Kevään 2009 tuplia ?

Hei vaan!

Ihan sattumalta tulin vilkaisemaan mitä porukalle kuuluu!

Onni voi keskolassa hyvin, paino nousee ja poika osaa säädellä jo omaa lämpöään. Esikoinenkin alkaa jo toipua pahimmasta järkytyksestä. Itsellä meni alapää niin tohjoksi epparin takia, että kaatelen yli litran maitoa päivässä viemäriin, koska antibioottimaitoa ei huolita luovutukseen.

Kaksosraskaus on vaivaista ja oma kroppaa kärsii, mutta koittakaa vaan kestää! Ei oo meinaan keskosarki herkkua, edes vaikka vaan yksi vauva on tehohoidossa. Elämä on äärimmäisen stressaavaa ja täynnä huolta, äidin pitäisi revetä moneen paikkaan yhtä aikaa ja sitten vielä koettaa pitää itsestään ja syömisistäänkin huolta. Haha haa!! Toivoton yhtälö.

Joten parempi kaksi vauvaa mahassa kuin pikku raasut yksin keskolan sängyssä/kaapissa. Tämän sanon tsempatakseni teitä kestämään ne oikeasti PIENET raskausvaivat. Asian ymmärtää vasta kun on se omakohtainen kokemus siitä millaista on hoitaa liian aikaisin maailmaan tullutta rassukkaa ja erityisesti JÄTTÄÄ SE SINNE SAIRAALAAN, kun on aika mennä kotiin hoitamaan esikoista ja muuta perhettä (itsensä mukaan lukien).

Hyvää kevättalvea kaikille ja jos joukossa on K-HKS synnyttäjiä, niin toivottavasti EI nähdä keskolassa!! :) Jos nähdään niin Onnin sängyssä lukee Saarenpää, joten saa tulla moikkamaan, me ollaan vielä 6vk siellä.

Terv. Annipanni ja Onni nyt 2vk eli rv 32+6
 
Kiva Annipanni ku tulit kertomaan kuulumisia. Toivotaan, että Onnilla menis kaikki hyvin. :hug: Tuo on kamalaa ku joutuu lapsensa jättämään sinne sairaalaan. Kovasti jaksamisia teidän perheelle.
Meillä olisi huhtikuun lopussa 37vko täynnä, kunhan sinne asti pysyisivät. Vointi on ollut nyt hyvä ku enää pahoinvointia. Paikat hyvin kiinni :)

21+6 Kunto ja Sievi
 
Tänään tuli vastaukset verikokeista, joku arvo (alat vai asat) oli kohonnut. Meen huomenna aamulla uusinta verikokeisiin, niin nähdään mitä viikon aikana on tapahtunut... huonontunut vai parantunut. Itsestäni tuntuu kyl et olis parantunut kun ei kutia enää niin paljon.
Samoin ultra aikaistui 2vkolla, meen sinne jo maanantaina. Eli katotaan miten vauvat liikkuu ja sykkeet on. Toivotaan et olis kaikki ok.
 
Paljon olen käyny lukemassa mitä teille muille kuuluu ja nyt sain ittestäni irti myös kirjottaa.

Annipannille: onnea pienen pojan äidille, onneksi toisella oli kaikki hyvin ja osanotot enkelipojasta.

Meillä Rakenne ultrassa oli kaikki hyvin joulukuussa toinen painoi silloin 280g ja toinen 283g eli silloin oli rv 19+4 ja kaikki näytti olevan kunnossa.
Thaimaan reissu meni tosi hyvin ja kun sai huilata oli olokin loistava! nyt loman jälkeen kolme päivää töissä ja alkoi supistelut ja pistot ala mahassa.
Toinen vauvoista on tosi alhaalla, joka huomattiin jo rakenneultrassa,saattaa kuulema aiheuttaa siis supistelua ja liikkuessaan pistoksia. Tänään soitin neuvolaan ja kysäsin onko kipu normaalia ja lääkäriin olen menossa kohta, jotta tarkistavat tilannetta. neuvolan täti sanoi että saattaapi olla että työt on tältä osin tehty, ettei vauvat synny liian aikaisin, mutta saa nähä mitä lääkäri sanoo. Muuten olo on tosi pirteä, mutta tuntuu vaan ettei kroppa kestä ja työpäivän jälkeen selkä on ihan kaput.
Kenkiä on nyt jo illalla vaikea saaha jalkaan maha on nimittäin valtavan kova, hieman kömpelö olo on.
Voin vaan kuvitella miten iso sitä myöhemmin ollaan. Painoo on nyt tullut 12kg. Hemoglopiini oli laskenut nyt 117 ja sain rautatabetteja kun ed neuvolassa se oli vielä 138.

Tiku ja taku rv 22+6
 
tiku ja taku -82: Kiva kuulla sustakin pitkästä aikaa. Kaipailinkin tässä yhtenä päivänä.... Hienoa, että lomareissu sujui hyvin.
Mulla on kans ongelmia kenkien kanssa, jalka ei nouse. Liitoskipuja. Sellaset jalkaan potkaistavat kengät on hyvät.

Nyt pitäis lähtee tallille ku iltasella lähdetään kylpylään. Hoitajat hepoille la ja su. Su tullaan takaisin, mutta en taida jaksaa tallille silloin =)

"Kunto ja Sievi" 22+2
 
No niin lääkäristä tulin, vauvoilla näyttäs olevan kaikki hyvin mutta painavat siellä ja supistelee. Sairaslomalle jäin nyt sitten kokonaan,ei auta. Toisaalta nyt stressi helpotti kun ei tarvii joka aamu miettiä, että teenkö hallaa vauvoille kun en tajua huilata.

eemelin äiti olitkos sinä jo sairaslomalla vai vielä töissä? hyvää kylpyläreisssua :)
 
tiku ja taku -82: Kiitos. Sairaslomalla olen ollut. Työsoppari loppu vuodenvaihteeseen ja sairaslomaa jatkettiin. Ei tahdo olla muuta ku lomittajan työtä ja palkkaisko kukaan tässä tilassa olevaa... Painoa oli tullut kk sitte sellanen 8kg. Ens viikolla neuvola. Äitipolikäynti 12.2.

Hyi, ku oli kylmää tuolla tallilla, n.-12 on asteita. Miestä odottelen, että päästään lähtemään.
 
Hei vaan ja terveisiä naistenklinikalta!
Tulin eilen käymään suppareiden takia ja jäin lepoon ja supistuksia hillitseville lääkkeille jotka tehoaa aika puolittain. A-vauva on edelleen perätilassa ja niin syvällä lantiossa ettei pääse enää kääntymään joten nyt vaan koitetaan pelata aikaa ennen sektiota. A painoi eilen 1570g ja B 1770g joskin A:n arvio saattaa heittää koska reisiluun mittaaminen oli niin hankalaa lantiosta.

Lepäilkäähän mammat kunnolla, meillä esikoinen oli keskonen ja niin näyttää näistäkin tulevan. Mukavampaa mitä pidempään viihtyvät sisätiloissa!

Pikainen omanapa kun tuli käyränotto..

BiaBia 31+6
 
Hei. Hyvin meni kylpyläreissu. Sai tanssia ja syödä. Nukkukin sai, mutta silti äsken väsytti.

BiaBia: Olen yrittänyt ottaa hyvin rauhallisesti. Välttänyt kaikkia nostoja. Tallilla pakko nostaa vesisankoja, mutta vien vain puoltasankoa kerralla. Mies saa sitten ku ehtii kantaa enemmän. Onneksi auttaa kyllä kovasti ja mielellään.

Toivottavasti lepäily auttaa ja vauvat pysyvät vielä masussa.
 
Olin tänään ultrassa rv 26+1 ja sain tietää samalla verikokeen vastaukset, nyt oli sappiarvo kohonnut niin pahasti että olisi pitänyt jäädä laitokselle vuodeosastolle. Sain puhuttua kyl asian niin etten jäänyt, vaan otan kotosalla 4 tablettia päivässä hepatoosiin. Pienet voivat ainakin vielä hyvin, molemmat painoi n.900g ja liikkui todella paljon.

Sain kortisoonipiikin persuksiin siltä varalta että joudutaan käynnistämään synnytys, huomenna menen ottamaan toisen piikin.

Verikokeisiin taas perjantaina ja maanantaina ultraan. Ei kyl mene tämä odotus niin kuin oli suunnitellut=( Nyt täytyy ottaa viikko kerrallaan ja toivoa et edes 4vkoa pysyis mahassa. On sen verran pieniä vielä.
 
Kovasti tuntuu monen masukeilla olevan jo kiire pois masun suojista, mutta toivotaan, että vielä hetken malttaisivat.

Mulla on kai asiat suht rauhallisesti tällä hetkellä, hieman meinaa välillä supistella, mutta töissä olen jaksanut nyt ok. Huomenna on taas neuvola ja torstaina äitipoli.

- Narttu ja masukit rv 23+risat -

 
Neuvola terkkuja: hb 116, rautaa olen jo syönyt, painoa tullut 750g per vko, sf mitta 24cm, sykkeet 140 ja 155 ja mun verenpaineet 105/65. Yhteensä paino noussut 11kg.
Kumpikin on oikeinpäin, toivottavasti myös pysyvät.

Liikkeellä tuntuvat kovasti olevan. Öisin en liikkeitä ole huomannut. Joten toivotaan suht rauhallisia öitä.
 
Täällä tuntuu olevan rytmit vähän sekaisin..vauvat on kyllä ihan "hiljaa" näin "yöllä", mutta kun ei vaan nukuta =)
Narttu: mulla oli sama juttu ja näköjään samoilla viikoilla mennään, meillä neuvolassa/polilla oltiin tosi ehdottomia että töistä pois...voi olla et sama sulla eessä nytten. ja täytyy kyl sanoo et on parempi olo ollut nyt,kun heti kun saa huilata kun tarve vaatii. Riippuu varmaan tietysti millasessa työssä on...

Nyt kun rauhallisesti ottanut niiin hyvä olo ollut ja ei oo supistellut,mutta eilen taas kun kaupassa oltiin niin kauhee pistäminen alko, mutta meni taas ohi kun pääsin vaaka tasoon kotia.

Sain eilen tietää kun että mun kaveri oottaa myös kaksosia.
Tänne keski-suomen alueelle tuntuu tänää vuonna muutenkin tulevan paljon kaksosia B)
 
Neuvolakuulumisia täältäkin!

Hb 117, terkka puhui raudasta, mutta jäi vähän epäselväksi, että alanko syömään vai en, täytyy ehkä käydä apteekissa loppuviikosta. Tähän asti olen syöny multitabsin raskausvitamiinejä, mutta niissä ei rautaa ole kai tarpeeksi.
RR 113/70
Pissassa leukosyytit koholla, huomenna siis näyte labraan
Painoa oli nyt tullut n. 800g/vko, yhteensä nyt 6kg
Sf-mitta sama kuin Eemelin äitillä eli 24cm
Sykkeet 140 ja 148

Mieki olen kans nyt viime viikon nukkunu suht hyvin, edelliset viikot meni aika vähillä unilla, toivottavasti tämä vaihe kestää edes hetken.

Töissä vielä jatkan, minun työ on istumatyötä, jossa pääsen veryttelemään aina tarpeen tullen.

Huomenna sitten äitipolille ultraan.
 
Heippa kaikille!!!
En ole vähän aikaan kirjoittanutkaan mitään. Lukemassa olen käynyt välillä.
Henkisesti ollut aika raskasta tämä odotus.
Olin tiistaina rakenneultrassa ja siellä oli kaikki hyvin. A-vauvan paino 328g,hän on alempana ja hän potkii niin lujaa siellä. Ilmeisesti hän on tyttö,vähän siltä näytti. B-vauvan paino oli 320g ja hänen potkuja olen itse tuntenut enemmän,mutta kuulemma oikeesti on rauhallisempi kuin A. B-vauvasta ei nähty kumpi hän on,kun siinä vaiheessa kun alettiin katsomaan hän päätti pistää jalat ristiin koukkuun eteen. No eipä sillä väliä ja ehkä äippäpolilla voi sitten näkyäkin.
Kamalan aikaisin te olette menneetkin sinne äippäpolille,mitä tossa luin noita edellisiä. Mulle sanottiin,että joskus rv26 jälkeen,kun kerran kaikki on hyvin. Mitä siellä sitten tehdään? Otetaan käyriä ja ultrataan vai? Oletteko ilmoittautuneet monikkoperhe yhdistyksiin? Sellaista mulle suositeltiin,mutta vielä en ainakaan ole.
Tulipas tästä nyt tällä kertaa sekavaa luettavaa.. :snotty: Mulla nyt tasan rv 21.
 
Moi! En ole ennen tänne kirjoitellut mutta lukenut olen juttujanne. Itseä nyt huolettaa vähän niin ajattelin kysellä teiltä apuja/mielipidettä. Odotan kaksosia ja viikkoja tänään 29+6 eli huomenna ois jo 30, mikä on tietty kivaa :).

Mua huolestuttaa liikkeet ja sf-mitta. Olen kysellyt tästä tuolla eri palstallakin mutta en oo saanut hirveesti vastauksia.

Eli tunnen kyllä liikkeitä päivittäin, joskus enemmän, joskus vähemmän. Mutta en osaa kunnolla erottaa mikä mahtais olla A ja mikä B. Eli tunnen liikeitä lähes samoissa kohdissa koko ajan. Tiedän An pään olevan alhaalla vasemmalla koska tunnen hikan sieltä usein. Eli oisko tämä jo tarpeeksi riittävä syy soitella polille ja pyytää näytille? Kun siis tunnen liikkeitä, omasta mielestäni vaan liian vähän. Kun jos ajatellaan että siellä 2 on niin eikös niitä pitäis jotenkin erottaa ja liikkeitä tulla hirmuna? Miten teillä? Tuntuuko niitä jatkuvasti vai? Mulla siis synnäri on NKL.

Toinen on tuo pieni sf-mitta. Löytyykö ketään kohtalotoveria jolla olisi about saman kokoinen, eli vkolla 28+5 31cm ja neuvolassa ois sanottu että on ihan ok?

Ei voi mitään kun huoli on kova. Olisin kaikenlaisista kommenteista kiitollinen!
 
Tinttiriini: Noista liikkeistä en oikeen osaa mitään sanoa, itse olen kyllä tuntenut ja erottanut molempien liikkeet mutta olen myös kuullut että läheskään kaikki eivät niitä erota toisistaan. Sf mitta mulla oli rv27- 30cm ja rv 30- 34cm, että kyllä mun mielestä vaikuttaa ihan normaalilta. Neuvolassa ja äitipolilla on sanottu myös ihan normaaliksi. Kuinka pitkä sä olet? Mitä pidempi on, niin sen pienempi sf mitta kuulemma....itse oon 171 cm.

Toivottavasti saat vielä lisää vastauksia niin ei tarvitse huolestua. Ja kyllä muuten mun mielestä voi soittaa polille jos huolettaa, kyllä ne varmaan on tottuneet ja seuraavat tarkemmin kaksosodottajia.

Maya ja tytöt rv 36+4
 
aijaha: Mulla on lääkärikäynnit siellä polilla. Tekee ilmeisesti samat jutut kuin lääkärineuvolassa. Ultrat ym. Siellä "osaavampi" henkilökunta.

En ole ainakaan liittynyt monikkojuttuihin. Tarkoitus olisi.

tinttiriini: Mukaan vain. Sf-mitta mullakin tulee olemaan aika pieni, olen pysynyt kerta yhdenodotus sf-mitta käyrällä.

23+4
 
Moikka!
Saanko liittyä joukkoon, tuonne monikko-onnea sivustolle oon kirjoitellu, mutta sinne ei millään meinaa päästää, aivan jotain erroreja sun muuta herjaa. Oon aina välillä käynyt täällä lukemassa teidän kirjoituksia ja ajattelin et jospa liittyisin nyt teidän joukkoon. Annipannin kanssa kijoiteltiin samassa pinossa tuolla monikko-onnessa.
Eli esikoiset tulossa ja viikkoja nyt 23+4.

Kirjoitan sit paremmalla ajalla enemmän mut nyt täytyy kommentoida äkkiä tuota Tinttiriinin kysymystä liikkeistä. Mulla kans hiljaisempia päiviä liikkeiden kanssa ja välillä taas kokoajan johonkain muksaistaan. Mulla liikkeet tuntuu joko ihan alhalla tai navan kohdalla tai sit oikealla puolella melko sivussa melkein kyljessä asti tai sit ihan rintojen alapuolella, mutta ei ikinä selvästi vasemmalla puolella.
Viimeksi on ultrattu 5.1 ja kuunneltu sydänäänet, mut ei sen jälkeen joten aina välillä pelottaa et onko molemmilla kaikki hyvin. Kuitenkin tuosta liikkeiden laajudesta päätellen uskon molempien olevan kunnossa, en usko et yksi vauva vielä tämän kokoisena liikkuis niin edestakaisin et välilä potkis ihan alas ja välillä tosi ylös, tuntuu ettei kerkeäis paikkaa vaihtaa niin nopsaan. Liikkeet ei kyllä tunnut yhtä aikaa koko mahassa, joten ajattelen et toinen nukkuis ja toinen olis hereillä. Tai sitten a on kasvot b päin joka siis oikealla ja potkiin sit kaveriaan. Välillä kun liikkeitä ei niinkään tunnut niin uskottelen ainakin itselleni et ovat kasvot toisiaan vasten ja potkivat siis toisiaan jota en tunne.

Ajattelin myös et toinen vois olla vähän poikittain ja ja toinen pystyasennossa, joten siksi liikkeet ehkä vähän toispuolisia. Rakenneultrassa toinen oli perätilassa.

No nyt kun tähän vastasin niin rupes huolestuttamaan et onkohan siellä vielä molemmat hengissä kun vasemmalla puolella ei tunnu lainkaan liikkeitä ja äitipolikäynti on vasta viikon päästä tiistaina ja neuvolakin vasta sen jälkeen seuraavalla viikolla. A kyllä on tuolla vasemmalla ja alempana joten ei ehkä potki kylkiin vaan alaspäin.
Voi tätä huolta kun ekaa kertaa raskaana ja pelottaa pikkuisten puolesta et onko niillä kaikki hyvin. Neljä vuotta meni et raskaus saatiin alkuun ja epäidenttisiä ovat kun ICSIllä saatiin tämä tapuhtumaan ja kaksi alkiota siirrettiin. Siksikin pelkään niin kovasti kaikkea kun ei ollu mikään helppo juttu tulla raskaaksi.

Mutta nyt nukkumaan ja kuulostelemaan potkisko vauvat :)
 
HannaT82: Tervetuloa mukaan.
Välillä täälläkin vauvat ovat rauhallisempia ja välillä ei mitään rajaa liikkeillä.
Jos itseä kauheesti murehdituttaa niin uskoisin, että tarkastukses voi käydä.

Meillä taitaa olla aikalailla samanlainen unirytmi vauvoilla. Liikkeitä tuntuu yhtäaikaa.
Monesti menevät hiljaisiksi jos käden laittaa masun päälle tunteakseen liikkeet. Poika 7v yritti masun päältä eilen kuunnella kuuluisko mitään :heart:
 

Yhteistyössä