~KesäMassut 2007~

Iltaa!

Tuitsu; Minä myös ihan oireettomana porskutan eteenpäin... tänään viimeksi miettinyt että ollaankohan sitä raskaana ollenkaan. Ainoa oire on oikeastaan ollut mahan satunnaiset juilimiset ja tosiaan mun nännipihat on kohta hehtaarin kokoiset, vaikka rinnoissa en ole erityistä kasvua huomannutkaan.

Kahvi ei ole kyllä ole oikeastaan enää maistunut, aiemmin meni jo 4 kuppia aamuisin... nyt ei tee mieli.

Kävin tänään katsomassa neljän päivän ikäistä vaavia ja voi että kun se oli niiiiin pieni. Ihan uskomattoman vaikea uskoa että meidänkin poika on joskus ollut sen kokoinen. Kyllä taas vauvakuumetta iski, mutta onneksi nyt sitten on toivottavasti jo tuloillaan :D ;)

-Hiiviö & Elvis 6+2-
 
Annmari76
Mua vaivannut kamalasti väsymys ja mielialojen vaihtelu. Tulee rähjättyä ihan syyttä suotta miehelle :\|
Mies ei kuitenkaan tunnu ottavaan mitenkään tosisssaan tätä raskautta. Ihmettelee kun olen väsynyt.. Ja oon yrittäny saada sen lukemaan neuvolasta tulleita oppaita joissa kerrotaan raskaudesta, raskausoireista ym.. ja kuinka miehen tulisi osallistua.. Sit kun mies ei kuuntele eikä ymmärrä niin iskee kahta kauheempi kiukku !! Mulla ressiä lisää se että tässä lokakuun loppuun mennessä saan kuulla että jatkuuko mun työ vakituisena vai saanko etsiä uutta työpaikkaa! Työantaja ei saa enää määräaikaisuuksia mulle tehdä, ja pomo sen tietää.. Sit viel epätietoisuus siitä että miten masussa voidaan. Ja tosiaan kun mies ei näis asiois osaa lohduttaa...
 
elin
Annmari 76 ja muutkin väsyneet: samaa vikaa! Ja mies ei taaskaan oikein jaksa ymmärtää. Kaksi odotusta seuranneena luulisi senkin jo tajuavan, etten minä kiusallani ole raatona ja voi pahoin... Olisi NIIN ihanaa pistää pikku annokset raskaushormonia mieheenkin ja katsoa, kuinka herra reagoi! :kieh:

Ällötys vaan lisääntyy, oppilaat tekivät jauheliha-perunalaatikkoa, ei kertakaikkiaan meinaa pystyä olemaan luokassa! :x
Pieni helpotus oloon on löytynyt kurkkupastilleista. Maistuvat raikkaille, nostavat verensokeria, mutta kääntöpuolena on sitten ne laksatiiviset vaikutusket... :ashamed:
 
Annmari76
elin, lohduttavaa kuulla etten ole yksin tämän ongelman kanssa. Eilen illalla otin asian uudelleen mieheni kanssa puheeksi. Lupasi lukea neuvolasta tullutta opasta jotta olisi enemmän perillä että missä mennään.
Ensi viikon ke on meil se varhaisultra=) ja sinne hän tulee mukaan. toivotaan että massussa kaikki hyvin ja sydänäänetkin kuuluisi, innoistuisi mieskin ihan eri tavalla =D.

Ihanaa kun on tämä palsta ja te kaikki ihanat ihmiset siellä!

=)
 
kaikki pahoinvoinnista kärsivät Apteekkiin ja ostamaan Multi tabs Raskaus inkivääriä!
Eilen oli pakko mennä hakeen jotain helpotusta kun en jaksanu oksentaa eikä oo muuten tarvinnu oksentaakertaakaan kun otin ekan tabletin!
Eli ne on inkivääri valmisteita mut ei onnex maistu silltä.
Paketis luki että auttaa muutamassa päivässä mutta mut olo alkoi paranemaan jo muutamassa tunnissa.
Ei tietysti vieläkään ooo mikään parasmahdollinen olo mutta odotan jos tästä vielä paranee.

Ei maksanukkaan hirveesti jotain 13 ? 60 kapselia ja vuorokaudes saa ottaa 2 eli kestä kuukauden. Aika pikku hinta jos elämä helpottuu =)

Jostain luin neuvonki että inkivääriä vesilasiin mutta täähän ajaa saman asian ja ei maistu milleen
 
Heispsis... Meillä Iinuska kulkee jo yhdeksättä viikkoa mukana=) Tuntuu tosi jännältä ja kivalta. On ollu aika hassua ajatella, että musta tulee äiti=)
Isäni tossa juuri pari viikkoa sano, että se on hyvä kun sustakin tulee nyt tosi viisas ja ihmettelin et miten niin... isä vaan vastas, että eikö ne äidit sitten aina ole muka oikeassa??? :p että mikäs tässä sitten on äidiksi kasvaessa kun viisastuu samalla =)
Ensi viikolla on eka lääkäri tiistaina ja sen jälkeen sitten odotellaan kutsua äitiyspolille ultraan... Opintojani oon saanu järkeistettyä aika hyvin, pitänee vaan opon juttusilla mennä käymään, mutta ei ennen marraskuun loppua.
Meillä tietää molempien vanhemmat ja sisarukset, että haikara on tilauksessa. Parhaimmat kaverit tietää myös sekä miehen kolmivuotias tietää.Meille oli helpompaa kertoa, kun oli niin paha olo koko ajan, eikä kipeyden piikkiin voinut enää laittaa.... Turhaa hössötystä ei ole silti esiintyny ja tietäväthän sitten, jos sattuu ikävästi käymään, mitä ei tietenkään halua edes ajatella.

Masu on kuin pallo ja paha olo on pysyny vitamiinien avulla poissa, vaikka aamut onkin edelleen aika ankeita. Veskissä sais juosta ihan koko ajan ja mitään ei oikein te mieli syödä vaikka pitäs syödä.... hankalaa :/

Mutta jospas menis laittamaan karjalanpataa uuniin...

Jaksamisia kaikille!!!! :flower:

Maariana& Iinuska 8+1
 
kolmas
Nyt on ihan pakko kirjoittaa ja kysyä onko kellään kokemusta tällaisesta... meillä nimittäin ilmeisesti on kihomatoja! Lapset saaneet päiväkodistaan. Varmuutta ei ole -mitenkään niitä ei testata- vaan määrättiin lääkekuuri, kun vanhemmalla lapsellani oli oireita toissa yönä.. itse olin eilisen päivän tosi hysteerinen ja ahdistunut, pelkoa tietenkin siitä, että miten se vaikuttaa tähän pieneen vauvan alkuun mahassani. Sain lohtua lääkäriystävältäni, että itse madot ei vaikuta raskauteen (jos sattuisin niitä itselleni saamaan). Matokuuria en voinut syödä muun perheen mukana, koska ko. lääkkeitä ei suositella raskaana oleville. Neuvolassa sanoivat, että jos minulle itselleni tulee oireita, niin sitten pitää jutella lääkärin kanssa mitä tehdään.. :'( Lääkäriystäväni tosin sanoi, että kihomadot saa pois tiukalla hygieenialla, ilman lääkkeitäkin -näin toimitaan mm. Englannissa- ja suositteli ostamaan desifioivaa käsisuihketta käyttöön..

Tämä päivä meni sitten jynssätessä taloa, ja yrittäessä takoa pienten päähän se, että miksi pitää käyttää sitä käsisuihketta, miksi ei saa uittaa käsiään suussa koko ajan ja miettiessä kaikennäköisiä kauhukuvia..

Onko kenelläkään kokemusta näistä madoista? tosi ikävää.. :'(
 
en tiedä miten kihomadot vaikuttaa raskausaikana, uskon että sun lääkäri ystävä on oikeassa ja ei paniikkia!
Mutta pelkkä käsihygienia ei päiväkoti elämässä oikeen riitä pitämän poissa noita kihomatoja tai muita sairauksia! lapsia on paljon niin pienes tilas ja vessoissa harvemmin jokaiselle on omaa pönttöä ja siellä tosiaan voi hygienia olla huono. ja paljon riippuu hoitajien hygieniasta, kun vaihetaan vaippoja tai pyyhitään takapuolia niin saattaa tuo käsien pesu/desinfiointi unohtua...

Lapset usein lainaa päiväkodista unilelun ja ne kiertävät ja tavaraa menee toisesta sängystä toiseen. Joissain PKssa on luvallista olla toisen sängyssä. Pienet lapsit laittaa lelut suuhun jne...

Se vaan on ikävä tosiasia että lapsiryhmät ovat aivan liian aisoja. Taudit leviää eikä aikuisilla ole aikaa....

Mutta en usko että tuosta kannattaa suurta huolta ottaa. Tuo on aika "yleistä". Kaikki vaatteet ja petivaatteet pesuus ja vaatekaappien pesu ja toki hyvä käsihygienia. Jos sulle niitä tulee niin alapää kutiaa yöllä ja ulosteesta sen sit huomaa onko matoja. Mutta toivotaan että ei ole ja todennäköisesti ei olekkaan =)

Jotenki kuitenki ajattelis että nua madot ei vaikuta raskauteen kun ne on kuitenkin peräsuolessa. Kiusallisia ne on mutta ei tietääkseni vaarallisia. En kuitenkaan ole tästä asiasta 100% varma.
Toivotan että ne kiusankappaleet ei teidän perheeseen ole levinny :flower:
 
Ilmoittaudun mukaan. plussannut oon viikko sitten kotitestillä ja eilen ihan verikokeesta!

Kihomadoista: ne leviää ainoastaan niin, että niiden munia joutuu suuhun -> uusi kierros alkaa! Siis leikkaa lasten kynnet lyhyeksi, kiellä pyllyn raapiminen, vaikka madot peräaukkoa kutittaakin ja vaihda lakanat.

Mut nyt on kiire, palaan myöhemmin asiaan. Niin, ja LA on joskus kesäkuun lopulla (kai 29.6), toista odotetaan, naimisissa olen ja opiskelen. Siinä minä pähkinänkuoressa! ;)
 
elin
Ou jea! Tota inkivääritablettia pitää kokeilla! Normaalioloissa tykkään inkivääristä sellaisenaankin, mutta nyt ei voisi kuvitellakaan.

Sen sijaan alas menee metwurstiin käärityt aurinkokuivatut tomaatit, pesto ja piparjuuritahna paahdetulla ruisleivällä! Taitaa olla kiloja odotettavissa... :D

Täytyy kyllä yhtyä tuohon ylempänä olleeseen kirjoitukseen, että on ihanaa, kun te palstasiskot olette olemassa!!! Täällä voi ihan rauhassa hehkuttaa odotuksen onnea ja nurista vaivoista, kun "livekavereille" ei ole vielä uskaltanut kertoa. Kiitos, että olette olemassa! :flower: :heart:
 
:wave: kesämassut!

Ilmoittaudun mukaan! Sain eilen "virallisen" tiedon, että olen raskaana, kun kävin labrakokeessa :heart:. Sitä ennen tein kolme haamua, joista ensimmäinen oli kp34/28 (normaali kp on 28 ). Takana on yksi varhainen km parin kuukauden takaa, joten jännittävät paikat on viime aikoina olleet. Laskurin mukaan vauvan pitäisi syntyä 23.6.07 eli juhannusvauvaa odotellaan! =) Oireita on ollut jo pari viikkoa aika kovaakin mahan juilimista ja mieletön väsymys. Etova olo tuntuu lisääntyvän päivä päivältä :/, Mutta silti tätä vauvaa odotetaan maailmaan kovasti!!! Vain paras ystäväni tietää odotuksestamme, koska aikaisemman km:n takia otetaan aika rauhallisesti. Eka neuvola on vajaan kahden viikon päästä eli 7.11. On mielenkiintoista tulla mukaanne seuraamaan tätä ihmeellistä asiaa! Kuulumisiin!

:wave: Helka 5+4
<br><br>
 
Tiivistelmä:
Jopa 80 prosenttia naisista kärsii raskauspahoinvoinnista raskauden ensimmäisen kolmanneksen aikana. Tavanomaisten pahoinvointilääkkeiden haittana on, että tietyssä raskauden vaiheessa ne saattavat aiheuttaa sikiön epämuodostumia. Italialaisessa katsauksessa on selvitetty inkiväärin (Zingiber officinalis) tehosta ja turvallisuudesta tehtyjä tutkimuksia. Aineistoa etsittiin kolmesta eri tietokannasta.
Kaikki vaaditut tutkimuskriteerit täytti kuusi kaksoissokkoutettua tutkimusta ja yksi seurantatutkimus, joihin oli osallistunut kaikkiaan 862 naista. Neljässä tutkimuksessa inkivääri tehosi raskauspahoinvointiin paremmin kuin plasebo ja yhtä hyvin kuin B6-vitamiini, jonka on osoitettu tehoavan joidenkin naisten raskauspahoinvointiin. Tutkimuksissa inkivääri ei aiheuttanut mainittavia haittavaikutuksia. Inkiväärin turvallisuudesta tarvitaan kuitenkin lisätutkimuksia, mutta näyttää siltä, että se tehoaisi raskauspahoinvointiin aiheuttamatta merkittäviä haittavaikutuksia

Tarvii varmaan soittaa lääkäriin ja kysyä että onko noi turvallisia. tai mikä määrä vuorokaudessa on turvallista ottaa. Ihme että apteekissa myydään ja suositellaan lääkettä mitä ei olla tutkittu kunnolla?

Että pahoinvointiin auttaa mutta kannattaa varmaan miettiä kannattaako ottaa.....
 
Hei pitkästä aikaa!

Huomenna vihdoin eka neuvola ja 9+2 silloin mittarissa(kaikille uusille kerrottakoon et tulee varmaan 3vko ainakin tippuun pitkän,mutta säännöllisen kiertoni takia.

Onko käsketty olla pissaamatta ennen menoa?kuinka monta tuntia pidätellä?Mulla aika vasta klo13 joten aamua en voi viettää vessassa käymättä.
Entäs syöminen?Vaikuttaako verikokeeseen?

Kahvin juonnin olen lopettanut 2 ½viikkoa sitten.Ei sitten vaan enään maistunut.Maha toimii parin kolmen päivän välein-mikä ikävää kun ennen päivittäin.

Väsymystä silloin tällöin enemmän ja vähemmän.

Ja tää ilta pömppis maha on ollut seurana jo kolmatta viikkoa.Ilmaa tuntuu piisaavan edelleen.Aina päivällisen jälkeen maha paisuu ja pierut lähtee liikkeelle :ashamed:

Silloin tällöin edelleen tullut ruskeaa vuotoa.Mutta en koskaan siitä kysellyt neuvolassa.Enkä ultraakaan tilannu.
 
Annmari76
Hiiviö, mulla sama tilanne. Oireet aika minimissä. Juilimista satunnaisesti, rinnat ehkä hivenen kasvaneet, ja sit väsymystä. Mitään sen kummosempia oireita ei oo tullu. Tosin olen kyllä syöny 2 tablettia päivässä tuota Multi Tabs 2+:aa, saattaa vaikuttaa siihen ettei pahoinvointia ainakaan niin helpolla tuu. Muuan ystäväni kertoi että hänellä alkoi oireet vasta viikolla 10. Kyl uskon että ne meilläkin jossain vaiheessa kunnol iskee. Vaik en kyl yhtään vastaan pistäis ettei noit oireita tuota enempää tulis, jos vaan kaikki masussa on ok =) Tsemppiä odotteluun :) Ollaan luottavaisin mielin!
 
raksu81
netskuli: meinaatko, että ihan tavallinen, tuore inkiväärikin voisi olla haitaksi?

pompula81: mulle ainakin sanottiin, että 3-4 tuntia täytyy olla pissaamatta ennen neuvolaan menoa.

Kylläpä väsyttää! Alkaa meikäläisellekin pikkuhiljaa valjeta, että vau mun sisällä on pieni ihmisen alku ja musta tulee äiti!! :heart:


Jaksamisia kaikille ja oon elinin kanssa (vai elimen :) ) samaa mieltä: mukavaa kun on ihmisiä joille voi kirjoitella asiasta, josta ei kellekään muulle voi.

-Raksu rv 6
 
heippa.

täällä edelleen kohtalaisen oireettomana.
Jotain loytyy, juilinnat, tissit jne. ja ihana joka toinen päiväinen vaalean ruskea tuhru... Pompula81; et ole ainoa.
Oon kyllä kuullut että se on ihan normaalia kunhan ei ylly kovaksi eikä kauheen veriseksi.Itelläkään sitä ei tuu onneksi koko päivää...

Neuvoloista juteltiin.
Mulle sanottiin että pitää olla pissimäti neljä tuntia ennen kuin tulee.
uMulla on aika 14 klo ja pitää varmaan käydä puristaan rakko ihan tyhjäksi kymmeneltä että kestä siihen kahteen.
Oon senverran kusi luikku että pissin normaalisti parin tunnin välein ja neljästä tunnista varmaan jo silmäalkuaisen kellertää... :eek:

Osaatteko te jo aatella että ihan oikeasti ehkä pääsee synnyttämään.
Neuvolan täti käski valita synnytys sairaalan ja olin ihan että uskaltaako muka semmoista miettiä.
Ei vaan uskalla olla kauheen varma kun pelottaa keskenmenot ja muut.
Piinaavaa.

La mulla muuten on tod näk 26.6 eli nyt onkin 5+1 menossa.

Vaikka mulla on epävarma tunne tästä raskaudesta niin jos tää loppuun menee niin se on ihan varma poika.
Toivoisin silti pikkuisen tyttöä, en tiä miksi.
Mulla on useesti näitä erinlaisia tuntemuksia esim. ennen kuin plussasin niin yöllä heräsin semmoseeen tosi varmaan oloon että oon nyt raskaana.ei oo ennen semmosta ollut.

mut nyt ei oo varma olo.
Pelottaa ihan että jos meen neuvolaan että ne on siellä että ethän sä ookkaan raskaana...
Tehäänkö siellä vielä uusinta testi vai pitääkö mun tosiaan luottaa noihin kolmeen haamuun ja yhteen plussaan? :D (kellä on neuroosi...)
 
Minäkin varovaisesti tulisin mukaan. Asustellaan miehen ja 1v 2 kk pojan kanssa Hämeessä. Maaliskuusta asti ollaan haaveiltu pikkusiskosta tai -veljestä, saldona yksi keskenmeno ja nyt sitten vihdoinkin uusi plussa!

Ikää on 27v., plussasin 20.10., ja la ainakin toistaiseksi kesäkuulle eli 29.6.

Keskenmenoa pelkään.. Viikkoja on vasta 4+5, mutta oireettomuus huolestuttaa. Keväällä meni kesken rv 9 ja se oli juurikin sellainen raskaus, mitä ei ilman plussatestiä olisi uskonut edes olevan. Esikoisen raskaus oli sekin "helppo", mutta kyllä alusta asti tisseissä tuntui ja kahvi ja jotkut hajut yökötti.

Tänään elin kauhunhetkiä, kun seksin jälkeen tuli verta. Se onneksi loppui heti, mutta kyllä tuollainen on omiaan pitämään yllä keskenmenonpelkoa! Nyt sitten unohdetaankin petipuuhat joksikin aikaa :ashamed:

Ei voi kovin onnelliseksi kuvailla tätä alkuraskautta kun stressaa niin paljon keskenmenoa... Tulisi nyt äkkiä maagiset 12 viikkoa täyteen niin voisi vähän relata.

Neuvola-aikaa en ole vielä varannut, menee kuitenkin vasta marraskuun lopulle. Alkuraskauden ultraa olen vakavissani harkinnut. Keväällä ei oltu varmoja keskenmenon syystä, mutta saattoi olla tuulimunaraskaus. Saisi ainakin sen tutkittua jo parin viikon päästä.

ebbuliini rv 4+5

 
Täälläkin päivittäinen pahoinvointi on tullut kaveriksi. Yritän muistaa syödä jotain pientä ja ihan perinteisen jaffan juominen auttaa hetkittäin, kylmänä kiitos.

Minun tekee mieli enemmänkin suolaista kuin makeaa. Melkein kaikki makea ällöttää enemmän. Vielä kertaakaan en ole oksentanut.

Huomenna eka ultra, jännittää...
 
Kuulumisia täältä Etelä-Pohjanmaalta... :wave:

Tällä viikolla olen saanut varattua ajat sekä neuvolaan että yksityiselle gynekologille; neuvola-aika on rv8+6 ja gynelle pääsen rv10+1.
Jotenkin ei vaan vieläkään meinaa uskoa, että olen raskaana?!? :eek: Sitten vasta uskon, kun näen ultrassa sydämen sykkeen...

Odotuksestamme ei tiedä kuin minun vanhempani, sillä miehen vanhemmat ovat aivan kauheita hössöttämään joka asiasta, joten heille ei ainakaan voi kertoa ihan heti.
Pari viikkoa sitten anoppini meni selkäni takana järjestelemään kotihoidossa oleville lapsillemme hoitopaikkaa, kun kuuli että keskustelimme mieheni kanssa minun mahdollisesta töihin menosta. \|O :headwall:
Eli sen sortin hössöttäjiä... :LOL: :headwall: :LOL:

Ruokahaluni ovat kadonneet täysin ja mahan ollessa tyhjänä ällöttää koko ajan. Ei tee oikein muuta mieli kuin hedelmiä, jogurttia ja vihanneksia.
Äsken kun katsoin jääkaapista iltapalaa ja näin siellä Finlandia-juustopaketin, niin jouduin juoksemaan vessaan ja oli tosi likellä, ettei oikeasti laatta lentänyt! :x

Väsymys ei tunnu helpottavan yhtään, vaikka joskus päivällä oikaisenkin sängylle hetkeksi.
Ehkä huominen piristää, kun pääsen jumppaan kaverin kanssa... :)

Riina-Niina rv7+0
 
Tuitsu pikkuinen, suuri lämmin :hug: täältä ja paljon paljon voimia :heart: Käythän vielä lääkärissä varmistamassa tilanteen?
Ite olen melki varma että mulla on kohdunulkoinen, koska kivut oikean puolen munasarjoissa ja johtimessa yltyi eilen ja yön aikana niin koviksi. Sain lääkäristä lähetteen ultraan mutta jos en pääse sinne ennen viikonloppua niin pakko saada joltain yksityiseltä aika tänään tai huomiseks. En ymmärrä miksei lääkärit ota tosissaan vaikka sanoin että sattuu niin että silmissä mustenee ja tuntuu että sisällä räjähtää. Sano vaan kun illalla soitin päivystykseen et ei tartte tulla tänne kun ei vuotoakaan ole, jos alkaa vuotaa ni sitte. MUttakun jos on ulkoinenkin raskaus nii sehän vuotaa vatsaonteloon eikä ulos välttämättä :'( oon kironnu kaikki lääkärit viime yön aikana alimpaan #%))=%#&=, niin pahalta tuntuu.

huh. helpotti :)
 
Tuitsu; :hug: :'( .... paljon voimia...

Ikävää kun täältä lähtee näin paljon porukkaa...

Mutta lista on nyt sitten päivitetty, tervetuloa kaikille uusille!

Ensi viikon tiistaina on se ultra, ei malta oottaa!! mutta aikast nopeaa nää viikot on nyt mennyt.

Mullekkaan ei ole oikein ruoka maistunut... ja sit kun ei syö niin vähän sellainen ällö olo koko ajan...

Siitä neuvolasta sen verran että mulle sanottiin että 2h pissaamatta ja kun antaa näytteen ei alapesua, koska testaavat rutiinina jokaiselta klamydian ekalla kerralla. Ja sen jälkeen joka kerta sit pesu ekaksi.

-Hiiviö & Elvis 6+4-<br><br>
 
Älkää syökö sitä raskaus inkivääriä!!!!!
Soitin kätilölle ja kertoi että se saattaa aiheuttaa kohdun supistelua ja jotain muutaki oli. Sanoi ettei kannata ottaa mielummin B6 vitamiinia!

Sit antoi hauskan asento ohjeen, jota kuulemma tampereen jossain sairaalas on tutkittu.
eli
Maataan oikealla kyljellä käsi posken alla 1/2 minuuttia
Vatsalleen 1/2 minuuttia
Vasemmalle käsi posken alla 1/2 minuuttia
Selälleen 1/2 min.
sitten heti ylös.

On kuulemma auttanu useimpia pahoinvoivia, vaikuttaa jotenki tasapaino elimeen =)
 

Yhteistyössä