista mainituista raskausajan vaivoista olette kokeneet nyt tän raskauden aikana:

Väsymys
Pahoinvointi ja kuvotuksen tunne
Rintojen kasvu ja aristus
Valkovuodon lisääntyminen
Verinen vuoto
Virtsaamistarve
Hikoilu
Närästys
Anemia
Suonikohjut
Suonenveto
Ummetus
Peräpukamat
Selkäkivut
Turvotus
Ihon tummuminen
Raskausarvet
Verenpaineen nousu
Raskausmyrkytys
Raskaushepatoosi

väsymys ( koko raskauden ajan )
pahoinvointi
rinnat
todella runsas valkovuoto
pissimistiheys
hikoilu
närästys ja todella paha sellanen
suonenveto
ummetus
selkäkivut
turvotus
kaksi raskausarpea
+
lonkkakivut
ja flunssa joka kestänyt kolme kk ( kuullemma osasyyllinen tähän tuo todella paha närästys )
 
Melike:

Onnea kovasti poika-vaavin johdosta :flower: Sinulla on odotus urakka takana ja palkinto sylissa! Tosiaan kerrothan meille sitten, kun kerkiat, etta miten kaikki meni synnytyksen osalta.

Ma olen kanssa muuten miettinyt sita hommaa, et miten sita ikaan kuin elaa 9kk usvassa ja tietaa kylla odottavansa vauvaa, mutta se ei kuitenkaan tunnu silleen todelliselta. Nain loppu metreilla se ajatus vauvan tulosta alkaa kaymaan todellisemmaksi ja tajuaa, etta hei musta on tulossa ihan oikeesti aiti ja meille tulee ihan oikeesti se vauva :D Kohta tuolla mahassa ei olekaan sita potkijaa vaan se tuhisee mun sylissa. Etta pitkat piuhat taallakin...LOL. Ja oh lord kuinka toi synnytys alkaa janskattamaan. Ma en ole tullut edes ajatelleeksi sita etta, jos alkaakin tapahtumaan Juhannuksena, niin silloinhan tosiaan sairaaloiden tyontekija miehitys on yleensa vahaisempi. Ja eikos viella jostain syysta juuri juhlapyhina ole sairaalaan menijoita enemman, kuin yleensa? Noh mulla on LA vasta juuri Jussin jalkeen ja luulen, etta taalla mennaan LA yli anyway, joten en aijo stressata itseani asialla =)

rv 38+2
 
Väsymys
Pahoinvointi ja kuvotuksen tunne
Rintojen kasvu ja aristus
Valkovuodon lisääntyminen
Virtsaamistarve
Hikoilu
Närästys
Anemia
Suonikohjut
Suonenveto
Ummetus
Peräpukamat
Selkäkivut
Turvotus
Raskausarvet

ja mullakin plussana lonkkakivut :wave: ja tostaha puuttuu varmasti melkein kaikkia riivaamat uniongelmat!

Melikelle oikein paljon onnea :heart: :heart: :flower: :flower:

ja Ammu, vaikken aina ihan järkevä ookkaan sanon silti et vastasyntyneethä nukkuu melkein koko ajan ;) Hengitä syvään ja koita rauhoittua :hug:
 
Heips taas!

Hirmu väsy viime yön takia - tuntuu siltä että simmut tahtoo mennä kokoajan kiinni, pää vähän kipeä (huono asento) ja hirmu laiskuus itkenyt. Toivotaan että enteilee jotain!

Jouduin soittamaan polillekin, tuntuu että vauva tuntuu paljon selvemmin vatsan läpi. Hirmu selkeästi tuntui olkapäät, takapuoli ja jalat, ihan kun välissä olis ollut vain lakana :eek: Eipä sanonut kätilö muutakuin että jos nopealla aikataululla vatsa yhtäkkiä tipahtaa (minkä teki), niin saattaa käydä. Toivotti tulemaan ennen maanantain yliaikaiskontrollia. Toivotaan näin!

Nyt mä lähden takaisin nukkumaan, jos tää olo paranis eikä okseta ja ärsytä kaikki.

Elppa & Antsa 41+2
 
ikionnellinen
Elppa sama juttu täällä! Viimeiset kaksi päivää olen ollut ihan kuin jyrän alle jäänyt, kaikki veto pois, tänäänkin oon jo nukkunut päikkärit. Neuvolassa katsottiin Hb joka sama kuin ennen (110) eli tuskin siitäkään. Ja tää kauhee v***tus/ketutus 24h jatkuu.
Puhelin soi vähän väliä "ai sä vastasit vielä", "jaa sitä ollaan yhtenä kappaleenä vielä" :kieh: :kieh: :kieh: Kohta laitan puhelimen kiinni...

Ikionnellinen (vaikkei päälle päin siltä näytäkään) 40+1
 
Heippa ja onnea paljon kaikille synnyttaneille!
Niin se vaan porukka vahenee....
Huommenna laskettu aika!
Tosin jos nyt viikonlopun ylitse menisi, paljon viela jarjestelematta. Tosin eipa tama asunto varmana koskaan ole tarpeeksi siisti ja jarjestyksessa. Tuntuu todella epatodelliselta etta sita kohta on aiti.
Eilen kavin neuvolassa ja kahden katilon koittamalla ei selvinnyt 100% mitenpain tama vauva on. Eli lahtettivat mut ultraan. Kiireella sit kotiin ja onneksi oli naapuri kotona ja lahti mua sairaallassa kayttmaan. Onneksi oli oikeinpain vaan ei ollut viela laskeutunut. Sain painoarvionkin ja iso vauva on tulossa. Vajaa 4.2kg tuli painoarvioksi.
Mulla kun on aina sf mitta ollut vahan omiaan ja nytkin saivat 42cm joten kait olivat vahan huolissaan et minka kokoinen vauva on tulossa.
Muuten kaikki oli ok.
Jaloissa mahtava turvotus ja nyt jo sormissakin. Viime yo oli tuskaa. Paikat puutuu ja kaantyminen niin hankalaa. Selka tulee kipeaksi ja vessassa sai kolme kertaa rampata.
Jospa ensi yona saisi paremmin nukuttua.
Supistuksista ei tietoakaan ja kaikki jo kovasti kyselee.
Mun puolesta voisi jo ensi viikolla alkaa miettia kaynnistamista ennen kun kovin isoksi vauva kasvaa.

Leena ja maha asukki rv 39+6
 
Minä olen päässyt vaivojen suhteen tosi vähällä. Toivottavasti ei sitten tule mikään huippukamala synnytyskokemus, kun on saanut 9 kk kulkea melko normaaliin malliin muiden tuttujen mammojen valitellessa vaivojaan. Olenkohan liian kohtalonuskoinen, alkaa ilmeisesti kotonaolo pikkuhiljaa pehmittämään päänuppia...

Vaivaluettelostani löytyy:

Väsymys
Valkovuodon lisääntyminen
Virtsaamistarve
Närästys
Suonikohjut (yrittävät mokomat iskeä molempiin koipiin, vaikka kuinka rasvaan Hirudoid-voiteella ja nostan jalat kohti kattoa)
Suonenveto
Ummetus
Selkäkivut
Turvotus.

Täytyy kyllä sanoa, että v-mäisintä on ollut yöllinen vessassa ravaaminen, ummetus sekä nyt tämä turvotus. Tänään neuvolassa sain noottia, kun paino oli noussut n. 900 g viikossa. Kamalalta se kyllä tuntuukin, liki kilo viikossa! Toivottavasti osa menee turvotuksen piikkiin, sillä en kyllä mielestäni mässää siihen malliin mitä painonnousu antaa ymmärtää. Paljonko muilla on paino noussut viimeisten viikkojen aikana?
 
Eli ei tarvinnut odottaa juhannukseen :)

Heräsin tiistai aamuna 3.30 supistukseen ja niitä alkoi tulla suht säännöllisesti.Välillä ne hiipuivat ja välit pidentyivät,mutta päätettiin kuitenkin mennä synnärille näytille.Kello 11 olin 3cm auki,mutta synnytys ei ollut kunnolla käynnissä ja päätettiin tulla vähäksi aikaa kotiin.Kolmelta tutkittiin uudelleen ja silloin olin 4cm auki ja lääkäri päätti vauhdittaa synnytystä kalvojen puhkasulla...Ja sit se olikin menoa...
Kalvot puhkastiin kello 15.50,samantien alkoi tiheet supistukset ja kello 17.08 tyttö oli maailmassa.En ehtinyt saada puudutteita,koska anestesialääkäri oli sektiossa,joten ilokaasun voimalla mentiin.
Synnytys oli nopea ja raju,mutta jäi tosi hyvä mieli kokemuksesta.
Tänään päästiin jo kotiin elämään vauva-arkea

Halit kaikille vauvautuneille ja niille jotka vielä kärvistelee masun kanssa :hug: :hug:

Me ollaan taidettu mennä velvin kanssa ristiin...Mä luulen,että siellä ollaan tosi toimissa.

Bamse ja tyttö 2vrk :heart:
 
reroperalle paljon kiitoksia rauhoittavista sanoista! Helpotti ihan oikeasti! :flower:

Melikelle paljon onnea vauvasta! :heart: :heart:

JA Bamselle myös onnitelut vauvasta!!! :heart: :heart:

Ammun oloa en valitettavasti osaa kyllä yhtään helpottaa, mutta toivon peukut pystyssä, että tulokset ovat hyvät!

Vaivoista täältä on löytynyt koko aikana seuraavat:

Väsymys
Pahoinvointi ja kuvotuksen tunne
Rintojen aristus
Valkovuodon lisääntyminen
Verinen vuoto
Virtsaamistarve
Hikoilu
Suonikohjut
Suonenveto
Ummetus
Selkäkivut
Turvotus
Raskausarvet

Eli kyllähän tuota listaa mullakin ihan tarpeeksi on! :whistle:

Ukko kävi kans tuos syömäs ja sovittiin nyt, että soittelen hälle sit maanantaina, että miten homma siellä sairaalalla etenee, niin hän sinkoilee paikalle sitten sen mukaan... ajomatkaa ei kuitenkaan ole kuin ehkä 3 minuuttia.

Kylläpä pää jyllää täynnä sekaisia tunteita. En oo saanut tänään aikaiseksi, kuin tulen takkaan ja ruoan valmiiksi. :/ Nyt ajattelin, josko keräis itsensä ja vähän puuhailis tän talon yleisilmeen mukavammaksi... :whistle:

:wave: :wave:
 

Yhteistyössä