~Kesäkuun kullannuput 2010~

Heippa pitkästä aikaa!

Vaatteista
: Mä sain sen POPin vihreän haalarin Pyrylle! Jes! Talvella sitten sinne alle vaan sisävaatteet ja villahaalari ja kypärämyssy ja pipo ja hanskat ja villasukat... Voi sitä pukemisrumbaa! No, ehkä tuleekin lämmin talvi. :) Meillä nyt (Pyry 4kk) käytössä 60-68cm vaatteet, koko riippuu merkistä ja vaatteesta. Bodyt on kaikki 68cm ja niitäkin saa vähän venyttää. Onko sitten pitkäselkäinen poika, en tiedä. Oon aina tykännyt, että vaatteita on tarpeeksi, ettei joka päivä tarvitse pyykätä. Pyry vielä pulauttelee, jolloin saattaa mennä 3 tai 4 vaatekertaa päivässä. No, yleensä kuitenkin vain paidalle pulauttaa. Omista vaatteista: Kyllä tässä vaan päivä päivältä solakoituu ja vaatekoko pienenee pikkuhiljaa. Kohta kun vielä palaan jumppiin, joogaan ja salille, niin eiköhän tässä jo ens vuoden alkupuolella olla kondiksessa. Pikkuiset vatsamakkarat ei niin häiritse, mutta olis kiva saada takaisin omat voimat ja hyvä ryhti. Jaksaa paremmin, kun on hyvä fyysinen kunto.

Päivän ohjelmasta: Välillä mietin, mitä hemmettiä mä silloin reilu vuosi sitten puuhasin ton esikoisen kanssa kaiket päivät. Sehän vain vauvana nukkui ja söi! Nyt ei oo ainakaan tekemisen puutetta! Ei todellakaan! Kaksi vaippaikäistä pitää kiireisenä. Omat tarpeet tulee aina viimeisenä, siis syöminen, nukkuminen ja vessassa käynti. Oon oikeastaan jo tottunut siihen, ettei mulla oo omaa aikaa, edes iltaisin. Mutta sitten kun harvoin pääsee johonkin, niin osaa sitä kyllä arvostaa todella paljon! Olin viikolla yks ilta pari tuntia YKSIN shoppailemassa, ja shoppailemisella en tarkoita mitään vauvantarvikeshoppailua, vaan ihan itelle kattelin vaatteita, kenkiä, kosmetiikkaa... Ah, tunsin itseni melkein normaaliksi!

Kiinteistä: Alettiin nyt kun Pyry täytti 4 kk maistella soseita. Tehdään soseet itse. Paitsi luumu, jota menee meillä tosi paljon, kun meidän perheessä mies on ainut joka sitä EI syö. Pyry on nyt maistanut perunaa, porkkanaa ja bataattia. Mikään ei oikein uppoa, mutta vellimuodossa maistuvat paremmin. Annetaan aamulla pikkusen velliä, päivällä sosetta ja illalla taas velliä. Ummetusta on tullut ja paljon paukuttaa, mutta toivotaan että nuo RELA-tipat, jotka aloitettiin, auttavat. Vaihdettiin Jekovitit niihin Disney-tippoihin ja musta tuntuu että vähemmän vääntävät nuo uudet vatsassa.

Sairasteluista: Pyryllä on nyt ollut yksi flunssa, joka meni aika helposti ohi. Ei tarvittu kuin kerran suolaliuosta ja nenä-Fridaa. Esikoiselle täytyy laittaa huoneeseen kostea pyyhe ja raakaa sipulia, että pystyy hengittämään. Nostetaan vielä yläkroppaa isolla tyynyllä; pinnasängyn päätyä voi nostaa laittamalla kirjoja tai lehtiä jalkojen alle. Suppoja laitetaan tarpeen tullen. Meillä käytössä korvakuumemittari, joka on ihan huippulaite! Pyryllä on sitkeä silmätulehdus, enää onneksi toisessa silmässä, johon siis jo toinen lääkekuuri menossa. Toivottavasti korjaantuu sillä.

Lemmikeistä: Meillä on koira. Se oli raskausaikana todella suojelevainen. Edelleen vahtii lapsia, mutta ei silleen halua leikkiä niiden kanssa, vaan tarkkailee mielummin etäältä. Ei ole ollut mitään ongelmaa tai etteikö luottaisi koiraan. Jos menemme kylään jossa kissoja, täytyy olla varovainen. Esikoinen on niin viehtynyt kissoihin, että innostuksissaan saattaa vaikuttaa kissasta uhkaavalta. Koiria esikoinen osaa lähestyä varovaisemmin.

Mitäpä muuta? Ulkoillaan paljon ja kun puuhastellaan esikoisen kanssa sisällä, voidaan laittaa Pyry parvekkeelle vaunuihin nukkumaan. Onneksi on "ylimääräiset" vaunut, ettei tarvitse venkslailla vaunuja ympäri taloa. Pyry nukkuu parvekkeella jopa 3 tuntia yhteen putkeen! Sisällä max. tunnin kerrallaan. Hienosti Pyry jo kommunikoi, kääntyy, katselee, seurailee, kurottaa leluja, tarttuu leluun kahdella kädellä, maistelee, nauraa ääneen. On se sellanen mamman kultapoika! Esikoisella on kerhoja 3 kertaa viikossa, joihin Pyrykin pääsee mukaan ja innolla seuraa isompien lasten touhuiluja. Lauantaisin on sitten sisarusuinti, josta molemmat lapset (ja aikuiset) nauttivat ihan täysillä!

Voitteko kuvitella: molemmat lapset nukkuvat! Samaan aikaan! Täytyy itse mennä tohon pötköttämään, kun kerrankin pääsee!
 
Mussupussu Kiva kuulla mitä teillä puetaan talveksi:)

Meidän poika on sellainen hikipoika että saa nähdä miten kannattaa vaunuihin pukea, on niin lämmin makuupussikin. Tottakai kuitenkin niin että voi tarvittaessa nostaa poiskin ilman että toinen jäätyy. Olen kuitenkin muutaman ohuemman kerroksen kannalla, kuin yksi paksu haalari.
Testattiin just meidän vaunujen ratasosaa ja se - kuten vaunuosakin tähän asti vaikutti tosi toimivalta. Portaaton säätö niin että pojan saa lähes makuulteen ja suojainen kuomu ettei pikkuinen näe eteensä jo ihan alas vetää. Eli jos kasvu talvivaatteet aiheuttais sen ettei poika kauan mahtuisi koppaansa, niin hyvin pärjättäis.
Kaverit on saamassa vauvan ja miettivät vaunuja, niin just oikein miettimällä mietin ja en mitään negatiivista meidän Brioista keksinyt. Ja se on minulta hyvin:D t. nipo

Pikkuinen kääntyi juuri vatsalta selälteen ja toisinpäin on kova yritys:)
 
Viimeksi muokattu:
Onneks olkoon, Mussupussu :) Mie kävin kanssa silloin vaihtamassa sen sinisen vihreään, se on niin suloinen :) Mies ei ymmärrä... just huusin pojalle vähän vaatteita paikallisesta huuto.netistä ja sitä nauratti, kun luki miun meiliä, joka alkoi: "Onnea voittaneen huudon johdosta..." Jesh, kerrankin voitettiin jotain! :D

Tietääkö kukaan muuten merkkiä, joka myis vauvojen haalareita (tyyliin Metsola) joissa ois nepparit haaravälissä? Haluisin pojalle mut näyttävät niin hankalilta vaipanvaihdon suhteen.

Itsellä on vielä 4 kiloa lähtöpainoon. Äkkiä ne 26 kiloa lähti! Siirrän niitä hitaasti mutta varmasti Oliverille ;) Maha on kyllä outo löysä neliö ja ihan ruttuinen, toivottavasti ei jäis tuollaseks. Mitenköhän nuo tisseissä olevat järettömät juonteet, haalistuuko ne koskaan? En uskalla rasvailla kuin vauvaöljyllä kun jostain luin, että muut aineet saattaa imeytyä maitoon.. tiedä noista sitten.

Miumiu, mitkä Briot teillä on? Meillä on nuo Happy-malliset ja ei kyllä toivoakaan saada poikaa mahtumaan kantokoppaan jos pitäis laittaa talvikerrastoa päälle :) Vielä menee naftisti normivaatteissa. mutta tosiaan hartiat ottaa jo reunoihin kiinni. Onneksi on pituudessa vielä varaa, monet muut kopat olis jo käyneet aikapäiviä sitten lyhyiksi!

Ens viikolla rokotus, jaiks!
 
Viimeksi muokattu:
meillä on nyt viikonlopun aikana mennyt poitsun aikataulut ihan sekaisin, kiitos miehen.
Tosi ärsyttävää kun se yrittää aina päteä kaikesta. tänäänkin 6lta aamulla se örisi sängystä jotain että älä anna sille maitoa,ettei ylensyötetä...niin, no yleensä ollaan AINA melkein annettu 6lta maitoa että nukahtaisi vielä...nyt raukka on ollut siitä asti hereillä,eikä päikkäreille meinaa nukahtaa...kerrankin kun mä oisin saanut nukkua vähän pitempään..........................
kauhulla taas odotan maantaita kun se on kiukkuinen koska rytmit sekaisin viikonlopusta. ja mähän sen sitten hoidan....huoh.

muuten alkaa tuo miehen naamataulu kypsyttää. onneksi on 2 kertaa viikossa omia menoja(jumppia) että saa hetken olla pois täältä. kun mulla tosiaan ei sitä ajokorttiakaan ole,niin ei ooniin helppoo vaan lähteä,niinkuin toisen on...

noniin. poika hoidettu nukkumaan nyt (tässä välissä)
ja äiti rauhottui kun molemmat nukkuu - mies ja poika :D

voi kuinka mä innoitsin taas KAKASTA!tuli poitsulta kunnon lasti ja vieläpä oli normaalin väristä eikä vihertävää :D meinasin joe ttä pitäskö koittaa vaihtaa merkkiä NAN:stä johonkin toiseen,mutta katsotan nyt vielä. Pianhan jo se on 4kk ja saa koittaa maistella kiinteitä.
Oottekos heti antanu luumua kiinteiden alottamisen yhteydessä tms. joka löysyttää mahaa?
Ja toinen kysymys: ootteko vähentänyt korvikkeen/maidon määrää pikkuhiljaa samalla kun saa kiinteitä? luin imetystuesta että esim.5ml päivässä voi vähentää. vai onko se sitten myöhemmin vasta?

Oppipa poika uuden tempunkin tossa välissä. nimittäin kun pidin kainaloista ja poikaa kävelytin niin nosti pallon lattialta ihan itse :D kivaa!

no eipä mulla muuta tällä kertaa! jaksuja kaikille!
 
Mirna Mie oon aatellu, ettei vauvaa voi ylensyöttää.. ite ne lopettaa syömisen kun eivät enää jaksa.. ja miun mielestä se maito itekseen vähenee kun alottaa kiinteitä syöttämään, ei kai sitä mitenkään eirkseen tarvii vähentää... ainakaan ei rintamaitoa saavien vauvojen maidonjuontia voi mitenkään vähentää... tää on miun mielipide :) Maitohan se on tärkein ravinto 1v ikään asti :)

Täällä menee taas ihan jees :) Alpo kakkas kans tänään taas.. jee.. pitää ti kysyy neuvolassa, et pitäiskö alkaa antaa jo luumusosetta.. poitsu kun kakkaa edelleen tosi harvoin, vaikka on pelkällä rintamaidolla.. esikko kakkas melkein kokoajan ku oli rintamaidolla :D mut ehkä silloin on viisaampi :) hyvin oli pojulla menny mummolassa muutama tunti, ku oltiin ukkelin kans syömässä ja kaupoilla :)

Eipä muuta tänään :)
 
Milkei Meillä on Brion Go-malli ja on niissäkin minusta aika pitkän&kapean mallinen koppa. Eli jos jossain meillä jää pieneksi niin luultavasti ensin leveydessä. Go-malliin ei kuulu erillistä kantokoppaa, vaan itse koppa lähtee rungosta irti lennossa ja toimii kantokoppana. Mutta en tiedä tulisko siitä lisää sisätilaa:)
Minäkin mietin noita rasvoja venyneelle iholle, lähinnä rinnoille. Enkä ole toistaiseksu muuta uskaltanut laittaa kun manteliöljyä.

Mirna Minullakin käsitys ettei nykysuosituseten mukaan saisi rajoittaa maidonsaantia, varmaankin ettei pituuskasvu häiriinny:) Me annettiin luumua aika pian kiinteiden aloituksesta, heti kun näytti ettei kakka tule yhtä usein kun ennen - eli joka, tai jokatoinen päivä.
 
Tässä tuli mieleeni jakaa sellainen vinkki, jos ei ole jo palstalla ollut: mulla on tässä vaiheessa ollut tapana laittaa ekstramaitoa (eli jos pumppaamaan vielä joutuu vaikka satunnaisestikin) jääpalapusseihin - on kätevä sitten kun aloittelee soseita, alkuunhan sitä ei tarvitse kuin "palan tai kaksi". Vielä en ole sitä velliäkään aloittanut, miettinyt kyllä tuota neuvolan ehdotusta, päivälläkin kun tuntuu et nukkuis pitemmät päiväunet, mutta herää selvästi nälkäisenä. Toisaalta nyt tuntuu että syö vähemmän kuin ennen, eli rinnat tuntuu pakkautumaan, niin ei huvita just aloittaa...
 
Neuvolakuulumisia tulin pikaisesti kertomaan.

Leo täytti lauantaina 3 kuukautta ja tänään käytiin sitten 3kk neuvolassa. Painoa on 7,49 kg ja pituus 62,9 cm. Terveydenhoitajan mukaan poika on pitkä, mutta painon ja pituuden suhde on oikein ihanteellinen. Päänympärys 41,9 cm, joka sekin oli keskikäyrällä. Voi mikä huuto ja parku tuli rokotteista. Kyllä säälitti, mutta onneksi rauhoittui nopeasti ja oli sen jälkeen ihan hyvällä tuulella. Katsotaan nyt sitten millainen yö meille tulee. Viimeksi rotarokotteesta meni maha sekaisin ja se kesti melkein viikon.

Nyt täytyy mennä puuhastelemaan kun poika nukkuu.
 
Hei naiset ja vauvat :)

Niin viikonloppuna kävi miun omat vanhemmat kattomassa Lindaa. Neitihän oli oikein kiltisti ja todella innoissaan tutuista kasvoista, ei yhtään vierastamisesta tietoakaan. Mummu leikitti neitokaista todella paljon ja vaari jutteli kovin.

Hitsi ku tääl äipällä on paikat kipeet, eilen rupes lapsettaa sitten toisessa mummolassa(anoppilassa) pitihän sitä nurmikolla kärrynpyöriä lähteä heittämään (vissii 6v.viimeks sitä harrastanu), ottaa juoksukisoja ja pituushyppyä ja esteitä hyppiä hevosella. Oli hieman enemmän sitä porukkaa, ja kaikille tuli melko lapsenmielisyys esiin. Ja nyt on todellakin lihakset kippeet :/
Anoppi oli yllättävän hyvällä tuulella, oli aina niin kuin ennenkin juteltiin paljon ja kyseli neidin vointia ja lupas kattoa sitä ens kuussa eräs torstai päivä ku miulla on hammaslääkäri. Saa nähä ku meinattiin jos tän viikon perjantaina myös kattois, päästäis miehen ja hänen ystävien kanssa syömää ja hieman viihteelle. Toivottavasti onnistuis :)

Linda on kovin hyvällä tuulella ollut. Eilen muutaman kerran kääntyi selältä mahalleen, oli se niin sulonen. Ja kovasti hänellä on asiaa, eli juttelee kovasti. Äänteitäkin on tullut: nej, äiii(äiti), eih, lee. Hauskaa tuo nej, ku ei myö puhuta ruotsia tääl :D Soseet maistuu todella hyvin, haluaisi jo itse syödä lusikan kanssa, mut ilkee äiti ei vielä anna (voi sitä sotkua) nii harjotelkoot vielä vähän puhtaalla lusikalla :D Lelut pysyy yhä paremmin käsissä ja keksii jo miten niistä lähtee ääni, tänäänkin puol tuntia pyöritti yhtä apinaa josta lähtee soimaa melodia leikkimatolla, sitten äiti sano ett nyt riittää :D En tiedä miten neitokainen liikkuu, mutta tänään (jälleen) jätin Lindan lattialle selälleen hetkeksi ja itse olin keittiössä n.10min kun tulin takaisin neiti oli reippaasti yli metrin liikkunut olohuoneen lattialla. Ei ollut enään oman peiton päällä vaan peitto oli reippaan metrin päässä ja neiti oli onnellisen näköisenä lattialla selällään :D Pitänee vissii ruveta aina laittaa kamera jonnekki kulmaa nii sais selville miten neiti tuon tekee, vai heittääkö vaan ympäri itteään. Kun tämä ei ole eka kerta :D
Täällä nyrkki maistuu entistä enemmän tai "purulelu", vissii niitä ikeniä kutittaa siihen mallii ja kuolaa tulee. Saa nähä milloinkas sitten hampaat puhkee.

Mutta nyt tekemään syksyn ensimmäistä omenapiirakkaa vanhempien omenapuun omenoista :)
Viikon alkuja tänne kaikille mammoille ja lapsille :)

-Anna ja Linda 15vk
 
Mä katsoin tuon ohjelman ja heti ajattelin että se on varmasti saagatar! :heart:

Meillä jätkä haluais vaan seistä ja että kävelytettäs.
On se jännä kun ei lattialla oleessaan edes yritä ryömiä tai vaihtaa paikkaa siinä kökkii vaan paikallaan ainut mitä tekee niin kääntyy vatsalta selälleen ja jos sekään ei heti onnistu niin suuttuu eikä yritä enää...
Äskettäin viihtyi lattialla 15 min itekseen WOW!!
Istuin sohvalla koneella kyllä ihan lähellä. Todella harvinaista!

Meilläkin nyrkki suussa ihan kokoajan olen koittanu tota purulelua tarjota mutta ei nyrkki vaan suuhun. Taidan ostaa sille sen missä on nestettä sisällä kun tuo kuminen ei kelpaa...

Mä en taaskaan jaksa tehdä täällä kämpässä mitään... Meen koittaan josko uni tulis
 
Ei kelpaa meilläkää purulelu, ei edes se mitä pidetää jääkaapissa..Nyrkit ne vaan aina suuhun hakeutuu..Meillä on alkanu muodostuu suorastaan ongelmaks tuo et pitäis koko ajan olla seisten tai istuen, hetkeekää tuo ei enää selälteen viihy vaan huuto alkaa heti ja ponnaa vaan istuma-asentoon koko ajan..Tiiä mitä tuollasen kans nyt sit teet..Jännityksellä ootan et miten käy kun pitäis vielä se 2kk pitää tota makuulla..Tuskin tulee onnistumaan..On viikossa jo kehittyny niin paljon et saa ite ponnattua ittensä puoli-istuvaan asentoon..Johan tuo isäntä naureskeli et kai sille saa jo ens talveks sukset ottaa kun tosiaan seisoiskin mielellää, eikä sitä paljon tukea tartte..Nopsaan ne kasvaa.. :) :heart:

Meillä on alettu selvästi vierastaa, mä vietän ilmeisesti liikaa aikaa kaksin kotona ton pojan kanssa ja nyt ei enää meinaa kelvata kukaan muu kun äiti..Pakko vissii alkaa liikkumaan enemmän ihmisten ilmoilla.. :D Piti mun tänää mennä perhekerhoon mut arvatkaa vaan nukuttiinko meillä vielä kun se alko, tai ainakin yritettiin nukkua, pieni mies oli kyllä hereillä mut äiti vaan veti vilttiä korville... :whistle:

Mutta eipä mulla sen kummempaa nyt, mukavaa maanantain jatkoa! :)

Maira ja Juhis 3kk ja melkein 3vko

Noista kiinteistä ja maidosta piti sanomani et tokihan se maidon määrä vähän vähenee kun sitä mahaa täyttää muukin kun maito, mut ihan samallalailla sitä kuitenkin pojalle tarjoilen..En oikeestaan ees mitää määriä osaa enää sanoa kun ei niitä tuu kytättyä, mut melkein se on niin et kiinteen jälkeen annan vielä 80-100ml maitoa päälle..Ja kiinteitä meillä tosiaan saadaan jo 2 kertaa päivässä...

Tuntuu muuten et jotenkin huononlaisest on valinnanvaraa noissa soseissa missä ei ole vielä lihaa, vallankin kun en oo uskaltanu mitää peruna-parsakaali yms soseita antaa vaan on tähän asti syöny peruna-porkkanaa, porkkanaa ja kasvissosetta..Noo, ei tässä ole kun reilu kk kun saa alkaa jo lihaa antaa niin saa vähän vaihtelua.. :)

Luumusosetta annoin ekaa kertaa vasta viime viikolla, kun rokotusten jälkee alko tuntuu siltä et jätkän maha ei toimi!Sepäs onkin sit tyypin mielestä ekstra hyvää ja sitä söis purkitolkulla.. :)
 
Viimeksi muokattu:
Maira, olin minä siinä ohjelmassa eilen. Jännitti ja pelotti kovasti, mutta olin aivan tyytyväinen ohjelmaan. Kävin illalla ennen lähetystä laittamassa Toivon haudan nätiksi ja kertomassa hänelle, että hän on tänään televisiossa. Meidän pieni Toivo <3

Valon kanssa ollaan menty hienosti etiäpäin ja hän alkaa olla jo normaaleilla kasvukäyrillä. Viikon päivät ollut kärttyinen kuin mikä. Ehkä hampaita tulossa tai sitten lihan aloitus vääntää vatsaa. Keskoset aloittaa kiinteät ja lihan aikaisemmin kuin normaaliaikaiset.

Saagatar & Valo 4kk ja enkeliveli Toivo
 
heissan!

minäpä pikasesti kirjottelen.

juu niinhän se on että eikai sitä amitoa voi rajoittaa. itehän ne sen tietää paljonko mahtuu.
luumulla täälä meinataan alottaa kuitenkin, on sen verran kipristelly mahaa jätkällä...mielummin aitona kun apteekin litkuilla.

eilen nukkui varmaan 3 tuntia päivällä (siis yhteensä) joka on tosi vähän. yleensä se menee niin ihanan helposti nukkumaan että saa jättää omaan sänkyyn ni sinne nukahtaa...eilen ei sitten millään ja kauheella huudolla. otettiin raukka sittenmeidn väliin nukkumaan ja koitti siinäkin ikua vääntää mutta kun aloin laulamaan ja juttelin "laiva on lastattu.." ( :LOL: ) niin sitten jo silmät alkoi painumaan kiinni. huh, oli se helpotus.
en tiedä onko äitikin jo vähän sekaisin...sekoilen ihan omiani ja liikaa tuijoan kelloa ja laitan poikaa nukkumaan vaikka ei vielä olis sen aikakaan...tarttis äiti vissiin unta palloon!!! :LOL:
yritän niin kauheesti pitää rutiineista kiinni koska oon huomannu että poika menee nin sekaisin jos rytmit muuttuu...: /

vai oli saagatar telkkaris. :) täytyypä kattoa se jakso..

meilläkään ei nuo purulelut kiinnosta, nyrkkiä naamaan vaan :D

Eikä tosiaan missään makuulla jaksa olla, istua ja kävellä pitäis. (kivaa selälle!)

vaunuista: meillä myös Brion happyt ja kantokoppa alkaa olemaan ahdas...enää ei mahu sivuttain olemaan,selällään se nyt sitten siellä makailee ja onneksi kuitenkin nukahtaa niinkin.

puhumisesta: kovaa kiljumista jo harrastaa ja välillä joutuu oikein ihmettelemään onko se vihainen vai mikä tuli mutta jutteluahan se vaan on :LOL:

Anzzu kerrohan mitä neuvolatäti sanoi luumusta!

nojoo,nyt on poju nukkunu jo tunnin, eli hyvähyvä! saadaan taas normalisoitua pojan rytmejä...(ja heti kuulu jotain... :D) >>>>>

moikka!
 
Heips, Täällä samat, nyrkkiä syödään paljon, joskus jopa kesken rinnalla syömisen työnnetään nyrkki suuhun - täytyy olla hyvää:D Ja sylissä puoli istuvassa asennossa ponnistetaan istumaan, onneksi ei vielä sitterissä yritetä.
Jo on sunnuntaina käännyttiin ekan kerran ja eilen opitiin uusi kimeä kova kiljahdus ja kunnon nauru.
Sellaista hekottelua on ollut piitkään, mutta kunnon nauru. Äidille naurettiin kun kurkkasin lelukaaren takaa "kukkuu" Hauskaa leikkiä olisi voinut vaikka kuinka pitkään:)

..jahas, kutsu käy..

Ei muuten auta hankkia puruleluja nyrkin korvikkeeksi, eilen hankin jo toisen, joka myös uudessa ä-pakkauksessa, nestettä sisällä - ja ei, ihan kiva, mutta nyrkki on parempi.

bannah Meidänkin poika vetää syotettäessä minun lusikkakättä kohti, haluaisi itse syödä ja määritellä kuinka nopeasti sitä ruokaa lappaa:D Luin jostain vauvalehdestä, että on hyvää opetusta antaa syömistilanteessa pikkuiselle oma lusikka jolla harjoitella, näinköhän olit tehnytkin:)
 
Viimeksi muokattu:
Heippa!

Pikakuulumiset pitkästä aikaa. Kaikki kolme poikaa ovat yhtäaikaa päiväunilla, joten jospa sitä kerrankin saisi laitettua omia kuulumisia tänne. Olen kyllä säännöllisesti käynyt lukemassa viestejänne.

Meillä kesä kaksosten ja alle 2 v esikoisen kanssa oli aika rankka, eivätkä helteet suorainaisesti helpottaneet tilannetta. Varsinkin pienempi kaksosista, herra B, vietti koko kesän käytännössä huutaen tai Manduca-repussa nukkuen (oli ehkä fiksuimpia hankintojamme!). Herra A:lle puolestaan tuli mahavaivoja Tuttelista ja meni aikansa, ennen kuin hoksattiin, mistä on kyse ja löydettiin sopiva korvike. Maitoahan nuo kaksi vetelevät niin huimat määrät, ettei oma tuotanto ole aika päiviin pysynyt perässä... Ylipäänsä olen miettinyt, että onko kaksosten täysimetys mahdollistakaan - eihän sitä oikeasti ehtisi muuta tehdäkään kuin imettää! :O

Etukäteen olimme kuulleet toisilta kaksosten vanhemmilta, että ekat 3-4 kk ovat rankimmat ja nyt kun meillä tuo maaginen 4 kk ikä on saavutettu, niin voin todeta, että pitää täysin paikkansa! 3 kk kohdilla rupesi jo helpottamaan, kun molemmat herrat alkoivat olla jo hetkittäin tyytyväisiä oloonsa muuallakin kuin sylissä. Nyt molemmat viihtyvät sitterissä ja leikkipeitolla vaihtelevan pituisia aikoja ja muutenkin on mahdollista vauvojen hereillä ollessa tehdä muutakin kuin vain syöttää ja hyssyttää. Meilläkin nyrkit menevät suuhun tuon tuosta ja viikon sisällä molemmat pojat oppivat kääntymään selältä masulle. Isompi kaksonen on koko ajan ollut reilun kilon, ehkä jo lähelle 2 kg, isompi ja kehityksessä aina pykälän edellä pikkuveljeä. Tällä viikolla ajattelin aloittaa soseiden maistattamiset; kaivoin jo esikoisen aikaisen seinäkalenterin esille, johon olen merkkaillut, missä järjestyksessä uusia makuja on maisteltu. Kun ne pähkäilyt on jo kertaalleen tehnyt, niin ajattelin nyt vain noudattaa samaa järjestystä. Päärynällä ja bataatilla siis aloitellaan. :p

Arki alkaa hiljalleen rullata ihan mukavaan malliin. Saan kaikkien kolmen aamutoimet hoideltua limittäin ja, mikä parasta, laitettua kaikki kolme peräkanaa päiväunille -> hengähdystauko äidille. :) Vielä en ole yksin uskaltautunut puistoon tai kerhoon näiden kolmen kanssa, mutta ehkä sekin päivä vielä koittaa. Enhän kesällä uskonut tällaisen arjenkaan olevan mahdollista...

Voikaa hyvin ja ihanaa syksyä kaikille! :wave: :heart:

Myntti

*tätä kirjoittaessa vain kaksi kertaa parvekkeelle tuttia tulppaamaan... :D *
 
Heips..

Alpo oli 6395g ja 62,8cm pitkä.. kamala parku tuli rokotteista, mut onneks nopeesti rauhottu :)
Neuvolatäti sano, että mielummin antaa nyt vielä mallasuutetta apteeksita pienen määrän, kuin sitä luumusosetta... niin kävin nyt sit ostaa sitä mallasta, jos se auttaa vähän.. sit 4kk iässä alotellaan ne muitten makujen maistelut :) täälläki kans on vähän rauhotuttu ku on 3kk ikää jo... nyt alkaa enemmän nauttiakkin tästä vauvattelusta :D En kyl esikonkaan kanssa tykänny ekasta 3kk.. se on niin rankkaa ja sitovaa kyllä :)

-Anni ja Ape :D
 
Kuumehan niistä rokotteista eilen nousi. Jätkä nukkui päivällä monta tuntia, eikä maitokaan maistunut kunnolla. Illalla sitten oli jo 38,3 kuumetta ja annoin supon, mutta silti uni oli tosi levotonta ja nyt sitten tämä päivä on mennyt vähän puolivaloilla ja vauvajumppa jäi väliin.

Myntti, tsemppiä arkeen. Onneksi alkaa vähän helpottaa. En osaa kuvitellakaan, että olisi kolme tenavaa tässä, kun yhdessäkin on hommaa, vaikka on suht helppo tapaus ollutkin.

Milloinkahan tuo kakkaaminen vähenee? Meillä vaihdetaan kakkavaippoja edelleen useita päivässä, huoh... Mies oli sitä mieltä, että kerran viikossa kakkaava vauva on urbaanilegenda :)

Täytyypä käydä katsomassa Yle Areenalta se ohjelma.

Jonna & Leo 3kk ja risat
 
Jonna, jos ei ihan kerran viikossa, niin noin neljän päivän välein täällä: / ja kyseessä täysi rintalapsi. Mä oon miettiny, et harveneeko vielä tuostakin sitten kun aloitetaan soseet - vai onko tosiaan kyse siitä, että käyttää niin täysin hyväkseen maidon. Nähtäväksi jää...
 
JonnaH Harmi, että teille tuli kuume! Meidänkin poika itkeskeli illan ja annettiin suppo.
Mitenkäs te muuten mittaatte kuumeen?? :| kysyy tyhmänä. Meillä on tuollainen infrapunamittari, kai käsittääkseni, millä voi korvasta ottaa aikuiselta, mutta en työntäis sitä kyllä noin pienen korvaan, enkä kyllä ihan luota sen lukemiinkaan...

Jaksuja kaikille! Minä tallensin sen inhimillisen tekijän kun tuli tänään uusintana, taidanpa katsoa sitä kun miehet on nukkumas, vaikka kotitöitäkin kyl olis. :whistle:

T.R
 
Täällä kans rintamaidolla oleva lapsi kakka 4-5 päivän välein :/ joskus saattaa kakata useemmin ja toisinaan taas pitää pidemmän tauon... mieki mietin tota, et harveneeko vielä vai käyttääkö tosiaan kaiken kasvamiseen.. kumma juttu.. mut ostin kuitenkin sitä mallasuutetta, jos antais sitä jonku päivän päästä, jos se kakka tulis paremmin... täällä kun poika ährää kakkaa ihan naama punasena ,silloin kun kakkaa, vaikka ei kakka mitään kovaa kuitenkaan ole kun tulee lopulta.. ihan sellasta liejua.. yöks..
 
Ripe Me ollaan ihan pyllystä tai kainalosta mitattu, kainalosta lääkärikin mittasi kun siellä kerran käytiin flunssan takia. Muistaakseni olen kuullut että korvasta mitattuna ei kovin pikkuisella olisi luotettava. En sitten tiedä, mittareitakin on kai monenlaisia:)

Voi meidän pieni näki illalla ihan selvästi painajaista, oli just nukahtanut vatsa täynnä, kun heräsi suoraan huutoon, ilman mitään ähkimistä. Sylissä vasta heräsi kunnolla ja rauhoittui heti. Nukahti heti myös uudestaan. Mistähän tämänikäiset näkevät unia..

Kävin eilen ostoksilla, kun mies oli lastenhoitajana. Piti saada vähän body shopista kasvohoitoja ja jotain hiuksille. Alkaakohan ne raskaushormonit nyt poistua, kun nuo vaativat jo selvästi vähän hoitoa.
Minulla ei hiukset ole varmaan koskaan olleet yhtä hyvässä kunnossa kun raskausaikana:)
 

Yhteistyössä