Ketään hoidoissa PKKS:ssä!!!

nyt löytyi kirjautumisen arvoinen ketju :)
Meillä terveyskeskuksen kautta lähete pkks:an lapsettomuuden tutkímuksiin. Kuinka kauan lähetteen jälkeen on jonotusajat? Mitä ensimmäisillä käynneillä tehdään? Kuinka kauan tutkimuksissa menee ennen hoitoon pääsyä? Oletteko te muut jo ennen sairaalan puolelle siirtymistä olleet jonkin sortin tutkimuksissa tms. ? Onko tietoa, olisiko yksityisen kautta nopeampi tie?
 
vanhanaikainen tervetuloa joukkoon :wave: noihin kysymyksiisi en juuri osaa vastata, itselläni meni tilanne niin, että olin jo kauan ennen lapsi haaveita naistentautien polin tutkimuksissa menkkojen uupumisen takia. Ja sain jo silloin ohjeeksi ottaa yhteyttä jos lapsia haluan. Sitten aika pian päätettiin miehen kanssa hakeutua hoitoihin ja muistelen että eka ovulaatioin induktio saatiin ihan 1-2kk kuluttua kun sitä haluttiin. Mulla sit tehtiin vielä välilä lisää tutkimuksia sisätaudeilla vakavampien sairauksien pois sulkemiseksi (mm. kortisonirasitus ja pikkuaivojen MRI), ennen kuin siirryttiin IVF:ään. nyt meillä ollu n 1,5v aikana yksi induktio, ja 3 IVF hoitoa, joista myös pari PAS:ia ja viimenen (?) PAS tulossa vielä ennen kesää.

Toivottavasti asiasi etenevät kohtuullisella vauhdilla. Joensuussa jos asustat, niin yksityinen taitaa lähin sitten olla Kuopiossa.

soja
 
vanhanaikainen: Tervetuloa!!!!
Meillä oli kans terkkarin kautta saatu lähete. Meillä tuli kirje saikulta about 2 kuukauden päästä ja kutsu lapsettomuuspolille. Meille ei saikulla senkummempia tutkimuksia tehty (paitsi kivekset ultrattiin ja multa kans kattovat jotain ultralla)!
Mun piti jo terkkarilla antaa verta sen sata putkee..ja klamydiatestit molemmilta...miehen piti käydä siemennestetutkimuksissa suinuulla!
Ja ihan heti ekalla käynnillä muistaakseni ruvettiin suunnittelemaan polilla, miten ruvetaan hoitamaan ja insseillä ekana kokeiltiin. Mun mielestä kuitenkin aika nopeella rupes asiat rullaamaan.
Toivotaan että pääsette mahd. pian sisään.
 
vanhanaikainen:Tervetuloa, vielä syksyllä ainakin pääsi tosi nopsaan. Mulle tuli kirje polilta jo viikko lähetteen laiton jälkeen. Silloin varattiin aika miehelle simppa näytteen viemistä varten ja kun se oli tehty mentiin yhdessä ensi käynnille reilu kuukausi lähetteen laiton jälkeen joulukuun alussa. Helmikuussa meillä oli jo eka inssi ja huhtikuussa toinen eli nopsaan lähti etenemään.
Ensi käynnillä sain lähetteen verikokeisiin omaan terkkariin, mut ultrattiin, juteltiin simppatutkimuksista ja suunniteltiin jatkoa.

Muoks. Mie kans sain terkkarin kautta lähetteen ja enpä usko että yksityisellä puolella asiat etenisi yhtään nopeammin. Oon kyllä ollut tosi positiivisesti yllättynyt miten hyvin asiat on edennyt ja polin lääkärit ja hoitajatkin on tosi ihania ja mukavia. Ehkä mulla oli ennen polille menoa hieman liian negatiivinen kuva julkisesta puolesta kun sitä on mollattu niin paljon.
 
Mahtuuko mukaan joukkoonne?

Googlella löysin tämän pinon, itsekkin Joensuulainen ja hoidoissa olemme käyneet pkks.
Kertoilen hieman meidän historiaa. Vuosi mallia -80 ja -84.
Ehkäisyn jätimme 03/05. Hoitoihin hakeuduimme 06/07 terveyskeskuksen kautta lähti lähete polille.
Aloitimme 01/08 vatsaontelon tähystyksellä.
Endometrioosi lievä, lantionpohjalla löydökset normaalit, tuubat avoimet.
Hoidot tähän mennessä:
03/08 ovulaation induktio nega.
05/08 1.IUI nega.
06/08 2.IUI nega.
10/08 1.IVF ei sirrettävää.
12/08 2.IVF nega.
03/09 3.IVF ei sirrettävää.
04/09 3.IUI.nega.
05/09 4.IUI
Meillä IVF ei ole tuottanut tulosta joten siirrymme takaisin lähtökohtaan eli IUI.

Pistin eilen pregnylin ja kotokonsteiksi menee tällä kertaa. Aluksi oli että polilla IUI mutta päivä sattuu juuri olemaan lauantai. Parin viikon päästä sitten testi.

Kaikille tsemppiä hoidoissaan!! :wave:
 
jousi80: Mukaan mahtuu tottakai!! Eikun tervetuloa vaan,

Ite kävin tänään zumenonit ostamassa valmiiks ja menkkoja taas odotellaan ,että päästään taas vauhtiin. On ollu pikkasen hiljaiseloo, kun mitään kummempaa ei oo tapahtunu.

 
Kiitos Mammuliinos!

En eilen polilla käydessä tajunut kysyä että aloitanko luget. Mulla olisi viime IVF jääneet luget, kun ei sitten päästy siirtoon saakka niin jos nytten aloitan. Mitä olette mieltä? Soittoaika on mennyt aikoja sitten niin en tiedä mistä saisin kysyttyä..
 
Voin aloittaa lugejen käytön. Lähestyin viestillä suoraan Päivi.L asiassa.
Eilen ja tänään laitettu "toverit"uimaan. Testi päivä olisi sitten 9.5.
Toivottavasti tänä vuonna olisi aihetta juhlia Äitienpäivää onnistuneella lopputuloksella..

Mukavaa ja aurinkoista päivää kaikille. B)
 
Jousimies: Tervetuloa =)

Mie soitin polilla aamulla kun pitäs saada selville milloin meen ultraan ekan kerran ja aloitanko menopurin pistelyt nyt sitten huomenna niin kuin oli puhe aikaisemmin. Siellä oli joku outo hoitaja puhelimessa, sanoi kysyvänsä lääkäriltä ja soittavansa mulle sitten myöhemmin tänään. Tällä viikolla siellä on kuulema lääkärinä joku dosentti, sanoi se nimenkin, mutta en muista.
 
niinhän tuolla oli joku uus hoitaja, miekin tänään soittelin kun säikähdin sitä kiinni menemistä.... mutta ovat auki kesäkuun 12. päivä asti, joten se meidän PAS keretään kyllä tehä. Meille on taidettu rosetta antaa eritietoa? :eek:

jousi80 tervetuloa ja plussatuulia!
 
soja: Niin näköjään, mulle puhui toukokuun lopusta :/. Aika outoa minusta koska aikaisemmin mullekin sanottiin että 12.6 menee kiinni, mutta sitten kun soitin inssin tuloksista niin sanoi että toukokuun lopussa. Mutta ne ei varmaan sitten tee enää inssejä silloin kesäkuussa tai jotain.

Mie alotin pistokset eilen ja torstaina kontrolliin =) .
 
Huuiiiii! Mie jo ehin säikähtää, että onko ne hoitajat siellä polilla sekoilleet ja antaneet mulle turhaan toivoa PASsista...siis jos se poli menis kiinni ja mie en ehtiskään....aattelin jo tänään soittaa ja varmistaa, mutta tää ROSETAN ja SOJAN keskustelu nyt helpotti ja turhaan lähen rimputtamaan ja menettämään hermojani.
Mie se varmaan pääsen ens viikolla pistelee Zumenonia naamariin...
mikä kierron päivä ne sen PASsin tekee?????...ei mitään muistikuvaa...(12-13pvä on ultra mulle merkitty), mutta en ees tyhmänä muistanu kysyy, enkä viime kerrastakaan muista.
Nyt pittää lähtee pihalle, kun on jotakuinki hyvä sää.....
 
PAS tehdään muistaakseni kp 20-22, riippuu vähän miten sattuu. kyllä miekin nyt aattelin,että toi kiinni meno toivottavasti koskee vaan IVF-hoitoja....

Mukavaa päivän jatkoa meille kaikille!
 
Juu, varmaan koskee sitten vaan inssejä tai sitten ne ei vaan jostain halunnut minua sinne. No ihan sama onneksi pääsen nyt kuitenkin tässä kierrossa inssiin niin päästään syksyllä sitten aloittamaan muita hoitoja =). Huomenna ois kontrolli ultra, luulisin että ainakin viikonlopun saan vielä menopuria pistellä, mutta huomennahan sen näkee =)
 
minnuu vieläkin epäilyttää, että sanoko se uus hoitaja mulle kuitenkin väärin sen aukiolon... kun se vaan luki jostain paperista... mut jos tieto oli vaikka vanhaa... Aika outoo muuten että siulle Rosetta ois tolleen sanottu. Kun vois luulla että inssi ja PAS samalla tavalla vaatii labran aukiolon? no, jospa ne vaikka koittaa tasottaa asiakas virtaa, ettei jäis liikaa sinne alkukesään? ahistaa kyllä (tämäkin) taas ihan V..sti! :headwall: no, meen ens viikoll käymään Päivin luona muuten, niin pitää kysellä vielä. En nyt jaksais mitään suunnitelmien muutoksia. tai mitään muutakaan.... :/

Rosetta kerrohan ultrakuulumiset sit huomenna

soja
 
Minustakin, on kyllä tosi outoa :/. Mutta luulisi että ne ois sulle ilmoitellut aikataulumuutoksista, kun tiedossa kuitenkin on että oot kesäkuussa PAS:iin menossa.
En tiiä kerkiänkö huomenna tänne kirjoittelemaan, mutta tuun sitten kun kerkiän.

Vappua vietellään ihan kotona ja synttäreitä samalla. Mies täyttää tänään 30 ja meidän karvainen vauva (koira) 3.5 6-vuotta eli hurjat juhlat tulossa :LOL: .
 
Mukavia juhlia! :flower:

mites, onko teistä kukaan käynyt Päivin juttusilla minkä verran. Myö käyty miehen kanssa 2 kertaa ja oon menossa vielää kerran ens viikolla... miulla vasta nyt alkaa jotenkin tää kriisi ja suru ja ahdistus tulla... nytkin töissä itku silmässä koko ajan... ja arvon koko ajan miten taas seuraavasta päivästä selviin... Esimies tietää hoidoista ja kyselly joskus vointia. Totesi että olen henkisesti tosi vahva... mut nyt ei enää ookkaan vahva olo... Meillä tosi luottamuksellinen ja hyvä suhde, mut työsopimus katkolla toukokuussa, joten vähän nostaa kynnystä kertoa olevansa ihan rikki.... (on muuten reilu 40v nainen jolla ei ole lapsia... ja jotenkin luulen, että ei oo saanu....?)

potkikaa minnuun vähän tsemiä...
 
Mie en oo vielä käynyt kertaakaan, mutta meillähän onkin hoidot vasta ihan alkutekijöissään. Tässä vaiheessa jaksaa vielä uskoa että joskus tärppää =). Vaikeata on kyllä välillä erityisesti kun hoidon jälkeen testaa sen negan niin fiilikset ei kovin korkealla ole. Muutoin jaksan nyt henkisesti paremmin kuin esimerkiksi vuosi sitten tähän aikaan. Silloin rupesi pelottamaan että joutuuko tässä oikeasti hoitoihin menemään. Nyt kun ollaan jo hoidossa ei tunnu enää niin pahalta, minunkin työkaverit tietää projektista ja ihan hyvin ovat suhtautuneet asiaan. Vaikeita hetkiä on myös muiden raskaus ja vauva uutiset, itkuhan siitä vaan tulee ei mahda mitään :/
 
Hoitojen alussa jouduin turvautumaan Päiviin ja sen jälk. kävin psyologin juttusilla. Marjatta laittoi lähetteen. Päivin kanssa keskustelu auttoi jaksamaan ja ymmärtämään asioita selvemmin. Viestiä laitan aina silloin tällöin Päiville, on sanonut että saa ottaa yhteyttä jos siltä tuntuu.
Toisella kerralla olimme avon kanssa kun siirryimme IVF, niin Päivi kertoi hoidon kulun jne, muuta kyseisestä hoito muodosta. Poli henkilökunta on kyllä aivan mahtavaa. Yleensä sieltä tulee lähdettyä hymyssä suin, vaikka tilanne itsessään on rankka. Pidetään jokainen lippu korkealla ja selvitään tästä "taistelusta". Sillä tätä kutsun.

Mukavaa vappua kaikille, jo etukäteen toivotettuna.
 
Jousi: Kyllähän tämä tosiaan aikamoista taistelua on, mutta toivottavasti taistelu palkitaan joskus ja jos ei niin ompahan ainakin tehty kaikkemme, ei ainakaan siitä ole kiinni :).
Polin henkilökunta on tosiaan ihan loistoporukkaa, parempaa ei voisi toivoa =).

Ihanaa Vappua B)
 
huh, tänään ollut eilisen täydellisen sukelluksen jälkeen valoisampi päivä. Tosiaan mekin käytiin siis ennen 1.IVF hoitoa Päivin luona ja sitten ennen 3. hoitoa kanssa, kun alkoi usko loppumaan. Ja nyt sit ens viikolla taas, pitäs saada usko ja toivo heräämään, että ne viimeset PAS:it vielä kannattaa tehdä. Ja jo se helpottaa, että tosiaan tietää, että voi ottaa jonnekin yhteyttä kun oikein ahdistaa. Ja toi koko henkilökunta on niin ihanaa.

Ja tämä tännekin avautuminen auttaa!

Uskomatonta, tänään sain esimieheltäni pienen kortin ja paketin, toivotuksena mukavaa vappua ja voimia kesään.... Siis ei noin hyvää esimiestä ole kellään! varmasti nähnyt minusta tällä viikolla että olen vähän "sumussa".... viime viikon jotenkin tsemppasin, oli yks isompi juttu joka piti hoitaa, ja hoidinkin sen ERINOMAISESTI! siks kai nyt tällä viikolla tullu vasta suru läpi....

Mutta nyt on tulossa aivan ihana vappu ja grillausta, pihatöitä, jääkiekkoa ja vähän itsekin urheilua B)

soja :wave:
 
Moi taas...täällä tää laiska kirjottaja. On ollu touhua niin paljon ettei oo paljoo ehtiny koneella istumaan. Miehellä pitkä viikonloppu ja pihahommat kutsuu, niin ei paljo ehi konetta avaamaan.

Niin itse asiaan....me käytiin Päivin luona keskustelemassa sillon kun oltiin menossa ekaan IVF:ään. Se on varmaan kaikille ns.pakollinen...tai ainaki ymmärsin niin. Ja oikeestaan se oli aika kiva juttu ja sai paljon tietoa tulevasta ja sai avautua muutenki. Sit samalla oli mulla piikitysharkat. Muuten mun ei oo tarvinnu käydä juttelemassa...on kuitenki menny nää hoidot putkeen ja tulosta on tullu, niin en oo nähny tarpeelliseks. Tietty mieli on maassa, jos epäonnistuminen tulee, mutta oon vielä selvinny miehen tukemana. Ymmärrän kyllä niitä, jotka tarvitsevat ammattilaisen apua näissä vaikeissa asioissa ja olen todella tyytyväinen että apua on tarjolla niinkin helposti. Ja Päivi on ihan huippu persoona...mie ihastuin siihen heti ekalla kerralla kun hänet tapasin. Ja muutenki kyllä tuo polin henkilökunta on todellaki loistopopulaa ja niinku Jousi80 mainitsi että hymyssä suin lähdetään polilta,vaikka asia on todella vaikee. Ihan samat fiilikset mullaki...

SOJALLE niin paljon jaksamisia. Toivottavasti Päivin kanssa juttelu auttaa ja saat taas paremman fiiliksen tähän seuraavaan PAS:iin.

Ja muilleki paljon tsemiä koitoksissa...taistelussa ja muutenki elämässä!!!!

Paljon haleja kaikille...koetetaan jaksaa.

 
Torstaina kävin tosiaan ultrassa ja silloin siellä näkyi muutamia alle 10mm folleja, viikonlopun pistin menopuria vielä ja tänään taas kävin ultrassa. Nyt siellä oli 14mm folli toisella puolella ja toisella vähän pienempi. Perjantaina ois sitten inssi jos en huomenna saa ovisplussaa testiin jos saan niin sitten torstaina, mutta kyllä varmaan perjantaille menee. Paljon hitaammin follit kasvaa kun ei ole clomeja pohjalla, mutta kohdulimakalvo oli nyt erinomainen aikaisemmin on ollut vain hyvä :D.
Minulla alkaa olla jo ajatukset kovasti syksyssä en tältä inssiltä juuri mitään odota eikä tainnut gynekään paljon positiivisempi olla. Syyskuussa päästään heti IVF/ICSI hoitoa aloittamaan kun kesätauko loppuu.
 
Mulla aika epäonnistuja fiiilis jo.. Lauantain testiä tässä miettinyt ja tutina on että nega ihan varmasti tulla tupsahtaa. Mulla oli IVF hoitojen alussa olo että sillä varmasti onnistuu ja saadaan se kauan toivottu pikkuinen, mutta jo ensimmäisessä IVF heitti härän pyllyä, kunnes kolmas kerta toden sanoi, ei meille sopiva hoito. Olen sulatellut tässä Marjatan puheita luovutetusta munasolusta, mutta avo ei ole asiaan lämmennyt. Jos se joskus todellakin on se viimeinen oljenkorsi, olen siihen valmis. Lapsen kaipuu on niin kova. Tunteet heittää niin vuoristorataa jokaisessa hoitokerrassa. Tällä hetkellä olo on ihmeen rauhallinen. Tyyntä myrskyn edellä, on pitänyt aika hyvin yleensä paikkaansa.

Haluaisitteko te kertoa historiaanne hoitojen alusta alkaen, onko syytä lapsettomuuteen, mitä hoitoja tehty ja kuinka on mennyt?? Mulla pieni esittely meistä tuolla ylempänä. Plussa testiä en ole tehnyt ikinä, sitä odotellessa.

Rosetta: Tsemppiä insiin!
 

Yhteistyössä